Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[split] Wat is veel vermogen trappen?
#1
Wat is veel vermogen trappen? Ja ik weet het, als ik zoveel vermogen trap als een specifieke persoon hier. Dan is dat veel.

Mijn laatste tocht heeft als maximaal vermogen van 603 Watt. Echter gemiddeld was het 128 Watt. En 182 Watt over 20min gemiddeld.
[Afbeelding: vermogen.png]

Met lopen kan ik toch wel een uur of langer volhouden over de 225 watt schat ik zo. Dus vroeg of laat zal dat al fietsend ook wel komen. En dan hebben we het niet over Garmin eigen meer optimistische vermogen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
(19-Dec-2023, 10:18 PM)Hardloper schreef: Wat is veel vermogen trappen? Ja ik weet het, als ik zoveel vermogen trap als een specifieke persoon hier. Dan is dat veel.

Hahaha, ik dacht precies hetzelfde Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#3
(19-Dec-2023, 10:18 PM)Hardloper schreef: Wat is veel vermogen trappen? Ja ik weet het, als ik zoveel vermogen trap als een specifieke persoon hier. Dan is dat veel.
Daar kan je geen absoluut antwoord op geven. Je moet een hoop meewegen. 

1. Van wat voor belasting houdt je lijf? 
Bestaan je spieren vooral uit type 2 spiervezel, dan hebben ze verhoudingsgewijs veel brandstof nodig. Het is dan moeilijker om langdurig (uren) een hoog vermogen te leveren, en het kan ook wel complexer zijn om voldoende te eten. Type 2 spiervezel ("fast twitch") is niet efficiënt, maar kan in een korte tijd wel héél veel energie overbrengen. Baansprinters vind je dus in deze categorie (zowel op een fiets als ernaast Big Grin ), maar ze zijn niet alleen: Er is nog een subgroep met "super fast twitch" spiervezel, al weet ik niet of dat wetenschappelijk gezien echt helemaal een andere categorie is. In ieder geval; dat hebben is handig als je boxer of kickbokser bent, of een andere zwaar explosieve sport doet. Deze mensen zien er vaak ook atletisch uit, en als je binnen die groep dan weer een extreem geval bent noemen ze je Quadzilla
Heb je vooral type 1 spiervezel, dan doet je beachbody het iets minder goed, en gaan plotselinge explosies ook wat minder goed dan in de eerste groep, maar ben je wél een ster in extreem lang hele hoge duurvermogens trappen, ook als de directe brandstof eigenlijk al op is (dus vetverbranding). 

Overigens kan je je lichaam op dit gebied wel "verschuiven". Niet volledig, maar tot op zekere hoogte zeker. In het begin was ik veel meer sprinter dan ik nu ben. Vermoed dat m'n uiterste piekvermogen met zo'n 10% ingezakt is (deels zal leeftijd ook een invloed spelen - minder testosteron = minder aanleg voor spiergroei), maar m'n duurvermogen is nu juist prima op orde (en daar pluk ik bij m'n gebruikelijke ritten de vruchten van).

2. Hoe groot ben je? Wat weeg je? 
Een groter lijf, met grotere handen, grotere voeten, langere benen heeft ook een hart dat qua proporties klopt met de rest, maar slechts tot op zekere hoogte: mensen die ongewoon groot zijn hebben vaak wel een groter hart, maar niet volledig in verhouding tot hun formaat. Bij kleinere mensen geldt het tegenovergestelde. Deze niet volledig lineaire verhouding komt overigens ook voor bij andere spieren.
Gezien dat hart dus tot op zekere hoogte "meegroeit" met de persoon waar het in zit, compenseert het ook tot op zekere hoogte het zwaardere lijf dat meegezeuld moet worden. Om deze reden worden vermogens voor proffietsers niet zozeer in watts bekeken, maar in watts per kg lichaamsgewicht. Bij UCI-sporten wordt er dan met deze variabelen gespeeld om een optimale situatie te creëren: een tijdritrijder kan groter zijn, zodat die meer vermogen levert. Hier kan dan een voordeel uit gehaald worden door de stroomlijn van deze persoon en zijn fiets te optimaliseren, gewicht is iets minder een kritiek punt. Een klimmer is vaak een klein, dun en licht ventje dat extreme duurvermogens kan trappen en op een zo licht mogelijke wielrenfiets gezet wordt (er is een ondergrens dus ze wegen gewoon even veel); stroomlijn is van ondergeschikt belang, de snelheden zijn niet vaak genoeg boven de 30 km/h om daarmee de winst te pakken.

Voordat we richting velomobielen gaan, 2 dingen over dat gewicht:
  • Als het doel sneller fietsen is, dan zijn er inderdaad héél veel amateurwielrenners die beter eerst eens beginnen met meer fietsen en gewicht verliezen, ipv tienduizend euro stukslaan op het nieuwe, nóg lichtere model. Een nieuwe fiets is natuurlijk wel gewoon leuk Big Grin 
  • Je vetpercentage omlaag werken heeft altijd zin... behalve als dat ten koste van je weerstand of je spiermassa is, en beide zijn echt wel iets om mee op te passen. Ga dus niet zomaar keihard diëten terwijl je ook aan het sporten bent, voor je het weet rijd je jezelf stuk. Het beste advies op dat gebied is mijns inziens: Zoek gerenommeerde, professionele hulp.    
Bij een velomobiel speelt het gewicht overigens nog een andere rol voor wat betreft je snelheid: Stel (makkelijk rekenen) jij weegt 56 kg, dan kan je dus 4W/kg leveren. Je QV weegt minimaal 32 kg, dus in totaal breng je 88 kg in beweging met 225W; ruim 2,5W/kg voor de totaalmassa. Als ik 4W/kg ga leveren zit ik rond de 360W duurvermogen en komt de totaalmassa op 122 kg. Dan zit je dus ineens tegen de 3W/kg voor de totaalmassa. Op het vlakke rijd je als we beide 225W trappen waarschijnlijk zo'n 3 km/h sneller dan ik; het verschil in massa heeft invloed op de rolweerstand. Echter ben ik met het fors hogere vermogen flink in het voordeel; ik kom waarschijnlijk zo'n 8 km/h sneller vooruit.
Loopt de weg omhoog, dan worden de verschillen al snel veel kleiner. Vooral als je rekening houdt met het feit dat mijn conditie in verhouding waarschijnlijk beter moet zijn om 4W/kg te kunnen leveren weet je dat de kans groot is dat de lichtere rijder op een steile helling het snelst is.

Ik heb de video al eens gedeeld, maar hier zie je de verschillen mooi terug:


Dan is de vraag natuurlijk: Wat is nou een goed vermogen per kilo?
  • Voor de baansprinter: als je serieus mee wil doen op de baan moet je 5 seconden boven de 25W/kg kunnen knallen, en dan moet er nog best wat bijgetraind worden als je competitief wil zijn. In de teamsprint wordt er in de aanval weleens boven de kortstondig fors boven de 3000W getrapt;
  • Voor duursport: Men zegt dat iedere enigszins normaal gebouwde, jonge, en volledig gezonde fietser met voldoende volharding een FTP van 4W/kg moet kunnen halen. Als je competitief wil zijn in UCI-wedstrijden, denk dan aan >6W/kg.
Beide getallen gelden overigens voor een man. Een vrouw zit qua hormonen behoorlijk anders in elkaar, met als gevolg dat ze zowel in de sprint als op duur minder vermogen kunnen leveren. Volgens mij is het verschil gemiddeld zo'n 15%.

Als laatste kunnen we het nog even over mij hebben: Dat FTP van 4W/kg zit er op dit moment bij mij niet in. Ik heb me al een paar keer voorgenomen om echt gerichte trainingen te gaan doen, en te kijken of een FTP van >400W (4,5W/kg) nog te doen is op mijn vroeg-middelbare leeftijd... maar de offers die ik daarvoor moet brengen lever ik telkens toch maar niet Tongue Als ik deze passie in m'n jonge jaren al gehad had, en kijk naar wat voor vermogens ik nu nog kortstondig kan neergooien, dan had er denk ik wel een kleine carriere als baansprinter in me gezeten.

Als laatste: Pijn (bij anderen) is fijn, dus... dit gebeurt er wanneer je als niet-wereldkampioen langdurig 440W probeert te trappen Big Grin 
Hier wordt ook uitgelegd waar deze verschillen vandaan komen: 

In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR , Hardloper
#4
(20-Dec-2023, 02:04 AM)365cycle schreef: dat hebben is handig als je boxer of kickbokser bent, of een andere zwaar explosieve sport doet. Deze mensen zien er vaak ook atletisch uit, en als je binnen die groep dan weer een extreem geval bent noemen ze je Quadzilla
Heb je vooral type 1 spiervezel, dan doet je beachbody het iets minder goed, en gaan plotselinge explosies ook wat minder goed dan in de eerste groep, maar ben je wél een ster in extreem lang hele hoge duurvermogens trappen, ook als de directe brandstof eigenlijk al op is (dus vetverbranding). 

Als ik zo dat plaatje lijk, dan herken ik me in bepaalde maten hierin
me.jpg | Velomobil-Forum (velomobilforum.de)

Even daar neergezet zodat niet heel de wereld het plaatje hoeft te zien.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(20-Dec-2023, 02:04 AM)365cycle schreef:
  • Voor duursport: Men zegt dat iedere enigszins normaal gebouwde, jonge, en volledig gezonde fietser met voldoende volharding een FTP van 4W/kg moet kunnen halen. Als je competitief wil zijn in UCI-wedstrijden, denk dan aan >6W/kg.
Vandaag:
Gem. vermogen: 2.16 W/kg
Max. vermogen: 8.50 W/kg

EN:

Max. snelheid: 47,9 Km/u  Big Grin
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#6
48 km/u met een QV  Huh 

Als jij toch een Snoek had gekocht  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#7
(20-Dec-2023, 07:44 PM)Wim -de roetsende schreef: 48 km/u met een QV  Huh 

Als jij toch een Snoek had gekocht  Big Grin

En nog inclusief een pirouette! Maar ik dacht niet dat Hardloper in eerste instantie hem had aangeschaft om de snelheid. Ik kan me wel voorstellen dat hij in de loop van volgend jaar zich afvraagt hoe hard hij kan in een Snoek, o.i.d. 

Met een snoek was die pirouette misschien wel een ritje op de zijkant geweest. Zonde van het spuitwerk.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#8
Dan had ik de 50km/u weten aan te tikken. Of een Milan SL MK7? Maar die 50km/u grens zal ik vroeg of laat ook nog wel bereiken en misschien zelfs de 55km/u. Maar weet je, ik leer steeds beter de VM te beheersen. 99% van de tijd ga ik al driftent de rotondes te lijf. Echter vandaag spinde ik voor het eerst om zijn eigen as. Dus dit zet me weer met beide beentjes op de grond. En dat ik een snelheid heb bereikt wat ik alleen met minimaal autorijbewijs mag bereiken zodra er een motor in zit, maar dat ik het op spierkracht deed en niet van de viaduct af. Dat doet me wel iets.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#9
Dat begrijp ik.

Met de Snoek had je waarschijnlijk de 60km/u al wel aangetikt. Of in ieder geval 55km/u.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#10
(20-Dec-2023, 01:38 PM)Hardloper schreef: Als ik zo dat plaatje lijk, dan herken ik me in bepaalde maten hierin
Jup, ziet eruit alsof je behoorlijk sprintspier hebt. Ze zijn wel duidelijk anders gevormd dan bij mij. Denk dat het een kwestie van tijd is voor jouw benen ook anders gaan worden Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#11
(20-Dec-2023, 07:52 PM)Hardloper schreef: 99% van de tijd ga ik al driftent de rotondes te lijf. 

Da's misschien wel heel lekker, maar misschien ook niet zo verstandig. Ik heb ik bij de aanschaf van mijn vm ook nieuwe voorbanden er opgelegd. Niet opzettelijk, maar veel bochten die ik hier tegenkwam waren bijzonder ongemakkelijk, waardoor ik ok hier en daar drifte. Na 1500 km hadden mijn voorbanden geen profiel meer over. Ik spaar ze nu meer bij de bochten en gebruik de bespaarde energie om op de rechte stukken de snelheid wat hoger te brengen. Restulaat: minder slijtage, maar nog steeds dezelfde gemiddeldes.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#12
Ja, het is best leuk wat je met zo'n Velomobiel allemaal voor elkaar kunt krijgen. Rustig doorgaan met opbouwen. Als je nu in de winter de 48 aantikt, dan zit je met dezelfde energie in de zomer bij 20 graden denk ik al boven de 50 km/h. Ook de afstanden zullen gaan groeien en dan wordt het helemaal interessant.

Als student deed ik de 45 km naar mijn ouders met de ligfiets ongeveer net zo snel als met het OV. Dat was voor mij ook wel een ontdekking. Ik had het voorrecht om precies op het juiste perron aan te komen om de bus naar huis te zien wegrijden net voordat mijn trein stil stond.

Ook de afstanden naar de grotere steden Arnhem en Nijmegen, beide ca 30 km, zijn voor mij met de VM prima te doen. De auto kan harder maar daarmee verlies je dan een hoop tijd aan parkeren en naar de winkel wandelen enzo. Ook het risico op file is met de VM minimaal.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Hardloper
#13
Denk het ook. Nu 48 aantikken is veel knapper dan 50 in de zomer.
Dat lukt mij ook. Maar daarna kwam er een soort van plafond. Die voor het eerst beslecht werd tijdens de proefrit met de Snoek-L demo fiets.
En dan miste ik een versnelling voor nog sneller. Dat heeft me doen aanzetten voor een powermeter. Duur maar leuk speelgoed.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#14
(20-Dec-2023, 08:42 PM)365cycle schreef:
(20-Dec-2023, 01:38 PM)Hardloper schreef: Als ik zo dat plaatje lijk, dan herken ik me in bepaalde maten hierin
Jup, ziet eruit alsof je behoorlijk sprintspier hebt. Ze zijn wel duidelijk anders gevormd dan bij mij. Denk dat het een kwestie van tijd is voor jouw benen ook anders gaan worden Big Grin

Weet niet, de marathon doe ik binnen 4 uur en niet binnen 3 uur.
Mijn laatste marathon, iets meer dan een jaar terug wou ik voor de start van de halve marathon gefinished zijn. Je start in waves en ik was zeker niet een van de eerste waves. En de halve marathon start 4 uur later dan de start van de eerste wave van de hele. En dat lukte, met medaile om hoorde ik de startschot van de halve.  Big Grin
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#15
(20-Dec-2023, 07:49 PM)datakneder schreef: Met een snoek was die pirouette misschien wel een ritje op de zijkant geweest. Zonde van het spuitwerk.
Deze haal ik toch nog even aan. Ik ben er niet van overtuigd dat een QV sneller door de bocht kan dan een Snoek, een Bülk of een Tuna. Zeker niet als ik in m'n rittenhistorie ga bladeren. Bij een klapband achter staat een QV 10 punten voor, maar echt onder alle omstandigheden harder de hoek om? Nee, geloof ik niet.
De listige kanten van de wegligging heb ik al eens eerder aangehaald, terwijl het weggedrag wel heel veel vertrouwen wekt.

(20-Dec-2023, 10:08 PM)Hardloper schreef:
(20-Dec-2023, 08:42 PM)365cycle schreef: Jup, ziet eruit alsof je behoorlijk sprintspier hebt. Ze zijn wel duidelijk anders gevormd dan bij mij. Denk dat het een kwestie van tijd is voor jouw benen ook anders gaan worden Big Grin
Weet niet, de marathon doe ik binnen 4 uur en niet binnen 3 uur.
Een marathon is dan ook geen sprint. Sterker nog: Ik zou verwachten dat je met wat minder spiermassa sneller zou zijn.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#16
(20-Dec-2023, 11:28 PM)365cycle schreef:
(20-Dec-2023, 07:49 PM)datakneder schreef: Met een snoek was die pirouette misschien wel een ritje op de zijkant geweest. Zonde van het spuitwerk.
Deze haal ik toch nog even aan. Ik ben er niet van overtuigd dat een QV sneller door de bocht kan dan een Snoek, een Bülk of een Tuna. Zeker niet als ik in m'n rittenhistorie ga bladeren. Bij een klapband achter staat een QV 10 punten voor, maar echt onder alle omstandigheden harder de hoek om? Nee, geloof ik niet.
De listige kanten van de wegligging heb ik al eens eerder aangehaald, terwijl het weggedrag wel heel veel vertrouwen wekt.

Mijn opmerking was eigenlijk niet direct gerelateerd aan snelheid in absolute termen, maar meer in een foute inschatting van wat het voertuig (op die plek) kan. Maar ik geef toe, ik had wel wat duidelijker kunnen zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#17
Ik zat zo te denken he, volgens mij is het ergens niet echt driften. Maar het is wel op een bepaalde manier dat ik een rotonde neem.

Wat betreft die spiermassa, ik heb al vele jaren behoorlijke beenspieren. Was een keer met een Yoga oefening bezig en had echt iets van, jeetje wat een spiermassa. Maar het is niet iets wat ik nastreef zoveel spieren. Gezondheid vind ik belangrijker, dan uiterlijke vertoon.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(21-Dec-2023, 12:04 AM)datakneder schreef: Mijn opmerking was eigenlijk niet direct gerelateerd aan snelheid in absolute termen, maar meer in een foute inschatting van wat het voertuig (op die plek) kan. Maar ik geef toe, ik had wel wat duidelijker kunnen zijn.
Snap ik, maar dat maakt het verschil niet, of juist in het voordeel van de Snoek (maar die ken ik nog niet goed genoeg). M'n DF is vrij heftig met wild weer; soms heb je onderstuur, soms heb je overstuur, en als hij gaat kiepen voel je het nauwelijks aankomen. Hij gaat gewoon ineens.
De QV maakte een heel voorspelbare indruk, maar is bij mij meerdere keren totaal onverwacht achter uitgebroken. Een aantal keren zoals Hardloper nu ervaren heeft, maar ik heb ook weleens een slinger gemaakt omdat het rechter achterwiel over een ribbelstrip ging en de achterwielophanging het niet weggedempt kreeg. Dan dribbelt het linkerwiel dus ook, en heb je achter ineens geen grip meer. Gelukkig bij relatief lage snelheid.
Zowel de Milan als de Bülk kunnen hard door de bocht, en zijn vaak verrassend vergevingsgezind gebleken. Een goede achterband met veel grip is bij een driewieler natuurlijk een vereiste, maar als die eronder zit breken ze niet snel uit. Het omkiepen kan je bij beide ook mooi mee spelen; ik kan het zelf niet helemaal zien, maar het voelt als twee trappen; je voelt in een bocht eerst dat één van de voorwielen los gaat komen (of misschien zelfs al een beetje zweeft, dat kan ik van binnenuit niet zien), en in dat gebied kan je dan vrij makkelijk "balanceren". Stuur je terug, dan heb je weer volledige grip. Stuur je door, dan pas gaat de fiets echt kantelen. Juist die vrij duidelijke "waarschuwing" maakt dat ik de grens vrij gemakkelijk opzoek.

(21-Dec-2023, 09:58 AM)Hardloper schreef: Ik zat zo te denken he, volgens mij is het ergens niet echt driften. Maar het is wel op een bepaalde manier dat ik een rotonde neem.
Driften betekent een bocht insturen, en dan zo hard aandrijven dat de achterkant grip verliest, om vervolgens tegen te sturen. Je vindt dan een balans tussen de slippende achterwielen die langs de de fiets proberen om te draaien, en de richting de buitenkant van de bocht gerichte voorwielen die die beweging proberen te compenseren. In de QV heb je te weinig stuuruitslag om echt te kunnen driften, en tenzij het flink glad is ook te weinig vermogen om continu slip op de aangedreven wielen te veroorzaken. Ik heb net genoeg koppel om het achterwiel op droog wegdek de eerste meters bij iedere aanzet even door te laten slippen. Bij de QV gaat het nog iets moeilijker.

(21-Dec-2023, 09:58 AM)Hardloper schreef: Wat betreft die spiermassa, ik heb al vele jaren behoorlijke beenspieren. Was een keer met een Yoga oefening bezig en had echt iets van, jeetje wat een spiermassa. Maar het is niet iets wat ik nastreef zoveel spieren. Gezondheid vind ik belangrijker, dan uiterlijke vertoon.
Spiermassa is toch niet per se uiterlijk vertoon? Het is gewoon hoe je lichaam reageert op training. Deels te beïnvloeden met welke training je doet, uiteraard.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#19
Ik wil gewoon niet dat men de verkeerde indruk krijgt en dat die spieren tonen belangrijk is voor mij. Zoals die body builders.
[Afbeelding: rotonde.png]
Hier zie je mijn geweldige actie volgens de GPS.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(21-Dec-2023, 11:25 AM)Hardloper schreef: Ik wil gewoon niet dat men de verkeerde indruk krijgt en dat die spieren tonen belangrijk is voor mij. Zoals die body builders.
Dat kan je oplossen met gedrag, niet met uiterlijk Wink Een goede vriend van me is heel groot, heeft een enorme aanleg voor spiergroei en mijn (niet bepaald ongespierde) bovenbenen hebben waarschijnlijk ongeveer de omtrek van zijn bovenarmen. Daarnaast is hij iemand die sport nodig heeft om mentaal lekker te blijven, in de toestellen op zijn zolder hangen werkt voor hem daarbij het best.

Dan word je dus heel gespierd en zie je er voor sommigen uit als een gevaarlijke bodybuilder. Maar hoewel je hem niet boos wil hebben ken ik denk ik weinig mensen met een zachtere, bescheidener persoonlijkheid.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#21
(21-Dec-2023, 11:39 AM)365cycle schreef: Dat kan je oplossen met gedrag, niet met uiterlijk Wink Een goede vriend van me is heel groot, heeft een enorme aanleg voor spiergroei en mijn (niet bepaald ongespierde) bovenbenen hebben waarschijnlijk ongeveer de omtrek van zijn bovenarmen. Daarnaast is hij iemand die sport nodig heeft om mentaal lekker te blijven, in de toestellen op zijn zolder hangen werkt voor hem daarbij het best.

Dan word je dus heel gespierd en zie je er voor sommigen uit als een gevaarlijke bodybuilder. Maar hoewel je hem niet boos wil hebben ken ik denk ik weinig mensen met een zachtere, bescheidener persoonlijkheid.

Ik heb afgelopen paar jaar behoorlijk veel hardgelopen. Maar in het verleden heb ik heel veel jaren in de winter maanden veel geschaatst. Hier zal veel boven benen mee zijn gekweekt. Ik ga niet bepaalde trainingen doen met als intentie been spieren te kweken, het zal eerder zijn dat ik sport om op gewicht te blijven.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#22
Mensen die echt een toptijd neerzetten op een lange afstand hardlopen, zeg maar verder dan 1 km ofzo, dat zijn vaak toch wel de lichte dames/heren. Op de 100 meter zijn het wel spierbundels. Die zijn dan weer niet zo goed op de lange afstand. Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals Sifan Hassan, die ongeveer alles lijkt te kunnen.

Bij het fietsen zie je het ook wel, de sprinters kunnen heel hard, maar vallen in de berg etappes soms buiten de tijd. Het valt niet mee om al die kilo's de bult over te krijgen.

Watt's per kilo is dan inderdaad een goede graadmeter. Het verwarrende is dat het bij de uitspraak "die kan veel vermogen trappen" kan gaan om een sterke beer van een kerel, die per kilo misschien niet eens zo heel veel watt levert, maar ook om een afgetrainde spriet die per kilo een bewonderenswaardig vermogen weet te produceren.

Geniet van je gezonde lijf en doe er mooie dingen mee. Je zult van ligfietsen niet snel een overdreven spieropbouw krijgen. Ook niet bij 15.000 km per jaar.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hardloper
#23
Een bekende van mij was in de categorie Sifan Hassan atleten. Laatst zag ik hem nog. Kende hem niet in zijn glorie tijd, maar nu heeft hij volgens mij gewoon een gezond atletisch figuur. Maar blessures speelde hem wel parten.

Ik stond een keer met oud en nieuw voor de spiegel en had echt iets IEW, dat moet niet erger worden. En toen was ik nog niet hardopen. Heb metingen terug gevonden van 75 a 76kg 5 a 6 jaar geleden denk ik. Maar nu schommel ik eerder tussen de 64 en 67kg en probeer weer richting de 65kg uit te komen in plaats van de 66,Xkg. Dus probeer het gezonde lichaam ook wel gezond te houden. En Garmin zegt dat ik een klimmer zou zijn.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
(22-Dec-2023, 12:12 AM)Jeroen S schreef: Bij het fietsen zie je het ook wel, de sprinters kunnen heel hard, maar vallen in de berg etappes soms buiten de tijd. Het valt niet mee om al die kilo's de bult over te krijgen.
Een sprinter heeft vooral het vermogen om de glycogeenvoorraad in z'n spieren in een zo kort mogelijke tijd leeg te knallen. Daarbij, grotere spieren = meer voorraad.
Ik merk daarnaast dat ik vrij makkelijk herstel van een korte, heftige inspanning. Na een minuutje kan ik gewoon nog een keer.
Zodra die glycogeenvoorraad echter op is wordt het lastig; dan zijn zware spieren vooral onzuinig met de aangeleverde energie.

(22-Dec-2023, 12:12 AM)Jeroen S schreef: Geniet van je gezonde lijf en doe er mooie dingen mee. Je zult van ligfietsen niet snel een overdreven spieropbouw krijgen. Ook niet bij 15.000 km per jaar.
Hangt er vanaf hoe je rijdt. Mijn benen zijn wel weer gegroeid sinds ik ligfiets. Vaak en snel optrekken helpt daar zeker bij. Ik rijd minder extreem dan vroeger, maar toch nog steeds de meeste ritten wel een paar keer >1000W.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Mijn broer die sprint en daarna was hij binnen een KM er klaar mee. Helemaal opgebrand. De krachten zal wel in de orde van 365cycle liggen. Hij kreeg dingen kapot.

Ik ben veel minder snel, maar hou het veel langer vol. Ik kan naar voor mijn doen zware inspanningen na paar minuten weer lekker aan de bak.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
(23-Dec-2023, 05:08 PM)Hardloper schreef: Mijn broer die sprint en daarna was hij binnen een KM er klaar mee. Helemaal opgebrand. De krachten zal wel in de orde van 365cycle liggen. Hij kreeg dingen kapot.
Jup, dat kán ik ook. Als ik twee of drie keer echt voluit sprint in een rit van 100 km voel ik het de dag erna nog, zelfs als ik de rest van de rit enorm rustig rijd.
Maar sprintjes met een piek van maximaal zo'n ~1400W heb ik eigenlijk weinig last van.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
montage standaard
Goedkope snelspanner...melle z — 05:00 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... de gierzwaluwe...datakneder — 03:59 PM
montage standaard
Bedankt voor de tip,...blokdoorn — 03:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... de gierzwaluwen ...Atrike — 03:21 PM
montage standaard
Het werkt top! Je ...Duncan — 02:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is echt goedko...Wim -de roetsende — 01:30 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schattin...365cycle — 12:35 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag G. vandaag we...365cycle — 12:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mijn fietsen zijn ee...blokdoorn — 12:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zou het -hoe hinderl...ZoefZoef — 10:30 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ...Wim -de roetsende — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen wet...Willeke_IGKT — 09:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mij is altijd gele...Hardloper — 09:08 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel ong...Hoekie — 08:47 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM