Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eerste helemaal zelfbouw.
#1
Hoi,

net aangemeld en meteen dit topic maar geopend. Ik ben een lowracer aan het maken, voor woon-werkverkeer. Ik fiets de 10 km enkele reis nu op een gewone fiets en dat gaat best, maar het lange rechte fietspad tussen Nijnsel en Son en Breugel vraagt om snelheid!

Ik heb twee gratis fietsen gescoord via Fakebook marketplace. Een 20" crosser waar ik de voorvork en balhoofd van ga gebruiken en een 26" semi-mountainbike voor het achterwiel, de trapas en de versnellingen. Ik heb eerst de boel maar eens in CAD uitgezet om de kokermaten te bepalen:
[Afbeelding: iZ4o7mf.png]

Ik heb de buizen gekocht en meteen onder de juiste hoeken laten zagen bij Van Delft in Nieuwcuijk. Die hebben heel goedkoop 'B-keuze' materiaal en dat bespaard flink. Deze eerste fiets wordt een 'quick-and-dirty' bouw, om problemen te vinden en zaken te proberen. Het ontwerp is inmiddels in mijn hoofd al aangepast; hij krijgt een verende achtervork met een rubber demper tussen achtervork en frame. Verder ga ik ongetwijfels problemen tegenkomen en vragen hebben, dat zien we dan wel weer. Ik heb zin in een leuk projectje en als het enigszins lukt en bevalt, zal er ongetwijfeld een volgende, betere poging komen. Maar zover zijn we nog lang niet.

Hugo
Antwoord }
#2
Mooi project.

Vraagje: waarom vering?

Bijna al mijn fietsen zijn ongeveerd. Of is dat fietspad van slechte kwaliteit?

Ik heb een Fujin SLI met een wat bredere voorband en dat fietst heerlijk comfortabel.

Je zou dus ook iets bredere banden kunnen monteren, dan heb je zelfs 'luchtvering'.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Ik sluit me bij Wim aan. Ik rijd al jaren zonder vering, indien mogelijk en dat bevalt me prima. Maar ik weet ook dat dit feitelijk een persoonlijke voorkeur is en dat ik het ook prima kan begrijpen dat iemand kiest om wel vering te hebben. De vraag van Wim, waarom vering, blijft wel staan, maar eigenlijk met de toevoeging heb je ook overwogen om geen vering te nemen.

Mijn ervaring is dat er veel mensen op dit forum mee willen denken bij een project. Ik verwacht dat je veel zinnige/nuttige reacties gaat krijgen.

Succes.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Heb je als zelfbouwer de website atomic zombie al bekeken? Daar kan je flink wat inspiratie opdoen en de handleidingen zijn erg duidelijk en uitgebreid.
Ik fiets zelf ook het liefst zonder vering, maar het ligt inderdaad aan je voorkeur en de ondergrond waar je het meest overheen fietst.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Oh, kijk, nuttige input! Alleen nog even kijken hoe ik notificaties in de mail krijg...
[EDIT] Gevonden [/EDIT]

Tja, vering.. Ik heb nu een aantal dagen heen en weer gefietst naar mijn nieuwe werk. Er is één punt waar ik echt ga staan en de knieën als schokdempers gebruik, een slechte verkeersdrempel. Maar als ik daar iets langzamer overheen ga, kan dat wel. Er zit ook een stukje door het centrum van Son en Breugel in, niet al te mooie stenen. Maar goede luchtbanden is daar wellicht de oplossing voor. Het is wel een stuk makkelijker bouwen. Moet ik even over nadenken. Daarnaast kan ik misschien ook wat in de stoel opvangen. De stoel op mijn Flevobike van 30 jaar geleden was een aluminium plaat. Met een laagje schuim onder wat bekleding is dat vast beter.

Atomic zombie had ik gevonden, dank voor de tip. Ik ben eigenwijs en bedenk liever zelf. Ik snap dat dat niet altijd de slimste route is, wel de leukste voor mij. Ik heb ook naar de Pythons gekeken (met zo'n scharnierend frame), maar dat lijkt me op hogere snelheid niet stabiel (lees ik ook over). Op het deel buiten de bebouwde kom dat ik fiets, geldt een maximaal toegestane snelheid van 60 km/h. Met wat training, stroomlijning en doorzettingsvermogen moet ik daar toch een keertje een snelheidsovertreding kunnen maken Wink

Hugo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Het plaatje in je post doet het helaas niet hier.

Wel leuk zo'n zelfbouwproject. De eerste lol heb je dan al van het bouwen en als ie eenmaal af is, wordt het alleen maar leuker.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Welkom! 

(04-Feb-2024, 12:49 PM)HugoW1975 schreef: Op het deel buiten de bebouwde kom dat ik fiets, geldt een maximaal toegestane snelheid van 60 km/h. Met wat training, stroomlijning en doorzettingsvermogen moet ik daar toch een keertje een snelheidsovertreding kunnen maken Wink
Buiten dat een boete een moeilijk verhaal wordt waardeer ik de ambitie, maar pin jezelf er niet op vast dat dit makkelijk haalbaar gaat zijn. Op m'n M5 M-Racer met aero carbon 28" wielen en snelle banden heb ik weleens een stuk (Strava-segment) gemiddeld tegen de 60 gereden (59,8 over 2,5 km geloof ik). Dat was met een flinke wind mee, maar alsnog lag de piek slechts op iets van 66 km/h en ik kon op dat moment écht niet sneller. Een snellere fiets ontwerpen dan de M-Racer kan zeker, maar ik weet niet of dat de eerste keer meteen gaat lukken Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon
#8
(04-Feb-2024, 06:29 PM)365cycle schreef: ... Buiten dat een boete een moeilijk verhaal wordt waardeer ik de ambitie, maar pin jezelf er niet op vast dat dit makkelijk haalbaar gaat zijn...

Ik leg de lat graag hoog. Dan kan ik er makkelijk onderdoor Wink . Het uiteindelijke doel is misschien wel een hele druppel er omheen, met een luikje voor inklapbare zijwielen. Of zoiets. Over een jaar of vijf. Eerst maar eens bouwen en, ook niet onbelangrijk, leren rijden op een ligfiets.

Zojuist besloten om dan maar zonder vering te bouwen. Wel moet ik de bandenmaten even checken, zodat de achterbrug (die taps wordt, niet recht zoals op het plaatje) niet te smal wordt. Er moet dus wel een verende band tussen passen.

Over het plaatje gesproken; ik kan het inderdaad ook niet zien als ik het topic op mijn (Android) telefoon bekijk. Op de laptop (Windhoos) zie ik hem wel. Kent iemand dat probleem en wat is de oplossing?

Hugo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#9
Op je laptop krijg je het plaatje van het geheugen van de computer. Om hier zichtbaar te zijn, en dus ook op je telefoon, moet het ergens op internet staan.
Je krijgt dan een adres dat begint met https wat je dan hier gebruikt om het plaatje zichtbaar te krijgen.
Ik gebruik imgur maar er zijn meer sites die het doen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Ik zag het plaatje eerst wel, nu ook niet meer.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#11
Heb verschilde lowracers gereden zonder vering, als de wielbasis zo lang is als een optima baron of challenge jester weet deze Eindhovenaar uit eigen ervaring dat het traject Eindhoven Nijnsel prima te fietsen is zonder vering.
Fiets nu in een watjesfiets,een DF XL met fido dido erop
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , HugoW1975 , 365cycle
#12
Zo, plaatje verplaatst van Google Photos naar Imgur. Nu is hij ook op mijn telefoon zichtbaar, ook voor jullie?

(04-Feb-2024, 07:48 PM)Marnix schreef: Heb verschilde lowracers gereden zonder vering, als de wielbasis zo lang is als een optima baron of challenge jester weet deze Eindhovenaar uit eigen ervaring dat het traject Eindhoven Nijnsel prima te fietsen is zonder vering.
Fiets nu in een watjesfiets,een DF XL met fido dido erop

Dank je wel. Mijn wielbasis is ietsje groter dan de Baron, ik gok het erop zonder vering. Helaas dit weekend verder weinig kunnen doen aan de fiets, waarschijnlijk volgend weekend pas verder.

Hugo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#13
Nu zien we wel een afbeelding
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(04-Feb-2024, 10:38 AM)Wim -de roetsende schreef: Mooi project.
Vraagje: waarom vering?
Bijna al mijn fietsen zijn ongeveerd. Of is dat fietspad van slechte kwaliteit?
Ik heb een Fujin SLI met een wat bredere voorband en dat fietst heerlijk comfortabel.
Je zou dus ook iets bredere banden kunnen monteren, dan heb je zelfs 'luchtvering'.

Ik vind mijn Raptobike lowracer nog steeds een leuke fiets, maar zou toch willen dat die achtervering had net omwille van het (gebrek aan) comfort. Vooraan past makkelijk een balllonband (zit er ook op) en die dempt gelukkig veel, maar achteraan past maar max. een 40mm brede band en da's te weinig. Op slecht wegdek rijdt dat echt vrij hard, of je moet de band wat minder hard zetten, maar dan verlies je weer snelheid. Wielbasis is ook te klein om echt comfort te bieden (in vergelijking met bvb een Baron of zo) ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(04-Feb-2024, 10:56 PM)Hardloper schreef: Nu zien we wel een afbeelding

Inderdaad. Maar ik vraag me nu af of je al een idee hebt van de kettinglijn. Vooral hoe die voorbij de achtervork komt waar die vast zit aan het frame. Boven of onderlangs? Vanuit de hoek vanwaaruit ik kijk is het me niet direct duidelijk of daar ruimte is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
De ketting gaat er onderlangs. Ik heb een plaatje van een bekende fiets als 'canvas' gebruikt (onderlegger in het tekenprogramma), dus de kettingloop is daarom wel zichtbaar.

Hugo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Bij Lowracers moet je erg letten op de de kettinglijn, de voorvork is namelijk breder dan je ketting. Zeker als het een BMX vork is. Dan zijn er een aantal oplossingen. De kettinglijn boven de vork langs leiden en een niet zo heel lage racer bouwen. De ketting met kettingrolletjes boven het wiel langs leiden. Levert een boel extra weerstand op, je fiets wordt er een stuk breder van en dat zit dan mogelijk op een vervelende plek.
Een smallere vork is ook een optie, bijvoorbeeld van een vouwfiets met een smaller naafje. Is het zo'n hele lompe BMV vork van ongeveer 2 kilo met een 14mm as, dan zou je kunnen overwegen om 1 pootje te amputeren. ( de rechter) Moet je nog wel een oplossing voor de rem verzinnen. Ook zorgen dat de as iets beter ondersteund vast zit.

De ketting zit bij een Lowracer ver van de framebuis. Duwen op de trappers resulteert in een veel hogere kracht op de ketting. Heb je voor 40x40mm buis gekozen, dan is dat wel heel erg flexibel. De plekken met de hoogste belasting liggen rond het balhoofd en die plek vooraan onder je stoeltje waar die bijna liggende buis begint. Het is verstandig die plekken te versterken.

Afhankelijk van je lengte moet je erg zorgvuldig zijn met de plaatsing van stoeltje, trappers en voorwiel. Zit je richting de 2 meter, hoef je niet zo op te letten. Bij 180cm moet je heel erg goed gaan meten en onder de 180cm moet er ergens een compromis gemaakt worden. Kleiner voorwiel, hoger zitten. Het is erg onprettig als de trapper in de 8 uur stand naast je voorwiel zit, want dan kun je niet verder insturen.

Deel vooral je plannen, we denken hier graag mee. Het is leuk om zelf alles uit te vinden, maar je wilt ook graag een functionerend eindproduct.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#18
Leuk project! Kun je een beetje goed lassen?
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Ik heb zelf 2 ligfietsen gebouwd een trike en een lowracer.
Heel leuk om te doen.
Het koste wel heel veel tijd.
Uiteindelijk was de kwaliteit minder dan die van een fabrikant en veel zwaarder.
Ik ben, vanwege het rijcomfort voorstander van achtervering.
Maar dan wel luchtvering die je kunt blokkeren.
Als je voor ongeveerd gaat adviseer ik kom voldoende ruimte te laten voor wat bredere banden.
Wat banden betreft vind ik tubeless het meeste comfort geven.
Maar tubeless kan wel een hoop gedoe geven.
Veel plezier met je zelfbouw project.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#20
60 kmh op een M-Racer is prima te doen zonder helling af heb ik vanmorgen gemerkt. Dan moet je wel dik windkracht 6 in de rug hebben Big Grin
Antwoord }
#21
[Afbeelding: V5dJTyt.png]

@Jeroen S:
Dit is een haaks zijaanzicht met het canvas erin. De kettingloop zal zoiets moeten worden, of inderdaad met extra geleidewieltjes boven het voorwiel langs. Ik heb kokers 50x50x2 mm gekocht, misschien wat overkill maar goed voor de eerste poging. Ik ben 183 cm lang, met een beetje geluk zitten te trappers net buiten bereik van het voorwiel. Dat is wel de schatting. Ik ga de trapsas verstelbaar maken om de juiste positie voor mijn lengte te bepalen.

@voodoo; ik hoop dat ik goed genoeg kan lassen! Ik denk het wel, doe het al een tijdje.

Op dit moment zijn de liggers langs het achterwiel parallel, dus 14 cm tussenruimte over de hele lengte. Dat bouwt ook het simpelste, ik heb de spacers tussen de centrale ligger en de liggers langs het achterwiel meteen ook mee laten zagen.

Even over versnellingen. De fiets die ik sloop heeft 3x7 dus 21 versnellingen. Ik denk eraan de voorste, in ieder geval in het begin, niet te gebruiken. Op de middelste beginnen, of misschien wel meteen op de zwaarste. Dan heb ik nog altijd 7 versnellingen over om mee te rijden, en ik ga niet in mul zand of zo rijden. Tenzij ik ergens een bocht mis, maar dat terzijde. Wat vinden jullie daarvan?

Daarnaast denk ik dat ik de koker 'achter mijn rug' kan weglaten, daar komt dus geen vering meer aan vast. Ik ben wel aan het nadenken over een verende stoel. Scharnierpunt helemaal vooraan en de rugzijde ondersteund op rubber demper, of zo. Idee is nog in wording.

Hugo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
Is het een idee voor een dualdrive achtige oplossing te monteren?
Al is dit eentje met drie versnellingen:
https://www.sturmey-archer.com/en/produc...rk3-silver
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
(06-Feb-2024, 08:13 PM)HugoW1975 schreef: Even over versnellingen. De fiets die ik sloop heeft 3x7 dus 21 versnellingen. Ik denk eraan de voorste, in ieder geval in het begin, niet te gebruiken. Op de middelste beginnen, of misschien wel meteen op de zwaarste. Dan heb ik nog altijd 7 versnellingen over om mee te rijden, en ik ga niet in mul zand of zo rijden. Tenzij ik ergens een bocht mis, maar dat terzijde. Wat vinden jullie daarvan?

Hugo

Je sloopfiets is een 'semi-MTB', en bovendien een triple, dan zal het wel een long-cage achterderailleur zijn. Daarmee kun je een cassette monteren met een groot verschil tussen het grootste en het kleinste kransje, 11-32 bijvoorbeeld. Dan heb je ook met een '1x7' versnellingen setup een behoorlijk bereik. Het nadeel is dan alleen dat de stappen tussen je versnelllingen vrij groot zijn.

Op mijn Baron zaten origineel 2x8 versnellingen (53/39 voor), maar toen de gripshift voor de voorderailleur defect raakte heb ik hem vastgezet op de grote plaat, en daar (feitelijk '1x8' dus, en achter een 25 of 26 als grootste kransje) echt jaren mee rondgereden tot ik een keer een excuus vond voor een upgrade naar 2x10. Als je accepteert dat je minder koppel hebt bij lage snelheden heb je die kleinere kettingbladen m.i. niet echt nodig op een low racer. Maar, net zoals met cadans bij het klimmen, is dat ook een kwestie van persoonlijke smaak.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Koga Miyata FP Chromo - Optima Baron - Optima Orca - HP Gekko 20 FX
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
zou het niet verstandiger zijn om zoveel mogelijk met carbon en alu te werken zodat het geen loodzwaar ding word wat fietst als een beachcruiser? wat is het nut van een "lowracer" als het van blokken staal gemaakt is? mis ik iets?

waren de oude Baron's niet bekend om hun framebreuk bij de lasnaden? is het slim om dat concept te kopiëren met een ontwerp wat dubbel zoveel lasnaden heeft?
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#25
(06-Feb-2024, 10:32 PM)Gideonaut schreef: ... mis ik iets? ...

Ja, ik denk dat je de laatste regels van mijn openingspost niet gelezen hebt. Overigens valt het gewicht best mee, door een grotere kokermaat te kiezen kan je veel meer sterkte krijgen met dunnere wanddiktes (weerstandsmoment tegen buigen, kan je berekenen). Dat iets dubbel zoveel lasnaden heeft kan ook betekenen dat de krachten over meer lasnaden verdeeld worden, dat hoeft dus niet negatief te zijn. In principe is de lasnaad sterker dan de buis, mits goed gelast. Scheurende lasnaden zijn meestal lasfouten, ook scheuren net naast de lassen zijn gevolg van verkeerd lassen.

Last but not least is er nog zoiets als budget. Ik heb nu een paar tientjes aan staal uitgegeven, twee gratis donorfietsen, en er zal nog wel wat kleinmateriaal bij komen. Voor die paar tientjes kan ik ook een goede schaar kopen om carbonweefsel mee te knippen. Maar nog geen fiets bouwen.

Er zijn meerdere fietspaden die naar Rome leiden. Dit is de mijne.

Hugo
Antwoord }
#26
Aha!  duidelijk. Ik blijf het volgen met grote interesse, wie weet leer ik er nog iets van.
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM