Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schade huid op de rug door schuring bij fietstochten
#1
Gisteren een tocht gemaakt van acht uur van Den Haag naar Weert in 206 kilometer. Vanaf ongeveer 135 kilometer begon ik een zeurend gevoel te krijgen aan de rechterzijde van mijn rug. Rechtsonderin was mijn rug wat rood geworden. Het was best warm en broeierig weer, en het t-shirt dat ik aanhad was op de rug flink nat geworden. Ik dacht dat het misschien kwam door de schurende werking van het fietsen (je beweegt toch wat in je stoel) en de natte stof (katoen) van het t-shirt. Later merkte ik het ook in mijn rechter schouderblad. Ik kon het gevoel wat verlichten door het t-shirt om te draaien, de droge voorkant naar achteren en de natte voorkant naar voren. Maar meer dan verlichten niet, het was volgens mij wel progressief. Kon de achterkant van het t-shirt in een kwartiertje weer opdrogen. Dat heb ik een paar keer omgewisseld in het verdere van de tocht.

Het doet niet echt pijn, gisteren alleen als ik er aan zat (nu is dat ook verdwenen na een nachtje slapen). Maar als ik het in de spiegel bekijk is er duidelijk mechanische schade op de huid, dat duurt nog wel een goede week (of twee) voordat het genezen is. En het lijkt een beetje precies de vorm te hebben van de rand van mijn zitschaal. Links heb ik geen schade, alleen rechts, boven en onder de rug.

Ik heb wel eens eerder een hele lichte schuurplek onderin de zijkanten van mijn rug opgemerkt in afgelopen jaren, maar nooit zo erg als nu. Weet ook de precieze omstandigheden van toen het eerder ontstaan was. Maar ik heb meerdere lange tochten gefietst zonder dit probleem, dus de afstand / lengte op zichzelf is de oorzaak niet. Een enkel t-shirt op zichzelf ook niet, want zo fiets ik vaker 100+ kilometer tochten.

Ik heb wel een L-zitschaal, dus die zou groot genoeg moeten zijn. Op de zitschaal heb ik een 3 centimeter dikke ventisit matje.
Misschien de combinatie van een enkele laag katoen, dat ook nog eens nat is en dan de uren fietsen net een ongelukkige combinatie is?

Iemand naders met een soortgelijke ervaring? En een oorzaak en / of oplossing hiervoor gevonden?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Je noemt het zelf al, katoen is zo mogelijk het meest ongelukkige materiaal voor een ligfietsshirt omdat het vocht vasthoudt. Ik draag altijd fiets- of hardloopshirts en ik heb nog nooit last gehad van de problemen die jij beschrijft. Gebruikte Nike Dri-Fit shirts en andere sportkleding gemaakt van technisch textiel dat ontworpen is om vocht af te voeren koop je voor een habbekrats bij de kringloopwinkel.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#3
Ik heb denk ik nog wel een synthetisch shirt ergens liggen. Ga ik morgen bij de volgende tocht eens testen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Goede hardloopkleding is idd essentieel. Geen fietskleding, want dan heb je irritante naadjes/ritsjes op je rug (zakken!).

Twee dingen zijn funest: Schuren en vocht. Ik heb door dat schuren en zweten ook weleens last gehad van iets wat lijkt op kruisrot, van die rode plekjes/blaasjes in je liezen/kruis. Het is enorm storend en zelfs pijnlijk, brandt flink als je daarna onder de douche stapt. Ik heb 3 broeken waarmee ik er minder last van heb, bij erg lange tochten gaan die dus aan. En tijdens een 300+ smeer ik een beetje chamois creme Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Ik heb nooit problemen ondervonden door zakken, naden of ritsen op de rug.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Nou als ik dit zo lees dan kan ik gewoon mijn sport shirtjes ook voor de Velo blijven gebruiken. Was dat toch al voorplan. @Lopodium misschien doe je er goed aan om er iets op te smeren
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#7
(25-Jun-2023, 08:45 AM)melle z schreef: Ik heb nooit problemen ondervonden door zakken, naden of ritsen op de rug.

Tijdens de roeibeweging is het heel erg storend zelfs. Je rolt dan als het ware iedere slag over die naad of dat zakje. Een horizontale naad is helemaal funest.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#8
Op de ligfiets had ik soms wat vochtirritatie aan de binnenkant van mijn benen (kruisstreek). Ik denk inderdaad dat katoen de irritatie geeft door het vocht vasthoudende en daardoor de schurende actie van dit kledingstuk. Kleding wat geen vocht vasthoud zal helpen en waarschijnlijk kan je de huidige klachten bij het fietsen verminderen door de geïrriteerde plekken in te smeren met vaseline.

Niels, ontvochtigd, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(25-Jun-2023, 10:03 AM)Wim -de roetsende schreef: Tijdens de roeibeweging is het heel erg storend zelfs.
Mij lijkt de roeibeweging zelf heel erg storend. Wink

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(25-Jun-2023, 12:37 PM)melle z schreef:
(25-Jun-2023, 10:03 AM)Wim -de roetsende schreef: Tijdens de roeibeweging is het heel erg storend zelfs.
Mij lijkt de roeibeweging zelf heel erg storend. Wink

Nog nooit op een 209 geroeid zeker?  Tongue
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Nee, nooit geprobeerd.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(25-Jun-2023, 03:14 PM)melle z schreef: Nee, nooit geprobeerd.
Ik ben blij dat die disclaimer er nu bij staat Big Grin 
Unpopular opinion: Roeien op een roeifiets is fijner dan met een skiffje. Je gaat namelijk de goede kant uit Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(25-Jun-2023, 03:46 PM)365cycle schreef: Unpopular opinion: Roeien op een roeifiets is fijner dan met een skiffje.
Ik kan een heleboel dingen bedenken die waarschijnlijk fijner zijn dan roeien met een skiff, wat mij betreft is dat niet echt een relevante vergelijking. Mijn vergelijkingsmateriaal zijn andere (lig)fietsen en daarop kan ik het vermogen dat ik kan leveren prima via mijn benen kwijt, dus ik zie de toegevoegde waarde van een full-body workout om vooruit te komen niet zo (tenzij een full-body workout het doel is natuurlijk, dan lijkt een roeifiets me leuker dan, zeg, binnen roeien op een roeimachine). Ik wil het best een keer proberen, maar ik zie er vooralsnog voor mij onder geen enkele omstandigheid de meerwaarde van in.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Another unpopular opinion: Mijns inziens heeft het ook geen meerwaarde behalve de full-body workout Big Grin Oh ja, en het is gewoon leuk.
Alsjeblieft, niet boos worden Wim!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Als je nooit op een Roeifiets hebt gereden, dan is het wenselijk om voorzichtig te zijn met stellige uitspraken is mijn bescheiden mening.

Het is een onvergelijkbare manier van voortbewegen die zeer bevredigend is voor lichaam en geest.

De total-body workout is mooi meegenomen.


Een handbike zal jou waarschijnlijk ook niet bekoren.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(25-Jun-2023, 05:35 PM)Wim -de roetsende schreef: Als je nooit op een Roeifiets hebt gereden, dan is het wenselijk om voorzichtig te zijn met stellige uitspraken is mijn bescheiden mening.
Ik geloof niet dat ik ook maar één stellige uitspraak over roeifietsen heb gedaan. Jij hebt ongetwijfeld ook dingen die je niks lijken zonder dat je dat op ervaring baseert.

(25-Jun-2023, 05:35 PM)Wim -de roetsende schreef: Een handbike zal jou waarschijnlijk ook niet bekoren.
Nee, dat denk ik ook niet, maar zeker weten doe ik het niet tot ik het een keer geprobeerd heb. Wink

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(25-Jun-2023, 05:35 PM)Wim -de roetsende schreef: Als je nooit op een Roeifiets hebt gereden, dan is het wenselijk om voorzichtig te zijn met stellige uitspraken is mijn bescheiden mening.

Het is een onvergelijkbare manier van voortbewegen die zeer bevredigend is voor lichaam en geest.

De total-body workout is mooi meegenomen.


Een handbike zal jou waarschijnlijk ook niet bekoren.

Idd. Het is heerlijk voor het lichaam en geest.  Ik denk dat ik 'm maar eens ga pakken voor een ritje zometeen.
Rotterdam-Delft en dan lang het water zo richting de veiling in Naaldwijk om nog even de bootjes van het Varend Corso bekijken.  Daarna even door naar mn boer in Den Haag en dan heb ik vannacht gok ik weer een kleine 100km op het tellertje gezet en heb ik weer wat vet verbrand.

Dat bootjes kijken wou ik eigenlijk vanmiddag doen, maar toen had ik allebei mn oogjes dicht en lag ik horizontaal.  Iets met dag-nachtritme dat weer naar de klote is enzo..


Ik denk dat ik nu maar eens die kant op ga Smile
Antwoord }
#18
Mijn tip: kijk niet naar sportkleding, maar naar kleding voor bergtochten. Sportkleding is voor mensen die het na een uurtje inspanning uittrekken en in de was gooien en onder de douche springen. Kleding voor bergtochten is voor mensen die het dagen achter elkaar dragen, en er in feite hun leven aan toe vertrouwen, want de omstandigheden zoals het weer kunnen tegen zitten en de hulpdiensten zijn niet bereikbaar.
Antwoord }
#19
Daar zit wat in Martin
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(24-Jun-2023, 11:57 PM)365cycle schreef: Goede hardloopkleding is idd essentieel. Geen fietskleding, want dan heb je irritante naadjes/ritsjes op je rug (zakken!).

Twee dingen zijn funest: Schuren en vocht. Ik heb door dat schuren en zweten ook weleens last gehad van iets wat lijkt op kruisrot, van die rode plekjes/blaasjes in je liezen/kruis. Het is enorm storend en zelfs pijnlijk, brandt flink als je daarna onder de douche stapt. Ik heb 3 broeken waarmee ik er minder last van heb, bij erg lange tochten gaan die dus aan. En tijdens een 300+ smeer ik een beetje chamois creme Smile

Ik gebruik “ happy bottom bum butter” bij dit warme weer. Ruikt ook prettig
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#21
(25-Jun-2023, 07:20 PM)Martin van Mourik schreef: Mijn tip: kijk niet naar sportkleding, maar naar kleding voor bergtochten. Sportkleding is voor mensen die het na een uurtje inspanning uittrekken en in de was gooien en onder de douche springen. Kleding voor bergtochten is voor mensen die het dagen achter elkaar dragen, en er in feite hun leven aan toe vertrouwen, want de omstandigheden zoals het weer kunnen tegen zitten en de hulpdiensten zijn niet bereikbaar.

Mee eens; bij een bergsportwinkel hebben ze shirts voor alle omstandigheden. Ik denk dat ze je probleem (her)kennen.

Niels, watersporter, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#22
(25-Jun-2023, 09:08 AM)Hardloper schreef: Nou als ik dit zo lees dan kan ik gewoon mijn sport shirtjes ook voor de Velo blijven gebruiken. Was dat toch al voorplan. @Lopodium misschien doe je er goed aan om er iets op te smeren

Dat is een interessant idee.

Vandaag had ik een tocht van 101 kilometer gefietst. Vanwege de warmte niet zo ver, en ook om te kijken of de schuurplekken op de rug voor problemen zou zorgen. Dat deed het niet. Maar ik had het eerdere advies van een niet-katoenen shirt dragen opgevolgd en een shirt van een of andere kunstmateriaal aangedaan. Dat kan geholpen hebben. Of niet. Een volgende tocht over een paar dagen probeer ik weer eens een katoenen shirt (en neem ik een kunstmateriaalshirt voor de zekerheid mee) en gaan we weer eens vergelijken.

En nu we het toch over schuurplekken op andere plekken van het lichaam hebben. Ik heb heel af en toe wel eens dat bij een lange tocht de bovenkant van mijn linkerknie wat schuurirritatie oplevert. Dat komt door de broek die bij elke trap heel even over de knie beweegt. Maar dat is makkelijk op te lossen door de broekspijp vast te zetten. Deze even in je sokken te stoppen of met een clip vast te zetten. Dat heb ik bij mijn rechterbeen ook, vooral om te voorkomen dat de broek in de ketting komt. Daar heb ik sowieso nooit schuurplekken. Ik heb altijd een gewone katoenen broek aan, die ik ook in het dagelijks leven aan had (maar nu te versleten of kapot is om nog representatief mee te kunnen zijn). Die zijn nog prima voor de fiets.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
Ik fiets altijd met een korte broek, gewoon zo'n standaard ding van c&a. Als het onder de 10 graden wordt doe ik er een warme hardloop legging onder, geen schuurplekken Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
Ik fiets zelden met gewone kleding.

Het liefst toch iets van hardloopkleding.

Katoen is echt een 'no go' voor mij. Vind ik echt verschrikkelijk fietsen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#25
Lange broeken, zeker katoen, kunnen schuurplekken op de knieën geven en zelfs pijnlijke knieën opleveren. Lange (katoenen) broeken kunnen nat worden door zweet en dan over de knieschijf schuren en deze naar onderen trekken in de fietsbeweging.
Mij heeft het geholpen om een zeer wijde katoenen broek te gaan dragen, maar bij voorkeur een wijde broek van ander materiaal en/of licht materiaal. Bij voorkeur fiets ik nu in een linnen broek op kniehoogte. linnen houdt geen vocht vast, is zeer licht en je kan ermee een terras op zonder dat gelijk gezien wordt als fietser (de fietsschoenen zijn soms wel een weggever, al zijn MTB-fietsschoenen een goede camouflage.)

Niels, fietsbroek, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
Mag ik opmerken dat ik dit topic eerder bij veiligheid en gezondheid ga zoeken als hier ?  Huh
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeert...365cycle — 11:21 PM
Medeliggers onderweg
Auw! M'n ogen! ;)365cycle — 11:18 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Bedankt voor de tip!...Tom Fekkes — 11:15 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeertaa...Tom Fekkes — 11:13 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zodra er data verz...365cycle — 11:12 PM
Velion / Code naam: VM45
Ben jij een Odoo g...365cycle — 11:07 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de Ca...Merijn — 11:02 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Op zich niet zo moei...datakneder — 10:40 PM
Velion / Code naam: VM45
Ach Hoekie, Die kom...Tom Fekkes — 10:37 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ben je fietsend d...Martin van Mourik — 10:37 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Zien doe ik ze niet,...Tom Fekkes — 10:29 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Over vogels gespro...datakneder — 10:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Het gaat niet zozeer...Hoekie — 10:20 PM