Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Van Zeeland naar Groningen: mijn eerste meerdaagse fietstocht
#1
Enige jaren geleden stapte ik over van een goede, gewone Trek toerfiets op een speed pedelec om woon-werk van een kilometer of 25 enkele reis te gaan fietsen. Vanaf dat moment eigenlijk ben ik steeds meer gaan inzien dat je met een fiets, mits je een beetje tempo kunt maken, best een behoorlijke actieradius hebt. Die dingen zijn niet voor alleen in je dorp/stad en af en toe erbuiten op een mooie zondag, althans niet voor mij. Het was toen al dat het mij te binnen schoot dat ik misschien wel eens van mijn ouders in Middelburg naar huis in Noord Groningen kon fietsen. Maar ja, hoe moet dat met de actieradius van zo'n speed pedelec? Het idee zakte wat weg....tot de Quest in beeld kwam...

Afgelopen september haalde ik hem op: Quest #229, mijn eerste velomobiel. En al vrij snel realiseerde ik me dat dit niet alleen een geweldig apparaat was maar dat het ook mijn uitdagingen van accu-bereik op zou lossen voor die fietstocht. Zo gezegd zo gedaan ben ik na een gewenningsperiode een en ander concreet gaan maken en afgelopen week was het zover! 

Ik had bedacht dat het wel leuk moest blijven en dus ging ik er 3 dagen over doen, het totaal van de route die ik voor ogen had was een kilometer of 400. Dat betekent ergens overnachten en ik koos voor kamperen. Dus tentje mee, slaapzak etc etc. Past dat wel?

[Afbeelding: IMG-20230423-130623.jpg]

Ja, dat paste gelukkig dus Quest op de aanhanger en richting Middelburg! 

Dag 1

Na een relaxte dag bij mijn vader was het dan op een zonnige donderdagochtend, Koningsdag, zover: alles inladen en vertrekken. Doel van dag 1 was het pittoreske Acquoy, vlakbij Leerdam, zo'n 150km fietsen.

Het eerste deel van de route was bekend terrein, ik ben opgegroeid in Middelburg en had gekozen voor de route langs de zuidkant van het Veerse Meer omdat we vroeger altijd zo naar mijn opa en oma reden (met de auto, dat wel Wink ). Dwars door Middelburg reed mijn vader nog even mee met zijn e-bike. Ik kon zo rustig aan doen want 25 km/u kost zelfs met belading weinig moeite Cool . Ik had mezelf voorgenomen om mijn hartslag actief in de gaten te houden (op mijn Garmin 820, gemeten en doorgestuurd via ant+ door mijn Garmin smartwatch). Zo kon ik monitoren dat ik me niet teveel inspande en zo, dat was de theorie, die 3 dagen >120km per dag goed volhouden. 

Na een toeter naar mijn vader dus wat harder gaan rijden en de voorgenomen hartslag van 125-130 bpm bracht me, ondanks een wat ongunstige Oostenwind, rond de 33 km/u kruissnelheid. Zo kom ik er wel  Smile Ik passeerde vlot Arnemuiden fietste langs Vliegveld Midden Zeeland langs het Veerse Meer waar ik als kind vele uren in mijn zeilbootjes op heb doorgebracht. Een mooi, breed en recht fietspad: gemaakt voor een VM dus...Al snel stak ik de sluis over bij Kats en kon ik richting de Zeelandbrug die al snel opdoemde...

[Afbeelding: IMG-20230427-093021.jpg]

Met die kampeeruitrusting erin gaat het wat minder soepel omhoog maar het lukte op buitenblad, zoals eigenlijk alles wat ik heb gefietst sinds ik de Quest heb  Cool Er stond een bordje met een snelheidslimiet op de fietsstrook van de Zeelandbrug: 15 km/u. Dat gaan we dus niet doen  Big Grin 

Na de brug langs Zierikzee richting Bruinisse waar ik op de Grevelingendam na de eerste 50 km het tijd vond voor een korte pauze. Het weer was heerlijk die dag, zij het met een frisse wind. Staand op de dam weer een herinnering aan het water ernaast waar we recenter ook al eens langs gevaren zijn door de Krammersluizen, toen we met onze huidige zeilboot een vergelijkbare tocht over water hebben ondernomen. Even lekker de benen strekken, een appel eten en meteen aanspraak van de mensen die met hun camper daar stonden. "Waar is je vlaggetje?" (je bedoelt dat een object van 3 meter lang, 1 meter hoog in knaloranje met gele bovenkant niet genoeg opvalt?) "Hoe hard gaat zo'n ding?" (zo hard als ik trap) "Zit er een motortje in?" (nee)....jullie kennen ze wel....

[Afbeelding: IMG-20230427-101710.jpg]

Lekker uitgewaaid weer de fiets in en DOORRRR...Inmiddels reed ik op mij onbekender terrein, zeker met de fiets. De navigatie en route heb ik met Komoot gedaan en dat is me erg goed bevallen. Weinig onmogelijke passages. Het enige wat me soms opviel is dat Komoot me af en toe om de paar kilometer adviseerde om aan de andere kant van de provinciale weg op het fietspad verder te gaan. Die adviezen heb ik veelal genegeerd, maar verder een goede route en navigatie dus. Ik fietste langs (gelukkig niet óver) een aantal vrijmarkten uiteraard, veel vlaggen en vrolijke mensen. De charme van dorpen doorkruisen op Koningsdag. Smile

Na de Haringvlietbrug (waar ik één van de 4 medeliggers tegenkwam: een heuse tandem) leidde de route me over een aantal erg leuke dijkjes (oa Schuringse Dijk was erg mooi) met mooie dijkwoningen, veel bloesembomen via Strijen en Mookhoek richting Dordrecht. Daar mocht ik met de tunnel onder het Dordse Kil door (55 km/u in de afdaling  Big Grin ) om vervolgens Dordrecht snel weer uit te gaan en over weer een mooi stukje polder richting een pontje naar de Biesbosch.

[Afbeelding: IMG-20230427-130047.jpg]

Tijdens het wachten uiteraard weer aanspraak (Vlaggetje, hoe hard, motortje?) van een echtpaar met e-bikes die me vervolgens trakteerden op de overtocht met hun strippenkaart, erg aardig! 

Door de Kievitswaard in de Biesbosch (ook mooi daar!) richting Werkendam en parallel aan zo'n razende snelweg (de A27) weer de Merwede over richting Gorinchem. Bij passages van elke plaats, groot of klein, merk je toch altijd weer hoeveel bekijks zo'n velomobiel krijgt. Smartphones in de lucht, wijzende kinderen, lachende of gillende tieners en gefrustreerde wielrenners   Smile Na Gorinchem richting Spijk en vanaf daar over een prachtige dijkweg langs de zuidzijde van de Linge. Druk weggetje wel, maar oh zo mooi met bloesems, karakteristieke huizen, een mooi riviertje en een lekker zonnetje. Ook verdedigingswerken van de Nieuwe Waterlinie passeerde ik. In Asperen zocht ik de lokale supermarkt op voor proviand voor die avond en na 146,6 kilometer, kleine 6,5 uur met een bewogen gemiddelde van 27,4 km/u eindigde ik de eerste dag op een rustige camping in Acquoy waar ik warm onthaald werd en weliswaar voelde dat ik niet stil had gezeten, maar ik ook zeker niet kapot was. Ik zag nog 2 dagen erna nog wel zitten. 

[Afbeelding: IMG-20230427-WA0016.jpg]

Dag 2 en dag 3 volgen ook nog, maar ik merk dat ik er stiekem wel wat tijd in stop, zo'n verslag. Dus dit gaat in etappes :-)

Wordt vervolgd!
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
#2
Altijd leuk, zo'n enthousiast verhaal. Ik wil komende zomer weer eens naar Zeeland om te fietsen.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#3
Herkenbaar, het onverwacht mooie stuk tussen de Haringvlietbrug en de kiltunnel, ik ben daar ook een paar keer langs gekomen van en naar Zeeland. De helling naar beneden de kiltunnel in ging ik ruim boven de 70 op mijn shock proof, sneller ben ik daarna nooit meer gegaan :-)
Leuk verslag!
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , 365cycle , Willeke_IGKT
#4
Mooi verslag Tim, ik verheug me op de rest. Wil je dit nu vaker gaan doen?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: TimSch , 365cycle , Willeke_IGKT
#5
Fijn verslag! En een leuk idee om eens door de Hoekse Waard (zo het dat gebied tussen Haringvliet en Dordt toch? ) te tuffen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , TimSch
#6
(01-May-2023, 10:01 PM)Bacchus schreef: Fijn verslag! En een leuk idee om eens door de Hoekse Waard (zo het dat gebied tussen Haringvliet en Dordt toch? ) te tuffen.
Da's idd een mooi stuk!
En het eerste deel van de route is erg herkenbaar, heel leuk Big Grin 

Ben benieuwd naar de rest!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#7
Erg leuk om te lezen. Ben benieuwd naar het vervolg!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#8
Leuk verslag. Maar heb je nu metallic lak of toch de gewone lak.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch
#9
(02-May-2023, 11:09 AM)Hardloper schreef: Leuk verslag. Maar heb je nu metallic lak of toch de gewone lak.

Ik meen metallic, maar wellicht is de lak aan een poetsbeurt toe ;-)

Ga ik alleen niet meer aan beginnen want binnenkort repareer ik de schade op de rechterflank en krijgt de hele fiets nieuwe kleuren.

(01-May-2023, 07:51 PM)Fietsbennie schreef: Mooi verslag Tim, ik verheug me op de rest. Wil je dit nu vaker gaan doen?

Dankjewel! Ik denk dat ik wel vaker een tocht wil doen ja, maar realistisch gezien zal het eerder een jaarlijks iets worden dan vaker ;-)
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Mooi uitgebreid verslag! ik ben in 2016 met mijn Quest in twee dagen van Groningen naar Middelburg gefietst en terug in één dag. Als je er langer over doet zie je meer .. Rolleyes mijn route toen: https://www.strava.com/activities/607405715
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#11
(02-May-2023, 11:58 AM)pietandringa schreef: Mooi uitgebreid verslag! ik ben in 2016 met mijn Quest in twee dagen van Groningen naar Middelburg gefietst en terug in één dag. Als je er langer over doet zie je meer .. Rolleyes mijn route toen: https://www.strava.com/activities/607405715

Ik vermoedde al dat 3 dagen onder de definitie 'op het gemakje' zou vallen :-D Één dag vind ik knap! Petje af! Misschien later als ik groot ben en nog wat 150+ tochtjes in de benen heb als oefening....
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , pietandringa
#12
Ik heb maar een keer zoveel kilometers op één dag gefietst. Tegenwoordig doe ik het liever wat rustiger aan en zou ik er een aantal dagen voor uittrekken zoals jij nu doet.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
#13
Erg leuk, al jullie reacties! Dank daarvoor! Hoogste tijd nu voor....

Dag 2

Na een korte wandeling in de omgeving van de camping de avond na de eerste fietsdag maakten mijn benen mij duidelijk dat het tijd was voor rust.  Big Grin Dus de tent in en een film aangezet. Het is tenslotte ook een soort vakantie. De zonnige omstandigheden begonnen al een beetje te betrekken, dus ik besloot 's avonds de Quest tussen de lading e-bikes (steeds sets van 2, een heren- en een damesmodel  Wink ) in de overdekte fietsenstalling van de camping te zetten. Best luxe!

[Afbeelding: IMG-20230427-182914.jpg]

's Nachts begon het tikken op de tent al en de volgende ochtend werd ik wakker met getik en grauwe omstandigheden: precies zoals de weersvoorspellers des lands hadden beweerd. Geen verrassing dus. Ik ruimde de Quest in onder het afdak en de tent moest maar nat mee. Ik vreesde voor extra snel beslaan van de ruitjes van de kap, maar dat viel alleszins mee. 

De tweede dag liep de route via de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe naar een boerencamping ergens in de polder achter Kampen. Zo'n 125 kilometer met voor Nederlandse begrippen redelijk veel hoogteverschil, maar ook door prachtige gebieden dus!  

Missie 1 die dag was een bak koffie. Ik heb gelukkig slechts 1 verslaving en dat is cafeïne. Hij is heus goed onder controle hoor, ik drink een max van 3 a 4 bakjes gewone koffie in de eerste 2 uur dat ik wakker ben en de rest van de dag niet meer. Ondanks dat ik dus goed bekend ben met mijn verslaving, had ik geen koffievoorziening meegenomen. Geen eenpittertje, cafetière, fluitketel, niks... Als ik voor het einde van de ochtend geen koffie vind, zal zich een hoofdpijntje aandienen tot in mijn minimum cafeïnebehoefte is voorzien...

Goed, op pad dus. Een grijze dag, miezerig weer: de ruitenwisser op het vizier kwam goed van pas. Het was als gevolg van de omstandigheden wel veel rustiger op 's lands (fiets-)wegen. Ik zette, na een pittig, venijnig kort klimmetje de dijk langs de Culemborgse Vliet (aftakking van de Linge) op, koers richting Culemborg. Ik moet bekennen dat ik wel gevallen ben voor die regio. Dijkjes, rivieren, bossen, leuke dorpjes, historie van de nieuwe waterlinie. Ik wil er nog wel eens terug om wat langer rond te kunnen kijken.  

Ik was van plan een Jumbo op te zoeken aangenomen dat er koffiehoekje in de meeste supermarkten aanwezig is. Culemborg was maar dik 10 km dus ik was er zo, de wind was wat gaan liggen en ik merkte eigenlijk geen invloed ervan. De Jumbo in na de nodige bekijks op het parkeerterrein en natuurlijk......net een Jumbo zonder koffiehoek  Dodgy Dan maar een vers ontbijtbroodje en snel door. Daar dacht een aardige jongeman op het parkeerterrein anders over net toen ik in wilde stappen en mijn vest in de muts had gepropt en dus in mijn t-shirt zat. Hij begon een praatje, natuurlijk over de fiets en was niet te stoppen. En dat dus vóór mijn eerste koffie... Cry

Toen ik de jongeman vriendelijk duidelijk had gemaakt dat ik nog een eind moest, snel door. Bij Beusichem met een pontje de Lek over en langs Wijk bij Duurstede richting de eerste hoogtemeters: de Utrechtse Heuvelrug. De hoogtemeters vielen mee maar Komoot trakteerde me wel op een fietspaadje door het bos dat hooguit 50cm breder was dan de spoorbreedte van de Quest, uiteraard met de nodige bulten door de boomwortels. Mooi stuk waar ik ook goed van kon genieten want de kruissnelheid van 30+ km/u haalde ik daar bij lange na niet :-)

[Afbeelding: IMG-20230428-104629.jpg]

Ondertussen werd mijn zoektocht naar koffie door de route niet echt makkelijk gemaakt: veelal over B-wegen tussen dorpen door slingerde ik via Renswoude en Barneveld richting Veluwe. In een grijs verleden woonde ik een tijdje in Ede en ik herkende meteen de geur van de kippenboerderijen in de regio  Sick Dit was niet het spannendste deel van de route, maar ik schoot wel lekker op. Maar het was inmiddels wel einde ochtend...en ik had nog altijd geen geschikte koffieplek gevonden. Tot ik eindelijk, aan de rand van de Veluwe in Voorthuizen een tankstation met shop erbij zag. Ik ben er voor omgekeerd om een extra groot bakje bruin goud te scoren. Het inmiddels op komen zetten voorspelde hoofdpijntje ebte snel weg.  Big Grin 

Helemaal klaar voor de Veluwe. Vooral richting Garderen een lange, half vals platte klim die de hartslag boven de benchmark liet stijgen. Ik ging ervan uit dat ik ook weer naar beneden mocht dus liet het gebeuren. De Veluwe blijft toch mooi fietsgebied: goede fietspaden, veelal vrij van de weg, prachtige bossen en stukken heide. Zelfs op een grauwe dag als dit was het mooi. De afdaling voorbij Garderen richting Uddel was lang, een beetje bochtig maar zonder remmen te doen en zo reed ik een heel stuk gratis 40+ km/u :-) Daarna via Elspeet en Nunspeet weer afscheid nemen van de Veluwe

[Afbeelding: PANO-20230428-125620.jpg]

Het was inmiddels grotendeels droog maar bleef grijs. Na Nunspeet volgde weer een mooie dijkweg langs de randmeren daar, met een paar dorpjes met zwaaiende kinderen (even toeteren natuurlijk, ben niet voor niks me aan het omscholen om meester te worden  Wink ) en een passage dwars door het centrum van het oude Elburg was, ondanks de kinderkopjes, ook geweldig. En zo kwam ik aan bij de laatste naam op de kaart van vandaag: Kampen. Ik moest nog even stoppen voor proviand voor die avond en besloot met de Quest de drukste winkelstraat in de rollen om een Hema op te zoeken. Voetgangersgebied natuurlijk, maar ik had geen zin te lopen met die zwaar beladen fiets dus gewoon stapvoets doorgerold tussen het winkelpubliek. Gelukkig ben je wel gewend wat bekijks te krijgen met een velomobiel en was het een regenachtige vrijdagmiddag en niet een zonnige zaterdag  Big Grin In een oud steegje naast de Hema vond ik een geschikt plekje om de fiets even achter te laten en snel wat te halen. 

De camping die ik had uitgezocht was nog een kilometer of 7 a 8 buiten Kampen, helemaal aan het einde van een kleine b-weg op een boerderij. Ik houd wel van middle of nowhere rust en stilte, dus dit was aan mij wel besteed. Ik werd onthaald door een kleine jongeman van 4 jaar die ook net met zijn ouders was aangekomen. Ik vond hem behoorlijk welbespraakt voor zijn leeftijd en kwam er al snel achter dat dat kwam omdat hij doorlopend oefende  Big Grin Daar kan ik gelukkig wel tegen en zo eindigde mijn 2e dag in de middle of nowhere met een gezellige babbel, daarna een hete douche en weer een film, want het was weer om binnen te blijven...

[Afbeelding: IMG-20230428-154509-1.jpg]

Dag 2 was net geen 125 km waar ik 6 uur en 10 minuten over deed. Bewogen gemiddelde van 26,2 km/u. Nog zo'n 125 kilometer te gaan en ik ben thuis! De benen voelen weliswaar moe en voldaan maar ook gewoon goed, als er niks raars gebeurt, ga ik het makkelijk halen!  

De laatste, zonnige dag 3 schrijf ik later deze week ook nog, dus...

Wordt vervolgd.
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
#14
Heerlijk lezen Tim,
En 125 km drie dagen is misschien kort voor sommige mensen hier, ik heb tussen twee 100 km dagen wat rust nodig, en die 26 km/u gemiddeld kan ik ook alleen nog maar op hopen ooit te halen.

Mijn laatste langere tocht was naar het Paastreffen, en dat smalle hobbelpad en vals plat klinken bekend van die tocht.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , TimSch
#15
Volgende keer even een tussenstop plannen bij het Ligfietscafe! Zit heel dicht bij je route en Wilco en Petra hebben prima koffie Big Grin 

@ Willeke: jij hebt eigenlijk gewoon teveel fiets voor je lijf. Een veel lichtere velomobiel met een efficiëntere aandrijflijn zou je een stuk sneller maken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM