Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
OBT organiseren? Eisenpakket van het bestuur!
#1
Waarschuwing: een iets minder positieve bijdrage van mij. Geen zin in? Lees het niet.



Zie het artikel in Ligfiets& bladzijde 8 en 9 door onze voorzitter Roel van Dijk.

Ooit, nog niet zo lang geleden want ik weet het nog heel goed, kon gewoon iemand leuk een OBT gaan organiseren. Je plande een datum op ligfiets.net, je ging het regelen, mensen gingen zich inschrijven en er was een tocht. Overnachtingen regelde je eventueel zelf, maaltijden regelde je zelf, douchen deed je later thuis wel, als je met de auto ging regelde je zelf een parkeerplaats, oversteken van wegen deed je ook zelf, op slecht wegdek ontweek je zelf de gaten, ook paaltjes moest je gewoon zelf ontwijken, enz. enz.

Maar nu is opeens alles anders.

Alles moet via het bestuur. Zij bepalen wie de tocht MAG organiseren. Betalingen moeten nu via de vereniging. Zij houden toezicht. Zij geven advies over de route: de route mag niet te veel slecht wegdek bevatten, geen scherpe bochten, paaltjes moet zoveel mogelijk worden vermeden, enz. enz.

Er staat: "Jaren geleden is besloten dat het evenement onder auspiciën van de Ligfietsvereniging valt en dat het bestuur besluit wie de organisator wordt."
Dit is misschien zo door het bestuur besloten, maar de OBT was nooit van het bestuur. Dat hebben zij zich toegeëigend.

Ik word hier een beetje recalcitrant van.

Niet dat vroeger alles beter was, maar de drempel om gewoon een leuke tocht te organiseren wordt zo wel hoog.

Er zijn vast heel veel goede argumenten voor deze wijze, maar voor mij is de lol er zo wel een beetje af.
De laatste jaren is het gewoon een professionele organisatie geworden. Prima, maar niet mijn OBT.

Misschien nog een keer in Arnhem, want dat is op fietsafstand. 


LOL organiseert als de OBT te ver weg is altijd een LOLiebollentocht. Gewoon gezellig samen lekker een tocht fietsen, daar gaat het om.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#2
Ik gun iedereen zijn tocht, maar persoonlijk heb ik wel meer met het enthousiaste ongecompliceerde.

Ik begrijp dat hierdoor de OBT een soort 'beschermde titel' is. Nou goed dan, tijd voor een pannenkoekentocht, ABT (Anti-Bollen-Tocht, misschien maar niet in het Westland organiseren Wink )
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Het zal van belang zijn vanwege regelgeving en aansprakelijkheden, vermoed ik.

Geen idee wie de eerste OBT heeft georganiseerd en er een jaarlijkse traditie van hebben gemaakt. Zij zouden naar mijn idee het 'recht hebben' die naam te gebruiken en een tocht naar hun wensen en ideeen te organiseren. Of ze dat nu op eigen naam doen of in overleg met de NHPV zal mij een zorg zijn.

Vraag van mij is dus: wie was de eerste organisator, en heeft ie dat vanuit zichzelf georganiseerd of met hulp van de NHPV? Wat vind(en) die ervan?

Met het oog op publicititeit kan een tweede toch ook leuk zijn. Dubbel zoveel plezier voor hen die meerijden en ervan genieten. Een tocht in de zomer ofzo, met als beloning een heerlijk ijsje ofzo aan het eind. Een zomerse ijstocht Smile

Dat gezegd hebbende, geen of nooit behoefte gehad om mee te rijden. Ik slaap liever in mn eigen bed. De enige tocht/samenkomst waar ik misschien wel heen ga zal de Roetstocht worden in juni, omdat die redelijk om de hoek zit nu ie in het Westland plaatsvind. Ken de lokatie daarvan, lag op de route die ik regelmatig fietste.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(04-Apr-2023, 11:08 PM)ZoefZoef schreef: Het zal van belang zijn vanwege regelgeving en aansprakelijkheden, vermoed ik.

Geen idee wie de eerste OBT heeft georganiseerd en er een jaarlijkse traditie van hebben gemaakt. Zij zouden naar mijn idee het 'recht hebben' die naam te gebruiken en een tocht naar hun wensen en ideeen te organiseren. Of ze dat nu op eigen naam doen of in overleg met de NHPV zal mij een zorg zijn.

Vraag van mij is dus: wie was de eerste organisator, en heeft ie dat vanuit zichzelf georganiseerd of met hulp van de NHPV? Wat vind(en) die ervan?

Met het oog op publicititeit kan een tweede toch ook leuk zijn. Dubbel zoveel plezier voor hen die meerijden en ervan genieten.  Een tocht in de zomer ofzo, met als beloning een heerlijk ijsje ofzo aan het eind.  Een zomerse ijstocht Smile


De mannen van velomobiel.nl zijn met deze tocht begonnen. Eerst was het de Alleweder-tocht.

In een eerdere uitgave van Ligfiets& heeft Ymte Sijbrandij precies verteld hoe de tocht ooit is ontstaan. Hij legt daar ook uit dat deze tocht niet van het bestuur is. 

Ik ga morgen maar eens zoeken.


In 2016 heeft Ymte nog een keer de OBT 'oude stijl' georganiseerd.
Dit was de meest succesvolle tot nu toe. Meer dan 200 rijders waren er toen.

En er was maar heel weinig georganiseerd. Gewoon simpel en zelfs gratis. Ymte heeft het toen gesponserd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#5
(04-Apr-2023, 11:16 PM)Wim -de roetsende schreef:
(04-Apr-2023, 11:08 PM)ZoefZoef schreef: Het zal van belang zijn vanwege regelgeving en aansprakelijkheden, vermoed ik.

Geen idee wie de eerste OBT heeft georganiseerd en er een jaarlijkse traditie van hebben gemaakt. Zij zouden naar mijn idee het 'recht hebben' die naam te gebruiken en een tocht naar hun wensen en ideeen te organiseren. Of ze dat nu op eigen naam doen of in overleg met de NHPV zal mij een zorg zijn.

Vraag van mij is dus: wie was de eerste organisator, en heeft ie dat vanuit zichzelf georganiseerd of met hulp van de NHPV? Wat vind(en) die ervan?

Met het oog op publicititeit kan een tweede toch ook leuk zijn. Dubbel zoveel plezier voor hen die meerijden en ervan genieten.  Een tocht in de zomer ofzo, met als beloning een heerlijk ijsje ofzo aan het eind.  Een zomerse ijstocht Smile


De mannen van velomobiel.nl zijn met deze tocht begonnen. Eerst was het de Alleweder-tocht.

In een eerdere uitgave van Ligfiets& heeft Ymte Sijbrandij precies verteld hoe de tocht ooit is ontstaan.

Ik ga morgen maar eens zoeken.


In 2016 heeft Ymte nog een keer de OBT 'oude stijl' georganiseerd.
Dit was de meest succesvolle tot nu toe. Meer dan 200 rijders waren er toen.

En er was maar heel weinig georganiseerd. Gewoon simpel en zelfs gratis. Ymte heeft het toen gesponserd.


Staat me iets van bij. Als in: dat er geslapen kon worden in ICB's pand ook?

Als Ymte het bedacht heeft en jarenlang georganiseerd heeft, dan zou het naar mijn idee ook Ymte geweest moeten zijn die de tocht 'overgedragen' zou moeten hebben aan de NHPV als zij zichzelf nu de organisator noemen.


Ik zie dat er al een alternatieve Oliebollentocht is hier redelijk om de hoek Big Grin  Dan toch liever die maar die andere.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Ik, en velen met mij, kennen de NVHPV als de organisatie die de Oliebollentocht faciliteert. Doen ze feitelijk ook; ze regelen de aankondiging, beheren de financiën en zorgen voor een belangrijk deel van de promotie. Deels is het natuurlijk mond-op-mond reclame, maar als ik nu informatie nodig heb weet ik waar ik moet zijn. Als de volgende OBT helemaal mis gaat en er meerdere ongelukken gebeuren op een gevaarlijke kruising, krijgt niet alleen de OBT maar ook de NVHPV daar een slechte naam door. Ik denk niet dat het nog helemaal los van de NVHPV gezien kan worden, tenzij ze zich er uitdrukkelijk van distantiëren, zoals met de kleine Corona-OBT's die hier en daar verreden zijn.

Het is nu duidelijk, centraal geregeld, en de kaders waarbinnen de NVHPV haar naam eraan kan verbinden zijn geschetst. Hoewel het minder "lekker los" en naar eigen inzicht is dan ik dwarse ik zou willen, ben ik er wél blij mee. Met een evenement van dit formaat (ze schrijven het zelf; de aanmeldingen hobbelen vanzelf binnen) kan je mijns inziens niet zonder een setje duidelijke regels. Want hoe leuk vinden de meesten hier het nog als ik een OBT ga organiseren waarbij er grote stukken tussen de auto's over drukke 60- en 80 kilometerwegen gereden moet worden?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#7
De OBT's zonder bemoeienis van het bestuur waren ook goed georganiseerd en zeer succesvol.

Ook toen ging de communicatie gewoon via ligfiets.net en kon via de website worden ingetekend. Net zoals het nu ook bij iedere toertocht gebeurt. Promotie ging eigenlijk vanzelf en ook weer gewoon via de website door de organisatie zelf. Het bestuur was daar verder niet bij betrokken en toch liep dit ook en was er vooral veel mond-TOT-mond reclame (liever niet OP, al helemaal niet na de afgelopen pandemie)  Wink 

Het gaat mij vooral om hun eisenpakket. Heb je het artikel gelezen? 
Het bestuur slaat nu m.i. door. Vooral als je zelfs de paaltjes gaat opnemen in je verhaal.

Alle organisatoren maakten zelf, zonder alle tips van het bestuur, hele mooie en goed berijdbare routes. 
Ook jij zou als organisator nooit voor dat soort wegen die je hierboven noemt kiezen. Wat mij betreft een iets minder goed voorbeeld.

Het gaat mij dus vooral om de toon van het artikel en het 'eisenpakket'.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#8
Kun je dat artikel hier eens posten?
Antwoord }
Bedankt door: datakneder
#9
De jaarvergadering van de NVHPV is toch dit weekend?
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#10
(04-Apr-2023, 11:23 PM)ZoefZoef schreef: Een tocht in de zomer ofzo, met als beloning een heerlijk ijsje ofzo aan het eind.  Een zomerse ijstocht Smile 

20 mei as. organiseren de Grensrijders een "zomervariant op de OBT : https://www.grensrijder.com/glt23/
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#11
De jaarvergadering is 22 april: https://ligfiets.net/events/4504

Vorig jaar was het tijdens het Paastreffen en het jaar ervoor op de vrijwilligers dag, ik was toevallig bij beide aanwezig.
Tijdens tenminste een van deze vergaderingen was er een hoop kritiek op de organisatie van de OBT in Limburg, die uiteindelijk in mei gereden is.

Vooral de onduidelijkheid over inschrijven is een punt dat ik mij herinner, ook de kosten werden genoemd.

Ik denk dat de vereniging daarom duidelijke regels wil afspreken met toekomstige organisatoren.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Jan van Ochten , Roepers , 365cycle
#12
(05-Apr-2023, 12:18 PM)Willeke_IGKT schreef: De jaarvergadering is 22 april: https://ligfiets.net/events/4504

Het is in Lopik en ik moet om 16:30 in Houten zijn. Dat moet toch te doen zijn  met de Mini en de trein?

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#13
Dit is de fietstocht tussen station Houten (+/-) en het adres in Lopikerkapel op Brouter.de. Leuk tochtje langs kanalen en op een dijk. Niet te gecompliceerd en 14,4 km, dus te doen.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#14
(05-Apr-2023, 09:43 AM)ZoefZoef schreef: Kun je dat artikel hier eens posten?

Is op papier. In het clubblad Ligfiets&
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(05-Apr-2023, 08:09 PM)Wim -de roetsende schreef:
(05-Apr-2023, 09:43 AM)ZoefZoef schreef: Kun je dat artikel hier eens posten?

Is op papier. In het clubblad Ligfiets&
Men pakt het blad, slaat het open, pakt de gsm erbij , zet de camera functie aan, maakt een foto en upload deze  Wink

Ik ben geen lid, zie daar ook geen meerwaarde in zelf. Maar ben dus wel benieuwd naar die vereisten die jou zo storen dat je de tocht minder plezierig vind.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(05-Apr-2023, 09:43 AM)ZoefZoef schreef: Ik ben geen lid, zie daar ook geen meerwaarde in zelf. Maar ben dus wel benieuwd naar die vereisten die jou zo storen dat je de tocht minder plezierig vind.


De meerwaarde zit in de nieuwschierigheid die je dan tevreden kan stellen. Shy 

Ik ben ook geen lid, omdat ik er ook de  meerwaarde niet van inzie. Maar ik ben ook niet benieuwd genoeg om lid te worden. Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(04-Apr-2023, 10:28 PM)Wim -de roetsende schreef: Waarschuwing: een iets minder positieve bijdrage van mij. Geen zin in? Lees het niet.



Zie het artikel in Ligfiets& bladzijde 8 en 9 door onze voorzitter Roel van Dijk.

Ooit, nog niet zo lang geleden want ik weet het nog heel goed, kon gewoon iemand leuk een OBT gaan organiseren. Je plande een datum op ligfiets.net, je ging het regelen, mensen gingen zich inschrijven en er was een tocht. Overnachtingen regelde je eventueel zelf, maaltijden regelde je zelf, douchen deed je later thuis wel, als je met de auto ging regelde je zelf een parkeerplaats, oversteken van wegen deed je ook zelf, op slecht wegdek ontweek je zelf de gaten, ook paaltjes moest je gewoon zelf ontwijken, enz. enz.

Maar nu is opeens alles anders.

Alles moet via het bestuur. Zij bepalen wie de tocht MAG organiseren. Betalingen moeten nu via de vereniging. Zij houden toezicht. Zij geven advies over de route: de route mag niet te veel slecht wegdek bevatten, geen scherpe bochten, paaltjes moet zoveel mogelijk worden vermeden, enz. enz.

Er staat: "Jaren geleden is besloten dat het evenement onder auspiciën van de Ligfietsvereniging valt en dat het bestuur besluit wie de organisator wordt."
Dit is misschien zo door het bestuur besloten, maar de OBT was nooit van het bestuur. Dat hebben zij zich toegeëigend.

Ik word hier een beetje recalcitrant van.

Niet dat vroeger alles beter was, maar de drempel om gewoon een leuke tocht te organiseren wordt zo wel hoog.

Er zijn vast heel veel goede argumenten voor deze wijze, maar voor mij is de lol er zo wel een beetje af.
De laatste jaren is het gewoon een professionele organisatie geworden. Prima, maar niet mijn OBT.

Misschien nog een keer in Arnhem, want dat is op fietsafstand. 


LOL organiseert als de OBT te ver weg is altijd een LOLiebollentocht. Gewoon gezellig samen lekker een tocht fietsen, daar gaat het om.

Ik denk dat dit erg veel lijkt hoe het er in Nederland aan toe gaat. Houd op met verdere bureaucratisering en geef wat meer ruimte aan initiatieven.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Ik heb het artikel gevonden. Het staat in Ligfiets& jaargang 33 2017-3, sorrry niet-leden. Het is een gesprek tussen de voorzitter en Ymte.

Korte samenvatting van de intro van het artikel:
Ymte stak in de laatste Algemene Ledenvergadering zijn hand op en vertelde daar dat de NVHPV helemaal niet gaat over waar de OBT georganiseerd moet gaan worden. Daar werd toen overheen gestapt, maar later hadden ze dus een goed gesprek.

Het artikel is dus een weergave van dat gesprek.

Conclusie van Roel: "Wat wel duidelijk is dat het organiseren van zo'n tocht voor één of enkele individuen bijna niet meer haalbaar is, vooral ook gelet op de financiële risico's."  
Daarna noemt hij nog: een ontvangstruimte, overnachtingsmogelijkheden, maaltijden, voldoende appelgebak.

Conclusie van Ymte: "De OBT is dus geen product van de NVHPV, maar een hele mooi traditie van spontane initiatieven waar ook veel buitenlandse velomobilisten op af komen. Het is niet vanzelfsprekend dat de NVHPV zich dit toe-eigent, maar wel goed dat zij garant staat." 


Dit was in 2017. 
Ik weet niet wanneer het bestuur toch heeft besloten om zich de volledige zeggenschap over deze tocht toe te eigenen.

Mocht iemand de notulen van de vergadering hebben waar dit punt geagendeerd was, dan zou ik die graag willen hebben.


In Ligfiets& 2019-1 schreef Toni Cornelissen ook nog een keer kritisch over de manier waarop de NVHPV de OBT naar zich toe heeft getrokken. Toni stelt daar het financiële risico ter discussie, omdat het pas 1x is voorgekomen dat veel rijders niet kwamen opdagen vanwege het slechte weer. Toni was toen de organisator en hij kreeg toen vanuit vier verschillende kanten het aanbod om het verlies te compenseren. Toni geeft in dit artikel aan dat hij bang is dat door het naar zich toetrekken van de OBT en de manier waarop dat is gegaan, de goodwill die dit evenement had verdwijnt. Volgens hem kan de NVHPV alleen iets doen als daar ook vrijwilligers voor zijn.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#19
Citaat:Ik ben geen lid, zie daar ook geen meerwaarde in zelf.

4x per jaar krijg je als lid het prachtige blad Ligfiets&. Dit staat altijd vol met interessante artikelen.
Nu stond er bijvoorbeeld een hele mooie bijdrage in van de ons welbekende Piet Vis over wet- en regelgeving.

De vereniging maakt het mogelijk dat iedereen gratis gebruik kan maken van de website ligfiets.net. De niet-leden profiteren eigenlijk een beetje van de financiële bijdrage van de leden. Datzelfde geldt ook voor dit forum, want dat wordt ook financieel mogelijk gemaakt door de vereniging. De admin is ook iemand van de vereniging. Als niet-lid profiteer je hier dus gratis van.

Dit lijken mij goede argumenten om lid te worden. Toch?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#20
(04-Apr-2023, 11:56 PM)365cycle schreef: Deels is het natuurlijk mond-op-mond reclame, 

Ik kan me wel voorstellen dat Wim het daar een beetje benauwd van krijgt.

(06-Apr-2023, 06:16 AM)Wim -de roetsende schreef: 4x per jaar krijg je als lid het prachtige blad Ligfiets&. Dit staat altijd vol met interessante artikelen.
Nu stond er bijvoorbeeld een hele mooie bijdrage in van de ons welbekende Piet Vis over wet- en regelgeving.

De vereniging maakt het mogelijk dat iedereen gratis gebruik kan maken van de website ligfiets.net. De niet-leden profiteren eigenlijk een beetje van de financiële bijdrage van de leden. Datzelfde geldt ook voor dit forum, want dat wordt ook financieel mogelijk gemaakt door de vereniging. De admin is ook iemand van de vereniging. Als niet-lid profiteer je hier dus gratis van.

Dit lijken mij goede argumenten om lid te worden. Toch?

Als elektrisch ondersteunde heb ik mij nooit erg welkom gevoeld. Desondanks ben ik een jaartje of zo geleden toch maar lid geworden. Omdat alleen maar nemen en niets geven niet goed is voor mijn karma. Ook ben ik wel geïnteresseerd in wat er mis is gegaan in de ligfietswereld de afgelopen 40 jaar. Het clubblad ligt naast mijn bed en doet zeker niet onder voor "De Nederlandse Meeuwengids" waar het de weldadige invloed op mijn nachtrust betreft.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
#21
(05-Apr-2023, 10:00 PM)Wim -de roetsende schreef: In Ligfiets& 2019-1 schreef Toni Cornelissen ook nog een keer kritisch over de manier waarop de NVHPV de OBT naar zich toe heeft getrokken. Toni stelt daar het financiële risico ter discussie, omdat het pas 1x is voorgekomen dat veel rijders niet kwamen opdagen vanwege het slechte weer. Toni was toen de organisator en hij kreeg toen vanuit vier verschillende kanten het aanbod om het verlies te compenseren. Toni geeft in dit artikel aan dat hij bang is dat door het naar zich toetrekken van de OBT en de manier waarop dat is gegaan, de goodwill die dit evenement had verdwijnt. Volgens hem kan de NVHPV alleen iets doen als daar ook vrijwilligers voor zijn.

Toen Frank stopte als beheerder van dit forum was 1 van de opties om het beheer door 1 persoon te laten overnemen en dat hij/zij door middel van giften van forumleden gecompenseerd zou worden. Hoe langer ik er over nadacht hoe slechter deze optie werd in mijn ogen. Want bij kinnesine op het forum zou gesteld kunnen worden dat de beheerder er lekker aan zou verdienen. Dan moet er ook nog een financiële administratie worden gevoerd en is de beheerder ook nog penningmeester. Beter is om het allemaal aan een rechtspersoon over te laten. Maar een rechtspersoon beginnen was nog duurder dan hosting, dus heb ik toen de ligfietsvereniging gevraagd en ben nog steeds erg blij dat ze ja hebben gezegd. Het was de beste oplossing.

De OBT is een groot evenement. Ik denk dat hiervoor hetzelfde geldt. De verantwoording van de financiën moeten door een rechtspersoon worden geregeld. Dan kunnen de organisatoren hun handen vrij hebben voor het uitzetten van de tocht. Ik vind dat er moeilijk gedaan wordt om wat eigenlijk door de grootte van het evenement onontkoombaar is. 

Verder zeg ik er niet meer over omdat ik nooit meedoe aan de OBT.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Lig-hen , Willeke_IGKT , 365cycle
#22
Ik ben lid geworden omdat de vereniging het forum faciliteert. Het blad is erg leuk voor de momenten als er niet gefietst kan worden, en de accu van de mobiel leeg is, zodat you tube ook geen redding meer biedt.  Wink

En verder zou het waarschijnlijk een goed idee zijn om het bestuur te vragen naar hun motivatie voor de nieuwe regels. Ik heb er geen zicht op, maar hoe zit het bijvoorbeeld met hun aansprakelijkheid. 
Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre de leden hierna aangesproken kunnen worden als er tijdens de OBT onverhoopt een calamiteit plaatsvindt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
(06-Apr-2023, 08:42 AM)Lig-hen schreef: Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre de leden hierna aangesproken kunnen worden als er tijdens de OBT onverhoopt een calamiteit plaatsvindt.


Bedoel je hier de aansprakelijkheid van het bestuur of daadwerkelijk de leden? Het komt mij vreemd over als een lid van de vereniging aansprakelijk is voor een event waar hij niet aan deelneemt maar dat georganiseerd is door de vereniging waar hij lid van is. Of bedoel je i.p.v. leden deelnemers?
Antwoord }
Bedankt door:
#24
(06-Apr-2023, 08:24 AM)Roepers schreef: De OBT is een groot evenement. Ik denk dat hiervoor hetzelfde geldt. De verantwoording van de financiën moeten door een rechtspersoon worden geregeld. Dan kunnen de organisatoren hun handen vrij hebben voor het uitzetten van de tocht. Ik vind dat er moeilijk gedaan wordt om wat eigenlijk door de grootte van het evenement onontkoombaar is. 
Volledig eens.

Verder: Ik heb de Ligfiets& (bewust) digitaal. Doorsturen doe ik niet. Wie het wil lezen neemt maar een abonnement - voor wie die €20 per jaar er niet vanaf kan, kan het blad denk ik ook wel missen  Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder , Roepers
#25
Datakneder quote:
Bedoel je hier de aansprakelijkheid van het bestuur of daadwerkelijk de leden?



Ik bedoel allebei.

Ik heb in het verleden ervaren dat het veel geld kan kosten als je lid bent van bepaalde "clubs". Dát ging door me heen bij t lezen van de openingspost.
Na een aantal fietskilometers besefte ik dat het destijds coöperaties betrof, en daar is in t geval van de NVHPV géén sprake van. Dus ik neem aan dat de leden buiten schot blijven.

In post #18 citeert Wim Ymte:
" Het is niet vanzelfsprekend dat de NVHPV zich dit toe-eigent, maar wel goed dat zij garant staat."
Als je ergens garant voor staat wil je de risico's zo klein mogelijk houden. Bovendien beheert het bestuur de contributie, en moet daar verantwoording over afleggen.

In sommige gevallen kun je als bestuurder wél persoonlijk aansprakelijk gesteld worden. Dat kan niet zomaar, iets met onbehoorlijk beheer of zo. 
Een goeie advocaat "kan een banaan nog recht kletsen". En waarom zou je als bestuurder dat riskeren voor je vrijwillige hobby...

Het ligt aan de bestuursvorm in hoeverre je als lid of bestuur persoonlijk aansprakelijk bent. Hoe het allemaal precies zit weet ik niet meer.
Er zitten onder de forumschrijvers-lezers vast mensen die precies weten hoe het allemaal wel zit. De bedoeling van mijn eerste post was dat die er misschien uitleg over zouden geven.

Nu we t er toch over hebben, hoe zit het met de aansprakelijkheid van degenen die LOL, Zutphen, Waterlandse liggers etc organiseren?
Wordt dat door een verzekeraar nog gezien als vrienden onderling, terwijl de aankondiging openbaar op de website staat?
Ik weet het niet, vraag het me allemaal wel af.

Omdat de OBT is ontstaan vanuit de leden, en daar altijd door werd georganiseerd, voelt het als ván de leden. Ik kan mij dan ook goed voorstellen dat de nieuwe regels van t bestuur worden ervaren alsof het bestuur de OBT van de leden afpakt.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT
#26
Maar wat is nu precies het probleem, als de rit een leuke route heeft en verder gewoon goed in elkaar zit?
Maakt het dan het verschil wie het organiseert? Of dat dus een vereniging is of een velomobielrijder zelf die alles heeft uitgezet?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ook getekend, we wil...Arno boogaart — 12:31 AM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ik ben vandaag terug...Martin van Mourik — 11:56 PM
Spezi 2024
De stand buurman v...365cycle — 11:51 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Getekend. Verbod...ZoefZoef — 11:13 PM
Foto's Fietsbennie
Nu ik 1499 bijdragen...Fietsbennie — 10:56 PM
Spezi 2024
Hydrauliek is vooral...Hoekie — 10:42 PM
montage standaard
Het voordeel van een...melle z — 10:07 PM
Spezi 2024
Denk ik ook. A...Gideonaut — 10:07 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Getekend. Verbod v...Merijn — 09:50 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
25 km per uur gemi...Tom Fekkes — 09:36 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik ook, met commenta...Tom Fekkes — 09:33 PM
montage standaard
Jouw oplossing is ee...Duncan — 09:24 PM
Spezi 2024
Waarom worden velo...Hoekie — 09:21 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb ook getekend.Willeke_IGKT — 09:20 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen...Willeke_IGKT — 09:19 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
DoneHoekie — 09:12 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tan...
Hallo,  Ik heb de...Mauricem — 08:52 PM