Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Meester, hoeveel PK heeft u?
#1
Big Grin 
Vandaag startte het schooljaar voor mij en trad ik aan bij een nieuwe school, een nieuwe groep (5/6). Natuurlijk is de Quest die ze bij de ingang zien staan dan onderwerp van gesprek en veel standaardvragen passeren de revue. Maar één jongeman stelde wel een leuke vraag die ik niet 1-2-3 kon beantwoorden: hoeveel PK heeft ie? 

Ik heb hem uitgelegd dat de PKs in dit geval niet in de fiets maar in de aandrijving zitten....en dat ben ik. Maar hoeveel dat is wist ik eigenlijk niet. 

Om deze nieuwsgierigheid van deze jongeman te belonen wil ik hem wel een soort antwoord geven. Geen exacte cijfers hoor. Ik heb geen vermogensmeter. Maar wellicht is er voor de Quest wel ongeveer bekend hoeveel vermogen je moet trappen om bijv. 40 km/u op vlakke ondergrond zonder wind te trappen? En dat is dan vast om te zetten naar PK (waar ik geen indrukwekkend hoge getallen verwacht uiteraard  Wink

Wie kan me helpen aan een mooi antwoord?
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Die van mij heeft gewoon 1 WK.

Of 1 MK. 

Of toch gewoon 1 PK (éénpersoonskracht)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
#3
1/8 pk, gok ik.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
#4
1pk is ongeveer 700W, dat kun je kortstondig prima leveren.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , TimSch , Willeke_IGKT
#5
kW naar PK omrekenen is in principe heel eenvoudig. 1kW staat gelijk aan 1,362 PK. Je vermenigvuldigt het vermogen van de motor in kW dus met 1,362. Heeft een willekeurige motor een vermogen van 100kW, dan is dit dus 136 PK.

Reken maar uit. met 250 watt trap je 1,362/4 pk. dat is niet indrukwekkend dus mijn antwoord zou zijn; niet veel pk's maar wel één menskracht en de wil om het zelf te doen.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT , Fietsbennie
#6
Je zou eens kunnen spelen met :
https://hembrow.eu/personal/kreuzotter/espeed.htm

Je kunt natuurlijk een project maken. Waarbij je bv een Donkervoort / Quest vergelijkt met de Audi waar men de motor van heeft gebruikt en een gewone fiets. En dat wanneer je iets lichts en gestroomlijnds maakt. Dat het minder energie kost.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
#7
(05-Sep-2023, 07:43 PM)voodoo schreef: ...700W, dat kun je kortstondig prima leveren.

Volgens mijn vermogensmeter is dat een correct antwoord Smile

Ik zou eerder iets zeggen van een kwart PK voor 40 km/u. Dat zegt 'm wat meer dan een alleen een nummer.
Want de auto van zijn vader komt daar nauwelijks mee van zijn plek af....

(van berichten op het Duitse forum maak ik op dat het voor een moderne snelle VM inmiddels geen 150W voor 40 maar 150W voor 50 km/u is.....)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#8
Ja meester Tim, met zo'n fris geschilderde quest trek je ruim de aandacht Wink
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#9
Voor ik een heel nieuw eigen topic aanmaak. Is er draagvlak om data over vermogen per kg (fiets + bestuurder) / type banden / temperatuur/ weersomstandigheden/ snelheid enzo te delen. Om eens inzichtelijk maken hoe efficiënt iedere model is. Tevens kunnen we dan komen tot een gemiddelde waarde hoeveelste paarde kracht een gemiddelde ligfietser heeft.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(05-Sep-2023, 09:35 PM)Hardloper schreef: Voor ik een heel nieuw eigen topic aanmaak. Is er draagvlak om data over vermogen per kg (fiets + bestuurder) / type banden / temperatuur/ weersomstandigheden/ snelheid enzo te delen. Om eens inzichtelijk maken hoe efficiënt iedere model is. Tevens kunnen we dan komen tot een gemiddelde waarde hoeveelste paarde kracht een gemiddelde ligfietser heeft.

Tot 35/40 km/u zijn de verschillen te klein om daar nou serieus zoveel data voor te gaan gebruiken.

Boven die snelheid heb je te weinig deelnemers.

Voor een serieus onderzoek noem je ook wel heel veel diverse factoren/aspecten.

Probeer daar dan maar eens een conclusie aan te verbinden.

Hebben we geen statisticus in huis die hier iets zinvols over kan zeggen?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#11
(05-Sep-2023, 09:35 PM)Hardloper schreef: Voor ik een heel nieuw eigen topic aanmaak. Is er draagvlak om data over vermogen per kg (fiets + bestuurder) / type banden / temperatuur/ weersomstandigheden/ snelheid enzo te delen. Om eens inzichtelijk maken hoe efficiënt iedere model is. Tevens kunnen we dan komen tot een gemiddelde waarde hoeveelste paarde kracht een gemiddelde ligfietser heeft.

Bij mij niet. Wat niet wil zeggen dat het niet nuttig is om te doen.

Als je het goed zou willen doen (i.v.m. vergelijken) dan zou je één motor in verschillende modellen over specifiek gekozen trajecten moeten laten rijden en daarbij de omstandigheden nauwkeurig moeten meten.

Maar dit zegt me net zoveel als windtunnelgegevens. Voor zover ik weet worden die altijd uitgevoerd met wind op kop. Natuurkundig en wetenschappelijk allemaal verantwoord, maar geen representatie van de werkelijkheid. Goed om onderlinge vergelijkingen te maken, maar voor mij nutteloos in de praktijk.

Simpel voorbeeld. De snoek. Een heel snelle fiets. Maar ik denk dat ik nog geen 20 km/h kan rijden met mijn 1,92 meter.

Wat voor mij belangrijk is, is of ik mijn krachten goed kwijt kan op de pedalen. En had ik in week 1 nog problemen om 10 km met een gemiddelde net boven de 20 te halen, fiets ik nu, na veel afstellen en wennen de laatste 8 kilometer naar huis met een gemiddelde boven de 40 km/h. Van buiten is het nog dezelfde fiets (behalve andere wielbedekking). Van binnen is de hele fiets overhoop gegooid. En aan de buitenkant ga ik ook nog wat dingen wijzigen, die aerodynamisch een vermindering opleveren, maar ik verwacht wel meer snelheid te kunnen bereiken. Niet zozeer in de sprint maar op de wat langere afstand.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Hardloper
#12
(05-Sep-2023, 09:35 PM)Hardloper schreef: Voor ik een heel nieuw eigen topic aanmaak. Is er draagvlak om data over vermogen per kg (fiets + bestuurder) / type banden / temperatuur/ weersomstandigheden/ snelheid enzo te delen. Om eens inzichtelijk maken hoe efficiënt iedere model is. Tevens kunnen we dan komen tot een gemiddelde waarde hoeveelste paarde kracht een gemiddelde ligfietser heeft.

Dat is onmogelijk omdat iedere rijder een ander vermogen levert. Verder gaat het meer om het plezier van het rijden. Dus geen interesse.
Antwoord }
#13
Wat een leuke vraag van die leerling. Ben benieuwd naar wat je antwoord gaat worden en zijn reactie.
Quest 631
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#14
Volgens mij kan je als sportieve fietser een uur 200 watt volhouden. Dat is zoals hierboven te lezen om te rekenen naar pk.

Er zijn vast voorbeelden te vinden hoe hard je daarmee op een stadsfiets/racefiets/ligfiets/velomobiel gaat. Daarbij natuurlijk de vraag hoe het komt dat een ligfiets harder gaat (luchtweerstand).

Daarop voortbordurend kan je aangeven dat hoe harder je gaat een velomobiel efficiënter wordt omdat luchtweerstand kwadratisch (dacht ik ) toeneemt en de velomobiel daar het minste last van heeft.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#15
http://kreuzotter.de/deutsch/speed.htm
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#16
Je kunt inderdaad omrekenen van watt, 100 watt is 0,1 kilowatt. 1 kilowatt is dan weer om te rekenen naar PK zoals Tim als heeft uitgelegd. Overigens wordt er bij auto's officieel ook al jaren met KW gerekend, alleen doet geen auto fabrikant het, omdat 136 PK beter klinkt dan 100 kw. Misschien kun je met een lokale sportschool nog iets met een spinning bike met een wattmeter ofzo.

Bij het meten van Velomobile efficientie kun je veel leren. Hoe preciezer je meet en hoe meer data je stapelt, des te meer zul je ontdekken dat hele kleine verschillen al heel erg veel uit kunnen maken. Voor je het weet eindigt dit in in een verhitte strijd. Zie het Duitse Forum. Juist als je hele kleine verschillen wilt meten, gaat dat vaak onder de meetnauwkeurigheid van de meetaparatuur. Dan leer je dus nog niks.

Ga je meten met pedalen, zie je wel de druk op de pedaal, maar mis je de verliezen in de aandrijving naar achteren. Ook mis je eventuele verliezen in de constructie, bijvoorbeeld een stoel die 2 cm meegeeft, omdat je dat ook niet kunt meten. Met uitrollen van een bult meet je ook maar een deel, met een windtunneltest ook. Dan mis je bijvoorbeeld dat je misschien wel 70 kunt halen met die ene velomobiel, maar dat het misschien niet zo leuk is dat je dan steeds een schone broek aan moet als je wat onverwachte zijwind hebt enz.

Een verschil van 10 graden in temperatuur kan al een fors verschil in rolweerstand betekenen, afhankelijk van welke banden je gebruikt. We kennen ook allemaal wel dat ene speciale stukje super asfalt dat fantastisch loopt, en een stukje waar het voor geen meter loopt. En zo zijn er nog een heleboel factoren die je meetresultaten kunnen verstoren.

Het is heel erg moeilijk om goed te meten. Bert Hoge heeft dat veel gedaan. Een deel van die resultaten zijn online nog te vinden. ook daarover wordt geroepen dat ze niet kloppen. Omdat de resultaten op grof asfalt buiten niet overeenkomen met de resultaten binnen op de latjes van de gesloten wielerbaan. Aangezien de rolweerstand nogal verschillend is op die verschillende oppervlakten, zou het gek zijn als je in beide situaties even hard gaat.

Iemand die plichtsgetrouw veel dezelfde ritjes meet, kan waarschijnlijk ook wel aangeven hoe groot de afwijking is tussen uitersten en het gemiddelde.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT , TimSch
#17
Clement Pillette verzamelde(/verzamelt?) heel veel data.

Hij was ook degene die lang geleden op het Duitse Forum met data bewees dat de QuestXS zelfs nog iets sneller was/is dan de DF.

De eerste Duitse reactie onder dat bericht was: "Da kommt Ärger."

En die kwam ook. Daniël Fenn ging daarna helemaal los over de in zijn ogen ogelooflijke onzin.
Maar Clement had van al zijn ritten de data verzameld. Hij reed altijd met een vermogensmeter. 
Hij hield van al zijn ritten bij: de temperatuur, de weersomstandigheden, de windrichting, enz. enz.

Dat was duidelijk een kwestie van meten vs gevoel/emotie.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , TimSch , Hoekie
#18
Dank allemaal voor het meedenken!! 

Veel goede tips! Ik was Kreuzotter rekentool even vergeten ;-) Dank ook voor de mensen die deze schoolmeester erop wijzen dat je eenheden kunt omrekenen  Tongue  Dat wist ik eigenlijk stiekem al wel (Gelukkig...)  Big Grin 

Uiteraard snap ik de oneindige invloeden op hoeveel Watt je moet trappen om een bepaalde snelheid te halen, maar om het ook weer niet al te ingewikkeld en wetenschappelijk te maken in groep 5/6 van een basisschool, vind ik de Kreuzotter cijfers bij geen wind, geen helling etc wel goed voor nu. Dan afronden en hopla: Meester Tim moet 1/4 PK trappen om 40 km/u te rijden in zijn banaanfiets en de fanatiek wielrennende meester van een andere groep moet op zijn racefietsje ongeveer 2x zoveel PK leveren om die snelheid te halen.  Cool
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , Hardloper , Lig-hen
#19
Hoeveel zullen nu van hen ook in zo’n banaan / op een open ligger gaan fietsen???
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(08-Sep-2023, 10:20 AM)TimSch schreef: Dank allemaal voor het meedenken!! 

Veel goede tips! Ik was Kreuzotter rekentool even vergeten ;-) Dank ook voor de mensen die deze schoolmeester erop wijzen dat je eenheden kunt omrekenen  Tongue  Dat wist ik eigenlijk stiekem al wel (Gelukkig...)  Big Grin 

Uiteraard snap ik de oneindige invloeden op hoeveel Watt je moet trappen om een bepaalde snelheid te halen, maar om het ook weer niet al te ingewikkeld en wetenschappelijk te maken in groep 5/6 van een basisschool, vind ik de Kreuzotter cijfers bij geen wind, geen helling etc wel goed voor nu. Dan afronden en hopla: Meester Tim moet 1/4 PK trappen om 40 km/u te rijden in zijn banaanfiets en de fanatiek wielrennende meester van een andere groep moet op zijn racefietsje ongeveer 2x zoveel PK leveren om die snelheid te halen.  Cool


Misschien een wedstrijdje tussen Meester Tim en Meester Wielrenfiets? Maakt het inzichtelijk.
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen
#21
(08-Sep-2023, 12:17 PM)Josligfiets schreef: Misschien een wedstrijdje tussen Meester Tim en Meester Wielrenfiets? Maakt het inzichtelijk.

Dit vind ik best een goed idee! En ik denk dat de meester in kwestie er best voor te porren is ;-)
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Lig-hen , Willeke_IGKT
#22
@ TimSch :  Dit vind ik best een goed idee! En ik denk dat de meester in kwestie er best voor te porren is ;-)


Een filmpje van dat festijn wordt zeker op prijs gesteld  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
#23
Monteer de video camera maar achterstevoren Wink
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Lig-hen , TimSch , Willeke_IGKT
#24
Stiekem toch een best interessante vraag zo. Want eigenlijk zegt dat "hoeveel pk heeft ie" niet zoveel. In de folder van een Golf GTI staat dat hij 241 pk "heeft" maar die kun je slechts in bepaalde omstandigheden en voor korte tijd gebruiken. Op die manier heeft een fiets een potentieel vermogen van 2,5 kW of 3,5 pk, aangezien je Lavreysen of Hoogland hem kan laten fietsen.
En van de andere kant zijn velomobielen veel meer dan auto's gemaakt om zo efficiënt mogelijk te zijn.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
(09-Sep-2023, 02:35 PM)Bacchus schreef: Stiekem toch een best interessante vraag zo. Want eigenlijk zegt dat "hoeveel pk heeft ie" niet zoveel. In de folder van een Golf GTI staat dat hij 241 pk "heeft" maar die kun je slechts in bepaalde omstandigheden en voor korte tijd gebruiken. Op die manier heeft een fiets een potentieel vermogen van 2,5 kW of 3,5 pk, aangezien je Lavreysen of Hoogland hem kan laten fietsen.
En van de andere kant zijn velomobielen veel meer dan auto's gemaakt om zo efficiënt mogelijk te zijn.

Als je uitgaat van 3,5 PK is ook de vraag te beantwoorden:
"Meester; hoe hard kan die?"

Niels, 0,3, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
De racefietsende meester heeft de uitdaging geaccepteerd  Big Grin 

Wordt vervolgd dus  Wink
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
montage standaard
Goedkope snelspanner...melle z — 05:00 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... de gierzwaluwe...datakneder — 03:59 PM
montage standaard
Bedankt voor de tip,...blokdoorn — 03:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... de gierzwaluwen ...Atrike — 03:21 PM
montage standaard
Het werkt top! Je ...Duncan — 02:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is echt goedko...Wim -de roetsende — 01:30 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schattin...365cycle — 12:35 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag G. vandaag we...365cycle — 12:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mijn fietsen zijn ee...blokdoorn — 12:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zou het -hoe hinderl...ZoefZoef — 10:30 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ...Wim -de roetsende — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen wet...Willeke_IGKT — 09:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mij is altijd gele...Hardloper — 09:08 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel ong...Hoekie — 08:47 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM