Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Staartpunt 20/26 inch
#1
Op marktplaats staat deze staartpunt. Er staat specifiek bij dat deze voor een 20 inch wiel is. Zit daar veel verschil in met een 26 inch wiel? Of krijg je dan gewoon minder ruimte binnenin? Ik zit eraan te denken om deze op mijn Baron te maken en er een luik bovenin te maken voor bagage.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Je link doet het niet.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Sorry, link is gemaakt
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#4
Is dit zo'n advertentie die bij getoonde interesse plots naar Texel blijkt te verhuizen? Idea
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(05-Dec-2022, 08:53 PM)Bacchus schreef: Is dit zo'n advertentie die bij getoonde interesse plots naar Texel blijkt te verhuizen? Idea

Yep, dit is de Gerard van Texel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  Challenge Fujin SL I  -  CruzBike T50

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT
#6
Gisteren was ie nog 100 euro. Vandaag 75 euro.
En morgen verkoopt ie 'm niet meer Smile
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#7
Met een luik bovenin ben je er niet, want alles wat je er boven in gooit dondert er vanonder net zo snel weer uit/ komt klem te zitten in je achterwiel. Dat gezegd hebbende, in de staartpunt van mijn Baron gebruik ik Ortlieb Dry Bags waarvoor ik bevestigingen aan het zitje gemaakt heb zodat ik ze niet kan verliezen/ ze niet in het wiel kunnen komen.
Antwoord }
#8
(05-Dec-2022, 10:04 PM)melle z schreef: Met een luik bovenin ben je er niet, want alles wat je er boven in gooit dondert er vanonder net zo snel weer uit/ komt klem te zitten in je achterwiel. Dat gezegd hebbende, in de staartpunt van mijn Baron gebruik ik Ortlieb Dry Bags waarvoor ik bevestigingen aan het zitje gemaakt heb zodat ik ze niet kan verliezen/ ze niet in het wiel kunnen komen.
Bedankt voor de waarschuwing. Het was ook mijn bedoeling om deze dan helemaal dicht te maken.

Maargoed, terug naar de vraag, klopt het dat er inderdaad aparte staartpunten voor 20 en 26 inch wielen zijn? 
En als extra vraag: Wat mij opvalt is dat er bij staartpunten de schouders precies erin vallen, maar dat er geen "vin" achter het hoofd zit. Omdat ik vrij lang ben (1,95) vraag ik me af of het zin heeft om zo'n staartpunt te verhogen zodat die ook bij je hoofd aansluit.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#9
De vermelding 20" zal echt niet voor niets zijn gemaakt.

Gerard weet echt wel het verschil.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  Challenge Fujin SL I  -  CruzBike T50

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#10
(06-Dec-2022, 11:35 AM)Bob Hagendijk schreef: Omdat ik vrij lang ben (1,95) vraag ik me af of het zin heeft om zo'n staartpunt te verhogen zodat die ook bij je hoofd aansluit.
Ja, dat maakt uit, al is de voorkant van je hoofd het minst aerodynamisch.
Als je zo'n aanpassing maakt, let er dan wel op dat je 'm aan de bovenkant niet naar voren haalt. Je wil daar geen rand hebben, eerste de beste drempel stoot je je achterhoofd. Onwijs irritant.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#11
De makkelijkste oplossing is waarschijnlijk een nieuwe, passende bagagepunt, maar die zijn niet goedkoop (je koopt tegenwoordig meerdere goede gebruikte ligfietsen voor de prijs van één zo'n koffer...). Van de andere kant, als je heel veel aan moet passen om van een stroomlijn een bagagepunt te maken, is het dan wellicht niet makkelijker om helemaal van nul te beginnen en je eigen plug te maken? Veel werk en waarschijnlijk ook niet echt goedkoop, maar dan kun je wel iets maken dat precies aan je wensen voldoet.
Antwoord }
#12
Denk dat een plug maken op zich nog wel meevalt voor iets als een staartpunt, als je het plezier ook meerekent.
Ik zou voor dit soort huisvlijt met een positieve vorm werken. Iets minder fraai, maar bespaart behoorlijk wat materiaal en tijd.
Een tiental plaatjes hout gebruiken, aan elkaar bevestigen (balkjes/blokjes) en dan ongeveer in de gewenste vorm zagen (tekenen, dan demonteren en de decoupeerzaag erin). Opvullen met schuim (bijv. pur), dat in de vorm snijden/schuren, zo glad mogelijk afwerken met plamuur, en dan in drie delen opbouwen met glasvezel. De topdeksel hoeft daarbij niet erg stevig te zijn lijkt me, en op een paar lapjes waar de bevestigingen komen na kan je de flanken ook relatief dun houden. Dan is glasvezel een stuk goedkoper dan koolstofvezel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#13
Een stroomlijnpunt maken kan niet heel ingewikkeld zijn (ik heb het over het maken, niet over het berekenen/ testen van de stroomlijn), ik zou het ongeveer net zo aanpakken als 365cycle. Een dichte bagagepunt lijkt mij daarentegen een behoorlijke klus.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Jan van Ochten
#14
(07-Dec-2022, 10:44 AM)melle z schreef: Een dichte bagagepunt lijkt mij daarentegen een behoorlijke klus.
Da's enkel een kwestie van zorgen voor een bagageluik aan de bovenkant en het dichtmaken van de onderkant Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#15
Nu 75 euro incl verzenden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#16
(07-Dec-2022, 11:16 AM)365cycle schreef: Da's enkel een kwestie van [...]
Zo beginnen de meeste van mijn plannen. Big Grin
Antwoord }
#17
(07-Dec-2022, 12:25 PM)melle z schreef:
(07-Dec-2022, 11:16 AM)365cycle schreef: Da's enkel een kwestie van [...]
Zo beginnen de meeste van mijn plannen. Big Grin

Ja daar ben ik ook bang voor. Met 4 kinderen en een eigen huis zijn er ook genoeg andere dingen te doen. Ik ben bang dat het zo'n project wordt dat meegaat naar de volgende eigenaar van de fiets omdat ik er niet aan toe kom. Maar, misschien begin ik er toch aan. Als dat zo is hou ik jullie op de hoogte!

Ik moet zeggen dat ik ook het idee van 365cycle in gedachten had. Een frame bouwen van houten schotten en die opvullen en daarna met glasvezel afwerken.

Bob
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#18
Deze punt is volgens mij ook een zelfbouw ding, en niet heel netjes gedaan. Voor optimale aerodynamica moet de vorm bol zijn, deze is hol. Dat werkt vermoedelijk een stuk minder. Het kan best wezen dat deze punt speciaal voor een klein achterwieltje 20 inch gemaakt is. Dan gaat het dus niet werken met een veel groter 26 inch wiel.

Ik heb met diverse Optima ( gemaakt door Henry Barth) puntjes en met een m5 carbon punt gefietst. Het geeft met name bij hogere snelheden wel voordeel, boven de 30 zeg maar. Met een beetje creativiteit is het gelijk ook spatbord en bagagebakje. Het knutselen van een binnenbak is lastiger dan je denkt, een heel stuk kun je vanuit die nekbobbel recht naar beneden, tot je bij de achtervork komt, en dan wordt het ineens lastig.

De Birk Comet heeft een stroomlijn waar ook een enorme bobbel achter het hoofd zit, veen naar onder scrollen voor de foto. Het rode ding is de punt en dat zwarte de nekbobbel. https://www.velomobilforum.de/forum/inde...-rt.57439/

Zo'n grote bobbel levert waarschijnlijk weer wat extra snelheid op, de Quest heeft ook een klein bobbeltje, maar alle moderne velomobielen incl. de Snoek van dezelfde ontwerper hebben een grote bult. Maar zo'n grote bobbel inclusief alle extra oppervlakte zorgt bij zijwind waarschijnlijk ook voor extra reacties.

Bij zelf knutselen moet je ver uit de buurt van die pur spuitbussen blijven. Had die Amerikaan ook gebruikt die zelf een Velomobiel gebouwd heeft. Eerst een ruwe vorm uit hardschuim en dan schuren, schuren, de grootste gaatjes met pur even dichten. Schuren, plamuren, schuren plamuren. en dat zo enige maanden. Een laagje verf op de plug voor het laatste schuurwerk en dan even in het zonnetje. Ging die pur ineens nog even reageren met als gevolg flinke blaren in de toplaag, die bijna klaar was.

XPS hardschuim, roofmate is een fijn materiaal om mee te werken. Of natuurlijk vliegtuigtriplex. Dan is een puntje helemaal niet zo veel werk.
Antwoord }
#19
(08-Dec-2022, 10:07 PM)Jeroen S schreef: Zo'n grote bobbel levert waarschijnlijk weer wat extra snelheid op, de Quest heeft ook een klein bobbeltje, maar alle moderne velomobielen incl. de Snoek van dezelfde ontwerper hebben een grote bult. Maar zo'n grote bobbel inclusief alle extra oppervlakte zorgt bij zijwind waarschijnlijk ook voor extra reacties.
Die "fout" had Allert eerder al ingezien. Vergelijk de Quest eens met de Quest XS  Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#20
(08-Dec-2022, 10:27 PM)365cycle schreef:
(08-Dec-2022, 10:07 PM)Jeroen S schreef: Zo'n grote bobbel levert waarschijnlijk weer wat extra snelheid op, de Quest heeft ook een klein bobbeltje, maar alle moderne velomobielen incl. de Snoek van dezelfde ontwerper hebben een grote bult. Maar zo'n grote bobbel inclusief alle extra oppervlakte zorgt bij zijwind waarschijnlijk ook voor extra reacties.
Die "fout" had Allert eerder al ingezien. Vergelijk de Quest eens met de Quest XS  Wink

Het eerste schaalmodel van de Quest had zelfs niet eens een smurfenmuts.

In de windtunnel bleek dat als ze een poppetje in het schaalmodel zetten er toch iets achter het hoofd moest komen vanwege de ongewenste wervelingen.

Is er dus pas later opgeplakt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  Challenge Fujin SL I  -  CruzBike T50

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
#21
(08-Dec-2022, 10:52 PM)Wim -de roetsende schreef: Het eerste schaalmodel van de Quest had zelfs niet eens een smurfenmuts.
Klopt. De C-Alleweder had 'm ook niet. De Limit echter wel!

https://www.velomobiel.nl/c-alleweder/
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#22
Hoi iedereen, 
De staarttpunt is bij mij verzeild... 
 
Gerard; de verkoper ; heeft hem mooi ingepakt en naar me toegezonden voor zijn eigen vp. 
Geen slecht woord over hem, noch de service en snelheid... 

Ik installeer hem op 1 van m'n fietsen nadat ik eens vergeleken heb, waar ie 't mooist en gemakkelijkst op past.
 Zowel 20 inch als 26 inch modellen staan hier in de garage, klaar om eigentijds onderhoud te ondergaan.
Nieuwe kettingen, tandwielen en remmenwinkel, vers rubber aan velg en stuur enz. mogen aan deze okkazies nog gebeuren. 
Dit is een traag proces bij mij, ik vind de meeste nieuwe onderdelen vrij duur in aankoop en ben twijfelaar alvorens aankoop. 

Het staartpuntje is in gebruikte staat, maar zeker nog bruikbaar en er zijn geen noemenswaardige beschadigingen te bespeuren. 
Zijn er tips om carbon te reinigen en er mooi te laten uitzien?
Of dient men gewoon plastiek- vernieuwer gebruiken, zoals men op autobumpers en dashboard wrijft ter vernieuwing/onderhoud?
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Nazca Gaucho
Ah, dus fietsen is n...Lopopodium — 12:51 AM
Nazca Gaucho
Precies! Het is een ...Justus Moree — 12:46 AM
Nieuwe ligfiets kopen?
zat eerst bij een wa...melle z — 12:10 AM
Nazca Gaucho
Laat ik de vraag ste...Lopopodium — 12:05 AM
Promotie van het ligfietsen en de veren...
Hoi Kevin, ik denk...Lopopodium — 12:00 AM
Promotie van het ligfietsen en de veren...
Vooroordelen zijn, e...Bart Verbeek — 11:41 PM
Nazca Gaucho
Hoi, Ik had de re...Justus Moree — 11:35 PM
Promotie van het ligfietsen en de veren...
Toen ik voor het eer...TvWijk — 11:34 PM
Even voorstellen
Geef mij daar maar...365cycle — 11:33 PM
Promotie van het ligfietsen en de veren...
Durf: Ik heb een k...365cycle — 11:31 PM
De velomobielmarkt [split] Vandaag ben ...
De Milan SL wordt ...365cycle — 11:25 PM
Promotie van het ligfietsen en de veren...
Tsja, VS is wel ande...Hoekie — 11:21 PM
Promotie van het ligfietsen en de veren...
Durf: Ik heb een kle...Wim -de roetsende — 10:55 PM
Even voorstellen
(Wat tekst weggehaal...Hoekie — 09:37 PM
Nieuwe ligfiets kopen?
Zelf heb ik met ple...PlantageBohémien — 09:00 PM
Even voorstellen
maar je wordt we...Arjen Meurs — 08:48 PM
Nazca Gaucho
Ik bied de helft :P365cycle — 08:32 PM