Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Een open ligger waar je 60 op kan
#1
Question 
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...e-ligfiets

Ik heb mijn twijfels.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Josligfiets
#2
Er zit wel een groot voorblad op lijkt mij. Dus bergaf, wind mee, zou die 60 dan niet haalbaar zijn? Ziet er wel mooi uit.
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
(17-May-2023, 02:02 AM)kuŝbiciklo schreef: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...e-ligfiets

Ik heb mijn twijfels.

Ik niet. In mijn jonge jaren en in goede conditie heb ik wel sprintjes getrokken op een open ligger van 60+. Maar dat is extreem kort en dan ben je wel kapot.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Roepers , Willeke_IGKT
#4
Als ik in het vliegtuig door het gangpad loop, dan loop ik boven de 500 km/u.

Met dit voorblad zou je inderdaad 60 kunnen trappen, maar aerodynamisch is deze fiets een windvanger. Boven de 60 lukt alleen heuvel af of met stevige wind mee.

Niels, onder de 60, van der Wal
Antwoord }
#5
Valt mij te vaak op dat er met van die enorme snelheden wordt geadverteerd als het over ligfietsen gaat.

Met sterke benen alleen kun je met een Hurri geen 60km/u rijden. Misschien zijn er in Nederland 3 mensen die dat kunnen.


Fietsen met een 20" achterwiel hebben trouwens verhoudingsgewijs sowieso veel grotere kettingbladen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#6
Als het er drie zijn… ik ben er één en ik ken er één, wie is nummer drie dan? Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Ik vind het niet heel gek. Zonder wind kon ik ooit, toen ik veel fitter was, op de bukfiets al wel 50 km/u in een sprintje halen, 60 km/u met flinke rugwind zat er toen ook wel in. Op de M-Racer (maar dus wel veel minder fit) moet in een sprint ook wel iets boven de 50 haalbaar zijn.
Dus een potige dertiger die dagelijks 50 km op een vlot tempo forenst, zal best wel 60 km/u kunnen sprinten met die Hurri.

Kruissnelheid is natuurlijk een heel ander verhaal.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT , 365cycle
#8
Precies. Het gaat om een sprint. Niet om de kruissnelheid, laat staan een gemiddelde snelheid.
Wat is nu de waarde van een topsnelheid die je extreem kort kan volhouden in het dagelijks gebruik? Volgens buitengewoon gering.

Ik wil ook wel zeggen hier dat ligfietsen ook andere kwaliteiten hebben dan snelheid die wat mij betreft veel belangrijker zijn.

Dat hele accent op snelheid doet mij zo denken aan autoliefhebbers. Die kwijlen ook bij een Ferrari die 350 kan en verder geen kwaliteiten bezit.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Als ik deze zou aanschaffen zou ik 26 jaar moeten wachten om van de optie gebruik te kunnen maken.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(17-May-2023, 05:58 AM)Josligfiets schreef: Er zit wel een groot voorblad op lijkt mij. Dus bergaf, wind mee, zou die 60 dan niet haalbaar zijn? Ziet er wel mooi uit.

Bergaf, wind mee met bagage heb ik zelfs met mijn Wizard de 90 aangetikt. Daar hoef je helemaal niet de benen van ene Wout of Matthieu voor te hebben dus die 60 zegt helemaal niks.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(17-May-2023, 06:21 AM)Niels van der Wal schreef: Als ik in het vliegtuig door het gangpad loop, dan loop ik boven de 500 km/u.

Als ik stil sta ga ik 30 km/seconde.

Ik ben op eigen kracht op een vlakke weg nog nooit harder gegaan dan 45 km/u. Ook op de M-racer niet met wind mee. Ik fiets naar mijn mening wel veel en behoorlijk snel, maar mijn benen zijn meer gebouwd voor lange afstanden dan korte sprints denk ik.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Mij lukte het om 65 km/u te rijden, met mijn Raptobike lowracer (wind mee, met een Optima Baron in het vizier, een paar km’s ….. 10 jaar geleden)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#13
Ik ben al blij dat ik in mijn DF XL boven de 60km/h kan komen voor een korte tijd. Volgens mij ben ik met de Baron nog niet boven de 50km/h gekomen.
Maar goed, ik ben geen 30 meer (al weiger ik dat te erkennen).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(17-May-2023, 08:07 AM)Roepers schreef: Precies. Het gaat om een sprint. Niet om de kruissnelheid, laat staan een gemiddelde snelheid.

Wat is nu de waarde van een topsnelheid die je extreem kort kan volhouden in het dagelijks gebruik? Volgens buitengewoon gering.

Ik wil ook wel zeggen hier dat ligfietsen ook andere kwaliteiten hebben dan snelheid die wat mij betreft veel belangrijker zijn.

Sprintsnelheid zie ik ook niet als bijzonder sterk punt voor ligfietsen. Comfort, zicht en passieve veiligheid zijn veel grotere verbeteringen tov bukfietsen. Snelheid, en dan eerder de gemiddelde versie ervan, komt eerder inherent aan die punten.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
#15
Bij het verkeerslicht ben ik wel vaak als snelste weg, met mijn Raptobike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(17-May-2023, 01:19 PM)gideon schreef: Bij het verkeerslicht ben ik wel vaak als snelste weg, met mijn Raptobike

Maar dat is omdat jij gewoon snel bent. Cool
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , gideon , 365cycle
#17
(17-May-2023, 08:07 AM)Roepers schreef: Precies. Het gaat om een sprint. Niet om de kruissnelheid, laat staan een gemiddelde snelheid.
Wat is nu de waarde van een topsnelheid die je extreem kort kan volhouden in het dagelijks gebruik? Volgens buitengewoon gering.

Ik wil ook wel zeggen hier dat ligfietsen ook andere kwaliteiten hebben dan snelheid die wat mij betreft veel belangrijker zijn.

Dat hele accent op snelheid doet mij zo denken aan autoliefhebbers. Die kwijlen ook bij een Ferrari die 350 kan en verder geen kwaliteiten bezit.

Groet,

Marco

Ik heb vandaag RUSTIG gefietst tussen de bossen fluitekruid, dotterbloemen en herik. Twintig km/u lijkt dan wel zestig!
Antwoord }
#18
(17-May-2023, 08:07 AM)Roepers schreef: Dat hele accent op snelheid doet mij zo denken aan autoliefhebbers. Die kwijlen ook bij een Ferrari die 350 kan en verder geen kwaliteiten bezit.
Een Ferrari heeft ook wel andere kwaliteiten hoor, maar daar heb jij blijkbaar geen behoefte aan Smile Kan en mag.
Het snelheidsaccent is juist bij een ligfiets nuttiger. Het mág namelijk gewoon.

(17-May-2023, 11:37 AM)Bacchus schreef: Sprintsnelheid zie ik ook niet als bijzonder sterk punt voor ligfietsen.
(17-May-2023, 01:19 PM)gideon schreef: Bij het verkeerslicht ben ik wel vaak als snelste weg, met mijn Raptobike
Denk juist dat voor een sterke rijder de ligfiets veel beter is in de sprint.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon
#19
Ach jonges laat em nu een beetje enthousiast wezen met zijn verkooppraatje. 65er tandwieltje voor en 20 inch achter levert een heel gewoon verzetje op hoor. zoiets als 52-12 op de racefiets ongeveer.

60km/h op een Hurricane bij vlakke weg? Heb ik nog nooit zien gebeuren, boven de 60 in een sprint wel, maar dat was dan wel een vlottere ligfiets. Ik vond 56 gemiddeld over 200 meter al heel wat, maar das ook al erg lang geleden. Tegenwoordig heb ik een bergje nodig om dat te halen, maar 50 lukt in de velomobiel nog wel.

Ik heb tijdens ligfietsmetingen in op de baan in Sloten wel eens een Nederlandse Baansprinter zien trainen. We dachten eerst dat er een krachtsporter verdwaald was, maar het bleek een sprinter. Bij het uitsprinten van de bocht zag je dat arme frame gewoon links- rechts bewegen gezien de brute kracht.

Misschien es effe langs gaan en dan 1000 euro bieden op voorwaarde dat ie even laat zien dat 60 km/h haalbaar is?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie , 365cycle
#20

(17-May-2023, 05:21 PM)Jeroen S schreef: Misschien es effe langs gaan en dan 1000 euro bieden op voorwaarde dat ie even laat zien dat 60 km/h haalbaar is?

Ook mijn idee was dat en dan met een snelle Velomobiel daar langs gaan er lekker ontspannen bij gaan fietsen, met een eind sprintje van 60km/u Big Grin
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Is dit niet één van de redenen dat mensen zijn afgeknapt op ligfietsen? Vol enthousiasme begonnen met een Nazca Cruiser met de verwachting dat je als vanzelf sneller bent dan racefietsen, of met een Challenge Hurricane waarmee je met een beetje moeite 60 rijdt.
Praktijk valt dan vies tegen, de ligger verdwijnt in de schuur, en een stekkerfiets wordt aangeschaft waarmee je met minimale moeite zomaar 27 rijdt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
Citaat:Denk juist dat voor een sterke rijder de ligfiets veel beter is in de sprint.

Op CycleVision bleek tijdens een dragrace dat een Roeifiets veel sneller is dan een Ligfiets.

De roeifietser kon bijna een rondje om de ligfietser rijden tijdens de race.

Ik ga het youtube filmpje zoeken.

Gevonden: https://m.youtube.com/watch?v=_yoMcfWUx3...YwIG1ldGVy
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#23
(17-May-2023, 07:44 PM)Wim -de roetsende schreef: Op CycleVision bleek tijdens een dragrace dat een Roeifiets veel sneller is dan een Ligfiets.


Er is wel een groot verschil tussen een dragrace en een sprint.

Voor mij als diesel een crime Wink .
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Mijn record op vlakkeweg op een bukfiets zonder trappen ligt dik boven de 40.
Wel met een flinke januaristorm van rechts achter.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
(17-May-2023, 05:21 PM)Jeroen S schreef: 60km/h op een Hurricane bij vlakke weg? Heb ik nog nooit zien gebeuren, boven de 60 in een sprint wel, maar dat was dan wel een vlottere ligfiets.

Het is een oude lijst, maar geeft een redelijke indicatie hoe hard 60+ is:

http://www.elan.cc/index.php/Uitslagen_2009.html

Dit was op het houten velodrome in Apeldoorn; ideale sprintomstandigheden. Er was publiek, maar of Jeroen erbij was.......

Niels, 60+, van der wal
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR
#26
Heb jij die M5 nog?

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeert...365cycle — 11:21 PM
Medeliggers onderweg
Auw! M'n ogen! ;)365cycle — 11:18 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Bedankt voor de tip!...Tom Fekkes — 11:15 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeertaa...Tom Fekkes — 11:13 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zodra er data verz...365cycle — 11:12 PM
Velion / Code naam: VM45
Ben jij een Odoo g...365cycle — 11:07 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de Ca...Merijn — 11:02 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Op zich niet zo moei...datakneder — 10:40 PM
Velion / Code naam: VM45
Ach Hoekie, Die kom...Tom Fekkes — 10:37 PM