Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verlichting Quest 2008 verbeteren
#1
Mijn Quest is uitgerust met de vierkante inoled 20 of de verbeterde 2008 versie daarvan, mogelijk destijds heel fijn, vandaag heb je de indruk dat het gewoon net zoveel licht geeft als een jaren zestig Nordligt fietskoplamp en raak ik door het licht van tegenliggende auto’s gewoon met een wiel in de berm doordat ik het fietspad niet zie. 
Ik moet dus daar wel “verbouwen” een ledlenser die op mijn racefiets zit geeft al 10 x meer licht elektrische fietsen rijden vaak ook met een flinke bundel licht ik denk snel 1000 lumen.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie ideeën.
Ik heb nog niet gekeken hoe het precies in de neus gemonteerd zit, de inoled is vanuit de fiets in hoogte verstelbaar. Mogelijk zit er een horizontale as in de fiets waar de lamp haaks op zit en verstelt de lamp door het draaien van die as. Dan zou op die as misschien een stuur monteerbare lamp passen?
Of gat dicht lamineren 2 gaten boren en twee lampen zoals nieuwe Quest?

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Eén lamp met een goed lichtbeeld en voldoende vermogen is vaak voldoende om de weg goed te blijven zien. Mijn Lupine SL-AX bevalt daarvoor goed, is behoorlijk krachtig en schijnt vrij ver.
De tegenwoordig door velomobiel.nl standaard gebruikte B+M IQ-XE is krachtig en erg zuinig, maar schijnt niet of nauwelijks in de bermen. Op hun site kan je ook het lichtbeeld zien.
Hun producten met groot licht zou ik overslaan, tenzij je het niet erg vindt om naast inschakelen groot licht ook de hoogte bij te stellen; die zijn echt gemaakt op stuurmontage.

Twee lampen zorgen er vooral voor dat de "vlek" voor je in z'n geheel 2x zo fel wordt, tenzij je ze niet op dezelfde hoogte richt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#3
365Cycle inderdaad achter die lupine ga je rustig 40 km / u fietsen in de nacht. Heb dan wel ook de braadpan vol met konijnen die dan blijven zitten, verblind door de lichtbundel. Ik kom op mijn rit zo twintig konijnen tegen.

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TvWijk , PieterTrapt
#4
(22-Nov-2023, 07:36 PM)Freek1970 schreef: 365Cycle inderdaad achter die lupine ga je rustig 40 km / u fietsen in de nacht.
40? Ik rijd er met plezier 60 mee in het pikkedonker. 

(22-Nov-2023, 07:36 PM)Freek1970 schreef: Heb dan wel ook de braadpan vol met konijnen die dan blijven zitten, verblind door de lichtbundel. Ik kom op mijn rit zo twintig konijnen tegen.
Big Grin Zolang ze stil blijven zitten kan ik er omheen sturen Tongue 
Zonder gekheid: Ik heb 'm meestal in de dimstand, alleen vol dimlicht aan wanneer ik tegenliggers heb. Of groot licht als zij het weer eens niet uit zetten  Angry
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Die verstelbare houder is een complex ding, maar het lampje zit gewoon met een boutje door een uitstulping met een gaatje aan die houder vast. Vrijwel alle lampen hebben onderaan zo'n kleine uitstulping met een gat erdoor. Maar de lampbehuizing heeft dan wel een andere vorm als de inoled. Moet je het gat iets bijwerken. Dat is vrij dun glasweefsel.

Als je een stuurbeugel wilt gebruiken, dan moet je dat boutje dus iets dikker maken, met een adaptertje. 5 cm afgezaagde bezemsteel, kon wel eens de juiste diameter hebben. Wel kom je dan mogelijk iets uit het midden uit. Dat zou mij gigantisch irriteren. Bij de Inoled zit er waarschijnlijk een dingetje van een mm of 8 midden onder lamp waar het boutje ingaat. De meeste van die stuurbeugels zijn een stukje breder. Zit je dus 1-2 cm uit het midden.

