Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Navigatie
#1
Een telefoon met GPS in een carbon fiets gaat ook gewoon niet goed. Veel fietscomputers maken gebruik van een combinatie van verschillende soorten satellieten waardoor ze veel zuiverder én sneller zijn.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
(18-Feb-2024, 04:03 AM)365cycle schreef: Een telefoon met GPS in een carbon fiets gaat ook gewoon niet goed. Veel fietscomputers maken gebruik van een combinatie van verschillende soorten satellieten waardoor ze veel zuiverder én sneller zijn.

Ik heb verrassend veel goede ervaringen met de telefoon in de fiets. Deze tocht heeft hij tot de laatste stop alles nauwkeurig geregistreerd, daarna nog maar twee punten.
De fietscomputer is het tellertje dat de omwentelingen van een voorwiel telt.
Meestal zit de kilometerstand aan het einde van een lange rit binnen een paar kilometer van elkaar.
Gisteren dacht ik de dag stand op nul gezet te hebben maar dat had niet gewerkt, geen probleem, ik meet nu door naar 200 aan het einde van deze week.

Als ik alle details zou willen weten zou ik misschien ook €400 voor een gpsfietscomputer uitgeven. Nu ben ik blij met mijn €100 telefoon die meer dan 8 uur kan navigeren met scherm aan op een keer laden en die ik in de fiets achter durf te laten. En die ook nog redelijk waterdicht is.
Misschien is de positie in de fiets gewoon goed, op de wielkast. Misschien is het gewoon geluk.
Maar het werkt voor mij.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(18-Feb-2024, 09:52 AM)Willeke_IGKT schreef: Ik heb verrassend veel goede ervaringen met de telefoon in de fiets.
Dat kan, had ik vroeger ook. Toch zijn de gebruikte technieken in een fietscomputer veel meer geschikt voor fietscomputeren dan die in een telefoon. 


(18-Feb-2024, 09:52 AM)Willeke_IGKT schreef: Als ik alle details zou willen weten zou ik misschien ook €400 voor een gpsfietscomputer uitgeven. Nu ben ik blij met mijn €100 telefoon die meer dan 8 uur kan navigeren met scherm aan op een keer laden en die ik in de fiets achter durf te laten. En die ook nog redelijk waterdicht is.
Waarom zou je daar €400 aan uitgeven? Of zelfs 100? De Wahoo waarmee ik de Mei-OBT gereden heb kostte me €50 en ging ook navigerend veel langer mee dan 8 uur. 

(18-Feb-2024, 09:52 AM)Willeke_IGKT schreef: Misschien is de positie in de fiets gewoon goed, op de wielkast. Misschien is het gewoon geluk.

Maar het werkt voor mij.

*bijna altijd Wink  
Maar dat laatste is het belangrijkste.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(18-Feb-2024, 02:52 PM)365cycle schreef: De Wahoo waarmee ik de Mei-OBT gereden heb kostte me €50 en ging ook navigerend veel langer mee dan 8 uur. 

Welke is dit?

Dat bedrag vind ik ook nog wel oké.


Ik zie op MP een Wahoo Elemnt Roam V1

Kost €140,-

Of een Wahoo Elemnt Stealth Bolt voor €85,-
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(18-Feb-2024, 02:52 PM)365cycle schreef:  
De Wahoo waarmee ik de Mei-OBT gereden heb kostte me €50 en ging ook navigerend veel langer mee dan 8 uur. 

Is dat de nieuwprijs of was het een tweedehands?
Toen ik de Quest kocht kon ik geen van de hier genoemde merken GPS vinden voor onder de €300 en daar moest dan ook nog een abonnement bij.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(18-Feb-2024, 05:03 PM)Willeke_IGKT schreef: Is dat de nieuwprijs of was het een tweedehands?
Toen ik de Quest kocht kon ik geen van de hier genoemde merken GPS vinden voor onder de €300 en daar moest dan ook nog een abonnement bij.
Dat was tweedehands. En ook toen gingen er al nieuwe heel goedkoop over de toonbank. Mijn eerste Wahoo was €179 met een €40 kortingscode. De prijs was ook laag doordat ie roze/zwart was. Ook m'n Garmin Edge 530 was echt goedkoop, tegenwoordig nog steeds rond de €200 te vinden.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Ik heb al jaren een Teasi One. Werkt prima, en voor een paar tientjes op marktplaats te vinden. Ik adviseer de Teasi One 3 of One 4.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#8
Ik heb de sigma rox evo 11.1, erg tevreden over en ook niet heel duur (€180 voor een set met sensoren er bij)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Maar met al die draadloze dingen heb je dus met enige regelmaat dat je batterijen moet vervangen, toch?
En hoe lang gaat de oplaadbare accu van het ding zelf mee?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Heb een Garmin Edge 820 ook voor 50 euro. Je moet wel een beetje geluk hebben op Marktplaats, zie diezelfde (heb hem nu een dik jaar) nu nog voor meer dan het dubbele aangeboden worden. 

Accu is niet geweldig meer (paar uur) maar heb hem constant aan de stroom via USB poort op boordaccu. Verbruik ca 0,2 ampère volgens de meter.
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT
#11
Ben blij dat ik iets meer budget heb dan dat ik van marktplaats moet kopen.

Ik ken alleen Garmin draadloze fietscomputers.
Accu van Garmin Edge 830 is zo'n beetje 2x zo goed als die van een 820. Met name door de zuinigere GPS chip.
Garmin gebruikt ANT+. Denk bij batterij (CR2032) aan maanden/jaren. Bovendien krijg je netjes een melding en die kan je nog een tijdje negeren.
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT
#12
(18-Feb-2024, 08:37 PM)Hoekie schreef: Ben blij dat ik iets meer budget heb dan dat ik van marktplaats moet kopen.

Ik heb wel meer budget, maar niet voor zo'n gps-ding dat ik bijna nooit gebruik.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(18-Feb-2024, 09:05 PM)ZoefZoef schreef: Heb nog ergens een Garmin (dacht ik) liggen. Gebruikte gekocht voor 6 tientjes ofzo. 2x wat mee gedaan, misschien 3x.    Het leek me wel praktisch, maar gebruiken doe ik het dus niet.  Zou wel zuur zijn als ik dat routeplanding dan nieuw zou hebben gekocht.

Als je nieuw gekocht had, had je kunnen retourneren. Menig winkel heeft een lange tot heel lange retour policy. Zoals 100 dagen bij bike components de
Lijkt me dat je juist nu duur uit bent. Helemaal als je 'm hebt laten liggen. Had 'm dan tenminste in de verkoop gegooid..


(18-Feb-2024, 08:44 PM)Wim -de roetsende schreef:
(18-Feb-2024, 08:37 PM)Hoekie schreef: Ben blij dat ik iets meer budget heb dan dat ik van marktplaats moet kopen.

Ik heb wel meer budget, maar niet voor zo'n gps-ding dat ik bijna nooit gebruik.

Dan zou ik me eerder afvragen of je het überhaupt wel moet kopen. Dan wellicht beter je bestaande mobiel met dikke powerbank gebruiken. Voor die enkele keer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Ik zag iets staan over €50,- en dacht toen: Tja, zoiets zou nog wel kunnen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(18-Feb-2024, 10:12 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik zag iets staan over €50,- en dacht toen: Tja, zoiets zou nog wel kunnen.

Dat was mijn redenatie ook. Het leek me wel praktisch, had de quest nog voor die paar tientjes was het idee om gewoon zo'n ding te kopen en te kijken of het wat was en het ding dan weer door te verkopen als het niet beviel.

Dat heb ik met mn eerstgekochte navigatie gedaan (Mio cyclo) en die kostte me per saldo dus niks.   Daarna de Garmin (dacht ik) teruggekocht voor ongeveer hetzelfde. Bij de Garmin kreeg ik echter geen doos dus die is ergens verdwenen en ik heb tot dit moment eigenlijk geen idee waar. Ik weet alleen dat ik  m ergens moet hebben, 'm niet gebruik en achteraf gezien beter dus niet had gekocht.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Misschien even afsplitsen? Vind het meer over GPS'en gaan, dan over de dingen die ons niet blij maken.

Maar ik heb hier een Garmin Edge en die zal ik wel oprijden tot hij echt versleten (batterij heel snel leeg) is. En deze bevat kaarten. Dus hiermee kan ik dan eventueel zien waar ik ergens ben. Vind dat wel een fijn idee, want ken nog lang niet overal de weg.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#17
Ik heb hier nog een oude Edge 800, die is al 11-12 jaar oud. Doet het nog prima, batterij houdt het ook nog 350-400 km vol. Voldoende voor mij. Vroeger gekocht omdat dat toendertijd de GPS was waar je zelf kaarten op kon zetten naar eigen keuze.

Verder hoort dit bericht niet thuis in dit topic, niks om over te klagen Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#18
(18-Feb-2024, 05:28 PM)Lopopodium schreef: Ik heb al jaren een Teasi One. Werkt prima, en voor een paar tientjes op marktplaats te vinden. Ik adviseer de Teasi One 3 of One 4.

Is een Teasi One 2 ook nog oké?

Ik kan er eentje van iemand overnemen.


Ik zie ook een Teasi Pro Pulse & Speed. Wie kent deze?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
(20-Feb-2024, 09:39 AM)Wim -de roetsende schreef: Is een Teasi One 2 ook nog oké?
Gebruik jij iets van sensoren?
https://www.coolblue.nl/product/406810/teasi-one-2.html schreef:Het is niet mogelijk om sensoren via ANT+ of Bluetooth te koppelen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(18-Feb-2024, 04:07 PM)Wim -de roetsende schreef:
(18-Feb-2024, 02:52 PM)365cycle schreef: De Wahoo waarmee ik de Mei-OBT gereden heb kostte me €50 en ging ook navigerend veel langer mee dan 8 uur. 
Welke is dit?

Dat bedrag vind ik ook nog wel oké.


Ik zie op MP een Wahoo Elemnt Roam V1

Kost €140,-

Of een Wahoo Elemnt Stealth Bolt voor €85,-
Sorry Wim, deze had ik gemist. 
Wahoo heeft nu twee lijnen: de ELEMNT Bolt en de ELEMNT Roam (er was ook nog een Mini maar die heeft volgens mij geen GPS, sowieso geen navigatie). Van beide is een versie 1 en een versie 2, opvallendste verschil is het kleurenscherm van de huidige variant.
Voordat de lijn gesplitst werd was er echter de ELEMNT, die hier en daar nog verkocht is als "Classic". Zit qua formaat tussen beide in, functioneert bijna gelijk aan de eerste Bolt. 

Voor de kosten van een high-end snelheidsmeter heb ik dan liever zo'n "basic" navigatie, maar het ding heeft me dus ook probleemloos door een "OBT" van een kleine 460 km heen geholpen (wel met een powerbank - in totaal 18 uur "aan" haalde hij niet meer) Wink  Zou er zelf ook niet bang voor zijn om zo'n ding gewoon vast in de fiets te monteren, dus met vasdte stroomvoorziening. Veel verbruikt ie niet.

Qua interface wint Wahoo het dik van Garmin. Ik heb de handleiding nooit een blik waardig gegund Tongue Alles werkt gewoon. Met Garmin heb ik een hoop uit moeten zoeken; interaction design hebben ze nog nooit van gehoord en software bouwen kunnen ze ook al niet, want het is hier en daar best wel buggy. 

Hammerhead is meer "gadgety", de navigatie is daarnaast helemaal top.

Ik ben uiteindelijk overgestapt op Garmin vanwege betere sportanalyse mogelijkheden en betere noodhulpfunctionaliteit. Heb naast m'n vaste navigatie (840) ook nog een Garmin Edge 130 Plus, da's ook een goedkoop alternatief. Heeft ook navigatie, maar let op: geen kaart. Je volgt dus een stippellijn op een leeg scherm. Niet makkelijk.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Hardloper
#21
Ik denk als je goedkoop een Polar V650 / Polar M460 op de kop kan tikken. Dat het ook een alternatief kan zijn voor de ingebouwde fiets computer. De M460 zie ik nieuw nog te koop voor maar 100 euro. Ik vind de eco system van Polar ook wel goed. Kwa functionaliteit zal hij richting de Garmin Edge 130 Plus gaan denk ik. Echter durf ik de eventuele kruimelspoor niet te bevestigen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#22
Heb hier nog wel een niet meer gebruikte teasi one 4 liggen, mag voor weinig weg. Voor korte afstanden gebruik ik de smartphone, voor lange een nieuwe veel te dure garmin.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
De Wahoo v1 vs v2 heeft naast het kleurenscherm ook 'on device navigation' Oftewel: Hij kan de route herberekenen als je van de route afwijkt, waar je bij de v1 alleen de melding krijgt dat je van je route afgeweken bent. Dat vind ik toch belangrijker dan het kleurenscherm Smile

Overigens ben ik erg blij met de ELEMNT (De 'classic' dus). Ik gebruik hem zelden voor navigatie, maar de rijen ledjes die aangeven of je links/rechts/rechtdoor moet zijn erg nuttig in de stad voor de keren dat ik het gebruik.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#24
(20-Feb-2024, 01:33 PM)Frutsel schreef: De Wahoo v1 vs v2 heeft naast het kleurenscherm ook 'on device navigation' Oftewel: Hij kan de route herberekenen als je van de route afwijkt, waar je bij de v1 alleen de melding krijgt dat je van je route afgeweken bent. Dat vind ik toch belangrijker dan het kleurenscherm Smile
Klopt! Er zijn nog wel wat andere voordelen. Maar als je 'm van Marktplaats koopt is de makkelijkste manier om 'm te herkennen het feit dat de Bolt V2 een kleurenscherm heeft.
De Roam had volgens mij al een kleurenscherm.. maar nu meer kleuren? nu weet ik het ff niet meer precies.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
(20-Feb-2024, 02:10 PM)365cycle schreef: De Roam had volgens mij al een kleurenscherm.. maar nu meer kleuren? nu weet ik het ff niet meer precies.


Helemaal goed Smile van 8 naar 64 kleuren (en helderdere kleuren nog ook)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
(18-Feb-2024, 05:03 PM)Willeke_IGKT schreef: en daar moest dan ook nog een abonnement bij.
Dit is een voorname reden waarom ik geen interesse heb in Wahoo. Bij Wahoo moet je een abonnement hebben of je moet zelf de activiteiten gaan bewaren.
Polar / Garmin hebben een fijne online gratis platform / app waarbij alles uit te lezen is. 

Voor wie wil, je hebt ook nog andere spelers die hier nog niet de revue zijn gepasseerd:
iGS620 | iGPSPORT
Beeline Velo 2: The Smartest Navigation Device for Cyclists
Rider 750 SE | Bryton (brytonsport.com)
Stages Cycling Store | Stages Dash - L200 GPS Computer | buy online
ROX 12.1 EVO - SIGMA SPORT
LEZYNE SUPER PRO GPS BIKE COMPUTER

Zomaar enkele andere types die zover ik zie ook navigatie hebben, van nog niet genoemde andere merken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeert...365cycle — 11:21 PM
Medeliggers onderweg
Auw! M'n ogen! ;)365cycle — 11:18 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Bedankt voor de tip!...Tom Fekkes — 11:15 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeertaa...Tom Fekkes — 11:13 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zodra er data verz...365cycle — 11:12 PM
Velion / Code naam: VM45
Ben jij een Odoo g...365cycle — 11:07 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de Ca...Merijn — 11:02 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Op zich niet zo moei...datakneder — 10:40 PM
Velion / Code naam: VM45
Ach Hoekie, Die kom...Tom Fekkes — 10:37 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ben je fietsend d...Martin van Mourik — 10:37 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Zien doe ik ze niet,...Tom Fekkes — 10:29 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Over vogels gespro...datakneder — 10:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Het gaat niet zozeer...Hoekie — 10:20 PM