Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[split] Medeliggers onderweg : Raptobike
#1
vanochtend rond 6 uur bij de Parksluizen (Rotterdam) een jongenman op een Raptobike lowracer, we hebben even gepraat, zijn ketting was eraf gedraaid en had hem er net weer op liggen. Hij vertelde dat hij vandaag zijn eerste meters maakte op de ligger.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Raptobrikker
#2
(14-Aug-2023, 06:55 AM)gideon schreef: vanochtend rond 6 uur bij de Parksluizen (Rotterdam) een jongenman op een Raptobike lowracer, we hebben even gepraat, zijn ketting was eraf gedraaid en had hem er net weer op liggen. Hij vertelde dat hij vandaag zijn eerste meters maakte op de ligger.

That was me! Speciaal aangemeld om je te bedanken!
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT , Hoekie
#3
(14-Aug-2023, 08:25 PM)Raptobrikker schreef:
(14-Aug-2023, 06:55 AM)gideon schreef: vanochtend rond 6 uur bij de Parksluizen (Rotterdam) een jongenman op een Raptobike lowracer, we hebben even gepraat, zijn ketting was eraf gedraaid en had hem er net weer op liggen. Hij vertelde dat hij vandaag zijn eerste meters maakte op de ligger.

That was me! Speciaal aangemeld om je te bedanken!

Welkom op dit forum. Raptobike, mooie fiets. De lage of de midracer?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Raptobrikker , Willeke_IGKT
#4
(14-Aug-2023, 09:00 PM)Wim -de roetsende schreef:
(14-Aug-2023, 08:25 PM)Raptobrikker schreef:
(14-Aug-2023, 06:55 AM)gideon schreef: vanochtend rond 6 uur bij de Parksluizen (Rotterdam) een jongenman op een Raptobike lowracer, we hebben even gepraat, zijn ketting was eraf gedraaid en had hem er net weer op liggen. Hij vertelde dat hij vandaag zijn eerste meters maakte op de ligger.

That was me! Speciaal aangemeld om je te bedanken!

Welkom op dit forum. Raptobike, mooie fiets. De lage of de midracer?

Een lowracer. Wit en behoorlijk standaard. Ik ben een echte beginner en heb vandaag denk alle fouten wel gemaakt. Te zwaar verzet heuvelop, trappen terwijl ik stuur, de raptobite opgelopen, ketting eraf gereden, een bermvlucht gemaakt… maar wel vermaakt! Eenmaal op stoom gaat het heerlijk. 

Nog genoeg vragen voor mede Raptobike eigenaren maar dat komt nog wel.
Antwoord }
#5
(14-Aug-2023, 09:13 PM)Raptobrikker schreef: Een lowracer. Wit en behoorlijk standaard. Ik ben een echte beginner en heb vandaag denk alle fouten wel gemaakt. Te zwaar verzet heuvelop, trappen terwijl ik stuur, de raptobite opgelopen, ketting eraf gereden, een bermvlucht gemaakt… maar wel vermaakt! Eenmaal op stoom gaat het heerlijk. 


Welkom Raptobrikker.

We zijn er allemaal wel geweest. (Beginners)fouten horen erbij. Het feit dat je ze allemaal op één dag hebt geeft aan dat je niet bang bent om ze te maken. Dat lijkt me een goede zaak. En veel plezier gewenst met je fiets!
Antwoord }
Bedankt door: Raptobrikker , Willeke_IGKT , Hoekie
#6
(14-Aug-2023, 09:19 PM)datakneder schreef:
(14-Aug-2023, 09:13 PM)Raptobrikker schreef: Een lowracer. Wit en behoorlijk standaard. Ik ben een echte beginner en heb vandaag denk alle fouten wel gemaakt. Te zwaar verzet heuvelop, trappen terwijl ik stuur, de raptobite opgelopen, ketting eraf gereden, een bermvlucht gemaakt… maar wel vermaakt! Eenmaal op stoom gaat het heerlijk. 


Welkom Raptobrikker.

We zijn er allemaal wel geweest. (Beginners)fouten horen erbij. Het feit dat je ze allemaal op één dag hebt geeft aan dat je niet bang bent om ze te maken. Dat lijkt me een goede zaak. En veel plezier gewenst met je fiets!

Haha, zo kun je het ook bekijken! Vanaf nu kan het alleen maar beter! Altijd helm op en verder val je niet hard. Je zit vlak boven de grond. Ik hoop binnenkort een foto te plaatsen, maar ik denk dat daar een minimum aantal posts voor geldt.

Volgens mij is echt de truc om veel en veel meer te schakelen zodat je altijd licht trapt. Op de racefiets ben ik standaard aan het stampen, maar dat voelt minder goed op de Raptobike.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Raptobrikker, mooie Raptobike en dapper om je eerste rit door Rotterdam te maken, maar het was nog vroeg, en niet druk. Veel leuke, rappe en veilige kilometers gewenst. Tot een volgende keer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(14-Aug-2023, 09:39 PM)Raptobrikker schreef: Haha, zo kun je het ook bekijken! Vanaf nu kan het alleen maar beter! Altijd helm op en verder val je niet hard. Je zit vlak boven de grond. Ik hoop binnenkort een foto te plaatsen, maar ik denk dat daar een minimum aantal posts voor geldt.

Volgens mij is echt de truc om veel en veel meer te schakelen zodat je altijd licht trapt. Op de racefiets ben ik standaard aan het stampen, maar dat voelt minder goed op de Raptobike.

We kunnen geen van allen rechtstreeks foto's plaatsen op dit forum.
De makkelijkste manier is om ze op een foto site te plaatsen en dan hier een link, of de url in je bericht als plaatje te plaatsen.

Welkom op het forum en veel fiets plezier.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Raptobrikker
#9
(14-Aug-2023, 09:39 PM)Raptobrikker schreef: Volgens mij is echt de truc om veel en veel meer te schakelen zodat je altijd licht trapt. Op de racefiets ben ik standaard aan het stampen, maar dat voelt minder goed op de Raptobike.

Dat klinkt zeker als een goed idee. Ook op de bukfiets wordt stoempen over het algemeen als slechte techniek gezien. Maar op een ligfiets heb je nog meer potentie om met stoempen je knieën aan gort te trappen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(15-Aug-2023, 08:32 AM)Bacchus schreef:
(14-Aug-2023, 09:39 PM)Raptobrikker schreef: Volgens mij is echt de truc om veel en veel meer te schakelen zodat je altijd licht trapt. Op de racefiets ben ik standaard aan het stampen, maar dat voelt minder goed op de Raptobike.

Dat klinkt zeker als een goed idee. Ook op de bukfiets wordt stoempen over het algemeen als slechte techniek gezien. Maar op een ligfiets heb je nog meer potentie om met stoempen je knieën aan gort te trappen.

Met een RaptoBike heb je natuurlijk ook 'last' van stuurreactie op je trapbeweging. Ook daar moet je eerst echt even aan wennen.

Licht trappen is dan wel handig. 

Trapfrequentie is heel persoonlijk. Bij mij hangt het zelfs nog af van de fiets waarmee ik rijd of waarheen ik rijd.

Met de Milan heb ik altijd een iets hogere trapfrequentie (90/100), maar tijdens een toertocht ligt die frequentie opeens een heel stuk lager (70/80).
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Ik merk bijna geen reactie in mijn stuur bij aanzetten?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Nee, de Rapto is erg ongevoelig wat dat aangaat. Zowel de hoge als de lage.
Het is natuurlijk ook niet zo dat de trappers aan het bewegende deel van het stuur vastzitten zoals met een Cruzbike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Citaat:Met een RaptoBike heb je natuurlijk ook 'last' van stuurreactie op je trapbeweging. Ook daar moet je eerst echt even aan wennen.

Kijk, daarom zet ik dus het woordje last tussen aanhalingstekens  Angel 
Dat blijkt dus iets heel persoonlijk te zijn. Wat de één als last ervaart is voor de ander een niet of nauwelijks waarneembaar gevoel.

Ik heb zowel op de Lowracer als de Midracer gereden en ik vond dat er dus wel degelijk een duidelijke trapreactie in het stuur voelbaar was.

Duidelijker veel minder extreem dan bij de CruzBike, maar zeker wel voelbaar (voor mij dus  Tongue ).
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Willeke_IGKT , gideon
#14
(15-Aug-2023, 10:55 AM)gideon schreef: Ik merk bijna geen reactie in mijn stuur bij aanzetten?

Ik merk dat wel, maar ik kan nog niet plaatsen hoe dat komt. Mijn gevoel zegt dat ik zelf de oorzaak ben omdat ik nog teveel mijn bovenlijf beweeg. Dus heupen 'erin' bij aanzetten. Op een recht stuk merk ik dat de kleinste beweging van de schouders al leidt tot verandering van koers.

Nu de Raptobike een apart topic is geworden, gelijk maar een vraagje over de afstelling. Klopt het dat de kettinglengte ideaal is als de ketting op het kleinste tandwiel ligt, de derailleurwielen haaks staan, dus horizontaal?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Ik vind de methode die Sram gebruikt wel handig: twee volledige schakels overlap als je (zonder derailleur ertussen) de ketting over het grootste blad en grootste kransje legt.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Vandaag de eerste upgrade: een fietstas van Radical Design om alle prullaria voor werk en klusjes onderweg te kunnen meenemen. Ook stuur iets dichterbij gezet, kabelroutes iets aangepast en nieuwe banden voor en achter. En nieuwe remblokken. Alles fris qua slijtagedelen.
Antwoord }
#17
In korte tijd ben je al aardig op weg, zo te lezen is de Raptobike een blijvertje.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Citaat:Klopt het dat de kettinglengte ideaal is als de ketting op het kleinste tandwiel ligt, de derailleurwielen haaks staan, dus horizontaal?

Bij de RaptoBike weet ik even niet hoe ik dat het beste kan omschrijven, maar bij een 'gewone' achterwielaangedreven ligfiets heb ik geleerd dat als de versnelling in 'groot-groot' staat dat de derailleur niet meer dan/ongeveer 45 graden naar voren mag wijzen. 

Bij de RaptoBike geldt uiteraard dezelfde methode, maar ik weet even niet welke kant de derailleur dan op gaat wijzen  Big Grin  Sowieso naar voren natuurlijk.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Raptobrikker , Willeke_IGKT
#19
Zo stond de derailleur er op mijn Raptobike midracer, in het meest gebruikte verzet.

https://flic.kr/p/2jyaDbh
Antwoord }
Bedankt door: Raptobrikker , Willeke_IGKT
#20
(18-Aug-2023, 10:28 AM)gideon schreef: Zo stond de derailleur er op mijn Raptobike midracer, in het meest gebruikte verzet.

https://flic.kr/p/2jyaDbh

Vandaag de nieuwe geleiderollen erop gezet. Zijn de helft smaller. Eens kijken of het morgen stiller fietst. Hij staat er weer klaar voor.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Zitten op die stille geleiderollen, iets van rubber ringen?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
(18-Aug-2023, 10:11 PM)gideon schreef: Zitten op die stille geleiderollen, iets van rubber ringen?

Klopt, dunne zwarte rubber ringen. Blijkbaar weer anders dan jij hebt. Maar kan nog niet zeggen of het stil(ler) is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon
#23
Zijn dit de nieuwe rollen van VelomobielNL? of de oude van Alligt? Als ze van VelomobielNL zijn dan ben ik erg nieuwsgierig naar de ervaringen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
(18-Aug-2023, 10:51 PM)Gideonaut schreef: Zijn dit de nieuwe rollen van VelomobielNL? of de oude van Alligt? Als ze van VelomobielNL zijn dan ben ik erg nieuwsgierig naar de ervaringen.

Zijn van Alligt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
De ervaringen na drie dagen ligfietsen, route 23km enkele reis, deel buiten de stad, deel door de stad. Met nieuwe geleiderollen en als beginner op de ligfiets.

Geen enkele val of rare actie meer. Korte draaien bij bijna stilstand of direct na vertrek zijn het lastigst.

De benen protesteren wel na de derde dag. Na jaren gewoon fietsen heb ik plots verzuring, voel ik spieren in de bil, dus daar moet ik nog wel wat kilometers voor maken om fatsoenlijk vermogen te kunnen leveren. Snelheid bij normaal doorfietsen zo’n 31 km/h. Bij meer aanzetten, zeg maar een tempo dat je een half uur tot een uur kunt doen, snelheid naar ongeveer 35 km/h. Dus dat zal nog moeten verbeteren!

Stabiliteit is al flink beter, maar het bovenlichaam ontspan ik nog niet goed. Toch nieuwigheid.

In zwaardere (laatste vier) versnellingen zit er iets vervelends, de aandrijving ‘knierpt’. Niet constant, maar vier pedaalslagen wél, en dan vier slagen niet. Ben er niet uit wat dat is.

Iemand praktijktips over dit laatste?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
Gewoon die spieren lekker laten wennen.

Bij sommigen duurt dat 100km bij anderen 1000km..

Je rijdt nu al leuke snelheden trouwens. Welke trapfrequentie rijd je als ik vragen mag?

Veel beginners krijgen namelijk snel klachten aan hun knieën door met te veel kracht te gaan fietsen. 
Je kunt je namelijk heel lekker in dat stoeltje afzetten.
Je wilt niet weten hoeveel ligfietsen er op die manier te koop komen/staan.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM