Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lithium accu's in velomobielen, is dat echt een goed idee?
#79
(02-Dec-2023, 11:17 PM)Hoekie schreef: Gewoon standaard DC plug.

Maar gaat het werken wat ik wil.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#80
(02-Dec-2023, 11:20 PM)Hardloper schreef:
(02-Dec-2023, 11:17 PM)Hoekie schreef: Gewoon standaard DC plug.

Maar gaat het werken wat ik wil.


Zoveel plugjes en contrapluggen dat is een gegarandeerd recept voor contactproblemen. Zou ik niet doen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#81
Gaat wel werken, maar het lijkt mij makkelijker en betrouwbaarder om de voltmeter direct aan de contacten in de vm te solderen. Als je nog nooit gesoldeerd hebt, eerst een paar keer oefenen op een paar draadjes, maar als je een beetje praktisch bent is het echt niet moeilijker dan een schroef ergens in draaien.

Persoonlijk zie ik overigens het nut niet zo, heb er niet zo heel veel aan om iets preciezer te weten of de accu bijna leeg is, daarmee sta ik in het donker nog steeds stil.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#82
(02-Dec-2023, 11:17 PM)Hoekie schreef: Gewoon standaard DC plug.

Het voordeel van standaarden is dat er zoveel zijn om uit te kiezen Big Grin 

De 'barrel plug' is inderdaad waarschijnlijk 5.5 x 2.1 (Ik had een veel smallere variant in mijn DF XL, dus ik durf het niet met zekerheid te zeggen).

Intussen de connectors omgezet naar XT-60. Die zitten een stuk steviger vast.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#83
(02-Dec-2023, 11:09 PM)Hardloper schreef: Bedoel je dus bv dit:
Hq-Power Plug 5.5 X 2.1mm | DiscountOffice.nl
Volgens mij had je die in verschillende maten. Maar ik zou dan zowel het mannetje als vrouwtje willen. En klopt het dat wanneer ik hier een voltmeter tussen hang. Dat ik overladen en dus brand mee kan voorkomen. Of kan ik tijdens het opladen de batterij spanning meten net als bij het ontladen. Dat ik dit er gewoon tussen hang.
Dat bedoelde ik idd. Overigens zou de accu voorzien moeten zijn van een BMS, en daar zou ik gewoon op vertrouwen.
De velomobiel-accu bestaat waarschijnlijk uit 3 cellen in serie, om de juiste spanning te krijgen. Die cellen slijten langzaam, en soms niet precies gelijk; het is een chemisch proces. Is één van de cellen veel verder versleten dan de rest, dan stijgt de interne weerstand. Die cel is dan dus moeilijker op te laden en te ontladen dan de anderen. De BMS regelt dat de cellen ondanks dat verschil toch in balans blijven. Ga je nu meten of de celspanning voor die BMS 12,6V is, dan weet je nog steeds niet of dat 4,2+4,2+4,2 is, of misschien toch 4,4+3,8+4,4, en die laatste situatie is gevaarlijk. Met andere woorden: met een voltmeter weet je over veiligheid bij opladen eigenlijk nog steeds niets.

Enige redenen dat ik ze gebruik, zijn dat ik o.a. accu's zonder BMS gebruik, en ik wil graag op ieder moment in m'n ooghoek hebben hoe vol m'n accu nog is. Zit ik dan op een lang stuk, dan is op tijd wisselen of doorrijden tot het licht uitgaat in ieder geval een bewuste keuze.

PS: Wat betreft veiligheid: Als de behuizing begint door te slijten, of één of meer van de cellen bollen op, is het tijd om die accu in ieder geval ver van je huis vandaan te gaan bewaren.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#84
Nou als ze gaan bollen, dan weet ik niet of ik het nog zo slim vind om ze lang te blijven gebruiken.

Maar met die oplossing van de stekkertjes stel ik me maar zo'n 6 soldeerpuntjes voor. 2 van en naar de voltmeter, 2x naar de ene stekker en 2x naar de andere stekker. Even krimpschoentjes eraan bevestigen en klaar is Kees. Maar het idee bij opladen is ook dat ik een indicatie heb hoe lang het opladen nog duurt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#85
(10 uren geleden)Hardloper schreef: Nou als ze gaan bollen, dan weet ik niet of ik het nog zo slim vind om ze lang te blijven gebruiken.
Ja, dat bedoelde ik ook. Als ie opbolt: weg met dat ding, ze worden dan gewoon link. Als ik me niet vergis kan de milieustraat ze netjes verwerken (dus via een gespecialiseerd recyclingbedrijf).

(10 uren geleden)Hardloper schreef: Maar met die oplossing van de stekkertjes stel ik me maar zo'n 6 soldeerpuntjes voor. 2 van en naar de voltmeter, 2x naar de ene stekker en 2x naar de andere stekker. Even krimpschoentjes eraan bevestigen en klaar is Kees. Maar het idee bij opladen is ook dat ik een indicatie heb hoe lang het opladen nog duurt.
En een extra potential point of failure. En krimpschoentjes... er zal er maar één los gaan en kortsluiting maken. 
Ik zou het niet doen. Als je per se een voltmeter wil, bestel er dan één extra en maak er ook een aparte laadstekker mee, zodat je gewoon buiten je fiets kan laden.

Ik gebruik overigens deze. Ik weet verder niet hoeveel je van electronica weet, maar to be sure: houd er even rekening mee dat de stroom niet door die volt meter moet gaan; de interne weerstand is hoog en dat is ook de bedoeling. Je wil de + dus als extra "vertakking" aan de plus-pool hangen, "voor" alle elektronica van de fiets. De - hang je als extra "vertakking" aan de min-pool, dus "na" alle elektronica van de fiets. Negeer m'n artistieke kunsten even, maar, zo dus:

[Afbeelding: ikhoopdatdithetduidelijkermaakt.png]

Als je echt heel nauwkeurig wil weten hoe hard je accu gaat is zoiets ook nog een optie. Deze heeft een dubbel circuit, voor spanning en voor stroom. Of die een negatieve ontlaadstroom (= oplaadstroom) ook nauwkeurig meet durf ik niet te zeggen, nooit geprobeerd.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
#86
Gewoon gaan fietsen, na verloop van tijd weet je precies hoe lang een accu mee gaat.

Op de mijne zit zo'n knopje en als ik die indruk, dan zie ik een aantal lampjes aan de zijkant van de accu.

3/4/5 lampjes? Lekker fietsen.
1/2 knipperende lampjes? Opladen.


Ik heb op mijn werk ook een lader liggen. Je zou dus ook een extra lader kunnen aanschaffen en die gooi je gewoon achterin je fiets. Accu bijna leeg? Even ergens koffie drinken (of iets anders) en opladen maar.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  Challenge Fujin SL I  -  CruzBike T50  -  M-SUB  - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik weer lekker in m'...LigfietsWilsum — 08:59 AM
Trommelremmen
Jeroen S schreef ...Freek1970 — 08:24 AM
Lithium accu's in velomobielen, is dat ...
Gewoon gaan fietsen,...Wim -de roetsende — 07:17 AM
Lithium accu's in velomobielen, is dat ...
Nou als ze gaan bo...365cycle — 02:06 AM
Trommelremmen
Ik ben nog altijd te...Hardloper — 10:52 PM
Lithium accu's in velomobielen, is dat ...
Nou als ze gaan boll...Hardloper — 10:40 PM
Trommelremmen
Ik had dat de link...GerDilven — 08:44 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zo moet ik eens na...blokdoorn — 08:28 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Een naafversnellin...Frutsel — 08:25 PM
Trommelremmen
Heb zowel 70 mm al...365cycle — 07:38 PM
Trommelremmen
Heb zowel 70 mm als ...pieterz — 07:32 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Een naafversnelling ...Lopopodium — 07:17 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zou een naafversne...Bart Verbeek — 06:48 PM
Diverse M-racer onderdelen
Zou die persoon die ...365cycle — 06:47 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zou een naafversnell...Roepers — 06:13 PM
De Different en verwante fiets ideeën.
De QV heeft een du...365cycle — 05:48 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Nou niet te hard t...Bart Verbeek — 05:39 PM