Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trike in trein
#1
Goedemorgen,

Heeft iemand ervaring met het reizen in een trein met een Trike (2x Azub Tricon 20)?
Wij willen het aankomende jaar naar Duitsland met de trein maar krijg geen duidelijk ja of nee antwoord bij NS dan wel internationale trein.

Dank voor jullie reacties.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Fietsbennie
#2
Welkom op ons forum.

Is dat een vouw bare trike, en hoe groot is het pakket dat overblijft?

En is dit voor personen die geen invalide status hebben?
Ik heb namelijk een trike een trein ingereden en uitgereden zien worden door iemand die duidelijk moeite zou hebben met lopen, alsof het een rolstoel was. Dit was tussen twee dicht bij elkaar gelegen stations op een regionale ns lijn, de fiets vulde het hele balkon van de sprinter met gelijke vloer instap, het zou niet lukken met de meeste intercities en nog minder met internationale treinen. Maar als je kunt aanvoeren dat het jouw rolstoel vervanger is maak je misschien kans met bijkomende hulp.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Hoi,

Ja vouwbaar maar het is de start van een fietsvakantie en dus zullen we volledig bepakt zijn. Opvouwen kan dus wel maar aangezien we ook naar het station fietsen is dat niet zomaar even gedaan.
Daarnaast zijn we beide niet invalide maar zijn dit onze “gewone” fietsen die we dagelijks gebruiken en dus ook op vakantie…
Gaat lastig worden op de trein ben ik bang……
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Geen ervaring met trikes, wel uitgebreide ervaring met tandem, hase pino, open ligfietsen en kinderfietskarren. Op basis daarvan:
Alleen in sprinters en duitse stoptreinen zou je het kunnen proberen en krijg je hem er nog wel in als het rustig is. Daarmee kun je best ver komen als je de tijd neemt. In intercities, de nederlandse koplopers en zeker de duitse denk ik dat je een trike fysiek vaak niet eens de bocht kan nemen door de buitendeur naar de fietsruimte (waar hij vaak ook niet of moeizaam zal passen).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Geen ervaring in DE maar in NL heb ik jaren lang met de ICE trike in de trein gereden en nooit klachten of opmerkingen gehad, maar de Trice QNT is een klein scheurijzertje vergeleken met de blokken staal van Azub. Als die vouwbaar is dan zal je daar zeker gebruik van moeten maken, al helemaal als die ook nog eens volgepakt zit. NS is een stuk moeilijker geworden sinds corona.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(31-Dec-2023, 12:03 PM)azub61 schreef: Goedemorgen,

Heeft iemand ervaring met het reizen in een trein met een Trike (2x Azub Tricon 20)?
Wij willen het aankomende jaar naar Duitsland met de trein maar krijg geen duidelijk ja of nee antwoord bij NS dan wel internationale trein.

Dank voor jullie reacties.

Welkom op dit forum Azub61. Veel lees- en schrijfplezier gewenst.

Azub Tricon 20 is een leuke Trike. Heb je deze al lang?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Iku
(31-Dec-2023, 01:23 PM)blokdoorn schreef: Geen ervaring met trikes, wel uitgebreide ervaring met tandem, hase pino, open ligfietsen en kinderfietskarren. Op basis daarvan:
Alleen in sprinters en duitse stoptreinen zou je het kunnen proberen en krijg je hem er nog wel in als het rustig is. Daarmee kun je best ver komen als je de tijd neemt. In intercities, de nederlandse koplopers en zeker de duitse denk ik dat je een trike fysiek vaak niet eens de bocht kan nemen door de buitendeur naar de fietsruimte (waar hij vaak ook niet of moeizaam zal passen).

Ik denk dat we de plannen omgooien en op safe gaan dus de trein vermijden en er een extra week vrij aan vastplakken als het lukt. Dank voor alle reacties!

[/quote]

Welkom op dit forum Azub61. Veel lees- en schrijfplezier gewenst.

Azub Tricon 20 is een leuke Trike. Heb je deze al lang?
[/quote]

Nee nog maar kort maar we zijn beide helemaal om. 
Ik gebruik de trike voor alles, werk, boodschappen (eventueel met een aanhanger (burley) en we gaan er dus voortaan onze fietsvakanties op beleven.
De houding is enorm rustgevend en nodigt uit om op de stappen. 
Ik voel me er veilig op en rij er rustig mee door de drukke stad zonder problemen.
Een nieuwe manier van fietsen die mij helemaal past !
Antwoord }
#8
Mijn ervaringen met de Internationale trein, van lang geleden was dat het een enorm gedoe was en er maar geen duidelijk antwoord kwam. Mijn oplossing was vrij simpel, met de trein naar het laatste Nederlandse station, daar uitstappen. Over de grens naar het volgende Duitse station fietsen en daar op de eerst volgende regionale trein stappen.

Het station in Nederland was ergens in Noord Groningen, in Duitsland ben ik toen in Leer opgestapt. Om het geheel wat interessanter te maken had ik geen kaart bij van het gebied tussen beide Stations.
Ook hier in de buurt zou het prima kunnen. Zevenaar-Emmerich is ongeveer 18km, tot bijna op de grens kun je het snelfietspad langs het spoor volgen. Enschede-Gronau is ongeveer 10 km.

Ik vond het stukje fietsen een welkome onderbreking in de lange dag treinen, ik ging met de regionale trein nog door richting Denemarken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#9
(31-Dec-2023, 02:48 PM)Jeroen S schreef: Ook hier in de buurt zou het prima kunnen. Zevenaar-Emmerich is ongeveer 18km

Vanaf Arnhem kan je met de boemeltrein via Zevenaar en Emmerich naar Düsseldorf. Je kan op de Duitse stations van Elten en Emmerich gewoon in- en uitbliepen met je Nederlandse OV-kaart (alleen die twee Duitse stations). Die boemeltrein bestaat meestal uit vijf treinstellen, waarbij je in het achterste deel een bagageruimte hebt voor koffers en fiets. Daar past een driewieler wel, en je kan deze zo in de trein rollen vanuit het perron. Dus praktisch kan het. Of het theoretisch mag, weet ik niet. Maar dan moet je Abelio (die daar die dienst onderhoudt) vragen. De trein kan soms nog wel eens druk zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Waar precies wil je in Duitsland gaan fietsen? Ben je daar eerder wezen fietsen?
Ik heb paar keer inmiddels de fiets in de Duitse trein gehad. Zonder problemen. Als je een maandkaart koopt even je naam op zetten anders gelden ze niet. Station Enschede kun je trouwens overstappen naar Duitse lijnen richting Münster en Dortmund. Mocht je in de buurt van Vroomshoop of Daarlerveen komen ben je welkom voor koffie hoor
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(31-Dec-2023, 09:05 PM)Fietsbennie schreef: Waar precies wil je in Duitsland gaan fietsen? Ben je daar eerder wezen fietsen?
Ik heb paar keer inmiddels de fiets in de Duitse trein gehad. Zonder problemen. Als je een maandkaart koopt even je naam op zetten anders gelden ze niet. Station Enschede kun je trouwens overstappen naar Duitse lijnen richting Münster en Dortmund. Mocht je in de buurt van Vroomshoop of Daarlerveen komen ben je welkom voor koffie hoor

Nee eerste keer fietsen in Duitsland en we gaan naar een concert in Keulen. We komen zelf uit de omgeving van Den Haag dus zullen niet snel in de buurt komen voor een bakkie maar wel erg lief !
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#12
Als je toch in Köln bent een tip. Als je er van houdt is het wel indrukwekkend om de Dom eens te bekijken daar. Onderweg naar Bonn ben ik daar ook eens geweest. Viel Spaß!

[Afbeelding: image-9.png]
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(31-Dec-2023, 03:02 PM)Lopopodium schreef:
(31-Dec-2023, 02:48 PM)Jeroen S schreef: Ook hier in de buurt zou het prima kunnen. Zevenaar-Emmerich is ongeveer 18km

Vanaf Arnhem kan je met de boemeltrein via Zevenaar en Emmerich naar Düsseldorf. Je kan op de Duitse stations van Elten en Emmerich gewoon in- en uitbliepen met je Nederlandse OV-kaart (alleen die twee Duitse stations). Die boemeltrein bestaat meestal uit vijf treinstellen, waarbij je in het achterste deel een bagageruimte hebt voor koffers en fiets. Daar past een driewieler wel, en je kan deze zo in de trein rollen vanuit het perron. Dus praktisch kan het. Of het theoretisch mag, weet ik niet. Maar dan moet je Abelio (die daar die dienst onderhoudt) vragen. De trein kan soms nog wel eens druk zijn.

Ik ben een paar keer met de (2 wiel) ligfiets in die boemel geweest maar vond die boemels naar Düsseldorf betrekkelijk weinig fietsplaatsen hebben in vergelijking met andere regionale Duitse treinen (waar de fietsplaaatsen vaak een hele coupe beslaan). Ik betwijfel of je daar makkelijk een opgevouwen trike kwijt kunt, laat staan als het druk is (en die treinen waren altijd overvol).

[Afbeelding: ABLVV87OMTuaE9KNaHZtDXWPBHdsU3zUetlYy9-C...authuser=0]
Antwoord }
#14
Gary Solomon heeft jaren geleden met een trike langs de Rijn gefietst. Hij wilde terug met de trein naar de verhuurder HP velotechnik. Dat lukte niet. Zijn verslag staat in dit filmpje:

Vanaf 11:10 wordt die poging in beeld gebracht.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(02-Jan-2024, 01:58 PM)Roepers schreef: Gary Solomon heeft jaren geleden met een trike langs de Rijn gefietst. Hij wilde terug met de trein naar de verhuurder HP velotechnik. Dat lukte niet. Zijn verslag staat in dit filmpje:

Vanaf 11:10 wordt die poging in beeld gebracht.

Groet,

Marco

Om 11:25 zie je de trike in de trein staan. Het wordt mij uit het filmpje niet duidelijk dat ie de trein heeft moeten verlaten eigenlijk met zn trike?
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Het was dus een complete ramp. De trikes werden bij herhaling in de trein geweigerd en 1 conducteur merkte op: 2 wheels yes,  3 wheels no. Gary heeft uiteindelijk een auto gehuurd om de fietsen terug bij HP velotechnik te krijgen. Die auto zie je ook in beeld Zie hier het verslag op Google docs. Ik zou het dus nooit doen een trike meenemen in de trein en zeker niet in Duitsland. Een Grashopper Fx is een veel beter idee.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(02-Jan-2024, 05:34 PM)Roepers schreef: 1 conducteur merkte op: 2 wheels yes,  3 wheels no. 
Ik zou een inbussleuteltje meenemen. Ter plekke één wiel eraf halen en in een losse tas meenemen de coupé in Tongue
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Hoekie
#18
Zo doen wij dat ook met de kinderfietskar: zonder trekstang is het een gewone kinderkar, als ze dan nog moeilijk doen halen we de wielen eraf en klappen we hem en is het gewoon bagage geworden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#19
(02-Jan-2024, 05:34 PM)Roepers schreef: Het was dus een complete ramp. De trikes werden bij herhaling in de trein geweigerd en 1 conducteur merkte op: 2 wheels yes,  3 wheels no. Gary heeft uiteindelijk een auto gehuurd om de fietsen terug bij HP velotechnik te krijgen. Die auto zie je ook in beeld Zie hier het verslag op Google docs. Ik zou het dus nooit doen een trike meenemen in de trein en zeker niet in Duitsland. Een Grashopper Fx is een veel beter idee.



Groet,



Marco


Ik heb het helaas niet uit het filmpje kunnen halen, maar acht het niet ondenkbaar. De ene controleur is niet de andere.

Eigenlijk hetzelfde als met boa's en politieagenten. Als ze zin hebben om moeilijk doen of te bekeuren kun je nog zo redelijk zijn, maar dan ben je gewoon het haasje.  Hebben ze een goede dag, waarbij ze helder kunnen nadenken, dan krijg je een hooguit een waarschuwing of kijken ze even de andere kant op met een goedkeurende blik omdat ze zelf ook inzien dat je niemand tot last bent ondanks dat het eigenlijk niet toegestaan is.



Anyway, om op de vraag van de topicstarter in te gaan: 

https://www.bahn.de/faq/05welche-fahrrae...-mitnehmen
Citaat:[*]Ein Tandem, Liegerad oder Dreirad kann nur in Zügen mit größerer Stellplatzkapazität mitgenommen werden. Informieren Sie sich hierfür bitte im DB Reisezentrum, in der DB Agentur oder unter der Service-Rufnummer 030 2970.

Alle nicht genannten Modelle sind von der Mitnahme ausgeschlossen. Auch Fahrräder, die aufgrund ihrer Maße oder Bauweise nicht sicher verstaut werden können oder in Durchgänge und Fluchtwege hineinragen, sind ausgeschlossen.

Zou dus voor de zekerheid even contact opnemen met Deutsche Bahn.  Bij voorkeur per mail of bijv twitter/facebook als dat kan, zodat je het op papier hebt staan dat de trike mee kan zonder problemen, mocht je dus een overijverige conducteur treffen die moeilijk gaat doen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#20
Ik weet niet of het wat toevoegt en of het kan, ik kan mijn ICE trike opvouwen, het blijft daarna nog steeds een groot pakket, maar past dan wel in veel kofferbakken van auto's. Mijn fietskar kan ik omtoveren in een grote tas, gewoon de wielen er af klikken en de draagband aankoppelen. Alles bij elkaar is het evengoed nog een enorme bult die je snel in en uit moet laden, zeker bij treinen. Ik heb dit nog niet geprobeerd, ik zou gaan fietsen waarvoor het idee ooit was bedacht, trein is echt iets als allerlaatste optie.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#21
(04-Jan-2024, 07:34 PM)Joop99 schreef: Ik weet niet of het wat toevoegt en of het kan, ik kan mijn ICE trike opvouwen, het blijft daarna nog steeds een groot pakket, maar past dan wel in veel kofferbakken van auto's. Mijn fietskar kan ik omtoveren in een grote tas, gewoon de wielen er af klikken en de draagband aankoppelen. Alles bij elkaar is het evengoed nog een enorme bult die je snel in en uit moet laden, zeker bij treinen. Ik heb dit nog niet geprobeerd, ik zou gaan fietsen waarvoor het idee ooit was bedacht, trein is echt iets als allerlaatste optie.

Goh, ik zou ooit best wel een trike willen waarmee ik offroad kan. En dan vind ik het leuk om te lezen dat je ermee de ICE trein in kan. Zodat ik bv naar Duitsland ermee op vakantie te gaan, om daar lekker uit te kunnen leven. En dan aanhanger erbij voor de bagage. Welke fietskar is dit dan precies?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(04-Jan-2024, 07:38 PM)Hardloper schreef: En dan aanhanger erbij voor de bagage. Welke fietskar is dit dan precies?

Een Cyclone IV Trekking van Radical Design, als ik hem niet nodig heb is het een dun pakketje wat makkelijk is op te bergen en niet in de weg staat.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#23
(04-Jan-2024, 07:38 PM)Hardloper schreef: Goh, ik zou ooit best wel een trike willen waarmee ik offroad kan. En dan vind ik het leuk om te lezen dat je ermee de ICE trein in kan. Zodat ik bv naar Duitsland ermee op vakantie te gaan, om daar lekker uit te kunnen leven. En dan aanhanger erbij voor de bagage. Welke fietskar is dit dan precies?
De ICE is de hogesnelheidstrein. Voor zover ik weet mogen in die treinen geen fietsen meegenomen worden.
Wel in de normale treinen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#24
Ik zie de verwarring. Mijn ICE trike is een fiets gebouwd door de firma Inspired Cycle Enginering, afgekort ICE. Het bedrijf zit in Engeland. Dus ICE heeft niets van doen met de ICE hogesnelheidstrein. Mijn fiets is een ICE Adventure HD vanwege mijn lengte en bijbehorend gewicht. Ik hoop dat hiermee de verwarring opgehelderd is.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#25
Het voordeel van een trike is dat je er op kunt zitten. En een trike waarop ik zit is lastig te bekeuren. Je neemt geen plaats in in een coupe en er zit geen ruitenwisser op.

Helaas wordt de fiets erg stiefmoederlijk behandelt bij de NS. Je kunt alleen reizen in bepaalde treinen en op bepaalde tijden. Daarnaast ben je afhankelijk van een werkende lift. Dat is helaas geen vanzelfsprekendheid.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#26
(05-Jan-2024, 08:16 AM)Bart Verbeek schreef: Helaas wordt de fiets erg stiefmoederlijk behandelt bij de NS. Je kunt alleen reizen in bepaalde treinen en op bepaalde tijden. Daarnaast ben je afhankelijk van een werkende lift. Dat is helaas geen vanzelfsprekendheid.
En van plek. Je hebt geen enkele garantie dat er ook ruimte voor je is in de trein, en is dat er niet, dan is dat jouw probleem. Om die reden ben ik al eens spontaan van Utrecht naar Rotterdam gefietst.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Spezi 2024
die kabel steekt wel...Gideonaut — 06:21 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel...Hoekie — 05:58 PM
montage standaard
Goedkope snelspanner...melle z — 05:00 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... de gierzwaluwe...datakneder — 03:59 PM
montage standaard
Bedankt voor de tip,...blokdoorn — 03:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... de gierzwaluwen ...Atrike — 03:21 PM
montage standaard
Het werkt top! Je ...Duncan — 02:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is echt goedko...Wim -de roetsende — 01:30 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schattin...365cycle — 12:35 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag G. vandaag we...365cycle — 12:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mijn fietsen zijn ee...blokdoorn — 12:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zou het -hoe hinderl...ZoefZoef — 10:30 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ...Wim -de roetsende — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen wet...Willeke_IGKT — 09:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mij is altijd gele...Hardloper — 09:08 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel ong...Hoekie — 08:47 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM