Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Große Weserrunde
#1
De Weserrunde is dit jaar op 2 september. Deze toertocht over 300, 250, 200 of 150 begint in Rinteln in het Weserbergland. De 300 km heft het keerpunt in Hann. Münden waar de Weser ontstaat uit het samenvloeien van Fulda en Werra.  Ik heb in 2015 en 2016 meegedaan met de tocht van 150 km tocht die haar keerpunt heeft in Holzminden. Van de Weserrunde van 2016 heb ik een verslag geschreven dat gestaan heeft in Ligfiets& (Nr 4 van 2016).  Ook dit jaar heb ik mij weer opgegeven voor de 150 km. De verzorging was uitstekend: ontbijt bij aanvang en avondeten bij de finish en bij de verzorgingspunten is ook meer dan genoeg te krijgen. Het Dafje is weer goedgekeurd en gecontroleerd. Ik heb veel kilometers gemaakt de afgelopen tijd.

Meer informatie ook te vinden op www.weserrunde.de. Daar staat ook de deelnemerslijst. Er staan veel ligfietsers op. Die komen van de het Duitse ligfietsforum. Zie daarvoor dit draadje.

Nog even een paar fotoś van vorig jaar.
[Afbeelding: 29573732701_eb7cfd8b7b_c.jpg]
Weserrunde 2016 Himmelspforte by Marco Roepers, on Flickr

[Afbeelding: 29544001462_123131630a_c.jpg]
Weserrunde 2016 Tussen Bodenwerder en Rühle by Marco Roepers, on Flickr

[Afbeelding: 29573732351_b2c7d50e21_c.jpg]
Weserrunde 2016 Keerpunt Holzminden by Marco Roepers, on Flickr

[Afbeelding: 29543999802_8c8bdb4730_c.jpg]
Weserrunde 2016 Heinsen by Marco Roepers, on Flickr

[Afbeelding: 29573732111_4580885e6d_c.jpg]
Weserrunde 2016 Lichtenhagen by Marco Roepers, on Flickr

[Afbeelding: 29364425930_243ed95bec_c.jpg]
Weserrunde 2016 aankomst Rinteln by Marco Roepers, on Flickr

Ik kampeerde in Heinsen op een camping waar ik veel vaker heb gekampeerd. Het ligt wel een eindje van Rinteln, maar ik verblijf er gewoon graag.
[Afbeelding: 29544001002_c84ff9be9f_c.jpg]
Camping Weserbergland tent, Daf en ligfiets by Marco Roepers, on Flickr

Op ligfiets.net heb ik een agenda-item aangemaakt.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#2
De Weserrunde is weer achter de rug. Op vrijdag ben ik naar de camping in Heinsen gereden met de Daf en op zaterdag om 5:00 uur opgestaan. Tegen kwart voor zeven gearriveerd bij de start en daar ontbeten. Ik was bij de startgroep van 8:08 ingedeeld. Na de start was het weer prachtig: weinig wolken en veel zon. De bewegwijzering was dit jaar voor het eerst helemaal op orde. In Hamelen miste ik desondanks toch een wegwijzer, maar het was geen probleem om op de route terecht te komen. In Bodenwerder een gesmeerd broodje genomen en koffie gedronken. De lucht begon na Bodenwerder te betrekken en na de passage van de veeroever bij Polle regende het. Gewoon in mijn ligfietshirt en afritsbroek doorgefietst. Ik was tegen twaalven in Holzminden. Daar Cola genomen vanwege de bloedsuikerwaarden die aan de lage kant waren. De stempel en verzorgingspost zou om 13:00 uur gesloten zijn. Ik had toch niet echt rustig aangedaan vond ik en vroeg mij af alle recreanten er wel op tijd zouden arriveren. In Holzminden was het keerpunt.

Heinsen was de volgende stop: stempelen, heerlijke goelashsoep en kuchen. Intussen begon het te storten. Tijdens de regen gediscussieerd was de alternatieve route langs de Weser niet zo mooi als de route door de bergen. Een ander vond de alternativstrecke juist wel mooi. Ik meende dat de Bundesstraße 83 het tot Hamelen de boosdoener was. Na de regen weer opgestapt en na Brevörde de bergen in. Degene die om advies had gevraagd besloot met mij de bergen in te gaan. Het was stil en het dal waardoor we naar boven klommen was prachtig. Na Lichtenhagen was de afdaling vol haarspeldbochten. Daarna nog een paar keer geklommen en gedaald. Inmiddels moest ik de andere fietser lossen en na bloedsuikercontrole wist ik waarom: boterham gegeten, water gedronken en weer door. Daarna dit nog 1 keer moeten herhalen om voor half vijf was ik weer bij de finish waar ik met applaus werd binnengehaald. Daar gegeten en 1 liter water gedronken en weer met de Daf naar Heinsen. De volgende dag weer huis gereden. Een weekend om dankbaar voor te zijn. De foto's komen nog: die zitten op mijn rolletje in het toestel.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Welke afstand heb jij gefietst?
Antwoord }
Bedankt door:
#4
De 150 km. Ik heb wel eens gedacht om een langere afstand te doen, maar ik concludeerde dat het zo uitdaging genoeg is: De rit met het oldtimertje alleen over de wegen binnendoor, het alleen kamperen, 150 km fietsen en weer terug naar huis binnendoor .
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ook dit jaar heb ik weer meegedaan met de Weserrunde. Dit jaar werd hij gehouden op 2 september. De dag er voor vertrok ik naar het Weserbergland met mijn Daf. Ik reed niet over de autobahn, dus moet ik goed de route uitpuzzelen onderweg. Dat deed ik nog ouderwets met een mooie wegenkaart.
[Afbeelding: 24240871098_9653225f15_c.jpg]
Kaart op de motorkap/ map on the hood by Marco Roepers, on Flickr

Deze pauze was bij de Thülsfelder Talsperre. Een stuwdam in het Duitse laagland. Dat was niet zozeer vanwege de elekriciteistopwekking aangelegd, maar voor de waterbeheersing. Ik had ontdekt dat er een knooppuntensysteem was uitgerold in de omgeving van het meer. Dat wilde ik even uitproberen door rond het meer te fietsen. Ik had mijn ligfiets immers toch mee.
[Afbeelding: 26292650259_f3b6173f5d_c.jpg]
Thülsfelder Talsperre by Marco Roepers, on Flickr

Het was een prachtige fietsomgeving. Bovendien stapte ik weer helemaal fris in de Daf. Helemaal niet slecht om een autorit te onderbreken voor een fietstocht.
Ik kampeerde niet bij Rinteln waar start en finish van de Weserrunde zijn, maar 70 km zuidelijker. Ook in het Weserbergland nam ik de route binnendoor met onder meer dit veer bij Großenwieden
[Afbeelding: 24269051788_e5a51f09a1_c.jpg]
Weserfähre Großenwieden by Marco Roepers, on Flickr

Bij aankomst op de camping in Heinsen zette ik mijn tentje op en ging eten koken.
[Afbeelding: 37437711544_dc663cc26e_c.jpg]
Weserberglandcamping I by Marco Roepers, on Flickr

Voor dat ik ging slapen had ik alles startklaar gezet. De ligfiets op de Daf bij de ingang van de camping. Alle spullen die ik nodig in de daf en bij de hand zodat ik de volgende ochtend vroeg weg kon. Ik hoefde weliswaar om 8:00 uur te starten, maar de tocht naar Rinteln duurde toch wel een uur. Voor zessen ging ik op weg in het donker. Bij aankomst had ik meer dan genoeg tijd voor het ontbijt dat deel uitmaakt van de Weserronde. Ruim op tijd stond ik bij de start.
[Afbeelding: 24345061318_28483450dc_c.jpg]
Start Weserrunde 2017 by Marco Roepers, on Flickr

Ik zag dat er veel meer ligfietsers meededen. Vlak voor mijn startgroep startte nog een groep met 2 ligfietsers. Mijn groep was ongeveer de laatste. De 2 ligfietsers reden relaxt. Zij deden waarschijnlijk net zoals ik de 150 km. Dat is prima te doen. De Weserronde voert ook door Hamelen en daar heb ik de volgende foto van mijzelf genomen:
[Afbeelding: 38192187112_421124de73_c.jpg]
Hameln (Große Weserrunde) by Marco Roepers, on Flickr

In Hamelen miste ik toch weer een bordje, van de overigens dit jaar veel beter uitgezette route. "Kunt u mij de weg door Hamelen vertellen, mijnheer?" Ik was niet de enige met dit probleem een andere deelneemster had dat ook. Samen vonden we weer de route (niet bijzonder moeilijk bleek) en zo vervolgden we de route. Na Hamelen kwam na een tiental kilometers de eerste klim en de eerst afdaling terug het Weserdal in. Zo kwam ik bij Bodenwerder, waar de eerste service- en stempelplaats was. Een lekker broodje genomen en koffie gedronken en weer op weg met een heel mooi deel van de route.
[Afbeelding: 38197222926_ed35b0ac8e_c.jpg]
Weserrunde: Dölme by Marco Roepers, on Flickr  

De stempelpost en servicepunt bij Holzminden was voor mij het keerpunt. Die zou om 13:00 uur dicht gaan en dat was over een uur of zo. Ik maakte mij wel wat zorgen om die twee heel relaxte ligfietsers die vlakbij de start had ingehaald. Ik nam een cola en ging weer op weg  naar Heinsen. Daar was behalve mijn camping ook een stempelpsot en servicepunt. het was niet al te ver.
Eerst passeerde ik nog tussen Holzminden en Heinsen het meest oostelijkste punt van Nordrhein-Westfalen:
[Afbeelding: 37567559604_2978959073_c.jpg]
Weserrunde: Östlichster Winkel Westfalens by Marco Roepers, on Flickr
Op de achtergrond de bergen die ik ook vanaf de camping kan zien.

In Heinsen had ik tijdens het koffiedrinken en het kuchen en soep eten, nog een gesprek over de route door de bergen of de alternatieve route langs de Weser. Ik beweerde dat die alternatieve route niet zo mooi was door de aanwezigheid van de Bundesstraße 84. Een ander, volgens mij een velomobilist in een Mango zei dat die route zeer de moeite waard was. Ik was even onthutst, maat ieder zijn meug, niet waar?
Ik ging met degene die naar een oordeel over de routes gevraagd had bergop. Een tien kilometer lange klim, maar heel stil en landschappelijk fraai, Daarna een een lange en stijle afdaling waarbij ik toch wat voorzichtig ben. Daarna volgden een aantal klimmetjes en afdalingen. De volgende foto nam ik vlak voor de laatste afdaling.
[Afbeelding: 38247667926_fce2e97041_c.jpg]
Weserrunde: Friedrichshagen by Marco Roepers, on Flickr

Ik kwam aan na 8 uur en nog wat minuten. Ik was iets van drie minuten sneller dan vorig jaar. Ik genoot van de maaltijd die men daar had en daarna toog ik naar de camping in Heinsen. Onderweg kwam ik nog veel deelnmers tegen van de 250 en 300 km.
De volgende ochtend was mistig.
[Afbeelding: 37611415914_6837d3e293_c.jpg]
Camping Weserbergland in de mist by Marco Roepers, on Flickr
Ik vertrok even na de middag. Van de terugreis heb ik geen foto's gemaakt. Het was weer leuk om deelgenomen te hebben.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ziet er allemaal weer avontuurlijk uit!
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Inderdaad, zo beleef ik het ook, als een avontuur. Ik heb wel eens overwogen om i.p.v. de 150 km de 200 km te gaan doen, maar ik heb geen behoefte aan een nog grotere uitdaging. Ik ben dus van plan volgend jaar mij weer voor de 150 km in te gaan schrijven.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Ik ontdekte dat de aanmelding voor de Weserrunde op 1 september 2018 van start is gegaan: Klik
Gelijk maar een kaartje gekocht voor de editie van 2018.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Over 11 dagen is het zover.  Mijn startnummer is 20. Inmiddels is mijn plekje op de camping ook geregeld. De kriebels beginnen te komen. Op het Duitse forum is er dit jaar helaas geen centrale aanmelding.  Hoewel ik daar nooit gebruik van gemaakt heb heb ik benieuwd hoeveel ligfietsers er dit jaar meedoen. Op de deelnemerslijst zijn ligfietsers nu helemaal niet meer te herkennen. Ik was dat sowieso al niet, maar anderen  nu ook niet.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Dit jaar weer meegedaan. Eerst ben ik op vrijdag met mijn Dafje naar het Weserbergland getuft. Het was een leuke tocht. Zaterdag om kwart voor vijf uit mijn slaapzak in de tent gegaan en om 5 uur op weg naar Rinteln. het was koud, donker en mistig. Bei Nacht und Nebel zeggen de Duitsers De Dafrit naar Rinteln duurde extra lang door een wegomlegging het Weserdal uit door de bergen. Bij aankomst zag ik een Flux en tadpole driewielige ligfiets staan. Daarna ging ik rustig ontbijten. Om 8:00 uur gestart en en eigenlijk met een man en vrouw meegereden (man op een racefiets, vrouw meer op een tourfiets) die dat prima vonden. De man was een diehard die in de afgelopen tijd nog aan een rit over alle alpenpassen had deelgenomen. De vrouw was meer een recreant zoals ik. Het was zonnig weer. We kwamen minder deelnemers tegen dan ik van de vorige tochten gewend was. Waarschijnlijk omdat de starttijden meer verspreid waren. De bewegwijzering was dit jaar uitstekend. Geen fouten gemaakt. Ook het het eten was zoals altijd weer prima onderweg (heerlijke broodjes in Bodenwerder en Goulashsuppe in Heinsen) met een extra verzorgingsplek in Aerzen. Door de bergen ging ook prima, al liep aan het einde van de tocht door de bergen toch wat tegen mijn grenzen opliep. Mogelijk speelde een suikertekort daarbij een rol. Ik moest de twee lossen (de vrouw voortgedrukt door de man), maar in het laatste deel door het vlakke land kwam ik weer bij (na ook de nodige dextro's gesnoept te hebben. Na aankomst gegeten en gepraat. Het weer was fantastisch. De dag erna teruggereden naar huis.

De foto's komen nog als ik mijn filmpje vol en ontwikkeld heb.

Het blijft een erg leuk evenement. Veel Duits gesproken onderweg.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Klinkt als een leuke rit! Ben benieuwd naar de foto's!
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Zo de foto's staan online.

Van de ronde zelf heb ik 2 foto's.

[Afbeelding: 20181006211046-5cce0dc3-me.jpg]
Weserrunde 2018: De klim achter Heyen over de Heiligenberg

[Afbeelding: 20181006211047-eb4c85cd-me.jpg]
Weserrunde 2018: Klimmen door het dal van de Glesse om op de Ottensteiner Hoogvlakte te komen.

De foto's zijn dus 2 foto's van een klim waarvan de laatste de langste en zwaarste klim betreft. Maar ik heb het gehaald.

Ik reisde met mijn Dafje af naar het Weserbergland. Onderweg maakte ik ook een stop om iets te bezichtigen.  In dit geval een hunebed in de Hümmling in Duitsland
Ik parkeerde de Daf en fietste met mijn ligfiets er naar toe.

[Afbeelding: 20181005193616-092dc49c-me.jpg]
Hunebed de Hoogen Steener in de Hümmling tussen Rastdorf en Werlte in Duitsland

Ook bezocht ik een collega eigenaar van een Daf in Duitsland die ook nog een collega eigenaar van een ligfiets bleek te zijn.

[Afbeelding: 20181005193552-80707681-me.jpg]
Twee keer een Daf en anderhalf keer een ligfiets

Het was een erg leuk avontuur. Hier staan alle foto's van dat weekend.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Tien kilometer klimmen heb ik nog niet gedaan. Kwam je hijgend boven?
Mijn 'record' is misschien anderhalve kilometer. Meer biedt Montferland, Klever Reichswald, Berg en Dal, Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe niet.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Hijgen doe ik vrij snel bij een beklimming. . Lange beklimmingen zijn vaak minder steil en steile minder lang. Bij deze zat (zit) het venijn in de staart. Toch is het goed te doen. De route is ook mooi stil en autoluw.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Ik heb afgelopen zaterdag  (31 augustus) weer meegedaan met de Weserrunde.  Ik ben naar het Weserbergland gereden met de Daf en Sinner achterop. Ik heb in de Hümmling nog een hunebed (Teufelssteine) bekeken. Ik heb gekampeerd in Heinsen. In Rinteln was de start en finish van de Weserrunde. Ik reed weer de 150 km. (alternatieven waren 200, 250 en 300 km). Omdat ik in de voorbereiding toch keer een paar keer ziek was thuisgekomen door vochttekort, besloot ik ditmaal drinken zeer serieus te nemen. Ik had zelfs drie liter water extra bij mij.  Het werd ook meer dan 30 graden. Het eerst deel van de tocht ging zeer soepeltjes. In Bodenwerder nog op de foto gegaan met de baron von Münchausen die aanwezig was met zijn draisine . Vanwege de droogte is er behoorlijk veel bomensterfte. De weg onder de Heinsener Klippen was vanwege vallende dode bomen afgezet. Daardoor moesten we over de de bergrug met een klim van 13%. Maar gelukkig heb ik een licht verzet op mijn Sinner.  Bij Holzminden gekeerd. In Heinsen weer heerlijke Goulashsuppe en kuchen gegeten. Ook de  beklimmingen door het bergland liep goed. Ik pakte bij een klim mij bidon en hiel hem vast op mijn borst. Iedere keer als ik wat dorst voelde opkomen nam ik een slok. totdat gevoel weer weg was. Reed ik iemand achterop dan bleef ik erachter hangen en zo spaarde ik mijn krachten. Om 5 uur ś middags arriveerde ik bij de finish en voelde me goed. Ik kon gewoon eten. Dus de drinkstrategie had gewerkt. Lekker gegeten na de finish en weer terug naar de camping vanwaar ik 's zondags weer naar Loppersum reed. 

O ja, tijdens de rit heb ik geen andere deelnemers op ligfietsen gezien. We kwam een andere man mij tegemoet op een oude ligfiets. Ik vroeg mij af of het een Roulandt was. Wel zag ik ligfietsende deelnemers vanuit de Daf toen ik naar en van Rinteln reed. Geen velomobielen gezien.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Wunderbar Marco, ben benieuwd naar de foto's. Inderdaad, je kunt beter nippen en kleine slokjes nemen. En beter teveel water dan te weinig meenemen.

Hoe laat ben je gestart?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#17
Mijn starttijd was 8:00 uur. Ik heb er dus precies 9 uur over gedaan. Ik heb het wel eens sneller gedaan, maar ik had mijzelf verboden er een race tegen mezelf van te maken. De tijd waarin je de rit volbrengt staat sinds vorig jaar ook niet meer op de oorkonde
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Mooi gedaan weer Marco!

In de Mango gebruik ik een Camelbag die ik achter mijn zitje hang. Ik merk dat ik daarmee in die fiets veel vaker drink dan op een fiets met gewone bidons! Het is zoveel eenvoudiger om even een teug uit het slangetje te nemen dat naast je hangt!

Ik heb dat ding ooit gekocht voor op de gewone fiets maar omdat ik een gloeiende hekel heb aan rijden met een rugzak heb ik hem daarop maar heel weinig gebruikt. Maar in Mango is het een uitkomst en ook op de trike/Shockproof zou ik hem waarschijnlijk wel ergens kunnen ophangen aan het zitje.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
De Große Weserrunde 2020 gaat niet door in verband met de Coronacrisis. Dat spijt mij wel. Het wordt een jaar zonder franje.
Dan nog maar even terugkijken naar de ronde van 2019
[Afbeelding: 20191107142533-c42747ea-me.jpg]
Weserrunde bij Ahe
Aan het begin van de Weserrunde. Het was nog vroeg en er hingen nevels boven de Wezer.

Omdat het de tiende Weserrunde was begroetten allerlei beroemdheden uit het verleden de deelnemers. In Hamelen de rattenvanger. In Bodenwerder de Baron van Münchhausen.
Die had zijn draisine meegenomen. Ik heb een omstander gevraagd een foto te nemen. Helaas werd die niet scherp.
[Afbeelding: 20191202090434-332f7c78-me.jpg]

Het was erg droog en daardoor stierven er veel bomen. De rug van Heinsener klippen ligt in een meander van de rivier. Normaal liep de route langs de Wezer om de rug heen onder de klippen langs. Die weg was afgesloten omdat dode bomen naar beneden vielen. Wij moesten daarom over de rug heen fietsen en dat leverde een klim en een afdaling van 13% op.
[Afbeelding: 20191202090435-b0d4409a-me.jpg]

Stroomopwaarts volgt de Weserrunde de rechteroever van de Wezer. Terug gaat het grotendeels door de heuvels of bergen. Hier bij de klim uit het Emmerdal.
[Afbeelding: 20191202090436-907c12ff-me.jpg]

Natuurlijk was ik weer met mijn Dafje naar het Weserbergland gereden. Ik kampeerde in Heinsen en reed met mijn Daf naar en van Rinteln. Ook een deel van de B84 die de Wezer volgt, was afgesloten en daarom reed ik door de bergen terug. Dat was ook een mooie route.
[Afbeelding: 20191202090437-87880fb6-me.jpg]
Uitzicht over het Weserdal op de L428 bij Brevörde

Groet,

Marco -De weserronde is niet de enige ronde die in problemen komt door Corona-Roepers
Antwoord }
Bedankt door:
#20
De Weserrunde is komende zaterdag en ik doe weer mee. Morgen reis ik weer naar het Weserbergland.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Viel Spaß toegewenst.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Ik ga bijna kwijlen als ik dit lees, prachtig gebied daar.
Heel veel plezier gewenst!
Antwoord }
Bedankt door:
#23
In het afgelopen vrijdagbericht van Ligfiets.net stond de Saimaa Cycle tour vermeld. Een fietsevenement van 300 km door het Saimaa-gebied in Finland. In  1 van de commentaren eronder stond de grote domper: Ligfietsen buitengesloten. Terwijl ik mij hierover zat op te winden  (belachelijk, waar slaat dat eigenlijk op? wat voor reden kun je hiervoor nu bedenken enz.) bedacht ik mij dat de Wezerronde ook 300 km is en als wilt kun je een andere afstand kiezen. Bovendien is het ook een schitterend landschap en nu komt het: ligfietsen zijn toegestaan!  En je hoeft er niet met vliegtuig naar toe. Het is veel dichterbij. Ik ging er altijd met de Daf heen.

Ik bedacht mij dat ik mij voor dit jaar nog niet had opgegeven. Dat kwam door de verhuizing en de gewijzigde afstand. De rit er naar toe met de Daf is altijd weer een avontuur.  Een nog groter avontuur dan de fietsronde zelf

Maar nu heb ik de knoop doorgehakt. Ik ga weer en ik heb mij aangemeld voor de 150 km. Ik ga weer met de Daf, maar nu met de derde Sinner. Die past beter achter de Daf. Hij steekt niet uit. Hij moet daarvoor nog wel een bergversnelling krijgen. Ik hoop op beter weer dan afgelopen jaar.  Ik heb mij aangemeld als lid van de fietsclub Ligfietsers.nl


Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Komende zaterdag 27 augustus 2022 is de Weserrunde. Ik bestudeerde de route en concludeerde dat er geen wijzigingen waren. Maar toen ik preciezer keek ontdekte ik dat er nog beklimming aan de route is toegevoegd. De terugweg gaat door het bergland. Hier is de route te zien. Na Klein Hesslingen ging de route door Weserdal weer terug naar Rinteln. Dat was gewoon flink doorfietsen naar de finish. In editie 2022 volgt er dan opnieuw een beklimming en niet eens een kleintje maar de op 1 na zwaarste. En ik vond de derde beklimming al behoorlijk afzien. 

De Mini miste eigenlijk een echte bergversnelling. Zaterdag had ik een afspraak met Jan en dat was gelijk een mooie gelegenheid om even te trainen. Dus op de Mini er naar toe: 105 km. Jan monteerde een tweede en kleiner voorblad en toen besloot ik naar huis te fietsen, mede vanwege de verzwaring van de Weserrunde en daartoe aangemoedigd door Roel van Dijk. Dat is samen meer dan 200 km (209 volgens OSM, 205 volgens Google maps) Na tienen kwam ik aan. Dat was natuurlijk meer dan 150 km waarvoor ik gekozen heb, maar de route in het noorden was natuurlijk behoorlijk vlak. Toch is het een mooie route. Langs het van Harixmakanaal, door de binnenstad van Leeuwarden. Door Leeuwarden zonder stoplichten. door de Groene Ster, de Twijzeler-mieden en Rohelstermieden, langs het Prinses Margrietkanaal, Wierumerschouw, Adorp, de nieuwe doorfietsroute Groningen-Winsum, langs de Oude Ae, Onderdendam en zo naar de eindbestemming. en dus vice versa.

Mooi dat het gelukt is en nu ben ik tevreden over de voorbereiding. Met de Mini kan ik dus ook 200 km+ fietsen.


Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Fietsbennie
#25
Goeie reis en veel plezier Marco, de komende zaterdag.
Ik ken die omgeving een beetje, die plaatsnamen weer lezen roept vakantieherinneringen op.
Ik hoop op een verslag van je belevenissen.   Smile
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
#26
De Weserrunde is weer achter de rug. Het is toch wel een soort van hoogtepunt voor mij. met de Daf naar het Weserbergland, 2 nachten kamperen in Heinsen, op de daf zelf in alle vroegte vertrekken met de Daf naar Rinteln, 150 km fietsen en dan weer terugrijden naar de camping in Heinsen. Ik vind het allemaal reuzespannend.

Dit jaar waren een paar dingen weer anders. Er was een extra grote afstand van 350 km toegevoegd (die ook Porta Westfalica meeneemt) en ook een extra kleine ronde van 80 km voor recreanten en elektrofietsers.

Dat laatste had tot gevolg dat ik naar mijn gevoel de enige recreant (toerfietser) op de 150 km was, verder alleen maar wielrenners, die mij allemaal inhaalden. Het weer was uitstekend: bewolkt maar droog. De verversingspost (mijn vertaling van versorgung) waren voor mij in Grohnde, Heinsen en Aerzen). Dat was goed verdeeld. Naa Brevörde kwamen de bergen en dit keer ging het prima. De eerste berg die ik eerder reusachtig vond, viel mij dit keer mee. Alleen in het begin een klein stukje in de bergversnelling en een langer stuk tegen het einde. De 2 volgende bergen gingen mij dit keer relatief goed af. De vierde berg (nieuw toegevoegde berg was landschappelijk fraai, maar ik kwam een paar wielrenners achterop die mij eerder waren ingehaald. Het was toch een soort scherprechter. Ik had gelukkig goed ingeslagen in Aerzen (een paar bananen en een voedingsreep) waardoor ik bijna de finish haalde zonder hypo-alarm. (baal baal dat vlak voor Exten het toch nog afging). Heel blij dat het allemaal goed gegaan was en dat met de Mini de 16/20 Demon.
Ik zag toen ik aankwam voor het ontbijt nog een paar ligfietsen staan die blijkbaar met de 200km meededen. Ik heb ze niet meer teruggezien. In Aerzen zag ik nog een step, die zoals ik later ontdekte aan de 80 km meedeed.


Ik heb foto's gemaakt, maar mijn rolletje is nog niet vol, dus dat duurt even.

Voor zover ik kon ontdekken was ik de enige buitenlander. Raar want hij is echt prachtig en een heel leuk evenement. Dit jaar was hij 750 deelnemers volgeboekt.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Lig-hen , Willeke_IGKT , Roefie , Fietsbennie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
LINK: Flevobike 438 wielen te koop
Daar ik maar al te g...martinus — 11:14 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Systeemgewicht; een ...TvWijk — 11:13 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Ja, daar kom ik wel ...melle z — 10:20 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Melle, ben je toeval...Fietsbennie — 10:01 PM
mods op mijn roeifiets
De "Roeifiets k...Merijn — 09:41 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakke...Tom Fekkes — 09:15 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het hoofd van die au...Jeroen S — 08:27 PM
mods op mijn roeifiets
Vooral als de wi...Wim -de roetsende — 07:59 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakkere...Lopopodium — 07:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het is echt ongekend...melle z — 06:07 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Echter ik zou dan ee...melle z — 04:33 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je h...PieterTrapt — 02:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je hele ...Hardloper — 02:04 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het kan inderdaad na...PieterTrapt — 02:02 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Oef.. hier w...Arend-Jan — 12:27 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Het onderscheid tuss...melle z — 12:26 PM
mods op mijn roeifiets
Oh,de roeifietskno...pieterz — 12:04 PM