|
European declaration on cycling - inclusief ..
|
Berichten: 2.359
Topics: 133
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8683
3902 x bedankt in 1804 berichten
07-Oct-2023, 09:23 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Oct-2023, 09:25 PM door Hoekie.)
European declaration on cycling - inclusief de benoeming van trikes, ligfietsen en velomobielen.
Nu hopen dat het wat gaat opleveren.
MOVE_European_Declaration_on_Cycling_0.pdf (europa.eu)
"Cycling comprises a broad and dynamic range of human-powered road vehicles, including bikes for various
terrains, cargo bikes, bikes for transporting children, bikes for people with disabilities, trikes, recumbent bikes,
velomobiles, tandems, e-bikes, speed pedelecs and bike trailers. They cater for a wide range of transport and
mobility needs and require appropriate infrastructure. Cycling is playing an increasingly important role in the
urban transport of goods, in particular parcel deliveries and shopping, thanks to cargo bikes and alike. In order
to reach the full potential of cycling, cycling policies should reflect this diversity."
Bron: https://www.velomobilforum.de/forum/inde...bei.71542/
Berichten: 4.059
Topics: 129
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 4573
5282 x bedankt in 3448 berichten
Hoekie je deelt iets, maar ik snap eigenlijk niet goed wat dit allemaal inhoudt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.277
Topics: 29
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 820
2651 x bedankt in 1202 berichten
(07-Oct-2023, 10:01 PM)Hardloper schreef: Hoekie je deelt iets, maar ik snap eigenlijk niet goed wat dit allemaal inhoudt.
Er mist voor mij een hoop context. Maar ik neem aan dat dit een document is dat landen van de EU kunnen ondertekenen, waarmee ze aangeven meer te gaan doen aan infrastructuur in de breedste zin van het woord, om het fietsen te promoten.
Maar het heeft al een aantal problemen. Bijvoorbeeld dat er geen definitie gegeven is, zoals ook in veel wetgeving. En ik geef toe, dat is ook lastig. Probeer het maar eens. Zo is het engelse woord "bicycle" opgebouwd uit: bi en cycle. D.w.z. twee en wiel (rondje...) Dus een velomobiel is geen bicycle. Behalve dan die recordfietsen op twee wielen. Maar mijn zoon zou zeggen: Papa, jouw velomobiel heeft twee wielen. Want het kan geen drie wielen hebben zonder er ook twee te hebben.
Maar dit is allemaal slechts papier. In mijn ogen hebben we commitment nodig op lokaal niveau (Provincie en gemeenten). Die maken de plannen en zorgen voor de uitvoering. Al het hogere is slechts wensdenken.
Berichten: 2.359
Topics: 133
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8683
3902 x bedankt in 1804 berichten
07-Oct-2023, 11:28 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Oct-2023, 11:31 PM door Hoekie.)
Ik ben wellicht niet helemaal duidelijk.
Het gaat er om dat het EU-parlement de "Europese verklaring over fietsen" aangenomen heeft
En dat in de definitie van fietsen trikes, ligfietsen en velomobielen genoemd worden. Waar ik heel blij mee ben. Al is de vraag wat dit potentieel gaat opleveren, deze fietsen worden in ieder geval benoemd.
Wat is deze verklaring:
Even van ergen anders gekopieerd: De European Cycling Declaration dient als een strategisch kompas voor bestaand en toekomstig beleid om het volledige potentieel van fietsen in de Europese Unie te ontketenen. Dit is, tot op heden, het meest ambitieuze initiatief van de Europese Commissie met betrekking tot fietsen. Het verheft fietsen tot een strategische prioriteit en erkent de kracht ervan om enorme voordelen te genereren voor Europa. “Deze declaratie erkent fietsen als een van de meest duurzame, toegankelijke en inclusieve, kosteneffectieve en gezonde vormen van vervoer en recreatie, en haar sleutelbelang voor de Europese samenleving en economie.
Berichten: 654
Topics: 2
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 21
1104 x bedankt in 590 berichten
07-Oct-2023, 11:39 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Oct-2023, 11:41 PM door Tom Fekkes.)
En nu nog de uitvoering. Wat gaat dit betekenen? Ik zie geen enkel uitvoeringsplan.
Berichten: 2.359
Topics: 133
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8683
3902 x bedankt in 1804 berichten
(07-Oct-2023, 11:39 PM)Tom Fekkes schreef: En nu nog de uitvoering. Wat gaat dit betekenen? Ik zie geen enkel uitvoeringsplan.
Inderdaad Tom. Maar we worden benoemd. Dat is een start.
Berichten: 654
Topics: 2
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 21
1104 x bedankt in 590 berichten
(07-Oct-2023, 11:46 PM)Hoekie schreef: (07-Oct-2023, 11:39 PM)Tom Fekkes schreef: En nu nog de uitvoering. Wat gaat dit betekenen? Ik zie geen enkel uitvoeringsplan.
Inderdaad Tom. Maar we worden benoemd. Dat is een start.
Dit gaat nog jaren duren. Maar je hebt gelijk, het is een start.
Berichten: 1.277
Topics: 29
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 820
2651 x bedankt in 1202 berichten
(07-Oct-2023, 11:46 PM)Hoekie schreef: (07-Oct-2023, 11:39 PM)Tom Fekkes schreef: En nu nog de uitvoering. Wat gaat dit betekenen? Ik zie geen enkel uitvoeringsplan.
Inderdaad Tom. Maar we worden benoemd. Dat is een start.
Doet me erg denken aan dit filmpje dan zie je op 1:45 een velomobiel. Hoopvol, ze denken aan je.
En vervolgens krijg je deze uitwerking met speciale aandacht voor de haarspeldbocht!
Berichten: 7.128
Topics: 130
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 15405
12142 x bedankt in 5709 berichten
Het kan de goede en de verkeerde kant op.
Berichten: 481
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 167
913 x bedankt in 450 berichten
Quote
Doet me erg denken aan dit filmpje dan zie je op 1:45 een velomobiel. Hoopvol, ze denken aan je.
Quote
Op 2:30 ook nog een open ligger
|
Gebruikers die dit topic lezen:
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|
Nieuwe berichten
|
|
Medeliggers onderweg
|
| Even advocaat van de...365cycle — 06:36 PM |
|
Medeliggers onderweg
|
| Ik rijd al jaren ron...Bobslee — 06:03 PM |
|
Medeliggers onderweg
|
|
Die hoge Trikes ...Wim -de roetsende — 05:19 PM |
|
Mijn CHR Carbon High Racer
|
|
"M5 heeft nog...Wim -de roetsende — 05:11 PM |
|
Milan 4.2
|
| Jaaaaa, dit is cool,...Arend-Jan — 02:55 PM |
|
wat ze zeggen
|
| Vanochtend kwam een ...De tovenaar — 12:59 PM |
|
Medeliggers onderweg
|
|
Die hoge Trikes ho...SnoekL#35 — 12:51 PM |
|
Banden, banden en nog eens banden
|
| Regelmatig van kant ...LigfietsWilsum — 12:48 PM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
| ... omdat ik er acht...datakneder — 12:09 PM |
|
Banden, banden en nog eens banden
|
| Toch even dit plaatj...TimSch — 11:57 AM |
|
wat ze zeggen
|
|
Ik moest nog wel e...Hardloper — 10:50 AM |
|
Mijn CHR Carbon High Racer
|
| "M5 heeft nog e...liggende daan — 10:43 AM |
|
wat ze zeggen
|
|
Ik hoorde laatst ee...Arend-Jan — 07:39 AM |
|
wat ze zeggen
|
| "bent u atleet?...365cycle — 01:43 AM |
|
Milan 4.2
|
| Het is een enorme kl...Jeroen S — 11:26 PM |
|
Milan 4.2
|
| Update bij de buren
...Arend-Jan — 10:35 PM |
|
Medeliggers onderweg
|
| M'n vrouw wilde ook ...Jeroen S — 10:33 PM |
|