Ervaringen met de Tuna
|
Berichten: 1
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2022
Bedankt: 0
17 x bedankt in 1 berichten
Vorige week heb ik mijn DF XL ingeruild voor een Tuna. Dit zijn mijn eerste indrukken na ruim 350 km. Ik heb ruim 5 jaar in een DF XL gefietst en daarvoor 5 jaar in een (glasvezel) Quest.
De Tuna stuurt heel licht in vergelijking met de DF. Het lijkt wel alsof ik stuurbekrachtiging heb. De draaicirkel is prima, misschien wel kleiner dan m'n DF, maar dat gevoel hangt wellicht samen met het makkelijke sturen. Ik heb op de Tuna dikkere banden (nu Contact Urban 32-349, was Contact Speed 28-406) en toch blijft de draaicirkel heel goed. De dikkere banden rijden natuurlijk soepeler over slecht asfalt en klinkers. Kort gezegd: de Tuna is minder spartaans.
Ik heb met de Tuna minder last van tegenwind dan met de DF en lijkt alsof het me minder energie kost om er tegenin te fietsen. De Tuna zeilt duidelijk beter op de wind, dus bij zijwind een grotere, helpende kracht naar voren. En de Tuna is veel minder leigierig dan de DF, m.a.w. zij blijft beter op koers en stuurt niet onrustig bij windvlagen van opzij. De Tuna gaat heel snel wennen. Dat is een ding wat zeker is.
De Tuna heeft meer bodemvrijheid dan standaard bij de DF. Toevallig had mijn DF verhoogde voorvering en is voor mij de bodemvrijheid gelijk gebleven. Na een rit met de Noorderliggers over smalle bruggetjes met onverwachte bulten en gaten heb ik nog geen kras op de onderkant. Ook de verkeersdrempels op mijn woon-werkroute zijn geen probleem.
Doordat de voorwieldeksels in een paar seconden zijn los te maken, blijf ik ook in de Tuna fietsen met een reservewiel. Bij lek rijden: 1 schroef wieldeksel los, 1 schroef wiel met lekke band los, 1 schroef reservewiel geplaatst en 1 schroef wieldeksel weer vast. Binnen een minuut fiets ik weer. Ook bij nacht en ontij. Voorwieldeksels en bodemplaat: heel slim wat mij betreft en ze rammelen niet.
Nog iets slims: een dag voor mijn eerste rit (naar huis) heeft Peter van Intercity Bike nog testgereden in mijn Tuna. En hij is veel kleiner dan ik! Hij heeft een systeem bedacht, zodat je de lengte van de ketting niet hoeft aan te passen als je trapas verplaatst. Ideaal voor niet-technische mensen zoals ik.
Ik heb gekozen voor 1x12 versnellingen. Een klein voorblad 46T en achter 12 speed 11-46. Ik fiets niet in de bergen en heuvels lukken hier wel mee. Ik vind het prettig om met kleine stapjes te schakelen rondom mijn kruissnelheid. En het gewicht is vergelijkbaar met de DF.
Ik heb een paar keer in 't donker gereden en de verlichting was top. Ik ben van 70 naar 150 lux (IQ-X) gegaan en dat scheelt een hoop. Veilig: beter zien en gezien worden. Zo ben ik ook blij met de neusdeksel die met magneten vast zit. Dat is natuurlijk makkelijk voor onderhoud, maar wellicht een keer van levensbelang als iemand anders je moet helpen om je schoenen los te klikken.
Gelukkig heeft de Tuna dezelfde stoel gehouden als de DF. Hij bevalt me heel goed en die ervaring lees ik ook terug bij anderen op forums. Maar de stoel kan heel makkelijk naar voren of achteren worden verplaatst, en in hoogte worden versteld. Ook de zithoek kun je makkelijk aanpassen. Comfortabel. Ook goed voor je rug: het tiloog.
Binnenkort moet ik nog wel een keer terug naar Intercity Bike met mijn Tuna. Ik fiets nu nog met de toerkap van de DF omdat die van de Tuna nog niet klaar was. Schuimdeksel idem. En mijn achterwiel loopt een beetje aan bij snelle bochten naar rechts. Daar kan Peter mij vast mee helpen.
Op mijn komende woon-werkritten ga ik testen hoe het zit met de snelheid. Is de Tuna sneller dan de DF zonder broek? Wordt vervolgd.
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT , TimSch , pietandringa , Roepers , Hoekie , Frutsel , 365cycle , Bacchus , Lig-hen , Piet K , Bastiaan , Jan van Ochten , TheoZw , Bobslee , twilwel , hmplantinga
Berichten: 711
Topics: 26
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 6631
1104 x bedankt in 456 berichten
12-Mar-2023, 01:33 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Mar-2023, 02:12 PM door Willeke_IGKT.)
Welkom op het forum Hans.
Een heerlijk uitgebreid eerste verslag van een nieuw type VM.
En goed te lezen dat die bevalt.
Nog veel plezier en veel veilige kilometers.
Voornaamste fiets(en): Quest 34 (3x20") - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 9
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 1
17 x bedankt in 8 berichten
12-Mar-2023, 04:16 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Mar-2023, 04:56 PM door Willeke_IGKT.)
(12-Mar-2023, 12:39 PM)hansBattenberg schreef: Vorige week heb ik mijn DF XL ingeruild voor een Tuna. Dit zijn mijn eerste indrukken na ruim 350 km. Ik heb ruim 5 jaar in een DF XL gefietst en daarvoor 5 jaar in een (glasvezel) Quest.
De Tuna stuurt heel licht in vergelijking met de DF. Het lijkt wel alsof ik stuurbekrachtiging heb. De draaicirkel is prima, misschien wel kleiner dan m'n DF, maar dat gevoel hangt wellicht samen met het makkelijke sturen. Ik heb op de Tuna dikkere banden (nu Contact Urban 32-349, was Contact Speed 28-406) en toch blijft de draaicirkel heel goed. De dikkere banden rijden natuurlijk soepeler over slecht asfalt en klinkers. Kort gezegd: de Tuna is minder spartaans.
Ik heb met de Tuna minder last van tegenwind dan met de DF en lijkt alsof het me minder energie kost om er tegenin te fietsen. De Tuna zeilt duidelijk beter op de wind, dus bij zijwind een grotere, helpende kracht naar voren. En de Tuna is veel minder leigierig dan de DF, m.a.w. zij blijft beter op koers en stuurt niet onrustig bij windvlagen van opzij. De Tuna gaat heel snel wennen. Dat is een ding wat zeker is.
De Tuna heeft meer bodemvrijheid dan standaard bij de DF. Toevallig had mijn DF verhoogde voorvering en is voor mij de bodemvrijheid gelijk gebleven. Na een rit met de Noorderliggers over smalle bruggetjes met onverwachte bulten en gaten heb ik nog geen kras op de onderkant. Ook de verkeersdrempels op mijn woon-werkroute zijn geen probleem.
Doordat de voorwieldeksels in een paar seconden zijn los te maken, blijf ik ook in de Tuna fietsen met een reservewiel. Bij lek rijden: 1 schroef wieldeksel los, 1 schroef wiel met lekke band los, 1 schroef reservewiel geplaatst en 1 schroef wieldeksel weer vast. Binnen een minuut fiets ik weer. Ook bij nacht en ontij. Voorwieldeksels en bodemplaat: heel slim wat mij betreft en ze rammelen niet.
Nog iets slims: een dag voor mijn eerste rit (naar huis) heeft Peter van Intercity Bike nog testgereden in mijn Tuna. En hij is veel kleiner dan ik! Hij heeft een systeem bedacht, zodat je de lengte van de ketting niet hoeft aan te passen als je trapas verplaatst. Ideaal voor niet-technische mensen zoals ik.
Ik heb gekozen voor 1x12 versnellingen. Een klein voorblad 46T en achter 12 speed 11-46. Ik fiets niet in de bergen en heuvels lukken hier wel mee. Ik vind het prettig om met kleine stapjes te schakelen rondom mijn kruissnelheid. En het gewicht is vergelijkbaar met de DF.
Ik heb een paar keer in 't donker gereden en de verlichting was top. Ik ben van 70 naar 150 lux (IQ-X) gegaan en dat scheelt een hoop. Veilig: beter zien en gezien worden. Zo ben ik ook blij met de neusdeksel die met magneten vast zit. Dat is natuurlijk makkelijk voor onderhoud, maar wellicht een keer van levensbelang als iemand anders je moet helpen om je schoenen los te klikken.
Gelukkig heeft de Tuna dezelfde stoel gehouden als de DF. Hij bevalt me heel goed en die ervaring lees ik ook terug bij anderen op forums. Maar de stoel kan heel makkelijk naar voren of achteren worden verplaatst, en in hoogte worden versteld. Ook de zithoek kun je makkelijk aanpassen. Comfortabel. Ook goed voor je rug: het tiloog.
Binnenkort moet ik nog wel een keer terug naar Intercity Bike met mijn Tuna. Ik fiets nu nog met de toerkap van de DF omdat die van de Tuna nog niet klaar was. Schuimdeksel idem. En mijn achterwiel loopt een beetje aan bij snelle bochten naar rechts. Daar kan Peter mij vast mee helpen.
Op mijn komende woon-werkritten ga ik testen hoe het zit met de snelheid. Is de Tuna sneller dan de DF zonder broek? Wordt vervolgd.
Mooi verhaal? Die Urban’s zullen wel 35-349 zijn en dan toch een goede draaicirkel. Ben benieuwd welke maat achterwiel je genomen hebt en welke band.
DF en Thys 209
Berichten: 711
Topics: 26
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 6631
1104 x bedankt in 456 berichten
(12-Mar-2023, 12:39 PM)hansBattenberg schreef: De Tuna stuurt heel licht in vergelijking met de DF. Het lijkt wel alsof ik stuurbekrachtiging heb. De draaicirkel is prima, misschien wel kleiner dan m'n DF, maar dat gevoel hangt wellicht samen met het makkelijke sturen. Ik heb op de Tuna dikkere banden (nu Contact Urban 32-349, was Contact Speed 28-406) en toch blijft de draaicirkel heel goed. De dikkere banden rijden natuurlijk soepeler over slecht asfalt en klinkers. Kort gezegd: de Tuna is minder spartaans.
Heb je het gevoel dat de dikkere banden de kleinere wielen (het zijn toch 16"?) goedmaken en nog een beetje meer?
Voornaamste fiets(en): Quest 34 (3x20") - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 3.214
Topics: 106
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 717
2375 x bedankt in 1123 berichten
Welkom op dit forum Hans.
Veel lees- en schrijfplezier gewenst.
De Tuna is een mooie complete fiets.
Ik heb in de Tuna van Peter proefgezeten.
Fijn zo'n uitgebreide review.
Berichten: 42
Topics: 1
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 2
99 x bedankt in 44 berichten
Ik vind het concept van de Tuna wel interessant, maar ik blijf toch mijn reserve's hebben tav de 16" voorwielen. Op goed wegdek zal het nog wel te doen zijn, maar bij slecht wegdek (denk hierbij aan gaten, scheuren, klinkers ed.) kan ik me niet voorstellen dat het aangenaam rijden is. En echte goeie wegen zijn schaars in de omgeving waar ik woon .....
Een 16" wiel is dan wel wat lichter en sterker dan een 20" wiel, maar met die laatste heb ik nog nooit problemen gehad ....
Hase Kettwiesel (2004) - Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020)
Berichten: 3.214
Topics: 106
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 717
2375 x bedankt in 1123 berichten
(16-Mar-2023, 10:32 PM)quattrovelootje schreef: Ik vind het concept van de Tuna wel interessant, maar ik blijf toch mijn reserve's hebben tav de 16" voorwielen. Op goed wegdek zal het nog wel te doen zijn, maar bij slecht wegdek (denk hierbij aan gaten, scheuren, klinkers ed.) kan ik me niet voorstellen dat het aangenaam rijden is. En echte goeie wegen zijn schaars in de omgeving waar ik woon .....
Een 16" wiel is dan wel wat lichter en sterker dan een 20" wiel, maar met die laatste heb ik nog nooit problemen gehad ....
De oprichter van de Greenspeed was een groot voorstander van een 16" wiel. Ik heb de Aero gehad met 50mm Sorchers, dan merk je niets van die 'kleine' wielen.
Berichten: 57
Topics: 12
Lid sinds: Mar 2018
Bedankt: 10
99 x bedankt in 38 berichten
(16-Mar-2023, 10:32 PM)quattrovelootje schreef: Ik vind het concept van de Tuna wel interessant, maar ik blijf toch mijn reserve's hebben tav de 16" voorwielen. Op goed wegdek zal het nog wel te doen zijn, maar bij slecht wegdek (denk hierbij aan gaten, scheuren, klinkers ed.) kan ik me niet voorstellen dat het aangenaam rijden is. En echte goeie wegen zijn schaars in de omgeving waar ik woon .....
Een 16" wiel is dan wel wat lichter en sterker dan een 20" wiel, maar met die laatste heb ik nog nooit problemen gehad ....
Ik zie de Tuna als een mooie opvolger van de Quest. Beter te onderhouden cleane lijnen en meer snelheid. Wat betreft wielgrootte. Mijn vermoeden is dat een 35-42 met mm band met 5-6 bar op een 349 velg als totaal comfortabeler en uiteindelijk sneller is dan een 28 mm op een 406 velg met 7-8 bar.
Groet,
Piet Kaagman
Berichten: 2.767
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 4854
3336 x bedankt in 1560 berichten
(17-Mar-2023, 02:15 PM)Piet K schreef: Ik zie de Tuna als een mooie opvolger van de Quest. Beter te onderhouden cleane lijnen en meer snelheid. Wat betreft wielgrootte. Is ie echt sneller? En voor wie dan? >> Ik ben de Quest gaan waarderen omdat de snelheid zo stabiel is. Hij is altijd vrij snel, zelfs in de winter als je 'm op Gocycles rijdt.
De DF daarentegen is qua tempo heel grillig; bij ongunstige wind is ie gewoon traag. Bij flinke zijwind wordt ie extreem vals, zowel qua rijgedrag als qua tempo. Vind het met windkracht 6/7 in de DF soms bijna voelen alsof je niet meer de baas bent (maar dat maakt 'm ook weer leuk  ). De Tuna is dán een stuk rustiger, maar heeft dus wel meer rolweerstand dan de DF.
Voor hoe wij rijden (regelmatig ~40 gemiddeld) denk ik idd dat een Tuna sneller is dan een Quest, door het kleinere frontaal oppervlak. Hij loopt ondanks fris weer bij 50+ ontzagwekkend makkelijk door, veel makkelijker dan ik van de DF gewend ben. Met een veel minder vlotte rijder weet ik het niet zeker, maar de Tuna heeft mijns inziens nog een hoop meer te bieden. Gebruiksgemak is bijvoorbeeld idd een heel goed punt.
(17-Mar-2023, 02:15 PM)Piet K schreef: Mijn vermoeden is dat een 35-42 met mm band met 5-6 bar op een 349 velg als totaal comfortabeler en uiteindelijk sneller is dan een 28 mm op een 406 velg met 7-8 bar. Klopt, maar waarom zou je het daarmee vergelijken? Ik zou dan eerder vergelijken met een 32-406 op 6 bar. Die combinatie is voor mijn 125 kg totaalmassa tot nu toe altijd voldoende gebleken.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Banden, banden en nog eens banden
|
Dank!
Vandaag maa...ZoefZoef — 12:09 AM |
De Waterlandse Liggers
|
Vanwege de wind van ...GertBr — 11:24 PM |
Banden, banden en nog eens banden
|
Dank!
Vandaag maar ...=oNNo= — 11:04 PM |
wat ze zeggen
|
Keek er van de week ...Willeke_IGKT — 10:47 PM |
M5 EBS remhendels gezocht
|
Ik acht de kans dat ...ZoefZoef — 10:13 PM |
M5 EBS remhendels gezocht
|
Mocht je er later ee...melle z — 08:50 PM |
M5 EBS remhendels gezocht
|
Ik heb een paar van ...ZoefZoef — 08:41 PM |
M5 EBS remhendels gezocht
|
Fietsen kopen voor o...melle z — 08:35 PM |
Waar zijn de Kronans gebleven?
|
En dat heb ik dus ...ZoefZoef — 08:33 PM |
M5 EBS remhendels gezocht
|
Op de Duitse eBay ...ZoefZoef — 08:27 PM |
M5 EBS remhendels gezocht
|
Op de Duitse eBay be...melle z — 07:17 PM |
Waar zijn de Kronans gebleven?
|
En dat heb ik dus no...melle z — 07:16 PM |
Waar zijn de Kronans gebleven?
|
"Omdat fietsen...ZoefZoef — 06:42 PM |
Waar zijn de Kronans gebleven?
|
Ik heb zelf ook tw...Bacchus — 06:34 PM |
Waar zijn de Kronans gebleven?
|
Ik heb zelf ook twee...Lopopodium — 04:47 PM |
Waar zijn de Kronans gebleven?
|
Kronan lijkt nog wel...Bacchus — 04:25 PM |
M5 EBS remhendels gezocht
|
Misschien op de Duit...Fietsbennie — 03:46 PM |
|