Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Statistiek
#1
Oei!!
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Het is weer een heerlijk onduidelijke brij, dat artikel.

75% van de ongelukken komt door aanrijdingen door auto's en andere voertuigen.
Meer dan 50% van de fatale ongelukken komt op rekening van de groep 75+

Ik vraag me overigens af hoe groot de daling is van het aantal (fatale) ongelukken met auto's door de groep 75+

Maar goed, ze zullen wel weer voor meer verplichtingen voor fietsers gaan pleiten, in plaats van de grootste oorzaak van ongelukken aanpakken...
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , emgaron
#3
(18-Apr-2023, 11:08 AM)Frutsel schreef: Maar goed, ze zullen wel weer voor meer verplichtingen voor fietsers gaan pleiten, in plaats van de grootste oorzaak van ongelukken aanpakken...

Ik heb de roep om fietshelmen al gehoord vandaag, al nog zonder plicht. Dat gaat later wel komen als blijkt dat de Nederlanders geen helm willen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , emgaron
#4
En nu graag de statistieken hoeveel mensen nog leven, dankzij de dode fietsers.  Dan denk ik aan mensen die een donororgaan hebben gekregen en anders overleden zouden zijn. Of mensen die dankzij dat dodelijke ongeluk niet in een ander tragisch ongeval zijn beland.

Uiteindelijk komt het volgens mij op een ding neer:  elk ongeval is een gevalletje dikke pech.  Had de bewuste fietser 10 seconden later van huis gegaan, had het niet gebeurd waarschijnlijk.

Dus ja, statistieken. Leuk maar meer ook niet.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#5
(18-Apr-2023, 05:42 PM)ZoefZoef schreef: Uiteindelijk komt het volgens mij op een ding neer:  elk ongeval is een gevalletje dikke pech.  Had de bewuste fietser 10 seconden later van huis gegaan, had het niet gebeurd waarschijnlijk.

Daar denk ik overigens nog wel eens aan, als ik tijdens een toertocht moet kiezen tussen links of rechts afslaan.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#6
(18-Apr-2023, 06:05 PM)Lopopodium schreef:
(18-Apr-2023, 05:42 PM)ZoefZoef schreef: Uiteindelijk komt het volgens mij op een ding neer:  elk ongeval is een gevalletje dikke pech.  Had de bewuste fietser 10 seconden later van huis gegaan, had het niet gebeurd waarschijnlijk.

Daar denk ik overigens nog wel eens aan, als ik tijdens een toertocht moet kiezen tussen links of rechts afslaan.

Waaraan? Wat er had kunnen gebeuren als je toch rechtsaf had gegaan in plaats van linksaf?

Die statistieken. Het aantal verkeersdoden. Je kunt maatregelen nemen wat je wil, maar op 0 krijgen gaat je nimmer lukken. 
Alhoewel, als je fietsen verbiedt en streng handhaaft kom je wel uit op 0 verongelukte fietsers.

Ja, laten we fietsen verbieden!
Antwoord }
Bedankt door: datakneder
#7
(18-Apr-2023, 06:16 PM)ZoefZoef schreef: Ja, laten we fietsen verbieden!

Dan staan alle auto's in files, alle straten vol met auto's die stilstaan en de doden komen niet meer omdat fietsers doodgaan in ongelukken maar door auto ongelukken en door luchtvervuiling.

Nee, laten we alle auto's verbieden en alle fietsers de ruimte geven op die delen van de weg waar nu auto's rijden.

Dat gaat het aantal verongelukte fietsers enorm omlaag halen, zelf de meeste eenzijdige ongelukken komen van de noodzaak auto's tegen te houden.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
#8
Ik zat daar zojuist bijna bij voor dit jaar. Een lijn-bus-chaufeur was even vergeten dat er ook een achterkant aan de bus zit en ging halverwege het inhalen alweer terug op de fiets-sugestie-strook. Ik zat dus klem tussen de bus en de stoeprand. En ik was nieteens met de ligfiets dus ook geen enkel smoes voor wat betreft zichtbaarheid of snelheid....

70% van de fietsers werd dan ook doodgereden door motorvoertuigen. Maar daar hebben ze het liever niet over.
Jan van Ochten 

Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28" 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#9
Kortom: uit dit rapport kun je niets zinnigs halen.
Geen info over:
-gereden fietskilometers
-plaatsen waar de ongevallen plaatsvinden
-welke letsels
-en ga zo maar door
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , emgaron
#10
Wat je er wel uit kunt halen is dat er dit jaar meer fietsers verongelukt zijn en iedere fietser is er een te veel.

Dus overheid, doe meer om auto's en andere motorvoertuigen te temmen.
Het verbieden van grote personenwagens zou een mooie eerste stap zijn, daar die (volgens andere nieuwsbronnen) meer letsel onder andere verkeerdeelnemers veroorzaken dan kleinere auto's. En met gemiddeld een persoon per auto, en minder bruikbare bagageruimte in die grote bakken, zijn ze nergens voor nodig.

Iedereen terug in een oude fiat 500? Nou ja, een vroege Panda.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , PieterTrapt
#11
Wat denk je van betere snelheidscontroles en camera's bij oversteekplaatsen. En uiteraard snelheidslimieten bij oversteekplaatsen.

Mensen in grote auto's hebben dat ding voor hun eigen veiligheid. De rest doet er niet toe.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(18-Apr-2023, 09:10 PM)Tom Fekkes schreef: Wat denk je van betere snelheidscontroles en camera's bij oversteekplaatsen. En uiteraard snelheidslimieten bij oversteekplaatsen.
Controles of begrenzers? Dat dat nog niet bestaat is echt schandalig.

(18-Apr-2023, 09:10 PM)Tom Fekkes schreef: Mensen in grote auto's hebben dat ding voor hun eigen veiligheid. De rest doet er niet toe.
Ego. Je zit zelf niet per definitie veiliger in een grotere auto. 



Aan de Citroën Xantia Activa kan je zien wat er gebeurt als je een normale auto neemt, en daar moderne (of ja, dat was het destijds) technologie aan toevoegt om de wegligging te verbeteren. Die Xantia is niet alleen in de elandproef heel goed, maar eigenlijk onder alle normale verkeersomstandigheden waar de wegligging op de proef gesteld wordt. En zelfs niet alleen dat; voor een auto met aandrijving op de voorwielen en met de relatief beperkte motoren die Citroën erin hing, is de Xantia ook schandalig snel op het circuit.

Ik wil eigenlijk nog altijd een keer proberen hoe een moderne velomobiel door zo'n parcours komt. Denk dat daar nog wel kansen liggen om velomobielen nog beter te laten sturen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#13
Een meer geduldig en empathisch gedrag van iedereen zou ook goed helpen.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: Lig-hen , Hoekie
#14
(18-Apr-2023, 09:10 PM)Tom Fekkes schreef: Mensen in grote auto's hebben dat ding voor hun eigen veiligheid. De rest doet er niet toe.

(18-Apr-2023, 09:39 PM)Tom Fekkes schreef: Een meer geduldig en empathisch gedrag van iedereen zou ook goed helpen.
Wellicht kun je bij jezelf beginnen en weinig productieve generalisaties als in de eerste quote achterwege laten...

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Een discussie is nooit weg, maar als je dat zo opvat is dat zo.
Het is een generalisatie. Maar soms krijg je dat.
Een bekende van mij is door zo'n figuur doodgereden. Een dikke Range Rover met een onvoorstelbare snelheid.

Soms krijg je vooroordelen, vooral door het gedrag in de rechtszaal.

Maar je hebt gelijk MelleZ, dat zou niet moeten.

Dus nogmaals mijn advies:
Een meer geduldig en empathisch gedrag van iedereen zou ook goed helpen.
Groet,

Tom
Antwoord }
#16
(18-Apr-2023, 05:42 PM)ZoefZoef schreef: Had de bewuste fietser 10 seconden later van huis gegaan, had het niet gebeurd waarschijnlijk.

Dus ja, statistieken. Leuk maar meer ook niet.

Nee, dan was er iemand anders doodgereden. Anders klopt de statistiek niet. Het zal niet helpen als iedereen 10 seconden later van huis gaat (de fietsers, niet de auto's, anders werkt het sowieso niet). Wat wel helpt is eerder van huis gaan, want dan kun je eerder remmen. Maar niet iedereen heeft die luxe, zoals 365 duidelijk heeft gemaakt. Misschien moeten de auto's wat eerder van huis gaan.

Meer fietsers helpt ook. Want als je fietst kun je niet iemand doodrijden met je auto.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#17
(19-Apr-2023, 08:56 AM)Bart Verbeek schreef: Meer fietsers helpt ook. Want als je fietst kun je niet iemand doodrijden met je auto.

Ik vermoed dat de doodrijder meestal niet of nauwelijks fietst, maar dat is natuurlijk niet onderzocht.
Wat ik constateer is dat ik vrijwel dagelijks van de sokken wordt gereden door hufters die rakelings langs me rijden, vaak met hoge snelheid. Laatst nog sprak ik zo'n automobilist aan (soms stopt er eentje om te kijken of die me geraakt heeft en dat was niet eens op de ligfiets) en toen begon ie met uit te schelden dat ik midden op de weg reed. Het was een landbouwweggetje van één auto breed, en ik fietste helemaal rechts. De (piepjonge) automobilist wilde zijn dikke Mercedes niet vies maken dus ging niet de berm in om me met hoge snelheid in te halen. Zulke dingen maak ik vrijwel dagelijks mee, valt me nog mee dat ik dit kan navertellen. Doh
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Lig-hen , 365cycle
#18
Ik werd laatst beschuldigd aangesproken door een renner, "Goed dat ik je nu spreek, de laatste keer reed je mijn been eraf, ik ben blij dat ik hem nog heb."
Nu rij ik wel een VM maar niet snel en zeker niet vlak langs mensen. Bovendien was ik al een jaar niet in de buurt van Almere geweest, waar meneer mij aansprak.

Uitgelegd dat ik het niet geweest kon zijn, zonder zelfs maar de locatie te noemen. "Zijn er dan meer van die karretjes?"

Voor meneer verder ging met rennen gingen zijn muziek oordopjes weer in.
Waarschijnlijk had hij de waarschuwing de vorige keer niet gehoord, denk ik dan maar.

Overigens geen littekens op dat been, dus ik denk dat de 'wond' tussen de oren gezeten heeft.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , martinR , Jan van Ochten , 365cycle
#19
Omdat ongelukken het resultaat zijn van een complexe mix van individuele (bijvoorbeeld bewustheid en vaardigheid) en omgevingsfactoren (bijvoorbeeld weginfrastructuur en type voertuig) heeft vingerwijzen wat mij betreft weinig zin. Wellicht is het beter als het CBS dit soort cijfers niet meer publiceert, want ze worden door Jan en alleman misbruikt om het eigen gelijk te bewijzen en ze lijken het denken over oplossingen alleen maar in de weg te staan.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Roepers , Jan van Ochten
#20
(19-Apr-2023, 10:54 AM)melle z schreef: Wellicht is het beter als het CBS dit soort cijfers niet meer publiceert, want ze worden door Jan en alleman misbruikt om het eigen gelijk te bewijzen en ze lijken het denken over oplossingen alleen maar in de weg te staan.


Ik heb vandaag verschillende oplossingen langs horen komen, naast de helm/helmplicht, verbeteren van wegen en meer informatie naar verkeerdeelnemers om op de gevaren te wijzen.

In plaats van het niet delen van de informatie zou er meer informatie moeten komen, met details hoe de mensen omgekomen zijn en wat de 'daders' waren. Deze informatie is waarschijnlijk beschikbaar maar te veel voor een pers bericht, wat dan ook weer maar gedeeltelijk overgenomen wordt.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#21
Ik wantrouw iedereen die 'een oplossing' (of nog erger: 'de oplossing') claimt te hebben om verkeersdoden te voorkomen. Verkeersveiligheid is een 'wicked problem', waarvoor vanwege de complexe natuur nu eenmaal geen eenvoudige oplossingen bestaan. Ter voorbeeld: als er door het invoeren van een helmplicht minder mensen zouden gaan fietsen, dan zou het aantal vroege overlijdens door welvaartszieken meer kunnen toenemen dan het aantal verkeersdoden onder fietsers afneemt. Wellicht leidt leidt een helmplicht voor fietsers zelfs tot meer dode fietsers, als het resultaat is dat mensen massaal van de fiets naar de brommer of auto overstappen. Het is allemaal te modelleren, maar in de praktijk blijken dit soort effecten erg moeilijk te voorspellen. Dit betekent trouwens niet dat we het aantal verkeersdoden als voldongen feit moeten zien, er zijn wel degelijk dingen die werken, maar die hebben allemaal hun prijs.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , emgaron
#22
(19-Apr-2023, 06:16 PM)melle z schreef: Ik wantrouw iedereen die 'een oplossing' (of nog erger: 'de oplossing') claimt te hebben om verkeersdoden te voorkomen. Verkeersveiligheid is een 'wicked problem', waarvoor vanwege de complexe natuur nu eenmaal geen eenvoudige oplossingen bestaan. Ter voorbeeld: als er door het invoeren van een helmplicht minder mensen zouden gaan fietsen, dan zou het aantal vroege overlijdens door welvaartszieken meer kunnen toenemen dan het aantal verkeersdoden onder fietsers afneemt. Wellicht leidt leidt een helmplicht voor fietsers zelfs tot meer dode fietsers, als het resultaat is dat mensen massaal van de fiets naar de brommer of auto overstappen. Het is allemaal te modelleren, maar in de praktijk blijken dit soort effecten erg moeilijk te voorspellen. Dit betekent trouwens niet dat we het aantal verkeersdoden als voldongen feit moeten zien, er zijn wel degelijk dingen die werken, maar die hebben allemaal hun prijs.

Beste Melle Z,

Er zijn echt wel mensen die zinnige dingen kunnen vertellen over dit probleem. Niet meteen generaliseren. En pasklare oplossingen bestaan er niet. Dat ben ik met je eens.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#23
(19-Apr-2023, 10:24 PM)Tom Fekkes schreef: Niet meteen generaliseren.
Touché. Wink

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Wim -de roetsende , Hoekie
#24
Maar we zijn het met elkaar eens denk ik.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Wim -de roetsende , Hoekie
#25
(19-Apr-2023, 10:16 AM)Willeke_IGKT schreef: Uitgelegd dat ik het niet geweest kon zijn, zonder zelfs maar de locatie te noemen. "Zijn er dan meer van die karretjes?"
...meer dan duizend in Nederland...

(19-Apr-2023, 10:16 AM)Willeke_IGKT schreef: Voor meneer verder ging met rennen gingen zijn muziek oordopjes weer in.
Waarschijnlijk had hij de waarschuwing de vorige keer niet gehoord, denk ik dan maar. 
Ja, dat ja. Ik toeter, maar als ik oordopjes zie probeer ik op een eventuele zijwaartse beweging te anticiperen, en is die kans nihil, dan ram ik door. Schrik dan maar een keer als ik met 50 langs vlieg - als je die oordopjes niet in had gehad, had je geweten dat ik eraan kwam, misschien laat je ze de volgende keer thuis.

(19-Apr-2023, 06:16 PM)melle z schreef: Ik wantrouw iedereen die 'een oplossing' (of nog erger: 'de oplossing') claimt te hebben om verkeersdoden te voorkomen. Verkeersveiligheid is een 'wicked problem', waarvoor vanwege de complexe natuur nu eenmaal geen eenvoudige oplossingen bestaan.
Wantrouw me dan maar.
Aan onderstaande mag je "drastische vermindering van het autoverkeer" en "fatsoenlijke infrastructuur voor fietsers zonder draconische maatregelen om misbruik door automobilisten te voorkomen" nog toevoegen.

[Afbeelding: safer.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , emgaron
#26
Ik twijfel eraan of aparte fietspaden helpen om het veiliger te maken. Moderne auto's hebben gigantische dode hoeken door hun dikke en lange spijlen. Fietsers op het fietspad bevinden zich heel gemakkelijk in een dode hoek terwijl fietsers op de weg gewoon in het zicht fietsen van de automobilisten.  Een overstekende fietser op de rijbaan wordt daardoor eerder opgemerkt dan die op het fietspad. 

Hoe vaak zegt een automobilist niet na een ongeluk het niet gezien te hebben. Dikwijls denkt men dat dat komt door afleiding maar dat slechte zicht rondom (die grote dode hoeken) wordt nooit als oorzaak van het niet waarnemen meegenomen.

Groet,

Marco
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM