Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aangemeldt en maar gelijk even voorstellen
#1
Dan ook maar gelijk even voorstellen. Ik ben Mark en woon in het dorpje Barsingerhorn in de buurt van Schagen. Het zal nu zo'n jaar of vijftien geleden zijn dat ik met ligfietsen in aanraking kwam in Bergen aan Zee. Na wat tweewielers te hebben gehuurd al vrij snel een gebruikte Flevotrike gekocht van het eerste model met het open bakje. Een aantal jaren intensief gebruikt maar op een gegeven moment in de schuur belandt en uiteindelijk verkocht. Een jaar of twee geleden begon het toch weer te kriebelen en toen ene Bert hier uit de buurt een Flevotrike aanbood, was ik snel om.

Toen anderhalf jaar geleden mijn auto de geest gaf en ik automatisch weer rond ging kijken naar een nieuw exemplaar, bedacht ik me dat het wel weer eens goed zou zijn om een autoloos jaar te proberen. Dat bevalt eigenlijk zo goed dat ik nu het gros van mijn vervoer met de trike doe.

[Afbeelding: IMG_1035.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Welkom Mark!
Mooie trike, met aardig wat brandstof voor de berijder! Wink

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door: MarkNieuw
#3
Welkom Mark! Flevo rijders zijn altijd welkom Wink
Antwoord }
Bedankt door: MarkNieuw
#4
Ik neem liever brood mee voor onderweg, dan rauwe boerenkool...

Is een Flevotrike een stuk makkelijker te befietsen dan een tweewiel Flevobike?
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Het verschil tussen bike en trike is enorm. Bij mijn eerste Flevotrike zat ook het enkele achterdeel dat vrij makkelijk om te wisselen is. Daar was de leercurve behoorlijk steil hoewel er vanzelf een aha-moment komt dat je lichaam begrijpt hoe het systeem werkt.

Met de trike is het eigenlijk kinderlijk simpel en ik heb mensen meestal met een minuut of vijf aan het rijden. Zeker wanneer je het stuur met remmen en versnelling op het achterdeel monteert dan heb je een stabiel punt. Ik leg mensen meestal uit dat ze als een zoutzak in het zitje moeten hangen en dat ze de reflex moeten onderdrukken om naar voren te komen zoals bij een normale fiets.

Anders dan bij de bike zet je ook je voeten alvast op de pedalen als je stil staat. Pas als je stabiel bent, zet je jezelf in beweging. Het rijden en sturen gaat eigenlijk vrij automatisch waarna je ook behoorlijk snel leert wat de specifieke karakteristieken zijn van knikbesturing. Door jezelf met het stuur af te duwen, kan je hele snelle en korte bochten maken waardoor je een hele kleine draaicirkel hebt. Anders dan bij een tadpole kan je dus vrij agressief sturen wat vooral in een stedelijke omgeving een voordeel is.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
wil ik ook nog steeds: een Flevotrike. Misschien toch eens vaart achter zetten.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Het stuur vastzetten op het achterframe kan bij mijn flevoracer niet (geen bracket voor). Het zou wel beter zijn denk ik, je bent toch geneigd teveel aan het stuur te trekken, zeker aan het begin. Binnenkort ga ik mijn frame proberen te richten om te zien of ik de fiets nog wat beter kan laten sporen. En dan komt die controle bij het rijden vanzelf.

@Hans: Er staat er een op MP geloof ik...
Antwoord }
Bedankt door:
#8
@Erik Stuur op het achterframe van een bike werkt waarschijnlijk ook niet. Ik kan het me niet goed meer herinneren maar het origineel had dit ook niet. Ik heb destijds wel eens op een hele lage zelfbouw-racer (met een Jouta-achting wiel tussen je been) gezeten waar je met wat moeite met je vingertoppen net aan de grond kon voor stabiliteit bij stilstand.

@Hans Voor mij is de Flevotrike voor het dagelijks gebruik nog steeds de beste optie omdat het met een laadruimte van 100 l zo goed combineert met speelsheid en de wendbaarheid. Een bijkomend voordeel is dat ie niet zo flitsend is als je 'm ergens parkeert. De kans op beschadiging en diefstal is daarmee klein en doordat je de bak kan afsluiten met een simpel hangslot zijn ook de boodschappen redelijk veilig. Het is een beetje als een oude besteleend. Hij is praktisch, mensen kijken er met plezier naar en stellen je onderweg leuke vragen, de techniek is simpel en eenvoudig zelf te repareren en het geeft de speelsheid om als een zwaluw door het verkeer te manoeuvreren.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(12-Aug-2017, 10:22 AM)MarkNieuw schreef: @Erik Stuur op het achterframe van een bike werkt waarschijnlijk ook niet. Ik kan het me niet goed meer herinneren maar het origineel had dit ook niet. Ik heb destijds wel eens op een hele lage zelfbouw-racer (met een Jouta-achting wiel tussen je been) gezeten waar je met wat moeite met je vingertoppen net aan de grond kon voor stabiliteit bij stilstand.

@Hans Voor mij is de Flevotrike voor het dagelijks gebruik nog steeds de beste optie omdat het met een laadruimte van 100 l zo goed combineert met speelsheid en de wendbaarheid. Een bijkomend voordeel is dat ie niet zo flitsend is als je 'm ergens parkeert. De kans op beschadiging en diefstal is daarmee klein en doordat je de bak kan afsluiten met een simpel hangslot zijn ook de boodschappen redelijk veilig. Het is een beetje als een oude besteleend. Hij is praktisch, mensen kijken er met plezier naar en stellen je onderweg leuke vragen, de techniek is simpel en eenvoudig zelf te repareren en het geeft de speelsheid om als een zwaluw door het verkeer te manoeuvreren.

Het enige wat me tegenhoud is de beschikbare ruimte. De schuur staat (over)vol. 2 trikes, 1 semi-lowracer en twee stadsfietsen. Maar ik kan er nog wel eentje aan het plafond hangen met een fietslift Smile

En die laadruimte zou ik idd heel goed kunnen gebruiken. Ik ben degene die alle boodschappen doet.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
licht in het donker
Van wat ik gelezen...365cycle — 12:34 AM
Idee om auto's op afstand te houden
Ik zie dat Piet ge...berth9999 — 12:24 AM
Idee om auto's op afstand te houden
Ik zie dat Piet geëx...Lopopodium — 12:11 AM
Advies voor schakelaanpassing op M5 26/...
Het punt is nu dat d...365cycle — 12:10 AM
Problemen met spaken.
Mijn Mango is inde...365cycle — 12:08 AM
Een linksliggend fietspad (2 richtingen...
Eens, en het maakt o...365cycle — 12:03 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
@TvWijk Pictures or ...365cycle — 11:59 PM
licht in het donker
Ja, hoe werkt dat ...Hoekie — 11:44 PM
Een linksliggend fietspad (2 richtingen...
Heel herkenbaar. Ik...Jan van Ochten — 10:13 PM
Een linksliggend fietspad (2 richtingen)...
Het onderwerp is eig...Wim -de roetsende — 09:55 PM
De Waterlandse Liggers
Je rijdt/fiets naar ...Wim -de roetsende — 09:30 PM
Banden, banden en nog eens banden
Mijn band met minisc...Wim -de roetsende — 09:24 PM
Problemen met spaken.
:thumb:roelofdevries — 09:01 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..... de Strada weer...TvWijk — 09:00 PM
Problemen met spaken.
sjefke — 08:52 PM
Problemen met spaken.
Waar kwamen die nie...roelofdevries — 07:16 PM
Advies voor schakelaanpassing op M5 26/...
Een ruime verstelle...ZoefZoef — 06:15 PM