Sinner Mango Plus
|
Berichten: 10
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2021
Bedankt: 11
12 x bedankt in 8 berichten
Sinds gisteren ben ik de nieuwe eigenaar van Sinner Mango Plus 313.
Ik ben iets langer dan de vorige eigenaar en wil dus de afstand bracket-zitting iets verlengen.
Zoals ik het nu zie kan de stoel niet verschoven worden, enkel de zithoek aan te passen.
Is er een handige manier het bracket wat te verzetten? Moet ik dan ook de ketting verlengen?
Voor werkzaamheden in de fiets kan de bovenschaal verwijderd worden.
Ik zie een groot aantal moer/bout bevestigingen. Hoe maak ik de wat moeilijk bereikbare moeren het makkelijks los?
Wat voor tape gebruik ik om de naad tussen boven- en onderschaal te dichten?
Heb je interessante links voor mij, kersverse SinnerMangoPlusrijder hoor ik die graag van je.
Berichten: 36
Topics: 3
Lid sinds: Nov 2017
Bedankt: 13
69 x bedankt in 29 berichten
01-Apr-2023, 11:30 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Apr-2023, 11:31 PM door Geboelders.)
(01-Apr-2023, 10:06 PM)CCGimmick schreef: Sinds gisteren ben ik de nieuwe eigenaar van Sinner Mango Plus 313.
Ik ben iets langer dan de vorige eigenaar en wil dus de afstand bracket-zitting iets verlengen.
Zoals ik het nu zie kan de stoel niet verschoven worden, enkel de zithoek aan te passen.
Is er een handige manier het bracket wat te verzetten? Moet ik dan ook de ketting verlengen?
Voor werkzaamheden in de fiets kan de bovenschaal verwijderd worden.
Ik zie een groot aantal moer/bout bevestigingen. Hoe maak ik de wat moeilijk bereikbare moeren het makkelijks los?
Wat voor tape gebruik ik om de naad tussen boven- en onderschaal te dichten?
Heb je interessante links voor mij, kersverse SinnerMangoPlusrijder hoor ik die graag van je. De bracket kun je gewoon verschuiven (boutjes losdraaien). Als het verschil niet te groot is hoef je waarschijnlijk de ketting niet aan te passen. Probeer de ketting achter op het grootste blad te leggen. Ik weet niet of deze Mango meerdere voorbladen heeft. Als dat zo is leg je de ketting ook voor het grootste blad. Als de kettingspanner dit op kan vangen hoef je de ketting niet aan te passen. Let erop dat in deze uiterste stand de kettingspanner niet compleet gestrekt wordt. Als de ketting volledig onder spanning door de spanner moet kan hij hem kapot/krom trekken.
De bovenkant verwijderen en niet te verwaarlozen het terugplaatsen wordt door veel mensen zoveel mogelijk vermeden. Het is relatief veel en vervelend werk. Ik heb het bij vm.nl Mango en Strada nooit hoeven doen. Voor alleen het verplaatsen van het bracket is het zeker overkill.Je kunt door de voetengaten veel bereiken, en als je lenig bent is ook met je hoofd in het vooronder kruipen een optie. Dat laatste is wel van je bouw en lenigheid afhankelijk, ik heb het een aantal maal gedaan terwijl de vm op zijn zij in het gras lag.
Gé
Berichten: 1.925
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28746
2816 x bedankt in 1252 berichten
Toen mijn Quest in Dronten was met een kapot achterlicht werd mij verteld dat ze geen twee uur gingen werken om de kap los te halen en terug te plaatsen.
Nu is een vroege Quest geen Mango plus maar ik geloof dat de kap wel op dezelfde manier vast zit.
Ik heb het zelf geprobeerd maar ik kan verschillende boutjes en moertjes gewoon niet bereiken met mijn armlengte en gereedschap aanpassen ervoor ging mij nog te ver.
Voor een ongeoefende klusser schijnt het een middag te kosten.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
02-Apr-2023, 07:21 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Apr-2023, 07:22 AM door Wim -de roetsende.)
(01-Apr-2023, 10:06 PM)CCGimmick schreef: Zoals ik het nu zie kan de stoel niet verschoven worden, enkel de zithoek aan te passen.
Is er een handige manier het bracket wat te verzetten? Moet ik dan ook de ketting verlengen?
Voor werkzaamheden in de fiets kan de bovenschaal verwijderd worden.
Wat voor tape gebruik ik om de naad tussen boven- en onderschaal te dichten?
Gefeliciteerd met deze aankoop.
Zit de stoel met van die driehoekige beugeltjes aan de wielkasten vast. Zo ja, dan kun je daar nog wel wat verstellen. Staan op YouTube wel filmpjes.
Bovenschaal verwijderen? Vooral doen als je er tijd voor hebt en zin in hebt. Anders niet doen.
Tape kan velomobiel.nl vast nog wel leveren.
Mij is ooit geleerd dat de achterderailleur maximaal in een hoek van 45 graden naar voren mag wijzen. Zodra het meer wordt dan de ketting aanpassen. Als het veel minder is, dan moet je trouwens ook de ketting aanpassen. Met snelschakels is dit een heel simpel klusje.
Veel veilige kilometers gewenst én houd de wielen aan de onderkant.
Na 10.000km ben je geen absolute beginner meer en na 100.000km mag je jezelf een ervaren vm-rijder noemen. Deze getallen zijn lang geleden eens genoemd om iedere vm-rijder er bewust van te laten zijn dat hoeveel ervaring je ook al hebt, het zomaar plotseling opeens én overwachts toch mis kan gaan. Verschillende vm-rijders kunnen hierover (gelukkig nog) berichten.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.925
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28746
2816 x bedankt in 1252 berichten
02-Apr-2023, 08:55 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Apr-2023, 08:56 AM door Willeke_IGKT.)
(02-Apr-2023, 07:21 AM)Wim -de roetsende schreef: Mij is ooit geleerd dat de achterderailleur maximaal in een hoek van 45 graden naar voren mag wijzen. Zodra het meer wordt dan de ketting aanpassen. Als het veel minder is, dan moet je trouwens ook de ketting aanpassen. Met snelschakels is dit een heel simpel klusje.
Heeft deze VM een enkele ketting?
Mijn Quest heeft een tussenas en een speciale achter derailleur (die niet draait,) de spanning komt van de kettingspanner bij de voor derailleur in de buurt (en dat is een 'niet standaard' fietsonderdeel.)
Evengoed is teveel kettingspanning niet goed maar de manier om het te meten moet anders zijn.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
Klopt, de Mango heeft natuurlijk een tussenas. Oeps
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 114
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2022
Bedankt: 2232
302 x bedankt in 113 berichten
Gefeliciteerd met de aankoop! De deksel er vanaf halen is een flinke klus. Vergelijkbaar met het open van een Quest schat ik zo in.
https://youtu.be/Vz4OhndHOXo
Daar zou ik alleen voor kiezen als het niet anders kan. Voor het verstellen van de trapas wat mij betreft dus geen optie.
Omdat ik een nieuwe crank set er op moest zetten heb ik dit vrij recent de stapas van mijn Mango+ nog verzet. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de zitschaal wat dieper te zetten. Daardoor heb ik nu meer schouderruimte en zit ik ook iets beter uit de wind.
Als je de beugel op de wielkast verzet pas je daarna de positie van de onderkant van de zitschaal aan zodat de bovenkant goed in de steun valt.
Daarna pas de trapas verplaatsen, want het instellen van de zithoek heeft invloed op de plaats waar je de trapas wil hebben.
Het verplaatsen van de trapas kan goed door de voetgaten. Met een dekentje op de grond kun je de Mango op zijn kant leggen en kun je overal voldoende bij.
Door met een potlood even een streepje langs te trapas te zetten kun je zien hoe ver de trapas opgeschoven is.
De kettingspannerbzit bij de Mango inderdaad niet aan de derailleur maar voor in de neus.
Veel succes met het afstellen.
Jan van Ochten
Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28"
Berichten: 10
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2021
Bedankt: 11
12 x bedankt in 8 berichten
(02-Apr-2023, 10:12 PM)Jan van Ochten schreef: Gefeliciteerd met de aankoop! De deksel er vanaf halen is een flinke klus. Vergelijkbaar met het open van een Quest schat ik zo in.
https://youtu.be/Vz4OhndHOXo
Daar zou ik alleen voor kiezen als het niet anders kan. Voor het verstellen van de trapas wat mij betreft dus geen optie.
Omdat ik een nieuwe crank set er op moest zetten heb ik dit vrij recent de stapas van mijn Mango+ nog verzet. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de zitschaal wat dieper te zetten. Daardoor heb ik nu meer schouderruimte en zit ik ook iets beter uit de wind.
Als je de beugel op de wielkast verzet pas je daarna de positie van de onderkant van de zitschaal aan zodat de bovenkant goed in de steun valt.
Daarna pas de trapas verplaatsen, want het instellen van de zithoek heeft invloed op de plaats waar je de trapas wil hebben.
Het verplaatsen van de trapas kan goed door de voetgaten. Met een dekentje op de grond kun je de Mango op zijn kant leggen en kun je overal voldoende bij.
Door met een potlood even een streepje langs te trapas te zetten kun je zien hoe ver de trapas opgeschoven is.
De kettingspannerbzit bij de Mango inderdaad niet aan de derailleur maar voor in de neus.
Veel succes met het afstellen.
Bedankt Jan.
Stoeltje zit bij mij niet op de wielkasten, maar op de middenstang, zo te zien gelast. Maar dat van eerst de zithoek aanpassen en pas daarna indien nodig de trapas verplaatsen vind ik een fijne tip.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|