Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoi, ik ga een ligfiets opbouwen
#1
Hallo allemaal. Ik zal mezelf even voorstellen. Ik ben Pieter Melis, ik rij nu zon twee jaar met een speedpedelec naar mijn werk (ongeveer 10.000km per jaar) en nu begint de accu versleten te raken. Aangezien dat nogal een grote kost gaat zijn en omdat ik ook wel weer wat anders zou willen ben ik naar alternatieven gaan zoeken. Omdat het idee van zo efficiënt mogelijk op eigen kracht jezelf verplaatsen me wel aanspreekt ben ik mezelf gaan oriënteren op ligfietsen en velomobielen. Een velomobiel is helaas te groot en onhandig om hier bij ons te stallen plus het is ook nogal een investering. Dus ik kwam uit op een (snelle) ligfiets.
Na wat zoekwerk is de keuze gevallen op een M5 M-racer, deels omdat het idee van een Zeeuwse fiets me erg aanspreekt en deels ook vanwege de positieve ervaringen die ik er op internet over heb gelezen. Nu was het oorspronkelijke idee om bij M5 een M-racer te huren en daar een weekje mee rond te rijden om te ervaren hoe dat gaat, en om überhaupt te zien of ligfietsen wel iets voor mij is. Toen ik daarvoor contact opnam met Bram kwam ik er achter dat dat niet meer mogelijk is omdat hij ze (momenteel) niet meer kan leveren.
Ik dacht weet je wat laat ik eens gek doen en dus heb ik via marktplaats een kaal frame gekocht wat ik nu helemaal zelf ga opbouwen. Inmiddels heb ik het frame laten poedercoaten en een setje wielen plus banden met nog wat andere losse onderdelen gekocht. Het gaat niet zo heel snel omdat ik het allemaal van mijn woonwerk kilometervergoeding wil doen en dus iedere maand een paar onderdeeltjes kan kopen. Ik zal binnenkort wel een topic openen om de voortgang met jullie te delen maar ook om adviezen in te winnen over welke onderdelen te kopen en waar (bijvoorbeeld het stoeltje en een tailbox die ik toch wel graag wil hebben).
Ik weet dat het een behoorlijke gok is aangezien ik 0km ligfiets ervaring heb en de M-racer niet de makkelijkste ligfiets is om het op te leren maar ik hou wel van een uitdaging/avontuur dus we gaan het gewoon proberen.
Antwoord }
#2
Ben heel benieuwd, ik ga het volgen!
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(12-Oct-2023, 08:48 PM)LigZeeuw schreef: Ik weet dat het een behoorlijke gok is aangezien ik 0km ligfiets ervaring heb en de M-racer niet de makkelijkste ligfiets is om het op te leren maar ik hou wel van een uitdaging/avontuur dus we gaan het gewoon proberen.


Sommige mensen leren het nooit (ik ken er één). Mijn dochter vroeg me: "Hoe werkt dat?" terwijl ze er al op zat. "Remmen in, druk op de trappers en rem loslaten". Ze reed gewoon weg. De andere twee zeiden: "Dat gaat me wel een half jaar duren." 10 minuten later reden ze zelfstandig.

Nu geef ik toe, kinderen leren het wel het makkelijkst, maar met jouw houding geloof ik dat je het zo onder de knie hebt. In ieder geval je evenwicht bewaren. Door het verkeer manouvreren kost wel wat tijd om de ervaing op te bouwen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#4
Dag Pieter,
Wat een leuk idee. Alleen vraag ik me wel af of je niet toch beter ook eens kijkt wat een tweedehands ligfiets op marktplaats kost. En kijkt wat alles gaat kosten. Voordat je straks 2x zoveel kwijt bent.
Even op Marktplaats afstruinen en ik vind al een ligfiets voor 50 euro:
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...2-ligfiets
Of het iets is, dat weten andere beter.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Citaat:Ik weet dat het een behoorlijke gok is aangezien ik 0km ligfiets ervaring heb......

Ik neem aan dat Pieter Melis niet dezelfde persoon is als PieterMels? Die had namelijk best veel ligfiets ervaring.

Een ligfiets helemaal zelf opbouwen is een mooi project. Ga ik zeker volgen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(12-Oct-2023, 09:24 PM)Hardloper schreef: Dag Pieter,
Wat een leuk idee. Alleen vraag ik me wel af of je niet toch beter ook eens kijkt wat een tweedehands ligfiets op marktplaats kost. En kijkt wat alles gaat kosten. Voordat je straks 2x zoveel kwijt bent.
Even op Marktplaats afstruinen en ik vind al een ligfiets voor 50 euro:
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...2-ligfiets
Of het iets is, dat weten andere beter.

Dit heeft niets met een M5 racer te maken.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#7
(12-Oct-2023, 09:47 PM)Tom Fekkes schreef:
(12-Oct-2023, 09:24 PM)Hardloper schreef: Dag Pieter,
Wat een leuk idee. Alleen vraag ik me wel af of je niet toch beter ook eens kijkt wat een tweedehands ligfiets op marktplaats kost. En kijkt wat alles gaat kosten. Voordat je straks 2x zoveel kwijt bent.
Even op Marktplaats afstruinen en ik vind al een ligfiets voor 50 euro:
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...2-ligfiets
Of het iets is, dat weten andere beter.

Dit heeft niets met een M5 racer te maken.
Wim jij kan vast wel uitleggen of de M5's die hier rond de 200 euro aangeboden wel of geen racers zijn. En of ze eventueel gebruikt kunnen worden voor onderdelen. 
≥ Vind m5 ligfiets op Marktplaats - oktober 2023

Ik was nog eens op die website, weet echt wat allemaal precies de verschillen zijn tussen die M5's. Maar bedoel je met dat tail gebeuren dit:
http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Carb...Tail_Bags/
En wat heb je precies nog nodig als zitting:
https://www.ventisit.nl/store/91x24-cm-M...-p28856077
https://www.ventisit.nl/store/93x24-cm-M...-p28856059
Hier zie ik de zitting zonder het harde gedeelte voor een M5.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(12-Oct-2023, 09:20 PM)datakneder schreef:
(12-Oct-2023, 08:48 PM)LigZeeuw schreef: Ik weet dat het een behoorlijke gok is aangezien ik 0km ligfiets ervaring heb en de M-racer niet de makkelijkste ligfiets is om het op te leren maar ik hou wel van een uitdaging/avontuur dus we gaan het gewoon proberen.


Sommige mensen leren het nooit (ik ken er één). Mijn dochter vroeg me: "Hoe werkt dat?" terwijl ze er al op zat. "Remmen in, druk op de trappers en rem loslaten". Ze reed gewoon weg. De andere twee zeiden: "Dat gaat me wel een half jaar duren." 10 minuten later reden ze zelfstandig.

Nu geef ik toe, kinderen leren het wel het makkelijkst, maar met jouw houding geloof ik dat je het zo onder de knie hebt. In ieder geval je evenwicht bewaren. Door het verkeer manouvreren kost wel wat tijd om de ervaing op te bouwen.

Ik heb er zelf ook wel goede moed op. Ik woon in een rustig dorp waar genoeg verlaten weggetjes zijn om te oefenen. Ervaring in de stad heb ik niet echt nodig aangezien ik hier het dorp uit fiets en dan via fietspaden op mijn werk kom (bijna) zonder door een bebouwde kom te komen, dus dat scheelt ook weer.

(12-Oct-2023, 09:44 PM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:Ik weet dat het een behoorlijke gok is aangezien ik 0km ligfiets ervaring heb......

Ik neem aan dat Pieter Melis niet dezelfde persoon is als PieterMels? Die had namelijk best veel ligfiets ervaring.

Een ligfiets helemaal zelf opbouwen is een mooi project. Ga ik zeker volgen.

Nee dat is niet dezelfde persoon als het goed is

(12-Oct-2023, 09:52 PM)Hardloper schreef:
(12-Oct-2023, 09:47 PM)Tom Fekkes schreef:
(12-Oct-2023, 09:24 PM)Hardloper schreef: Dag Pieter,
Wat een leuk idee. Alleen vraag ik me wel af of je niet toch beter ook eens kijkt wat een tweedehands ligfiets op marktplaats kost. En kijkt wat alles gaat kosten. Voordat je straks 2x zoveel kwijt bent.
Even op Marktplaats afstruinen en ik vind al een ligfiets voor 50 euro:
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...2-ligfiets
Of het iets is, dat weten andere beter.

Dit heeft niets met een M5 racer te maken.
Wim jij kan vast wel uitleggen of de M5's die hier rond de 200 euro aangeboden wel of geen racers zijn. En of ze eventueel gebruikt kunnen worden voor onderdelen. 
≥ Vind m5 ligfiets op Marktplaats - oktober 2023

Ik was nog eens op die website, weet echt wat allemaal precies de verschillen zijn tussen die M5's. Maar bedoel je met dat tail gebeuren dit:
http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Carb...Tail_Bags/
En wat heb je precies nog nodig als zitting:
https://www.ventisit.nl/store/91x24-cm-M...-p28856077
https://www.ventisit.nl/store/93x24-cm-M...-p28856059
Hier zie ik de zitting zonder het harde gedeelte voor een M5.

Bedankt voor de links. Dat zijn allemaal geen M-racers en daar ben ik wel heel specifiek naar op zoek. Daarnaast vind ik het zelf bouwen leuk en heb ik met de reiskostenvergoeding genoeg budget (als ik maar genoeg geduld heb).
Dat is inderdaad zon tailbox waar ik naar op zoek ben, maar die zijn dus niet meer leverbaar momenteel heb ik begrepen van M5.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(12-Oct-2023, 09:52 PM)Hardloper schreef: Wim jij kan vast wel uitleggen of de M5's die hier rond de 200 euro aangeboden wel of geen racers zijn. En of ze eventueel gebruikt kunnen worden voor onderdelen. 
≥ Vind m5 ligfiets op Marktplaats - oktober 2023

Ik was nog eens op die website, weet echt wat allemaal precies de verschillen zijn tussen die M5's. Maar bedoel je met dat tail gebeuren dit:
http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Carb...Tail_Bags/
En wat heb je precies nog nodig als zitting:
https://www.ventisit.nl/store/91x24-cm-M...-p28856077
https://www.ventisit.nl/store/93x24-cm-M...-p28856059
Hier zie ik de zitting zonder het harde gedeelte voor een M5.

@Hardloper, je bent lekker enthousiast en je schrijft op dit moment nog veel meer dan je fietst.
Is geen probleem hoor en ik vind het erg leuk om te lezen dat je zo'n zin hebt om een vm-rijder te worden.

Bovenstaande reactie had je echter beter kunnen weglaten. Soms moet je gewoon lezen en niet reageren.

Jouw voorbeeldfiets van Marktplaats is echt geen geschikte fiets voor TS.
Dit heeft werkelijk niets met de hoge kwaliteit van een M5 te maken die TS wil gaan opbouwen en waar hij op wil gaan fietsen. Dit was dus zeker geen goed advies of tip.

Dan stuur je ook nog links door van een ventisit. Je noemt dit 'de zitting zonder het harde gedeelte'. Door deze zin weet ik dat je geen idee hebt waar je het over hebt. Dat is ook helemaal niet erg voor een nog niet begonnen vm-rijder. Maar mijn advies is om dan niet een reactie te sturen met 'adviezen'.
Een ventisit is namelijk gewoon het matje dat je op de zitting legt. Het heeft verder niets met een echt zitje te maken. Hier heeft TS dus niets aan.


Dan stuur je ook nog een link en zegt dat Wim vast wel kan uitleggen wat wel of geen M-Racers zijn.
Dat kun je zelf ook als je je er even in zou verdiepen. Een M-Racer van M5 is gewoon een model het is een type van M5 en die zien er eigenlijk altijd hetzelfde uit. De wielmaat kan iets verschillen: met een 26" of 28" voorwiel.

Ik verwijt jou niets, maar ik hoop wel dat je het bovenstaande als een welgemeend advies beschouwt.

-
-
Er staat wel een Shockproof van €600 op Marktplaats te koop met een Koffer. 

Koffer houden en de fiets ook of weer verkopen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#10
(13-Oct-2023, 12:03 AM)Wim -de roetsende schreef:
(12-Oct-2023, 09:52 PM)Hardloper schreef: Wim jij kan vast wel uitleggen of de M5's die hier rond de 200 euro aangeboden wel of geen racers zijn. En of ze eventueel gebruikt kunnen worden voor onderdelen. 
≥ Vind m5 ligfiets op Marktplaats - oktober 2023

Ik was nog eens op die website, weet echt wat allemaal precies de verschillen zijn tussen die M5's. Maar bedoel je met dat tail gebeuren dit:
http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Carb...Tail_Bags/
En wat heb je precies nog nodig als zitting:
https://www.ventisit.nl/store/91x24-cm-M...-p28856077
https://www.ventisit.nl/store/93x24-cm-M...-p28856059
Hier zie ik de zitting zonder het harde gedeelte voor een M5.

@Hardloper, je bent lekker enthousiast en je schrijft op dit moment nog veel meer dan je fietst.
Is geen probleem hoor en ik vind het erg leuk om te lezen dat je zo'n zin hebt om een vm-rijder te worden.

Bovenstaande reactie had je echter beter kunnen weglaten. Soms moet je gewoon lezen en niet reageren.

Jouw voorbeeldfiets van Marktplaats is echt geen geschikte fiets voor TS.
Dit heeft werkelijk niets met de hoge kwaliteit van een M5 te maken die TS wil gaan opbouwen en waar hij op wil gaan fietsen. Dit was dus zeker geen goed advies of tip.

Dan stuur je ook nog links door van een ventisit. Je noemt dit 'de zitting zonder het harde gedeelte'. Door deze zin weet ik dat je geen idee hebt waar je het over hebt. Dat is ook helemaal niet erg voor een nog niet begonnen vm-rijder. Maar mijn advies is om dan niet een reactie te sturen met 'adviezen'.
Een ventisit is namelijk gewoon het matje dat je op de zitting legt. Het heeft verder niets met een echt zitje te maken. Hier heeft TS dus niets aan.


Dan stuur je ook nog een link en zegt dat Wim vast wel kan uitleggen wat wel of geen M-Racers zijn.
Dat kun je zelf ook als je je er even in zou verdiepen. Een M-Racer van M5 is gewoon een model het is een type van M5 en die zien er eigenlijk altijd hetzelfde uit. De wielmaat kan iets verschillen: met een 26" of 28" voorwiel.

Ik verwijt jou niets, maar ik hoop wel dat je het bovenstaande als een welgemeend advies beschouwt.

-
-
Er staat wel een Shockproof van €600 op Marktplaats te koop met een Koffer. 

Koffer houden en de fiets ook of weer verkopen.

Die shockproof heb ik inderdaad gezien maar volgens de verkoper gaat die koffer niet passen op de m-racer. Daarnaast is de koffer beschadigd dus die zou ik dan moeten repareren en daarna spuiten (wat wel weer een leuke uitdaging is natuurlijk)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#11
Pieter,

Ik hou wel van je enthousiasme en ga het volgen. Ik heb je een PB gestuurd, wellicht kan ik iets voor je betekenen.

Bob
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Citaat:Die shockproof heb ik inderdaad gezien maar volgens de verkoper gaat die koffer niet passen op de m-racer. Daarnaast is de koffer beschadigd dus die zou ik dan moeten repareren en daarna spuiten (wat wel weer een leuke uitdaging is natuurlijk)

Als die niet past, dan wordt het wel een hele grote uitdaging.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#13
(13-Oct-2023, 09:30 AM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:Die shockproof heb ik inderdaad gezien maar volgens de verkoper gaat die koffer niet passen op de m-racer. Daarnaast is de koffer beschadigd dus die zou ik dan moeten repareren en daarna spuiten (wat wel weer een leuke uitdaging is natuurlijk)

Als die niet past, dan wordt het wel een hele grote uitdaging.

Bedoel je dat het dan een uitdaging wordt om überhaupt een passende box te vinden of een uitdaging om deze passend te maken?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Ik denk dat die van de M-racer lager zit waardoor je een uitsparing voor het achterwiel moet maken?
Je kan eerst gaan fietsen met een toptas die over de zitting past, of met een bagagedrager, en later je eigen box maken. Mooie nieuwe uitdaging als je fiets klaar is Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(12-Oct-2023, 08:48 PM)LigZeeuw schreef: Ik zal binnenkort wel een topic openen om de voortgang met jullie te delen maar ook om adviezen in te winnen over welke onderdelen te kopen en waar (bijvoorbeeld het stoeltje en een tailbox die ik toch wel graag wil hebben).
Ik weet dat het een behoorlijke gok is aangezien ik 0km ligfiets ervaring heb en de M-racer niet de makkelijkste ligfiets is om het op te leren maar ik hou wel van een uitdaging/avontuur dus we gaan het gewoon proberen.

Welkom Pieter! De M-racer is een prachtige, dankbare fiets met een lange leercurve. Met het enthousiasme dat uit je bericht spreekt ga je daar veel plezier van hebben. Ik heb de mijne nu twee jaar en gebruik hem bijna volledig recreatief (<10.000 km tnt) en weet zeker dat er nog meer in de fiets zit dan ik eruit haal.
Qua tailbox: M5 heeft er twee. Een van 21 liter die je op een carbon dragertje/spatbord monteert (21x32 laptop past niet) en een van 57 liter (ten minste: die past toch ook op de M-racer?) die geen drager gebruikt en op de achtervork ligt.
Weet je al wat voor versnellingswerk (klassiek 2x9 met twisters tot hip 1x12 AXS), remmen (robuust op de velg of remt-altijd schijf) of wielen je wil monteren?
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(12-Oct-2023, 09:44 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik neem aan dat Pieter Melis niet dezelfde persoon is als PieterMels? Die had namelijk best veel ligfiets ervaring.

Was mijn eerste gedachte ook Undecided
Aan de manier van communiceren te zien, is hij het niet.



Namens een mede lig zeeuw, welkom op het Ligfietsers.nl forum, LigZeeuw.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(13-Oct-2023, 10:48 AM)Bacchus schreef:
(12-Oct-2023, 08:48 PM)LigZeeuw schreef: Ik zal binnenkort wel een topic openen om de voortgang met jullie te delen maar ook om adviezen in te winnen over welke onderdelen te kopen en waar (bijvoorbeeld het stoeltje en een tailbox die ik toch wel graag wil hebben).
Ik weet dat het een behoorlijke gok is aangezien ik 0km ligfiets ervaring heb en de M-racer niet de makkelijkste ligfiets is om het op te leren maar ik hou wel van een uitdaging/avontuur dus we gaan het gewoon proberen.

Welkom Pieter! De M-racer is een prachtige, dankbare fiets met een lange leercurve. Met het enthousiasme dat uit je bericht spreekt ga je daar veel plezier van hebben. Ik heb de mijne nu twee jaar en gebruik hem bijna volledig recreatief (<10.000 km tnt) en weet zeker dat er nog meer in de fiets zit dan ik eruit haal.
Qua tailbox: M5 heeft er twee. Een van 21 liter die je op een carbon dragertje/spatbord monteert (21x32 laptop past niet) en een van 57 liter (ten minste: die past toch ook op de M-racer?) die geen drager gebruikt en op de achtervork ligt.
Weet je al wat voor versnellingswerk (klassiek 2x9 met twisters tot hip 1x12 AXS), remmen (robuust op de velg of remt-altijd schijf) of wielen je wil monteren?

Qua tailbox neig ik dan eerder naar die 57L maar ik weet niet of ze nog leverbaar zijn, daarnaast heb ik al wat alternatieven gezien dus er is wel wat keuze.
Versnellingen heb ik al binnen, 2x11 Shimano Ultegra met flatbar shifters. Remmen worden Shimano hydraulische schijfremmen. De shifters moeten namelijk op de Shimano remhendels worden gemonteerd. Wielen heb ik al, Mavic Ksyrium 30 disc met vittoria rubino pro banden tubeless gemonteerd. 2x28 inch met 28mm banden.

(13-Oct-2023, 11:40 AM)Hoekie schreef:
(12-Oct-2023, 09:44 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik neem aan dat Pieter Melis niet dezelfde persoon is als PieterMels? Die had namelijk best veel ligfiets ervaring.

Was mijn eerste gedachte ook Undecided
Aan de manier van communiceren te zien, is hij het niet.



Namens een mede lig zeeuw, welkom op het Ligfietsers.nl forum, LigZeeuw.

Dankje! Ik rij dagelijks vanuit Wemeldinge naar Zierikzee en terug.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#18
Citaat:Bedoel je dat het dan een uitdaging wordt om überhaupt een passende box te vinden of een uitdaging om deze passend te maken?

Het laatste  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#19
(13-Oct-2023, 12:42 PM)LigZeeuw schreef: Dankje! Ik rij dagelijks vanuit Wemeldinge naar Zierikzee en terug.

Dan kom je vast over Wilhelminadorp/Goese Meer. Een deel van mijn woon-werk route, áls ik die route neem (is 7 km om)
Ik rij zeer regelmatig Goes (Noordhoek) - Sloegebied vv
Wemeldinge - Zierikzee vv is wel een hele lekkere velomobiel route #jaloers
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(13-Oct-2023, 12:03 AM)Wim -de roetsende schreef: Soms moet je gewoon lezen en niet reageren.


+1 !!!

(12-Oct-2023, 08:48 PM)LigZeeuw schreef: ... een tailbox die ik toch wel graag wil hebben ....


Ik zou zeggen, kijk eens in de categorie zelfbouw, hier, op ligfiets.net, en velomobilforum.de, misschien kun je inspiratie opdoen om er zelf een te bouwen die mooi bij je fiets past.

Zo'n starre doos zou ik zelf niet willen, het lijkt me te kwetsbaar.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(13-Oct-2023, 03:19 PM)Martin van Mourik schreef:
(13-Oct-2023, 12:03 AM)Wim -de roetsende schreef: Soms moet je gewoon lezen en niet reageren.
+2!!

+1 !!!

(12-Oct-2023, 08:48 PM)LigZeeuw schreef: ... een tailbox die ik toch wel graag wil hebben ....


Ik zou zeggen, kijk eens in de categorie zelfbouw, hier, op ligfiets.net, en velomobilforum.de, misschien kun je inspiratie opdoen om er zelf een te bouwen die mooi bij je fiets past.

Zo'n starre doos zou ik zelf niet willen, het lijkt me te kwetsbaar.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(13-Oct-2023, 02:18 PM)Hoekie schreef:
(13-Oct-2023, 12:42 PM)LigZeeuw schreef: Dankje! Ik rij dagelijks vanuit Wemeldinge naar Zierikzee en terug.

Dan kom je vast over Wilhelminadorp/Goese Meer. Een deel van mijn woon-werk route, áls ik die route neem (is 7 km om)
Ik rij zeer regelmatig Goes (Noordhoek) - Sloegebied vv
Wemeldinge - Zierikzee vv is wel een hele lekkere velomobiel route #jaloers

Dat klopt. Of via Wilhelminadorp of via Goese naar Katseveer langs de dijk (deels buitendijks).
Het is een heerlijke route maar ik heb jammergenoeg niet zo heel veel keuze in routes zonder enorm om te gaan rijden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
Welkom!
Eén tip voor een nieuwe rijder op een M-Racer: De ketting rechtdoor langs het voorwiel is efficiënter, maar... hang maar gewoon een extra spanrolletje op, zodat ie er boven langs loopt. Scheelt je een hoop ergernis. Wil je dat toch echt niet: als de band de ketting raakt, ga je niet snel genoeg door de bocht Big Grin
 
Oh en kijk even uit dat je niet met je trapper het wiel raakt - dat komt ook nog wel voor tenzij je echt lang bent.

Also: lekkere route heb je! Op de Zeelandbrug even uitkijken voor de U-vormige stroken in het scharnierpunt, als één van je banden daarop "grijpt" heb je op z'n minst een flinke adrenalineboost (been there, done that, ook met de M-Racer).
Verder: Als je een vlaflipkleurige, felblauwe of pijnlijk knalroze velomobiel ziet rijden in je buurt: Even terugzwaaien. Da's ik of the better half  Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon
#24
(14-Oct-2023, 12:55 AM)365cycle schreef: Welkom!
Eén tip voor een nieuwe rijder op een M-Racer: De ketting rechtdoor langs het voorwiel is efficiënter, maar... hang maar gewoon een extra spanrolletje op, zodat ie er boven langs loopt. Scheelt je een hoop ergernis. Wil je dat toch echt niet: als de band het voorwiel raakt, ga je niet snel genoeg door de bocht Big Grin
 
Oh en kijk even uit dat je niet met je trapper het wiel raakt - dat komt ook nog wel voor tenzij je echt lang bent.

Also: lekkere route heb je! Op de Zeelandbrug even uitkijken voor de U-vormige stroken in het scharnierpunt, als één van je banden daarop "grijpt" heb je op z'n minst een flinke adrenalineboost (been there, done that, ook met de M-Racer).
Verder: Als je een vlaflipkleurige, felblauwe of pijnlijk knalroze velomobiel ziet rijden in je buurt: Even terugzwaaien. Da's ik of the better half  Wink

Bedankt voor de tip, dat idee had ik al in mijn achterhoofd zitten. Ik ben er nog niet over uit of ik dat ga doen of het lekker eigenwijs niet doe.

Leuk ik zal er eens op letten!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#25
Welkom hier. Leuk dat je zelf je ligfiets gaat opbouwen. Ik heb al diverse ligfietsen opgebouwd. Waar je vooral ook goed rekening mee moet houden is dat vanwege de vorm van het stuurtje geen racefiets hendels kunt gebruiken terwijl dat voor de rest van de aandrijving prima mogelijk is. De racederailleurs werken niet met MTB shifters, Raceremmen weer niet met veel MTB V brake hendels e.d.

Of je moet zelf heel erg goed weten wat je aan het doen bent, of vraag advies. het kan goed zijn dat je dan tegen dingen aan loopt die je fietsenmaker ook niet weet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
Mijn Baron heeft STI 'brifters'. Het werkt op zich prima, maar ze zitten mij teveel in mijn uitzicht dus ik ga ze vervangen.

[Afbeelding: 52579924334_56b93923af_b.jpg]

Racederailleurs en MTB shifters kunnen prima samen gaan (ik heb Shimano Ultegra racebrifters en een Deore MTB achterderailleur op mijn Koga racefiets), eventueel met een J-Tek shiftmate (op mijn M5 Low Racer zit een SRAM GX MTB shifter en een Campagnolo Veloce racederailleur met shiftmate). Met het combineren van mechanische race en MTB remonderdelen heb zelf nooit problemen gehad.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM