Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietsen van Wim
(08-Oct-2021, 05:28 PM)ErikvanD schreef: Zo, zo! Ik dacht dat jij redelijk verknocht was aan je DF Wim! Gefeliciteerd met je nieuwe bobslee!

Ik ga later wel weer een mooi vergelijkingslijstje maken.

De voordelen die doorslaggevend zijn geweest:
Veel minder zijwindgevoelig dan de DF
De meer liggende houding, in de DF krijg ik soms een houten kont.
Bolt veel beter (=Vlaams voor beter doorrollen als je niet meer trapt)
Groot instapgat (We worden niet jonger)
Het Combi-deksel
Zeer schoon (=ook Vlaams)
De proefrit bij Peter de Rond was een extreem positieve ervaring.
Een tijdje terug zei ik dat ik na mijn pensioen wel een Milan zou willen. Dat is dom, niet wachten gewoon nu doen.
Iets hoger op de pootjes en ik raak dezelfde drempels als met de DF of nog minder.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
Wim,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
(08-Oct-2021, 07:23 PM)PietV* schreef: Wim,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Piet.

Komt pas na 5/11 hoor. Alleen nog maar besteld.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
Mooi ding Wim!

Ik verwacht binnenkort lyrische jaloersmakende verslagen Smile

Mijn GT duurt nog even, net wel of niet dit jaar?
Antwoord }
Bedankt door:
(08-Oct-2021, 04:45 PM)Wim -de roetsende schreef: ….een MilanSL MK7 besteld….

Ben ik een van de weinigen die dat jammer vindt: de DF is vele malen mooier den een Milan, voornamelijk door de “bulten”… Sorry Wim  Smile
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Brompton - Koga LightSpeed
Antwoord }
Bedankt door:
Klopt, de Milan is mooi van lelijkheid  Big Grin 

Ik heb alleen geen vm voor de 'mooiigheid'.

Aan de andere kant begin ik, nadat ik veel foto's van de MilanSL heb bekeken, de vormen steeds meer te waarderen.

De SL lijkt op foto's meestal heel groot, maar in het echt is de SL echt klein.

Deze vm zit echt heerlijk en is niet/nauwelijks zijwindgevoelig. Vandaar mijn keuze voor de SL.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
Hoi Wim, afwisseling van spijs doet eten.. of fietsen natuurlijk. Je probeert nog wel eens wat anders. Ben benieuwd wat de lange termijn ervaringen met de SL zullen zijn. De iets liggendere houding bevalt mij ook wel goed, in veel Velomobielen zit je vrij rechtop.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:
Bij mij klopt dat ook. Als je er langer naar kijkt wordt hij mooier.
En zal vast snel zijn.
Veel plezier ervan ( alvast )

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door:
Zelf nu bijna 4 maanden ervaring met een SL, voor die tijd er nooit naar gekeken als ik eerlijk ben. Vooral door het aanblik. Dit kwam vaak ook door de kleurstelling die ik zag, geel met rood, foei lelijk.
Door zakelijke activiteiten kwam ik in het bezit van een zwart witte SL, en toen bedacht ik me, ga hem afstellen en kijken hoe hij rijdt. En nu, hij rijdt als een trein en is rete snel, door de veerpoten te verlengen, geen problemen met drempels en hij wil op 2 wielen hoor, maar dan moet je wel echt hard door de bocht.
3300km verder, eerlijk gezegd over 1 mnd een nieuwe, en dan gaat deze de verkoop in.
Als ik nu in een Quest, DF of Alpha 7 stap, dan lijkt het net voor mij of ik in een Walvis stap.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
Hier ook een zeer positieve ervaring met de Milan, al trekt een DF wel véél lekkerder op. En ik vind het echt een mooie fiets, alleen niet recht van achteren.
De Milan GT is écht een GT, die teller blijft maar oplopen en hij stuurt heerlijk rustig, is fantastisch comfortabel. Verder is de onderkant van de neus handiger dan bij de DF, ik raak veel minder drempels etc. dan ik met de DF deed, zelfs op 28-406 Conti's.
En als je als hooligan wil rijden, dan kan dat zeker. Op twee wielen door de bocht en drie wielen van de grond op een "lange" drempel kan gewoon Blush  Treuzelende automobilisten inhalen lukt trouwens ook  Big Grin  Sinds Ymte nieuwe wielen voor gemaakt heeft én de "nippelgaten" (Nipplegates? Tongue ) uitgeboord heeft lukt dat alles ook alweer zo'n 5000 km zonder spaakbreuk.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
Mooi. Dat de GT zo goed bevalt. En nog steeds heel dus  Cool 

Ik vind juist de Milan recht van achteren heel erg mooi. Smaken verschillen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
(11-Oct-2021, 06:47 AM)Wim -de roetsende schreef: Mooi. Dat de GT zo goed bevalt. En nog steeds heel dus  Cool 
Gisteren wel ja  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
Sinds de Milan in MK7 te krijgen is, is dat een serieus mooie volwassen velomobiel geworden.
Ik zou 'm dan aanvullen met optie: https://youtu.be/JsRtfyHcSuE?t=57  Cool
Antwoord }
Bedankt door:
(11-Oct-2021, 08:43 PM)Hoekie schreef: Sinds de Milan in MK7 te krijgen is, is dat een serieus mooie volwassen velomobiel geworden.
Ik zou 'm dan aanvullen met optie: https://youtu.be/JsRtfyHcSuE?t=57

De vorige versies vond ik ook geen serieuze optie. Het onderhoudsluik vind ik echt een essentiële vernieuwing/verbetering. 

Ten opzichte van de MK4 zijn er echt heel veel veranderingen/verbeteringen doorgevoerd.

Die optie van die rode Milan is echt een zeer kostbare. Die was sowieso ruim €1000,- meer dan een gewone versie.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
(11-Oct-2021, 09:00 PM)Wim -de roetsende schreef:
(11-Oct-2021, 08:43 PM)Hoekie schreef: Sinds de Milan in MK7 te krijgen is, is dat een serieus mooie volwassen velomobiel geworden.
Ik zou 'm dan aanvullen met optie: https://youtu.be/JsRtfyHcSuE?t=57
De vorige versies vond ik ook geen serieuze optie. Het onderhoudsluik vind ik echt een essentiële vernieuwing/verbetering. 

De fiets wordt er niet beter van hoor. Alleen de ANWB (en Peter bij Intercitybike) hebben er wat aan  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
Een velomobiel vind ik een typisch voorbeeld van "vorm volgt functie". En het M5-principe [meer meters met minder moeite] komt voor mij het meest tot zijn recht in een snelle velomobiel. Open wielkasten verstoren de vorm direct aan het begin en dat is jammer. Een Milan is aerodynamisch goed doordacht. Een SL is aanzienlijk vlotter dan een Quest XS en voor een GT geldt hetzelfde tov de Quest. Met de MK7 is de binnenkant van de Milan [eindelijk] op niveau. De Milan is in Nederland niet zo bekend, maar wordt met name in Duitsland goed verkocht.
Antwoord }
Bedankt door:
(12-Oct-2021, 09:20 AM)pietandringa schreef: Een velomobiel vind ik een typisch voorbeeld van "vorm volgt functie". En het M5-principe [meer meters met minder moeite] komt voor mij het meest tot zijn recht in een snelle velomobiel. Open wielkasten verstoren de vorm direct aan het begin en dat is jammer.
Mijns inziens zitten er toch wel echt twee kanten aan dat verhaal. Ik heb nu een Milan, maar zou er heel graag een DF bij willen. Ik rijd toch ook wel regelmatig de stad (Rotterdam) in; de nogal forse draaicirkel van de Milan is daar weleens een uitdaging, en accelereren is ook niet z'n sterkste kant. Ook uitkijken is door de vlakkere houding in de Milan moeilijker dan in een DF, het vereist wat gewenning. En dan hebben we het nog niet over het oplossen van een platte band  Big Grin  
Een DF is op de rechte stukken wat langzamer dan de Milan, maar in de stad kan je er heerlijk mee stoplichtracen en bochten gaan veel makkelijker. Dat de Milan zoveel minder direct is heeft volgens mij met de minder ideale kettinglijn te maken. Dan wordt de vraag vooral: Als ik dan buiten de stad kom, hoeveel harder ga ik dan en hoe snel zit ik op dat tempo? Eens even in een oude rit gekeken: vanaf een rotonde die ik met 27 km/h neem, zit ik na 150m alweer op 40 km/h, maar pas na 700m boven de 50 km/h. 45 km/h had ik daar met een DF zeker wel kunnen rijden. Dan wordt de vraag dus: Hoeveel rechte stukken zitten er in die weg? 

Voor bijvoorbeeld die DF is "vorm volgt functie" dus zéker van toepassing, het is alleen sterk afhankelijk van waar je de meeste kilometers maakt.
(12-Oct-2021, 09:20 AM)pietandringa schreef:  Een Milan is aerodynamisch goed doordacht. Een SL is aanzienlijk vlotter dan een Quest XS en voor een GT geldt hetzelfde tov de Quest. Met de MK7 is de binnenkant van de Milan [eindelijk] op niveau. De Milan is in Nederland niet zo bekend, maar wordt met name in Duitsland goed verkocht.
Klopt! Als die Milan eenmaal rolt...  Heart De Quest zeilt overigens wel beter.
Antwoord }
Bedankt door:
Is acceleratie niet vooral een geval van stijfheid (en gewicht) ? Dat ik daardoor tijdens proefritten met een QV sneller kon accelereren dan met een A7?
En juist dat zie ik dat die sterk verbeterd is in recentere Milans.
Velomobile Ottersberg geeft ook nog de optie voor versteviging/verstijving van de mast ie Tretmastabstützung. https://youtu.be/m-BDHdHogPQ?t=122
Antwoord }
Bedankt door:
(12-Oct-2021, 10:56 AM)Hoekie schreef: Is acceleratie niet vooral een geval van stijfheid (en gewicht) ? Dat ik daardoor tijdens proefritten met een QV sneller kon accelereren dan met een A7?
En juist dat zie ik dat die sterk verbeterd is in recentere Milans.
Deels idd, de Milan MK6 (die ik heb) is al veel stijver dan de modellen daarvoor. Ideaal is het echter als je ketting compleet in een rechte lijn gespannen is tussen het tandwiel voor en de cassette achter. Bij een fiets met versnellingen loopt de ketting dus eigenlijk al niet ideaal, want er zit een kettingspanner in de lijn die de ketting "vouwt". In het "afvoerdeel" van de kettinglijn zorgt dat vooral voor een beetje weerstand omdat de ketting buigt; dezelfde weerstand die meetbaar te maken is met de steeds kleiner wordende tandwielen; 14-70 als hoogste overbrenging is iets efficiënter dan 10-50, hoewel je dan dus wel meer gewicht in een (draaiende) beweging moet brengen.
Bij een velomobiel moet de ketting echter ook in de "trekkende" lijn omgeleid worden, anders schuurt het zo in je kruis. Gevolg daarvan is dat een deel van je kracht gaat zitten in het bij iedere trap proberen om het geleidewiel er tussenuit te trappen; die ketting wil recht zijn. Bij de DF is dat beter voor elkaar dan in de Milan, en da's niet onlogisch; in de DF zit je meer overeind, de bouw is wat verticaler. Onder de stoel is er daardoor meer ruimte om de ketting netjes weg te werken.
Daarnaast is er bij de DF erg veel aandacht besteed aan het feit dat de lijn van de ketting en de achterbrug zowel dicht bij elkaar als perfect parallel lopen; dat voorkomt het kenmerkende "wippen" bij hard optrekken in bv. een vroege 26" Quest. Dat "wippen" is omdat je niet alleen aan het zorgen bent dat je achterwiel sneller gaat draaien, je trekt de achterkant ook in de vering. Een deel van je vermogen gaat daar dus de demper in, ipv de we in.

Als laatste voelt in ieder geval de DF directer doordat je rechterop zit. Het is dan makkelijker om explosief vermogen te leveren, duurvermogen schijnt iets moeilijker te zijn. Ik heb in de Milan naar mijn idee op lange afstanden overigens ook minder snel kramp dan in de DF.

Je gevoel klopt overigens wel: Bij de QV is de kettinglijn ook erg efficiënt, al wipt die wel (komt eerder door de erg zachte vering, wat weer mogelijk is door de twee achterwiel en het feit dat het rolcentrum erg laag ligt). Ik kon met de QV dan ook harder optrekken dan ik met de Milan kan (ook harder dan iemand op een speed pedelec, trouwens  Angel ) , m'n record op een korte felle klim die ik weleens vaker rijd staat nog steeds op de QV. 

Wat ik aan de Milan nu vooral fijn vind zijn de enorme kruissnelheden en het hoge comfort, het is echt een fantastische kilometervreter.

(12-Oct-2021, 10:56 AM)Hoekie schreef:  
Velomobile Ottersberg geeft ook nog de optie voor versteviging/verstijving van de mast ie Tretmastabstützung. https://youtu.be/m-BDHdHogPQ?t=122
Ja, als ik ooit een Mk7 (8?) bestel komt dat er idd wel in. Maar de Alpha 9 wil ik tegen die tijd ook wel even uitproberen voor ik dat doe.
En voor ik daar vragen over krijg: Ik ben heel tevreden met de Milan, het is m'n dagelijks woon-werkvervoer (wordt uiteraard vergoed) en daarvoor bevalt hij top. Als ik zo doorga als nu heb ik 'm mede daardoor zo'n 20.000 km per jaar nodig. Ik denk er hard over m'n auto ook weg te doen, het ding staat momenteel echt veel teveel op de parkeerplaats en met GreenWheels kom je ook een eind. Iedere 2 jaar een nieuwe velomobiel is dan niet onrealistisch; ik ben zwaar en explosief, da's dus een behoorlijke belasting voor zo'n fiets. Zo kan ik dan zorgen dat de betrouwbaarheid gewaarborgd blijft en houd ik de occasionmarkt dan ook een beetje in beweging  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , berth9999
(12-Oct-2021, 10:56 AM)Hoekie schreef: Is acceleratie niet vooral een geval van stijfheid (en gewicht) ? Dat ik daardoor tijdens proefritten met een QV sneller kon accelereren dan met een A7?
En juist dat zie ik dat die sterk verbeterd is in recentere Milans.
Velomobile Ottersberg geeft ook nog de optie voor versteviging/verstijving van de mast ie Tretmastabstützung. https://youtu.be/m-BDHdHogPQ?t=122

Als ik die extra mast had ontworpen had ik er meteen een (optioneel) kettingschermpje bij gemaakt...
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(12-Oct-2021, 10:56 AM)Hoekie schreef: Is acceleratie niet vooral een geval van stijfheid (en gewicht) ? Dat ik daardoor tijdens proefritten met een QV sneller kon accelereren dan met een A7?

Misschien moet Peter het zelf vertellen, maar hij zei tegen mij dat hij de Quest sneller vindt dan de Alpha7. En de Quest is ook weer sneller dan de QV vinden veel anderen.

Laat DD dit maar niet horen  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
(12-Oct-2021, 09:53 PM)Wim -de roetsende schreef: Misschien moet Peter het zelf vertellen, maar hij zei tegen mij dat hij de Quest sneller vindt dan de Alpha7.
Nauwelijks ervaring met de alpha 7 hier, maar de DF is onder veel omstandigheden sneller dan een Quest. Onder sommige omstandigheden idd langzamer.

(12-Oct-2021, 09:53 PM)Wim -de roetsende schreef: En de Quest is ook weer sneller dan de QV vinden veel anderen.
Ook daar: Onder de meeste omstandigheden denk ik ook dat de Quest sneller is. In de stad bijvoorbeeld niet. De QV trekt veel beter op en kan veel harder de hoek om.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Reflector
Ik heb die periode...365cycle — 01:22 AM
Reflector
Ik heb die periode i...PietV* — 12:38 AM
Reflector
Twee blauwe LEDjes i...365cycle — 11:50 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Blij... omdat de rac...365cycle — 11:48 PM
Hoeveel vrouwen op de ligfiets?
De andere rijdt een ...365cycle — 11:47 PM
visie verandert: niet alle fietsen op h...
Moet ik toch een l...Hoekie — 11:04 PM
Reflector
Ik zie Piet al ron...PietV* — 10:56 PM
visie verandert: niet alle fietsen op h...
Ik rijd nu graag op ...365cycle — 10:05 PM
visie verandert: niet alle fietsen op h...
Fietsers moeten niet...Wim -de roetsende — 09:49 PM
Reflector
Ik heb geen Green ...pvandorp — 09:28 PM
visie verandert: niet alle fietsen op he...
Zoeven las ik dat Va...pvandorp — 09:25 PM
conditie meten
Wil je het weten en ...PietV* — 05:48 PM
conditie meten
Ik zie nu pas hoe ...365cycle — 05:21 PM
conditie meten
Ik zie nu pas hoe sc...Bart Verbeek — 05:18 PM
conditie meten
Ik zou denk ik gewoo...365cycle — 05:12 PM
conditie meten
Om te kunnen bepalen...Bart Verbeek — 04:23 PM
Overzicht velomobielen
De Milan-lijn is van...365cycle — 03:42 PM