Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"Turbolator" op een daily driver?
#1
Vanochtend schoot er bij ~55 km/h een tak in m'n achterwielkast. Hij was er na een paar slagen weer uit, maar fijn is het nooit; ik ben altijd bang dat het achterwiel erdoor blokkeert, en als dat geen risico is, dan maakt het nog een enorme hoop takkeherrie (get it? Big Grin ) waar je je helemaal wild van schrikt, zeker met een toerkap + vizier dicht. 
Nu zat ik te denken... de Duitsers zie ik vaker aan de haal met een "turbolator", die op zich het best werkt op een velomobiel zonder achtervering, maar als ik aan de voorkant een beetje carbon verlies door schrapen vind ik dat niet zo'n ramp (plak er zo nu en dan wel een lapje op). 

[Afbeelding: IMG-1754.jpg]

Wat denken jullie, zou dit te doen zijn onder een daily driver? Dan wel zo dat ie makkelijk los te halen is in geval van een lekke band. En met wat zacht materiaal aan de binnenkant, zodat laterale bewegingen van de band niet voor schade aan de band zorgen. 

En - niet nodig maar altijd leuk - zou het aerodynamisch merkbaar voordeel opleveren onder een Bülk?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , hmplantinga , Hoekie
#2
Als je maar 100% zekerheid hebt dat het niet kan loskomen zodra je wat schraapt ermee en je de band daardoor niet beschadigd lijkt het me prima kunnen. En als je m zo wilt loshalen acht ik het niet ondenkbaar als je wat schraapt dat ie een keertje loskomt.

Aerodynamisch voordelen zou best kunnen, maar zal wel miniem zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
(01-Nov-2023, 06:47 PM)ZoefZoef schreef: Als je maar 100% zekerheid hebt dat het niet kan loskomen zodra je wat schraapt ermee en je de band daardoor niet beschadigd lijkt het me prima kunnen. En als je m zo wilt loshalen acht ik het niet ondenkbaar als je wat schraapt dat ie een keertje loskomt.
Een paar goeie bouten kunnen best wat hebben. En het idee is dat ik 'm zelf ontwerp - de voorkant wordt dan dus extra stevig.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Ik vind het een goed idee, zeker omdat je achter over het algemeen weinig lek rijdt. Een tak in het wiel is ook oppassen met je spaken.
Aerodynamisch zal het op hoge snelheiden vast minder wervelingen opleveren omdat de lucht minder makkelijk de wielkast ingaat. Ben benieuwd of die bij steile uit/in ritten ook blijft zitten en of er niet heel veel vuil gaat ophopen.
Privé Peloton 346
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#5
Wat ik me afvraag of je in een velomobiel geen takken ziet liggen. Ik probeer ze altijd te ontwijken, in ieder geval met de wielen. Ik heb trouwens een open trike.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(01-Nov-2023, 10:43 PM)Tom Fekkes schreef: Wat ik me afvraag of je in een velomobiel geen takken ziet liggen. Ik probeer ze altijd te ontwijken, in ieder geval met de wielen. Ik heb trouwens een open trike.
Zeker wel, maar je hebt niet altijd tijd en ruimte om ze te ontwijken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(01-Nov-2023, 10:52 PM)365cycle schreef:
(01-Nov-2023, 10:43 PM)Tom Fekkes schreef: Wat ik me afvraag of je in een velomobiel geen takken ziet liggen. Ik probeer ze altijd te ontwijken, in ieder geval met de wielen. Ik heb trouwens een open trike.
Zeker wel, maar je hebt niet altijd tijd en ruimte om ze te ontwijken.

Dat lukt mij ook niet altijd. Maar het is wel een Murphy-gebeuren als de tak je fiets doorboort. Echt domme pech!! Maar ja, het blijft kwetsbaar.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(01-Nov-2023, 10:43 PM)Tom Fekkes schreef: Wat ik me afvraag of je in een velomobiel geen takken ziet liggen. Ik probeer ze altijd te ontwijken, in ieder geval met de wielen. Ik heb trouwens een open trike.

Niet altijd, Met de Waw (gezien de extreem lange neus) zag ik regelmatig takken en gaten in de weg over het hoofd. Met de Flevobike Versatile zag ik ze ook niet altijd op tijd omdat ik helemaal ingepakt zit en de body door de grote kap nogal hoog in je zicht zit. De Velayo.. ehh mjah dat is een tank, ik hoef de takken niet eens meer te zien, ik ga er wel overheen :p

Voor de Versatile was ik ook bezig met een turbolator? ik wist niet eens dat het zo heette, maar dat dus, wat ik al snel merkte is dat als je een velo heb met achtervering, en je krijgt een lekke band terwijl je ook nog die turbodinges op je fiets heb, het kan heel erg snel heel erg mis gaan, ik raadt het niet aan om het met bouten te monteren, velcro/klittenband zou slimmer zijn, dan kan het tenminste makkelijk van de fiets breken mocht het misgaan, nieuw stukje maken is makkelijker dan de fiets maken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#9
(01-Nov-2023, 11:39 PM)Gideonaut schreef:
(01-Nov-2023, 10:43 PM)Tom Fekkes schreef: Wat ik me afvraag of je in een velomobiel geen takken ziet liggen. Ik probeer ze altijd te ontwijken, in ieder geval met de wielen. Ik heb trouwens een open trike.

Niet altijd, Met de Waw (gezien de extreem lange neus) zag ik regelmatig takken en gaten in de weg over het hoofd. Met de Flevobike Versatile zag ik ze ook niet altijd op tijd omdat ik helemaal ingepakt zit en de body door de grote kap nogal hoog in je zicht zit. De Velayo.. ehh mjah dat is een tank, ik hoef de takken niet eens meer te zien, ik ga er wel overheen :p

Voor de Versatile was ik ook bezig met een turbolator? ik wist niet eens dat het zo heette, maar dat dus, wat ik al snel merkte is dat als je een velo heb met achtervering, en je krijgt een lekke band terwijl je ook nog die turbodinges op je fiets heb, het kan heel erg snel heel erg mis gaan, ik raadt het niet aan om het met bouten te monteren, velcro/klittenband zou slimmer zijn, dan kan het tenminste makkelijk van de fiets breken mocht het misgaan, nieuw stukje maken is makkelijker dan de fiets maken.

Je mist toch wat zicht dus? Dat is wel een vervelende eigenschap van een velomobiel. Maar ja, de velomobiel heeft ook voordelen.
Ik ben wel blij met mijn tadpole trike met 100% zicht maar wel meer luchtweerstand en regengevoelig. Maar mijn regenpak lost veel op. Alleen mijn bril blijft een probleem met regen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Unterhosen https://youtu.be/MCejzHkPH5I?t=155
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(02-Nov-2023, 12:19 AM)Hoekie schreef: Unterhosen https://youtu.be/MCejzHkPH5I?t=155
Thanks Hoekie, nuttig!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Stop jij maar een turbolader op je Bulk, waar komt de luchthapper?

Freek
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#13
(28-Nov-2023, 07:46 PM)Freek1970 schreef: Stop jij maar een turbolader op je Bulk, waar komt de luchthapper?
Komt? Die zit er al in hoor. Heb je de voorkant al eens goed bekeken?  Wink Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(02-Nov-2023, 12:19 AM)Tom Fekkes schreef: Je mist toch wat zicht dus? Dat is wel een vervelende eigenschap van een velomobiel. Maar ja, de velomobiel heeft ook voordelen.
Zie dit nu pas... nee, ik mis geen zicht. Maar zeker in het donker met flinke snelheid kan je niet altijd anticiperen op de exacte staat van het wegdek. 
Hoe meer de fiets zelf op kan lossen, hoe beter.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#15
(01-Nov-2023, 06:19 PM)365cycle schreef: [Afbeelding: IMG-1754.jpg]
Wat denken jullie, zou dit te doen zijn onder een daily driver?

Hoe gaat dit met drempels denk ik dan, die zul je als daily driver niet altijd kunnen ontwijken?

Dat zou ik meenemen bij het ontwerp, dat je misschien vooral de zijkant afdekt, en minder de voor- en achterkant van het loopvlak. Er zijn vast richtlijnen voor het ontwerp van drempels, die moet je even uittekenen in combinatie met de diameter van je wiel/band en dan aan de ruime kant gaan zitten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(05-Jan-2024, 12:21 PM)Raymond schreef: Er zijn vast richtlijnen voor het ontwerp van drempels, die moet je even uittekenen in combinatie met de diameter van je wiel/band en dan aan de ruime kant gaan zitten.


Er zijn zeker richtlijnen die uitgegeven worden door CROW in Ede.

Twee problemen:
1. Ze zijn niet openbaar toegankelijk. Het CROW schrijft in hun mails zelfs: "Wij communiceren niet met paticulieren"
2. De uitvoerders zullen het niet te nauw nemen met deze richtlijnen en de opdrachtgever zal niet controleren. Dus in de praktijk heb je nog steed te maken met drempels die absoluut niet aan de richtlijnen voldoen. Ik ken er wel een paar.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Er is nog een derde probleem: Drempels blijven niet altijd in de staat waarin ze ooit nieuw opgeleverd werden.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder
#18
(05-Jan-2024, 02:16 PM)datakneder schreef: Er zijn zeker richtlijnen die uitgegeven worden door CROW in Ede.


Twee problemen:

1. Ze zijn niet openbaar toegankelijk. Het CROW schrijft in hun mails zelfs: "Wij communiceren niet met paticulieren"

2. De uitvoerders zullen het niet te nauw nemen met deze richtlijnen en de opdrachtgever zal niet controleren. Dus in de praktijk heb je nog steed te maken met drempels die absoluut niet aan de richtlijnen voldoen. Ik ken er wel een paar.


Als jij drempels kent die niet voldoen aan de richtlijnen ben jij dus blijkbaar bekend met de richtlijnen. Maar je schrijft dat die niet openbaar toegankelijk zijn.
Dus werk je (hebt gewerkt) voor een instantie die wel toegang heeft tot de richtlijnen en jij daardoor ook, of je gokt maar wat Wink

In het eerste geval kan je meer info verstrekken, tenzij er een NDA op de richtlijnen staat
In het tweede geval gok je maar wat Smile
Antwoord }
#19
(05-Jan-2024, 04:18 PM)Frutsel schreef: Als jij drempels kent die niet voldoen aan de richtlijnen ben jij dus blijkbaar bekend met de richtlijnen. Maar je schrijft dat die niet openbaar toegankelijk zijn.

Dus werk je (hebt gewerkt) voor een instantie die wel toegang heeft tot de richtlijnen en jij daardoor ook, of je gokt maar wat Wink

Mea culpa. Je hebt volkomen gelijk. 

Maar laat ik het zo stellen dat ik drempels ken waarvan ik het zeer moeilijk aan te nemen vind dat dit volgens de richtlijnen is. Ik heb wel wat richtlijnen van het CROW, maar die heb ik dan ongevraagd meegekregen van Rijkswaterstaat, omdat die zich beroepen op die regels. Maar dat zijn inderdaad geen regels die gaan over drempels.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel
#20
Het zijn achter denk ik niet de drempels die het probleem gaan worden. Ik denk meer aan hoger/lager liggende putdeksels, randjes en richels. Bijvoorbeeld tussen asfalt en klinkertjes, stoeprandjes dergelijke dingen. Die hebben vaak een bijna 90 graden kantje.

Hier in de straat hebben we een straatkolk (putdeksel) die wat te diep ligt. Dan heb je een gat van 30x30 en 5 cm diep. Slaat de staart van mijn VM al vast op het randje. Even verder een rand waar de klinkers van het woonerf overgaan in asfalt, haaks, dus met het lagere afvoergootje langs de rand. Ook daar is het opletten. Ook die hele korte strips die soms op de weg geschroefd worden, kom je niet over met zo'n ding.

Even voor het maatperspectief; de achterband hier is een Conti Grandprix, 28mm hoog. En je ziet maar een heel klein stukje velg. Een hindernisje met de afmetingen van een liggende rolmaat is al fataal vermoed ik.

Wat ik zo op Velomobilforum meegekregen heb, is er geen een die deze op zijn VM gebruikt op de weg. De Unterhosen, dus zonder het omlaaggaande gedeelte mogelijk wel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#21
Zou een stevige maar flexibele kunststof zoals polyurethaan ook werken? Lijkt me niet heel ingewikkeld om te maken, kan zowel met de hand als met een 3D-printer (mooie manier om oude TPU binnenbanden opnieuw te gebruiken?).

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
Door de jaren heen zijn er best wat van dit soort dingen voorbij gekomen, voor de Quest al. Het gebeurde dan ook wel dat ze een poos later dan weer te koop staan.

Als je een aerodynamische vorm wilt maken van dat stukje wat naar beneden uitsteekt, wordt dat gedwongen ook duidelijk breder dan de band alleen. Dus moet de luchtweerstand dan echt wel omlaag om dat te verbeteren. In die 10 cm tussen wegdek en velomobiel, in buitengewoon onrustige lucht. Nog los van de wervelingen en luchtstromen die er rond het achterwiel ontstaan.

De ligfietswedstrijdwereld heeft geen zeer grote budgetten, maar men is nauwelijks gebonden aan regels, dus kan er erg veel geprobeerd worden. Veel van de wedstrijdrijders maken door het jaar veel kilometers, rijden met vermogensmeters en ze proberen best wat uit. Ze weten echt wel wat de beste bandjes zijn en schrikken er niet voor terug om met bandjes van 90 euro het stuk een wedstrijd te rijden omdat die gewoon erg snel zijn. Tegelijk wordt daar ook genadeloos duidelijk wat in de praktijk wel en niet werkt.
Is er ergens een duidelijk voordeel mee te halen, dan wordt het vlot opgepakt. Werkt iets niet, wordt het afgewezen, of slechts onder die omstandigheden gebruikt waar het voordeel biedt. Zie b.v. de hoeveelheid velomobielrijders die de Hillclimb bij de WM zonder het neus deksel deden.

Wat ik zelf geprobeerd heb, maar dan zonder betrouwbare meting, leek het dicht maken van het grote gat om het wiel wel een duidelijk voordeeltje op te leveren. Het liep iets lichter. Zo klein mogelijk houden van de zeg maar horizontale gaten, dat wordt erg veel gedaan, dat lijkt wel te werken. Het positieve effect van het extra uitsteeksel naar beneden is beperkt, terwijl het wel nadelen mee kan brengen.

Je hebt niet heel erg veel kilometers met wrijving nodig om de zijwand van je Conti GP 5000 of nog erger een Michelin Blue Flange door te slijten. Het zou ook maar zo kunnen dat je bandje daar onder in een snelle bocht een centimeter ofzo naar opzij beweegt. Ook daarvoor moet er ruimte zijn.

Het gat in kwestie is ongeveer 70 cm lang en 10cm breed. Dat moet het materiaal dus kunnen overbruggen zonder doorhangen, en zonder dat het veel gewicht met zich mee brengt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#23
Wat ik me afvraag is wat het doel is. Het ziet eruit om de luchtstroom rond het wiel te verbeteren. Maar op het punt van contact met het wegdek staat het wiel stil. Dus als er geen wind is, is er ook geen luchtweerstand. Nu snap ik dat het over een groter gebied gaat dan het contactpunt, maar ik heb het gevoel dat de snelheid van het wiel t.o.v. de lucht bij windstil weer erg klein is.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#24
(15-Jan-2024, 12:11 AM)datakneder schreef: Wat ik me afvraag is wat het doel is. Het ziet eruit om de luchtstroom rond het wiel te verbeteren. Maar op het punt van contact met het wegdek staat het wiel stil. Dus als er geen wind is, is er ook geen luchtweerstand. Nu snap ik dat het over een groter gebied gaat dan het contactpunt, maar ik heb het gevoel dat de snelheid van het wiel t.o.v. de lucht bij windstil weer erg klein is.

Volgens mij is het vooral om te voorkomen dat de lucht een vortexbeweging de wielkast in maakt. Als de lucht in de wielkast relatief rustig is, remt dat het achterwiel minder af
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#25
(15-Jan-2024, 12:00 AM)Jeroen S schreef: Je hebt niet heel erg veel kilometers met wrijving nodig om de zijwand van je Conti GP 5000 of nog erger een Michelin Blue Flange door te slijten. Het zou ook maar zo kunnen dat je bandje daar onder in een snelle  bocht een centimeter ofzo naar opzij beweegt. Ook daarvoor moet er ruimte zijn.
Dank voor je uitgebreide reactie.

Om deze reden ligt dit "project" op dit moment even stil. M'n nieuwe achterwiel flext duidelijk anders dan het oorspronkelijke wiel deed. 
Ik denk dat ik er pas bij de Snoek verder mee ga om te kijken wat ik hiermee kan; met het achterwiel van de Bülk is niets mis, maar dat van de Snoek is extreem stijf.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
(15-Jan-2024, 12:43 PM)365cycle schreef: Ik denk dat ik er pas bij de Snoek verder mee ga om te kijken wat ik hiermee kan; met het achterwiel van de Bülk is niets mis, maar dat van de Snoek is extreem stijf.
Gaat die Snoek die mooie paars krijgen die ik heb bewonderd in Dronten? En die nu in de VS over de weg zoeft?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeert...365cycle — 11:21 PM
Medeliggers onderweg
Auw! M'n ogen! ;)365cycle — 11:18 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Bedankt voor de tip!...Tom Fekkes — 11:15 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeertaa...Tom Fekkes — 11:13 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zodra er data verz...365cycle — 11:12 PM
Velion / Code naam: VM45
Ben jij een Odoo g...365cycle — 11:07 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de Ca...Merijn — 11:02 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Op zich niet zo moei...datakneder — 10:40 PM
Velion / Code naam: VM45
Ach Hoekie, Die kom...Tom Fekkes — 10:37 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ben je fietsend d...Martin van Mourik — 10:37 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Zien doe ik ze niet,...Tom Fekkes — 10:29 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Over vogels gespro...datakneder — 10:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Het gaat niet zozeer...Hoekie — 10:20 PM