Crank rocker aandrijving
|
Berichten: 18
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 2
29 x bedankt in 18 berichten
(19-Jan-2024, 09:49 PM)datakneder schreef: Ik heb er ondertussen ongeveer 75 km op zitten. De trapbeweging gaat nu vloeiend. De kruissnelheid is niet meetbaar anders. Het optrekken is beduidend langzamer en ook de topsnelheid is minder. In situaties die veel coördinatie vereisen gaat het nog wel eens mis. In een bocht met een vrachtwagen achter me die het blijkbaar nodig acht op de claxon de drukken, terwijl ik probeer op snelheid te komen. Ik heb wel het idee dat als ik 'echt rond' trap ik meer kracht kwijt kan bij het trekken aan de pedalen.
Het lijkt er op dat ik dus minder maximale kracht kwijt kan. Dat kan liggen aan het feit dat ik andere spieren gebruik die het niet gewend zijn. Ook kan het een mentale component zijn, waarbij ik mijn fiets wil beschermen. Veel kracht waar het mis gaat kan ook tot veel schade lijden. Maar het kan ook liggen aan de houding van mijn lichaam als ik veel kracht moet zetten.
Over dat laatste heb ik een vraag aan de forumgebruikers. Ik heb data lopen zoeken over hoeveel kracht je met je been kunt zetten in relatie tot de kniehoek en de heuphoek. Ik dacht dat dat soort data eenvoudig te vinden was, maar tot op heden heb ik niets gevonden. Weet iemand van jullie waar ik dat zou kunnen vinden?
Wellicht helpt een van deze datasets
https://github.com/mkjung99/biomechanics_dataset
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 440
1641 x bedankt in 798 berichten
Ondanks het vastdraaien door de fietsenmaker is hij op mijn ritje (120 km) gisteren toch weer losgekomen. Voorzichtig naar huis gereden en er lijkt niets bgeschadigd. Dus vanochtend maar toch de cranks en de trapas omgedraaid. Blijkt dat ding niet symmetrisch. De as steekt aan de aandrijfkant meer uit dan aan de andere kant. Op zich logisch, maar dat laat heel weinig ruimte voor mijn tandwiel. Maar het lijkt gelukt. Nu een ritje naar het dorp om alles eens te proberen.
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 440
1641 x bedankt in 798 berichten
Zojuist mijn trapas vervangen van octo naar gewoon. Ik had nog een kinderligfiets met ook 155 cranks. Klein proefritje in het donker en ja dat trapt wel anders, maar ik denk wel dat ik daaraan zou kunnen wennen.
Ik had gedacht dat de trapas ook verder op de boom zou komen. Maar niets is minder waar. Vooralsnog 1 cm dichterbij. Ik denk dat bij mijn oude cranks hij maximaal naar mij toe stond vanwege de ruimte voor mijn knieën.
Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 279
2864 x bedankt in 1334 berichten
Als de oude 170mm waren zou de trapas 15mm verder weg moeten om je benen even ver uit te strekken.
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 440
1641 x bedankt in 798 berichten
(23-Feb-2024, 11:59 PM)Jeroen S schreef: Als de oude 170mm waren zou de trapas 15mm verder weg moeten om je benen even ver uit te strekken.
Dat was ook mijn redenering, dus dat had ik gedaan, maar dat bleek veel te ver weg.
Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 279
2864 x bedankt in 1334 berichten
Tja, het moet wel goed voelen. Ik heb alleen eens geprobeerd met de trapas op dezelfde positie, dat ging eigenlijk ook wel.
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2130
7517 x bedankt in 3698 berichten
(23-Feb-2024, 09:50 PM)datakneder schreef: Zojuist mijn trapas vervangen van octo naar gewoon. Ik had nog een kinderligfiets met ook 155 cranks. Klein proefritje in het donker en ja dat trapt wel anders, maar ik denk wel dat ik daaraan zou kunnen wennen.
Ik had gedacht dat de trapas ook verder op de boom zou komen. Maar niets is minder waar. Vooralsnog 1 cm dichterbij. Ik denk dat bij mijn oude cranks hij maximaal naar mij toe stond vanwege de ruimte voor mijn knieën.
Dit vind ik echt heel vreemd.
Dan staan je pedalen nu 2,5cm dichterbij
Stonden ze eerst zo fout dan? Je schrijft dat ze eerst maximaal naar je toe stonden, maar reed je dan eigenlijk altijd met de trapas te ver weg?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 440
1641 x bedankt in 798 berichten
(24-Feb-2024, 09:49 AM)Wim -de roetsende schreef: Stonden ze eerst zo fout dan? Je schrijft dat ze eerst maximaal naar je toe stonden, maar reed je dan eigenlijk altijd met de trapas te ver weg?
Ja. Als ik het dichterbij wou brengen kwamen mijn knieën tegen de bovenkant. Ik was dus overstrekt aan het fietsen.
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2130
7517 x bedankt in 3698 berichten
(24-Feb-2024, 10:31 AM)datakneder schreef: Ja. Als ik het dichterbij wou brengen kwamen mijn knieën tegen de bovenkant. Ik was dus overstrekt aan het fietsen.
Oei, nooit last van gehad? Kan namelijk hele vervelende blessures veroorzaken.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 440
1641 x bedankt in 798 berichten
(24-Feb-2024, 12:25 PM)Wim -de roetsende schreef: Oei, nooit last van gehad? Kan namelijk hele vervelende blessures veroorzaken.
Gelukkig geen last gehad van heel ( ) vervelende blessures. Zodra ik merk dat er iets niet goed gaat bij het fietsen begin ik altijd te sleutelen/prutsen. Na een jaar geen blessures. Wel in het begin brandende pijn tijdens het rijden. Dat was na twee weken wel over.
Ik ga zo een ritje van 20 km maken om te zien hoe de nieuwe cranks bevallen. Maar het zal zeker nog wel veel meer ritjes kosten voor ze perfect afgesteld zijn.
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 440
1641 x bedankt in 798 berichten
24-Feb-2024, 03:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Feb-2024, 03:53 PM door datakneder.)
Nou dat ritje is ruim 40 km geworden. Over flinke heuveltjes en door de stad. Ik heb wel klimvermogen verloren, maar ik heb natuurlijk ook 10 % minder moment. Onderweg wel na zitten denken en volgens mij kan ik weer drie tandwielen voor gaan gebruiken (ik heb nu 1 vaste 65T), zodat ik ook zou kunnen klimmen.
Ik dacht te merken dat ik ook beter kon doortrekken naar hogere snelheid, waarschijnlijk door het makkelijker te bereiken hoger toerental. De snelheden zijn ongeveer gelijk gebleven, maar in de afdaling merkte ik wel dat de top lager was en ik sneller snelheid verloor. Waarschijnlijk troep op de weg en een suboptimaal weer. Wat hoop geeft op een eventuele verbetering van de normale snelheid.
Nu kan ik ook het voetengat gaan afsluiten voor een betere stroomlijn. Dat ding gebruik ik tegenwoordig zelden, vergeleken met toen ik net begon.
Ik heb zojuist neodym magneten gehaald bij de bouwmarkt zodat ik een oud fietscomputertjer kan ombouwen tot cadansmeter. Genoeg te doen dit weekend.
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
Ben ik de enige die hoopt op een paar foto’s? Klinkt als een mooi stukje handwerk.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 440
1641 x bedankt in 798 berichten
(25-Feb-2024, 11:01 PM)Merijn schreef: Ben ik de enige die hoopt op een paar foto’s? Klinkt als een mooi stukje handwerk.
Die gaan komen, zodra ik ook de afdichting van het voetengat heb. Dat is er nog niet van gekomen.
Wel werkt de cadansmeter. Ik had er niet bij stilgestaan, maar gelukkigerwijs een snelheidsmeter genomen die ook snelheden boven de 100 km/h aan kan. Ik merk dat ik nu erg relaxed 85 rpm fiets. Nu eens kijken hoe het bij een lange rit bevalt. Ik verwacht wel goed.
Ook een 52T tandwiel toegevoegd aan mijn 65T. Ik had nog een 48T liggen, maar die heeft een andere steek (hele oude). Het optrekken gaat nu echt veel beter. Het schakelen gebeurt door vooruittrappen omdat ik de derailleur gewoon heb laten zitten. Nu hopen dat ik niet vaak de ketting eraf fiets. Ik denk voorlopig voor het dagelijks gebruikt hij gewoon op de 52T blijft liggen.
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 440
1641 x bedankt in 798 berichten
26-Feb-2024, 07:27 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Feb-2024, 10:26 PM door datakneder.)
Een update over de werkzaamheden. (met foto's (klikbaar))
Vandaag een pvc plaat genomen die ik nog had liggen. Dat is gewoon een rioolpijp die in de lengterichting is doorgesneden en daarna warm gemaakt en plat gedrukt. Opwarmen gaat prima in een oven bij ongeveer 150°C.
Op maat gezaagd en toen gemeten hoeveel voetenuitdieping ik nodig had. Dat gaat grofweg door een aantal wandtegeltjes onder het voetengat te leggen en in de fiets te gaan zitten. Dan kun je tegeltje voor tegeltje met je voet erafschuiven, totdat je denkt/voelt dat het voldoende is.
Toen op de plaat getekend waar ongeveer de uitdiepingen moeten komen (Q-factor etc) en daarna een opstelling gemaakt om die uitdiepingen te maken. Twee tafels uit elkaar geschoven met een dikke schoenbreedte ertussen. De plaat op de tafels en aan de bovenkant een plank en tegels, daar waar de plaat niet warm moet worden. Vervolgens een warmteblazer eronder gezet en met een warmtepistool de bovenkant verwarmd totdat het plastic zacht wordt. Niet te zacht, want dan druk je een gat erin.
Vervolgens met een opgerolde handdoek druk gezet op het punt waar het het diepst moet worden en de warmtebronnen uitgezet. Dan wachten tot het plastic weer afgekoeld is. Als je te vroeg de druk eraf laat zal het plastic weer gedeeltelijk teruggaan.
Bij de tweede uitdieping het geheel iets verhoogd zodat alles weer vlak kan liggen (de eerste uitdieping zit in de weg) en het proces herhaald. Mocht later blijken dat het dieper/minder diep moet kan ik lokaal nog verwarmen en vervormen hoop ik.
Hier het tussenliggende resultaat.
En vervolgens een electrabuisje verwarmd en vervormd om aan de voorkant de plaat aan op te hangen. Nu ligt de plaat nog op deze ophanging, maar dan zou die aan de buitenkant zitten en weer voor meer luchtweerstand zorgen. Morgen maar eens gaan proberen hoe de uitdiepingen zijn en of er nog wat gekneed moet worden.
Op de foto zie je ook bij de linkertrapper (rechts voor de kijker) een rondje zitten van hetzelfde materiaal om de trapas. Daarop zijn 5 neodym-magneten aangebracht. Met een sensor (niet te zien op de foto), wordt dan een fietscomputer aangestuurd waarop de wielomtrek staat op 3333.
De uitdiepingen zijn nodig omdat ik nog steeds met de voeten op de pedalen zit. Als ik later een echte crank-rocker ervan maak, zijn die niet nodig en kan ik gewoon een vlakke plaat gebruiken.
Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 279
2864 x bedankt in 1334 berichten
Ziet er netjes uit, je krijgt die kunststof heel mooi gevormd. Dat biedt mogelijkheden.
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 440
1641 x bedankt in 798 berichten
Ik was nog niet geheel tevreden over de cadansmeter. Heel soms sloeg hij één van de magneetjes over. Ik kwam tot de conclusie dat het moeilijk richten was omdat er vijf magneetjes waren.
Dat heb ik als volgt opgelost. De magneten zitten nu elk in een imbusbout, die ik in en uit kan draaien zodat ik elk magneetje afzonderlijk binnen bereik van de sensor kan brengen.
Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 279
2864 x bedankt in 1334 berichten
Slim bedacht om het zo instelbaar te maken. Het komt soms heel nauw. Je trapt nog steeds achteruit?
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 440
1641 x bedankt in 798 berichten
(21-Mar-2024, 11:37 PM)Jeroen S schreef: Slim bedacht om het zo instelbaar te maken. Het komt soms heel nauw. Je trapt nog steeds achteruit?
Nee. Sinds ik 155 cranks heb gemonteerd weer overgestapt op vooruittrappen. Het is geen wetenschappelijk onderzoek of meting, maar ik heb het idee dat ik meer kracht kan leveren wat voordelig is met optrekken en berg op. Op kruissnelheid maakt het denk ik niet veel uit.
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2130
7517 x bedankt in 3698 berichten
(21-Mar-2024, 11:37 PM)Jeroen S schreef: Slim bedacht om het zo instelbaar te maken. Het komt soms heel nauw. Je trapt nog steeds achteruit?
Je trapt andersom toch net zoveel vooruit als achteruit?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Uit de media ligfiets nieuws
|
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM |
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
|
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM |
Voorvork Raptobike
|
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM |
Voorvork Raptobike
|
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM |
Voorvork Raptobike
|
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM |
Korte cranks
|
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM |
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
|
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM |
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
|
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM |
Voorvork Raptobike
|
De vorm van een fram...GHOOGEN — 10:35 AM |
|