Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Communicatie onderling onderweg
#1
Mijn vriendin heeft ook bijna een velomobiel en nu vroeg ze mij laatst hoe je eigenlijk communiceert onderweg. Het lijkt ons leuk om in de weekenden langere ritten te gaan maken samen, maar zo'n velomobiel rammelt een ratelt aan alle kanten en om nou naar elkaar te gaan roepen over de rijgeluiden heen...

Voor motorrijders heb je bluetooth mesh communicatie systemen waarmee je onderweg met elkaar in contact kunt staan. Heeft iemand hier ervaring mee in een velomobiel? Of zijn er betere alternatieven voor onze toepassing? We zullen toch niet de enigen zijn die onderweg met elkaar willen kunnen praten, zonder langs de kant van de weg naast elkaar te parkeren?

Online kom ik vooral allerhande handsignalen tegen die vooral heel basic zijn en bedoeld zijn voor grote groepen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Met de ligfietsclubs LOL en MT praten we gewoon met elkaar.

Zo'n rammelende kliko is weleens irritant, maar meestal lukt het wel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Gewoon even naast elkaar rijden als je wat te vertellen hebt aan elkaar? En bij een tegenligger weer achter elkaar.
Lijkt me dat als je dan toch samen een tochtje gaat maken, dat er dan gelegenheid genoeg voor is en je toch altijd dicht bij elkaar in de buurt bent.

(24-Feb-2024, 08:14 PM)Wim -de roetsende schreef: Met de ligfietsclubs LOL en MT praten we gewoon met elkaar.

Zo'n rammelende kliko is weleens irritant, maar meestal lukt het wel.

Plus de plaspauzes Smile
Antwoord }
#4
M'n Velayo maakt geen herrie :p
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#5
Zou vooral niet aan een communicatiesysteem beginnen, daar gaat je rust…. M.a.w. zie het als een feature dat je daarvoor net iets meer de gelegenheid moet zoeken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
als je onbeperkt bellen hebt en oordjes kun je gewoon de telefoon gebruiken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Wanneer de groep bij de Waterlandse Liggers groter is dan 5/6 rijders, heeft de voorste en de achterste fiets een walkie-talkie. Daar zijn we mee begonnen toen een tijd terug een van de fietsers, die al rijdend een foto wilde maken, naast de weg terecht kwam en ging rollen. We reden toen met 12 velomobielen. Het duurde meer dan een kilometer eer de voorste fiets (ik dus) dat in de gaten had… Voor een gewone conversatie gaat naast elkaar rijden op wegen waar dat kan, prima. Moet het weer wel zo zijn dat de racekap-rijders dat ding thuislaten.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(24-Feb-2024, 09:40 PM)Veloquest schreef: als je onbeperkt bellen hebt en oordjes kun je gewoon de telefoon gebruiken.

Als je samen wil kunnen communiceren zoek dan eens op internet naar marine headset,
in de binnenvaart worden die steeds vaker toegepast en opnschepen met een lengte van 180 meter en 1 man in een afgesloten stuurhut werkt dit prima en het werkt helemaal handsfree enige nadeel is dat je ook alles hoort wat de ander zegt, er is wel een redelijk goede demping van bijgeluiden.
Heb zelf ook een set overgehouden aan mijn schip maar nog niet geprobeerd in de velomobiel omdat ik altijd alleen op pad ben.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Veloquest , 365cycle
#9
Je zou ook 27mc bakkies kunnen tokkelen onderweg. Breaky breaky, staande bij?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#10
Bij Top Gear gebruikten ze altijd walkie talkie's...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Er was iets met het gebruik van telefoons e.d. en afleiden van het verkeer. Je kunt beter stoned met drie biertjes op achter het stuur gaan zitten, dan handsfree bellen, kwam ik laatst nog ergens tegen.

Zou naast elkaar gaan rijden, en anders de pauzes gebruiken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , martinR
#12
Zo'n marine headset ziet er wel interessant uit. Je hebt schijnbaar ook apps die je telefoon via wifi of BT laten verbinden met de telefoon van de ander en zo full duplex communicatie mogelijk maken. Walkie talkies zijn ook interessant, met een oortje en een goede microfoon die omgevingsgeluiden (windruis vooral) er een beetje uitfiltert.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Mocht je voor een communicatiesysteem kiezen, dan raadt ik aan om een hoofdtelefoon met botgeleiding te nemen (bijv. Shokz OpenRun). Bij zulke hoofdtelefoons zijn je oren vrij voor omgevingsgeluid omdat de hoofdtelefoon trillingen op je schedel overbrengt. Dat werkt super goed voor spraak.

Hoe je dat verder integreert in een communicatiesysteem, daar heb ik dan weer geen kaas van gegeten.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(27-Feb-2024, 02:29 PM)Raymond schreef: Mocht je voor een communicatiesysteem kiezen, dan raadt ik aan om een hoofdtelefoon met botgeleiding te nemen (bijv. Shokz OpenRun). Bij zulke hoofdtelefoons zijn je oren vrij voor omgevingsgeluid omdat de hoofdtelefoon trillingen op je schedel overbrengt. Dat werkt super goed voor spraak.

Hoe je dat verder integreert in een communicatiesysteem, daar heb ik dan weer geen kaas van gegeten.

Ik kan je vertellen dat de andere kant van de lijn mee kan genieten van de rijgeluiden als je daarmee belt (Aeropex Aftershokz, de voorloper van de Shokz OpenRun).
Daarnaast is de beugel achter je hoofd niet ideaal als je tegen je headrest zit/komt.

Wat wel ideaal is is dat je inderdaad het omgevingsgeluid gewoon hoort.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(27-Feb-2024, 02:48 PM)Frutsel schreef: Ik kan je vertellen dat de andere kant van de lijn mee kan genieten van de rijgeluiden als je daarmee belt (Aeropex Aftershokz, de voorloper van de Shokz OpenRun).
Klopt, en de genoemde opvolger doet het niet beter. Ik gebruik 'm met alle plezier voor een muziekje tijdens hardlopen maar op de fiets en/of om te bellen is het niks.
Voor vergaderen (thuis) is ie overigens wél fijn Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Goed dat jullie op de kwaliteit van de microfoon en/of de verwerking van het signaal ingaan. Daar heb ik eigenlijk amper ervaring mee. Ik gebruik de headset enkel om podcasts te luisteren tijdens woon-werkverkeer. Ik geloof dat ik ooit één of twee keer gebeld ben tijdens het fietsen, maar kan me niet meer herinneren hoe dat was.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Voor jou was het vast wel OK, maar voor de andere kant van de lijn...

Maar thuis is het idd ideaal. De hele dag de headset op, en als de katten gaan etteren hoor ik het gelijk Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Jup. Leuke eigenschap van mijn Shokz: Als ik met m'n hand op m'n hoofd steun verstaat de andere kant me direct niet meer. De microfoon werkt dus blijkbaar ook primair op de trillingen door je schedel (die dan gedempt worden).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
(27-Feb-2024, 06:24 PM)365cycle schreef: Jup. Leuke eigenschap van mijn Shokz: Als ik met m'n hand op m'n hoofd steun verstaat de andere kant me direct niet meer. De microfoon werkt dus blijkbaar ook primair op de trillingen door je schedel (die dan gedempt worden).

Grappig, ik wist niet dat er ook headsets waren met bone conduction microfoons. Maar weet je zeker dat dat zo werkt, want de microfoon op zo'n stokje voor je mond suggereert voor mij dat er een normale microfoon op zit die geluidsgolven uit je mond opvangt. Of heb je het over een andere headset dan deze: https://nl.shokz.com/products/opencomm2 ?

Ik kende wel de keelmicrofoons die direct de trillingen van je stembanden opvangen, maar die zijn of heeeeel duur (en matige geluidskwaliteit) of goedkope Chinese namaak en dan ben je helemaal onverstaanbaar. Een plopkapje op de mic zal de meest windruis wel weghalen en anders zak ik wel wat achter mijn vizier :-D We gaan het zien, ik wil niet nu al investeren en 2 headsets van samen 500 euro als het voor een paar tientjes op 80% van dat niveau kan ;-)

We gaan vanavond wel even checken hoe het werkt via de mobiel en de Walkietooth-app. Allebei draadloze oortjes in en kijken of we elkaar verstaan. Onderweg zal dat wel matig werken, maar we hebben een goedkope BT-headset besteld om eens mee te testen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#20
Kijk ook even hoe vaak en hoe lang je wilt praten, voor veel mensen zijn een paar handgebaren genoeg.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#21
We zijn eruit. Er is een app genaamd "Walkietooth" (voor Android in ieder geval) waarmee je via bluetooth of wifi (wij gebruiken BT*) een verbinding tussen twee telefoons kunt opzetten. Hoewel je een knopje hebt om te spreken, is dat een toggleswitch, dus je hoeft hem niet ingedrukt te houden om iets door te geven. Onderweg hebben we de verbinding continu open staan, zodat we elkaar kunnen waarschuwen voor verkeer, wat keuvelen over van alles en nog wat en gedag zeggen als ik mijn vriendin op werk afzet.

We hebben een goedkope lichtgewicht BT-headset gekocht en dat werkt aardig. Het is geen hifi-kwaliteit, maar het is goed te verstaan. Het bereik is met BT vrij beperkt natuurlijk. Aan de overkant van een grote kruising (10-15m) was de verbinding al verbroken. Het alternatief is om via Whatsapp een gesprek op te zetten, maar dan ben je niet meer telefonisch bereikbaar en ik weet niet of ik dat prettig vind als ik lang onderweg ben.

* Vooral omdat we het via Wifi niet voor elkaar krijgen.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM