Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Andere banden?
#1
Ik heb op mijn Optima Baron voor 32-406 Contact Speed en achter 32-559 Contact Speed. Ik heb nu een kruissnelheid van 30-32km/u. Ik wil graag sneller. Ik kan niet over naar echte racefietsbanden want die zijn niet te krijgen in 26" uitvoering. Er wordt hier hoog opgegeven over de Contact Urban, maar ik heb nu maar een paar mm aan ruimte in de hoogte over bij het frame, dus daar past voor mij geen 47-559 tussen, wat de smalste maat is voor de CCU in 26". Zijn er nog andere opties? Ik wil voor en achter graag hetzelfde, maar hoeft niet perse.

Is het uberhaubt haalbaar om uit de banden nog extra snelheid te halen omdat de luchtweerstand met die snelheden een steeds grotere rol speelt? Moet ik over naar een mid/high racer M5? Ik weet niet of die net zo comfortabel zijn, ik zit hier lekker op en ben gehecht aan mijn klapstuur, bagagedrager en een kettinglijn die niet aanloopt in een krappe bocht. De meeste bochten gaan op hoge snelheid, maar ik ben ook regelmatig in een wijk aan het zoeken, dan wordt het ineens minder praktisch.

Of ben ik gewoon aan het zeuren en moet ik hier tevreden mee zijn? Een Velomobiel is voor mij geen optie, ik weet dat die een stuk sneller zijn...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#2
Contact Speeds zijn in jouw bandenmaat wel de vlottere banden. Durano's zijn in die maat ook te krijgen.
Tenzij je huidige banden oud en uitgedroogd zijn, zou ik niet te veel verwachten van nieuwe banden. Wat je hebt is op zijn minst "goed" en ook een andere fiets doet je niet ineens 40 km/u rijden voor dezelfde inspanning.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#3
Hoe kom je aan een 32-406 Contact Speed? Volgens mij zijn alleen de gewone Contact en de Contact Urban in die maat verkrijgbaar, ik ken de Speed alleen in 28-406 (deze is dan zowel met als zonder reflector te koop).
De Contact Urban is sneller dan de Contact Speed (raar maar waar), maar heeft dus iets meer luchtweerstand dan de smallere Speed (denk dat het verschil in luchtweerstand verwaarloosbaar is).
Als je een retesnelle achterband wil zou ik kijken naar de Schwalbe Pro One, die is verkrijgbaar in 28-559. Deze is zelfs tubeless te monteren en is dan betrouwbaar + snel. Echter: Als je 'm blokkeert met remmen ben je er zo doorheen, dus primair op het voorwiel remmen is dan wel verstandig.
Een andere snelle optie is de Michelin Wild Run'R, een (slick) straatband voor mountainbikes. Wordt nog mondjesmaat verkocht en is met 35-559 een fijn maatje. Is betrouwbaar, heeft erg veel grip en is heel rap.

Voor wat betreft meer snelheid: Ik vind het moeilijk in te schatten. Op m'n M-Racer was ik op sommige trajecten belachelijk snel, en op andere weer niet zo omdat ik 'm moeilijk te manoeuvreren vond. Zeker op drukke momenten moest de M5 het in de stad dik afleggen tegen zowel de velomobiel als m'n Challenge Focus (wat geen toppunt van snelheid is). Ik zou een fiets waar je lekker op rijdt vooral niet weg doen. Als er een mogelijkheid is om een tweedehands staartpuntje (let op de S Tongue ) te monteren zou ik daar denk ik eerder naar kijken; daar kan je bagage in en het haalt de lage druk achter je rug weg. 

Hoeveel valt er nog te halen door middel van "body tuning" (m.a.w. proberen wat meer vermogen op het achterwiel te krijgen)?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#4
Schwalbe (Pro) One en Durano zijn er ook in 28-406. Je kunt ook een 451 voorwiel in plaats van 406 overwegen (eventueel heb je daar een andere voorvork voor nodig), Schwalbe Durano en One zijn er in 28-451, maar ook in 25-451 als ik mij niet vergis.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#5
(13-Feb-2023, 04:54 PM)melle z schreef: Schwalbe (Pro) One
De One is wel oké. Prima grip, al is ie niet heel rap en niet heel lekbestendig. De Pro One is heel rap en heeft prima grip. Zoveel dat je er ook zo doorheen slijt als je wat agressief rijdt Big Grin Zeker onder een velomobiel is het ellende op de Nederlandse weg, ken een velonaut die 'm in minder dan 200 km aan stukken had Tongue 

Trouwens, wat ik net zei over die Michelin Wild Run'R: Ik heb er nog één liggen die flink versleten is (maar nog niet helemaal weg, ik wacht het canvas niet graag af met een velomobiel). Mag je hebben als je wil, kan je 'm in ieder geval even proberen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Ik heb net even gekeken, op mijn M5 Low Racer zit een 25-451 Schwalbe One voorband. Band zat er op toen ik de fiets afgelopen jaar kocht en is nog niet aan vervanging toe. Wanneer dat wel het geval is ga ik eens kijken wat er dan te koop is, want bandentypes en specificaties lijken tegenwoordig elke maand te veranderen, hopeloos.

Ik vermoed dat stukrijden wellicht een wat groter probleem is op velomobielen dan op tweewielers?

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(13-Feb-2023, 05:24 PM)melle z schreef: Ik heb net even gekeken, op mijn M5 Low Racer zit een 25-451 Schwalbe One voorband. Band zat er op toen ik de fiets afgelopen jaar kocht en is nog niet aan vervanging toe. Wanneer dat wel het geval is ga ik eens kijken wat er dan te koop is, want bandentypes en specificaties lijken tegenwoordig elke maand te veranderen, hopeloos.

Ik vermoed dat stukrijden wellicht een wat groter probleem is op velomobielen dan op tweewielers?

Aangezien velomobielen (en trikes) over het algemeen niet meehangen in bochten krijgen de banden meer dwarskrachten te verduren. Daarnaast heb je natuurlijk kans op toe- of uitspoor, wat ook al niet bevorderlijk is voor banden.

Dus de banden slijten sneller op een velomobiel. Aan de andere kant ga je (meestal) niet op je snufferd als je lek rijdt met een velomobiel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Velomobielen zijn niet bepaald vriendelijk voor bandjes, de snelheden zijn vaak hoog, en je ziet niet echt wat er precies voor je wielen komt. In ieder geval minder goed als op de open fiets.

De contact Urban in 406 zou misschien ook passen. Verder is de Pro one op de tweewieler misschien wel het proberen waard. Maar dan is het meer iets voor een zondagse toertocht dan voor het forensen door de stad. Dat zou ik er niet mee doen, zijn ze ook wel wat duur voor.

Achter is er ook nog een pro one in 559. Die Michelin gaan niet passen. Die is te breed. Kojaks zijn ongeveer net zo snel/langzaam als de contact speed. Achter zou ik een Conti Grandprix ( zonder toevoegingen) in 559 doen, als je licht wil kun je voor de vouw versie gaan, scheelt weer 100 gram ofzo. Betrouwbaar en redelijk vlot.

Op bicycle rolling resistance vindt je met wat zoeken een boel van de bandjes. Of het allemaal helemaal 100% klopt met gevoelswaarden is weer een tweede. Maar volgens mij is het redelijk betrouwbaar.

De GP, de Durano en de Ones zitten allemaal rond de 15 watt rolweerstand bij 30 km/h. De Sport contact 2 zit op 20 watt. De pro one, is er in verschillende versies, die zit op ongeveer 10 watt. Dat is dus ook ongeveer de winst die er te halen valt. 2x 10 watt. 1 ingeschakelde AXA HR dynamo is ongeveer 7 watt extra. Om een idee te krijgen.

De Baron is best een vlotte Lowracer, maar in mijn ervaring is de M5 lowracer duidelijk sneller. Ik reed op de m5 zonder punt in de sprint net zo hard als op de Baron met punt. Maar de m5 is wel een stuk minder praktisch. Dat kost ook snelheid, onder omstandigheden.

Goed vertroetelen van de fiets helpt, wegwerken van aero weerstand helpt ook veel. Zomers in je strakke pakje ga je echt harder dan in de winter met dikke jas. Kijk ook goed naar je arm positie. Sommige Barons hebben een erg breed stuur, armen netjes tegen je bovenlijf, handen dicht bij elkaar net achter de knie als ie omhoog zit. Als de ketting op de Baron bovenlangs loopt, zou ik de onbelaste ketting onderlangs doen, kettingbuisjes verwijderen.

Een staartpuntje scheelt ook weer, maar merk je pas boven de 30 km/h
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#9
Kettingbuisjes, brrrr, die gaan er bij mij sowieso als eerste af. Brede sturen zijn mij ook een gruwel, maar daar maakt een pijpsnijder of ijzerzaag gauw korte metten mee.

Jeroen, waarom vind jij de M5 Low Racer minder praktisch dan de Baron?

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#10
(13-Feb-2023, 05:48 PM)Jeroen S schreef: Als de ketting op de Baron bovenlangs loopt, zou ik de onbelaste ketting onderlangs doen, kettingbuisjes verwijderen.


Een staartpuntje scheelt ook weer, maar merk je pas boven de 30 km/h


De OP is juist gesteld op de kettingloop bovenlangs, zodat de ketting niet aanloopt in scherpe/langzame bochten...

Ik moet even nieuwe remblokjes op mijn Baron zetten, dan kan ik eens kijken hoe hard ik ermee ga intussen Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#11
Hoewel inmiddels achterhaald door aankoop van een M-racer wil ik nog wel reageren uit dank voor de hulp en eventuele referentie voor anderen.

(13-Feb-2023, 04:23 PM)365cycle schreef: Hoe kom je aan een 32-406 Contact Speed? Hoeveel valt er nog te halen door middel van "body tuning" (m.a.w. proberen wat meer vermogen op het achterwiel te krijgen)?
Sorry, het is een 28-406, mijn fout. Met body-tuning is vast wel wat te halen. Een paar kg mag er wel af. Op dit moment fiets ik 650 km per maand dus de spieren en conditie komen vanzelf wel. Ik fiets met normale schoenen en een fleece trui dus daar is wel wat mee te winnen qua stroomlijn en krachtoverbrenging.

(13-Feb-2023, 05:48 PM)Jeroen S schreef: Goed vertroetelen van de fiets helpt, wegwerken van aero weerstand helpt ook veel. Zomers in je strakke pakje ga je echt harder dan in de winter met dikke jas. Kijk ook goed naar je arm positie. Sommige Barons hebben een erg breed stuur, armen netjes tegen je bovenlijf, handen dicht bij elkaar net achter de knie als ie omhoog zit. Als de ketting op de Baron bovenlangs loopt, zou ik de onbelaste ketting onderlangs doen, kettingbuisjes verwijderen.

Een staartpuntje scheelt ook weer, maar merk je pas boven de 30 km/h
Mijn Baron heeft inderdaad een breed stuur, op de M-racer zit je inderdaad veel gestroomlijnder. Het zal even proberen zijn om de juiste houding te vinden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#12
(24-Feb-2023, 09:40 PM)Bob Hagendijk schreef: Sorry, het is een 28-406, mijn fout. Met body-tuning is vast wel wat te halen. Een paar kg mag er wel af. Op dit moment fiets ik 650 km per maand dus de spieren en conditie komen vanzelf wel. Ik fiets met normale schoenen en een fleece trui dus daar is wel wat mee te winnen qua stroomlijn en krachtoverbrenging.
Daar valt zeker nog wat te halen, ook qua comfort! De meeste liggers rijden met SPD-pedalen, ik gebruik racefietsschoenen met Look Keo pedalen. Klikt prettig vast, snel weer los, is nauwkeurig af te stellen en is efficient. Het niet zelf omhoog hoeven houden van je voeten scheelt best wel wat vermogen.
Verder draag ik hardloopkleding; aan de achterkant van veel fietsshirts zitten allerlei zakjes waar je niet op wil liggen, fietsbroeken hebben een zeem en dat schuurt verschrikkelijk als er geen zadelpunt tegenaan drukt. Die hardloopkleding laat wél mooi het vocht door (let even op broeken zonder ritsje aan de achterkant), er zit dus geen zweet op je huid en het shirt gaat wel stinken als je hard rijdt, maar bij jezelf valt dat wel mee.
Als laatste m.b.t. body tuning: het is niet zozeer de vorm, maar de conditie die het verschil gaat maken. Maar met 650 km per maand gaat dat voor een groot deel vanzelf goed komen, geef het tijd. Je kan dat proces wel versnellen maar dan moet je aan de slag met intervaltrainingen etc. om actief aan je vermogen te gaan werken. Een hartslagmeter en bv. een Garmin Edge 130 worden dan wel handig om je training te optimaliseren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#13
(25-Feb-2023, 01:01 PM)365cycle schreef: De meeste liggers rijden met SPD-pedalen,

Behalve die paar jokers met hun Time ATAC.. Big Grin


Citaat: Verder draag ik hardloopkleding; aan de achterkant van veel fietsshirts zitten allerlei zakjes waar je niet op wil liggen,

Ik draag een mix van hardloop- en fietsshirts. De zakjes storen mij persoonlijk niet maar je hebt er ook niets aan. Wel is de snit van fietsshirts, met hun korte voor- en lange achterpand, niet heel logisch voor ligfietsers.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#14
De M5 Lowracer is een heel stuk lager als de Baron, de stoel en de ketting loopt heel veel lager langs het wiel. Bij mijn Barons, ik heb er een stuk of 4 gehad, liep de bovenste ketting altijd nagenoeg vrij van het voorwiel, alleen de onbelaste erlangs.

Gevolg is dat je met de M5 bepaalde scherpe bochtjes lastig kunt halen, als je niet zo hard rijdt. Je moet hard rijden, zodat je met hangen in de bocht de beperkte stuuruitslag compenseert. Dat wil niet altijd. Bijvoorbeeld vanwege ander verkeer, of omdat je net wegrijdt en 10 meter verder aan de overkant van de straat een haakse bocht moet maken. Op mijn toenmalige woonwerkroute (Nieuwegein-Utrecht Overvecht) was ik 1x per week gelijk met de vuilniswagen. Inhalen via de andere weghelft. Met de Baron, of een M5 20-20 kon ik er achter zitten, wegrijden en dan vlak langs de vuilniswagen als er per ongeluk toch iets van de andere kant kwam. Met de Lowracer kwam de draaicirkel 1,5-2 meter verder op de verkeerde weghelft. Haarspeldbochtjes bij 15km/h berg op zijn ook niet zo leuk met de Lowracer. Vanwege mijn korte beentjes paste onder ideale omstandigheden het voorbandje moervast op de pedaalas net naast de chrankarm. Bij extreem insturen kon ik dus even niet trappen.

Doordat je wat lager zit, en een iets groter voorwiel hebt, had ik de knie onder de voorrem, terwijl die bij de Baron erboven blijft. Als de weg echt nat is wordt je op beide vies, maar op de Lowracer nog iets viezer.

Op de M5 passen alleen smalle bandjes, max 28 mm. Op de Baron heb je meer keus en past afhankelijk van het model ook iets van 32 of zelfs 35 mm.

Ik heb in mijn jonge jaren een hoop gekkigheid geprobeerd met diverse lage fietsen. O.a. met een Valenteijn Lowracer die zo laag was dat ie op bepaalde drempels met het frame schraapte langs de steentjes, die had een 65er voorblad wat deels naast het voorwiel liep. Met 2x 451 wel een iets kortere wielbasis.

Na een poos M5 heb ik een lowracer uit carbon gebouwd met precies dezelfde ergonomie als de m5 lowracer, maar dan een tikje hogere zithoogte en een 406 voorwiel, dat was een heerlijk fietsje.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
wat ze zeggen
Twee hang jongeren...datakneder — 05:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ge...Hardloper — 05:24 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja, inderdaad. Die e...Victor — 05:23 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Heel veel sterkte Bo...Hardloper — 05:21 PM
wat ze zeggen
Twee hang jongeren: ...Hardloper — 05:17 PM
Medeliggers onderweg
Een oranje tradpole ...Hardloper — 05:15 PM
montage standaard
Ik  gebruik dit: fie...Joop99 — 04:47 PM
Medeliggers onderweg
@G. in de rode Strad...365cycle — 04:39 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het wordt wel tijd...Bob Hagendijk — 12:42 PM
Quest xs nr 13
Het was een mooi aan...ZoefZoef — 11:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Gelukkig heb je ze...Boyd Maduro — 11:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Fiets heeft de klap...datakneder — 10:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Balen Boyd! Zie de a...365cycle — 09:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Balen. Zeker bij gev...Hoekie — 08:52 AM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Waar ga je naar to...Atrike — 08:44 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Gelukkig heb je zelf...Wim -de roetsende — 06:21 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...omdat ik vandaa...Veloquest — 12:39 AM