Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ongeduldige automobilisten.
#1
@Gideonaut er was niemand boos op je, ik riep je vanuit die bruine auto  Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#2
(04-Nov-2023, 03:35 PM)365cycle schreef: @Gideonaut er was niemand boos op je, ik riep je vanuit die bruine auto  Wink

Mis ik iets? Was dit toen ik naar de cargo quad aan het kijken was? Of net toen een grote witte auto aan het toeteren was en met grote haast langs me wou om vervolgens 10 centimeter voor me weer knel te komen met een andere auto?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Ik heb geen getoeter gehoord, kwam je tegen net buiten Oudewater. Ik kwam vanaf Hekendorp.
Wel grappig, eerste keer dat ik daar met de auto reed. We hadden het er net over dat automobilisten me daar vaak voorbij willen, maar dat ik er met de auto niet verantwoord sneller kan dan ik er met de fiets altijd rijd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
sorry dat heb ik dan niet gemerkt! (ik heb altijd een koptelefoon op met harde muziek). Maar idd, autos eisen constant voorrang en verwachten dat ik stil aan de kant van de weg ga staan. Als er ruitjes omlaag gaan dan weet ik wel hoe laat het is.. vandaag was het niet anders :p
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , JanBurp , 365cycle
#5
Tsja, wij Nederlanders zijn vreselijk ongeduldig...
Zouden ze dan liever hebben dat wij ook auto reden en de files verlengden en schaarse parkeerplekken gebruiken?  Doh

Ik was afgelopen zomer (met QV en dochtertje) in Frankrijk op fietsvakantie en was positief verrast door hun geduld. Heb wel echt vaak meegemaakt dat er raampjes omlaag gingen (en zelfs dat ze verderop langs de kant stopten!) maar dat was dan om ons beter te kunnen filmen  thumb 

Then again... Ik reed toen natuurlijk vooral buiten de spits en niet door druk stedelijk gebied  Shy
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#6
Is ook mijn ervaring op het Franse platteland: ze hebben erg veel geduld en een positieve blik. Hoe anders is dat in wallonie….
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#7
Ook in Nederland heb je geduldige chauffeurs, die je de ruimte geven en achter je blijven op smalle wegen, die snappen dat inhalen in straatjes in de stad geen nut heeft en die je voor laten bij het oversteken van een drukke weg met hogere snelheden. En dat zelfs in de spits.

Maar die vergeet je vaak, omdat ze niet of nauwelijks opvallen.
Het zijn de (onaardig woord hier) die je onthoudt, ook al omdat ze opvallen.

Een paar maanden terug schreef een van onze Waterlandse Liggers in het verslag over twee automobilisten, ieder van het andere type, de haastvogel die verschillende VM aan de kant drukte bij inhalen om vervolgens bij de volgende geparkeerde auto de hele weg te blokkeren en de geduldige rijder die rustig onze 25 km/u in een 30 zone aanhield tot waar het parkeren ophield en wij even aan de kant konden en hij wel door kon rijden.

Geef mij maar meer van het laatste type, al ben ik best in staat om de hele rijbaan te pakken als ik weet dat het eerste type achter mij zit.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#8
De geduldige zijn hier op het platteland toch wel in de minderheid, toch zeker meer dan de helft raast met 60-70km/h op een paar decimeter langs je (en dan heb ik het over de gewone fiets), als er een klein kind meefietst doet een deel voorzichtiger. 7km enkele reis naar school over rustige smalle weggetjes en je maakt dagelijks enkele onnodig echt gevaarlijke inhaalacties mee. Het lijkt alsof het pijn doet om de rem te gebruiken of zo.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#9
Ik reed een keer met een groep kinderen langs het Apeldoorns kanaal. We waren op de terugweg van een schoolkamp en het was een groep van ruim 50 kinderen. Voldoende begeleiders op de fiets ernaast, iedereen droeg keurig zo'n geel hesje. 

Ik reed ergens halverwege en ik hoorde geroep achter mij. Bleek een vrouw met een erg grote Landrover op dat fietspad (waar ook aanwonenden met hun auto mogen rijden) ons te willen inhalen. Het werd echt één grote chaos. Kinderen die gingen remmen, anderen vielen bijna en eentje helemaal.

Uiteindelijk lukte het haar om de helft van de rij in te halen waarna ze opeens linksaf sloeg om naar haar huis te rijden. Ze had twee kinderen in de kinderzitjes achterin en voorin zat er nog eentje.

Ik was verbijsterd. Je bent een moeder van 3 kinderen en je brengt door je inhaalactie de levens van andere kinderen in gevaar. En de tijdwinst was misschien wel 20 seconden.

Sommige automobilisten kunnen gewoon niet wachten. Ze zullen en ze moeten inhalen, omdat het in hun ogen kan.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#10
(05-Nov-2023, 12:06 PM)Wim -de roetsende schreef: Sommige automobilisten kunnen gewoon niet wachten. Ze zullen en ze moeten inhalen, omdat het in hun ogen kan.
Ook als het niet kan. Je moet gewoon aan de kant met die stomme fiets Wink 

(04-Nov-2023, 08:41 PM)Gideonaut schreef: Als er ruitjes omlaag gaan dan weet ik wel hoe laat het is.. vandaag was het niet anders :p
Vandaag wel hoor. Ik riep wel, maar alleen "Gideon!" Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(05-Nov-2023, 01:51 PM)365cycle schreef: Vandaag wel hoor. Ik riep wel, maar alleen "Gideon!" Big Grin

Dit merkte ik blijkbaar dan weer niet, alleen de grote witte auto die met de vuist op hoorn sloeg en zich mekkerend langs me heen forceerde. (dit was trouwens in Haastrecht, in Hekendorp gaat het wat vriendelijker, mag ook wel want erg veel ruimte is daar niet)

En ja er zijn vaak genoeg momenten dat iedereen een beetje medeleven en gezond verstand heeft en netjes wacht of opzij gaat, dan gaat meestal de hand met een zwaai omhoog van dankjewel/ik heb je gezien.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#12
Waarom maak je geen gebruik van je recht om midden op de weg te fietsen als je breder dan 75cm bent? Passeren wordt dan onmogelijk. Als ze gaan mopperen kun je altijd nog inbrengen dat je morgen met een handkar de weg op gaat, zo'n oude met van die grote wielen en een duw boom.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Ik heb dat in 2017 eens geprobeerd, toen zat er ook zon debiel te toeteren en ik gaf hem lekker de vinger, toen ik wakker werd lag in in de gracht met een schouder uit de kom en 3 spaken in mn arm :') 

Fiets total los. Was ook mijn eerste e-bike/vouwfiets, achterwiel motor aan goort en het frame recht door het vouwscharnier gescheurd :'(

[Afbeelding: kattenpootjes-05-11-2023-0001.jpg]

[Afbeelding: kattenpootjes-05-11-2023-0002.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#14
(05-Nov-2023, 08:14 PM)Joop99 schreef: Waarom maak je geen gebruik van je recht om midden op de weg te fietsen als je breder dan 75cm bent? Passeren wordt dan onmogelijk. Als ze gaan mopperen kun je altijd nog inbrengen dat je morgen met een handkar de weg op gaat, zo'n oude met van die grote wielen en een duw boom.

Zit je dan werkelijk lekker op je fiets als je zo´n gefrustreerde idioot achter je hebt die veilig in z'n cocon zit?
Ik zou zo'n triesteling het liefst zo ver mogelijk weg van me zien in plaats van hijgend in mn nek.
Antwoord }
#15
(05-Nov-2023, 09:20 PM)Gideonaut schreef: Ik heb dat in 2017 eens geprobeerd, toen zat er ook zon debiel te toeteren en ik gaf hem lekker de vinger, toen ik wakker werd lag in in de gracht met een schouder uit de kom en 3 spaken in mn arm :')

Da's misdadig! Ben je van de weg gereden?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(05-Nov-2023, 09:38 PM)ZoefZoef schreef:
(05-Nov-2023, 08:14 PM)Joop99 schreef: Waarom maak je geen gebruik van je recht om midden op de weg te fietsen als je breder dan 75cm bent? Passeren wordt dan onmogelijk. Als ze gaan mopperen kun je altijd nog inbrengen dat je morgen met een handkar de weg op gaat, zo'n oude met van die grote wielen en een duw boom.

Zit je dan werkelijk lekker op je fiets als je zo´n gefrustreerde idioot achter je hebt die veilig in z'n cocon zit?
Ik zou zo'n triesteling het liefst zo ver mogelijk weg van me zien in plaats van hijgend in mn nek.

Helemaal mee eens!!!! Niet provoceren.
Antwoord }
#17
(05-Nov-2023, 10:40 PM)PieterTrapt schreef: Da's misdadig! Ben je van de weg gereden?


met opzet ja, en jammer genoeg gebeuren dit soort dingen nog steeds, niet zo heel lang geleden een chagrijnig iemand die op millimeter afstand achter mij ging rijden en dan heel luidt zitten revven, en gekken die op een dunne weg langzaam naast me gaan rijden om vanalles en nogwat door het raampje te schelden. Met de trike lig ik er niet zo wakker van, het is zonde maar ik had hem voor een leuk prijsje gekocht, en zelfs nog voor een mooie prijs kunnen verkopen. Met de Velayo zou ik dit niet mee willen maken hoor, ik kom nevernooit meer aan een 2de..
Antwoord }
#18
(05-Nov-2023, 08:14 PM)Joop99 schreef: Waarom maak je geen gebruik van je recht om midden op de weg te fietsen als je breder dan 75cm bent? Passeren wordt dan onmogelijk. Als ze gaan mopperen kun je altijd nog inbrengen dat je morgen met een handkar de weg op gaat, zo'n oude met van die grote wielen en een duw boom.
De breedte geeft je niet het recht om midden op de weg te fietsen. Ik doe het wel als er niet veilig ingehaald kan worden, en durf die discussie met een agent ook wel aan te gaan, maar dat m'n snelheid vaak net zo hoog is als met een auto verantwoord genoemd kan worden telt daarbij voor mij wel mee. 

De wet geeft je alleen het recht om de rijbaan te gebruiken als er ook een fietspad is.
www.magdatdingopdeweg.nl punt 4.

@Gideonaut: Een goed idee is om een camera te monteren, óók achterop, en het liefst met pijlen en stickers "DASHCAM >>>> O <<<< DASHCAM" eromheen. Men is toch minder snel geneigd om gekke fratsen uit te halen als er mogelijk bewijsmateriaal is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
(05-Nov-2023, 11:36 PM)365cycle schreef: @Gideonaut: Een goed idee is om een camera te monteren, óók achterop, en het liefst met pijlen en stickers "DASHCAM >>>> O <<<< DASHCAM" eromheen. Men is toch minder snel geneigd om gekke fratsen uit te halen als er mogelijk bewijsmateriaal is.

Als je ze niet hebt, kun je ze nu zelf ontwerpen, laten afdrukken en laten opsturen voor het schrikbarende bedrag van 1 hele euro .
Heb je geen dashcam, dan photoshop je die gewoon op de sticker erbij Wink


https://www.stickermule.com/nl/deals/66a85adf
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
dat is nog niets zo'n slecht idee! zo'n dashcam of gopro is nogal een investering, al helemaal omdat ik 0 interesse heb in youtube filmpjes maken of filmen in het algemeen.. dan print ik gewoon een neppe gopro en plak ik die op mn fiets Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(05-Nov-2023, 11:36 PM)365cycle schreef: De wet geeft je alleen het recht om de rijbaan te gebruiken als er ook een fietspad is.
www.magdatdingopdeweg.nl punt 4.

Punt 2. Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.


Als er geen fietspad is, dan mag je sowieso op de rijbaan. 
Maar dit wist je wel, dus is mijn aanname dat je met deze zin iets anders bedoelt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
(05-Nov-2023, 11:36 PM)365cycle schreef:
(05-Nov-2023, 08:14 PM)Joop99 schreef: Waarom maak je geen gebruik van je recht om midden op de weg te fietsen als je breder dan 75cm bent? Passeren wordt dan onmogelijk. 
De breedte geeft je niet het recht om midden op de weg te fietsen. Ik doe het wel als er niet veilig ingehaald kan worden, 

(06-Nov-2023, 07:20 AM)Wim -de roetsende schreef: Punt 2. Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.

Als er geen fietspad is, dan mag je sowieso op de rijbaan. 
Maar dit wist je wel, dus is mijn aanname dat je met deze zin iets anders bedoelt.
Het ging me idd om dat midden op de weg fietsen. We moeten zo veel mogelijk rechts houden, maar ik leef liever wat langer...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#23
[/quote]
Het ging me idd om dat midden op de weg fietsen. We moeten zo veel mogelijk rechts houden, maar ik leef liever wat langer...
[/quote]

Omdat de strepen op het asfalt geplakt zijn (en dus niet geschilderd, zoals in de wet staat) fiets ik hier op de dijk niet op de fietssuggestiestrook, maar op de weg ernaast. Als ik in de strook zou fietsen, dan moet ik me op de plek op de weg concentreren omdat de geplakte strepen een contant gebonk geven als ik er overheen fiets. Ik fiets er liever naast, omdat ik ontspannen wil kunnen fietsen en het mogelijke verkeer wil kunnen zien. Als ik een auto van achteren zie komen in mijn spiegel, wijk ik even naar rechts om ruimte te maken. Bij motoren is dit niet nodig; ruimte zat. Behalve in de spits is dit een rustige weg.
Een motorrijder die van achter me kwam kon er makkelijk langs. Voor me minderde hij snelheid en wees naar rechts. Omdat er volgens mij geen reden was om naar rechts te gaan behield ik mijn plek op de weg. De motorrijder vond het kennelijk 'naar' dat ik zijn wijzen niet opvolgde, liet zicht rechts van mij 'zakken' en sneed me de linker(!) berm in. Ik kan redelijk sturen, kwam terug op de weg en stuurde mijn velomobiel weer terug naar de plek op de weg die ik eerder had. Bij het terugsturen stuurde ik wel bewust gevaarlijk voor de motorrijder; ik raakte hem niet, maar hij moest wegsturen om niet zijn balans te verliezen.
Hij is nog een tijdje gebarend voor me blijven rijden, maar omdat ik mijn plek op de weg behield, en hij waarschijnlijk gemerkt had dat een velomobiel ook voor hem gevaarlijk kan zijn, reed hij uiteindelijk weg.

Oftewel; iedere plek op de weg die je deelt met gemotoriseerd verkeer is gevaarlijk. Onze fietsprofessor zegt hier over, dat gemotoriseerd verkeer soms vindt dat de weg er voor hun is, en dat andere weggebruikers zich hieraan aan moeten passen.

Niels, budo, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR , Josligfiets , Hoekie
#24
Die signaalverf is strontvervelend inderdaad. Op de Amsteldijk heb je ook nog een stuk (onoverzichtelijke bocht waar ze een variant van de kattenogen tussen de strepen hebben geplaatst. Daar wil je helemaal niet overheen stuiteren,
Ik rij breed, en zodra auto's veilig kunnen inhalen ga ik naar rechts voor ze. Dan ga ik niet zo hard als 365Cycle, maar het verschil in reistijd voor een automobilist als 'ie een minuutje 40 rijdt in plaats van 60 is verwaarloosbaar.

Nu moet ik zeggen dat ik op mijn route weinig asociale bestuurders tegenkom gelukkig.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#25
(06-Nov-2023, 10:45 AM)Niels van der Wal schreef: Omdat de strepen op het asfalt geplakt zijn (en dus niet geschilderd, zoals in de wet staat) fiets ik hier op de dijk niet op de fietssuggestiestrook, maar op de weg ernaast. Als ik in de strook zou fietsen, dan moet ik me op de plek op de weg concentreren omdat de geplakte strepen een contant gebonk geven als ik er overheen fiets. Ik fiets er liever naast, omdat ik ontspannen wil kunnen fietsen en het mogelijke verkeer wil kunnen zien.
Dat niet alleen. Die strepen zijn ook gewoon gladder dan het asfalt, en zorgen dus mogelijk voor gevaarlijke situaties. Heb o.a. daarover ooit een lang gesprek gehad met een verkeersagent. Hij gaf aan dat fietsers zoveel mogelijk rechts moeten houden, waarbij "zoveel mogelijk rechts" ook betekent "zo rechts als veilig mogelijk". Ik rijd bij een smalle fietsstrook dus ook vaak links van de fietsstrook, want rechts van de belijning is niet veilig om te rijden met een driewieler. In zijn ogen niets mis mee, en met dat standpunt ben ik ook al eens uit een discussie gekomen.

(06-Nov-2023, 10:45 AM)Niels van der Wal schreef: Als ik een auto van achteren zie komen in mijn spiegel, wijk ik even naar rechts om ruimte te maken. Bij motoren is dit niet nodig; ruimte zat. Behalve in de spits is dit een rustige weg.
Dit doe ik inderdaad ook altijd. Gewoon opschuiven zodat ze goed kunnen passeren... tenzij ik het niet veilig acht en/of ze wil dwingen om écht over de andere baan in te halen. Als ik op de weg rijd tussen Montfoort en Oudewater blijf ik vaak bijvoorbeeld op de baan; als ik 50 km/h rijd is op een smalle fietsstrook zitten terwijl een automobilist je met een minimaal snelheidsverschil inhaalt niet prettig en niet veilig, omdat ze dan tot tientallen seconden naast je rijden.
Ik maak dan per situatie de keuze tussen versnellen naar 60, blijven rijden, of juist vertragen zodat ze sneller voorbij zijn.

(06-Nov-2023, 10:45 AM)Niels van der Wal schreef: Een motorrijder die van achter me kwam kon er makkelijk langs. Voor me minderde hij snelheid en wees naar rechts. Omdat er volgens mij geen reden was om naar rechts te gaan behield ik mijn plek op de weg. De motorrijder vond het kennelijk 'naar' dat ik zijn wijzen niet opvolgde, liet zicht rechts van mij 'zakken' en sneed me de linker(!) berm in. Ik kan redelijk sturen, kwam terug op de weg en stuurde mijn velomobiel weer terug naar de plek op de weg die ik eerder had. Bij het terugsturen stuurde ik wel bewust gevaarlijk voor de motorrijder; ik raakte hem niet, maar hij moest wegsturen om niet zijn balans te verliezen.
Hij is nog een tijdje gebarend voor me blijven rijden, maar omdat ik mijn plek op de weg behield, en hij waarschijnlijk gemerkt had dat een velomobiel ook voor hem gevaarlijk kan zijn, reed hij uiteindelijk weg.
Dat is gewoon agressie. Ik heb het ook weleens gehad met automobilisten. Zelfs ooit een busbestuurder die luid toeterend en klevend achter me kwam rijden terwijl ik bóven zijn maximumsnelheid op de rijbaan reed op een stuk waar ik gewoon mag rijden. Ze hebben geen enkele reden om ons terecht te willen wijzen, zeker niet aangezien ze zelf fout zitten.
Van zo'n actie doe ik dus altijd aangifte, ook al weet ik dat het geen directe gevolgen heeft, ik hoop dan maar gewoon dat zo'n gast zich later een keer mag verantwoorden bij de rechter. Als er herkenbare reclame op een voertuig staat wil ik ook nog weleens gewoon bellen en/of een klacht indienen.

(06-Nov-2023, 10:45 AM)Niels van der Wal schreef: Oftewel; iedere plek op de weg die je deelt met gemotoriseerd verkeer is gevaarlijk. Onze fietsprofessor zegt hier over, dat gemotoriseerd verkeer soms vindt dat de weg er voor hun is, en dat andere weggebruikers zich hieraan aan moeten passen.
Jup.

(06-Nov-2023, 10:58 AM)Frutsel schreef: Ik rij breed, en zodra auto's veilig kunnen inhalen ga ik naar rechts voor ze. Dan ga ik niet zo hard als 365Cycle, maar het verschil in reistijd voor een automobilist als 'ie een minuutje 40 rijdt in plaats van 60 is verwaarloosbaar.
Yes. Op jouw route zijn er genoeg plaatsen waar je veilig in kan halen, maar ook genoeg waar dat echt níet kan. Wat we toen ook al een keer hadden toen we samen reden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
Van een wegbeheerder (ik dacht rijkswaterstaat) begrepen dat lijnen plakken ipv verven voorkeursbeleid is. 
Zal goedkoper zijn. 


Niels, plakplaatjes, van der wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeert...365cycle — 11:21 PM
Medeliggers onderweg
Auw! M'n ogen! ;)365cycle — 11:18 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Bedankt voor de tip!...Tom Fekkes — 11:15 PM