Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fraaie DF op marktplaats
#1
https://link.marktplaats.nl/m1990543463
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Is de prijs ook fraai? Want vind hem best wel duur.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , ThijsR
#3
(19-Jun-2023, 10:16 AM)Hardloper schreef: Is de prijs ook fraai? Want vind hem best wel duur.

Hij is behoorlijk compleet. Zelfs inclusief tiller-stuur Sick  En de prijs is de vraagprijs. De markt zal de prijs bepalen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(19-Jun-2023, 10:16 AM)Hardloper schreef: Is de prijs ook fraai? Want vind hem best wel duur.
Bieden kan altijd natuurlijk he. Ik vind 'm ook aan de prijs. Hij is misschien als nieuw, maar hij is niet nieuw; de DF is in de tussentijd nog behoorlijk verbeterd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Maar je krijgt de platen voor de nieuwe stuurgeometrie er in ieder geval bij...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(19-Jun-2023, 10:58 AM)datakneder schreef: Zelfs inclusief tiller-stuur Sick  

Een DF heeft toch altijd een tiller-stuur?  Huh
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(19-Jun-2023, 07:55 PM)Wim -de roetsende schreef: Een DF heeft toch altijd een tiller-stuur?  Huh 
Bijna altijd. Weet er in ieder geval 1 die omgebouwd is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(19-Jun-2023, 09:05 PM)365cycle schreef:
(19-Jun-2023, 07:55 PM)Wim -de roetsende schreef: Een DF heeft toch altijd een tiller-stuur?  Huh 
Bijna altijd. Weet er in ieder geval 1 die omgebouwd is.

Tankbesturing in een DF? Dat is qua maatvoering niet compatible met mij
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(19-Jun-2023, 09:47 PM)Frutsel schreef:
(19-Jun-2023, 09:05 PM)365cycle schreef:
(19-Jun-2023, 07:55 PM)Wim -de roetsende schreef: Een DF heeft toch altijd een tiller-stuur?  Huh 
Bijna altijd. Weet er in ieder geval 1 die omgebouwd is.

Tankbesturing in een DF? Dat is qua maatvoering niet compatible met mij

Kennelijk toch wel, als 365cycle iemand kent met een omgebouwde Wink

Lijkt me echt thelemaal niks tankbesturing op een  velomobiel trouwens
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Niet helemaal DF gerelateerd , maar zijn er WAWs met tiller besturing?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(19-Jun-2023, 09:54 PM)Hardloper schreef: Niet helemaal DF gerelateerd , maar zijn er WAWs met tiller besturing?

Volgens mij allemaal, maar misschien kent 365Cycle iemand met een omgebouwde  Big Grin Tongue
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#12
(19-Jun-2023, 09:50 PM)ZoefZoef schreef:
(19-Jun-2023, 09:47 PM)Frutsel schreef:
(19-Jun-2023, 09:05 PM)365cycle schreef:
(19-Jun-2023, 07:55 PM)Wim -de roetsende schreef: Een DF heeft toch altijd een tiller-stuur?  Huh 
Bijna altijd. Weet er in ieder geval 1 die omgebouwd is.

Tankbesturing in een DF? Dat is qua maatvoering niet compatible met mij

Kennelijk toch wel, als 365cycle iemand kent met een omgebouwde Wink

Lijkt me echt thelemaal niks tankbesturing op een  velomobiel trouwens

Ik heb in mijn DF XL geen ruimte om mijn armen langs mijn lijf heen en weer te bewegen. Met tankbesturing zou ik dus klem zitten. Een gevalletje spijkervet zou wel passen, maar dat ben ik zeker niet.

Ik vind tankbesturing ook wel OK. Het voelt directer en je ligt niet met dat stuurtje op je buik.
Maar goed, intussen heb ik veel meer kilometers met tiller besturing gereden dan met tankbesturing, dus misschien valt het me nu wel tegen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(19-Jun-2023, 11:26 PM)Frutsel schreef: Ik vind tankbesturing ook wel OK. Het voelt directer en je ligt niet met dat stuurtje op je buik.
Maar goed, intussen heb ik veel meer kilometers met tiller besturing gereden dan met tankbesturing, dus misschien valt het me nu wel tegen.
Tijd voor de Milan-methode. Kabeltje (of dyneema koordje) van je bottom bracket klem naar het stuurtje, kan je je armen erop rusten.
Ik mis het ook wanneer ik in de DF rijd, na een uurtje wordt het wel irritant. Maar meestal ga ik daar gelukkig niet zo heel ver mee.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(19-Jun-2023, 10:11 PM)Wim -de roetsende schreef:
(19-Jun-2023, 09:54 PM)Hardloper schreef: Niet helemaal DF gerelateerd , maar zijn er WAWs met tiller besturing?

Volgens mij allemaal, maar misschien kent 365Cycle iemand met een omgebouwde  Big Grin Tongue

Of ik snap het niet, maar WAW's hebben allemaal tanksbesturing (maar misschien kent 365Cycle iemand met een omgebouwde)

Mijn opmerking over de tiller had te maken met het feit dat ik niet met een tiller kan fietsen...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Citaat:Mijn opmerking over de tiller had te maken met het feit dat ik niet met een tiller kan fietsen...


Je kunt er niet mee fietsen? Hoezo? Iets psychisch of lichamelijks?

Vooral het woordje 'kan' intrigeert mij  Huh
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Tiller besturing komt toch neer op de besturing van de auto van Oma Duck?

Klik YouTube filmpje met Jay Leno met een Baker Electric uit 1909

Hij noemt  de besturing van die auto ook een tiller! Haha

Oma Duck is het absolute bewijs dat als je maar lang genoeg vast blijf houden aan je ouderwetse dingen die je vanzelf weer hypermodern wordt.  Electrische auto met tillerbesturing!

Tiller is trouwens gewoon een helmstok. We kunnen het ook gewoon vertalen in het Nederlands i.p.v. de Engelse terminologie te gebruiken.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(20-Jun-2023, 06:19 AM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:Mijn opmerking over de tiller had te maken met het feit dat ik niet met een tiller kan fietsen...


Je kunt er niet mee fietsen? Hoezo? Iets psychisch of lichamelijks?

Vooral het woordje 'kan' intrigeert mij  Huh

'Niet kunnen' is in dit geval enigzins relatief. Ik heb een probleem met bovenstuur en tillerstuur. Het is niet zo dat ik er geen meter op vooruit kan, maar ik heb in mijn jonge jaren een koprol gemaakt op een wielrenfiets en daarbij op mijn schouder terechtgekomen. Van die blessure merk ik in het dagelijks leven weinig, maar ik wel als ik langdurig mijn arm moet optillen. Ik krijg een zeurende pijn in mijn schouder. Bij volleybal kwam het ook na langdurig moeten blokken met veel inspanning. De pijn werd dan zo hevig bij mijn schouder dat de beweging van mijn longen zelfs  deze pijn opwekten. En heftige inspanning in combinatie met niet willen ademhalen door de pijn is een vervelende combinatie. Confused

Daarnaast is het ook iets psychisch, omdat ik, door het verschil in ontspannenheid (in mijn ervaring) tussen onderstuur en bovenstuur, niet kan begrijpen dat er iemand is die voor zijn plezier en bovenstuur wil hebben. Smile

Ik zeil trouwens ook en hoor net dat 'tiller' gewoon helmstok is. Laat ik nou nooit een probleem gehad hebben met een helmstok. (Hoewel ik ook begin te klagen als het een aangehangen roer was i.p.v. een doorgestoken.) Misschien ben ik gewoon een zeur.
Antwoord }
#18
Ik geef de voorkeur aan een onderstuur maar moet toegeven dat de tiller in de VM laag genoeg kunnen om geen last te geven.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#19
voor mij voelde tiller direct vertrouwd. Geen idee of tank besturing iets voor mij is. Maar kun je de Vm daarmee ook naar links en rechts bewegen door de stok naar links en naar rechts te duwen ? Of klopt dat niet? Ik las zoiets op het Engelstalige ligfiets forum
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(20-Jun-2023, 07:47 AM)Roepers schreef: Tiller is trouwens gewoon een helmstok. We kunnen het ook gewoon vertalen in het Nederlands i.p.v. de Engelse terminologie te gebruiken.

Groet,

Marco

Er zijn nu eenmaal leenwoorden die ingeburgerd zijn geraakt in een bepaalde context. Krampachtig een nederlandse vertaling gebruiken zorgt daar alleen voor meer verwarring. ('Flodderschijfje' zoals onze zuiderburen een floppydisk probeerden te noemen dringt zich op...)

Daarnaast werkt een helmstok anders dan de stokbesturing in een VM. Het bovenstuur van mijn Baron doet eerder denken aan een helmstok: Duw het stuur naar links om rechtsaf te slaan...
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle
#21
Citaat:Daarnaast werkt een helmstok anders dan de stokbesturing in een VM. Het bovenstuur van mijn Baron doet eerder denken aan een helmstok: Duw het stuur naar links om rechtsaf te slaan...

Dat is grappig. Nou begrijp ik opeens waarom ik tiller een raar woord vind voor de besturing in de vm.

Het is namelijk helemaal geen tiller. Het is een stok.


En @Hardloper, je kunt dus juist niet sturen door die stok naar links of rechts te bewegen. Dat kan wel met een echt tiller-stuur.

In een vm moet je gewoon draaien net zoals ieder ander stuur van een fiets. Het stuur is alleen erg smal.


Op een open ligfiets met bovenstuur heb je meestal wel een echt tiller/helmstok-stuur.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
@wim
“https://www.bentrideronline.com/messageboard/forum/main-category/specialty-discussions/velomobiles/143453-steering-types-by-velomobile?p=2304452#post2304452” schreef:Not strictly true: if you hold a velo's handlebar stationary and turn it, it works like a car's steering wheel. But if you keep the handlebar horizontal and move it left and right, it turns the velo right and left like a true tiller. That's because there's an angle between the steering column (which is angled 20-50 degrees) and the steering stem (which is vertical), and the U-joint transmits both lateral and swiveling movements - the more "flat" the steering column, the more the lateral movements prevail.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Eerlijk gezegd vind ik de combinatie van stuurbewegingsmogelijkheden soms erg vervelend. Ik denk dat tankstuur me veel meer zou bevallen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
Citaat:But if you keep the handlebar horizontal and move it left and right, it turns the velo right and left like a true tiller.

Kijk, dat is nou het verschil tussen de theorie en de praktijk.

Hoe ga je in vredesnaam het stuur horizontaal houden? Op die plek zit jij namelijk  Big Grin 

Je kunt tijdens het fietsen het stuur gewoon van links naar rechts bewegen en er gebeurt niets.

Je moet het echt draaien, zoals bij een gewoon fietsstuur.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel , 365cycle
#25
Het tiller stuurtje van de Velomobiel heeft een kruiskoppeling, zoals veel autosturen. Je moet het draaien, van links naar rechts bewegen heeft weinig effect. Het stuurtje van een Baron kan alleen van links naar rechts, soms zit er een scharnier aan, maar dan kan ie alleen omhoog en omlaag.

Ik heb een trauma wat betreft smalle stuurtjes. De meeste mensen met een smal stuurtje in de velomobiel kennen het gevoel wel als dat stuurtje vanuit de centrale positie bij het instappen per ongeluk op je scheenbeen landt. Een alu velomobielstuurtje weegt ongeveer 300 gram. De versie in de tweedehands alleweder die ik had was van dikwandige stalen waterleidingbuis en woog ongeveer 2 kilo. Au!

Dus maakte ik mijn velomobiel met tankbesturing, lekker makkelijk bij het instappen en het valt nooit op je been. Maar je ellebogen bewegen achter je bovenlijf bij het sturen en dat vraagt ruimte, die bij een tiller stuurtje voor bagage gebruikt kan worden.

En vanuit het bovenstaand citaat, als je het tillerstuurtje inderdaad helemaal horizontaal houdt dan zet je de kruiskoppeling op slot en stuurt ie ineens wel. Maar dat gaat gelukkig niet, als je er zelf in zit.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
Zullen we maar weer eens de boel laten splitsen? tiller vs tank sturing.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
montage standaard
Het voordeel van een...melle z — 10:07 PM
Spezi 2024
Denk ik ook. A...Gideonaut — 10:07 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Getekend. Verbod v...Merijn — 09:50 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
25 km per uur gemi...Tom Fekkes — 09:36 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik ook, met commenta...Tom Fekkes — 09:33 PM
montage standaard
Jouw oplossing is ee...Duncan — 09:24 PM
Spezi 2024
Waarom worden velo...Hoekie — 09:21 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb ook getekend.Willeke_IGKT — 09:20 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen...Willeke_IGKT — 09:19 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
DoneHoekie — 09:12 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tan...
Hallo,  Ik heb de...Mauricem — 08:52 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Op welke plekken wil...ZoefZoef — 08:51 PM
Spezi 2024
Eerste dag a...Hardloper — 08:35 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schattin...Hardloper — 08:27 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen w...365cycle — 08:19 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel...Raymond — 07:48 PM
montage standaard
Ik ben afgelopen vri...LigZeeuw — 07:45 PM