Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(Bij)geluiden in mijn VM.
#1
Deze post zou passen in vandaag ben ik blij of ben ik niet blij, of in medeliggers onderweg, maar het is zo'n mix dat ik het zijn eigen draadje geef.

Ik melde een paar weken terug dat er een tik in mijn trap-as leek te zitten. De trappers flippen maakte geen verschil en het werd langzaam erger, van een tik tot een serie van 5 en een van 3 per omwenteling.

Daarnaast hoorde ik twee weken terug een harde tik bij het achterwiel, deze bleef ook bij het stoppen met trappen. En ook deze werd erger, van een tik naar een serie die bijna continu was. Ik heb met Ymte gebeld en afgesproken om hem de eerstvolgende zaterdag te brengen en later weer op te halen. Dat brengen was vandaag.

Bij het lijstje wat te doen was nog een geluid dat ik liever kwijt ben, het kettinggeleidingswíel in de fiets is luider dan de tussenas in de Quest was.

Daar de fiets toch naar Dronten moest ook maar meteen om een aanpassing van de versnellingen gevraagd. De mannen gaan kijken wat daar de beste oplossing is.

Dan nog nieuwe banden en wat kleinigheden en de fiets zou weer als nieuw moeten rijden.

Omdat ik geen snelle rijder ben en ik niet op het moment van sluiten wou aankomen ben ik gisteren na het werk al begonnen. Geslapen in een hotel rond het midden van de route.
Vanmorgen om 9 uur gaan rijden en net na een uur kwam ik aan. 
Even gepraat met een man die zat te wachten tot zijn DF klaar was. Vertelt dat die witte Strada van mij is. Vroeg hij welke fiets het is, bleek het zijn oude fiets te zijn. Dat was de medeligger, al was zijn fiets nog niet klaar.

Ik was dus niet blij met de twee series tikken, wel blij dat de fiets het tot Dronten hield. En blij dat de oude eigenaar blij is dat ik blij ben met de fiets.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
#2
Wat een toeval dat je je de oude eigenaar tegenkwam.
Gaat die nieuwe kettingroken iets doen:
https://www.velomobiel.nl/nieuws/137/wij...kkeld.html
??? Of komt het getik ergens anders van???
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#3
Volgens mijn inschatting zijn de tikken van gebroken kogeltjes in kogellagers.
Het kan dat ik alleen nieuwe O ringen nodig heb maar een nieuw wieltje kan ook nodig zijn.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , 365cycle
#4
Hm, dat zou toch eerder iets zijn dat ik van Kevin verwacht: dat de berijder in meerdere lagers de kogels aan gruzelementen trapt.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#5
De fiets heeft al heel veel kilometers achter de wielen.
En ik heb in het verleden ongeveer ieder jaar nieuwe trappers nodig gehad, gebroken kogeltjes.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#6
De vorige berijder was ook flink sterk en hij reed hoge snelheden met deze Strada.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT , 365cycle
#7
Houd er rekening mee dat er ook gewoon meer kraakt en piept als het warm is. Dat vind ik altijd fijn aan koud winterweer: een superstille fiets!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#8
(09-Jul-2023, 08:44 AM)365cycle schreef: Houd er rekening mee dat er ook gewoon meer kraakt en piept als het warm is. Dat vind ik altijd fijn aan koud winterweer: een superstille fiets!

Ik hijg en puf ook harder, dus dat compenseert het weer Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#9
Ben benieuwd waar het van komt, heb ook een irritant tikje, altijd op de zelfde trapperpositie.
Meestal op middelste voorblad, soms ook op de grootste.
Na nieuwe trappers en trapas was het even weg, maar na een paar dagen weer terug.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(09-Jul-2023, 02:54 PM)LigfietsWilsum schreef: Ben benieuwd waar het van komt, heb ook een irritant tikje, altijd op de zelfde trapperpositie.
Meestal op middelste voorblad, soms ook op de grootste.
Na nieuwe trappers en trapas was het even weg, maar na een paar dagen weer terug.

Als het altijd op dezelfde trapperpositie is, denk ik in eerste instantie aan de voorderailleur, of de cadanssensor.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(09-Jul-2023, 02:54 PM)LigfietsWilsum schreef: Ben benieuwd waar het van komt, heb ook een irritant tikje, altijd op de zelfde trapperpositie.
Meestal op middelste voorblad, soms ook op de grootste.
Na nieuwe trappers en trapas was het even weg, maar na een paar dagen weer terug.

Zijn met de nieuwe as ook de kogellager vervangen?

Kogeltjes die breken maken tikken en die tikken van de Strada zijn ook zeer regelmatig met het trappen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Ja, compleet nieuwe trapascassette, en nee, de cadanssensor zat er nog niet op.

Ja, die voorderailleur verdenk ik ook, maar ik zie hem eigenlijk nergens aanlopen.

Aangezien de tik nog op precies dezelfde hoek zit, moet het haast wel daar zitten, want de voorbladen zijn niet verdraaid ten opzichte van de trappers. De trapas hoogstwaarschijnlijk wel. (Achtkant)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
De fiets is afgelopen week bij ICB in Dronten te logeren geweest. De tikken zowel voor als achter zijn niet gevonden en Peter heeft er echt naar gezocht. Ik heb ze op de terugweg ook niet terug gehoord.

De fiets was heerlijk stil onderweg naar Lelystad. Daar begon het mij op te vallen dat de ketting wat te veel herrie maakte op het middenblad. Verder niet op gelet, verder gereden en bij Checkpoint Charlie bij het haventje aan de Houtribdijk lunch gegeten.
Bij het daar wegrijden leek het of de ketting ergens doorheen wilde zagen.
Wat geprobeerd met versnellingen opnieuw schakelen, zelfs nog even met Peter bij ICB gebeld maar ook die kon op afstand niet helpen.
De fiets op zijn kant en het (nieuwe) grote kettingblad gevoeld, dat zat stevig vast. Maar tijdens dat voelen tikte ik tegen de versnellingskabel en die bewoog.

Waarschijnlijk is die kabel langzaam een beetje verschoven en de derailleur kon de ketting niet meer goed in de versnelling krijgen.

Toch maar gaan fietsen met de ketting op het middenblad maar totaal niet zeker van mijn zaak.
Toen kwam George Krug achterop en vroeg of alles goed was.
Daarna heeft de fiets nogmaals op zijn zij gelegen en hebben we verschillende instellingen uitgeprobeerd.

De instelling met de minste bijgeluiden, middenblad, gekozen. George nagekeken en toen in mijn, nu lagere tempo, verder gereden.
Na de meer dan 30 km/u op het begin van de dijk viel de 20 km/u wat tegen en later tegen een harde wind nog maar 16, maar ik kwam thuis.
Vandaag de versnellingskabel opnieuw vastgezet, hij zat inderdaad nog maar nauwelijks vast.
Hij rijdt weer maar ik zal nogmaals de kabel op lengte moeten zetten.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#14
Balen Willeke!

(09-Jul-2023, 03:25 PM)datakneder schreef: Als het altijd op dezelfde trapperpositie is, denk ik in eerste instantie aan de voorderailleur, of de cadanssensor.
Bij m’n DF kwam de trapper tegen de voorderailleur aan, maar alleen bij pittig wegrijden..
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Heb je een vierkante trapas? of zit er iets anders in? Als je vanuit zitpositie met een lampje naar de trapas schijnt kun je waarschijnlijk wel zien of je daar vlakke stukjes ziet. Ik heb ook zo'n goedkope vierkante gekocht, uit de uitverkoop van Nazca. Ik snap het verschil tussen goedkope en dure crankstellen niet zo. Het is een stuk metaal wat krachten overbrengt.

Als je hetzelfde as systeem gebruikt en dus alleen de cranks wisselt, de armen en niet de as, dat scheelt al een hoop. De trapas wisselen vraagt nog weer meer gereedschap.

Het is op zich niet heel erg moeilijk, maar gezien de beperkte ruimte om te werken en omdat je weinig kunt zien, is het toch lastig. Bij veel cranks zit er een bout in de zijkant van de trapas, dat kan een imbus of een zeskant zijn. Die kun je nauwelijks zien, dus hoe moet de sleutel erin/op? En als ie dan zit, kun je een klein stukje draaien en dan botst de sleutel of je arm, hand ergens tegenaan en moet de sleutel er weer anders in. Het is zo'n typisch velomobiel klusje waarbij je kunt zien wat je moet doen, of je handen er aan, maar niet beide tegelijk.
Er zijn vast wel filmpjes van te vinden, maar die moeten dan wel zijn voor het type crankstel dat jij hebt.

Met een gewone ligfiets ben ik er ongeveer een kwartiertje mee zoet, als de as kan blijven zitten. In de houten velomobiel via het voetengat wel ongeveer een uur.

In de houten heb ik 170mm zitten, in de Milan weet ik het eigenlijk niet wat er precies in zit. Ik vermoed ietsje korter. Maar 155 is het niet dat voelt anders. Omdat langere cranks aan de onderkant en aan de bovenkant een stukje extra neusruimte vragen, is het handig om in de VM met kortere cranks te rijden. Ook als je wat grotere voeten hebt, en het anders niet past. Het kan voor de heupen ook duidelijk beter voelen met korte chranks.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
7 maanden verder, de tik in het achterwiel nooit meer gehoord. Ik denk een kogeltje tot puin versleten.
Voor zitten er nog steeds af en toe tikjes maar niet vervelend genoeg om er naar te zoeken.

Zoals in het topic voetplaatjes is gemeld heb ik gisteren even gereden met crank verkorters en dat voelde goed.
Op de snelste stukjes kon ik nog steeds met kracht trappen, in de 1 - 1 stand kwam ik makkelijk weg tegen de helling van een brug en later de dijk in Spaarndam.

Dus nu wil ik kortere cranks.
Tim melde dat er korte cranks met alles wat erbij hoort te koop zijn voor een prijs die ik me kan veroorloven. Nu vraag ik mij af hoe moeilijk is het om de trapas en de rest wat erbij hoort te vervangen?

Ik kan basis reparaties zelf doen en heb basis gereedschap, durf ondertussen wat meer in de Strada. Heb voetengaten dus redelijk toegang tot de trapas.
Maar ik ben niet erg sterk en heb geen helpers in de buurt en wil liever mijn fiets niet weken of maanden stil hebben staan.

Kan iemand mij uitleg geven wat te verwachten en wat voor speciaal gereedschap nodig is?

Het bovenstaande bericht is verplaatst maar paste hier zo goed dat ik het hierheen gehaald heb.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(10-Mar-2024, 12:24 PM)Willeke_IGKT schreef: Dus nu wil ik kortere cranks.

Hoe er rekening mee dat kortere cranks in principe betekent hogere cadans en dus lichtere versnellingen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
De hogere cadans voelde veel beter met de kleinere draaibeweging.
En de test op hellingen geeft aan dat de huidige versnelling werken met de kortere cranks.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel
#19
Als je dezelfde trapas weer kunt gebruiken heb je minder werk en minder specifiek gereedschap nodig.
-Heb je een trapas met vierkant (JIS) of een ander soort?
-Welke lengte trapas denk je aan?
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Hierbij een keurige uitvoerige uitleg. Wel in het Belgisch maar goed te verstaan en hopelijk te volgen. https://www.youtube.com/watch?v=GPovKOf_brc

Die Neo classic cranks hebben een ISIS trapas. We weten niet wat je nu hebt. Als dat ook al ISIS is dan heb je mazzel.

Met een beetje pech heb je dus een cranktrekker nodig die past op je huidige crankstel, demontage gereedschap voor je huidige crankstel. ( dat kan aan beide kanten met hetzelfde gereedschap)
En dan nog het montage gereedschap voor de nieuwe trapas, wat mogelijk kan met hetzelfde gereedschap als de demontage van de oude maar niet altijd. Er bestaan best een stel variaties van dat gereedschap.

Voor het demonteren van de crank is wat kracht nodig, maar meestal geen brute kracht. Wel opletten dat het ineens los kan schieten, zodat je nergens tegenaan knalt. De trapas zelf wil nog wel eens heel erg vast zitten. Heb je zo'n zwart kunststof trapasblok, dan valt het wel mee, die kan niet vast oxideren. Met een Alu glimmend blok kan het echt vast oxideren, als je pech hebt. Meestal zal het netjes vet gemonteerd zijn en lukte het allemaal wel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Mocht het niet lukken, dan kan je ook nog overwegen het crankstel eruit te halen en dat mee te nemen naar een fietsenmaker.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
#22
(10-Mar-2024, 12:24 PM)Willeke_IGKT schreef: Dus nu wil ik kortere cranks.
Tim melde dat er korte cranks met alles wat erbij hoort te koop zijn voor een prijs die ik me kan veroorloven. Nu vraag ik mij af hoe moeilijk is het om de trapas en de rest wat erbij hoort te vervangen?

Kan iemand mij uitleg geven wat te verwachten en wat voor speciaal gereedschap nodig is?

Bij de Quest en Strada was altijd de ISIS bottom bracket (trapas) de standaard. Die bottom bracket kun je met die DutchBikeBits crankset gewoon laten zitten in je Strada en dan heb je alleen een cranktrekker nodig en imbussleutels voor de crankbout en de tandwielen. Tandwielen zijn niet meegeleverd bij DBB, maar die kun je over zetten van de oude naar de nieuwe crankset. Dat overzetten gaat het best nadat je de crankset uitgebouwd hebt.

Beelden zeggen meer dan duizend woorden, hoe verwijder je de crankset:



Het is weliswaar in het Engels, maar de video's van Parktool zijn doorgaans zeer goed en compleet.

Nog een opmerking: de Neo Classic cranks lijken niet geschikt te zijn voor een klein voorblad. Je kunt dan voortaan alleen het grote en middelgrote blad gebruiken (wat meestal ook voldoende is in NL zolang je geen heuvels gaat beklimmen). Dit betekent ook dat je de de binnenste limietschroef van de voorderailleur moet bijstellen zodanig dat de ketting er niet aan de binnenkant af kan lopen.
Ook voor het afstellen van de voorderailleur heeft Parktool een prima video, die in zijn geheel veel verduidelijkt, maar in principe zijn voor jou alleen de limietschroefjes van belang vanaf 3min:06sec



Het is niet zo gemakkelijk de limietschroefjes te vinden en te verdraaien in de velomobiel omdat je via de voetengaten (geen zicht op de schroefjes dus op de tast werken) of via het instapgat moet werken (wel zicht, maar je moet erg ver rekken)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#23
(11-Mar-2024, 01:11 AM)365cycle schreef: Mocht het niet lukken, dan kan je ook nog overwegen het crankstel eruit te halen en dat mee te nemen naar een fietsenmaker.

Als Willeke de nieuwe cranks heeft gooi ik mij gereedschapssetje achterin, trekker heb ik al gebruikt, is prima te doen Wink
Antwoord }
#24
Welkom BlocQuest.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: BlocQuest , 365cycle
#25
(11-Mar-2024, 09:43 PM)BlocQuest schreef: Als Willeke de nieuwe cranks heeft gooi ik mij gereedschapssetje achterin, trekker heb ik al gebruikt, is prima te doen Wink

BloqQuest, als eerste bericht direct aanbieden om een mede-forumlid te komen helpen. Dat is wel een goede binnenkomer.

Welkom op dit forum, veel lees-, schrijf- en knutselplezier gewenst.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#26
Welkom op het forum BlocQuest.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM