Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Versleten naaflager?
#1
Er is hier geen een apart forumonderdeel voor, dus maar hier. 

Vanochtend onderweg naar werk hoorde ik een rammelend geluid vanuit het achterwiel komen (Optima Baron). Gestopt, nagekeken of er wat los zat of tegen het achterwiel liep, niets kunnen vinden. Achterwiel loopt vrij als ik het met de hand draai, geen extra weerstand. Het ging daarna niet weg. Het geluid wordt niet meer of minder als ik stop met trappen, dus zit echt in het wiel zelf. Als ik met het achterwiel rem wordt het een hard, tikkend geluid, de remklauw zit vast. Bjna bij het werk leek het wat midner te worden, maar nog goed hoorbaar.

Bij een lantaarnpaal kan ik niet veel zien, dus doorgefietst naar het werk. Vorige week heb ik behoorlijk wat km's gemaakt met al het zout op de weg dus dit weekend heb ik de fiets afgespoten met een tuinslang. Wat ik nu vermoed is dat er troep/vuiligheid in de lagers van de naaf is gekomen en dat die het hebben begeven. Klinkt dat plausibel, en is dat zelf te vervangen of moet ik naar een nieuwe naaf/omspaken of een nieuw wiel gaan kijken?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Wat is het voor naaf? Standaard Shimano/ Campagnolo cup en conus type? Heeft de naaf zijdelingse speling

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
(22-Jan-2024, 10:55 AM)melle z schreef: Wat is het voor naaf? Standaard Shimano/ Campagnolo cup en conus type? Heeft de naaf zijdelingse speling
Durf ik zo niet te zeggen, ik zal er vanavond wat uitgebreider naar kijken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
De naaf is een SRAM MTH 506 R. Vanmiddag toen ik weer naar huis fietste was er eerst niet aan de hand, maar na een paar km begon het weer, toen ik bijna thuis was was het een flink kabaal, zodanig dat fietsers me hoorden aankomen. Er zit geen speling in het wiel, maar als ik nu het achterwiel optil en ronddraai kraakt het ook, dus ik gok echt op de lagers. Ik heb nog nooit een naaf uit elkaar gehad maar durf er best aan te beginnen (anders wordt het toch een nieuwe), is dat te doen en aan te bevelen?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
De cup en conus type lagers zijn lang niet meer zo gewoon als ze ooit waren, vrees ik. Goede kans dat deze naaf 'industrielagers' (of 'sealed bearings', of hoe je ze maar noemt) heeft, en die kunnen ten einde zijn zonder dat ze speling vertonen. Maar die zijn prima zelf te vervangen (mits je de boel los krijgt).
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Koga Miyata FP Chromo - Optima Baron - Optima Orca - HP Gekko 20 FX
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Je hebt een kettingzweep en een cassetteafnemer nodig om de cassette van de freehub te halen, een set conussleutels om de as uit de naaf te halen en een 10mm inbussleutel om de freehub los te maken van de naaf. Als je alles los hebt is het een kwestie van schoonmaken, de cups, conussen en kogels inspecteren op slijtage en als de linker cup nog goed is alles weer in elkaar zetten met nieuw lagervet en met de oude of met nieuwe onderdelen, afhankelijk van wat er versleten is. Als de linker cup versleten is zul je een nieuwe naaf in moeten spaken. De rechter cup zit in de freehub, die kun je in z'n geheel vervangen, een freehub is niet te repareren. Wat ik vaak doe als de naaf repareerbaar is met nieuwe onderdelen, is een nieuwe naaf kopen en de 'inhoud' overbouwen, dat is meestal goedkoper dan losse onderdelen bestellen en minder werk dan een nieuwe naaf inspaken. Van oudere types naven kun je vaak wel 'new old stock' exemplaren vinden op Marktplaats of eBay voor niet al teveel geld. Heel ingewikkeld is het allemaal niet, er is vast een YouTube filmpje te vinden dat het allemaal uitlegt. Het lastigste is wellicht het afstellen van de lagers als je alles weer in elkaar hebt, dat vergt een beetje gevoel.

Edit: Zo te zien heb je voor jouw naaf een adapter nodig om de freehub te verwijderen. Of die adapter iets speciaals is of gewoon een 11mm inbus kan ik uit de tekening niet afleiden, maar dat kan Google je vast vertellen.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Ik had een paar jaar geleden ook iets met mijn naaf. Geen rammelend geluid, maar meer een piepgeluid. Alsof er een rem aan het aanlopen was, maar dat was niet het geval. Bij ACE in Winterswijk hebben ze er naar gekeken, en de naaf opengemaakt. Er was op een of andere manier van klieder in de naaf. Deze even schoonmaken was genoeg.

Was in eerste instantie ook bang dat de naaf zelf of de lagers kapot zou zijn.
Wellicht heb jij dus hetzelfde probleem en kan een schoonmaakbeurt aan de binnenzijde al helpen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Op een vakantiefiets met een vergelijkbare shimano naaf had ik ook een keer een breuk op de bevestiging van het freewheel in de naaf. Doordat het met de as zit opgespannen viel het op de fiets niet uit elkaar (gelukkig) en was het nog soort van fietsbaar, maar wel toen het losging. Er zat niets anders op dan een nieuwe naaf. Aangezien de velgremmen de velg ook al flink te pakken hadden gehad heb ik toen maar gelijk een heel nieuw achterwiel gezet. Daar zul je met schijfremmen geen last van hebben!

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Het kraken van de Shimano Nexus naaf van toendertijd mijn Flevobike verdween toen ik met een vetspuitje de naaf in het daarvoor bestemde gaatje smeerde. Had ik uit onwetenheid nooit eerder gedaan…
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(22-Jan-2024, 10:26 PM)Bob Hagendijk schreef: De naaf is een SRAM MTH 506 R.
(23-Jan-2024, 12:34 PM)GertBr schreef: [...] Shimano Nexus naaf [...]
Appels/ peren...

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Het kraken van de Shimano Nexus naaf van toendertijd mijn Flevobike verdween toen ik met een vetspuitje de naaf in het daarvoor bestemde gaatje smeerde. Had ik uit onwetenheid nooit eerder gedaan…
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(23-Jan-2024, 12:43 PM)melle z schreef: Appels/ peren...

Niet helemaal. Zowel een naafversnelling als een naaf met freewheel kan voordeel halen uit smering van het lager. Wat lagering betreft verschillen die vrij weinig van elkaar, zeker wat betreft hoe fijn ze goede smering vinden. 

Als het (lager) echter kraakt als een gek, dan is er een reeël risico dat de lagerkogels en/of de cups waar ze inlopen dermate beschadigd zijn dat smering nog enkel een lapmiddel voor korte duur is. Dan is het verstandig om de lagering te vervangen en de volgende keer tijdig te smeren voor een langere levensduur. 

Helaas zijn de lagers vaak niet echt voorbereid om makkelijk nagesmeerd te worden... Een smeernippel waar je wat vet in pompt ontbreekt.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Even een update: ik kwam op marktplaats een setje 559-18 velgen tegen voor een hele mooie prijs. Hagelnieuw, van een fietsenwinkel in Brabant. Er zat een prijskaartje op van 350 euro, dus het zullen goede zijn, maar ik heb er nog geen 10% van betaald. Enige nadeel is dat het wiel wit is, en de rest van de fiets zwart.
Ohja, de ring van de cassette zat zo vast op de oude velg dat ik er een kettingzweep op kapot heb gekregen. Uiteindelijk bij de plaatselijke Plentyparts langs gegaan die ook een fietsenmakerijtje erbij heeft. Uiteindelijk met een hefboom van 1,2 meter en wat duw en trekwerk het spul los gekregen. Wiel gewisseld, cassette overgezet, versnellingen afgesteld en hij gaat weer als de brandweer!
De oude velg blijft nog even staan tot ik wat meer tijd heb.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Mooi dat je weer kunt fietsen! Ik zat toevallig net op MP te zoeken naar een 559 wielset voor mijn 1994 Specialized Hardrock mountainbike. Mocht je je oude wiel kunnen repareren en je nieuwe set weer willen verkopen, dan hou ik me aanbevolen.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(28-Jan-2024, 05:45 PM)Bob Hagendijk schreef: Hagelnieuw, van een fietsenwinkel in Brabant. Er zat een prijskaartje op van 350 euro, dus het zullen goede zijn, maar ik heb er nog geen 10% van betaald.
Bij wie kunnen we goed onderhandelen?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ook getekend, we wil...Arno boogaart — 12:31 AM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ik ben vandaag terug...Martin van Mourik — 11:56 PM
Spezi 2024
De stand buurman v...365cycle — 11:51 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Getekend. Verbod...ZoefZoef — 11:13 PM
Foto's Fietsbennie
Nu ik 1499 bijdragen...Fietsbennie — 10:56 PM
Spezi 2024
Hydrauliek is vooral...Hoekie — 10:42 PM
montage standaard
Het voordeel van een...melle z — 10:07 PM
Spezi 2024
Denk ik ook. A...Gideonaut — 10:07 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Getekend. Verbod v...Merijn — 09:50 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
25 km per uur gemi...Tom Fekkes — 09:36 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik ook, met commenta...Tom Fekkes — 09:33 PM
montage standaard
Jouw oplossing is ee...Duncan — 09:24 PM
Spezi 2024
Waarom worden velo...Hoekie — 09:21 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb ook getekend.Willeke_IGKT — 09:20 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen...Willeke_IGKT — 09:19 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
DoneHoekie — 09:12 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tan...
Hallo,  Ik heb de...Mauricem — 08:52 PM