Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
PODBike
#1
Ik zag dat de eerste PODBikes zijn verzonden:
Podbike - ?‍♂️ Our first shipment of bikes to Germany has... | Facebook

Ik was erg benieuwd of iemand onder jullie ooit interesse heeft getoond in dit model. En of iemand kent die interesse toonde? Ja, ik weet dat Adri oorspronkelijk interesse erin had. Maar hoe zit dat onder jullie. Ik ben erg benieuwd wanneer we de eerste gaan spotten in Nederland.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#2
Gelukkig ook te vinden buiten facebook:

https://www.podbike.com/products/podbike/

Pluspunten:

-Heeft een achteruitversnelling!
...

Euh, verder zie ik voor mezelf geen grote voordelen ten opzichte van een Orca, maar met 4600 pre-orders en een wachtlijst tot eind 2025 doen ze kennelijk wel iets goed. Niets voor mij, maar wel iets voor veel anderen.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Koga Miyata FP Chromo - Optima Baron - Optima Orca - HP Gekko 20 FX
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , hmplantinga
#3
Het is geen fiets/velo, loodzwaar ding afhankelijk van batterijtjes en heeft een slowcooker deksel. Maar knap dat het ze gelukt is, ik sta oprecht versteld van de hoeveelheid interesse.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#4
(01-Mar-2024, 09:57 PM)Gideonaut schreef: Het is geen fiets/velo, loodzwaar ding afhankelijk van batterijtjes en heeft een slowcooker deksel. Maar knap dat het ze gelukt is, ik sta oprecht versteld van de hoeveelheid interesse.

Mee eens. 

Dit is echt geen vm, maar hier is duidelijk een markt voor. Prima toch, als iemand de auto ervoor laat staan tenminste.

Ik ben ook benieuwd hoe ze het beslaan van de voorruit hebben opgelost. 

Waarschijnlijk met nog meer elektra --> een ventilator gok ik.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#5
Het klopt, het is geen echte VM. Maar waarschijnlijk zit het inderdaad bomvol elektronica. Al hoop ik niet dat hetzelfde liedje gaat zijn als bij van Mook. Dat wanneer het kapot gaat, dat je alleen PodBike onderdelen kan gebruiken. En dat alleen speciale accu's gaan passen/werken. Maar zo te merken is er nog niemand die er al eens mee heeft proeft gereden en/of iemand kent die er een bestelt heeft. Wellicht dat op velomobilforum.de wel iemand zit die vol spanning zit te wachten.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#6
Ik heb op een blog gelezen dat de schrijver een proefrit gemaakt heeft, besteld heeft en na een aantal jaar de bestelling geannuleerd heeft.
Als het goed is heeft de maker sindsdien een aantal grote veranderingen doorgevoerd, maar als je het wilt opzoeken, de Bobslee, en dan daarbinnen zoeken op de naam van dit voertuig.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#7
(01-Mar-2024, 08:48 PM)Hardloper schreef: Ja, ik weet dat Adriaan oorspronkelijk interesse erin had. 

Dat is Adri en dat weet Hardloper al.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#8
(01-Mar-2024, 10:02 PM)Wim -de roetsende schreef: Dit is echt geen vm...
Kweenie. Zodra je assist in een overdekte fiets plaatst vervaagd de grens. Is een QV met Bafang een Velomobiel? En een gemotoriseerde Leitra of Cab Bike? Een Alleweder?
Al die fietsen kan je in principe met forse ondersteuning rondrijden als e-bike. Het enige verschil dat ik echt zie is dat ze de podbike echt hard kunnen begrenzen op 25 km/h, hoe hard je ook trapt.

Misschien zijn we hier ook wel een beetje Velomobiel-elitair. Snelheid is best belangrijk hier.
Niet dat ik dat niet snap, ik heb jaren lang naar tevredenheid rondgetuft in een zelfbouw Alleweder A2. Leuk, maar hard ging het niet, zeker niet harder dan een gepimpte FlevoRacer. Wat er nu aan velomobielen te koop is, is een andere wereld en lijkt me geweldig. Maar ik denk dat de doelgroep voor die Podbike hier helemaal niet zit.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#9
Ik geef ook aan dat ik het prima vind en dat er duidelijk een markt voor is.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Ik heb paar gekleurde Alleweder A2 gezien en vind ze dan nog best wel goed eruit zien. Maar zo in metaal, niet mijn style.
Maar is een A4 niet iets wat nog vrij goed te koop is ondersteund? Al moet je dan wel soms lang op specifieke onderdelen wachten? Of was dat niet een keer beschreven op het grotere zuster forum?? Maar die Podbike heeft zover ik begreep een dynamo aan de trappers hangen. En de wielen worden door elektromotoren aangedreven. Dus dan kun je de maximale stroomsterkte beperken, met max 25km/u als gevolg. Dit concept vind ik zelf een heel erge nadeel. Andere kant de stroom doorheen laten lopen en je hebt de achteruit zoals hier voorbij gekomen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Voor mij houd de velomobiel op zodra de motor meer werk doet als de rijder. Of als het voertuig zonder de motor niet meer met goed fatsoen te bewegen is. Twike, bijvoorbeeld. De Podbike zal zonder motor ook niet vooruit te branden zijn. De Sunrider, de A6 45km/h tja. Ik heb er niks mee omdat je met een efficiëntere fiets ook vlot vooruitkomt met een kleine menselijke prestatie.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Het ding weegt 90kg, maximale belading inclusief eigen gewicht 210kg, dus de belading mag maar 120kg zijn. Dat is niet veel en voor mij te weinig. De achterwielen hebben motoren en het is geen fiets in de zin zoals wij fietsen kennen met een trapsysteem dat via een mechanische overbrenging een wiel of twee wielen in beweging zet. Met de trappers wordt een dynamo aangestuurd en die levert stroom aan de achterwielen, je  hebt daarbij ook nog een accu (of meer) nodig. Maar de hele site geeft voorgebakken vragen met voorgebakken antwoorden, maar geen info over "de hete brei". Ik moet nog zien of dit ding wordt gezien als een fiets en of het op de weg mag. Waar dan op de weg wordt dan weer een interessante omdat het ding niet harder gaat dan 25km/u. Dat is niet omdat het niet harder kan, maar dat is gedaan om makkelijker acceptatie te krijgen voor op de weg. Volgens de site voldoet men aan de EU regels, Ja, alleen daar staat niet in dat je een dynamo aantrapt die dan de wielen aandrijft. Wat ik er van zie en lees, alles is PODBike als het om onderdelen gaat. De wielen komen zo te zien uit Nederland, vraag is dan of er standaard boring is aangehouden. De standaard uitvoering (?) gaat 9500 Euro kosten, maar of dat af fabriek is of geleverd op de stoep weet ik niet. De pagina over de prijzen is er niet, wel heel toevallig. Geen informatie over draaicirkel, want dat kan nog wel eens een dingetje zijn in Nederland. Met dit gewicht en de constructie kun je niet even steppen.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#13
Sneeuwwitje heeft ook een order geplaatst, voor het geval ze de verkeerde fruit krijgt toegediend...

Ik ben benieuwd of je er snel uit kunt komen als je in de plump rijdt.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#14
(02-Mar-2024, 02:11 AM)Joop99 schreef:  De standaard uitvoering (?) gaat 9500 Euro kosten, maar of dat af fabriek is of geleverd op de stoep weet ik niet. 


In dit bericht staat de geschatte verkoopprijs van €5500,-: https://a3manh.blogspot.com/2017/03/podbike.html

Net iets meer dan de helft dus van de huidige prijs. Is echter ook al 7 jaar geleden. VM-en zijn ook een stuk duurder geworden. 

Wat niet trouwens  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Grappig ontwerp.
Ik ben benieuwd hoe de mensen dit gaan ervaren in het donker.
Ik had ooit een streamer op een twee wieler. Je wordt helemaal gek van al die lichten die door transparant kunststof alle kanten op verdeeld worden.
Vergelijkbaar met de minivizier met zonlicht tegen.
Dan zie je helemaal niets meer over dat gehele vlak.
Ongeveer hetzelfde effect op zo'n kap.

Gelukkig heeft ie wel een ruitenwisser, hoewel de te volgen vorm niet constant is.
Wordt lastig als het vriest.

Wel leuk als deze markt gaat lopen, dan kunnen de fietspaden nog breder worden...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#16
Dit ding gaat op de weg mogen in de categorie bijzondere fiets, ben ik 99,99% zeker van. Zo is het ook geregeld met de LEF (dat grappige trage ei dat je soms ziet rijden).

Wat betreft velomobiel of niet: alle fietsen die we hier bespreken blinken uit in efficiëntie en/of comfort. Comfortabeler zijn bij dezelfde energie besteding is ook een soort efficiëntie en dat vind ik mooi.

Daar wringt de schoen voor mij met dit ding: het is ontzettend inefficiënt, en dat vind ik bijna altijd lelijk.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
De wielen zullen wel van Allight komen, vermoed ik. Het is niet iets wat ik wil, maar misschien over 40 jaar, als het lijf niet meer meewerkt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
(02-Mar-2024, 08:27 AM)Fietsbennie schreef: Sneeuwwitje heeft ook een order geplaatst, voor het geval ze de verkeerde fruit krijgt toegediend...

Ik ben benieuwd of je er snel uit kunt komen als je in de plump rijdt.

Even serieus, ken jij iemand die een order heeft geplaatst? Zo ja, wanneer verwacht zij/hem hem te krijgen. En deel maar haar/hem bevindingen. En nee, ik heb geen interesse om de QV in te ruilen voor de PODBike. Ben gewoon eerder erg nieuwsgierig na al die troubles die ze hadden, hoe dat ding ervaren wordt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
(01-Mar-2024, 10:27 PM)Merijn schreef: Al die fietsen kan je in principe met forse ondersteuning rondrijden als e-bike. Het enige verschil dat ik echt zie is dat ze de podbike echt hard kunnen begrenzen op 25 km/h, hoe hard je ook trapt.
Dat kan, maar doen ze dat ook? De FAQ suggereert op zijn minst van niet:

<website info/FAQ>
Will there be a Speed pedelec (S-pedelec 45 km/h) version of Frikar ebike in the future?

At the moment our focus is on getting the Frikar ebike (Pedelec version) ready and on the market. Currently, we do not have any plans about making a S-Pedelec. Pedal cycles with motor assist having assist speed above 25 km/h (S-pedelecs) are not allowed on existing bike infrastructure (a couple of countries have exceptions like Denmark that allow L1e-a on bike paths outside city limits). However, the Frikar ebike is more aerodynamic than a racing bike and it will not be a problem to achieve higher speeds than the assisted 25km/h. As the speed might become very high, especially downhill with the help of gravity, we have speed limited to 60km/h for safety reasons.
</website info>

Dat hun aerodynamica-referentiepunt een racefiets is (helemaal niet zo aerodynamisch dus) is wel veelzeggend, maar dan nog zou je er bergaf prima 80+ mee kunnen gaan, want dat kan met een racefiets ook. Dan vind ik dat 'op de motor remmen' (vult dat ook de accu weer aan?) wel charmant, zelfs als dat niet uit te schakelen is. Maar ik lees nergens dat de 'pedaalmatige' snelheid beperkt is tot 25 km/u? Of is de website verouderd? Een limiet op 60km/u zie ik zelf niet als grote beperking.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Koga Miyata FP Chromo - Optima Baron - Optima Orca - HP Gekko 20 FX
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(02-Mar-2024, 08:27 AM)Fietsbennie schreef: Ik ben benieuwd of je er snel uit kunt komen als je in de plump rijdt.
Dat kan bij een auto ook niet. Daar geeft geen hond iets om. Erger nog, men zal er niet eens over nagedacht hebben.
Ik trouwens ook niet, tot ik er op gewezen werd.
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT
#21
Ik vind dit wel een interssante ontwikkeling want volgens mij komt/is er wel behoefte aan een vervoermiddel wat geen auto is maar waarmee je wel droog en comfortabel ergens kunt komen zonder je in het zweet te rijden en zonder een enorme sloot benzine (of andere brandstof) nodig te hebben. Of deze Podbike dat gaat worden, geen idee.

Dit verder los van of dit nou een VM is of niet, dat is niet zo interessant vind ik. En zelf zou ik niet zo snel zoiets aanschaffen. Al zou ik best eens een testritje willlen maken in zo'n Podbike, gewoon om te ervaren.
Quest 631
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#22
(02-Mar-2024, 05:57 PM)JanBurp schreef: Al zou ik best eens een testritje willlen maken in zo'n Podbike, gewoon om te ervaren.

Adri was er best enthousiast over. Reed, stuurde en accelereerde  Wink  goed schreef hij.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , JanBurp
#23
(02-Mar-2024, 08:22 PM)Wim -de roetsende schreef:
(02-Mar-2024, 05:57 PM)JanBurp schreef: Al zou ik best eens een testritje willlen maken in zo'n Podbike, gewoon om te ervaren.

Adri was er best enthousiast over. Reed, stuurde en accelereerde  Wink  goed schreef hij.

Dat klinkt goed. Al is het zelf ervaren natuurlijk altijd de beste test ;-)
Quest 631
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
(02-Mar-2024, 09:40 PM)JanBurp schreef: Dat klinkt goed. Al is het zelf ervaren natuurlijk altijd de beste test ;-)

Is uiteraard ook iets dat je minimaal moet doen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , JanBurp
#25
(02-Mar-2024, 08:22 PM)Wim -de roetsende schreef:
(02-Mar-2024, 05:57 PM)JanBurp schreef: Al zou ik best eens een testritje willlen maken in zo'n Podbike, gewoon om te ervaren.

Adri was er best enthousiast over. Reed, stuurde en accelereerde  Wink  goed schreef hij.

Tja de productie model met de volledige opbouw kan toch iets minder of zelfs beter presteren. Maar laten we kijken of Adri op een gegeven moment nog een proef rit weet te maken met een productie model. En hiervan ervaringen deelt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM