Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Op tijd remmen
#1
Om op tijd te remmen moet ik steeds eerder van huis. Hoe kan ik mijn remmen afstellen?
Als ik wat WD40 spuit tussen de schijf en de remklauw dan houdt het piepen op. Maar het remmen ook, heb ik gemerkt. Daar ben ik al wel achter. Moet ik ergens aan draaien, dat rode tandwieltje bijvoorbeeld?

[Afbeelding: IMG-20230305-152519.jpg]

[Afbeelding: IMG-20230305-152543.jpg]
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#2
WD40 is vooral geschikt om hele vieze handen mee schoon te krijgen. Het ontvet als een dolle. Het is zeker geen smeermiddel. Nooit op of in de buurt van je fiets gebruiken.



Als ik het goed heb dan zijn dit BB7-remmen.

In de kerstvakantie heeft een bevriende roeifietser mijn 209 helemaal uit elkaar gehaald en (indien nodig) weer met nieuwe onderdelen opgebouwd.

De achterrem bleef echter heel iets aanlopen. Gisteren heb ik daarom gegoogeld, onderstaand filmpje gevonden en daarna mijn schijfrem van de Roeifiets afgesteld.

https://m.youtube.com/watch?v=NasGJFtgq0A

De informatie klopt. Het werkt echt.  De rem loopt niet meer aan.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#3
(05-Mar-2023, 06:11 PM)Wim -de roetsende schreef: WD40 is vooral geschikt om hele vieze handen mee schoon te krijgen. Het ontvet als een dolle. Het is zeker geen smeermiddel. Nooit op of in de buurt van je fiets gebruiken.



Als ik het goed heb dan zijn dit BB7-remmen.

In de kerstvakantie heeft een bevriende roeifietser mijn 209 helemaal uit elkaar gehaald en (indien nodig) weer met nieuwe onderdelen opgebouwd.

De achterrem bleef echter heel iets aanlopen. Gisteren heb ik daarom gegoogeld, onderstaand filmpje gevonden en daarna mijn schijfrem van de Roeifiets afgesteld.

https://m.youtube.com/watch?v=NasGJFtgq0A

De informatie klopt. Het werkt echt.  De rem loopt niet meer aan.

Dat ziet er wel duidelijk uit. Het piepen is voornamelijk wanneer ik achteruit rijd, bij het stallen van de fiets. Dat is vooral 's nachts om half twee opvallend. Maar op tijd kunnen remmen is wel handig. Eventueel moet daarvoor ook de kabel versteld worden in voorkomende gevallen, neem ik aan.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Bijna goed, Wim. Het zijn Avid BB5 remmen. Een iets goedkoper en simpelere modelletje dan de BB7.
Bij de BB7 kun je beide remblokjes verstellen. Ben er niet zeker van, maar ik denk dat je bij de BB5 slechts een enkel remblokje kan verstellen.


Slecht remmen zou kunnen betekenen dat je remblokjes op zijn?  Of dat er gewoon remblokjes inzitten met minder remkracht. Je hebt er echt tig verschillende soorten in.


Hier een filmpje voor de afstelling van de Avid bb5.
https://www.youtube.com/watch?v=AGbbMfYW0M4
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#5
Dat klopt bij de BB5 kun je maar één blokje afstellen.

Met die grote rode knop. Kan met een Torx. Het kan ook met je vingers, maar soms gaat het echt heel zwaar. Met een Torx gaat het heel simpel en gemakkelijk.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#6
Dit zijn denk ik BB5-remmen. Je kan ze maar aan één zijde afstellen, denk ik te zien.

Ik heb BB7, daar heb je aan beide kanten een rode ding om aan te draaien. De buitenzijde is het makkelijkst, daar hebben ze een knop zitten waar je ook je vingers een beetje goed op kan zetten voor grip. De andere kant is dezelfde onhandige knop die ik hier zie: daar hebben je vingers eigenlijk geen grip op en is het verdraaid lastig losser of vaster te draaien, niet in de laatste plaats doordat je door de spaken er ook nog eens lastig bij kan. Daar heb je dus verplicht een inbussleuteltje voor nodig. Onhandig om dat tijdens een fietstocht even snel aan te passen, als je je rem hoort of voelt aanlopen. Waarom ze dit niet even anders hadden ontworpen is mij nog steeds een mysterie...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#7
Is de BB5 niet die rem van Avid die zo bekend is om z'n ellendige afstellingsmogelijkheden? Of herinner ik me dat verkeerd?
Antwoord }
#8
(05-Mar-2023, 10:30 PM)365cycle schreef: Is de BB5 niet die rem van Avid die zo bekend is om z'n ellendige afstellingsmogelijkheden? Of herinner ik me dat verkeerd?

Een rem waarvan je maar een remblokje hoeft af te stellen, lijkt mij makkelijker af te stellen dan eentje waarbij je er twee moet afstellen.

Verder geen idee wat de reputatie van de bb5 is.  Er set een setje van op mn challenge taifun en dat remt gelukkig prima.  Hetzelfde geldt voor de avid bb7 op de roeifiets.  En toch ben ik geen fan van schijfremmen, want als je ze moet afstellen of een remblokje moet verwisselen zit ik er altijd mee te kloten.  Nee, dan liever gewoon normale remmen eigenlijk.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Roepers
#9
(05-Mar-2023, 10:30 PM)365cycle schreef: Is de BB5 niet die rem van Avid die zo bekend is om z'n ellendige afstellingsmogelijkheden? Of herinner ik me dat verkeerd?

Ik hoop die vraag binnenkort te kunnen beantwoorden. De Jouta is zo goedkoop, mede omdat er goedkope materialen gebruikt zijn. De bb5 rem is eigenlijk te licht voor e-ondersteuning. Maar omdat ik erg defensief rijd, heb ik daar niet veel last van. Maar na verloop van tijd wordt het remmen minder. Nu dus, om precies te zijn.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#10
(05-Mar-2023, 11:58 PM)Bart Verbeek schreef:
(05-Mar-2023, 10:30 PM)365cycle schreef: Is de BB5 niet die rem van Avid die zo bekend is om z'n ellendige afstellingsmogelijkheden? Of herinner ik me dat verkeerd?

Ik hoop die vraag binnenkort te kunnen beantwoorden. De Jouta is zo goedkoop, mede omdat er goedkope materialen gebruikt zijn. De bb5 rem is eigenlijk te licht voor e-ondersteuning. Maar omdat ik erg defensief rijd, heb ik daar niet veel last van. Maar na verloop van tijd wordt het remmen minder. Nu dus, om precies te zijn.

Wat zou e-ondersteuning voor verschil maken?  Of je nu 25km.u rijdt met een motor of zonder , als je moet remmen geeft de motor toch geen ondersteuning omdat je niet trapt.  Hoezo zou een bb5 dan te licht zijn?

OVer de Jouta. Er staat nu een mooie witte Jouta XX op marktplaats. Nu voor 750 euro, maar die kan waarschijnlijk nog goedkoper weg.
Die kost normaal vanaf 2900 euro..
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(06-Mar-2023, 01:24 AM)ZoefZoef schreef: Wat zou e-ondersteuning voor verschil maken?  Of je nu 25km.u rijdt met een motor of zonder , als je moet remmen geeft de motor toch geen ondersteuning omdat je niet trapt.  Hoezo zou een bb5 dan te licht zijn?

Zonder ondersteuning rijd ik circa 17 km per uur. Daar is de bb5 goed genoeg voor. Wat mij betreft is de bb5 ook goed genoeg voor 25 km per uur, maar zoals gezegd, ik rijd erg defensief. Het was meer een waarschuwing van Rudy van Es van Jouta. Eén die ik t.z.t. waarschijnlijk wel ter harte zal nemen. Bijvoorbeeld als ik de remblokjes moet laten vervangen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(05-Mar-2023, 06:11 PM)Wim -de roetsende schreef: WD40 is vooral geschikt om hele vieze handen mee schoon te krijgen. Het ontvet als een dolle. Het is zeker geen smeermiddel. Nooit op of in de buurt van je fiets gebruiken.



Als ik het goed heb dan zijn dit BB7-remmen.

In de kerstvakantie heeft een bevriende roeifietser mijn 209 helemaal uit elkaar gehaald en (indien nodig) weer met nieuwe onderdelen opgebouwd.

De achterrem bleef echter heel iets aanlopen. Gisteren heb ik daarom gegoogeld, onderstaand filmpje gevonden en daarna mijn schijfrem van de Roeifiets afgesteld.

https://m.youtube.com/watch?v=NasGJFtgq0A

De informatie klopt. Het werkt echt.  De rem loopt niet meer aan.
Deze remmen zitten ook op de voorwielen v d FlooW, dat is nog afwachten hoe dat werkt, zo te zien moeten er nieuwe remblokjes gemonteerd worden, bij de kabel ingang zit er geen stelschroef maar een soort busje, met een plastic vulling wat voor soepel remmen moet zorgen, ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft ?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(05-Mar-2023, 10:30 PM)365cycle schreef: Is de BB5 niet die rem van Avid die zo bekend is om z'n ellendige afstellingsmogelijkheden? Of herinner ik me dat verkeerd?

Klopt. Het lijkt misschien handig om maar één kant te kunnen verstellen, maar het kan echt een drama zijn.

Verder ben ik het met ZoefZoef eens. Ik ben ook geen fan van schijfremmen. Als ze goed staan is het heerlijk, maar krijg ze maar eens goed. Op de manier van het filmpje is het mij nu gelukt, maar dit was wel het vijfde filmpje dat ik heb bekeken + de vijfde uitleg die ik het uitgeprobeerd. Bij die andere 4 bleef de rem aanlopen.

Helaas zitten ze op al mijn fietsen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(05-Mar-2023, 11:47 PM)ZoefZoef schreef: Nee, dan liever gewoon normale remmen eigenlijk.

Maar wat zijn gewone remmen?
  • Trommelremmen
  • Rollerbrakes
  • V-brakes (velgremmen)
  • En dan is er ook nog terugtraprem, maar die wordt weinig toegepast op ligfietsen.
Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Ik ben wel fan van schijfremmen, maar dan wel hydraulische. Op onze oude Kettwiesel zitten al minstens 10 jaar hydraulische remmen van Shimano, daar heb ik nog nooit iets moeten bijstellen. Zelfde voor mijn Raptobike Lowracer, daar zitten ook Shimano remmen op, nog nooit iets aan moeten doen. 

De laatst aangekochte Kettwiesel was standaard voorzien van Avid BB5 remmen. Was altijd wel iets mee (piepen, aanlopen) en het lukte me echt niet om die goed te krijgen,wat ik ook probeerde. Die zijn vrij snel ook vervangen door een setje hydraulische van Shimano ...
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
#16
(06-Mar-2023, 08:35 AM)Roepers schreef: Maar wat zijn gewone remmen?
  • Trommelremmen
  • Rollerbrakes
  • V-brakes (velgremmen)
  • En dan is er ook nog terugtraprem, maar die wordt weinig toegepast op ligfietsen.
Groet,

Marco

Sommige lui hebben ook nog een anker bij zich...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers
#17
(06-Mar-2023, 10:49 AM)Fietsbennie schreef: Sommige lui hebben ook nog een anker bij zich...

Sommige velomobilisten hebben remparachutes gebruikt: 
Wim Schermer in 2010
Velomobiel.nl naar de Lofoten in 2003

Groet,

Marco -dat waren nog eens tijden! -Roepers
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#18
(06-Mar-2023, 01:12 PM)Roepers schreef: Sommige velomobilisten hebben remparachutes gebruikt: 
Wim Schermer in 2010
Velomobiel.nl naar de Lofoten in 2003
En 365cycle in de Vogezen in 2020 Tongue 



Filmpje laat zien hoe makkelijk een velomobiel snelheid maakt in de bergen. Op een flauwe helling (het eerste deel) liet ik 'm rollen, maar besloot als ik het me goed herinner zo rond 75 km/h om toch maar eens stevig te remmen (op de trommels) omdat ik een dorpje in ging rijden.
Op de terugweg (tweede deel) had ik flink wat boodschappen bij me en gooide ik op een ook niet heel steile helling toch maar even de parachute uit. 2 dagen later heb ik 'm daar gewoon laten rollen, toen ging ik veel sneller maar kon ik door een mooie lijn te rijden de bocht nog halen en "gratis" de daaropvolgende heuvel weer op.
Antwoord }
#19
Inmiddels een torxsetje besteld.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(03-Mar-2023, 01:23 PM)Martin van Mourik schreef: Verder ben ik het met ZoefZoef eens. Ik ben ook geen fan van schijfremmen. Als ze goed staan is het heerlijk, maar krijg ze maar eens goed. Op de manier van het filmpje is het mij nu gelukt, maar dit was wel het vijfde filmpje dat ik heb bekeken + de vijfde uitleg die ik het uitgeprobeerd. Bij die andere 4 bleef de rem aanlopen.

Ik laat ze gewoon bij de jaarlijkse beurt weer even goed afstellen, en waar nodig het remblokje vervangen. Tussendoor kan je ook altijd even langs een fietsenmaker om ze af te laten stellen. Daar ga ik niet zelf voor rommelen als een ander het in een minuutje kan zonder het gevloek.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
#21
(06-Mar-2023, 02:22 PM)365cycle schreef:
(06-Mar-2023, 01:12 PM)Roepers schreef: Sommige velomobilisten hebben remparachutes gebruikt: 
Wim Schermer in 2010
Velomobiel.nl naar de Lofoten in 2003
En 365cycle in de Vogezen in 2020 Tongue 



Filmpje laat zien hoe makkelijk een velomobiel snelheid maakt in de bergen. Op een flauwe helling (het eerste deel) liet ik 'm rollen, maar besloot als ik het me goed herinner zo rond 75 km/h om toch maar eens stevig te remmen (op de trommels) omdat ik een dorpje in ging rijden.
Op de terugweg (tweede deel) had ik flink wat boodschappen bij me en gooide ik op een ook niet heel steile helling toch maar even de parachute uit. 2 dagen later heb ik 'm daar gewoon laten rollen, toen ging ik veel sneller maar kon ik door een mooie lijn te rijden de bocht nog halen en "gratis" de daaropvolgende heuvel weer op.
Een vriendelijk, zacht glooiend landschap .
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Roepers
#22
(03-Mar-2023, 01:23 PM)Martin van Mourik schreef: Verder ben ik het met ZoefZoef eens. Ik ben ook geen fan van schijfremmen. Als ze goed staan is het heerlijk, maar krijg ze maar eens goed. Op de manier van het filmpje is het mij nu gelukt, maar dit was wel het vijfde filmpje dat ik heb bekeken + de vijfde uitleg die ik het uitgeprobeerd. Bij die andere 4 bleef de rem aanlopen.

Waarom gaat er soms iets mis met het quoten? Martin heeft het bovenstaande niet geschreven. Ik wel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#23
(06-Mar-2023, 08:32 PM)Wim -de roetsende schreef:
(03-Mar-2023, 01:23 PM)Martin van Mourik schreef: Verder ben ik het met ZoefZoef eens. Ik ben ook geen fan van schijfremmen. Als ze goed staan is het heerlijk, maar krijg ze maar eens goed. Op de manier van het filmpje is het mij nu gelukt, maar dit was wel het vijfde filmpje dat ik heb bekeken + de vijfde uitleg die ik het uitgeprobeerd. Bij die andere 4 bleef de rem aanlopen.

Waarom gaat er soms iets mis met het quoten? Martin heeft het bovenstaande niet geschreven. Ik wel.

Wellicht omdat er vaak hele ritsen quotes staan en de poster het nodige daarvan weg wil hebben?
Mij irriteert dat quoten of antwoorden, als er zo'n hele lap tekst komt te staan gigantisch Sad
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Ik zou de schijfjes eens goed ontvetten. Alcohol, spiritus, remreiniger, aceton naar mijn idee allemaal goede opties. WD 40 is hiervoor absoluut niet geschikt. Ik weet niet wat daar allemaal inzit maar het doet rare dingen. Het lost vet op, maar laat wel een residue achter, verdrijft vocht en roest. Het kan goed zijn dat je daarmee je blokjes verklooid hebt omdat dergelijke middeltjes erin trekken. En dat gaat er dan niet meer uit.

Als je wat engels verstaat, google dan eens wat u tube filmpjes over het onderhoud van de BB5, zal er vast wel zijn.

Ik heb het ook niet zo op schijfremmen. Ik wil graag zelf mijn fiets kunnen onderhouden, mede omdat mijn destijds super coole low Baron ooit es 3 maanden bij Optima moest blijven omdat er een probleempje was, wat zich maar niet liet oplossen, en er bijzondere onderdelen besteld moesten worden. U raadt het al, voor de hydraulische schijfjes.

succes, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#25
Ik zal niet gelijk beweren dat onderhoud een designfout is  Angel maar bestaan er ook onderhoudsvrije remmen?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
(08-Mar-2023, 12:03 AM)Bart Verbeek schreef: Ik zal niet gelijk beweren dat onderhoud een designfout is  Angel maar bestaan er ook onderhoudsvrije remmen?

Nee, want remmen werken door (mechanise) frictie, en slijten dus. Je zou met enorme electromagneten wel een remsysteem kunnen maken dat geen fysiek contact nodig heeft (zie ook het regeneren van stroom bij electrische auto's door 'op de motor' af te remmen), maar of dat nu zo practisch is op een fiets...
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Hoekie , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ...Wim -de roetsende — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen wet...Willeke_IGKT — 09:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mij is altijd gele...Hardloper — 09:08 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel ong...Hoekie — 08:47 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM