Kruispunten: welke variant is jouw favoriet?
|
Berichten: 251
Topics: 12
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 66
267 x bedankt in 121 berichten
08-Sep-2023, 06:46 PM
Het is wat met al die automobilisten.
Als ze zich links van het fietspad bevinden valt het nog wel mee, maar als ze ons fietspad kruisen wordt het heel snel complexer.
Hier vlakbij in aan de Heerbaan in Veldhoven liggen er 4 verschillende kruispunten met elk een heel verschillende inrichting achter elkaar.
Op een zonnige dag in Maart heb ik er even een filmpje van gemaakt.
Welke variant is jouw favoriet?
Even an absolute beginner has to start somewhere.
Berichten: 2.259
Topics: 72
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1473
1758 x bedankt in 782 berichten
Nr 2 en 4 zijn super. Nr 4 is, geloof ik, mijn favoriet. Hopelijk komen er in Friesland ook meer van dit soort oplossingen.
Groet,
Marco
Berichten: 190
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
293 x bedankt in 172 berichten
Of een fietstunnel. Vandaag heb ik de weg van Witmarsum naar Makkum nog gekruist. 100 km weg zonder middenberm. Levensgevaarlijk.
Berichten: 746
Topics: 40
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 407
818 x bedankt in 606 berichten
08-Sep-2023, 09:31 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Sep-2023, 09:34 PM door Hardloper.)
Ik denk 2 en 4. Die laatste heb ik denk ik ooit vanuit de auto gezien. Zou ik best nog wel een keer willen doen.
Maar ik heb ook eens je andere filmpje bekeken, als ik wat meer afstand weet te overbruggen met de VM. Eksel is nog geen 100km voor mij. Dan zou ik best wel die tocht door de Bomen willen maken. Moet wel te doen zijn denk ik zo. Heb je zin om dan mee te gaan TVWijk? En misschien met nog wat mensen die zin hebben?
Geduld is een schone zaak.
Net als respect voor de medemens.
Berichten: 251
Topics: 12
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 66
267 x bedankt in 121 berichten
08-Sep-2023, 10:06 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Sep-2023, 10:07 PM door TvWijk.)
Laat maar weten wanneer je in de buurt bent, dan kijk ik of het schikt.
"Fietsen door de bomen" is 23,5 km ten zuiden van mijn woonplaats Bergeijk.
Even an absolute beginner has to start somewhere.
Berichten: 746
Topics: 40
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 407
818 x bedankt in 606 berichten
(08-Sep-2023, 10:06 PM)TvWijk schreef: Laat maar weten wanneer je in de buurt bent, dan kijk ik of het schikt.
"Fietsen door de bomen" is 23,5 km ten zuiden van mijn woonplaats Bergeijk.
Mijn VM is er nog niet. Maar het is misschien iets om in het voorjaar te gaan doen of anders volgend najaar met iets kouder weer als nu. Bergeijk is voor mij nog geen 50km.
Geduld is een schone zaak.
Net als respect voor de medemens.
Berichten: 1.047
Topics: 78
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 116
1620 x bedankt in 597 berichten
Doe mij nr 2 maar. Dan hoef je niet te klimmen. Auto's zijn daar veel beter in.
Niet geschoten is ook mis Flevotrike Jouta tadpole blue line | Quest 377
Berichten: 1.013
Topics: 35
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 12121
1495 x bedankt in 642 berichten
Nummer 2 heeft ook mijn voorkeur maar alle vier zijn acceptabel.
Ik zie helaas te veel rotondes waar de fietsers geen voorrang krijgen.
En stoplichten die vooral fietsers laten wachten.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 746
Topics: 40
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 407
818 x bedankt in 606 berichten
(09-Sep-2023, 12:40 AM)Bart Verbeek schreef: Dan hoef je niet te klimmen.
In het klimmen zie ik juist een sportieve uitdaging.
Geduld is een schone zaak.
Net als respect voor de medemens.
Berichten: 1.013
Topics: 35
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 12121
1495 x bedankt in 642 berichten
Ik klim liever uit een tunneltje dan over een brug.
Die sportieve uitdagingen zijn er voor sportieve ritjes. Niet als voorkeur voor alle fietsers alle keren dat ze een weg moeten kruisen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 305
Topics: 7
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 103
540 x bedankt in 265 berichten
(09-Sep-2023, 09:52 AM)Willeke_IGKT schreef: Ik klim liever uit een tunneltje dan over een brug.
Bij mij precies omgekeerd. Naar beneden snelheid maken en die gebruiken om er weer uit te rijden. Lukt niet met een brug. Onbekende tunnels zijn echter een crime, omdat je niet weet hoe ze de overgangen hebben gemaakt.
Mijn voorkeur is kruising 1. Bij rustig verkeer kan ik hier mijn snelheid houden. De voorkeur is dan wel als kruising op een vaste, veelgebruikte route. Op onbekend terrein zou ik 4 prefereren omdat ik dan zelf nog het meeste overzicht heb.
Berichten: 1.013
Topics: 35
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 12121
1495 x bedankt in 642 berichten
Tunneltjes geven meestal minder hoogte meters dan bruggen over wegen. Dus zelfs als je moet stoppen op het laagste punt is er minder klimmen.
Als ik naar zo'n route kijk denk ik aan regelmatig gebruik van die route. Dan zou ik zeker de voorkeur geven aan 2 over 4, maar nog steeds beide over een rotonde waar de auto's voorrang krijgen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 804
Topics: 14
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1006
1369 x bedankt in 664 berichten
Mooi filmpje en alle kruisingen wel zo'n beetje de beste in hun soort. Vanuit lekker doorfietsen geef ik de voorkeur aan de tunnelvorm maar die heeft wel een uitdaging qua veiligheidsgevoel en de bochten zijn erg krap.
#1, rotonde met gescheiden fietspad, is goedkoop en makkelijk in te passen. Je hoeft niet te klimmen. Wel slecht overzichtelijke kruisingen met autoverkeer. Daarmee naar mijn inzicht met afstand de dodelijkste. Helaas ook vaak veel te klein toegepast, zodat je onmogelijke bochtstralen voor de fietsers overhoudt.
#2, tunnelrotonde, conflictvrij. Kan denk ik veel eenvoudiger als fietserskruising binnen de auto-rotonde.
#3, verkeerslichten. Hier uitgevoerd met sensor. Achterlijk concept voor communicatiebeperkte weggebruikers (lees: automobilisten). Niet conflictvrij (altijd de kans op een automobilist die denkt dat 2x de snelheidslimiet door rood hetzelfde is als gewoon door oranje) en altijd enigszins verwarrend voor fietsers onderling. Efficiënt in ruimte maar een ramp in capaciteit.
#4, verhoogde fietsrotonde. Ziet er prachtig uit, spreekt duidelijk uit dat je als gemeente (zie ook de gegolfde middenmarkering, naar het wapen van Eindhoven) de fietser ziet. Praktisch minder dan de tunnel, al valt er iets voor te zeggen dat je de verkeersstromen natuurlijk afremt op de kruising en daarna weer net zo natuurlijk versnelt.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|