Ik zou in ieder geval voor een accu versie kiezen die je van afstand, zittend in de fiets aan kunt zetten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Jeroen,

Door de week werk ik maar ik had nu de mogelijkheid om te bekijken hoe de inoled erin zit. Inderdaad zit aan de lamp een uitstulping en een gat. Die B en M IQ+E is er wel in te meubelen op die manier. Ik kan zoals het nu is eigenlijk niks met de velomobiel omdat het gewoon veel te gevaarlijk is om met zo weinig licht te fietsen met tegenmoet komend verkeer zie je niks en ze zien de fiets ook te laat. Het zal met deze velo een B+M worden want de installatie is maar 6 volt en het verbruik is 7,5 Watt dus gaat er dan al 1,25 Ampere lopen naar die lamp. Inderdaad dat verstel mechanisme id mooi maar die krijg je lastig weer aangesloten denk ik omdat ik op de nieuwe lamp geen aangrijppunt voor dat ding heb. De B en M IQ +E bevat zelf geen schakelaar dus bedienen gaat via de schakelaar van de VM.

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
kan je voor tijdelijk gebruik geen zaklamp met zuignapjes op de velo plakken? Die komen meestal met een pols touwtje die je bijvoorbeeld om je spiegel kan knopen zodat als de zuignapjes loslaten je lamp niet verdwijnt.

[Afbeelding: 364635170-6425736577517070-1680607401492612182-n.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , hmplantinga
#8
Ik heb een 1,5 watt led die ongeveer 15 lux geeft, vergelijkbaar met die Inoled, of een bescheiden zaklampje. Die gebruik ik alleen om gezien te worden, dus als het nog wat schermert. Ik heb het geluk dat er langs de zijkant van het fietspad witte strepen zijn aangebracht. Dat scheelt echt een hoop.
Als ik zelf ook iets wil zien, dan gebruik ik een 5 watt led. Die heeft een ander knopje. Zonder fatsoenlijk licht is het door de lage positie, de blinde vlek voor je neus en het beperkte zicht omdat je op dezelfde hoogte zit als de lampen van tegemoetkomende auto's echt gevaarlijk.

Als je een lampje op je velomobiel zuinapt, zie je naar een heleboel richtingen niks. Je zou er minstens 2 moeten gebruiken. Of een heel onbenullige op de hoofdsteun, maar bij een Quest is die te laag.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Ik hoop die magicshine fietslamp voor tijdelijk even in het vierkante gat van de inoled vast te kunnen klemmen met opvullen. Hij zit nu bovenop de inoled, dat ding geeft inderdaad maar heel weinig licht. Uiteindelijk de b en m iq+e erin!

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(25-Nov-2023, 06:12 PM)Freek1970 schreef: Jeroen,

Door de week werk ik maar ik had nu de mogelijkheid om te bekijken hoe de inoled erin zit. Inderdaad zit aan de lamp een uitstulping en een gat. Die B en M IQ+E is er wel in te meubelen op die manier. Ik kan zoals het nu is eigenlijk niks met de velomobiel omdat het gewoon veel te gevaarlijk is om met zo weinig licht te fietsen met tegenmoet komend verkeer zie je niks en ze zien de fiets ook te laat. Het zal met deze velo een B+M worden want de installatie is maar 6 volt en het verbruik is 7,5 Watt dus gaat er dan al 1,25 Ampere lopen naar die lamp. Inderdaad dat verstel mechanisme id mooi maar die krijg je lastig weer aangesloten denk ik omdat ik op de nieuwe lamp geen aangrijppunt voor dat ding heb. De B en M IQ +E bevat zelf geen schakelaar dus bedienen gaat via de schakelaar van de VM.

Freek

Als je een "6V" accu hebt die uit 5x 1.2V NiMH cellen bestaat ofzo, houd er dan rekening mee dat de spanning ook onder de 6V zakt als de accu bijna leeg is. Ik weet niet precies hoe de B+M dan reageert.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#11
(26-Nov-2023, 01:47 AM)365cycle schreef: Als je een "6V" accu hebt die uit 5x 1.2V NiMH cellen bestaat ofzo, houd er dan rekening mee dat de spanning ook onder de 6V zakt als de accu bijna leeg is. Ik weet niet precies hoe de B+M dan reageert.

Ik heb gereden met 6V en B&M IQ-E met verschillende velomobielen. De grotere NiMh van 6V ging prima (ik had een joekel van e-bike cellen), maar de gewone standaard 4,5Ah NiMh moest ik sneller omwisselen, achteraf inderdaad omdat het voltage te ver zakt voor de lamp. Wat er gebeurt is dat de lamp gaat knipperen. Als je de lamp van binnenuit niet kunt zien merk je er niks van bij schemering. In het donker valt het wel op.

Kortom, de lamp is goed bruikbaar bij 6V, maar je komt minder ver op een acculading.

Voor Kuifjeraket heb ik net een 6V LifePo4 accu binnen, die een wat hoger voltage per cel heeft dan NiMh en dan zou het probleem helemaal moeten verdwijnen.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle
#12
Teilwel schreef
Citaat:Voor Kuifjeraket heb ik net een 6V LifePo4 accu binnen, die een wat hoger voltage per cel heeft dan NiMh en dan zou het probleem helemaal moeten verdwijnen.

Klinkt wel mooi, 6 V Lifepo4 is ongeveer 2 x 3,4 V = 6,8 V lijkt een mooie voeding. Is die Kuifjeraket een rood wit geblokte Quest of zoiets?

Ik kan ff niks met de quest met de racefiets lamp wordt te lastig moet ik t ding ombouwen dan kan ie niet meer op de racefiets en met de inoled veel te weinig licht vandaag de dag iedereen heeft veel zwaardere lampen, op zowel auto’s als e-bikes en racefietsen staat een bak licht

Freek
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT
#13
Citaat: Klinkt wel mooi, 6 V Lifepo4 is ongeveer 2 x 3,4 V = 6,8 V lijkt een mooie voeding. Is die Kuifjeraket een rood wit geblokte Quest of zoiets?
Freek

Dat klopt. Onlangs opgeknapt met folie, wederom in de originele rood/wit blokken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Foto's van de Kuifjeraket quest:
https://todon.eu/@hembrow/111319157087556429
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(27-Nov-2023, 10:32 PM)twilwel schreef: Voor Kuifjeraket heb ik net een 6V LifePo4 accu binnen, die een wat hoger voltage per cel heeft dan NiMh en dan zou het probleem helemaal moeten verdwijnen.
Mogelijk nog een nuttige grafiek. Bij verschillende temperaturen verandert ie ook weer. Met wat googlen zijn ze wel te vinden:

[Afbeelding: tumblr-lat21t6d-KF1qa2swjo1-500.gif]
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
#16
(27-Nov-2023, 11:24 PM)twilwel schreef: Dat klopt. Onlangs opgeknapt met folie, wederom in de originele rood/wit blokken.

Echt geweldig trouwens dat je deze iconische Quest qua uiterlijk weer terug hebt gebracht in een zo goed als 'originele staat'.

Ik heb het altijd een prachtige Quest gevonden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , twilwel
#17
(27-Nov-2023, 11:24 PM)twilwel schreef:
Citaat: Klinkt wel mooi, 6 V Lifepo4 is ongeveer 2 x 3,4 V = 6,8 V lijkt een mooie voeding. Is die Kuifjeraket een rood wit geblokte Quest of zoiets?
Freek

Dat klopt. Onlangs opgeknapt met folie, wederom in de originele rood/wit blokken.

Ik herkende hem al door een nieuwsbericht:
Vrijdagbericht — Ligfiets.net
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel , Freek1970
#18
Mijn Quest is uit 2009 en ik had hetzelfde probleem. Ik heb alleen een ronde koplamp. Velomobiel.nl heeft er toen een andere in gemonteerd die ze 80 lux noemen dacht ik. Voordeel is de lekker brede straal om goed in de hoeken te kunnen kijken.
Privé Peloton 346
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
de Cyo Premium is 80 lux, is dat 'm misschien?
https://www.bumm.de/en/products/dynamo-s...tsndi.html
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Hmm ja dat zou wel goed kunnen! Factuur nog even opgezocht en daar stond dit op: B&M IQ cyo premium LED lamp 80 lux.

Onlangs weer mee gereden in het pikkedonker en hij bevalt erg goed. Met koude weer is het 6volt accuutje wel net aan. Als je de rem aantrekt wordt het licht beduidend minder.
Privé Peloton 346
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#21
Ik heb het zoals jullie misschien al in een ander draadje hebben kunnen lezen anders opgelost ik kon Q241 bij Velomobiel gunstig inruilen op Q838. Q838 is een 12 v systeem en ik heb de B&M lamp erbij onderhandeld. Tevens is Q838 90 mm trommels. Verder gewoon fijnere dubbele richtingaanwijzers en fijnere spiegels en een werkende toeter. Ik ben erg gelukkig met deze blauw witte Quest. Hij bleef door het overlijden van mijn vader en alle zout op het wegdek dat er tot vorige week nog lag even stilstaan. Afgelopen woensdag de eerste woon werk rit gemaakt het is een erg fijne fiets en een B&M lamp blijkt voldoende licht te geven en de 90 mm remmen zijn veel fijner om een geheel van ongeveer 140 kg (100 kg man, 12 kg bagage 27 kg Q) tot stilstand te brengen. Misschien is een zonnebril (polaroid) nog wel een goed idee. Want toch best wel last van auto’s en E - fietsers met ook sterke led lampen ik zit dan lager dan hun…

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , hmplantinga
#22
(02-Feb-2024, 03:50 PM)Freek1970 schreef: Ik heb het zoals jullie misschien al in een ander draadje hebben kunnen lezen anders opgelost ik kon Q241 bij Velomobiel gunstig inruilen op Q838. Q838 is een 12 v systeem en ik heb de B&M lamp erbij onderhandeld. Tevens is Q838 90 mm trommels. Verder gewoon fijnere dubbele richtingaanwijzers en fijnere spiegels en een werkende toeter. Ik ben erg gelukkig met deze blauw witte Quest. Hij bleef door het overlijden van mijn vader en alle zout op het wegdek dat er tot vorige week nog lag even stilstaan. Afgelopen woensdag de eerste woon werk rit gemaakt het is een erg fijne fiets en een B&M lamp blijkt voldoende licht te geven en de 90 mm remmen zijn veel fijner om een geheel van ongeveer 140 kg (100 kg man, 12 kg bagage 27 kg Q) tot stilstand te brengen. Misschien is een zonnebril (polaroid) nog wel een goed idee. Want toch best wel last van auto’s en E - fietsers met ook sterke led lampen ik zit dan lager dan hun…

Freek

Fijnere spiegels? Zover ik weet is er maar 1 type spiegel gebruikt bij vm.nl die met en zonder spiegelkap te krijgen is. De Snoek is dan weer verkrijgbaar waarbij ze deze een gedeelte verkleind hebben. Maar neem aan dat dit niet standaard gebeurde voor een andere model. Maar inderdaad, de verlichting van andere voertuigen. Maar ook van een laagstaande winterzon kan vreselijk irritant zijn.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Hardloper,

Mogelijk is de zitpositie dan net wat anders geen idee, maar ik kan in Q838 veel beter uit de voeten met de spiegels.

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
@Freek1970 je kan de spiegels verstellen he? Dit had ik al vrij snel door. De rechter vond ik maar niet goed staan, vond het beeld te ver naar achteren gericht. En zag niet goed wat direct achter me gebeurde. Hiervoor had ik de linker nodig. EN nu staan ze beide meer naar direct achter me.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
(02-Feb-2024, 09:59 PM)Hardloper schreef: @Freek1970 je kan de spiegels verstellen he? Dit had ik al vrij snel door. 

Soms kun je door zo'n klein zinnetje je opeens bewust worden van het feit dat het verschil qua ervaring op dit forum ongelooflijk groot is.

Deze zin heb ik getypt zonder oordeel of mening. Ik vind het goed om mij dit even bewust te realiseren.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
(02-Feb-2024, 10:19 PM)Wim -de roetsende schreef:
(02-Feb-2024, 09:59 PM)Hardloper schreef: @Freek1970 je kan de spiegels verstellen he? Dit had ik al vrij snel door. 

Soms kun je door zo'n klein zinnetje je opeens bewust worden van het feit dat het verschil qua ervaring op dit forum ongelooflijk groot is.

Deze zin heb ik getypt zonder oordeel of mening. Ik vind het goed om mij dit even bewust te realiseren.


Hardloper,

Ja natuurlijk weet ik dat ik net als bij autospiegels kan verstellen, dus links/rechts omhoog/omlaag of zijn er nog meer stelmogelijkheden? Ik kan er in de 838 in elk geval beter mee uit de voeten dan in de 241 daarom zoek ik het verschil in kennelijk net wat anders zitten of spiegels net anders gemonteerd op de romp…

Freej
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM