Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M5 M-racer aankoopadvies
#1
Ik heb vorige week in een ander draadje gevraagd om advies voor snellere banden op mijn Optima Baron. Daar stonden goede adviezen, en ik ga er nog op reageren, maar was deze week te druk om er even rustig voor te zitten. 
Nu wil het toeval dat deze week een M-racer met 2x 28" wielen in de buurt te koop kwam. Dat heb ik nog niet eerder gezien dus kon het niet laten om een afspraak te maken om te voelen of dat iets voor me is. Het gaat om deze. Morgenochtend gaat het gebeuren.
Eigenlijk om uit te proberen, maar als die bevalt, tsja, dan kan het serieus worden. Maar het is ook serieus geld. Iemand tips voor aandachtspunten, zwakke punten van de fiets, hoogte van de prijs etc? Zijn schijfremmen echt veel beter en deze dus misschien laten staan? Ik heb ze 2e hands nog niet met schijfremmen gezien geloof ik. Ik zie de laatsten allemaal voor ongeveer deze prijs voorbij komen. M5 heeft nog een laatste showroommodel voor 2375 (,normaal 2975) maar Middelburg is me te ver om even langs te gaan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie , Lig-hen
#2
Aandachtspunten: Wat wil je ermee gaan doen?
Een medium racer is geen stadsfiets; omdat de voorband tegen de ketting komt vraagt bochten naar links meer aandacht.
Waar je ook op moet letten is of je lang genoeg bent om het voorwiel achter de trapper te laten draaien. Ik schat dat dit onder de lengte van 1.80 zo is, (maar binnenbeenlengtes variëren). Het is schrikken als dit de eerste keer gebeurd, maar je komt tegen het rubber aan waardoor je nog iets verder kan sturen en je niet onderuit gaat. In de praktijk leer je je trappen te stoppen bij langzaam gereden bochten. (Snel gereden bochten stuur je op balans; er is dan nauwelijks uitslag van het voorwiel, dus kan je doortrappen.
Dit is het kwetsbare punt van deze fiets; je moet hier mee leren omgaan, wat enige tochten kost. Als je er niet mee bekend ben is dit iets wat gelijk tegenvalt bij een proefrit, maar je raakt er aan gewend en na verloop van tijd weet je niet beter.
En schijfremmen? Remt beter en spaart je velgen. Maar na iedere natte tocht een doekje over je velgen voorkomt slijtage van zand tussen remschoentjes en velg. Ik ben zeer tevreden met velgremmen.

Een M5 medium-racer is een fiets voor hoge snelheden buiten de stad. Zeer geschikt voor langere afstanden. Fietsen in de stad kan; maar het liefst heb je geen smalle fietspaden met haakse bochten :-)

Niels, Medium en Low, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie , gideon
#3
Ik zou bij deze wielmaat zelf zeker geen schijfremmen willen (voegt behalve gewicht niks toe naar mijn idee), dus daar zou ik hem niet om laten staan als ik in de markt was voor een mid racer.

Wat Middelburg betreft: ik weet niet waar je woont en ik weet dat dit voor iedereen anders is, maar ik laat me zelf nooit weerhouden door afstand als ik iets interessant vind. Ik maak er een leuk dagje of weekendje weg van en er is bovendien onderweg of in de buurt vaak nog wel meer interessants te zien of doen. Middelburg/ Zeeland op zich rechtvaardigt al een lange reis!

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Ik heb er twee gehad. De ene was alweer 10 jaar terug ongeveer, toen ie net 2 jaar op de markt was. Met 800km op de teller heb ik er behoorlijk lang over gedaan om 'm verkocht te krijgen voor 1650 euro. Een andere heb ik een jaar of 3-4 terug verkocht. Voor rond de 1250 euro, meen ik. Kijkend daarnaar, vind ik 1750 euro voor eentje van inmiddels 10 jaar oud best een behoorlijk bedrag.

Met ligfietsen is het een beetje 'wat de gek ervoor geeft' eigenlijk. Ik vind 1750 euro voor een gebruikte m-racer een berg geld. Dan zou ik er eerder een paar euro bijleggen en een gebruikte M5 CHR kopen, denk ik. Oh, wacht.. die heb ik al Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Belangrijke vraag en dus checken als je de fiets in het echt ziet.

Zijn de foto's gemaakt toen de fiets net klaar was of ziet de fiets er nog steeds zo uit?


Volgens mij is de afmontage wel goed, maar er zijn anderen die daar iets zinvollers over kunnen zeggen.

Als de fiets jouw fiets blijkt te zijn, dan is de prijs niet zo heel snel veel te hoog.

Iets minder is natuurlijk altijd fijner. €1500,- lijkt mij een keurige prijs.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Vooral eens met Niels: de M-racer is een fiets voor de lange afstand en minder op zijn plaats in de stad, al leer je ermee omgaan. Het ligt er ook een beetje aan hoe het stoeltje staat of je crankoverlap krijgt. Mijn M-racer is echt minimaal 84cm bbl, die van Gideon kan bv. ook wat minder hebben.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon
#7
Wat antwoorden zonder alle quotes erbij:
Ik fiets bijna dagelijks woon-werk over 16 km enkele tijd over mooie gladde wegen. Klein stukje stad maar wel over fietspaden en dus geen probleem. Na het werk haal ik regelmatig spullen op in dorpen in de buurt. Geen M-racer gebied, maar zeker geen drukke steden. Het is hier geen Randstad. Almelo is een stad, maar totaal wat anders dan je gewend bent als je in het westen woont. Zo'n ritje is dan bijvoorbeeld 30 km, waarvan 1-2 door een dorp dat afwijkt van de doorgaande weg. Ik fiets nu op mijn Baron vaak al een stukje om als dat betekent dat ik langer op een doorgaande weg kan blijven. Het gaat me niet om de snelste totaaltijd. Ik heb er vrede mee als ik langzaam door zulke wijken ga. Als het maar wel lukt op een normale manier. Het gaat mij erom dat ik nu een grijns op mijn gezicht krijg als ik op hoge snelheid over die lange wegen ga, en dat werkt verslavend. De verbaasde gezichten, de wind in je haren, zon op je gezicht, langs de B-weg in de spits sneller zijn dan de auto's op de doorgaande weg.

Ik ben 1,98, binnenbeenlengte 87cm. Normaal zou het met de crank goed moeten gaan, met mijn 47 weet ik niet. Ik ben me ervan bewust dat het wennen zal zijn. Bij het proefrijden ga ik letten of de positie van het stuur me past, en of ik een bocht kan maken. Als dat kan, dan zal ik er wel aan wennen.

Middelburg is voor mij 3 uur rijden. Ik vind dat te ver om langs te rijden om te kijken of een fiets me past, bovendien koop ik zeer waarschijnlijk geen nieuwe dus belast ik de dealer terwijl hij er geen profijt van heeft. Vind ik niet helemaal eerlijk. Ik heb er wel een kort telefoontje naar gepleegd om te vragen of de showroomfiets er nog stond en of het het soort fiets is dat ik zoek.

De prijs. 1750 lijkt me ook hoog. Het is afwachten hoe vast dat is. En hoe mooi de fiets is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Ik vind mijn M-racer een heerlijke snelle fiets, en rij er ook mee door Rotterdam, Utrecht …… scherpe bochten (zeker die naar rechts) zitten er niet in.
Ik ben 182, en zoals Bachus zegt, de 172,5mm cranks raken net niet de voorband.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Zit zelf ook met een schuin oog naar een m-racer te kijken, maar ze zijn in Nederland redelijk aan de prijs. Iets verder weg zijn ze af en toe wat goedkoper. In Luxemburg stond onlangs een 26 inch versie te koop voor €1000 en in Duitsland staat er vanaf oktober een te koop met een vraagprijs van €700. Helaas niet net over de grens.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(18-Feb-2023, 05:36 PM)Bob Hagendijk schreef: Ik zie de laatsten allemaal voor ongeveer deze prijs voorbij komen. M5 heeft nog een laatste showroommodel voor 2375 (,normaal 2975) maar Middelburg is me te ver om even langs te gaan.

€1750,- voor een fiets van 10 jaar oud of €2375,- voor een nieuwe?  Big Grin 

Dan moet die van €1750,- er nog wel heel erg 'zo goed als nieuw' uitzien.



Op Marktplaats is de M5 gereserveerd. Voor jou?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#11
(18-Feb-2023, 09:18 PM)Bacchus schreef: Vooral eens met Niels: de M-racer is een fiets voor de lange afstand en minder op zijn plaats in de stad, al leer je ermee omgaan. Het ligt er ook een beetje aan hoe het stoeltje staat of je crankoverlap krijgt. Mijn M-racer is echt minimaal 84cm bbl, die van Gideon kan bv. ook wat minder hebben.

Meh, niet helemaal mee eens.  Er zijn slechts weinig fietsen die ik echt waardeloos vond in de stad: de m5 lowracer is er daar een van en dat komt door het kleine voorwiel icm de kettingoverlap. Op lage snelheid (lees: <10km) een kort bochtje maken was gewoon waardeloos maar zodra er wat snelheid inzat werd dat ook al minder. Met de m-racer ging dat een stuk makkelijker.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon , Hoekie , Bacchus
#12
(19-Feb-2023, 01:53 PM)Wim -de roetsende schreef:
(18-Feb-2023, 05:36 PM)Bob Hagendijk schreef: Ik zie de laatsten allemaal voor ongeveer deze prijs voorbij komen. M5 heeft nog een laatste showroommodel voor 2375 (,normaal 2975) maar Middelburg is me te ver om even langs te gaan.

€1750,- voor een fiets van 10 jaar oud of €2375,- voor een nieuwe?  Big Grin 

Dan moet die van €1750,- er nog wel heel erg 'zo goed als nieuw' uitzien.



Op Marktplaats is de M5 gereserveerd. Voor jou?
Ja hij staat inmiddels bij mij in de garage. We zijn uiteindelijk op 1625 uitgekomen. Hij ziet er echt uit als nieuw. Hij is er erg zuinig op geweest en heeft er ca 8500km mee gereden in 10 jaar. 750 euro extra (50%) voor een echt nieuwe voegt voor mij niet veel toe. Het chassis is goed, er zitten nieuwe ketting en tandwielen op. Met het bedrag dat ik nu bespaar kan ik de boel eventueel ombouwen naar schijfremmen als ik dat toch liever wil. Of gewoon in mijn zak houden. 
Het stuurt totaal anders dan ik gewend ben door het hoge vaste stuur en het grote voorwiel. Ook blijken achteraf de bandjes erg zacht te zijn, ik kon ze thuis met de duim indrukken, dus dat stuurt ook wat anders. Maar, bochten in de wijk bij de verkoper gingen best aardig zonder oefening, dus met oefening moet het helemaal goed komen. 
Ik hoop komend weekend de eerste serieuze meters met de M-racer te maken
Antwoord }
#13
(18-Feb-2023, 11:51 PM)Bob Hagendijk schreef: Ik ben 1,98, binnenbeenlengte 87cm. Normaal zou het met de crank goed moeten gaan, met mijn 47 weet ik niet. 
Hier in alle opzichten iets korter dan jij, behalve die voeten: 50.
Had eerder ook een M-Racer 2x28. Voor wat het nog waard is: Je komt er niet mee in de problemen Big Grin 

Veel plezier met je aankoop!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Wow, gefeliciteerd. Prachtige fiets.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#15
(21-Feb-2023, 12:08 AM)Bob Hagendijk schreef:
(19-Feb-2023, 01:53 PM)Wim -de roetsende schreef:
(18-Feb-2023, 05:36 PM)Bob Hagendijk schreef: Ik zie de laatsten allemaal voor ongeveer deze prijs voorbij komen. M5 heeft nog een laatste showroommodel voor 2375 (,normaal 2975) maar Middelburg is me te ver om even langs te gaan.

€1750,- voor een fiets van 10 jaar oud of €2375,- voor een nieuwe?  Big Grin 

Dan moet die van €1750,- er nog wel heel erg 'zo goed als nieuw' uitzien.



Op Marktplaats is de M5 gereserveerd. Voor jou?
Ja hij staat inmiddels bij mij in de garage. We zijn uiteindelijk op 1625 uitgekomen. Hij ziet er echt uit als nieuw. Hij is er erg zuinig op geweest en heeft er ca 8500km mee gereden in 10 jaar. 750 euro extra (50%) voor een echt nieuwe voegt voor mij niet veel toe. Het chassis is goed, er zitten nieuwe ketting en tandwielen op. Met het bedrag dat ik nu bespaar kan ik de boel eventueel ombouwen naar schijfremmen als ik dat toch liever wil. Of gewoon in mijn zak houden. 
Het stuurt totaal anders dan ik gewend ben door het hoge vaste stuur en het grote voorwiel. Ook blijken achteraf de bandjes erg zacht te zijn, ik kon ze thuis met de duim indrukken, dus dat stuurt ook wat anders. Maar, bochten in de wijk bij de verkoper gingen best aardig zonder oefening, dus met oefening moet het helemaal goed komen. 
Ik hoop komend weekend de eerste serieuze meters met de M-racer te maken

Welke remmen zitten er nu op? En hoe bevallen die?
                                             


                                                 M5 Carbon High Racer -  M5 M-racer - M5  SP 662 - M5 City Cruiser -> 2x 26 inch project 
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(23-Feb-2023, 09:45 PM)JarnoH schreef:
(21-Feb-2023, 12:08 AM)Bob Hagendijk schreef: Met het bedrag dat ik nu bespaar kan ik de boel eventueel ombouwen naar schijfremmen als ik dat toch liever wil.

Welke remmen zitten er nu op? En hoe bevallen die?

Als ik hier ook in mag haken: Mijn M-racer heeft Ultegra-hoeven en zelfs met de standaard-blokken ben ik nog geen remvermogen tekort gekomen. Ik kan er echt akelig hard mee remmen en moet echt opletten dat er geen slaperige automobilist achter me rijdt. Ik krijg, behalve onder kletsnatte omstandigheden, het achterwiel van de grond. 
Let ook op dat schijfremmen ook hun nadelen hebben, ik ben vooral bang dat het zooitje aanloopt zodra iets tegen de schijf aanstoot, bv door onvoorzichtig parkeerders of bij het vervoer per trein.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(23-Feb-2023, 10:25 PM)Bacchus schreef:
(23-Feb-2023, 09:45 PM)JarnoH schreef:
(21-Feb-2023, 12:08 AM)Bob Hagendijk schreef: Met het bedrag dat ik nu bespaar kan ik de boel eventueel ombouwen naar schijfremmen als ik dat toch liever wil.

Welke remmen zitten er nu op? En hoe bevallen die?

Als ik hier ook in mag haken: Mijn M-racer heeft Ultegra-hoeven en zelfs met de standaard-blokken ben ik nog geen remvermogen tekort gekomen. Ik kan er echt akelig hard mee remmen en moet echt opletten dat er geen slaperige automobilist achter me rijdt. Ik krijg, behalve onder kletsnatte omstandigheden, het achterwiel van de grond. 
Let ook op dat schijfremmen ook hun nadelen hebben, ik ben vooral bang dat het zooitje aanloopt zodra iets tegen de schijf aanstoot, bv door onvoorzichtig parkeerders of bij het vervoer per trein.

Dat wilde ik ook melden. Ik heb de M-racer gehad en SRAM Rival remhoeven gemonteerd hier zitten standaard Swissstop remblokjes in. 
Met de juiste afstelling ook de ervaring zoals jij Bacchus. Het remt akelig hard.
                                             


                                                 M5 Carbon High Racer -  M5 M-racer - M5  SP 662 - M5 City Cruiser -> 2x 26 inch project 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Ook mijn m-racers remden prima. Beide gewoon met de standaard Shimano remmen. Geen bijzondere remblokken erin en het remde altijd prima. Ruim voldoende.

Remt het onvoldoende naar je zin, zou je altijd andere remblokken kunnen proberen. Ik heb het verschil gemerkt wat een ander remblokje kon doen. Het ene remblokje is duidelijk het andere niet.

Verder eigenlijk nooit begrepen wat het verschil tussen al die remmen is. Bedoel, zodra je die remhendel indrukt, knijpen die hoeven samen. Wat zou dan het verschil moeten zijn tussen bijv een shimano sora remhoef en een shimano ultegra met dezelfde remblokken erop? Zo'n remhoef knijpt samen, de remblokken grijpen aan.. dan moet het toch zo ongeveer even goed remmen. Alsof de werking en de remhoeven heel anders zijn? En dat aluminium waar ze van geaakt zijn, zal echt niet met dat beetje remkracht vervormen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
(24-Feb-2023, 02:30 PM)ZoefZoef schreef: Verder eigenlijk nooit begrepen wat het verschil tussen al die remmen is.
De belangrijkste verschillen zijn denk ik gewicht en hoe lang ze goed remmen (corrosiebestendigheid, slijtage van draaipunten en veren etc.).

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
en zijn de duurdere stijver, lichter en (vanaf Shimano 105) de draaipunten gelagerd?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Ik heb echt werkelijk geen idee wat het verschil is, behalve het opdrukje erop. Elk jaar komt er weer een ander modelletje uit, en elk jaar zou dat weer een verbetering moeten zijn.

Ze zouden idd wat lichter kunnen zijn, maar maakt dat dan verschil in remkracht? Remt een remhoef van 10 jaar geleden, echt heel veel slechter dan eentje van nu?

Mij lijkt het dat zolang de remhoeven maar soepeltjes samenknijpen, de rest is aan het remblokje zelf.


Zelf nooit behoefte gehad aan schijfremmen op welke fiets dan ook. Ze zitten op mn roeifiets, en dat remt prima. Het enige voordeel daarvan is dat je met natheid ook wat meer remkracht zou moeten hebben. Maar de eerlijkheid dient mij te zeggen dat ik zelfs dat niet merk volgens mij. Ik anticipeer erop bij nat weer en hang dan al eerder in de remmen. Zeker met velgremmen. Daar merk je wel echt duidelijk het verschil bij nat weer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
Fiets je wel eens in de bergen ZoefZoef?

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
Op mijn M-racer wilde ik een voorrem die niet tegen het frame aankomt met sturen, de goedkoopste die daar aan voldoet is Shimano 105 (BR-R7000)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
(24-Feb-2023, 03:05 PM)melle z schreef: Fiets je wel eens in de bergen ZoefZoef?

Nee. Ik baseer mn mening op het vlakke Nederlandse landschap en ga er vanuit dat vrij weinig ligfietsers met de ligfiets de bergen in trekken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
(24-Feb-2023, 03:11 PM)gideon schreef: de goedkoopste die daar aan voldoet is Shimano 105 (BR-R7000)
Goed punt, duurdere componenten zijn vaak een stuk compacter dan goedkope.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(24-Feb-2023, 03:16 PM)melle z schreef:
(24-Feb-2023, 03:11 PM)gideon schreef: de goedkoopste die daar aan voldoet is Shimano 105 (BR-R7000)
Goed punt, duurdere componenten zijn vaak een stuk compacter dan goedkope.

Ik denk dat het eerder andersom is: Compactere componenten zijn vaak duurder.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Uit de media ligfiets nieuws
Vandaag in het AD: ...De tovenaar — 12:02 PM
Bülk 4 more
De Milan GT en Bül...hansBattenberg — 11:02 AM
Schade gereden? Na hoeveel km of tijd?
Ik merk dat ik met z...Jeroen S — 10:29 AM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Voor mij is dat dage...Jeroen S — 10:17 AM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Gisteren had ik onve...AndredeBoer — 10:06 AM
M5 M-racer opbouw
Wat betreft de verli...Jeroen S — 10:02 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
In de Handbike-wer...Hardloper — 09:27 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
In de Handbike-werel...Wim -de roetsende — 08:26 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is wel een behoo...365cycle — 01:27 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al de...Hardloper — 08:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Sterkte Martinus, da...Jeroen S — 02:02 PM
aandrijving versitaille
Bij sommige velomobi...Jeroen S — 01:59 PM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Even heerlijk prek...Wim -de roetsende — 01:20 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze...Wim -de roetsende — 01:19 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze s...Hardloper — 11:34 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goedemorgen Wim, da...martinus — 12:49 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike st...Wim -de roetsende — 07:54 PM