Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
m5 highracer stuur
#1
Op het moment heb ik op mijn m5 highracer een standaard m5 stuur met duimremmen. Aan de duimremmen ben ik nog niet helemaal gewent. Ben gewend vooral alleen met de voorrem te remmen. Maar indien ik dat met de duimremmen doe dan draait de remgreephouder. Indien ik de remgreep houder strakker draai dan bewegen de remhendels niet meer.
Ben aan het kijken hoe het anders kan.
Liefst een zo clean mogelijk stuur. Misschien met mooie combi van brake/shifter in 1.
In verleden heb ik ooit een plaatje gezien van iemand met een soort u stuur. Dat wil zeggen je handen verticaal ipv horizontaal. Heeft iemand daar nog toevallig een plaatje van. Ik heb al gezocht maar heb het niet kunnen vinden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
(05-Feb-2024, 09:53 PM)pieterz schreef:  Heeft iemand daar nog toevallig een plaatje van. Ik heb al gezocht maar heb het niet kunnen vinden.


Bedoel je zoiets:

[Afbeelding: luca-riding-Optima-Baron-recumbent-lowra...80x640.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers , 365cycle
#3
Wat een gave lowracer!!!
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#4
Hier even wat naar onderen scrollen;

https://www.bentrideronline.com/messageb...acer/page2
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(06-Feb-2024, 12:46 AM)Jeroen S schreef: Hier even wat naar onderen scrollen;

https://www.bentrideronline.com/messageb...acer/page2

Ik dacht even: hé een racer met een kaarsrechte aandrijflijn omdat hij ook besloten heeft achteruit te trappen. Maar schijn bedriegt.
[Afbeelding: IMG_2741.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Niels is ook fan van dit soort sturen. Hij heeft ook zo'n ossenkopstuur in zijn DF.

Je hebt eigenlijk alleen een horizontaal buisje nodig met twee bar ends.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(05-Feb-2024, 10:31 PM)datakneder schreef:
(05-Feb-2024, 09:53 PM)pieterz schreef:  Heeft iemand daar nog toevallig een plaatje van. Ik heb al gezocht maar heb het niet kunnen vinden.


Bedoel je zoiets:

[Afbeelding: luca-riding-Optima-Baron-recumbent-lowra...80x640.jpg]

Ja alleen dan zou een detail foto mooi zijn van hoe de remmerij en schakelen is georganiseerd. Mooist lijkt me zo shifter en rem in 1.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(06-Feb-2024, 07:14 AM)Wim -de roetsende schreef: Niels is ook fan van dit soort sturen. Hij heeft ook zo'n ossenkopstuur in zijn DF.

Je hebt eigenlijk alleen een horizontaal buisje nodig met twee bar ends.

Klopt!
Dit idee komt van Hans van Vugt, van Elan te Wijchen. Het is simpel te maken en zit bij mij in de DF.
Ik kies hiervoor, omdat je dan geen draaiing in je polsen hebt en je je armen ontspannen houdt. Oftewel: relaxed:-)

Niels, kuifje, van der Wal


Dit ossekopstuur zit op mijn M5 medium. Niet te koop; een eenmalig project.

[Afbeelding: 2018-08-13-16-19-07.jpg]

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
#9
Pieterz, wat bedoel je met "dan draait alleen de remgreephouder"? Het klink alsof de klemband gebroken is of de verkeerde diameter heeft voor de buis (1" op 7/8" buis).

Ik heb nu Tektro RX 5.0 TT bar end remgrepen op mijn M5 Low Racer.

[Afbeelding: 53268122906_667f7a5702_b.jpg]
[Afbeelding: 53268122901_daf89075d0_b.jpg]


De vorige eigenaar van mijn Baron heeft voor brifters gekozen; ik ga ze vervangen door grip shifters en bar end remgrepen want ze zitten mij teveel in mijn blikveld. Anders monteren helpt niet, want dan kun je of niet meer goed schakelen, of niet goed remmen.

[Afbeelding: 52539469512_f4f4e3f1bd_b.jpg]
[Afbeelding: 52579924334_56b93923af_b.jpg]


Wellicht zijn gecombineerde MTB shifters/ remgrepen een optie? Of het kan werken hangt onder andere af van het type derailleurs/ het aantal versnellingen op je fiets.

[Afbeelding: ST-EF500-8.jpg?20210318040655]

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
#10
(06-Feb-2024, 09:42 AM)pieterz schreef:
(05-Feb-2024, 10:31 PM)datakneder schreef: Bedoel je zoiets:
Ja alleen dan zou een detail foto mooi zijn van hoe de remmerij en schakelen is georganiseerd. Mooist lijkt me zo shifter en rem in 1.

Het is een Italiaan genaamd Luca die op die Baron rijdt. Er zijn diverse artikelen over geweest en hij maakt ook Youtube filmpjes. Van die specifieke setup zijn via Google wel wat foto's te vinden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(06-Feb-2024, 10:08 AM)Niels van der Wal schreef: Dit idee komt van Hans van Vugt, van Elan te Wijchen. Het is simpel te maken en zit bij mij in de DF.
Ik kies hiervoor, omdat je dan geen draaiing in je polsen hebt en je je armen ontspannen houdt. Oftewel: relaxed:-)


Ik roep al jaren dat ik niet met een bovenstuur kan rijden en dat daardoor ook voor vm-modellen afvallen. Maar dit is een geweldig idee. Ik denk dat ik daarmee ook prima uit de voeten zou kunnen. thumb
Antwoord }
#12
Ik heb op mijn M-Racer een combinatie van de Shimano BL-MT501 remmen met Shimano SL-RS700 shifters. De shifters zitten gemonteerd op de remhendels wat weer ruimte bespaard op het stuur, en ze zijn compatible met de Shimano Ultegra race groep.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Zo ziet het er uit in een DF:

https://postimg.cc/4HtNKBDq

[Afbeelding: ossekopstuur-DF.jpg]

De remhendel is nu niet ideaal geplaatst. Wil je dit wijzigen, dan moet er een stukje uit de stuurbuis gezaagd worden en het geheel weer aan elkaar gelast. De 'horentjes' kun je dan iets ergonomischer draaien. Het is niet strikt noodzakelijk, dus heb ik het niet gedaan.

Niels, onaangepast, van de Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT , Hoekie
#14
(06-Feb-2024, 10:27 AM)melle z schreef: Pieterz, wat bedoel je met "dan draait alleen de remgreephouder"? Het klink alsof de klemband gebroken is of de verkeerde diameter heeft voor de buis (1" op 7/8" buis).

Als ik alleen met de voorrem rem gaat het hele zwikje draaien om de stuurbuis. Draai ik de klemband strakker dan draait die niet meer maar komt de remhendel niet meer terug.

Als ik met voor en achter tegelijk rem is dat probleem er niet. Klembuis is nog heel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Dat duidt er in ieder geval op dat de zaak niet goed om de buis klemt. Wellicht kun je het oplossen door een stukje rubber o.i.d. tussen de buis en de klemband te leggen.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(06-Feb-2024, 09:56 PM)melle z schreef: Dat duidt er in ieder geval op dat de zaak niet goed om de buis klemt. Wellicht kun je het oplossen door een stukje rubber o.i.d. tussen de buis en de klemband te leggen.

Vandaag de rem eraf gehad. Blijkt dat er binnen de duimremmen ook nog een schroefbaar gedeelte zit. Dit was los dus heb ik nu geprobeerd vast te draaien. Was wat lastig aangezien het niet een normaal schroef iets is maar iets met 2 puntjes. Daarna de remhendels weer gemonteerd. Met eerste test ritje lijk ik nu met ook alleen links te kunnen remmen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Ah, ik ging er vanuit dat dat was wat je eerder vastgedraaid had. Je hebt er een pinsleutel voor nodig (of twee spijkers en een waterpomp- of griptang).

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Ik snap niet helemaal wat er bij jou mis gaat. Ik heb zelf ook ooit een M5 gehad, een lowracer. Misschien heb je toch wat aan deze tips.

- het dunne binnenste schuifbuisje was bij de mijne dunner dan de 22,2 mm die je nodig hebt. Stukje van een blikje eronder ofzo kan al genoeg zijn. Afhankelijk van hoeveel mm je nodig hebt. Kun je met een stevige schaar knippen.
- let er bij het monteren op dat de ene hendel niet in de weg zit voor de beweging van de ander voordat je alles vast draait. Kijk goed bij het scharnierpunt van de hendels, of het bewegende deel niet tegen het vaste deel van de andere botst. Zonodig beide hendels in een iets wijdere V zetten.

Helemaal minimalistisch gebruik je twee bar end shifters met een jtek aerobrakelever. http://www.jtekengineering.com/products/aerobrake/

Gezien de prijs heb ik het nooit geprobeerd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM