Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe door een stad navigeren?
#1
Op lange tochten kom ik dikwijls door steden, tussen de steden is het makkelijk, dan volg je de doorgaande (grote) verbindingswegen,  maar in de stad raak ik al heel snel aan het dwalen. 
Alsmaar op de navigatie kijken vind ik ook niet zo fijn, (eigenlijk een leesbril nodig, ) en slecht ontvangst in de carbon-quest, dus duurt vaak even voor ie de juiste positie heeft.

Gister naar Arnhem geweest, en prompt zat ik daar aan de verkeerde kant van een weg, waardoor ik niet meer de juiste richting had.
Evenzo pas na de NVT in Assen, de hoofdroute even kwijt, en je komt bij het spoor waar je niet over kan.

Hoe doen jullie dat? Speciale tactieken?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Als ik weet dat ik een stad door zal gaan plan ik vantevoren de route in de stad, zorg dat de navigatie die details heeft en heb die op spreken staan. Luisteren naar 'over 30 meter linksaf ' is makkelijker dan op het scherm kijken.

Maar nog belangrijker, ik probeer om doorgaande wegen te vinden waar het niet moeilijk is om de route te volgen.

Maar als er wegwerkzaamheden zijn kom ik toch verkeerd uit.
Dan is het de navigatie meteen een alternatief laten berekenen, vaak met een tussen punt om mijn keuze te kunnen maken.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#3
Tot mijn ergernis verwijzen de rode anwb fietsbordjes je altijd eerst naar het centrum. (beleidskeuze). Pas in het centrum staat de plaats na deze stad op de bordjes. Het liefst rijd ik om de bebouwde kom heen, maar als je geen navigatie hebt, en je bent er onbekend, is de logische weg de aangegeven route door het centrum te volgen.
Sommige steden hebben een ns station bij het centrum. Ook dit staat aangegeven. Kijk vooraf op een kaart of je via een station wilt rijden.

En het centrum van Arnhem is beroerd fietsen. Je komt bij het station, maar het station passeren is bijna weten. Westwaarts is een stuk waar je inderdaad aan de verkeerde kant van de weg moet fietsen; Oostwaarts is makkelijker, maar veel stoplichten en afslagen. Wist je naar welk dorp/stad je wilde? Dit stond vast op de fietsbordjes bij het station.

Niels, linksom, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#4
Allereerst probeer ik steden en dorpen te mijden. Als het dan toch moet, en ik ben er niet bekend, dan zoek ik een route met weinig beslismomenten (afslaan). Dat houdt in dat ik zoveel mogelijk dezelfde straat probeer te rijden. Dat kan vaak iets meer kilometers zijn, maar levert voor mij minder stress op en een veel kleinere kans volkomen verkeerd te rijden. Verdwalen is voor mij problematisch omdat ik zonder navigatie rijd.

Als ik de route eenmaal bepaald heb ga ik voor alle beslispunten in Google Streetview de situatie bekijken en markante punten in mijn geheugen zetten.

Ik rijd regelmatig door Arnhem (west-> oost en vice versa) en heb een prima route. Maar als ik nu noord zuid zou moeten rijden ben ik in no time verdwaald. Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Arnhem en Nijmegen zijn lastige steden om niet door het centrum te moeten rijden. Dat komt deels door het water (Rijn en Waal) en deels door het heuvelig terrein aan de andere kant van het centrum van beide steden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Ik kwam vanaf Apeldoorn en moest naar de Arnhemsefijnhouthandel aan de driepoortenweg, als je dan na de A12 netjes de rechterkant van het fietspad neemt, ga je al snel de verkeerde kant op... Dus toen was het heel even dwalen.

Terug ben ik via Dieren gereden, om de hoge Veluwse bulten heen. Makkelijk, eerst een stuk langs de IJssel, bij Dieren de Harderwijkerweg, dan het Apeldoornskanaal. Alleen in Apeldoorn raak je dan het kanaal even kwijt, maar een keer links af bij een grotere weg, en je hebt em weer. En dan langs het kanaal naar Heerde, en vandaar de weg naar Hattem Zwolle, en wederom langs de IJssel.

Soms maak ik ook een hele studie van Streetview, maar dat kost ook weer zoveel tijd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(18-Feb-2024, 11:20 AM)LigfietsWilsum schreef: Hoe doen jullie dat? Speciale tactieken?
Ik probeer routes door steden heen te mijden, maar als ik er doorheen moet steek ik wat tijd om het stuk door de stad goed te bekijken in BRouter.
Soms pak ik Google Maps en/of Komoot er even bij, helpt vaak wel als je al weet hoe situaties eruit zien.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Zoals velen hier, liefst vermijden. En vaak puzzel ik met brouter wat routes uit en probeer het in de steden zo simpel mogelijk te houden en/of zoveel mogelijk op rustiger wegen/fietspaden zodat het makkelijker is om af en toe even te stoppen om te orienteren.

Net als @datakneder fiets ik regelmatig van oost-west door Arnhem. Zo zuidelijk mogelijk als enigzins kan langs de noordkant van de Rijn. Vaak ook letterlijk over de kade, kun je meestal lekker doorfietsen en je omzeilt het lastigste deel (met of veel stoplichten of erg veel keien/hobbels of de binnenstad).

Kades in grote steden kunnen wel vaker een mooi alternatief zijn. Maar kan ook wel eens flink tegenvallen door festiviteiten of veel slenterent publiek.
Quest 631
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Fietsbennie
#9
De ene stad is de andere niet. Zwolle kun je als je je best doet door zonder te wachten voor verkeerslichten. Ik ben ooit eens verdwaald geweest in Almelo wijk Schelfhorst, zo erg dat ik mensen moest vragen hoe ik richting Vriezenveen moest, terwijl ik diezelfde dag nog zonder op of omkijken Osnabrück onder de wielen door had gehad.

Ik ontwijk een stad niet, ik fiets graag door variërend landschap daar hoort ook af en toe een stad bij. Ik vind het ook ergens wat hebben. Mooie steden vond ik bijvoorbeeld Roermond Bonn Amsterdam, dat heb ik niet graag willen missen.

Wel doe ik het tegenwoordig op knooppunten gecombineerd met de teasy1 dan kom ik wel levend de stad weer uit. Of vaker komen zodat je de route vann buiten kent.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
#10
Wat Fietsbennie zegt. In Groningen en in Leeuwarden weet ik routes van de rand naar het centrum zonder stoplichten en het zijn beide mooie steden waar ik graag kom. In Sneek heb ik nog geen route zonder stoplicht gevonden. Sommige steden hebben ook mooie groene zones vanaf de rand tot vlakbij het centrum. Ik herinner mij zoiets dergelijks van de LF4  door Utrecht in de vorige eeuw. Geen idee of die route nog mogelijk is. In Leeuwarden  heb je de Potmarge. Vond ik prachtig.
Apeldoorn heb ik een paar jaar geleden omheen gereden omdat ik er niets van verwachtte. Misschien onterecht. Arnhem vind ik grappig vanwege het heuvelachtige karakter en de trolleybussen.
Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT
#11
(18-Feb-2024, 08:54 PM)Roepers schreef: Apeldoorn heb ik een paar jaar geleden omheen gereden omdat ik er niets van verwachtte.


Ik ging door Apeldoorn om bij Intercity Bike nieuwe vering op te halen. Buiten het niet overal geweldige wegdek, ging het vlotjes en probleemloos.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Apeldoorn gaat bij mij ook vlot, stoplichten reageren meestal snel. En de route: kanaal volgen, en dan doorsteken naar Arnhemseweg werkt goed.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Ook ik kijk eerst of er geen doorgaande route is. Als ik van te voren weet dat ik door een stad moet, pak ik verschillende tools , zoals maps.google, brouter ea en plan van te voren een route. Die importeer ik in OSMAND+ en volg tijdens het rijden de lijn.
Werkt erg fijn. En niet alleen als ik door een stad moet. Ik heb een niet zo'n goed gevoel voor richting....

(insider: in diensttijd was ik blij dat alle groepen veel mutaties hadden; dan hoefde ik als groepscommandant niet de richting aan te geven maar een groepscommandant van de samengevoegde groep. Die wel een goed gevoel voor richting had. Hij had weer een slechte conditie, dus dat vulde elkaar perfect aan)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Lang leve Google Maps en de smartphone Smile

Met de quest plakte ik een TomTom op mn wielkast of de smartphone dus. Op de open ligfiets, startte ik als het echt nodig was de smartphone op, volgde ik de bordjes of reed ik deels op gevoel. Het overgrote deel reed ik gewoon op bekend terrein en was dat dus niet nodig.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(18-Feb-2024, 09:57 PM)ZoefZoef schreef: Lang leve Google Maps en de smartphone

Nou nee, niet hier. Die download kaarten, data of kan dat niet, tijdens het rijden, menig fietspad loopt niet door. WTF!
Het is maar goed dat hun stembesturing mij niet kan horen..

Dan eerder OSMAND+ op de smartphone. Route van te voren bepalen.
En dan brouter.de + openstreet tools + maps.google + street view op de PC/Laptop om van te voren een route na te kijken.
En eventueel Google Earth Pro om de route later af te spelen (als virtuele drone)

Zo jammer dat er simpelweg nog geen enkele tool is die alles goed kan. Voor ons fietspad gebruikers.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Routeplanner.fietsersbond.nl?
Die kent tenminste de fietspaden en de beperkingen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(18-Feb-2024, 10:15 PM)LigfietsWilsum schreef: Routeplanner.fietsersbond.nl?
Die kent tenminste de fietspaden en de beperkingen.

Die maakt altijd van die leuke recreatieve routes, terwijl ik gewoon zo snel en zo kort mogelijk van A naar B wil.

Ik moet dan altijd heel veel punten zelf plaatsen om eindelijk de route te krijgen die ik wil.


Met google maps maak ik een autoroute en dan zet ik 'vermijd autosnelwegen' aan. Dan krijg ik vaak wel de route die ik wil.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Kortste route of makkelijk doorfietsen kiezen?
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT
#19
Hebben jullie ervaring met de app “Schwung” die ervoor zou zorgen dat de fietsstoplichten bij nadering op “groen” springen in een dertigtal steden en in de provincies Utrecht en Flevoland…
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Big Grin 
(18-Feb-2024, 10:31 PM)GertBr schreef: Hebben jullie ervaring met de app “Schwung” die ervoor zou zorgen dat de fietsstoplichten bij nadering op “groen” springen in een dertigtal steden en in de provincies Utrecht en Flevoland…

Fietsstoplichten. Als inwoner van de randstad springen die dingen opvallend vaak op 'groen' op het moment dat ik vind dat ik veilig kan oversteken Big Grin Het kan het ook plotselinge en tijdelijke kleurenblindheid zijn.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(18-Feb-2024, 10:31 PM)GertBr schreef: Hebben jullie ervaring met de app “Schwung” die ervoor zou zorgen dat de fietsstoplichten bij nadering op “groen” springen in een dertigtal steden en in de provincies Utrecht en Flevoland…

Ja, dat heb ik geprobeerd. Maar dat bleek toen nog niet te werken, de bordjes stonden er wel bij, maar groen? Ho maar.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
(18-Feb-2024, 10:31 PM)LigfietsWilsum schreef: Kortste route of makkelijk doorfietsen kiezen?

 Makkelijk door fietsen, op de kortste manier.

De Kortste vanaf Deventer richting Hoenderloo:

Hoe ik het doe

Dan hoef ik maar 2 dingen te onthouden
- voorbij kruising in bocht schuin links
- als ik spoorbrug onderdoor ben rechtsaf 

Ik schreef vroeger ( en nu nog wel eens) de route nog wel eens uit. Daar onthoud je ook straatnamen van en routes. Hoe minder vaak je af moet slaan, des te minder hoef je te schrijven hoe minder het mis kon gaan. Ik heb zo ooit eens geloof een km of 100 gereden dat ik één keer schuin links aan moest houden, de rest was rechtdoor.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
Zelf vind ik BRouter wel een interessante route planner. En door hem in te laden in Komoot heb je gelijk een indicatie hoe de ondergrond is.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#24
Groot nadeel dat je door die groene lijn de straatnamen niet meer kunt lezen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
(18-Feb-2024, 10:31 PM)GertBr schreef: Hebben jullie ervaring met de app “Schwung” die ervoor zou zorgen dat de fietsstoplichten bij nadering op “groen” springen in een dertigtal steden en in de provincies Utrecht en Flevoland…
ja, werkt niet op ligfiets/velotempo en als je van je privacy houdt kan je het beter laten.

(18-Feb-2024, 10:57 PM)LigfietsWilsum schreef: Ja, dat heb ik geprobeerd. Maar dat bleek toen nog niet te werken, de bordjes stonden er wel bij, maar groen? Ho maar.
Lekker dubbelzinnig Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
(18-Feb-2024, 10:31 PM)LigfietsWilsum schreef: Kortste route of makkelijk doorfietsen kiezen?

Helpt weinig. Nog steeds wil de fietsersbond niet dat ik op een prachtig fietspad met loeistrak asfalt langs N-wegen fiets en daarom wordt er dan een weggetje gekozen waar ik echt niet makkelijk op kan doorrijden.


[Afbeelding: Scherm-afbeelding-2024-02-19-om-07-57-45.png]


Ik wil graag van Laren langs de N332 naar Lochem en dan langs de N346 richting Delden.

Maar ik moet van de Fietsersbond over allemaal leuke en schattige weggetjes rijden.

Kortste route is helemaal kut, want dan word ik echt door het bos en de dorpen gestuurd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeert...365cycle — 11:21 PM
Medeliggers onderweg
Auw! M'n ogen! ;)365cycle — 11:18 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Bedankt voor de tip!...Tom Fekkes — 11:15 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeertaa...Tom Fekkes — 11:13 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zodra er data verz...365cycle — 11:12 PM
Velion / Code naam: VM45
Ben jij een Odoo g...365cycle — 11:07 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de Ca...Merijn — 11:02 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Op zich niet zo moei...datakneder — 10:40 PM
Velion / Code naam: VM45
Ach Hoekie, Die kom...Tom Fekkes — 10:37 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ben je fietsend d...Martin van Mourik — 10:37 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Zien doe ik ze niet,...Tom Fekkes — 10:29 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Over vogels gespro...datakneder — 10:25 PM