Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wie fietst er dagelijks woonwerkverkeer op tweewieler?
#1
De dagen worden al weer langer en 's avonds hoeft de verlichting pas na 18u weer aan.
De ochtenden zijn nog fris, onder de 5 graden.

Wie van jullie gaan toch al woonwerkverkeer op de tweewieler naar het werk?

Ik heb weer een (jaarlijks ritueel geworden inmiddels) leuke tweewieler gekocht en nu begint t toch al aardig te kriebelen om hiermee naar het werk te gaan fietsen, in plaats van de velomobiel. 
Ondanks de kou in de ochtend wil ik dat al eens gaan proberen. 
Ik ben dan ook erg benieuwd of jullie nu ook al op de open tweewieler door de best koude ochtend naar het werk fietsen.
De ochtenden zijn best mooi al in deze tijd van het jaar. 'S avonds is het heerlijk genieten op de terugrit.

Ik ben benieuwd hoe jij dit ervaart.
Wat draag je 's morgens?
Waar laat je dat 's avonds.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#2
Ik rij het hele jaar door. 2,5 jaar geleden de tweede auto verkocht en een speed pedelec gekocht. Nu sinds een maand op de M-Racer. In principe rij ik door weer en wind, behalve bij meer dan windkracht 7 dan is het op de M-Racer niet verantwoord om de Zeelandbrug over te steken (op de speedpedelec lag de grens bij windkracht 9).

Edit:
Over wat ik draag. Altijd fietskleren in laagjes opgebouwd, dus ‘s middags vaak een laagje minder dan smorgends. Sowieso ook altijd een helm en handschoenen, die hebben me tijdens een val met de speedpedelec super beschermd dus sindsdien niet meer zonder tijdens snelle ritten. Ik rij maandagochtend altijd met een volle fietstas met schone kleren naar m’n werk en vrijdagmiddag met een tas vol was terug.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Ik fiets al ruim 30 jaar naar het werk, 27 daarvan altijd op een open fiets.

Nu rij ik altijd in de VM maar weer heeft daar weinig mee te maken.
Wel dat het maar 5 km is en dat lopen even snel is als de bus. En dat de VM gewoon leuk is.

In die 30 jaar ongeveer 5 keer de bus, met sneeuw en een door ziekte slechte conditie, was geen succes. Lopen ook niet vaak misschien 10 keer, dit mede omdat ik tijdens het werk de hele dag sta.
Geen auto, (en voor 5 minuten tijdwinst op een normale dag ook geen behoefte aan.)

Op werkdagen draag ik werkkleding, op een open fiets in de winter een waterdichte warm jack en wanneer regen of extreem koud een regenbroek, in de zomer neem ik een dun regenjack mee, met veel slecht weer ook de regenbroek.
Wel wanten als het echt koud is, en dan ook dichte schoenen. Ik wil eerder handschoenen dan sokken.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik fiets ook vrijwel altijd, zeker 99 op de 100 keer.
Afgelopen jaar meestal op de buk fiets (recht-stuur gravel-achtige ragbak), maar ook veel op roets of Flevo racer.
Voor mij is het 10 km enkel dwars door Eindhoven.

Gewoon in normale kleding, met in de winter een dun jack, en met regen een regenjas en broek. Wel vrijwel altijd handschoenen, ik heb snel dode vingers. Aanschaf van overschoenen gaat wel komen, tot nu toe doe ik het met droge schoenen die op het werk staan. Ik hou me zeker op de heenweg wel een beetje rustig (25km/kruis op de bukker), anders wordt het te zweterig.

De regen afgelopen najaar is me wel tegen gevallen. Het regent bijna nooit was dit keer niet van toepassing. Maar ik hou niet van autorijden, en het is op mijn route zeker als het regent ook niet sneller. Dus dan maar nat. Een velomobiel begint wel te kriebelen, maar ik twijfel een beetje over de zin op mijn route.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Ik gebruik mn fietsen ook het hele jaar door. In de winter minder dan in de zomer maar steevast in mn normale kleding.
In de wintermaanden wat vaker met handschoenen en de grootste irritaties zijn de koude die je broekspijpen binnenkomt en een koude voorhoofd. Sinds een paar jaar draag ik gewoon een muts met flappen over de oren als het echt koud is en sinds afgelopen jaar ontdekt dat muziek op je kop met een koptelefoon de oren ook lekker warm houden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Ik heb het jaren gedaan, met de tweewielligfiets. Eigenlijk altijd in de gewone kleren, maar ik loop gewoon in normale kleding, niet in pak. Sinds het kan, heb ik op het werk een volledig stel droge kleding liggen. Bijna nooit nodig, maar als je toch een keer nat wordt is het wel fijn. De afstand is over die jaren wel wat gewisseld. Meestal ongeveer 10-13 km. Het is best wel te doen. Bij dubbele cijfers onder nul wordt het echt wel afzien, doe ik 2 paar sokken aan, een fietsbroek onder de gewone broek. De jas is vaak wat dunner dan wat ik onder die omstandigheden buiten zou dragen, omdat je door het bewegen toch warm wordt. Ik heb vaak de hele winter door gefietst met een goede waterafstotende fleece jas. Niet echt waterdicht in een stortbui, maar daardoor wel wat beter wind doorlatend. Betere ventilatie is wel een pluspunt.

Ik heb ook een setje van die warme overschoenen omdat ik altijd met klikpedalen rijd en die goed ventilerende zomerschoenen in de winter toch wel koud kunnen worden. Bij 10 km wel te doen, bij 20 ofzo wordt het een ander verhaal omdat je dan veel langer buiten bent. Dat paar heb ik al minstens 20 jaar, omdat het zelden gebruikt wordt. Eigenlijk alleen bij extreme koude in de winter.

Het is vooral de regen en het geklooi met regenpak, en zo'n regenbroek die dan toch steeds weer lekt, of kapot gaat of beide wat de Velomobiel verleidelijk maakte. Daar is alleen de vraag welke muts of pet er vandaag opgaat, en welke shawl. En moet ik eraan denken dat er ook en jas op het werk moet zijn.

Kou is soms pittig, in de winter was het voor mij soms zoeken naar de snelheid waarbij je je nog wel genoeg inspant om warm te worden, maar de windchill niet te extreem is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Ik fiets het hele jaar door op mijn open m5. Sinds corona nog maar 2 dagen per week, 23-32km enkel afhankelijk van de route. Alleen met een pak sneeuw haak ik af.
Fiets in fietskleding, kleed me op het werk om. Met thermohemd, winterschoenen, handschoenen etc heb ik het zelden onaangenaam koud, alleen een snijdende oostenwind is niet prettig. Hebben we deze winter maar een paar dagen gehad. Regenkleding trek ik alleen aan als het echt stevig doorregent.
Eigenlijk heeft mijn fiets meer te lijden dan ik: remmen, ketting, cassette, derailleur, kabels etc slijten snel met slecht weer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Elke dag op de Gazelle naar kantoor, heerlijk!

Bij uitzondering, afspraken buiten de deur en zo, wil ik wel eens gemotoriseerd onderweg zijn.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Nog maar twee dagen per week (sinds corona), maar wel praktisch altijd (98-99%?) op de tweewieler. In mijn geval een getemde racefiets, een Litespeed met flatbar, bagagedrager en minimalistische spatborden. Nog net onder de 10 kilo...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Koga Miyata FP Chromo - Optima Baron - Optima Orca - HP Gekko 20 FX
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Vanaf 2021 twee jaar lang op de open ligger 25km enkele reis, in hardloopkleding, veel laagjes, bij stevige vorst heel veel laagjes.
Nu sinds een jaar met de velomobiel, drie wielen dus iets stabieler op de soms glibberige wegen in Flevoland.

En ja, bij regen wordt je nat.
De term slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel, snap ik niet helemaal. Een regenpak heb ik nl niet.
Wel extra droge kleren voor de terugweg.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Ik rijd sinds kort de 10 km naar mijn werk op de FlevoBike 50/50, in gewone kleding. Ik heb een zomerjack aan, ook als het koud is, ik fiets mezelf wel warm. Deo en schoon shirt in de tas. Vorige week alle dagen behalve maandag, toen was er regen op de heenweg. De bus rijdt exact de route die ik ook fiets, dus die kies ik dan. Donderdagmiddag op de terugweg goed nat geregend, maar ik kon me thuis meteen afdrogen en omkleden. Ik kijk dus alleen naar de heenweg. Ik rijd pas een paar weken, dus echte vorst heb ik nog niet meegemaakt.

Hugo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(03-Mar-2024, 08:40 AM)HugoW1975 schreef:  Ik heb een zomerjack aan, ook als het koud is, ik fiets mezelf wel warm. 


Donderdagmiddag op de terugweg goed nat geregend, maar ik kon me thuis meteen afdrogen en omkleden. 

Hugo

Als het koud is en het regent, dan vind ik een goede regenjas en een goede regenbroek wel prettig. Houd ook de wind tegen.

Goed nat laten regen kan ook prima op een tocht van 10km. Op langere tochten kun je het dan simpelweg veel te koud krijgen.

Krijg je echter de eerste minuut al een plensbui over je heen, dan is 10km ook ver genoeg om het koud te krijgen in je zomerjack.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
10 jaar op een oude damesfiets toen 20 jaar op een lowracer en vanaf 2010 met de velomobiel tot 2023 ivm pensioen geen woon-werkverkeer meer van 30 km.
Nu alleen ritjes voor de lol.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#14
1,5 jaar op een Baron 25km enkele reis. Daarvoor uiteraard als kind en als VO-leerling altijd gefietst.

Na verschillende keren onderuit te zijn gegaan op natte bladeren (kan uiteraard ook aan mijn ligfietservaring van 0 jaar hebben gelegen) en diverse keren de inhoud van een grote plas water, dat tussen het fietspad en de rijbaan lag, volledig over mij heen te hebben gekregen, ben ik een vm-watje geworden.

De eerste 2 jaar heb ik ook alle ritten (12x per jaar) bij LOL op de Roeifiets gereden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Ik rij al jaren 10 km  enkel op een oude Gazelle. Ding is hier wel eens voorbij gekomen. Sinds de verhuizing is de reis 8 km geworden. Daar was ik zo aan gewend.

Qua kleding heb ik een thermobroek, die trek ik onder de joggingbroek als ik ga fietsen ver onder nul of een wat langere tocht. Overige kleding in laagjes. Bij regen of vorst heb ik een felgele reflecterende jas waar een wegwerker nog jaloers op zou worden. Deze is wind en waterdicht. 

Op de ligger heb ik bij koud weer nog overschoenen. 2 paar sokken doen ook wonderen, maar de ligfiets gebruik ik eigenlijk alleen voor pleziertochten.

Gisteren wilde ik een vervanger aanschaffen voor de Gazelle, na 11 jaar trouwe dienst, maar kon zo nog niet wat vinden. Of ik kon er gewoon nog geen afstand van doen...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Onderuit gaan met de tweewieler heb ik ook wel eens gehad. Ik weet eigenlijk niet zo precies meer wanneer ik begonnen ben met naar het werk fietsen, moet ergens in 97 of 98 geweest zijn. Ook veel op Baron's. Keertje in Utrecht op het Neude toen een of andere pipo bedacht had dat harde en gladde Natuursteen een ideaal oppervlak voor een fietspad was. Ook in Utrecht op de klinkertjes in een bocht die er in de loop der jaren ongeveer diagonaal in lagen. Stuiter, stuiter schuin door de bocht. Schuinhangen met het voorwiel in de lucht is geen goed idee. Heb ook al eens ontdekt dat het kopje van het minuscule instelschroefje op een bepaalde V brake perfect in een kettingschakel past. De V Brake zat aan mijn voorvork en dat werd dus een grote ruk aan het stuur, bam. Terugkijkend dus zo'n 20 jaar open en pas een jaar of 4 met de Velomobiel.

In de winter pak ik nog wel eens de ATB voor een gravel rondje rond het dorp, dat gaat langzaam en met de heuveltjes wordt je dan ook wel warm. Forensen in de winter met een open fiets, daarvoor ben ik echt teveel verwend geraakt met de Velomobiel.

In de zomer als het erg warm wordt pak ik ook nog wel eens de open fiets. In de ochtend zo rond 8 uur al boven de 15 graden. Meestal dan toch de ligger. Heb ook nog een ATB en een Trekking fiets maar die zijn op het lange saaie rechte stuk toch wel merkbaar trager, dan heb ik echt meer tijd nodig.
Antwoord }
#17
Nog een kleine toevoeging: de Roets is tot nu toe mijn enige ligger die me geen natte rug op levert. Ventisit op de "gewone" ligger helpt wel iets, maar op de Roets is het geen issue. Dat vindt ik (in gewone kleding) vooral heen wel een fors voordeel.
Met slecht weer pak ik hem minder omdat de kabel dan snel slijt. Eigenlijk een non-reden, want vervangen is een fluitje van een cent en de kosten zijn het ook niet. Hoe hard de snek slijt als je stug door de regen fietst weet ik eigelijk niet, ik zit nog op mijn eerste. De geleiderol heb ik wel al versleten. 

Op de Roets heb ik tegenwoordig de Radical Design  Roets tas https://www.radicaldesign.nl/roeifietstas. Die is heftig aan de prijs, maar wel veel ruimer  (breder) dan de Thys tas en heeft toch geen extra bagagedrager nodig. De Thys tas is al bijna vol met een paar schoenen maat 46. Mijn laptop tas hangt gewoon met de schouderband over het zitje links naast de Roets. Ik heb een haakje geschroefd in de draad voor de bidonhouder dat ik aan het oogje van de schouderband haak, dan blijf hij mooi op zijn plaats.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM