Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[split] Vandaag ben ik blij omdat..... Q 501
#1
Welkom carbon Quest #501  Big Grin

Eerst even wat liefde eraan geven en dan het afscheid van #229...

[Afbeelding: IMG-20240128-221320.jpg]
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
#2
(29-Jan-2024, 12:14 AM)TimSch schreef: Welkom carbon Quest #501  Big Grin

Eerst even wat liefde eraan geven en dan het afscheid van #229...

[Afbeelding: IMG-20240128-221320.jpg]


Luiwammes Wink

Al een idee wat voor kleurtje 'm gaat geven? Neem tenminste aan dat je 'm weer met Ijssel DD van een nieuw jasje gaat voorzien.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#3
(29-Jan-2024, 12:14 AM)TimSch schreef: Welkom carbon Quest #501  Big Grin

Eerst even wat liefde eraan geven en dan het afscheid van #229...

Ik was al benieuwd bij wie deze terecht zou komen.

Weet jij wat er met deze Quest is gebeurd? Vanwege de body stel ik deze vraag.


501 --> Levi's kleurtje  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#4
(29-Jan-2024, 12:14 AM)TimSch schreef: [Afbeelding: IMG-20240128-221320.jpg]

Ik vind het wel mooi en herkenbaar Tim dat je net dezelfde indeling hebt van de spullen in de schuur als ik,
alle netjes geordend op 1 letter van het alfabet. Namelijk de Z van zooi.  Big Grin
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: TimSch , 365cycle , Wim -de roetsende
#5
(29-Jan-2024, 12:46 AM)ZoefZoef schreef: Al een idee wat voor kleurtje 'm gaat geven? Neem tenminste aan dat je 'm weer met Ijssel DD van een nieuw jasje gaat voorzien.

Ik dacht eerst, omdat ik nogal tevreden ben met de looks van #229, om een tweeling te creëren. Maar nu ik er langer over nadenk, vind ik een uniek patroon/kleur ook wel wat hebben. Ben er dus nog niet uit  Wink

(29-Jan-2024, 07:13 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik was al benieuwd bij wie deze terecht zou komen.

Weet jij wat er met deze Quest is gebeurd? Vanwege de body stel ik deze vraag.

501 --> Levi's kleurtje  Cool

Hij kriebelde meteen toen ik de advertentie zag: ik zag kansen om budgetneutraal maar met wat noeste arbeid de stap naar een carbon Quest te maken. Wel even getwijfeld, ook omdat ie 380km verderop stond. Maar uiteindelijk toch gezwicht. Ik kan dit soort dingen niet laten  Wink

Wat er gebeurd is: vorige eigenaar kocht hem en in de eerste weken (veel) te hard door een bocht, omgeslagen, vrijwel meteen tegen een verkeersbord (o.a. met zijn hoofd, half uur out geweest) en door de klap ook pols blijvend beschadigd  Sad Droevig verhaal dus: hij kan er niet meer uit door die pols, kan zich niet aan de rand omhoog drukken. 

Structureel zijn alle reparaties al gedaan, tijdens de proefrit niks vreemds gemerkt dus dat lijkt in orde. Optisch nog wel wat te doen, zoals overduidelijk. Eerst nog wat plekken plamuren, dan schuren en inderdaad weer in de 2 componenten DD lak van De IJssel is het plan. (nu 2 lagen, ik heb geleerd van de vorige keer Wink  ). 

Verder zit er een Bafang ondersteuning in, die gaat eruit. Originele crankstel plus bracket is gelukkig bijgeleverd. Zat sowieso veel bij: racekap, flevodakje. Even kijken wat ik daar allemaal van houd en wat weg gaat. 

Als #501 helemaal opgeknapt en operationeel is, gaat #229 in de verkoop. Onze gezinslogistiek vereist 1 velomobiel, dus tijdens het project even 2 in de schuur  Wink  

(29-Jan-2024, 09:18 AM)Fietsbennie schreef: Ik vind het wel mooi en herkenbaar Tim dat je net dezelfde indeling hebt van de spullen in de schuur als ik,
alle netjes geordend op 1 letter van het alfabet. Namelijk de Z van zooi.  Big Grin

Hoezo? Ik heb net opgeruimd!!  Big Grin Big Grin Angel

Ik denk dat er, ook wat schuren betreft, 2 soorten mensen zijn: zij die het hele alfabet gebruiken om te ordenen en zij die, net als ik inderdaad, alleen de Z hanteren  Tongue
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#6
Leuk dat jij 'm hebt Tim! Vond het al echt een mooie aanbieding Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch
#7
(29-Jan-2024, 12:47 PM)365cycle schreef: Leuk dat jij 'm hebt Tim! Vond het al echt een mooie aanbieding Big Grin

en een unieke kans om 'm helemaal te personaliseren. Met eentje strak in de lak doe je dat net even wat minder snel.

Ik schreef wel dat ie een luiwammes was -met een knipoog uiteraard en wetende dat ie uitgerust was met trapondersteuning-  maar eigenlijk denk ik dat ik die motor zelf toch zou laten zitten  Blush
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , TimSch , Willeke_IGKT
#8
(29-Jan-2024, 03:32 PM)ZoefZoef schreef: Ik schreef wel dat ie een luiwammes was -met een knipoog uiteraard en wetende dat ie uitgerust was met trapondersteuning-  maar eigenlijk denk ik dat ik die motor zelf toch zou laten zitten  Blush 
Als ik het me goed herinner was de motor in 501 onbegrensd, heb er ooit eerder wat over gelezen. Die zou ik dus nooit laten zitten, ook niet als ie wel begrensd is. De sterke arm had gisteren alweer commentaar op m'n tempo, ik voel me er wel comfortabel bij dat ik dan gewoon "je mag wel ff kijken hoor, zodra ik er naast sta zit er geen motor meer in" kan zeggen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: GertBr , TimSch , Willeke_IGKT
#9
(29-Jan-2024, 03:50 PM)365cycle schreef:
(29-Jan-2024, 03:32 PM)ZoefZoef schreef: Ik schreef wel dat ie een luiwammes was -met een knipoog uiteraard en wetende dat ie uitgerust was met trapondersteuning-  maar eigenlijk denk ik dat ik die motor zelf toch zou laten zitten  Blush 
Als ik het me goed herinner was de motor in 501 onbegrensd, heb er ooit eerder wat over gelezen. Die zou ik dus nooit laten zitten, ook niet als ie wel begrensd is. De sterke arm had gisteren alweer commentaar op m'n tempo, ik voel me er wel comfortabel bij dat ik dan gewoon "je mag wel ff kijken hoor, zodra ik er naast sta zit er geen motor meer in" kan zeggen.

Dat maakt het idd wel een ander verhaal als ie onbegrensd is. Meer specifiek verzekeringstechnisch zou je dat niet moeten willen. 
Ik wist eigenlijk niet dat je een Bafang zo kon manipuleren dat ie onbegrensd is.  Dacht hooguit dat je door de wielmaatinstellingen te veranderen 'm uiteindelijk tot iets boven de 30km/u kon laten ondersteuren, wat ik een best mooie snelheid om lekker mee te cruisen. Als je daardoor minder bezweet aankomt op bijv je werk is dat ook wel een pluspuntje.


En verder.. jij rijdt natuurlijk ook gewoon onbeschoft hard met die fiets Big Grin   Vind het nog steeds jammer dat Blik op de Weg ermee is gestopt, anders hadden we je daar ongetwijfeld wel een keertje voorbij zien komen. 'Die gozer gaat hard man!'.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , 365cycle , Willeke_IGKT , Veloquest
#10
(29-Jan-2024, 03:32 PM)ZoefZoef schreef:
(29-Jan-2024, 12:47 PM)365cycle schreef: Leuk dat jij 'm hebt Tim! Vond het al echt een mooie aanbieding Big Grin

en een unieke kans om 'm helemaal te personaliseren. Met eentje strak in de lak doe je dat net even wat minder snel.

Ik schreef wel dat ie een luiwammes was -met een knipoog uiteraard en wetende dat ie uitgerust was met trapondersteuning-  maar eigenlijk denk ik dat ik die motor zelf toch zou laten zitten  Blush

Motor gaat er sowieso uit, hoor. Vind het veel te leuk om op eigen kracht lomp hard te rijden. En het is allemaal ballast: motor, extra accu etc etc. weg ermee! Lekker te gelde maken dat ding, goed voor de business case van deze switch  Big Grin

En idd, ding moet begrenst op 25 of is illegaal.

(29-Jan-2024, 04:06 PM)ZoefZoef schreef:  .... 'm uiteindelijk tot iets boven de 30km/u kon laten ondersteunen, wat ik een best mooie snelheid om lekker mee te cruisen. Als je daardoor minder bezweet aankomt op bijv je werk is dat ook wel een pluspuntje.

30 kruisen en niet bezweet op werk aankomen heb ik geen motor voor nodig  Tongue Cool
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , martinR
#11
(29-Jan-2024, 04:11 PM)TimSch schreef: 30 kruisen en niet bezweet op werk aankomen heb ik geen motor voor nodig  Tongue Cool 
Idem hier. Heb ergens een zomerritje op Strava met 30 gemiddeld, van de ene klant naar de andere in de Milan GT, met gemiddelde hartslag 104 ofzo. En dus geen zweet Big Grin 
Kwestie van heel rustig snelheid maken, en vanaf ~28 al naar duurvermogen gaan zodat de hartslag niet verder oploopt, om dan vervolgens heel vroeg uit te gaan rollen zodat de hartslag al daalt voor je bij het stoplicht staat. Wel helemaal badkuip, dus ook de klep er vanaf.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
#12
Citaat:Motor gaat er sowieso uit, hoor. Vind het veel te leuk om op eigen kracht lomp hard te rijden. En het is allemaal ballast: motor, extra accu etc etc. weg ermee! Lekker te gelde maken dat ding, goed voor de business case van deze switch Big Grin

En idd, ding moet begrenst op 25 of is illegaal.
Accesoires zijn idd altijd leuke prijsdrukkers voor de fiets zelf. Als ik mn zinnen op een fiets heb gezet en er zitten bepaalde accesoires bij die ik niet gebruik, zie ik die bananentas, hoofdsteun of bagagedragertje ook als leuke bijkomstigheid Smile

De kap, het flevobike dakje en de Bafang. Genoeg mensen die deze van je over willen nemen. Tip: gebruik het Duitse ligfietsforum. Zeker voor de Bafang acht ik de kans aannemelijk dat je die daar voor een goede prijs en redelijk snel kwijt kunt. De prijzen liggen er ook wat hoger dan hier. Hetzelfde geldt voor de overige accesoires, zoals bijv Flevobike dakje. Wat dan wel wat een lastig ding is om te versturen. Been there, done that Wink

Morgen gaat er ook weer een fiets van mij die kant op.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
#13
(29-Jan-2024, 04:06 PM)ZoefZoef schreef: Dacht hooguit dat je door de wielmaatinstellingen te veranderen 'm uiteindelijk tot iets boven de 30km/u kon laten ondersteuren
Een bekende heeft een bakfiets met volgens mij een Bafang die als de begrenzer eraf is gewoon 40+ haalt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(29-Jan-2024, 04:44 PM)365cycle schreef:
(29-Jan-2024, 04:06 PM)ZoefZoef schreef: Dacht hooguit dat je door de wielmaatinstellingen te veranderen 'm uiteindelijk tot iets boven de 30km/u kon laten ondersteuren
Een bekende heeft een bakfiets met volgens mij een Bafang die als de begrenzer eraf is gewoon 40+ haalt.

Dergelijke snelheden zijn de manier om mensen uit de auto te krijgen. Zo jammer dat het allemaal weer gereguleerd moet zijn in Nederland en dat dat dus niet mag Angry
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(29-Jan-2024, 03:50 PM)365cycle schreef: De sterke arm had gisteren alweer commentaar op m'n tempo, ik voel me er wel comfortabel bij dat ik dan gewoon "je mag wel ff kijken hoor, zodra ik er naast sta zit er geen motor meer in" kan zeggen.
Gisteren had ik ook met een echtpaar over met kinderen rond de 7-13 jaar schat ik over dat de mijne puur op spierkracht werkte. Nou ze wouden weleens zien hoe snel ik ermee was. Maar bedoel je onze blauwe vrienden met de sterke arm?

(29-Jan-2024, 03:59 PM)Roepers schreef: Ik heb het filmrolletje nog niet vol maar ben super benieuwd naar het resultaat. 
Ik hoop dat hij het nog goed doet, ooit een rolletje vol geschoten en toen bleek de camera stuk te zijn. Maar met mijn Canon AE-1 heb ik het fijnste gewerkt. Heb heimwee naar die matglas en dan zelf sluitertijd instellen / diafragma. Zelf scherpstellen en dan maar wachten etc. Met een digitale spiegelreflex camera werken is toch niet zo leuk. Misschien ooit een Leica nemen?

(29-Jan-2024, 04:44 PM)365cycle schreef:
(29-Jan-2024, 04:06 PM)ZoefZoef schreef: Dacht hooguit dat je door de wielmaatinstellingen te veranderen 'm uiteindelijk tot iets boven de 30km/u kon laten ondersteuren
Een bekende heeft een bakfiets met volgens mij een Bafang die als de begrenzer eraf is gewoon 40+ haalt.
Mijn moeder had erover dat haar fiets ook sneller gaat dan 25km/u. Naar aanleiding dat ik een ander echtpaar van rond de 60 gisteren sprak, waarbij de man een chipje op zijn fiets had waardoor hij toch wel iets sneller kon. Met zijn vrouw doe ik Yoga, maar ook zij waren vol interesse kijken naar de VM. Maar hij vond het toch eigenlijk niet zo goed, dus heeft hij wijselijk dit ongedaan gemaakt.

Ik haal echt wel de kick eruit dat ik bepaalde prestaties lever zonder ondersteuning en puur omdat mijn lichaam dat fysiek voor elkaar krijgt met de gebruikte sport middelen. Dus heel die ondersteuning zou voor mij plezier wegnemen.

Ik reed trouwens ook in een buurt met meer vermogende medemens en dan is het ook zo leuk om te zeggen. Van mijn Velomobiel zijn er minder gemaakt dan de de meeste sportwagens die hier rond rijden. En ze zijn veel beter voor je gezondheid.

(29-Jan-2024, 05:04 PM)ZoefZoef schreef: Dergelijke snelheden zijn de manier om mensen uit de auto te krijgen. Zo jammer dat het allemaal weer gereguleerd moet zijn in Nederland en dat dat dus niet mag Angry
Ik vind het goed dat speedelecs helm plichtige en rijbewijs plichtige zijn. Ik had erover gehad met een bekende voormalige Olympische sporter erover en volgens hem is het misschien ook goed als een fiets begrenst is tot bv 15km/u voor een groep ouderen. Hij vindt de snelheid van 25km/u te riskant voor oudere.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT , Roepers
#16
Citaat:Ik vind het goed dat speedelecs helm plichtige en rijbewijs plichtige zijn. Ik had erover gehad met een bekende voormalige Olympische sporter erover en volgens hem is het misschien ook goed als een fiets begrenst is tot bv 15km/u voor een groep ouderen. Hij vindt de snelheid van 25km/u te riskant voor oudere.

Nog meer regulatie en bureaucratie. Nee, geen goed idee. Er is al genoeg betutteling in Nederland.
Wees blij dat ouderen uberhaupt op de fiets stappen en in beweging blijven.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(29-Jan-2024, 05:04 PM)ZoefZoef schreef: Dergelijke snelheden zijn de manier om mensen uit de auto te krijgen. Zo jammer dat het allemaal weer gereguleerd moet zijn in Nederland en dat dat dus niet mag Angry
Het mag gewoon. Er moet alleen een kentekenplaatje op zitten, da's alles. En het is niet gereguleerd in Nederland, het is gereguleerd in de EU.

(29-Jan-2024, 05:05 PM)Hardloper schreef: Maar bedoel je onze blauwe vrienden met de sterke arm?
die inderdaad Smile

(29-Jan-2024, 05:05 PM)Hardloper schreef: Ik hoop dat hij het nog goed doet, ooit een rolletje vol geschoten en toen bleek de camera stuk te zijn. Maar met mijn Canon AE-1 heb ik het fijnste gewerkt. Heb heimwee naar die matglas en dan zelf sluitertijd instellen / diafragma. Zelf scherpstellen en dan maar wachten etc. Met een digitale spiegelreflex camera werken is toch niet zo leuk. Misschien ooit een Leica nemen?
AE-1 is inderdaad een fijne camera. Ik heb ook nog ergens een AT-1. Als ik dan toch analoog moet fotograferen, dan met die... of middenformaat.

(29-Jan-2024, 05:05 PM)Hardloper schreef: Mijn moeder had erover dat haar fiets ook sneller gaat dan 25km/u.
Op de teller of de GPS?

(29-Jan-2024, 05:05 PM)Hardloper schreef: Naar aanleiding dat ik een ander echtpaar van rond de 60 gisteren sprak, waarbij de man een chipje op zijn fiets had waardoor hij toch wel iets sneller kon. Met zijn vrouw doe ik Yoga, maar ook zij waren vol interesse kijken naar de VM. Maar hij vond het toch eigenlijk niet zo goed, dus heeft hij wijselijk dit ongedaan gemaakt.
Beter, want erg verstandig is het niet. Het is echt illegaal en afhankelijk van hoe de fiets ontworpen is ook niet veilig.

(29-Jan-2024, 05:05 PM)Hardloper schreef: Ik haal echt wel de kick eruit dat ik bepaalde prestaties lever zonder ondersteuning en puur omdat mijn lichaam dat fysiek voor elkaar krijgt met de gebruikte sport middelen. Dus heel die ondersteuning zou voor mij plezier wegnemen.
Heel herkenbaar. Ik vind de charme ook dat het mijn lijf is wat die snelheid maakt. Wel met een hulpmiddel, maar zónder externe energiebron.

(29-Jan-2024, 05:05 PM)Hardloper schreef: Ik reed trouwens ook in een buurt met meer vermogende medemens en dan is het ook zo leuk om te zeggen. Van mijn Velomobiel zijn er minder gemaakt dan de de meeste sportwagens die hier rond rijden. En ze zijn veel beter voor je gezondheid.
Je hebt toch gewoon een sportwagen? Smile

(29-Jan-2024, 05:05 PM)Hardloper schreef: Ik vind het goed dat speedelecs helm plichtige en rijbewijs plichtige zijn. Ik had erover gehad met een bekende voormalige Olympische sporter erover en volgens hem is het misschien ook goed als een fiets begrenst is tot bv 15km/u voor een groep ouderen. Hij vindt de snelheid van 25km/u te riskant voor oudere.
Met de helmplicht en rijbewijsplicht voor een speed pedelec ben ik het ook eens. Met je laatste twee zinnen raak je precies aan waarom ik dat vind:

Toen ik met mijn velomobiel begon had ik op zich al wel kracht, maar te weinig conditie. Ik kon er wel even 40 mee, maar over het algemeen was ik gewoon langzaam, en dan was ik nog vrij sterk. Ik heb velomobiel leren rijden, bij beperkte snelheid wat benarde situaties meegemaakt, en ervaring opgedaan terwijl ik sterker en sneller werd.

Mensen die op een speed pedelec stappen kunnen meteen 45. Veel ouderen hebben misschien zelfs al jaren niet gefietst, en zetten met door de jaren heen flink verslechterde reflexen hun nieuwe E-bike dan meteen op standje haas. Natuurlijk heb je die dan niet onder controle.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Volgens mij zijn het bijna identieke camera's die AE-1 en de AT-1.

Op de teller, mijn ouders doen niks met GPS op de fiets.

Mijn nieuwe paar hardloopschoenen (eigenlijk 2 paar in een model, in 2 kleuren) zouden een speciale zool hebben. Waarop ik harder zou kunnen, nou ik ging van 11,x km/u naar 12km/u. Dus tja dat is een hulpmiddel die me helpt.

Klopt en zo bracht ik het ook wel van de sportwagen.

Maar zelf heb ik ook jaren niet gefietst. 

Maar voor mijn hardloop winkelier zijn moeder was een beperkte Ebike wel iets, maar zijn pa die ik ook ken uit de winkel. Die is wel nog prima te vinden op een gewone EBike.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#19
Citaat:Het mag gewoon. Er moet alleen een kentekenplaatje op zitten, da's alles. En het is niet gereguleerd in Nederland, het is gereguleerd in de EU.

Nou, da's alles. Nee, helaas:
-de fiets moet een typegoedkeuring hebben. Reden waarom velomobiel enkel de 25km/u ondersteuning aanbiedt.
-de fietser moet een rijbewijs hebben, want 45km/u = speedpedelec = bromfiets = rijbewijsplicht
-verplichte verzekering.

Regelgeving beperkt dus weldegelijk het gebruik ervan. Ik mag er niet eens op rijden Sad
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(29-Jan-2024, 08:24 PM)ZoefZoef schreef:
Citaat:Het mag gewoon. Er moet alleen een kentekenplaatje op zitten, da's alles. En het is niet gereguleerd in Nederland, het is gereguleerd in de EU.

Nou, da's alles. Nee, helaas:
-de fiets moet een typegoedkeuring hebben. Reden waarom velomobiel enkel de 25km/u ondersteuning aanbiedt.
-de fietser moet een rijbewijs hebben, want 45km/u = speedpedelec = bromfiets = rijbewijsplicht
-verplichte verzekering.

Regelgeving beperkt dus weldegelijk het gebruik ervan. Ik mag er niet eens op rijden Sad

Theo had er met mij en mijn ouders over die Cargo bike voertuigen die volgens mij onder de speedpedelecs vallen. En dat het daar in de polder nog wel meevalt, om op de weg te moeten. Maar dat drukkere delen in NL een ramp is. Je bent trager dan de auto op de weg, dus daar tussen rijden is niet bepaald een pretje. Maar de wet verbiedt je op bepaalde fietspaden rijden en dus moet je toch tussen de auto's. Dus dit willen ze je echt niet aandoen met hun VM's.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#21
Je zegt het mooi Hardloper over de ondersteuning. Voor mij zit daarin ook een stukje van de essentie van het fietsen. Ik ben misschien niet zo snel tegen die bult op, als ie echt lang duurt wordt het zelfs afzien. Maar als ik boven ben, heb ik het wel zelf gedaan. Op een E bike is die lol bij mij helemaal weg.

De reflexen worden echt minder als je ouder wordt. Mijn vader fietst niet veel maar hij heeft het wel altijd gedaan. Hij was ook wel heel behendig met de fiets, met beide voeten op het zadel, sturen met de handen kruislings. Toen was hij ergens achterin de 40. Inmiddels 80 plus. Is al eens gevallen op een stukje zandweg vlakbij huis, inmiddels doet ie echt wel rustig aan met de e bike. Volgens een vriend die ER verpleegkundige is, is er wel een verband tussen het stijgend aantal ouderen wat na een fietsongeluk in het ziekenhuis beland en de E bike. De aantallen zijn dusdanig dat het geen toeval meer kan zijn.

Ach voor je het weet krijgen we nog een helmplicht.

Ik heb de buurman hier ook uitgelegd dat ik geen motortje in mijn Velomobiel wil. Mag je veel te langzaam. Gaan we niet aan beginnen.

Ik ben blij dat ik nog net 40 cm weg overhad, naast de vrachtwagen waarin de suikerbieten geladen werden. Ze lagen al weken te wachten, het weggetje is erg smal en die vrachtwagen kan daar niet in de berm. Nou ja, erin kan wel, maar eruit kun je dan wel vergeten. Paste er net langs. Duurt even voor zo'n ding vol is, dus wachten was geen optie, omdraaien was uitstappen geworden.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , 365cycle
#22
Dank je. Voor die berg heb ik hier een Mountain Schlumpf drive en moet zeggen. Hij is echt al paar keer eens van pas gekomen.

Maar mede door mijn reflexen wil ik geen auto rijden. Mijn idee is dat wanneer ik zo vol zit dat mijn reflexen meer laten afweten, dan zal ik ook minder energie hebben om snel te trappen. En dus minder reflexen nodig. De frisse wind in het gezicht zal me fris schudden.

Dan zet ik toch een helm op in de VM.

Ik heb trouwens weleens zitten denken, waarom geen condensatoren in VM's met ondersteuning? Lichter en goedkoper dan accu's. Deze kunnen gevuld worden wanneer iemand de berg af gaat en legen wanneer iemand de berg op gaat. Eventueel even thuis opladen als je in het dal bent en naar de top moet. Voor de vlakte heb je het eigenlijk niet nodig wij sportievelingen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
Herinner je je nog wat van je natuurkundelessen? Zo ja, reken er dan maar eens wat aan.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#24
(29-Jan-2024, 09:46 PM)LigfietsWilsum schreef: Herinner je je nog wat van je natuurkundelessen? Zo ja, reken er dan maar eens wat aan.
Waarom zou je die super condensatoren niet kunnen gebruiken, zoals in de E-Bike in het linkje? Of vraagt een bergje / heuvel toch te veel energie?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
1/2*C*V^2 = m*g*h
Bijvoorbeeld
10 F, 12V = 720J
720J/100kg/9.8m/s^2 = 73 cm hoogte
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#26
Even van wikipedia geplukt:

"Vanaf 2015 zijn er carbide-afgeleide koolstof-supercondensatoren met een energiedichtheid van 10,1 Wh/kg"
Supercondensator! Klinkt optimistisch, en prijzig, maargoed, hier gaan we:

Lichter dan een accu is gewenst, dus zeg 1 kg.
Maximale energie-inhoud is dan die 10 Wh, ofwel 36 kJ.
Om een systeem van fietser + velomobiel van zeg, 102 kg, één meter te verheffen hebben we tamelijk precies 1 kJ nodig.
Met 36 kJ kom je dus op supercondensatorpower maximaal op 36 meter hoogte. Nog niet genoeg voor de Amerongse berg, maar wel voor de helft.

Voor Alpe d'Huez heb je 30kg aan supercondensator nodig. Plus 4 kg supercondensatoren om al die supercondensatoren en de electromotor omhoog te slepen Wink.
Al met al 40 kg extra systeemgewicht voor één Alp. Mij niet gezien.

Maar voor een ritje met veel kleinere heuvels, en met flink wat stoplichten op het vlakke gedeelte er tussen (in de afdaling win je uiteraard altijd minder energie terug dan de klim aan energie vraagt) zou het -technisch- iets kunnen zijn. Of je moet jezelf permanent iets bijremmen om die condensatoren te vullen...

En wat kost zo'n kilootje supercondensator nou eigenlijk?
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Koga Miyata FP Chromo - Optima Baron - Optima Orca - HP Gekko 20 FX
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeert...365cycle — 11:21 PM
Medeliggers onderweg
Auw! M'n ogen! ;)365cycle — 11:18 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Bedankt voor de tip!...Tom Fekkes — 11:15 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeertaa...Tom Fekkes — 11:13 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zodra er data verz...365cycle — 11:12 PM