Energie
|
Berichten: 2.765
Topics: 95
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2982
3262 x bedankt in 2261 berichten
Ik lees allemaal dat ligfietsen zo weinig energie kost wegens ontbreken van lucht weerstand. Ook kwam ik een kop van artikel tegen dat elektrische fietsen erg weinig energie kost. Na een zoektocht kwam in een artikeltje tegen dat je met winkelen meer energie verbruikt dan fietsen met de zwaarste ondersteuning. Dus voor je conditie hoef je niet te fietsen. Nu vroeg ik mij af, hoe zit dit met ligfietsen? En ik denk dat iedereen wel begrijpt dat ik belangrijk vind dat ik het fietsen met een Velomobiel ook wel een beetje zoek om een workout te hebben.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.478
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 674
2446 x bedankt in 1139 berichten
Als je 10km met hetzelfde tempo aflegt op een fiets en op een ligfiets, dan zal je op de ligfiets minder energie verbruiken.
Als je 10km met hetzelfde energieverbuik aflegt op een fiets en een ligfiets, dan zal je met de ligfiets sneller op de plaats van bestemming zijn (en dus minder energie verbruikt hebben)
Als ik met mijn DF naar mijn werk fiets, dan doe ik daar een krappe 2 uur over. Als ik dat met mijn Baron doe is het iets van 2 uur en een kwartier. Als ik het op een normale bukfiets zou proberen denk ik dat ik niet op mijn werk aankom
Zonder DF zou ik per week zo'n 250km minder fietsen, want dan ging ik op en neer met de trein.
Op een ligfiets (of in een velomobiel) fiets je (over het algemeen) vaker en langer. Dat compenseert het feit dat je minder energie verbruikt.
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
30-May-2023, 02:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-May-2023, 02:20 PM door 365cycle.)
De luchtweerstand ontbreekt niet, die is alleen een stuk minder dan op een rechtopfiets.
Mijns inziens zit het voordeel hierdoor niet in het feit dat je minder hard hoeft te trappen, maar in twee andere dingen; - Je actieradius is veel groter. 30 km is ineens een lekkere afstand voor woon-werkverkeer, in plaats van een behoorlijke inspanning en voor velen net even teveel voor iedere dag;
- Rolweerstand is je grootste probleem, in plaats van luchtweerstand. De rolweerstand is lang niet zo volatiel als de luchtweerstand; in de winter rolt het 30% moeizamer, als het geregend heeft iets lichter, als het hard regent en er water staat wat zwaarder. Door dat gegeven is reistijd ontzettend stabiel; ik kon (weliswaar met een blik op het weerbericht) over een route van 53 km met 5 minuten marge vertrekken om m'n kind van school te halen (waarbij 5 minuten voldoende tijd was om snel even een lek bandje te wisselen).
Ik zeg weleens: Velomobile riding is putting the sport in transport. Vervoer combineren met lichaamsbeweging is door bovenstaande punten ineens daadwerkelijk een optie, in plaats van een levensstijl die enorme offers vergt.
Verder: Ik ben zwaar en rijd vrijwel altijd met veel bagage dus de vermogens zijn bij mij iets hoger dan bij veel anderen, maar... soms tokkel ik met 150 watt naar m'n werk. M'n hartslag gaat dan heen en weer tussen "No Zone" en "Warm Up", en ook al is het echt warm, ik zweet niet merkbaar bij dat soort vermogens.
Andere ritten knal ik krap over de 300 watt (gemiddeld) door m'n trappers en leg ik 50 kilometer af in een uurtje. Zeker in de Bülk is dat zelfs zonder tourkap echt leuk; als het een beetje meezit kruis je vet over de 60 km/h @ 350 watt vermogen.
Vanochtend deed ik rustig aan, maar trok ik wel een paar lekkere sprintjes waardoor ik m'n 30 seconden record verbeterd heb.
Je kan het echt zo zwaar maken als je zelf wil.
Berichten: 2.765
Topics: 95
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2982
3262 x bedankt in 2261 berichten
Maar waarschijnlijk zal ik wat meer snelheid proberen te ontwikkelen om toch wel het gevoel te hebben om lekker bezig te zijn. Soms ben ik weleens fantaseren over het afleggen van hele trajecten met de VM. Ik denk dat ik hoe dan ook een interessante tijd ga beleven.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2131
7518 x bedankt in 3698 berichten
Citaat:En ik denk dat iedereen wel begrijpt dat ik belangrijk vind dat ik het fietsen met een Velomobiel ook wel een beetje zoek om een workout te hebben.
Dan had je toch een Roeifiets moeten kopen. Dan is er echt sprake van een total-body-workout.
Ook op de CruzBike merk ik echt dat ik meer inspanning lever met mijn armen en ook enigszins met mijn bovenlichaam, dan bijvoorbeeld met de Fujin.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.765
Topics: 95
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2982
3262 x bedankt in 2261 berichten
(30-May-2023, 07:48 PM)Wim -de roetsende schreef: Citaat:En ik denk dat iedereen wel begrijpt dat ik belangrijk vind dat ik het fietsen met een Velomobiel ook wel een beetje zoek om een workout te hebben.
Dan had je toch een Roeifiets moeten kopen. Dan is er echt sprake van een total-body-workout.
Ook op de CruzBike merk ik echt dat ik meer inspanning lever met mijn armen en ook enigszins met mijn bovenlichaam, dan bijvoorbeeld met de Fujin.
https://rowingbike.com/product/thys-209-...eifiets-2/
Jammer genoeg uitverkocht :-(
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.982
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29534
2889 x bedankt in 1292 berichten
(30-May-2023, 08:23 PM)Hardloper schreef: Jammer genoeg uitverkocht :-(
Ze komen regelmatig voorbij op Marktplaats, meestal vrij duur en snel weg, maar als je echt wilt.....?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 2.765
Topics: 95
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2982
3262 x bedankt in 2261 berichten
Nou ik heb ook nog een Kayak voor arm training. Maar ik zou het wel een keer willen proberen om te kijken hoe het is. Maar ik zou eerder voor een trike gaan met mountainbike bandjes, dan een roeifiets. Zodat ik ook lekker door de bossen kan ravotten.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
Als je heel veel mazzel hebt kan je het combineren Er zijn een paar roeitrikes gebouwd.
Ik vond de roeifiets ook leuk, maar totaal niet praktisch voor dagelijks vervoer.
Berichten: 2.765
Topics: 95
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2982
3262 x bedankt in 2261 berichten
Nou voor mijn locatie is het ook niet praktische.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2131
7518 x bedankt in 3698 berichten
31-May-2023, 06:26 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-May-2023, 06:28 AM door Wim -de roetsende.)
(30-May-2023, 09:25 PM)365cycle schreef: Ik vond de roeifiets ook leuk, maar totaal niet praktisch voor dagelijks vervoer.
Want?
Ik ken verschillende mensen die zo goed als alles op en met de roeifiets doen.
Inclusief woon-werk-verkeer dus. En dat zomer én winter.
Met de roeifiets vind ik het juist in de stad erg comfortabel en relaxt rijden. Op hele lage snelheid kan ik nog heel goed manoeuvreren en scherpe bochtjes maken. Dat vind ik met de Fujin en de Milan lastiger.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
Spullen meenemen is lastiger dan in een velomobiel. Aandrijven met 1 hand aan het stuur kan niet, rijden zonder handen aan het stuur evenmin. Als je op de navigatie moet kijken moet je ook stoppen met aandrijven. Als laatste is een roeifiets gewoon niet zo efficiënt.
Er zijn genoeg woon-werkritten waarin ik zowel heen als terug boven de 40 gemiddeld rijd en m’n stoptijd minder dan een minuut is, en dan drink ik dus ook gewoon. M’n kind (op z’n eigen fietsje) bijsturen gaat ook perfect met de velomobiel.
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2131
7518 x bedankt in 3698 berichten
Hangt dus heel erg af van je persoonlijke situatie.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 532
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
857 x bedankt in 472 berichten
31-May-2023, 09:21 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-May-2023, 09:21 PM door Tom Fekkes.)
Ik zie dat jij veel plezier hebt met de thijsfiets. Vooral doorgaan, want daar gaat het om.
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Uit de media ligfiets nieuws
|
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM |
Voorvork Raptobike
|
Maar nee de voor...GHOOGEN — 01:10 AM |
Fietstocht berichten en beelden
|
Ik heb vandaag de Wi...Martin van Mourik — 12:43 AM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Wel glasvezel (en a...Gideonaut — 12:03 AM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Volgens mij heb ik...Roepers — 11:08 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ...JarnoH — 09:20 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
haha ja toen nog z...Lopopodium — 09:12 PM |
Voorvork Raptobike
|
Beetje off-topic: ...Tijanus — 08:41 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM |
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
|
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM |
Voorvork Raptobike
|
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM |
Voorvork Raptobike
|
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM |
Voorvork Raptobike
|
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM |
|