Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Najaar/winter voor de boeg: welke fietsschoenen? Andere aandachtspunten?
#1
Als nieuw overtuigde ligfietser voor mijn woon-werk 3 dagen in de week (65km/dag), ben ik wat aan het nadenken over de komende seizoenen en hoe ik daar het comfortabelst door kan pedalen. 

Zoals in mijn voorsteldraadje al ter sprake kwam: ik deed dit al per fiets in alle seizoenen, met een speed pedelec, en heb daar dus de nodige kleding en accessoires voor aangeschaft. Ik ben voorzien van water-, winddichte jas en handschoenen, goeie fietsbrillen, thermische onderkleding etc etc. Nu is het alleen zo dat ik geen SPD pedalen gebruikte op die e-bike. Ik had dus bij de Decathlon een paar heerlijk warme, waterdichte winter wandelschoenen gekocht die prima hun werk deden in het droog en warm houden van mijn voeten. 

Op mijn recent verworven Furai fiets ik wel vastgeklikt in de SPD pedalen. Ik had nog een paar erg oude Shimano schoenen liggen die ik daar nu voor gebruik. Ik voel nu al dat ze rondom mijn tenen eigenlijk te ruim zijn en regen en kou zijn niet aan deze schoenen besteed. Ik lees al dat je voeten op een ligfiets sowieso wat sneller koud zullen worden. Hoog tijd dus om nieuwe uit te zoeken. Maar welke?

Ik neig natuurlijk naar waterdicht en lekker warm. Ik neig ook naar hoge modellen. (zoiets wellicht) Zijn er hier ervaren winter-/kou fietsers die nog tips hebben die ik mee kan nemen in de overweging? 

Tips voor zaken die handig zijn buiten schoenen en ligfietsspecifiek zijn, zijn ook welkom. Wellicht voldoet mijn speed pedelec spul niet altijd voor een ligger? Ik denk bijvoorbeeld dat mijn vrij ruime, flapperende AGU regenbroek ook wel eens zou kunnen tegenvallen ;-)

Dank vast! 

Groet,

Tim

P.S. ik heb uiteraard de zoekfunctie al gebruikt en de draadjes gelezen die ik tegenkwam over schoenen en fietsen in de winter, maar kwam zo snel niet de specifieke vraag tegen over goede winter-/najaarfietsschoenen. Maar wellicht heb ik niet de juiste zoektermen gebruikt...
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Je hebt ook overschoenen die je over je SPD schoenen aan kunt trekken. Zou waterdicht moeten zijn. Ik heb ze wel liggen maar nog geen ervaring.
Waar fiets je ergens rond Tim?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#3
(27-Sep-2021, 04:48 PM)Fietsbennie schreef: Je hebt ook overschoenen die je over je SPD schoenen aan kunt trekken. Zou waterdicht moeten zijn. Ik heb ze wel liggen maar nog geen ervaring.

Tsja, overschoenen. Ik heb er verschillende gebruikt op de speed pedelec, van 5 euro bij de Aldi (daadwerkelijk waterdicht, matige pasvorm en snel stuk) tot dure merken (Vaude bijvoorbeeld) van de fietsenzaak (minder snel stuk, lang niet altijd goed waterdicht). Daarom uiteindelijk de waterdichtheid in de schoenen opgezocht ipv hoezen eromheen.

(27-Sep-2021, 04:48 PM)Fietsbennie schreef: Waar fiets je ergens rond Tim?

Mijn woon-werk is vanuit de Groningse polder naar de stad Groningen.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Daarom heb ik op mijn werk nog een setje schoenen staan, als als een verzopen kat aankom kan ik wisselen. Deze gebruik ik ook als ik met de ligger (klikpedalen) ben. Dan gebruik ik een setje sloffen om van fietsenhok naar kantoor te lopen. Leuk dat je in Groningen rijdt, ik heb er goeie herinneringen aan, van Bourtange tot Leek toe.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Je voeten en handen worden koud omdat de aanvoer (benen en armen) afkoelen.
Een goede jas, waarbij wind niet in je mouwen tocht, helpt; voor heel koud weer helpen armstukken. Dito voor je benen: gebruik wasknijpers om je pijpen dicht te maken en draag eventueel een trainingsbroek onder je gewone broek. Ook een regenbroek werkt erg goed tegen kou, omdat het de afkoelende lucht niet doorlaat.
Als laatste: De meeste warmte verlies je op je hoofd. Je hersenen moeten op 37 graden gehouden worden; je lichaam geeft hier altijd voorrang aan. De hoeveelheid warmte wat een lijf kan produceren is beperkt. Als je hoofd veel warmte verlies is er niet genoeg warmte om je handen en voeten warm te houden; deze bungelen onderdaan de prioriteitenlijst van je lijf. Zet bij kou dus een muts op; een muts houd je handen en voeten warm:-)

Niels, bivakmuts, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ik gebruik een ademende regenbroek als overbroek. Op de plek van bestemming trek je die eenvoudig uit. Dat bevalt mij wel goed.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Goede tips, Niels! Over het algemeen is gaten dichten wel de sleutel in minder weer. Goed passende, aansluitende kleding helpt de gaten te beperken maar ook niet te klein want dat knelt af.
(27-Sep-2021, 09:56 PM)Niels van der Wal schreef: Dito voor je benen: gebruik wasknijpers om je pijpen dicht te maken en draag eventueel een trainingsbroek onder je gewone broek. Ook een regenbroek werkt erg goed tegen kou, omdat het de afkoelende lucht niet doorlaat.
In plaats van wasknijpers werken broekklemmen die je bij iedere fietsenzaak kunt krijgen ook heel goed. Je kan ook voor een meer aansluitende dagelijkse broek (zeker bij jeans met een procentje elastaan) gaan. Kies je trainingsbroek dun en aansluitend, een hardlooptight werkt maar een lange (merino als je echt luxe wil) sportonderbroek van de wintersportafdeling werkt beter.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Dank allemaal voor de tips en het meedenken!

Ik heb al de nodige kleding om mijn benen/armen/handen/hoofd lekker warm te houden: een softshell MTB broek van Vaude bijvoorbeeld: echt ideaal want zowel winddicht als isolerend. En de eerste druppels overleeft ie ook wel. Ik heb voor daaronder thermische onderkleding van de wintersportafdeling (ook de Aldi aanbiedingen zijn daarin ideaal :-)), voor als het echt koud wordt. Ik heb in het verleden tot gevoelstemperaturen onder de -10 met stevige oostenwind op de speed pedelec naar werk gefietst en had het door lagenopbouw (thermisch, fleece, hardshell) en een echt wind- en waterdichte buitenste laag eigenlijk nooit koud. Verder écht goeie handschoenen en je gezicht bedekken met van die fleece kragen/bril/muts en je kunt heel wat hebben. :-)

De voeten waren ook toen al de uitdaging. Met de Decathlon winter wandelschoenen had ik dat dus uiteindelijk opgelost, maar die zijn niet geschikt voor de ligfiets want geen SPD. Dus ik ben erg nieuwsgierig: wat doen jullie specifiek met je voeten als het kouder en natter wordt? ;-)
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(28-Sep-2021, 09:34 AM)TimSch schreef: De voeten waren ook toen al de uitdaging. Met de Decathlon winter wandelschoenen had ik dat dus uiteindelijk opgelost, maar die zijn niet geschikt voor de ligfiets want geen SPD. Dus ik ben erg nieuwsgierig: wat doen jullie specifiek met je voeten als het kouder en natter wordt? ;-)

Ook voor mij zijn de voeten (en handen overigens) altijd een lastig punt. Ik heb Shimano MT5's met vrij dunne overschoenen die ik overigens nog niet op de ligger gebruikt heb maar voor lange rustige ritten in koud weer schieten die tekort. Misschien zijn echte winterschoenen met een Goretex-voering dan wel een goed idee.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Ook voor mij zijn de voeten (en handen overigens) altijd een lastig punt. Ik heb Shimano MT5's met vrij dunne overschoenen die ik overigens nog niet op de ligger gebruikt heb maar voor lange rustige ritten in koud weer schieten die tekort. Misschien zijn echte winterschoenen met een Goretex-voering dan wel een goed idee.
[/quote]

Probeer beenwarmers en mouwstukken; en zet een muts op.
En draag wanten; zodat de vingers elkaar warm kunnen houden en zorg voor niet te strak zittende schoenen, zodat de bloedtoevoer (warmte!) niet afgekneld wordt.

Niels, ligt er warmpjes bij, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ik rij dagelijks in 1 uur naar mijn werk. Als het kouder is dan -5 trek ik pas een lange broek aan en agu regen-over-schoenen tot de knie) Voor de rest van het jaar een korte (ik zeg maar zo: wat je niet aan hebt, kan niet nat worden). Als het regent een agu regenjasje en die regen-overschoenen. Wel altijd handschoenen beneden de 10 graden.
Maar op mijn werk zijn: warme douches, droge kleding en een droogkast om natte kledjng en schoenen binnen een paar uur kurkdroog te laten worden.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Misschien een idee om in de winter gewoon die wandelschoenen te dragen op de ligfiets?
Op alle open liggers die ik heb gebruikt ben ik nooit voor spd gegaan. Maar in koud weer wel voor wandelschoenen.

In de Quest heb ik spd/platte trappers en gebruik ik meestal de platte kant (ik heb wel spd sandalen maar draag mijn wandel sandalen het grootste deel van de tijd.) Nog geen winter ervaring met de Quest.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Mijn woon werk afstand is maar kort 10-14 km. Ik fietste eigenlijk altijd met een setje shimano MTB wandelklikschoenen. Dat gaat best goed. Als het heel koud werd nog een paar van die overschoenen erover. Maar dan zaten we wel dik onder nul. De stalen spd cleat zuigt de warmte uit je voet. Als het heel koud is doe ik vaak een stel hele dunne sokken aan en daarover dikke warme wollen sokken. Dat werkt fijn. Ik heb ook extra isolerende waterdichte sokken maar die droeg ik zelden. Daar zweet je binnen in weg. Buiten koelt die transpiratie op een gegeven moment af en dan heb je toch weer koude voeten.

Mutsen heb ik van dun, naar dik en dikker, heel fijn en belangrijk. Ook zo'n geisoleerde pet met oorflappen. Een regenbroek vind ik maar niks, je bent een poos bezig om zo'n ding aan te trekken, met de schoenen blijf je erin haken. Als die dan eindelijk aan is zweet ik weer zo dat ik daar nat van wordt. Ook met een volgens Gonso ventilerende fietsbroek. Tussen broekspijp en schoenen gaat het bij mij meestal mis. Ik heb ook eens een stel van die Gamaschen gekocht. Die kan je over je schoen trekken en dan met een rits over je onderbeen. Daarmee had ik geen lekkage. Maar dan moest ook de regenbroek weer aan.

Ik heb ook een droge set op mijn werk liggen, met een handdoek. Ik kan er ook douchen. Die complete set droge kleren is echt goud waard. Ook al is het zelden nodig, als het nodig is ben ik er heel blij mee. Ik ben inderdaad meerdere keren zo nat geworden dat echt alles gewisseld moest worden.

Tegenwoordig ga ik met de Velomobiel, de motivatie om het ding te bouwen kwam niet voor niks steeds in deze tijd van het jaar.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(28-Sep-2021, 10:51 AM)gideon schreef: (ik zeg maar zo: wat je niet aan hebt, kan niet nat worden). 
Je bent niet de enige die er zo over denkt  Big Grin

(30-Sep-2021, 07:51 PM)Jeroen S schreef: De stalen spd cleat zuigt de warmte uit je voet.
Overstappen op Look Keo helpt wel. Het pedaal is dan van metaal (of carbon, bij de wat duurdere). Het plaatje zelf is van kunststof.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Een hoop tips zeg, fijn!

(28-Sep-2021, 10:34 AM)Bacchus schreef: Misschien zijn echte winterschoenen met een Goretex-voering dan wel een goed idee.

Ik ben over de streep en heb mezelf gisteren op een paar Goretex winter MTB fietsschoenen getrakteerd. :-) Benieuwd hoe dat gaat bevallen, maar slechter dan mijn antieke, versleten Shimano schoenen is het zeker niet ;-)


(28-Sep-2021, 10:51 AM)gideon schreef: Ik rij dagelijks in 1 uur naar mijn werk. Als het kouder is dan -5 trek ik pas een lange broek aan en agu regen-over-schoenen tot de knie) Voor de rest van het jaar een korte (ik zeg maar zo: wat je niet aan hebt, kan niet nat worden). Als het regent een agu regenjasje en die regen-overschoenen. Wel altijd handschoenen beneden de 10 graden.
Maar op mijn werk zijn: warme douches, droge kleding en een droogkast om natte kledjng en schoenen binnen een paar uur kurkdroog te laten worden.

Niets dan respect voor de korte broeken tot -5, maar ik vind dat te koud. Vanaf een graad of 15 in de plus gaat bij mij de korte broek pas weer aan. Daarom in verschillende diktes en lagen broeken in de kast. Dat zit wel goed, op de regenbroek na, maar daar vind ik nog wel wat voor :-)

(30-Sep-2021, 07:51 PM)Jeroen S schreef: Ik heb ook een droge set op mijn werk liggen, met een handdoek. Ik kan er ook douchen. Die complete set droge kleren is echt goud waard. Ook al is het zelden nodig, als het nodig is ben ik er heel blij mee. Ik ben inderdaad meerdere keren zo nat geworden dat echt alles gewisseld moest worden.

Tegenwoordig ga ik met de Velomobiel, de motivatie om het ding te bouwen kwam niet voor niks steeds in deze tijd van het jaar.

Ik heb altijd een andere outfit bij me en kleed me om als ik op werk aankom. Helaas geen douche hier, dus een bus deo moet die functie waarnemen. :-)

En ja, die velomobiels. Ik sluit het niet uit in de toekomst. Al maak ik me een beetje zorgen over harde zijwind in de polder...(geen idee of dat terecht is).
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(01-Oct-2021, 11:10 AM)365cycle schreef: Overstappen op Look Keo helpt wel. Het pedaal is dan van metaal (of carbon, bij de wat duurdere). Het plaatje zelf is van kunststof.

Dit hoor ik van veel mensen. Ik heb daar nooit iets van gemerkt. Ik heb jarenlang met LOOK Keo gereden en ik merkte geen enkel verschil qua koude voeten vergeleken met de spd.

Het allerbeste hielp de aanschaf van de DF. Die heeft namelijk geen voetengaten en daardoor heb ik bijna nooit meer koude voeten. Oh ja, en goed passend schoeisel. Niet te klein, maar ook zeker niet te groot.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#17
(27-Sep-2021, 10:11 PM)Roepers schreef: Ik gebruik een ademende regenbroek als overbroek. Op de plek van bestemming trek je die eenvoudig uit. Dat bevalt mij wel goed.

Groet,

Marco

Ik ben een fan van Vaude regenbroeken. Wel erg duur, maar dun en waterdicht.
Groot voordeel: bij de enkel en net onder de knie kun je ze met klittenband strak zetten zodat ze niet flapperen en zodat er ook geen wind naar binnen waait.

In het verleden had ik ook een AGU broek die op de ligfiets enorm opbolde.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Leuk om hier nog even de enorm positieve ervaringen te delen met de Goretex winter MTB schoenen die ik voor de koude seizoenen gescoord heb.

Ik heb sinds ik ze draag geen koude, natte, hete of anderszins minder comfortabele voeten meer gehad. Voor mij werkt het dus geweldig. (ik heb deze) Toegegeven: de échte winter moet nog komen, maar het is vooralsnog allemaal erg veelbelovend :-)

Verder inmiddels de regenbroek ook getest, viel me niet tegen! Wat wel tegenviel was de waterdichtheid van de voorkant mijn jackje bij harde regen in liggende positie. Die inmiddels vervangen voor een lichtgewicht extreem waterdicht, tamelijk prijzig jackje met zo min mogelijk naden, zakken en ventilatieritsen waardoor er minder water binnen kan dringen. Die moet zijn vuur-, of beter regendoop nog krijgen. (www.hetregentbijnanooit.nl :-))
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Bacchus
#19
(01-Oct-2021, 12:04 PM)TimSch schreef: En ja, die velomobiels. Ik sluit het niet uit in de toekomst. Al maak ik me een beetje zorgen over harde zijwind in de polder...(geen idee of dat terecht is).
Tot 6 bft. maak ik me geen zorgen. Bij 7 begin ik het wat angstig te vinden. Met 8 rijd ik echt niet graag meer, maar toen ik dat een keer meemaakte ging het met wat beleid eigenlijk nog heel goed (ik moest nog 120 km naar huis, niemand die me op kon halen dus weinig keus). Dat laatste was wel zonder het deel van de kap over m'n hoofd; heb de indruk dat ie met racekap wat heftiger reageert.

Nu weeg ik inclusief fiets wel >130 kg en heb ik één van de fijnere fietsen met heftige wind (dichte wielen, bobbels op de neus met een "kijkgat").
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Als ik binnen dit onderwerp nog een vraag mag stellen/naar ervaring mag vragen:

Op de M-Racer merk ik dat rond deze tijd van het jaar, zeker bij vlot rijden bij zware bewolking of schemering, de rijwind mijn achterwerk en de achterkant van mijn bovenbenen nogal afkoelt. Zowel een spijkerbroek als een hardlooptight is natuurlijk niet winddicht en ook mijn schaatsbroek heeft alleen een winddicht voorpand.
Hoe zijn jullie ervaringen en hoe zouden jullie dat verbeteren?
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Misschien is lang thermo-ondergoed een optie?
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(16-Nov-2021, 10:14 AM)Bacchus schreef: Op de M-Racer merk ik dat rond deze tijd van het jaar, zeker bij vlot rijden bij zware bewolking of schemering, de rijwind mijn achterwerk en de achterkant van mijn bovenbenen nogal afkoelt. Zowel een spijkerbroek als een hardlooptight is natuurlijk niet winddicht en ook mijn schaatsbroek heeft alleen een winddicht voorpand.
Hoe zijn jullie ervaringen en hoe zouden jullie dat verbeteren?

(16-Nov-2021, 10:12 AM)365cycle schreef:
(15-Nov-2021, 11:57 PM)Frutsel schreef: ik vond het wel meevallen, maar ik had dan ook een DF aan.
Het wordt wel tijd voor een hoofdband, want mijn oren werden wel fris Smile
Ja, ik heb m'n knikkers maar weer even ontdooid onder de douche.  Big Grin 

^^ Big Grin 

Voelde me sowieso heel kwetsbaar op de M-Racer met die kou. Ik weet niet waarom dat zo'n invloed heeft, durfde het vanochtend niet aan om ermee naar kantoor te rijden.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(16-Nov-2021, 10:14 AM)Bacchus schreef: Als ik binnen dit onderwerp nog een vraag mag stellen/naar ervaring mag vragen:

Op de M-Racer merk ik dat rond deze tijd van het jaar, zeker bij vlot rijden bij zware bewolking of schemering, de rijwind mijn achterwerk en de achterkant van mijn bovenbenen nogal afkoelt. Zowel een spijkerbroek als een hardlooptight is natuurlijk niet winddicht en ook mijn schaatsbroek heeft alleen een winddicht voorpand.
Hoe zijn jullie ervaringen en hoe zouden jullie dat verbeteren?

Ik fiets als het kouder wordt in een softshell fietsbroek van Vaude (deze in zo'n lekker fel kleurtje, ook goed voor de zichtbaarheid in de donkere dagen). Rondom winddicht en waterafstotend (dus klein buitje: prima. Harde, lange regen: regenbroek eroverheen). 


Vooral de winddichtheid is heel goed van deze. Er zitten ook ventilatieritsen op je dijbenen, als je die open doet voel je pas hoeveel er tegengehouden wordt. Idem toen ik met mijn vorige (ben aan de 3e bezig ;-))was gevallen en het membraam beschadigd was op 1 plek. :-D Bijkomend voordeel: is goed nauwsluitend rond de enkels met ritsen waardoor geen tocht naar binnen waait en broekklemmen overbodig zijn.

Als het écht koud wordt gaat onder de Vaude nog een thermisch laagje. Maar dan zitten we al onder nul qua temperaturen.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Bacchus
#24
Ik heb gisteren mijn sloffen weer aangetrokken Smile
https://ligfietsers.nl/thread-976-post-14132.html
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Heb het gevoel dat d...365cycle — 11:30 PM
MM/DID naven
Check, voorwiel is 1...Victor — 11:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... Omdat de zachte ...Boyd Maduro — 10:12 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
En met CCU kan je pr...Frutsel — 08:25 PM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Aan het einde van ee...365cycle — 08:09 PM
MM/DID naven
Ja, voornaven zijn o...melle z — 06:39 PM
MM/DID naven
De breedte van de vo...gideon — 06:29 PM
MM/DID naven
Vziw zijn naven met ...Victor — 03:29 PM
MM/DID naven
MM - Michael van der...ZoefZoef — 02:39 PM
MM/DID naven
Oh, dan was ik abuis...Tijanus — 02:30 PM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Dag 5 Ik werd vroeg ...Martin van Mourik — 02:22 PM
MM/DID naven
Optima / MMbicycles ...ZoefZoef — 02:19 PM
MM/DID naven
Ik heb hier twee rac...melle z — 02:01 PM
MM/DID naven
DID staat waarschijn...ZoefZoef — 02:00 PM
MM/DID naven
Over DID kan ik geen...Tijanus — 01:49 PM
MM/DID naven
Ik heb bij Tempelman...melle z — 01:09 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Op wat voor banden r...365cycle — 01:01 PM