Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Slow Koffie
#1
Zijn er nog meer mensen hier die leuk vinden om zelf koffie bonen te malen en daarna met oa een weegschaal de perfecte koffie proberen te zetten.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik kan mijn volautomatische espressomachine enorm waarderen als ik gewoon goede koffie zoek maar prutsen met een handmatig schijvenmolentje en een moka kan ook voldoening geven. De basis is goede bonen maar tegenwoordig heb je zelfs bij de meeste supermarkten een aardig assortiment.

Ik dacht even dat je met "slow coffee" op "cold brew coffee" doelde, wat nog een graadje langzamer is.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#3
Niet echt slow, V60 doe ik ook niet zelf. Wel pistonmachine en soms moka pot of French press.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Nou speciality bonen ben ik nog niet zo tegen genomen in de supermarkt. Wanneer ik mijn bonen ontvang, dan zijn ze hooguit zo’n 2 weken ervoor gebrand. Maar ik doe inderdaad graag het eerder aangehaalde V60 / pour over. Dus met een water koker met zwanenhals met beleid water erop gieten. Dus 100gram water van 85-93 gr op 6 gram koffie
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(22-Apr-2023, 06:56 PM)Hardloper schreef: Zijn er nog meer mensen hier die leuk vinden om zelf koffie bonen te malen en daarna met oa een weegschaal de perfecte koffie proberen te zetten.

Of ik dat leuk vind weet ik niet, maar ik vind het wel leuk om erover te lezen. Neem gerust de tijd om wat meer uitleg te geven over de technische termen zodat ook de mindere barista's onder onder ons niet gelijk afhaken.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , 365cycle , Lig-hen
#6
Dat noem ik koffiedik kijken Tongue . Een bakkie filterkoffie uit de thermoskan kan mij in een bushokje lekkerder smaken na drie uur tegen de wind fietsen dan welk afgemeten gemalen koffie dan ook.

.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
#7
(23-Apr-2023, 09:36 PM)Fietsbennie schreef:  Een bakkie filterkoffie uit de thermoskan kan mij in een bushokje lekkerder smaken na drie uur tegen de wind fietsen dan welk afgemeten gemalen koffie dan ook.

Maar wat nu als als je dezelfde smaak kunt bereiken zonder eerst drie uur te hoeven martelen? Dan heb je mijn interesse.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , 365cycle , Lig-hen
#8
(23-Apr-2023, 09:45 PM)Bart Verbeek schreef: Maar wat nu als als je dezelfde smaak kunt bereiken zonder eerst drie uur te hoeven martelen? Dan heb je mijn interesse.

Tegen de wind in fietsen is geen marteling, maar extra training  Tongue
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Lig-hen
#9
(23-Apr-2023, 09:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Tegen de wind in fietsen is geen marteling, maar extra training  Tongue

Training voor wat?
Wie men liefheeft kastijdt men. Maar ik mis het calvinistische trekje dat om te willen zetten naar zelfkastijding.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#10
Training voor een betere conditie.

Vind ik geen zelfkastijding. Is juist essentieel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#11
Ik drink niet zoveel koffie meer, want ik val er van in slaap. Het is dan ook zonde om ingewikkelde koffie te gaan zetten bij mij thuis. Neemt niet weg dat ik kan genieten van goede/goed gezette koffie bij iemand anders, het is alleen niet aan mij besteed om dat thuis te hebben.

Ik ben wel benieuwd naar cold brew koffie; die zou minder bittere stoffen uit de bonen moeten trekken, dus zachter van smaak zijn. Maar dan zit je wel met koude koffie, en koffie opwarmen vind ik weer een vreemd idee.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#12
Gewoon de pot op de kachel dat deden ze vroeger ook al
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#13
(24-Apr-2023, 11:15 AM)Fietsbennie schreef: Gewoon de pot op de kachel dat deden ze vroeger ook al

Je begint dan met hete koffie, en die hou je warm. Als koffie eenmaal koud is warm je het niet opnieuw op...
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie
#14
(24-Apr-2023, 09:17 AM)Frutsel schreef: Ik ben wel benieuwd naar cold brew koffie; die zou minder bittere stoffen uit de bonen moeten trekken, dus zachter van smaak zijn. Maar dan zit je wel met koude koffie, en koffie opwarmen vind ik weer een vreemd idee.

Gewoon een keer proberen in de magnetron. Valt reuze mee.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie
#15
Als je in het onderwijs werkt, dan ben je gewend aan het drinken van koude koffie.

Is bijna één van de funtie-eisen  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#16
(24-Apr-2023, 11:24 AM)Frutsel schreef:
(24-Apr-2023, 11:15 AM)Fietsbennie schreef: Gewoon de pot op de kachel dat deden ze vroeger ook al

Je begint dan met hete koffie, en die hou je warm. Als koffie eenmaal koud is warm je het niet opnieuw op...

Fietsbennie had het over vroeger.
20 jaar terug bezocht ik regelmatig mijn tante. Ze wist dat ik altijd koffie wilde.
Dit zette zij een dag van te voren en maakte het weer heet als ik er was.

Het smaakte naar koffie; de cruplaatjes erbij waren lekker.

Niels, zwart, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Ik heb snelle koffie. Gewoon uit de Senseo. Langzame koffie, wat het ook moge zijn, daar heb ik geen geduld voor.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#18
(23-Apr-2023, 09:22 PM)Bart Verbeek schreef: Of ik dat leuk vind weet ik niet, maar ik vind het wel leuk om erover te lezen. Neem gerust de tijd om wat meer uitleg te geven over de technische termen zodat ook de mindere barista's onder onder ons niet gelijk afhaken.
Pour Over wil niks anders zeggen dat je gemalen koffie hebt waar over je water giet. Door met een goede koffiebonenmaler met de juiste maling te malen en met de juiste schenk techniek ga je proberen alle koffie gelijkmatige te bevochtigen om te zorgen dat je de gewenste smaken eruit krijgt. V60 is een filter van Hario. En zo heb je er nog wel meer. De tijd dat het water doorloopt, extractie tijd heeft invloed op de smaak. En iedere filter gaat hier net wat anders mee om. Mijn bonen zijn relatief licht gebrand. Hierdoor is er minder bittere smaken. Koffie zetten als een barista is een spel om de extractie op de juiste manier te bereiken.

(23-Apr-2023, 09:45 PM)Bart Verbeek schreef: [quote="Fietsbennie" pid='31378' dateline='1682278610']
Maar wat nu als als je dezelfde smaak kunt bereiken zonder eerst drie uur te hoeven martelen? Dan heb je mijn interesse.
Nou ik denk dat ik maar een 15 a 20min doe over koffie zetten. Maar het is een moment tot jezelf te komen. Het zetten hoort voor mij bij de koffie beleving. De koud getrokken koffie vraagt weer meer tijd dan de aangehaalde drie uur.

(24-Apr-2023, 09:17 AM)Frutsel schreef: Ik drink niet zoveel koffie meer, want ik val er van in slaap. Het is dan ook zonde om ingewikkelde koffie te gaan zetten bij mij thuis. Neemt niet weg dat ik kan genieten van goede/goed gezette koffie bij iemand anders, het is alleen niet aan mij besteed om dat thuis te hebben.

Ik ben wel benieuwd naar cold brew koffie; die zou minder bittere stoffen uit de bonen moeten trekken, dus zachter van smaak zijn. Maar dan zit je wel met koude koffie, en koffie opwarmen vind ik weer een vreemd idee.

Ik drink dus ook niet veel koffie. Volgens mij lossen de meeste bittere smaken pas op vrij bij warmte. En de ene gebrande koffie boon is de andere niet. Ik ben weleens bezig geweest met ijskoffie. En dan drink je de koffie gewoon koud.

De speciality koffie zoals ik aanhaalde, dat zijn koffie bonen waarbij de koffieboeren doorgaans beter betaald krijgen. Deze bonen hebben ook een betere kwaliteit. Meer gelijke vorm en dus betere gelijkmatige branding. Maar zoals wijn kun je er bepaalde smaken waarnemen. Zoals bv perzik, citrus. chocolade etc. Maar niet iedereen zal het even goed proeven. Het is puur persoonlijk of je het geld waard vind. Het idee dat de boeren die mijn koffie verbouwen eerlijke prijs krijgen, vind ik wel fijn. Ik zoek zelf niet de bittere smaken in de koffie. Zelf zoek ik in mijn maandelijkse discovery abonnement, de speciale subtiele smaken. Maar ik denk Echter denk ik wel dat veel Nederlanders dit wel het bittere in de koffie zoeken. Deze mensen komen bij mij zelf bedrogen uit. Als er iets nog onduidelijk is, laat maar weten.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Citaat:Je begint dan met hete koffie, en die hou je warm. Als koffie eenmaal koud is warm je het niet opnieuw op...


Heel af en toe zet ik weleens koffie in de magnetron om het op te warmen. Dan vind ik het te zonde om weg te gooeien.

*Zoefzoef wil de senseo nog weleens aanzetten, koffie zetten om vervolgens weg te lopen.  En treft dan een half uur later weleens een zo goed als koud kopje koffie aan op het apparaat om vervolgens te denken 'Oh ja, ik had al koffie gezet!'.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#20
(23-Apr-2023, 08:34 PM)Hardloper schreef: Nou speciality bonen ben ik nog niet zo tegen genomen in de supermarkt. Wanneer ik mijn bonen ontvang, dan zijn ze hooguit zo’n 2 weken ervoor gebrand. Maar ik doe inderdaad graag het eerder aangehaalde V60 / pour over. Dus met een water koker met zwanenhals met beleid water erop gieten. Dus 100gram water van 85-93 gr op 6 gram koffie
Da's dan een soort thee in mijn ogen Big Grin Met m'n espresso kom ik toch wel vaak uit in de buurt van de 1:3. 21 gram espresso, 60 gram koffie.

(24-Apr-2023, 09:17 AM)Frutsel schreef: Ik drink niet zoveel koffie meer, want ik val er van in slaap. Het is dan ook zonde om ingewikkelde koffie te gaan zetten bij mij thuis. Neemt niet weg dat ik kan genieten van goede/goed gezette koffie bij iemand anders, het is alleen niet aan mij besteed om dat thuis te hebben.
Ah, daarom wilde je toen 's avonds een bakkie! Big Grin

(24-Apr-2023, 09:17 AM)Frutsel schreef: Ik ben wel benieuwd naar cold brew koffie; die zou minder bittere stoffen uit de bonen moeten trekken, dus zachter van smaak zijn. Maar dan zit je wel met koude koffie, en koffie opwarmen vind ik weer een vreemd idee.
Als je niet van bitter houdt kan dat ook gewoon betekenen dat je je koffie verkeerd zet. Bij espresso is het een teken van overextractie: het water zit te lang in de puck of je hebt last van kanaalvorming. In beide gevallen is iets grover malen vaak de oplossing; als de druk dan te laag blijft kan je iets meer koffie malen. Een te hoge watertemperatuur (>95 graden) kan de koffie ook bitter maken, zeker als je heel erg donker gebrande bonen gebruikt (dark roast icm overextractie werkt trouwens wel top als je 's ochtends even wakker moet worden Tongue ). Ik gebruik vrij lichte bonen en kan daarom iets hoger met de temperatuur. Ik krijg daarmee wat meer chocoladetonen uit een koffie die van zichzelf aan de zure kant is.

(24-Apr-2023, 01:10 PM)ZoefZoef schreef: Ik heb snelle koffie. Gewoon uit de Senseo.
Sick

(24-Apr-2023, 01:10 PM)ZoefZoef schreef: Langzame koffie, wat het ook moge zijn, daar heb ik geen geduld voor.
Espresso kan heel snel zijn. Een goeie, krachtige molen in combinatie met een pistonmachine met een kleine boiler (en evt. aparte voorverwarming van de zetgroep) kost minder dan een minuut om te zetten, opwarmen kost 3-4 minuten (maar met bijvoorbeeld een Tapo-stekker doe je dat vanuit je bed of op een bepaald tijdstip).
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#21
(24-Apr-2023, 03:22 PM)365cycle schreef: Da's dan een soort thee in mijn ogen Big Grin

Daar zeg je me iets, ik heb weleens koffie gedronken en ook gezet wat net thee is.
Check het filmpje vanaf 18:15
https://www.npostart.nl/keuringsdienst-v...KN_1725011

Maar als ik het zo hoor, je bent stiekem toch ook wel een barista.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(24-Apr-2023, 03:52 PM)Hardloper schreef: Daar zeg je me iets, ik heb weleens koffie gedronken en ook gezet wat net thee is.
Check het filmpje vanaf 18:15
https://www.npostart.nl/keuringsdienst-v...KN_1725011
Straks misschien ff.

(24-Apr-2023, 03:52 PM)Hardloper schreef: Maar als ik het zo hoor, je bent stiekem toch ook wel een barista.
Ik hobby wat aan maar houd wel van een stevig bakkie! Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
Maar het duurt zo lang om een mok met espresso te vullen... Big Grin

Wat bitter aangaat: Dat vind ik wel lekker, maar sterke koffie waar je geen last van je maag van krijgt lijkt me ook wel wat (gechargeerd; ik krijg niet gauw last van mijn maag van koffie, tenzij het brouwsel uit een Bravilor is dat al een paar uur op de warmhoudplaat staat te verpieteren)

Senseo heeft 1 groot voordeel: Het bakkie pleur is redelijk standaard geworden, in plaats van ergens tussen 'is dit thee of koffie' en 'mag ik er vork en mes bij'.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
(24-Apr-2023, 04:07 PM)Frutsel schreef: Maar het duurt zo lang om een mok met espresso te vullen... Big Grin
Valt wel mee hoor. Ik heb twee filterhouders en een aantal portafilters dus als je een kleine "blend" qua smaak geen bezwaar vindt stouw ik zo een mok vol espresso voor je.
Weet alleen niet hoe gezond het is om het extract van 150gr gemalen koffie binnen een paar minuten naar binnen te werken. Denk dat je dan op z'n minst niet meer gaat slapen Big Grin 

(24-Apr-2023, 04:07 PM)Frutsel schreef: Wat bitter aangaat: Dat vind ik wel lekker, maar sterke koffie waar je geen last van je maag van krijgt lijkt me ook wel wat (gechargeerd; ik krijg niet gauw last van mijn maag van koffie, tenzij het brouwsel uit een Bravilor is dat al een paar uur op de warmhoudplaat staat te verpieteren)
Drink je altijd zwart? >> Melk is vaak wel de oorzaak bij maagklachten. En espresso, daar hoort water bij he...

(24-Apr-2023, 04:07 PM)Frutsel schreef: Senseo heeft 1 groot voordeel: Het bakkie pleur is redelijk standaard geworden, in plaats van ergens tussen 'is dit thee of koffie' en 'mag ik er vork en mes bij'.
Ik vind Senseo vaak best waterig maarja... espressodrinker.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
Als je op reis bent en je hebt heimwee, dan kan je rustig naar McDonald. Hier is er koffie die enigszins smaakt zoals het thuis ook smaakt.
Na de koffie snel weer naar buiten; wat het eten is even afgrijselijk.

Niels, bakkie pleur, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
(24-Apr-2023, 05:31 PM)365cycle schreef: Drink je altijd zwart? >> Melk is vaak wel de oorzaak bij maagklachten. En espresso, daar hoort water bij he...


Ja, en zonder suiker. Melk is sowieso niet mijn favoriete drank.
Dat water is om de bittere smaak weg te werken toch?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM