Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lucht
#1
Met ligfietsen heeft het niet veel te maken tenzij je je gereedschap bij ToolMax.nl bestelt. Ik kreeg een pakket met een opmerkelijke lucht - bithouder verhouding.

[Afbeelding: image.jpg]
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
(02-May-2023, 07:49 PM)Bart Verbeek schreef: Met ligfietsen heeft het niet veel te maken tenzij je je gereedschap bij ToolMax.nl bestelt. Ik kreeg een pakket met een opmerkelijke lucht - bithouder verhouding.

[Afbeelding: image.jpg]

Belachelijk, daar erger ik me ook vaak aan. Gezond boerenverstand?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Heel herkenbaar hoor. Kreeg laatst een lel van een doos van CoolBlue voor een apparaatje van 4x5x10cm.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(02-May-2023, 08:56 PM)365cycle schreef: Heel herkenbaar hoor. Kreeg laatst een lel van een doos van CoolBlue voor een apparaatje van 4x5x10cm.

Het meest extreme geval dat ik ooit bij de hand gehad heb was een simkaart in een doos die ongeveer 4 x zo groot was als deze. Ik moest er ook nog voor thuis blijven om een handtekening te zetten. Kosten simkaart €1,- met ook nog eens €10,- gratis beltegoed. Waarbij "gratis" gelezen moet worden als een sigaar uit eigen doos. Het formaat van de doos moet daarom vooral symbolisch opgevat worden, denk ik.

Ik heb de grootste pakket box hangen die ik kon vinden. Maar dit soort praktijken ondermijnen alle goede bedoelingen.

(02-May-2023, 07:57 PM)Tom Fekkes schreef: Gezond boerenverstand?

Een combinatie waar de meningen inmiddels over verdeeld zijn.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#5
Volgens mij kon dit zelfs via brievenbus post.
Mijn koffie komt van Wakuli en deze hebben mooie doosjes die zo door de brievenbus kunnen. Te zien in deze review van een Mariska:
https://ikbenmariska.nl/04/10/2019/revie...li-koffie/
Dus zij die doen het wel iets beter. Maar zat er wel iets van op vul materiaal nog erin? Of rammelde het van alle kanten?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(03-May-2023, 09:48 AM)Hardloper schreef: Volgens mij kon dit zelfs via brievenbus post.
Mijn koffie komt van Wakuli en deze hebben mooie doosjes die zo door de brievenbus kunnen. Te zien in deze review van een Mariska:
https://ikbenmariska.nl/04/10/2019/revie...li-koffie/
Dus zij die doen het wel iets beter. Maar zat er wel iets van op vul materiaal nog erin? Of rammelde het van alle kanten?

Het toeval wilde dat ik nog een tweede bithouder had besteld bij een ander bedrijf. Die zat gewoon in een bubbeltjesenvelop die door de brievenbus past.

Er zaten een aantal van die met lucht gevulde plastic zakken in de doos. Desalniettemin kon de schroefbithouder gewoon door de doos rammelen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(03-May-2023, 09:48 AM)Hardloper schreef: Mijn koffie komt van Wakuli 
Die hebben niet alleen prima verpakkingen, maar ook prima koffie. Niet zo enorm zwart gebrand.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#8
(02-May-2023, 08:56 PM)365cycle schreef: Heel herkenbaar hoor. Kreeg laatst een lel van een doos van CoolBlue voor een apparaatje van 4x5x10cm.

Ik heb ook wel eens moeten zoeken naar het micro-sd kaartje in de enorme doos die er omheen zat.
Mijn theorie is dat het het in je zak stoppen van een doos moeilijker is dan van een envelop, en het dus een soort anti-diefstal oplossing is...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , ZoefZoef , 365cycle
#9
Ik pak op het werk een brievenbus doos als de spullen erin passen. Een van mijn collegas nooit de kleinste doos, want die raakt vast weg bij de post.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#10
De reden van de in dit geval veel te grote doos is hoogstwaarschijnlijk dat standaardiseren van de dozen, het inpakproces en het contract met de vervoerder goedkoper is dan elke individuele order in een passende doos stoppen. Als je duizenden orders per dag verwerkt maak je andere afwegingen dan wanneer je af en toe eens iets verstuurt.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(03-May-2023, 06:07 PM)melle z schreef: De reden van de in dit geval veel te grote doos is hoogstwaarschijnlijk dat standaardiseren van de dozen, het inpakproces en het contract met de vervoerder goedkoper is dan elke individuele order in een passende doos stoppen. Als je duizenden orders per dag verwerkt maak je andere afwegingen dan wanneer je af en toe eens iets verstuurt.

Wat denk je van duurzaamheid? Ik moet soms drie dozen openen met plastic verpakking tot ik heb ontdekt wat de inhoud is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(03-May-2023, 06:21 PM)Tom Fekkes schreef: Wat denk je van duurzaamheid?
Ik probeerde het uit te leggen, niet goed te praten. Wink Duurzaamheid is waarschijnlijk niet hun probleem tot het een probleem is, als je snapt wat ik bedoel.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#13
Ondertussen dreigde ik de strijd tegen het karton te verliezen. Inmiddels heb ik echter een elektrische schaar gekocht, waardoor ik weer een beetje begin in te lopen. Het grootste knelpunt is nu de papiercontainer, die slechts één keer per vier weken wordt geleegd.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#14
(03-May-2023, 06:41 PM)melle z schreef:
(03-May-2023, 06:21 PM)Tom Fekkes schreef: Wat denk je van duurzaamheid?
Ik probeerde het uit te leggen, niet goed te praten. Wink Duurzaamheid is waarschijnlijk niet hun probleem tot het een probleem is, als je snapt wat ik bedoel.

Ik snap je helemaal.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#15
Ik heb toevallig in een vorig leven als chauffeur bij de post heel wat rolcontainers met pakketten bij ToolMax opgehaald toen ze net begonnen waren (we hebben het over ruim 15 jaar geleden). In die tijd hadden ze nog maar zo'n twee tot vier rolcontainers per dag, maar binnen de kortste keren kregen wij het niet meer in onze Sprinters gestouwd (capaciteit: zes rolcontainers) en werd het met een vrachtwagen opgehaald. In die tijd hadden ze nog geen gestandaardiseerde dozen, maar ze waren wel één van de weinige klanten die rolcontainers zo konden laden dat niet alles eruit lazerde/ wij ze opnieuw in moesten pakken.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT , 365cycle
#16
(03-May-2023, 06:07 PM)melle z schreef: De reden van de in dit geval veel te grote doos is hoogstwaarschijnlijk dat standaardiseren van de dozen, het inpakproces en het contract met de vervoerder goedkoper is dan elke individuele order in een passende doos stoppen. Als je duizenden orders per dag verwerkt maak je andere afwegingen dan wanneer je af en toe eens iets verstuurt.

Grote dozen zijn duurder in de aanschaf dan kleine doosjes, pakket post is (bij ons in iedergeval) gebaseerd op aantallen en gewicht, niet op eenheidsmaten.

En brievenbus post kan vaak goedkoper dan pakket post, afhankelijk van de contracten.
Hoe meer je verstuurd, hoe precieser de berekeningen zijn en hoe beter je 'op maat' kan inpakken en versturen.

Nee, ik denk dat het gewoon luiheid is. Deze doos was voor handen bij het inpakpunt, de juiste maat moest waarschijnlijk uit het magazijn aangevuld worden.
Ook dat zie ik bij ons op het werk, zeker als kantoor een keertje iets moet versturen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Ik zou denken dat je dozenmaten wel kunt standaardiseren. Zoiets als met papiermaten. 2xA5 = A4, 2xA4 = A3 etcetera. Enfin, ik ga het zien. Ik heb een doosje met bitjes besteld, en die blijken ook door ToolMax geleverd te gaan worden.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
(03-May-2023, 10:29 PM)Bart Verbeek schreef: Ik zou denken dat je dozenmaten wel kunt standaardiseren. 
Kan zeker. Maakt het niet efficiënter. Ben daar vanuit m'n werk mee bezig geweest. Je kan wel vrij nauwkeurig bepalen welke doosmaten voor een bepaald bedrijf ideaal zijn.
Helaas doen heel veel bedrijven daar niet aan, terwijl ze er behoorlijk geld mee kunnen besparen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
De A-standaard is geniaal:


Ik weet niet of je dat ook in drie dimensies tot stand kan brengen.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#20
Lightbulb 
Dozen met veel te veel lucht hoeft echt niet hoor. Ooit werkte ik bij Neopost Technologies in Drachten waar men een machine ontwikkeld heeft om per bestelling een doos op maat te maken. 

Inmiddels heet het bedrijf Sparck Technologies en maken ze zulke machines nog steeds:

zo ziet dat er uit
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT , 365cycle
#21
(03-May-2023, 10:13 PM)Willeke_IGKT schreef: pakket post is (bij ons in iedergeval) gebaseerd op aantallen en gewicht, niet op eenheidsmaten.
Hoeveel pakketten versturen jullie per dag?

(03-May-2023, 10:13 PM)Willeke_IGKT schreef: En brievenbus post kan vaak goedkoper dan pakket post, afhankelijk van de contracten.
Hoe meer je verstuurd, hoe precieser de berekeningen zijn en hoe beter je 'op maat' kan inpakken en versturen.
Hoe vaak zou een order uit slechts één bitje bestaan? Dit soort bedrijven heeft waarschijnlijk niet eens een contract voor briefpost. Als je zulke grote volumes verstuurt is het goedkoper om die enkele order die in een envelop past ook gewoon in een doos te mikken, dan ervoor van je standaard proces af te wijken.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(04-May-2023, 08:50 AM)melle z schreef: Hoe vaak zou een order uit slechts één bitje bestaan?
Heb net eens even gekeken... één bitje, een paar boortjes - het komt best vaak voor Big Grin Als ik een snelle gok op basis van één dag moet maken past 3-4% van de orders in een envelop, bij een bedrijf dat ook regelmatig spullen levert die per 3 stuks op een vrachtwagen gaan. 

(04-May-2023, 08:50 AM)melle z schreef: Dit soort bedrijven heeft waarschijnlijk niet eens een contract voor briefpost. Als je zulke grote volumes verstuurt is het goedkoper om die enkele order die in een envelop past ook gewoon in een doos te mikken, dan ervoor van je standaard proces af te wijken.
Als je het mij vraagt is dat een ouderwetse manier van denken. Zoals ik bedrijfsvoering zou willen doen is het efficienter als het minder uitstoot veroorzaakt en financieel uit kan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
Inmiddels zijn de bitjes ook gearriveerd in zo'n zelfde doos. Waarmee de verklaring van Melle de waarschijnlijkste wordt. Dit was de derde doos in twee weken voor een minuscuul pakketje. Stelletje luchtzakken. Zitten er steeds in, in de vergeefse hoop het schuiven en rammelen van de inhoud te voorkomen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
365cycle, het is inderdaad een ouderwetse manier van denken, maar de meeste bedrijven zijn nou eenmaal ouderwets in hun doen en laten omdat ze/ hun aandeelhouders niet van onzekerheid houden. Vaak is dat na een initiële innovatieve fase lang hun kracht, tot het dat niet meer is (de geschiedenis kent vele voorbeelden van bedrijven die aan hun eigen succes ten onder gegaan zijn). Ik vermoed dat jouw 3-4% een redelijk realistische inschatting is, maar ik denk dat dat in de beleving van de meeste bedrijven niet 'best vaak' is, maar nog steeds een uitzondering waarvoor het niet de moeite waard is een proces aan te passen. Nogmaals, ik constateer alleen, ik zou het zelf ook anders doen (om te beginnen zou ik geen gereedschapswebshop beginnen, maar dat is een heel ander verhaal Wink ).

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#25
Zonder direct een beschuldigende vinger naar Bart te willen wijzen, ik weet niet wat de reden was bij hem. Maar proberen zoveel mogelijk in 1x te bestellen, of ipv 3 verschillende leveranciers 1 te kiezen wat dan misschien iets duurder is, scheelt ook enorm in verpakkingsmateriaal en uitstoot van de bezorgbusjes. En wat ik wel een uitkomst vind zijn de servicepunten. Je hoeft er niet voor thuis te blijven, scheelt uitstoot omdat die busjes niet overal heen hoeven etc. Maar is misschien praktisch als je in de stad woont met 5 punten binnen 3 km, en misschien niet als je op het platteland zit. Helaas biedt ook niet iedere leverancier het aan. Maar misschien is dit ook wel teveel off-topic.

Ik geloof dat Coolblue zo'n machine had/heeft waar hier eerder aan gerefereerd werd. Daar werden de producten in gestopt en de machine maakte die zo laag mogelijk. Je zit dan wel vast aan de lengte en breedte van een doos denk ik, maar dat is met meerdere doosmachines natuurlijk flexibel te gebruiken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#26
(04-May-2023, 02:32 PM)Bob Hagendijk schreef: Zonder direct een beschuldigende vinger naar Bart te willen wijzen, ik weet niet wat de reden was bij hem. Maar proberen zoveel mogelijk in 1x te bestellen, of ipv 3 verschillende leveranciers 1 te kiezen wat dan misschien iets duurder is, scheelt ook enorm in verpakkingsmateriaal en uitstoot van de bezorgbusjes. En wat ik wel een uitkomst vind zijn de servicepunten. Je hoeft er niet voor thuis te blijven, scheelt uitstoot omdat die busjes niet overal heen hoeven etc. Maar is misschien praktisch als je in de stad woont met 5 punten binnen 3 km, en misschien niet als je op het platteland zit. Helaas biedt ook niet iedere leverancier het aan. Maar misschien is dit ook wel teveel off-topic.

In mijn beleving bestel ik bij één leverancier. Namelijk Bol.com. Dankzij de bezorgbusjes heb ik mijn auto weg kunnen doen. Een bezorgbusje heeft altijd meerdere pakjes voor mijn straat. En vaak ook meerdere pakjes voor mij. Vroeger ging een pakje van het distributiecentrum naar de winkel en van de winkel naar mijn huis. Nu gaat het direct naar mijn huis. Het pakje maakt dus minder kilometers, want het hoeft niet meer naar de winkel.

In het geval van het extreme kartongebruik van Toolnation: 75% van het papier en karton komt uit Nederlandse bossen. Met name Flevoland is een grote leverancier. Papiergebruik geeft de bossen in Flevoland economische waarde, en dat draagt bij aan het behoud van de bossen. Zonder economische waarde is de neiging te kappen met al die bossen veel groter. Koolstof die in een doos zit zwerft niet als broeikasgas door de atmosfeer. Angel
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM