Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vehnnbahn
#1
Het rijden van de Vehnnbahn, een grensoverschrijdende fietsroute van ongeveer 125km tussen Aken (D) en Troisvierges (L) stond al een tijdje op m'n lijstje. Het aangekondigde zomerweer én het feit dat mijn vakantie eindelijk begonnen was, maakte dat ik deze tocht niet langer wilde uitstellen, zoals in het verleden al wel eens 'n paar keer was gebeurd. Meteen ook een ideale rit om de nieuwe TRICON 26 eens goed uit te testen  Wink

Mijn plan was om met de fiets naar Aken te rijden, daar te overnachten, de dag erna de Vehnnbahn te fietsen naar Luxemburg, daar één dag rust te houden en op dag vier in één ruk van Luxemburg terug naar huis te rijden. In Aken kon ik terecht bij iemand van Vrienden op de Fiets, in Troisvierges had ik op de camping een Pod gereserveerd. Ik ben vroeger veel met de tent op (fiets)vakantie geweest, maar die dagen zijn over en mijn al wat oudere lijf wil tegenwoordig toch het liefst een écht bed om in te slapen.

Routes had ik laten berekenen via Bikrouter.de  Naar Aken was het iets van een 135km, van Troisvierges naar huis iets van een 235km. De route van de Vehnnbahn had ik van de site zelf gehaald. Dat is volgens de website niet techt nodig omdat de route in beide richtingen zou bewegwijzerd zijn, maar ik was toch blij dat ik de route in mijn gps had gestopt. 

Mijn gastvrouw in Aken had laten weten dat ze niet voor 20:00u thuis zou zijn, dus ben ik afgelopen maandag tegen een uur of 10 thuis vertrokken. De weg naar Aken verliep vrij vlot. Het eerste deel langs het kanaal richting Maasmechelen ken ik en alles verliep zoals gepland totdat mijn gps thv de grensovergang met Nederland kuren begon te krijgen en mij steeds terug wilde sturen. Ik kreeg het probleem met de gps niet meteen opgelost, het was op dat moment ook veel te warm om lang stil te staan, dus heb ik vanaf dan maar gereden via de route die Google Maps berekende. Niet echt handig, want op de trike heb ik geen bevestiging voor een smartphone (ik heb toch immers een fiets gps! ), dus ik moest ik voortdurend met 1 hand vasthouden. In de late namiddag arriveerde ik in de buurt van het drielandenpunt en daar was het lekker zweten bergop richting Vaals. In Aken zelf ook nog redelijk (voor mij) steile stukken gehad, maar ik was tegen 19:30u waar ik zijn moest en heb ik rustig in de lommerd zitten wachten tot mijn gastvrouw arriveerde. 

Dinsdagochtend tegen een uur of negen vertrokken. Op aanraden van mijn gastvrouw niet naar het startpunt van de Vehnnbahn (station Rothe Erde) gereden omdat het daar nogal chaotisch is voor fietsers én er werken bezig zijn, maar de route 1km verder begonnen. Ik wist van dat de route van Aken naar Troisvierges de route lichtjes omhoog loopt (1 à 2% steiging), maar het duurde 1,5u voordat ik eindelijk 'n keer niet omhoog moest fietsen. Wegdek van de Vehnnbahn was daar intussen perfect (en zou dat ook blijven) met gelukkig de nodige schaduw van bomen (het was die dag +30°). 

[Afbeelding: vehnnbahn1.jpg]

Onderweg kom je langs 'n paar plaatsen waar je kan drinken en een hapje eten, maar die waren allemaal gesloten. Onderweg ook verschilllende infopanelen rond de Vehhbahn zelf : 

[Afbeelding: vhennbahnonderwegjpeg.jpg]

[Afbeelding: vehnnbahn2.jpg]

Je komt ook één keer door een tunnel, daar heb ik wel even blijven staan afkoelen : 

[Afbeelding: vehnnbahntunnel.jpg]

Rond de middag vond ik de buurt van Waimes (B) een slagerij die ook broodjes verkocht, daar ben ik gestopt voor een broodje verse ham en 2 ijskoude cola's. Nadien me opnieuw ingesmeerd en weer verder over het fluisterasfalt van de route richting Luxemburg. Rond een uur of drie zag ik pas voor het eerst een bordje met de afstand naar Troisvierges (35km), ik zat dus ruim op schema en arriveerde op de camping rond 17:30u. 

[Afbeelding: vehnbahnpod.jpg]

Ik had mezelf goed ingeschat door me een rustdag te gunnen op dag drie. Twee volle dagen fietsen met bagage met zo'n hitte en met vooral de steigingen die ik niet gewoon ben, waren toch vrij vermoeiend. Dag drie heeft dus ook de trike een rustdag gehad, buiten in het zwembad plonsen heb ik die dag ook niet veel gedaan. 

Dag vier dan, de terugweg. Iets voor 09:00u kunnen vertrekken, met nog 'n extra grote fles water aan boord voor onderweg. Vooral in het begin moest er flink geklommen worden, maar dat was voor mij ook de reden om de Vehnnbahn van Aken naar Troisvierges te rijden en niet andersom. De route die Bikerouter.de had berekend was ook 'n hele mooie, doorheen de Ardennen met af en toe ook goeie stukken weg (ach ja, België ....). In het centrum van Luik begon mijn gps alweer kuren te krijgen, hij blééf me maar blokje om terug sturen. Dat in combinatie met wegenwerken en omleidingen, maakte dat ik bijna 1u verspeelde vooraleer ik de stad uit was en ik weer langs het water aan het rijden was richting Maastricht. Door Maastricht centrum verliep vrij vlot, muv. 1 poortje waar ik met mijn trike niet tussendoor raakte, daar heb ik wat hulp gehad van andere fietsers (waarom stadsontwerpers er nog steeds van uitgaan de fietsen alleen maar 2 wielen hebben, is mij altijd al een raadsel geweest). 

Rond een uur of vijf was mijn water op, begon mijn maag te knorren en bevond ik mij vlakbij een taverne waarvan ik wist dat ze lekker ijs hebben, dus dat kwam héél goed uit. Na een spaghetti, 'n paar koude cola's, een coupe dame blanche en een gevulde fles met water kon ik weer verder richting mijn thuis . Dat stuk is het saaiste en gaat het minst snel vooruit, omdat je de weg kent en weet wat er nog allemaal moet komen eer je thuis bent. Maar iets voor 21:00u stond ik op m'n oprit, ik ben in totaal een kleine 12u onderweg geweest van Troisvierges naar Ravels (en ik was blij dat ik thuis was hoor !).

De trike heeft zich voorbeeldig gedragen. Gelet op de recente plofbinnenband had ik wel de VEE TYRE CO SPEEDSTER bandjes vooraan vervangen door SCHWALBE'S BIG BEN PLUS-en. En ik moet eerlijk zijn : kwa snelheid heb ik weinig verschil gemerkt, ook al fietste ik nu met bagage (ik denk dat ik iets van een 16 kilo bij me had). Ik heb geen enkel fysiek ongemak gehad, alleen maar vermoeide benen. Een trike blijft (bij mooi weer) mi. de ideale vakantiefiets : stabiel, comfortabel ... Afijn, ik moet hier natuurlijk de voordelen van een ligfiets niet uit de doeken doen  Big Grin

En of de Vehhnbahn de moeite was ? Ik vond van wel. Niet dat ik hem volgend jaar weer terug wil gaan fietsen, maar het is een prachtig fietspad dat tussen Aken en Troisvierges doorheen drie landen slingert. Wel ben ik blij dat ik hem niet in het hoogseizoen heb gefietst (juni -augustus) , want dan wil het wel eens flink druk zijn op de route volgens hetgeen ik erover gelezen heb. Aanrader !
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
#2
Hoe lang in voren heb je de camping geboekt?
Is daar een bed in dat huisje?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Mooi verslag!!! En je beschrijving van het laatste deel van je rit is ook zo herkenbaar. Vooral na zo'n mooie rit.
Antwoord }
#4
(09-Sep-2023, 12:15 PM)Fietsbennie schreef: Hoe lang in voren heb je de camping geboekt? Is daar een bed in dat huisje?

Aangezien het last-minute belissing was ivm het mooie weer, heb ik pas de dag voordat ik vertrok dat huisje gereserveerd. Dat kan allemaal online, maar je moet wel geluk hebben dat er eentje vrij is, want de camping heeft er maar twee. Bed en beddengoed zijn idd aanwezig, net zoals bestek en servies. Voor (bad)handdoeken ed. moet je bijbetalen.
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Mooie tocht, ik heb de Vennbahn ongeveer een jaar geleden voor de helft gereden vanaf het startpunt bij station Aachen Rothe Erde tot aan Sourbrodt. Bij Sourbrodt ben ik toen omhoog gereden naar Signal de Botrange (https://ligfietsers.nl/thread-1527.html).

Nu uren lang over zo'n afgeschermd fietspad rijden vond ik voor de afwisseling het rijden over "normale" wegen ook wel weer leuk.

De tweede helft van de Vennbahn zou ik ook nog wel eens een keer af willen rijden. In de eerst helft zou ik
dan waarschijnlijk wat lussen afsnijden. Het kronkelt nogal die Vennbahn.

Het jaagpad langs de Zuid-Willemsvaart waar je de eerste dag over reed reken ik tot mijn favoriete fietsroutes.
Antwoord }
Bedankt door: quattrovelootje , Willeke_IGKT
#6
Dank je wel voor dit mooie verslag Quattrovelootje, fijn om die verhalen te lezen.
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM