Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Paar langere kampeertochten in het verschiet - tips
#1
Over een paar weken ga ik met mijn Quest naar een vriend van mij in de buurt van Bonn. Zo'n 210km rechtstreeks (volgens brouter). Dat is me net te ver voor één dag, mede omdat ik ook nog wat energie wil overhouden ;-)

Dus ben wat plannen aan het maken om het in twee dagen te doen met een wat mooiere/ruimere route en onderweg ergens te kamperen met minimale uitrusting. Komend weekend alvast twee keer een tocht van 100+ km's doen met een kampeerovernachting erbij om een beetje te oefenen.

Heb veel ervaring met fietsvakanties (met kamperen) op een zitfiets dus weet wel zo ongeveer wat ik mee wil nemen aan (minimale) kampeerspullen en fiets-reparatiespullen.

Maar met een VM zijn dingen net wat anders. Dus ik ben aan het nadenken wat ik mee ga nemen. oa aan reparatiesetje en reserve-onderdelen voor mijn Quest. Zelf dacht ik dat naast reserve (binnen)banden, plakspullen en wat klein gereedschap ook wat spaken (voor de voorwielen) en een reserve-trapas-klem wel handig zijn. Dat laatste vooral omdat dat lastig zal zijn bij een normale fietsenmaker en toch wel handig om fatsoenlijk mee verder te kunnen.

Wat is jullie ervaring/tips in deze? Wat is echt onmisbaar? Wat is de gouden vondst?
Quest 631
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Rem en versnellingskabel, dat is het laatste dat ik aangeschaft heb omdat er een remkabel gebroken was en de achter versnellingskabel extra lang is.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: JanBurp
#3
Toevallige heb ik weleens wat gezien op Kampeerwijzer rondom dit thema :
https://kampeerwijzer.com/vervoermiddele...nderdelen/
https://kampeerwijzer.com/uitrusting/

En wie weet kun je Eva ook nog wel vragen wat zij meeneemt tijdens de vakanties
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , JanBurp
#4
(19-Jul-2023, 09:52 PM)JanBurp schreef: reserve-trapas-klem wel handig zijn. Dat laatste vooral omdat dat lastig zal zijn bij een normale fietsenmaker en toch wel handig om fatsoenlijk mee verder te kunnen.
Lekker laten liggen. Zelfs met mijn enthousiasme volstaat een brede universele slangklem (met zo'n schroefkop) prima, en ook gewoon een paar duizend km als het moet.
Antwoord }
Bedankt door: JanBurp , Willeke_IGKT , gideon
#5
Leuk vooruitzicht Jan!
Vorig jaar ben ik ook naar Bonn geweest. Met één overnachting op de ligfiets zelf al fietsende... Vanuit Twente (260 km). Voor verslag en foto's zie Hier.
 Nog wat tips :

Centrum Düsseldorf kan smal zijn tussen geparkeerde auto's en de tramrails in de straat. 

Bij het station in Keulen heb je een bewaakte fietsenstalling. Dat is vlakbij de grote Dom. Het is de moeite waard om daar eens te kijken.

Veel plezier geniet en doe de Rijn de groeten  ? .
Marco Roepers heeft misschien ook nog tips voor je hij is die kant ook op geweest.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , JanBurp
#6
(19-Jul-2023, 10:06 PM)Willeke_IGKT schreef: Rem en versnellingskabel, dat is het laatste dat ik aangeschaft heb omdat er een remkabel gebroken was en de achter versnellingskabel extra lang is.

Kijk, hier had ik nog niet aan gedacht ;-)
Al vermoed ik dat je dat bij iedere fietsenmaker onderweg ook nog wel kunt kopen.

(20-Jul-2023, 01:35 AM)365cycle schreef:
(19-Jul-2023, 09:52 PM)JanBurp schreef: reserve-trapas-klem wel handig zijn. Dat laatste vooral omdat dat lastig zal zijn bij een normale fietsenmaker en toch wel handig om fatsoenlijk mee verder te kunnen.
Lekker laten liggen. Zelfs met mijn enthousiasme volstaat een brede universele slangklem (met zo'n schroefkop) prima, en ook gewoon een paar duizend km als het moet.

Dat is inderdaad ook een goed idee! Scheelt weer wat gewicht ;-) Ik neem aan dat je zoiets bedoeld? : https://www.partsnl.nl/slangklem-441109-wasmachine-2
Misschien even zoeken naar de juiste maat.

(20-Jul-2023, 06:36 AM)Fietsbennie schreef: Leuk vooruitzicht Jan!
Vorig jaar ben ik ook naar Bonn geweest. Met één overnachting op de ligfiets zelf al fietsende... Vanuit Twente (260 km). Voor verslag en foto's zie Hier.
 Nog wat tips :

Centrum Düsseldorf kan smal zijn tussen geparkeerde auto's en de tramrails in de straat. 

Bij het station in Keulen heb je een bewaakte fietsenstalling. Dat is vlakbij de grote Dom. Het is de moeite waard om daar eens te kijken.

Veel plezier geniet en doe de Rijn de groeten  ? .
Marco Roepers heeft misschien ook nog tips voor je hij is die kant ook op geweest.

Mooie tocht!
Mijn route begint een stuk oostelijker en ik ontwijk de grote steden zoveel mogelijk. De Rijn ga ik in de eerste 5km al over, en pas aan het eind zie ik de Rhein weer ;-)
Quest 631
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Je kunt inderdaad rem en versnellingskabels kopen bij een goede fietsenmaker maar de versnellingskabel achter is een erg lange die veel fietsenmakers niet op voorraad zullen hebben liggen.

En waar is de volgende fietsenmaker als er in heuvelachtig gebied een remkabel breekt?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Inderdaad die slangklem Jan, bij iedere bouwmarkt te vinden en bij de A.C. Tion volgens mij ook wel.
Je kan beter een versnellingskabel voor een tandem bij je hebben Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Oplader accu’s?? Voldoende schoon water??? Maar zijn die rem en versnelling kabels universeel?? Of kan ik het beste een setje bij VM erbij kopen??
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Er zijn een paar soorten rem en versnellingskabels en de meesten die ik in het verleden gekocht heb hadden verschillende busjes zodat ze op meerdere systemen pasten.
Deze keer heb ik ze uit Dronten meegenomen, weet ik zeker dat het de juiste zijn.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(20-Jul-2023, 09:20 AM)Willeke_IGKT schreef: Er zijn een paar soorten rem en versnellingskabels en de meesten die ik in het verleden gekocht heb hadden verschillende busjes zodat ze op meerdere systemen pasten.
Deze keer heb ik ze uit Dronten meegenomen, weet ik zeker dat het de juiste zijn.

... en als aan beide einden een busje zit, heb je een tangetje nodig om een van beide af te knippen.

Ik heb op al mijn vakanties maar één keer pech gekregen op de stoep van een fietsenwinkel. Een reservefiets meenemen is overdreven, maar neem genoeg spullen mee. En vertrek met nieuwe banden.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Neem vooral die dingen mee die bij de gewone fietsenmaker niet te krijgen zijn. Een extra lange versnellingskabel bijvoorbeeld. Die vindt je niet overal. Tiewraps zijn onmisbaar, ook om je kettingbuisjes desnoods opnieuw vast te maken. Check die buisjes vooral nog eens goed, zitten ze goed vast? Een buisje wat zich loswerkt, bijvoorbeeld doordat je voor vertrek de ketting nog eens goed in de olie zet, kan verhinderen dat je nog een meter verder komt. Een mesje om zo'n buisje desnoods deels weg te snijden wil ik ook altijd bij hebben. Is zelden nodig, af en toe in meer dan 100.000 kilometer ligfietsen, maar als het gebeurt kun je niet verder, bijvoorbeeld als het buisje half tussen je voorderaileur zit, of geperforeerd is door je kettingblad.

Ook een tangetje om ketting quicklinks los te maken is erg handig.

Verder gewoon hetzelfde spul als je normaal mee neemt. Ik heb ook altijd een reserve voor buitenbandje bij, en een royale hoeveelheid voorbandjes. Stuk of drie ofzo.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Ik heb zelf altijd bij me (altijd als ik fiets, grote tas achterop):
-Een imbussetje. 1x nodig gehad omdat mijn traparm los kwam, 1x omdat mijn achterremklauw was losgetrild op een kasseienstrook
-Binnenband/buitenband (ik heb racefietswielen dus beiden vouwbaar)
-Plakspullen
-Handpomp (je kan ook van die gasbusjes kopen, maar die heb ik niet)
-Kettingpons met een paar kettingschakels en een quicklink
-Combinatietang voor knippen en vasthouden/trekken

Ik denk dat je dan 90% kan oplossen. Een rem/versnellingskabel zoals hiervoor genoemd zou ook kunnen helpen, zeker een lange variant. Als je met donker fietst reservebatterijen als je die nodig hebt voor je verlichting.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie , JanBurp
#14
Thumbs Up 
Wat Bob zegt. Bij kamperen en/of bij donker fietsen is een hoofdlampje een must (bandje wisselen in het donker?) Ik heb de NU20 van Nitecore maar die wordt niet meer gemaakt (vast vervangen door iets met USB-C aansluiting  thumb)

In plaats van een bouwmarkt combinatietang heb ik een Leather Squirt PS4, één van de kleinste multitools en tot nu toe afdoende gebleken (m.n. schaartje veel gebruikt). 

Nog wat zaken wat ik bij brevetten en tochtjes boven de 100km bij me heb, "your mileage may vary"  Undecided :
* toiletpapier / pleisters / paracetamol / keel- en maag(zuur) tabletten
* iets om een teek te kunnen verwijderen
* oordoppen
* zonnebrand
* stuk of drie mueslirepen voor nood
* Duitsland? wat contant geld; nog niet iedereen heeft een pin, of alleen voor meer dan 10 euro
* regenjas
* donsjack / warme trui oid, zelfs in de zomer kan het kil zijn 's avonds op de camping of als je bezweet een band moet wisselen
* kleine 10Ah USB accu met ✅✅ kabeltjes voor GPS, telefoon whatelse
* ductape, draai een meter (twee?) om je fietspomp
* reserve SPD schoenplaatje + boutjes (+ de door Bob al genoemde inbussleuteltjes)

Ik kan me (als VM newbie) nog niet echt een voorstelling maken bij die reserve-trapas-klem c.q. die slangeklem (is dat een oplossing voor een veel voorkomend probleem?), morgen maar eens in het vooronder van de Snoek duiken.
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , JanBurp
#15
Dank allemaal!
Zit van alles tussen waar ik nog niet aan gedacht had. En dat als zeer ervaren (zit)fietskampeerder.

Morgen en zaterdag heen- en weer naar camping op ca 110km om alvast een beetje in te komen. Maar dan met de luxe van mijn partner die met auto en wat kampeerspullen gaat.

Heel wat anders, gewoon een ervaring die ik altijd heb als ik op fietsvakantie ben: In een andere plaats (liefst buitenland) eten moeten kopen in een winkel waar ik nog nooit ben geweest. Bepakte fiets voor de deur parkeren, met een vaag lijstje in mijn hoofd naar binnen en je rotzoeken waar toch alles ligt. En dan met volle handen uit de winkel komen en voor al het verse proviand een plekje zoeken in de tasse of soms rechtstreek mijn ingewanden in. Maf misschien, maar ook dat voelt als vakantie.
Quest 631
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#16
Wat ik in de blogs lees is voor de meeste VM een reserve trapasklem of tijdelijke vervanger niet nodig, alleen vroege QV hadden last van vaak breken geloof ik. En dan nog, je hebt er twee en op een kan je met normale trapkracht wel bij een bouwmarkt komen voor de tijdelijke vervanger.

Let wel op kraken bij het trappen en speling in het hele trap-as crank geheel.

Ik heb dat vakantie gevoel ook als ik om mij heen een andere taal of zelfs ander lokaal accent hoor.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Over winkelen gesproken, vooral op de gewone fiets met je tassen zo goed als vol is zo'n sling bag ideaal om je boodschappen de laatste kilometers naar de camping te vervoeren. En als je 'm niet gebruikt prop je 'm in een werkelijk minuscuul zakje. Er is ook een boodschappentas van hetzelfde dunne materiaal, maar die kun je denk ik niet kruislings over je schouder dragen wat op de fiets handig is.

Ik heb dagelijks vakantiegevoel in Groningen met al die internationale studenten  Big Grin
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Voor dat vakantiegevoel fiets ik graag hier net de grens over naar Duitsland. Dichtbij en toch al een andere beleving (qua architectuur, qua eten, qua gedrag bij winkels (ik zie hier in NL geen mensen buiten bij de bakker staan te wachten omdat er 2 personen binnen staan), zeker qua bewegwijzering)
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT , Lig-hen
#19
(20-Jul-2023, 08:34 PM)Tegelfanaat schreef: Bij kamperen en/of bij donker fietsen is een hoofdlampje een must (bandje wisselen in het donker?) Ik heb de NU20 van Nitecore maar die wordt niet meer gemaakt (vast vervangen door iets met USB-C aansluiting  thumb)

+1 voor een goede hoofdlamp. Liefst iets dat AA-batterijen slikt. Nitecore is een respectabel merk maar ik ben nog groter fan van Zebralight. (De H5x-serie dan mn)

Citaat:* toiletpapier / pleisters / paracetamol / keel- en maag(zuur) tabletten
* iets om een teek te kunnen verwijderen

In zijn algemeenheid inderdaad een EHBO-setje, waarvan de precieze inhoud toch vaak een beetje persoonlijk is altijd.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Een anwb pas met fietsdekking.....

[Afbeelding: 43643847re.jpg]
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , JanBurp
#21
Een stukje touw van 3-4 mm dik en wat stukjes koperdraad (elektriciteitsdraad).
Daar kun je ook echt veel mee repareren. Het stuk touw kun je ook gebruiken als je even een sleepje nodig hebt van een andere fietser. Ok, jij gaat alleen, maar zeker handig voor reparaties of als waslijn op de camping. De duct tape is al genoemd maar die is echt onmisbaar.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , hmplantinga
#22
(20-Jul-2023, 08:03 AM)Willeke_IGKT schreef: Je kunt inderdaad rem en versnellingskabels kopen bij een goede fietsenmaker maar de versnellingskabel achter is een erg lange die veel fietsenmakers niet op voorraad zullen hebben liggen.

En waar is de volgende fietsenmaker als er in heuvelachtig gebied een remkabel breekt?

Zojuist bij mij in het dorp bij de kleine fietsenmaker een binnen- en buitenversnellingskabel gekocht. De buitenkabel kwam van de rol en werd per strekkende meter verkocht. De binnekabel is een tandemkabel (+4m). Ik kan niet spreken over kleine fietsenmakers in Duitsland, maar bij mij is het prima geregeld. Smile 

Ik zou twee rechterhanden meenemen op een lange tocht, maar daar schijn je wat moeilijk aan te kunnen komen.
Antwoord }
#23
(25-Jul-2023, 11:33 AM)datakneder schreef: Ik zou twee rechterhanden meenemen op een lange tocht, maar daar schijn je wat moeilijk aan te kunnen komen.

Het helpt enorm als je je eigen fiets onderhoudt, of mee kan kijken met iemand als er aan wordt gewerkt. Je kan een lange versnellingskabel meenemen, maar als je geen basis kennis hebt van het afstellen van een derailleur dan kom je er nog niet veel verder mee. Een remkabel is al makkelijker, maar een beetje handigheid kan geen kwaad. Ik heb met behulp van dit boek en de Youtube videos van hetzelfde merk heel veel zelf aan de fiets gedaan. De videos zijn erg duidelijk en niet gericht op het verkopen van hun eigen fietsgereedschap. Het boek is een handig naslagwerk om naast de fiets te houden als je aan het werk bent. De kennis die je daarmee leert kan enorm helpen als je pech onderweg hebt.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT , JanBurp , Lig-hen
#24
(25-Jul-2023, 11:33 AM)datakneder schreef: Zojuist bij mij in het dorp bij de kleine fietsenmaker een binnen- en buitenversnellingskabel gekocht. De buitenkabel kwam van de rol en werd per strekkende meter verkocht. De binnekabel is een tandemkabel (+4m). Ik kan niet spreken over kleine fietsenmakers in Duitsland, maar bij mij is het prima geregeld. Smile 


Raar om op mijn eigen bericht te antwoorden, maar ik heb ondertussen mijn kabel vervangen en bedacht dat ik nog wel een tip voor het forum had. Je krijgt altijd zo'n aluminium dopje om het uiteinde van de staalkabel te beschermen tegen ontrafelen. Die klem je als je klaar bent er op. Die dingen storen mij altijd omdat ik ook het derailleur er wel eens afhaal om goed schoon te maken en dan zorgt dat dopje ervoor dat de draad neit meer door de gaatjes past. Dopje eraf... dopje erop.

Als ik de draad op lengte heb gebruik ik altijd secondenlijm op het laatste stukje (0,5-1 cm). Werkt prima.
Antwoord }
#25
(26-Jul-2023, 05:15 PM)datakneder schreef: Als ik de draad op lengte heb gebruik ik altijd secondenlijm op het laatste stukje (0,5-1 cm). Werkt prima.

Ik heb nu de tweede VM waar ik geen dopje op de versnellingskabel heb. En ik heb nog nooit dopjes gekocht.

Seconden lijm heb ik wel in huis.

Bedankt voor de tip.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie
#26
Uiteindelijk niet gekampeerd, maar een Vrienden op de Fiets adresje en op terugweg een Gaststätte. Was blij toe vanwege het weer... Een aantal flinke stortbuien over me heen gekregen. Wonder boven wonder bleef alle bepakking droog. Op mijzelf en stoeltje na ;-) Vorige week donderdag vertrokken, gisteren thuisgekomen. Totaal 480km. Gisteren langste tocht, 170km, met lange pauze.

Van alle meegenomen gereedschap en reserve-onderdelen alleen één tiewrap gebruikt: bovenste kettingbuis (zit vast met tiewrap) schoot los en zat ineens vast in voorderaiileur. Binnen 10 minuten fietste ik weer verder ;-)
Quest 631
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen , Fietsbennie , Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM