Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
70mm vs 90mm
#1
Tijdens de laatste LOL-tocht hebben sommige mede-rijders mijn fiets horen 'piepen'.
Het bleek later niet aan de vering te liggen, maar het was een aanlopende voorrem.

Nu begrijp ik ook waarom ik het woon-werk-verkeer van de laatste dagen zo zwaar vond.

Dit is nu al de zoveelste keer dat de rem aan de rechterkant aanloopt. Al diverse malen heb ik dat heveltje gesmeerd. Al twee keer ben ik bij ICB geweest en ze hebben de gehele boel al 2x los gehaald. De remtrommels zijn de laatste keer ook nog een keer extra rond geschuurd. Ik ben er wel klaar mee.

Ik ga dus de 27e naar ICB voor nieuwe wielen met 90mm remmen. 

Ik was bij de aanschaf namelijk zo 'dom' om wielen met 70mm te bestellen. 

Geen idee of het daardoor komt.

De remkracht valt mij echter ook tegen. 

Het gaat in de praktijk wel goed, maar bij een noodstop weet ik niet wat er gebeurt. 

Ik was met de DF ook 90mm gewend.

De beslissing is genomen. Ik wil nieuwe wielen met 90mm remtrommels om van het gezeik af te zijn.


Wat vinden jullie? 
Wie rijdt er rond met 70mm en bevalt het erg goed?
Wie vindt het idioot dat ik überhaupt met 70mm ben gaan rondrijden?
Wie heeft er nog een andere mening over?
Wie heeft er echte vergelijkingscijfers? Wat betreft remweg e.d.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#2
Ik rij met 70mm en bevalt me prima. Zo af en toe een drupje olie op het heveldraaipunt is doorgaans voldoende om deze goed te laten werken. Ik heb wel inmiddels een sterke voorkeur voor een kabelloop met een minimaal aantal bochten en heb al meerdere van de velomobielen die ik heb of heb gehad daartoe omgebouwd. Ik hoef daardoor aanmerkelijk minder kracht te zetten met de vingers.
Ook heb ik de Jagwire type rem buitenkabels met dubbele windingen de rug toegekeerd na veel slechte ervaringen ermee. Veel half weggesleten, geknikte en verroeste Jagwires gezien bij klanten en ook de Elvedes dubbelgewonden die ik zelf gebruikte waren niet zoveel beter. Troep is het eigenlijk, als je het mij vraagt. Slijten snel door, verroesten, knikken en ja dan loopt het remmen ook zwaar. Ik ben weer terug bij het oude type rembuitenkabel met de dikke diagonale windingen. Beter doseerbaar/minder snel blokkeren doordat ze een beetje "veren", knikken nooit en gaan lang mee.

Probleem kan zijn dat wanneer de remblokken erg slecht gevormd zijn, onrond, je de remmen bijna niet zo kunt afstellen met dit oude of liever gezegd "basic" type remkabel dat ze niet aanlopen. Als je dan een batch uit China binnen krijgt met zulke slechte 70mm remblokken dan heb je een probleem als fabrikant. Het is dan zaak deze goed rond te krijgen. Jagwire kabels zijn in dit opzicht wat toleranter omdat ze absoluut niks veren, maar het is symptoombestrijding.

Verder niet zoveel tegen op 90mm, heb de indruk dat er iets minder snel trubbels mee zijn. Ze zijn zwaarder, dat is het wel.
Antwoord }
#3
Hier alleen ervaring met 70 mm trommels en nooit met 90 mm gereden. Bij Velomobiel is mij ooit verteld dat de remkracht gelijk is aan 90 mm en dat de grotere trommels geen nut hebben als je altijd in het vlakke land rijdt. Ik herken de problemen niet. Het enige dat er wel eens een trommel even aanliep na een hele natte periode, maar ik weet niet of dat met grotere trommels beter was geweest. Mijn Milan staat nu op kamertemperatuur in een inpandige berging en is daardoor niet lang nat. Daarnaast fiets ik niet vaak in de regen, andere omstandigheden wellicht.
Antwoord }
#4
Bij mij blijven de 90er trommels ook af en toe hangen. Zit hem in de kabelloop die na het heveltje teveel knikt. Een goede oplossing heb ik nog niet helemaal gevonden.

Het veertje wat het terugveren doet, is niet echt sterk. Is er ergens iets niet helemaal optimaal, dan gaat het mis. De oorzaak kan van alles zijn. Scherpe bocht, een knikje, doorslijten op een bepaalte plek, viezigheid of vocht in de kabel, een iets te strak getrokken tiewrapje om de kabel, het bewuste heveltje, viezigheid op de vlakjes die in de trommel de maanvormige blokken bewegen.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT , Hoekie
#5
Beiden gehad op de fiets. Vooral met minder weer wil je een goede remweg, met zowel 70 als 90 kon ik mijn wielen blokkeren dus remweg is hetzelfde. Het allergrootste voordeel van de 90 mm tov 70 mm vind ik dat als er weer eens een kapotte spaak was deze bij de 90 mm makkelijker te vervangen was. Alleen de moer los bovenop de wielkast en wiel naar beneden trekken dan kan net de spaak er weer doorheen. Bij de 70 mm moest ik ook de draadstangen los maken wat aanzienlijk meer werk was.
Sommigen lossen het remhevelprobleem op door een paar veertjes om de draad te wikkelen. Deze kan je zo tussen de hevel en bout draaien.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#6
(17-Feb-2023, 09:56 PM)pietandringa schreef: Hier alleen ervaring met 70 mm trommels en nooit met 90 mm gereden. Bij Velomobiel is mij ooit verteld dat de remkracht gelijk is aan 90 mm en dat de grotere trommels geen nut hebben als je altijd in het vlakke land rijdt. 

Als 70mm en 90mm remtrommels dezelfde remkracht hebben, waarom zijn 90mm trommels dan beter als je niet alleen vlak rijdt ? Voor de afkoeling ervan Huh

Het is trouwens op aanraden van Dronten dat ik sinds mijn vorige vm 90mm trommels heb ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#7
De remkracht van beide trommels is gelijk. De koeling van de grote trommels is beter, maar heeft in Nederland geen nut. Blijft over de vraag of er vaker problemen zijn met kleine trommels, en als dat zo is, waardoor dat komt. Die vraag kan het beste in Dronten worden gesteld.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(17-Feb-2023, 04:57 PM)Wim -de roetsende schreef: De beslissing is genomen. Ik wil nieuwe wielen met 90mm remtrommels om van het gezeik af te zijn.
(17-Feb-2023, 04:57 PM)Wim -de roetsende schreef: Wat vinden jullie? 
Big Grin klinkt een beetje tegenstrijdig, hahaha

(17-Feb-2023, 04:57 PM)Wim -de roetsende schreef: Wie rijdt er rond met 70mm en bevalt het erg goed?
Wie vindt het idioot dat ik überhaupt met 70mm ben gaan rondrijden?
Wie heeft er nog een andere mening over?
Wie heeft er echte vergelijkingscijfers? Wat betreft remweg e.d.
(18-Feb-2023, 09:23 AM)pietandringa schreef: De remkracht van beide trommels is gelijk. De koeling van de grote trommels is beter, maar heeft in Nederland geen nut. 
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. M'n huidige DF heeft de 70mm trommels, de vorige had de 90mm trommels. De kabelroute is identiek, en beide fietsen remmen lekker "bijterig", iets wat ik altijd een fijne eigenschap van de DF heb gevonden.

Ik rijd vaak vrij zwaar geladen, totaalmassa is dan 130-140 kg. Met dat gewicht rijd ik ook vaak de Brienenoordbrug. Als ik daar naar beneden rijd laat ik de fiets altijd gewoon rollen, tempo loopt dan op tot ~60 km/h (afhankelijk van hoe snel ik geklommen heb en hoe zwaar de fiets is). Daarna hoor ik altijd getik, dus zelfs met 3% afdaling worden ze al flink heet. Als ik kort daarna weer moet remmen, moet ik veel harder knijpen dan normaal. Fading in Nederland is dus goed mogelijk, en dan vind ik grotere trommels eigenlijk al wel de moeite; met de 90mm trommels heb ik het nog nooit gehad nl., zelfs niet onder de QV.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , mvdriel
#9
(17-Feb-2023, 11:58 PM)pieterz schreef: Sommigen lossen het remhevelprobleem op door een paar veertjes om de draad te wikkelen. Deze kan je zo tussen de hevel en bout draaien.

Daar zou ik weleens foto's van willen zien. Ik zie het namelijk nog niet helemaal voor me.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(17-Feb-2023, 11:58 PM)pieterz schreef: Beiden gehad op de fiets. Vooral met minder weer wil je een goede remweg, met zowel 70 als 90 kon ik mijn wielen blokkeren dus remweg is hetzelfde.
Als je het wiel blokkeert heb je zeker niet de kortst mogelijke remweg. Anders hadden auto’s niet verplicht ABS. Daarnaast kan je dan niet meer sturen.

Op het moment dat je een rem blokkeert treedt de frictie op tussen de band en het wegdek. De rem zou dan ook 20mm kunnen zijn, die wordt niet meer heet. Het is juist wanneer een rem niet geblokkeerd wordt dat er verschil is.

Ga maar eens aan een glijpaal hangen; zolang je hangt is er niets met je handen aan de hand.
Laat nu een beetje los, zodat je zo hard mogelijk naar beneden glijdt, en rem jezelf dan weer af door harder te knijpen.

Bij Kruidvat kan je blaarpleisters kopen Wink
Antwoord }
#11
(18-Feb-2023, 07:44 PM)365cycle schreef: Als je het wiel blokkeert heb je zeker niet de kortst mogelijke remweg. Anders hadden auto’s niet verplicht ABS. Daarnaast kan je dan niet meer sturen.

Hm, nu heb ik wat minder voertuigtechniek gehad dan jij maar mij is altijd verteld dat auto-)ABS niet de remweg verkort, integendeel, maar vooral zorgt dat je kan blijven sturen onder het remmen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(18-Feb-2023, 09:05 PM)Bacchus schreef:
(18-Feb-2023, 07:44 PM)365cycle schreef: Als je het wiel blokkeert heb je zeker niet de kortst mogelijke remweg. Anders hadden auto’s niet verplicht ABS. Daarnaast kan je dan niet meer sturen.

Hm, nu heb ik wat minder voertuigtechniek gehad dan jij maar mij is altijd verteld dat auto-)ABS niet de remweg verkort, integendeel, maar vooral zorgt dat je kan blijven sturen onder het remmen.

Volgens mij geeft nèt niet slippen meer weerstand dan wel slippen. Nu is ABS een combinatie van wel en niet blokkeren van je wielen, wat er inderdaad voor zorgt dat je een langere remweg hebt dan in het ideale geval zonder ABS, maar in de praktijk blokkeer je je wielen zonder ABS, is je remweg veel langer, èn kan je niet sturen.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT
#13
(18-Feb-2023, 09:05 PM)Bacchus schreef: Hm, nu heb ik wat minder voertuigtechniek gehad dan jij maar mij is altijd verteld dat auto-)ABS niet de remweg verkort, integendeel, maar vooral zorgt dat je kan blijven sturen onder het remmen.

Ik denk dat dat afhankelijk van de automobilist is ; met ABS hoef je als automobilist niet goed - te kunnen - remmen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Ik heb ooit lang geleden slipcursus gehad waarbij we probeerden met en zonder and een noodstop te maken, beiden geen significant verschil. Maar, wel kunnen sturen bij abs.
Optimaal kunnen remmen als bestuurder waarbij je tegen blokkeren aan remt is niet te doen als je niet op een circuit rijdt waarbij iedere ronde de omstandigheden min of meer hetzelfde zijn. In een onverwachte situatie waarbij ieder wegdek een andere hoeveelheid grip heeft, de banden niet altijd dezelfde spanning hebben en de vochtigheid per dag verschilt is dat voor normale mensen niet te doen.
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Willeke_IGKT , Bacchus
#15
(18-Feb-2023, 02:18 PM)Wim -de roetsende schreef:
(17-Feb-2023, 11:58 PM)pieterz schreef: Sommigen lossen het remhevelprobleem op door een paar veertjes om de draad te wikkelen. Deze kan je zo tussen de hevel en bout draaien.

Daar zou ik weleens foto's van willen zien. Ik zie het namelijk nog niet helemaal voor me.

Pieterz, heb je hier een foto van? Of een link naar een foto?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(17-Feb-2023, 11:58 PM)pieterz schreef: Sommigen lossen het remhevelprobleem op door een paar veertjes om de draad te wikkelen. Deze kan je zo tussen de hevel en bout draaien.

Dat vond ik ook bij mijn raketQuest twee veren rond het laatste stukje binnenkabel tussen hevel en eindstop. Maar die waren al aardig verroest en bij de ultiem directe kabelloop die Allert er oorspronkelijk in gemaakt heeft zou het helemaal niet nodig moeten zijn. Dus ging ik op zoek. In dit geval bleek niet zozeer een slecht lopend remheveltje het probleem te zijn, maar de interne veer was wat verbogen (je ziet er niks aan, maar het was de enige overgebleven verklaring van het blijven hangen van de remmen) en had daardoor maar heel weinig kracht. De oplossing was de die interne veer weer terug te buigen. Is nogal een dikke veer, maar met twee tangen best te doen. Nu werkt die rem weer superb.

Maar die oplossing van twee externe veren is heel gemakkelijk inderdaad, op dezelfde manier waarop je een ring aan een sleutelbos rijgt. De veer moet wel voldoende lang zijn om flink ingedrukt te worden, anders werkt het nog niet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(18-Feb-2023, 10:36 PM)Frutsel schreef: Volgens mij geeft nèt niet slippen meer weerstand dan wel slippen. 
Het is nog net iets complexer; Een paar procent slip geeft de meeste weerstand. De wielen moeten dus nét iets langzamer draaien dan ze zouden rollen wanneer je gewoon op die snelheid zou rijden.

(18-Feb-2023, 11:41 PM)Hoekie schreef:
(18-Feb-2023, 09:05 PM)Bacchus schreef: Hm, nu heb ik wat minder voertuigtechniek gehad dan jij maar mij is altijd verteld dat auto-)ABS niet de remweg verkort, integendeel, maar vooral zorgt dat je kan blijven sturen onder het remmen.
Ik denk dat dat afhankelijk van de automobilist is ; met ABS hoef je als automobilist niet goed - te kunnen - remmen.
Klopt beide. Als je met je voet alle wielen precies op het flinterdunne lijntje van (een paar procent) slip zou kunnen houden, zou je exact even hard af kunnen remmen als een auto met ABS. Je voet en gevoel is echter nooit zo nauwkeurig als de ABS van een auto.

[Afbeelding: p7383576-552-376.jpg]

Dit is een sensorring van een ABS-systeem. Je vindt deze bij alle wielen van je auto, er zitten 44 tanden aan en de auto weet daardoor per wiel 88 keer per rotatie of de snelheid anders verandert dan die van de andere wielen, of niet. 

(19-Feb-2023, 12:39 AM)Bob Hagendijk schreef: Ik heb ooit lang geleden slipcursus gehad waarbij we probeerden met en zonder and een noodstop te maken, beiden geen significant verschil. Maar, wel kunnen sturen bij abs.
Lang geleden is hier de sleutel. De eerste ABS-systemen waren niet zo nauwkeurig; bij m'n Citroën uit 1991 heb ik hier behoorlijk mee zitten spelen. Er werd enkel gekeken of één of meerdere wielen stilstonden terwijl de rest nog draaide. Zo ja, dan werd de remdruk op alle wielen iets verminderd. 
Moderne auto's weten zelfs te bepalen in hoeverre er slip optreedt, en stellen dat dat ene wiel een beetje bij.
Ze kunnen binnen de grenzen van grip echt eng hard afremmen. Als je er met je velomobiel op de weg achter zit, zorg dan voor voldoende afstand.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT
#18
Bij de Velomobiel is het vooral ook een kwestie van gewichtsverdeling. Rechtdoor gaat het allemaal prima met gekoppelde remmen. Ga je vlot door een bochtje, ook een flauwe slinger, dan hangt er al snel meer gewicht naar buiten en is het binnenste wieltje vlot geblokkeerd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
(19-Feb-2023, 12:59 PM)365cycle schreef: er zitten 44 tanden aan en de auto weet daardoor per wiel 88 keer per rotatie of de snelheid anders verandert dan die van de andere wielen, of niet.
Ik neem aan dat ABS sensoren Hall-effect sensoren zijn? In dat geval is er 44 keer per rotatie een puls.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Klopt, meestal volgens mij wel.
44 keer per minuut een puls, maar stroom uit is ook informatie.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Gisteren zijn de nieuwe wielen met 90mm remmen gemonteerd.

Is toch een flinke klus met zo'n MilanSL. Dat gaat met een DF wel een stukje sneller.

Wow, wat remt dat een stuk beter zeg. Onvoorstelbaar. Geen 'gehap' meer. Gewoon lekker gedoseerd en hard kunnen remmen. Met de 70mm moest ik echt veel meer kracht gebruiken. Ik heb nog dezelfde kabels, daar kan het dus niet aan liggen.

Ook hierbij mijn advies: koop geen vm met 70mm remmen.


Dan had ik verhoudingsgewijs een klein grootste voorblad. Heeft met mijn beperkte vermogen te maken én met de 140mm cranks. Ook die is vervangen.
Het was 50T, nu ligt er een 53T op.

Reden: aangezien je crank niet recht maar een tikkeltje schuin is, raakte ik met mijn crank soms de derailleur. Nu is het grootste blad iets groter en komt de derailleur dus iets hoger en raakt daardoor net niet meer de crank.

Nu kan ik ook weer goed van klein naar groot schakelen. Dat ging daarvoor ook heel moeizaam. Soms moest het handmatig en daarvoor heb je geen voorderailleur.

Nu kan ik tot 70km/u meetrappen. Vind ik prima. Een nog groter kettingblad vond ik dus niet nodig. Zo vaak rijd ik geen >60km/u.

Gisteren op de Bult van 't Harde dus wel. Tenminste toen ik naar beneden ging  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#22
Afgelopen week ook plotseling ervaring opgedaan met remmen met één 70mm rem, met dank aan een tijdens het remmen geknapte remkabel.
Da's niet zo'n succes Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#23
(28-Feb-2023, 01:36 PM)365cycle schreef: Afgelopen week ook plotseling ervaring opgedaan met remmen met één 70mm rem, met dank aan een tijdens het remmen geknapte remkabel.
Da's niet zo'n succes Big Grin

Dat lijkt mij echt een hele nare ervaring.

Met de GreenSpeed Aero kon ik trouwens gewoon snoeihard 1 rem intrekken en dan was er nauwelijks een stuurreactie.

Met veel trikes en vm-en is dat een heel ander verhaal.

Stond je opeens overdwars of aan de andere kant van de weg?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#24
Mijn probleem toen mijn remkabel brak was dat de andere rem heel weinig kracht had. (Waarschijnlijk al voor de breuk maar toen viel het niet op.)

Gelukkig geen probleem met tot stilstand komen en heel rustig naar een fietsenmaker gereden, gelukkig was 't Mannetje in Haarlem niet al te ver. Die hadden geen tijd om mijn kabel te vervangen (en geen ruimte in de zaak om de fiets te stallen tot ze wel tijd hadden, had ik dat gewild) maar een van de mannen heeft wel mijn resterende rem beter afgesteld zodat ik ermee naar huis en de volgende dag naar Dronten durfde. Geen stuur reactie, maar ik heb het tempo de hele dag niet hoog gekregen, wegens wind tegen.

Ik weet niet welke maat rem ik heb, maar daar mijn Quest vrij oud is denk ik 70 mm.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#25
(02-Mar-2023, 06:30 PM)Wim -de roetsende schreef: Stond je opeens overdwars of aan de andere kant van de weg?
Reageerde redelijk rustig maar 1x 70mm is niet voldoende voor mijn gewicht. Ik ging bijna de sloot in omdat ik veel meer reactie van de rem verwacht had.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Een velomobiel is sneller dan een auto
Voor mij is dat da...Wim -de roetsende — 04:44 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Oei Bennie, meestal ...voodoo — 04:34 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dat ziet er gelikt u...Fietsbennie — 04:15 PM
Bülk 4 more
Het kan zijn dat de ...Jeroen S — 01:51 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Vandaag in het AD: ...De tovenaar — 12:02 PM
Bülk 4 more
De Milan GT en Bül...hansBattenberg — 11:02 AM
Schade gereden? Na hoeveel km of tijd?
Ik merk dat ik met z...Jeroen S — 10:29 AM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Voor mij is dat dage...Jeroen S — 10:17 AM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Gisteren had ik onve...AndredeBoer — 10:06 AM
M5 M-racer opbouw
Wat betreft de verli...Jeroen S — 10:02 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
In de Handbike-wer...Hardloper — 09:27 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
In de Handbike-werel...Wim -de roetsende — 08:26 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is wel een behoo...365cycle — 01:27 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al de...Hardloper — 08:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Sterkte Martinus, da...Jeroen S — 02:02 PM
aandrijving versitaille
Bij sommige velomobi...Jeroen S — 01:59 PM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Even heerlijk prek...Wim -de roetsende — 01:20 PM