Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Noorwegen 2023
#1
Fietstocht Noorwegen 2023

Het is al weer heel wat jaren geleden dat we in Noorwegen hebben gefietst. Maar sinds er vorig jaar vanaf de Eemshaven een veerdienst naar Kristiansand werd opgestart, werd het weer aantrekkelijk om eens die kant op te gaan en plannen we een mooi rondje door het zuiden van Noorwegen. In de zomer is de afvaart verplaatst naar Emden, maar dat is nog altijd dichtbij Nederland en goed bereikbaar. Storm Hans, die begin augustus Noorwegen teistert, dreigt nog onze plannen te dwarsbomen, maar nadat deze een beetje was geluwd, boeken we voor eind augustus / begin september een retourtje Kristiansand. Op dat moment weten we nog niet welk zwaar weer de veerdienst Holland Norway Lines boven het hoofd hangt...

Di 22/8 Weener-Emden 40km
https://ridewithgps.com/trips/135524869

Eerst met de trein naar Groningen, de overstap op de Arriva naar Weener (D) is maar 5 minuten, dus voor de zekerheid
pakken we de intercity van een half uur eerder naar Groningen. Door een beschadigde spoorbrug over de Ems rijden er sinds 2015 nog steeds geen treinen tussen Weener en Leer. De Arriva eindigt in Weener waar je kan uitchecken met je OV pas. Het laatste stuk van 40km naar Emden leggen we per fiets af. Een korter alternatief is van Nieuweschans via het pontje Ditzum-Petkum, maar deze vaart maar een keer in het uur. Aangezien we op tijd bij de veerboot moeten inchecken fietsen we liever via de brug bij Leer.

De intercity naar Groningen is druk met veel fietsen in een kort treintje. Een vakantiefietser is zo vriendelijk zijn plaats af te staan als ik met mijn ligfiets in het overvolle halletje instap, en neemt een volgende (stop)trein. In de Arriva naar Weener komen ook veel fietsers, maar daar is meer ruimte voor fietsen. Vanaf Weener fietsen we parallel aan de Ems. Helaas weinig uitzicht op de rivier want het fietspad ligt achter de dijk en bovendien langs een drukke weg. Het is al met al een vrij saaie rit. Tien kilometer voor de haven gaat de fietsroute echter buitendijks langs de Dollart en wordt het wat interessanter. We komen ruim op tijd aan bij de ferry en het inchecken gaat zeer vlot. We hebben een binnenhut geboekt, klein maar op de 8e verdieping dus geen motorlawaai. Van alle gemakken voorzien met tv, douche wc. Op het kleine bovendek is het druk want het is mooi zonnig weer. Vanaf het dek mooie uitzichten op de kust. We passeren Delfzijl en de Eemshaven. Het uitgebrande schip de Fremantle Highway is niet te zien. Na het passeren van Borkum en Rottumeroog gaan we weer naar binnen. Na een hapje eten in de snackbar (zalmburger met friet) en wat voetbal op tv (Rangers-PSV) naar bed.



Wo 23/8 Kristiansand-Evje (75 km, 560 hoogtemeters)
[Afbeelding: ADCreHdxGzY8oQD_CcDI0B3hIxPWpZ34SUx9azXg...authuser=0]
https://ridewithgps.com/trips/135525506

Na 17 uur varen komen we om 10u30 aan in Kristiansand. Het is bewolkt en fris maar gelukkig droog. Aan boord spreken we nog even met twee andere vakantiefietsers, een Fransman en een Nederlandse.

De veerhaven ligt pal naast het centrum. We fietsen nog even door het rustige centrum, langs de kathedraal en een bank om Noorse Kronen te pinnen. Hoewel cash geld niet echt nodig is in Noorwegen, overal kan je met de betaalpas betalen, is het wel handig voor het geval dat. Via de landelijke fietsroute nr. 3: Nasjonal sykkelrute 3 - Fjord og fjell (fjorden en bergen) verlaten we vlot het centrum. De eerste 20 km gaan over vrijliggende fietspaden langs een drukke "9". Bij een supermarkt te Strai even buiten Kristiansand doen we wat inkopen. De kassabediende wenst ons een goede reis (notabene in 't Nederlands! Na Vennesla laten we de bebouwde kom en drukkere wegen achter ons en wordt de route veel mooier en rustiger. Veel gravel fietspaden langs meertjes, tunneltjes rotspartijen en watervalletjes. We passeren een mooie bivakplaats aan een meertje bij een grotere waterval. Af en toe een klein buitje, maar overwegend zon en wind mee, eigenlijk prima fietsweer! Na 75 km komen we aan in Evje. De rustige camping is van alle gemakken voorzien. We kunnen binnen koken in het keukentje, 250 NOK (€22). Er is wifi, een mooi tentenveldje en heel veel laadpalen. Alleen de douchemuntjes automaat vertoont wat kuren, L. krijgt een koude douche voor zijn 10 kronen.

Do 24/8 Evje-Rysstad (82 km / 757 hoogtemeters)
[Afbeelding: ADCreHeh7cQEY7auJoqXK2o-90ZmrP7TtwNPjbw1...authuser=0]
https://ridewithgps.com/trips/135567398

We vervolgen fietsroute 3 door het mooie Setesdal. Het is zonnig en droog en weer hebben we wind mee. De route voert over rustige binnenwegen, soms deels verhard. Langs rotspartijen, woeste bergstromen en veel watervalletjes. Een mooie streek. De camping in Rysstad hoort bij een hotel restaurant en is erg duur 535 NOK (€46). Wel mooi gelegen, luxe sanitair, snelle wifi en laadpaal naast de tent maar de keuken met verblijfsruimte kost weer extra dus koken we onze maaltijd op campinggas bij een van de overdekte picknick tafels. 's Avonds wandelen nog even naar de supermarkt in het naburige Hylestad en bezoeken het kerkje.

Antwoord }
#2
Prachtig! Nu wil ik ook in Noorwegen fietsen.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Antwoord }
Bedankt door: De tovenaar , Willeke_IGKT
#3
Noorwegen is zeer de moeite waard,  je moet wel van klimmen houden en het weer kan weerbarstig zijn. Verder zijn er bedrijven die de veerdienst Eemshaven - Kristiansand willen overnemen:
https://www.nu.nl/economie/6283860/twee-...lines.html
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Prachtige beelden Tovenaar, wat een ontzettend mooi landschap, en maar amper verkeer.
Video’s om helemaal zen bij te worden, ik verheug me op de volgende. Dank je wel!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , De tovenaar
#5
Ik sluit me aan bij leg hen. Wat een mooie reis.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , De tovenaar
#6
Vr 25/8 Rysstad-Tengesdalsvatnet (130 km, 2000 hm)
[Afbeelding: ADCreHfXzuqDpdi7T8H9DbWViCWt2qgKfPTtJowj...authuser=0]
https://ridewithgps.com/trips/135526913

's Nachts en in de ochtend regent het geruime tijd. Pas tegen negen uur minderen de buien en pakken we de spullen snel in. We fietsen maar 2 kilometer tot Hylestad en moeten daar weer schuilen bij overdekte picknicktafel bij de supermarkt, waar we een koffiestop maken totdat de buien weg getrokken zijn.
Via de 450 verlaten we het Setedal en klimmen naar een hoogvlakte. Het gaat meteen steil omhoog, maar geleidelijk aan wordt het wat minder steil. Het is de eerste serieuze klim van de tocht, met 20 km lengte en een gemiddeld stijgingspercentage van 6%. Gelukkig is het wat minder nat, hooguit wat motregen. We fietsen verder door het ruige berglandschap tot we een hoogte van zo'n 1050m bereiken. Door de late start is het inmiddels al half vier als we de afslag naar Lysebotn bereiken. Hier hebben een ferry van 18u30 geboekt die maar op onregelmatge tijden vaart. Er wacht nog een klim en spectaculaire en gevaarlijke afdaling. Als we de veerboot echter missen is de volgende pas zondag en in Lysebotn willen we absoluut niet stranden. We willen het risico niet nemen en besluiten de 450 te vervolgen die parallel aan het Lysefjord loopt. Er liggen wel wat campings verderop die we een uurtje later al bereiken. Het weer is inmiddels opgeknapt en we besluiten toch maar weer verder te fietsen. Het gaat nu immers bergaf en we hebben nog pas 60 km gefietst. 
[Afbeelding: medium.jpg]

De route van de "450" blijkt ook gemarkeerd als bewegwijzerde fietsroute, de Lysefjorden Ruta. Deze is erg indrukwekkend met enorm steile rotswanden in een smal dal. Er is best wel wat autoverkeer, maar het meeste gaat de andere kant op. Met wind mee en bergaf leggen we toch nog heel wat kilometers af. We veronderstellen al snel bij het Lysefjord aan te kunnen komen maar hebben de afstand een beetje onderschat. Na een kilometer of 100 zijn we pas bij Gilja waar weliswaar wat campings zijn, maar die zijn lastig bereikbaar via tunnels of een steile klim. Dan maar weer verder fietsen.

Ook verderop bij Dirdal en Oltedal komen we geen enkele accommodatie meer tegen en het begint al donker te worden en weer te regenen. Wel weet ik op de kaart nog een kampeerterreintje bij Hommeland te vinden dus daar vestigen we onze hoop maar op. Na Oltedal moet er echter bij invallende duisternis nog stevig worden geklommen (5 km à 5%). Hier slaat de man met de hamer onverbiddelijk toe en pas rond 22 uur komen we vermoeid en natgeregend bij het Tengesdalsvatnet. Hier is een veldje aan het meer waar al wat meer kampeerders staan en er is een toiletgebouwtje maar geen stromend water. In het donker en in de regen zetten we zo goed en kwaad als het gaat de tenten op. Om nog wat eten te koken ontbreekt ons de zin en energie dus doen we het met een stuk komkommer en droge worst.

[Afbeelding: medium.jpg]

Za 26/8 Tengesdalsvatnet-Hjelmeland (83 km, 1081 hm)
[Afbeelding: ADCreHdARYX27SWUyoyCmG4xywywTJI1A6ia8Kr8...authuser=0]
https://ridewithgps.com/trips/135527300

Na een hele nacht regen is het 's ochtends gelukkig droog. We pakken de natgeregende tenten in en doen bij Høle boodschappen. Na het (gratis) veerpontje bij Lauvvik ontbijten we in de wachtruimte van het veerhaventje in Oanes. Het is weer begonnen met regenen en we wachten totdat het een beetje droger wordt. De rt gaat dan weer verder langs het mistige en spookachtige Lysefjord. Helaas moeten we de Preikestolen rots links laten liggen, het weer en zicht is te slecht voor een wandeling die we eigenlijk voor vandaag hadden gepland. Bij Jørpeland moeten we weer geruime tijd bij een pompstation schuilen. In de middag klaart het echter op en kunnen we nog een flink stuk fietsen. Met name rit langs het Tysdalsvatnet is zeer fraai, een mooi fietspad langs steile kliffen.
[Afbeelding: medium.jpg]

 Na Ardal volgen we niet de "13" (Ryfylkevegen) die over een hoogvlakte gaat maar de mooie en rustige Fv 634 via Filster langs de fjordenkust. Het laatste stuk naar Hjemeland gaat wel venijnig op en af. Tegen zevenen bereiken we de camping in Hjelmeland. Het tentenveldje oogt erg modderig en het begint weer te druppelen, dus we boeken een ruime cabin voor 2 dagen (€70 per nacht). Morgen hebben we een rust/wandeldag gepland.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus , Atrike , Fietsbennie
#7
Mooi verslag tovenaar. Maar het was wel afzien met die regen!!
Antwoord }
Bedankt door: De tovenaar
#8
Zo 27/8 Hjelmeland - Hagalid vv (14 km)
https://ridewithgps.com/trips/135591156
wandeling Øksnafjellet / Skomakarnibbå (12 km)
https://ridewithgps.com/trips/132722681

[Afbeelding: ADCreHff3WLOB-oGo4lyqzwaR7qWHZrdAmhozGjH...authuser=0]

Vandaag hebben we een "rustdag" ingepland. Dit houdt in een klein stukje fietsen zonder bepakking, en daarna een mooie wandeltocht naar de Skomakarnibbå. Dit is een markante rots die hoog boven de steile fjordenkust uitsteekt.

Eerst fietsen we nog langs de supermarkt om voorraden aan te vullen. Helaas zijn de twee supermarkten in het dorp allebei dicht op zondag, dus moeten we het doen met wat we nog hebben. Koekjes, rozijnen, nootjes en bananen, het brood is helaas op. Zonder bepakking fietsen we het dorp uit tot de parkeerplaats bij Hagalid waar het wandelpad start. Een zeer steil geasfalteerd weggetje van 3 km a 10%.



Met steilere passages van 15% in de haarspeldbochten en heel veel wildroosters. Aan het eind van de weg komen we bij de parkeerplaats in het gehucht Hagalid en stallen de fietsen in een schuurtje van een boerderij.  Hier begint de gemarkeerde wandeling naar Skomakarnibbå. Over een modderig pad wandelen we omhoog door de weilanden. Daarna moeten er twee beekjes worden overgestoken. De eerste is het lastigst en ik glij weg in de snelstromende beek. Een wandelstok die anderen daar hebben achtergelaten biedt hulp bij het oversteken. Iets verder steken opeens twee elanden over en blijven in de bosjes staan wachten totdat we weer weg zijn. Ze zijn wel zo aardig om te poseren voor een foto. Even verderop begint het ruigere en steilere deel naar de Øksnafjellet hoogvlakte. Via drooggevallen beekjes klimmen we omhoog. De route is goed gemarkeerd met rode stippen. Af en toe moet er een moerassig veld worden doorkruisd en blijven we in de modder steken. Hogerop volgen we een rotsachtig pad en moeten we op handen en voeten naar boven klauteren. Bovenop het Øksnafjellet gekomen hebben we fraaie uitzichten over de fjordenkust. In het begin van de middag trekt het echter helemaal dicht en begint het te regenen. We zien de Skomakarnibbå al liggen. Die lijkt dichtbij maar is nog zeker een uur lopen over lastig begaanbaar terrein. Vanwege het slechter wordende weer zijn we genoodzaakt om om te keren. De afdaling is immers glad en glibberig geworden door de regen en paden zijn veranderd in bergbeken. Op de terugweg zien we toch nog een aantal wandelaars die de klim naar boven wagen. Met veel moeite dalen we af en komen gelukkig ongeschonden bij de fietsen in Hagalid aan en dalen weer af naar onze cabin op de camping.


Ma 28/8 Hjelmeland - Saudasjøen (75 km, 1246 hm)
https://ridewithgps.com/trips/132818950

[Afbeelding: ADCreHf6ZhKuxpWPLO6i0geclC2QgCXV3f71nGyN...authuser=0]

's Ochtends doen we eerst inkopen bij de supermarkt naast de veerhaven. De veerpont naar Nesvik is weer gratis en gaat zeer regelmatig. Het motregent wanneer we aankomen in Nesvik. We hebben nog niet ontbeten en we ontbijten weer in de wachtruimte van de ferry, lekker warm en droog.
Als de regen is weggetrokken fietsen we langs het Jøsenfjord over de Indre Ryfylkevegen (13). De Ryfylke is een mooie en rustige toeristische route langs de ruige fjordenkust. We fietsen onderlangs de Skomakarnibbå rots die deels in nevelen is gehuld. De route gaat op en af, telkens tot een hoogte van 200m. Niet al te hoog, maar door de opeenvolgende klimmetjes is het verre van vlak. Markant zijn ook de fraaie picknick plaatsen langs de route, zoals Ostasteidn met een markant rotsblok voor een magnifiek uitzicht op het Sandsfjord en een wc gebouw, die een kunstwerk op zich is. Na een motregenachtig begin, wordt het weer steeds beter en zonniger. We passeren heel veel tunnetjes maar die zijn prima te doen. Bij Honganvik een mooie waterval en een langere tunnel waar een fietspad om de tunnel heengaat maar die is afgesloten. We trekken er ons niets van de afsluiting aan. Het fietspad is wat lastig te befietsen door het grove grind maar goed te doen. Gelukkig kunnen we ook langs het hek aan het eind van het pad. Vlak voor Sauda wandelen we nog naar een fraaie waterval, de Svandalsfossen. De camping in Saudasjøen (320 NOK) is prima, met een mooi grasveldje, overdekte ruimte voor de fietsen en een keuken om te koken. Ook hier heb je een keycard nodig maar die hebben we helaas al weer ingeleverd na het douchen.

[Afbeelding: medium.jpg]


Di 29/8 Saudasjøen - Odda (84 km, 1885 hm)
https://ridewithgps.com/trips/132917142

[Afbeelding: ADCreHednSkIA79bPn1juwM6opC4ia014Jk6kNW9...authuser=0]

Vandaag staat een zwaardere bergrit op het menu. Nadat we in Sauda inkopen hebben gedaan, vervolgen we de Ryfylke route en beginnen we aan het eerste deel van de klim richting Røldal via de Birkelandsvegen (Fv 520) naar de Saudafjellet. Onregelmatig, met steilere stukken en wat afdalingen door een heel mooi gebied. We passeren Allmannajuvet, een verlaten zinkmijn waar nu een museum is gevestigd. We bereiken de Saudafjellet hoogvlakte na een klim van 10 km en 700 hoogtemeters en dalen een stukje af tot het ski-oord van Røldal.
Daar volgt nog een steil stukje over een drukke E-weg tot de tunnel. Vlak voor de tunnel slaan we de oude bergweg naar de Røldalsfjellet in. We klimmen weer terug naar zo'n 1000m, deze laatste klim is gelukkig korter en minder steil dan gevreesd. Hierna volgt een mooie en lange afdaling naar Odda, langs fraaie watervallen over een wat drukkere weg. Het weer is droog en zonnig. In Odda komen we op de zeer drukke en erg dure Trolltunga Camping (580 NOK ~€50!). We mogen de tenten niet zomaar ergens neerzetten maar moeten het doen met een modderig en zeer vol veldje. De voorzieningen zijn wel ok, maar veel te weinig voor zo'n drukke camping. Veel bergwandelaars die naar de Trolltunga gaan, een zware wandeling van 10-12 uur, voor ons op fietssschoenen iets te hoog gegrepen. We zijn wel van plan de volgende dag een andere, minder lastige hike te doen naar de Buerbreen gletsjer

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#9
Leuk, je hebt het vrijdagbericht gehaald.

https://ligfiets.net/news/6467
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: De tovenaar , Willeke_IGKT
#10
Ja ik zag het Wim applause Ik heb ook een linkje naar dit topic vermeld (dit reisverslag staat nog niet op mijn website). Mijn oude account op ligfiets.net is ooit verwijderd, heb maar een nieuwe aangemaakt en meteen mijn ervaring met de Wizard geupdate.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#11
(13-Oct-2023, 02:05 PM)De tovenaar schreef: Ja ik zag het Wim applause 

Is toch Het Doel van iedere ligfietser.

De absolute erkenning van je bestaan.

Een vermelding op ligfiets.net.

Daarna kun je sterven, maar dat mag uiteraard nog heel lang duren hoor  Angel
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#12
Wo 30/8 Odda - Buerbreen gletsjer - Eikhamrane
[Afbeelding: ADCreHfyqvLJj_IzAoDiHBj4eYWjyOMYS7fsQ2to...authuser=0]

Odda-Buer (5 km) https://ridewithgps.com/trips/133002840

Na een onrustige nacht besluiten we niet nog een dag op de overvolle camping te staan. We pakken de tenten in en fietsen met bepakking direct vanuit de camping naar het 5km verder gelegen Buer. Hier willen we de wandeling naar de Buerbreen gletsjer doen. Deze is een zijarm van de Folgefonnagletsjer in het nationaal park Folgefonna. Het zijweggetje naar Buer wordt al snel gravel en gaat omhoog tot zo'n 300m. Gelukkig is het weggetje niet al te steil en niet te druk.

Wandeling Buerbreen gletsjer (5 km) https://ridewithgps.com/trips/133003396

Bij de parkeerplaats waar de hike start stallen we de fietsen en beginnen aan de klim naar de gletsjer. Een stenig pad dat op steile stukken met touwen of kettingen is gezekerd. Dat blijkt geen overbodige luxe. Ik heb gelukkig ook mijn multifunctionele tent/monopod/wandelstok bij me maar desondanks glij ik uit op de gladde rotsen. De Vibram zolen van mijn Giro fietsschoenen blijken toch niet zo gripvast. Na 1,5u zijn we boven tot waar het pad ophoudt. De gletsjer kunnen we niet helemaal bereiken want het laatste stuk is afgesloten, maar we hebben wel een mooi zicht op de gletsjer.
Volgens een Nederlandse die ook de Trolltunga hike had gedaan was deze wandeling naar de Buerbreen technisch lastiger.  De terugweg lijkt wat minder zwaar maar toch is het uitkijken, ik ga opnieuw onderuit op een ogenschijnlijk makkelijk stuk van het pad en kom met de schrik vrij met wat blauwe plekken en een geschaafde knie.

Buer-Eikhamrane (28 km, 348 hm) https://ridewithgps.com/trips/133003398

Weer terug op de fiets fietsen we door Odda om boodschappen te doen en daarna nog een stuk verder, de Trolltunga camping laten we links liggen. Zo'n 15 km verder vinden we een klein campinkje bij Eikhamrane. Wel weer stevig geprijst (505 NOK ~€44) maar veel rustiger met een mooier grasveldje voor de tenten en mooi uitzicht op het Sørfjord. Op de camping bereikt ons het slechte nieuws dat de veerdienst Kristiansand-Emden is stilgelegd. De veerdienst Holland-Norway Lines heeft surseance van betaling aangevraagd en gaat mogelijk failliet. We hebben een retourticket gekocht en moeten zeer waarschijnlijk een alternatief ticket boeken. De catamaran van Kristiansand naar Hirthals (2 uur varen) en dan per trein door Denemarken terug is dan een optie voor de terugreis. Enfin, we zullen wel zien tegen de tijd dat we weer aan de terugtocht bezig zijn. Komt tijd komt raad. Voorlopig liggen we zelfs iets voor op het schema doordat de Preikestolen wandeling is komen te vervallen en we nu een stuk voorbij Odda zijn dus qua tijd is het geen probleem.



Do 31/8 Eikhamrane-Myrkdalen (98 km, 1036 hm)
[Afbeelding: ADCreHeh2vh6KgnFM1EhYBKi9GrFk8GkZrLNK-8E...authuser=0]
https://ridewithgps.com/trips/133096979

Langs het Sørfjord fietsen we noordwaarts over een vlakke 550 langs de grens met het Nationaal Park Folgefonna. Veel appelboomgaarden in de vallei. Af en toe zien we een glimp van de Folgefonna gletsjer bovenop de bergkam. Bij Utne halen we net de ferry naar Kvanndal aan de overkant van het fjord. Ook deze keer is de overtocht gratis. Het is zonnig en droog, rond de 21c. Na Granvin volgen we een geasfalteerd fietspad over een voormalig spoorlijntje (Hardangerbanen) naar Voss. Via een mooi binnenweggetje (Skjervsvegen) vermijden we de drukke 13 die door een lange tunnel gaat. Dit weggetje komt langs de indrukwekkende Skervsfossen en via een paar steile haarspeldbochten komen we weer bij de 13. Gelukkig is er een parallel fietspad langs de 13 tot Voss. Na Voss vermijden we de drukke wegen via de 5390 die aan de oostkant van het Lønavatnet als een achtbaan steil op en af gaat. Bij de Tvindefossen waterval moeten we uiteindelijk toch weer een stuk over de drukke 13/E16. Omdat de weg vrij smal en onoverzichtelijk is rijdt men er gelukkig niet hard en het verkeer haalt ons met een grote boog in. Bij Myrkdalen treffen we een lege camping aan, die gelukkig open is. De voorzieningen zijn prima en ook de prijs is met 200 NOK (€17,50) goedkoop voor Noorwegen.

Vr 01/09 Myrkdalen - Sogndal (93km, 1273 hm)
[Afbeelding: ADCreHd0e2AtdWVWedKonH1GfKEyNCGINz6HCVx6...authuser=0]

Myrkdalen-Vangsnes https://ridewithgps.com/trips/133196887

Vanuit de camping gaat de route verder noordwaarts, meteen beginnen we te klimmen naar de plm 1000m hoge Vikafjellet. We passeren wat skidorpjes en bij een mooie serie haarspeldbochten weer een waterval, de Sendefossen. De weg klimt hierna nog wat verder over de hoogvlakte. Vanaf de Vikafjell hoogvlakte een lange snelle afdaling naar Vikøyri aan het Sognefjord.

Hella-Sogndal https://ridewithgps.com/trips/133197162

We steken het fjord over bij Vangsnes naar Hella. We hoeven niet al te lang te wachten op de ferry waarvoor we niets hoeven te betalen. Van Hella volgt een nagenoeg vlak traject over een wat drukkere weg langs de oevers van het Sognefjord. Af en toe tunnels waar een fietspad omheen gaat langs de overs van het fjord. In Sogndal doen we wat boodschappen en 3 km voorbij het stadje kamperen we in Kjørnes op een mooi gelegen en luxe camping (430 NOK / €37).

Antwoord }
#13
Za 02/09 Sogndal - Øvre Årdal 101 km
[Afbeelding: ADCreHd8CbEhqeAhHSeTW_GgBOZKWqjpC6XAB5xk...-h297-s-no]

Sogndal - Solvorn (20 km)
https://ridewithgps.com/trips/133336380
Vandaag staat een zware bergrit op het programma naar de Sognefjell, een hoogvlakte aan de rand van het Jotunheimen National Park. Maar voordat we bij Fortun aan de zware klim beginnen, moet er eerst nog ruim 55 km gefietst worden langs het Sognefjord. De fietsroute naar Skjolden volgt niet de grote weg via Luster maar loopt aan de andere (oost)oever van het Lustrafjord via Urnes. Urnes is te bereiken via een veerpont vanuit Solvorn. Die gaat echter om het hele uur, de eerste vertrekt om 10u, dus moeten we het goed timen en niet al te laat weg. Het is weliswaar slechts 20 km fietsen, maar wel met een heuvel ertussen. Even na achten verlaten we de camping en klimmen richting Hafslo tot een hoogte van ruim 200m. Daarna volgt een korte afdaling tot Solvern aan het Lustrafjord, waar we ruim op tijd (~9u30) bij de veerhaven aankomen.

Urnes - Øvre Årdal (81 km) 
https://ridewithgps.com/trips/133336416

De ferry doet er 15 minuten over tot Urnes, waar op een heuvel het oudste stavkirkje van Noorwegen is te bewonderen. Daar zijn we beiden al eens eerder geweest, dus laten we die maar links liggen. De smalle weg langs het fjord is rustig en gaat wat op en af met drie donkere onverlichte tunnels waarvan de tweede het langst en het donkerst is. Mijn nieuwe fietslampje van Ali blijkt het prima in die tunnels te doen. Van Skjolden is het nog vlak tot Fortun, waar de lange klim richting de Jotunheimen begint. Bij de afslag in het dorpje lunchen we op een grote picknickplaats. De klim begint met veel haarspeldbochten, de eerste kilometers vallen nog mee, maar de klim wordt steeds steiler en lastiger tot aan het berghotel van Turtagrø. Tot nu toe is dit de zwaarste klim van de vakantie en de gebutste knie van de gletsjerwandeling maakt het er niet makkelijker op. In Turtagrø maken we een korte stop. Hier verlaten we de Sognefjellvegen en slaan de Tindevegen in die tot een hoogvlakte van 1300m leidt.

[Afbeelding: ADCreHfXHKMssJcaB9n6ia6ZLsfy5p5FqqWBOO4R...-h297-s-no]

Toen Luddo 'm in een grijs verleden had gefietst was dit nog een gravelweg maar inmiddels is die prima geasfalteerd. Ook klimt die wat minder steil, met zo nu en dan zelfs wat afdalingen. Bij een tweede top op 1300m wordt het berglandschap ontsiert door veel hoogspanningsmasten. Na een lange en steile afdaling wordt de weg op het eind erg smal met onoverzichtelijke haarspeldbochten en bereiken we het industriestadje Øvre Ardal. Hier doen we inkopen voor het weekend (want zondag is alles weer gesloten) en zoeken een camping op. De Utladalen camping bij Svalheim in het Utladal, een paar kilometer verderop, ligt er verlaten bij maar is gelukkig open. We boeken er voor twee dagen een hytte ivm de slechte weersverwachtingen voor zondag. De kosten vallen nog mee in vergelijking met kamperen voor maar 200 NOK extra (+€17). Met slechts een stapelbed is die wat kleiner dan de vorige cabin in Hjelmeland. De cabin heeft echter wel een douche/toilet en keukentje. Morgen weer een rustdag.



Zo 03/09 Utladalen (15 km, 315 hm)
https://ridewithgps.com/trips/133411056
[Afbeelding: ADCreHc5hepXPwUGtvYi7M5lGaOinJG39aOqz-xw...-h297-s-no]

De hele dag regent het dus in het huisje maken we plannen voor de terugreis (mogelijk via Denemarken) en verdere etappes gepland, wat aan de fietsen gesleuteld, wasje doen etc. En in de middag klaart het zelfs een beetje op en kunnen we nog een stukje fietsen langs de watervallen in het Utladal, de diepste vallei van Scandinavië. Zelfs met dit zwaar bewolkte weer blijkt het een mooi dal te zijn vol watervallen. We fietsen tot het eind van de asfaltweg bij de Hjellefossen, een waterval een kleine 3 kilometer verder. Daar begint een goed verhard gravelpad, de Vettisvegen, naar de Vettigard berghut. Het pad blijkt ook goed te befietsen op een aantal steilere stukken na. We komen wat mtb-ers en veel wandelaars tegen, waarschijnlijk gaan die naar de verst gelegen waterval, de Vettisfossen, de hoogste waterval van Noord-Europa. We passeren een aantal watervallen en bij steilere stuk naar de Vettigard keren we weer om. Het begint weer te regenen en een wandeling vanaf Vettigard berghotel naar de Vettisfossen zit er voor vandaag niet in.

Ma 04/09 Øvre Årdal - Ryfoss (85 km, 1687 hm)
https://ridewithgps.com/trips/133524234
[Afbeelding: ADCreHfqYCPzJ2112pCOoPNMN7S8A_iJHYMMgZqg...-h297-s-no]

Gelukkig is de regen weggetrokken en om 8 uur verlaten we de camping. Nog even langs het centrum om inkopen te doen en dan beginnen we aan de lange steile klim naar boven via de Tyinvegen (53). Eerst via een serie haarspeldbochten en wat korte tunnels, dan volgt een 1km lange tunnel die goed verlicht is. De 53 is rustig en opvallend breed. Dit was vroeger de enigste verbinding met de buitenwereld en trucks van de mijnindustrie moesten hierlangs. Nu is er een alternatieve verbinding langs het fjord waardoor deze weg niet meer zo druk is. Bij de Ljotelitunnel zien we de oude weg naar Tusenmeteren met veel haarspeldbochten omhoog slingeren. Oorspronkelijk plan was deze gravelweg te fietsen via Tusenmeteren om de "drukke" 53 te kunnen vermijden. Dat blijkt gelukkig niet nodig en bovendien zou deze gravelroute, hoewel misschien mooier, vele malen zwaarder zijn geweest. De klim over de 53 is zo'n 8 a 9% steil en vlakt af bij de bergmeertjes. Het weer is somber en grijs maar gelukkig droog.

[Afbeelding: ADCreHdTFQYeyabdkWFLCp9tkw196x5u7MPmWqo_...-h597-s-no]

Bij het grootste bergmeer, het Tyin, bereiken we een hoogte van 1100m en begint de afdaling. Na de korte afdaling bereiken we in Tyinkrysset de E16 snelweg naar Oslo, die opvallend rustig is. Zonder nog op zoek te hoeven gaan naar lastige gravelwegen dalen we nog een stuk verder af over deze "snelweg". Bij het Vangsmjøse meer verlaten we pas de E16 en fietsen langs de noordoever over een mooie gravelweg. We volgen nu de Mjølkevegen, een populaire gravel fietsroute richting Ryfoss. Een paar kilometer voorbij Ryfoss vinden we een verlaten Hålimo Camping die gelukkig open is.

Di 05/09 Ryfoss - Gol (94 km, 1054 hm)
https://ridewithgps.com/trips/133639210
[Afbeelding: ADCreHd8-jNPG9USge-1qrhu2JoYJil6j778lOrm...-h297-s-no]

Vanochtend is er nog steeds niemand bij de receptie dus kunnen we ook niet afrekenen. We fietsen de eerste 6 km over de "snelweg" naar Oslo, de E16, die nog steeds vrij rustig is. Dan via een parallelweg nog een stukje langs de E16 om 12 km verder het meer over te steken en via de Vestsidevegen verder te fietsen door een Ardennenachtige streek. Deze weg is nog iets rustiger, soms half verhard en wat meer op en af.  Aan het eind van de meertjes via de drukkere 51 met veel vrachtverkeer naar Gol. De 51 is gelukkig erg breed en klimt geleidelijk tot 850m hoogte. De hoogvlakte is echter vrij saai met veel naaldbos. Na een korte afdaling bereiken we het aardige toeristische plaatsje Gol. We fietsen wat heen en weer door het dorp tussen supermarkt en bouwmarkt, op zoek naar een verdeelstekker die we op de camping hebben laten liggen en gaan daarna op zoek naar een camping. De Personbråten Camping blijkt door Hans ernstig beschadigd en tijdelijk gesloten. Over Firstcamp Gol, een immens groot bungalowpark, hebben we veel slechte reviews gelezen. Er is echter geen ander alternatief dus toch maar daar ingecheckt. We worden vriendelijk ontvangen. De oorspronkelijke tentenvelden aan de rivier zijn ook hier weggespoeld, maar we hebben vrije keus om de tenten ergens op te zetten. We zetten de tenten op in een grasperkje bij een van de vele verlaten woonwagens. Overal is men bezig met het herstellen van de schade. De negatieve recensies op Google moet je dus met een flinke berg zout nemen, de vermeende Noorse Tokkies zijn allemaal al naar huis en de prijs is zelfs redelijk goedkoop (350 NOK / €30) en het sanitair, op loopafstand van de tenten, is zelfs hotelwaardig te noemen zonder douchemuntjes. Beste camping tot nog toe.

[Afbeelding: ADCreHcJtaEbh5lD_wW1pGlzTa9ROL0rPOH21GbJ...-h597-s-no]


Wo 06/09 Gol - Uvdal (81 km, 1312 hm)
https://ridewithgps.com/trips/133742061
[Afbeelding: ADCreHd8-jNPG9USge-1qrhu2JoYJil6j778lOrm...-h297-s-no]

Vanochtend is het vrij fris. We volgen fietsroute 4 die over een onverhard pad aan de zuidzijde van het Hallingdal loopt en vermijden zo de drukke N7. Langs het pad zijn de sporen van Hans zichtbaar, de storm heeft een maand geleden in deze regio een spoor van verwoesting achtergelaten. Het pad loopt parallel aan de spoorlijn en gaat op en af. Even verderop volgt de fietsroute een rustige regionale weg tot aan Nesbyen. Hier maken we een stop voordat we beginnen aan de lange klim naar de Nesfjellet hoogvlakte. De 2910 klimt zeer geleidelijk naar een hoogte van 850m. Ook hier zijn overal herstelwerkzaamheden ten gevolge van de storm zichtbaar. Bij de bergmeertjes vlakt de klim af en op de hoogvlakte gaat het wat op en af. Het landschap is wat saai met veel bos. Na een korte afdaling bereiken we Rødberg waar we inkopen doen en een camping zoeken. Bij de plaatselijke camping aan het meer is niemand aanwezig en zien we eigenlijk alleen (vrij voordelige) mini-cabins. De Persgård camping ligt een stuk buiten Rødberg en is mooi gelegen in het Uvdal aan het Fønnebøfjorden. Wel veel muggen en vrij basic voorzieningen voor een schappelijk bedrag van 250 NOK (€22). Er mag gratis gebruik gemaakt worden van de roeiboot voor een tochtje over het meer. Er is echter geen keukentje waar we we inmiddels verwend aan zijn geraakt, dus moeten we weer zoals vanouds op de grond voor de tent koken.

Antwoord }
#14
Hieronder het verslag van het laatste deel van onze mooie fietstocht door het zuiden van Noorwegen.

Do 07/09 Uvdal - Miland (84 km, 968 hm)
[Afbeelding: ADCreHeOiE7KPRf17KBxidrYBAFwjz9ZK-iNvnoG...authuser=0]
https://ridewithgps.com/trips/133842719

's Ochtends is het met 4C vrij fris op de relatief hooggelegen (470m) Persgård camping. Er hangen mooie nevelsluiers over het Fønnebrøfjorden. De tenten en gras zijn nat van het vele condens, dus we kapen een picknickbankje bij een van de vele lege cabins voor het ontbijt en om de natte tenten te drogen. Over de rustige Fv 40 verlaten we daarna de camping en fietsen geleidelijk omhoog door het Uvdal. Aan de andere zijde van de rivier loopt er een fietsroute via de Vestsidevegen. Een gravelweg die ongetwijfeld meer op en af gaat, dus die laten we dan maar links liggen. Onderweg passeren we nog meer campings en een mooie staafkerkje. Na zo'n 16 km verlaten we het vlakke Uvdal en beginnen we aan de klim naar de Immingfjellet hoogvlakte. Bij de afslag pauzeren we nog even bij een camping die in verval lijkt. De klim begint zoals gebruikelijk met een wat steiler stuk van 8% à 7 km lang tot aan stuwdam van het Sønstevann, waarna de klim afvlakt. De laatste 2 km tot de Imingfjell Turistheim berghut op 1100m zijn het zwaarst. De knie voel ik nog wel maar het klimmen gaat me al weer stukken beter af.

Na de stuwdam wordt het landschap ruiger en mooier. Dit gebied ligt aan de rand van het Nationaal Park Hardangervidda, de grootste hoogvlakte van Europa. De weg klimt na het Sønstevann stuwmeer zeer geleidelijk verder tot een hoogte van 1150m wordt bereikt. Hierna is het nog 50 km vrijwel alleen maar afdalen tot Rjukan. Na het steilste stuk van de afdaling lunchen we bij een landwinkel/zelfbedieningsshop in Tessungdalen waar je alleen met een pasje naar binnen kan. Het is zonnig maar nog vrij fris. De afdaling eindigt in Ausbygde waar we boodschappen doen. De weg wordt daarna wat drukker en loopt helemaal rond het fraai gelegen Tinnsjø meer. Na Miland doemt de indrukwekkende berg Gaustatoppen voor ons. We kamperen aan de voet van de berg bij camping Rjukan, die beheerd wordt door een Nederlander. Prima camping en vrijwel leeg (280 NOK / €24).

Vr 08/09 Miland - Notodden (69 km, 1344 hm)
[Afbeelding: ADCreHe5QvtK7GYk6Z787fF-g7rKpTz07dgZIflm...authuser=0]
https://ridewithgps.com/trips/133960145

's Ochtends is het zeer mistig in het dal. De Gaustatoppen zelf zijn niet te zien, zelfs de rotswanden aan de overkant van de camping niet. Dus met alle lichtjes aan verlaten we de camping en beginnen een paar kilometer verder aan de 10 km lange klim naar de Gaustatoppen. De eerste 7 km zijn het zwaarst, gemiddeld 10%. Maar zelfs met een bepakte ligfiets gaat het klimmen nu prima. De vorige lange cols op deze tocht vond ik een stuk lastiger, met name de klim in Jotunheimen naar Turtagrø was erg zwaar (deels veroorzaakt door een pijnlijke knie). Al gauw fietsen we de potdichte mist uit en klimmen boven het laaghangende wolkendek, een prachtig gezicht.We kunnen nu genieten van het uitzicht op deze indrukwekkende berg, de Mont Ventoux van Noorwegen.

Bovenop het plateau klimt de weg veel geleidelijker naar de Flistjønnskarret op een hoogte van 1250m. Daarna volgt een zeer lange afdaling richting Notodden. De weg is in slechte staat en veel bochten dus het gaat niet zo hard. In Tuddal houden we een lunchpauze bij de supermarkt / camping en dalen verder af tot Sauland. Hier een klein stukje over de E134 richting Oslo, die nu wel erg druk en smal is. Al gauw slaan we een zijweg in naar Notodden. Deze loopt aan de andere kant van de rivier maar gaat -zoals gebruikelijk- veel meer op en af. In Notodden kamperen we op een prima camping naast een zweefvliegveld. Bij de camping is geen beheerder aanwezig maar moet men zelf inchecken mbv contant geld in een envelop achterlaten (250 NOK).

Op de camping verdiepen we ons in verschillende opties wat betreft de terugreis. We hebben nog een retourticket Kristiansand-Emden, maar die kan door het definitieve faillisement van Holland-Norway lines geschrapt worden. Eerste optie was om in 4 dagen naar Kristiansand te fietsen en daar de veerboot naar Hirthals te nemen. Vanaf Hirthals is het dan nog twee dagen per trein via Flensburg naar huis. Omdat we nu dichterbij Oslo zijn (slechts twee dagen fietsen), is de ferry van Oslo naar Kiel een aantrekkelijk alternatief. Deze overtocht duurt weliswaar langer (20 uur varen ipv 2 uur) en is veel duurder dan de ferry naar Hirthals vanuit Kristiansand. Het bespaart ons echter twee extra dagen fietsen, plus een vermoeiender dag met verplicht te reserveren intercities door Denemarken naar Duitsland. Bovendien is het beëindigen van deze fietstocht in de hoofdstad van Noorwegen een waardiger slot dan te finishen in een slaperig provinciestadje.

Za 09/09 Notodden - Drammen (88 km, 998 hm)
[Afbeelding: ADCreHd2-lKjw3RCoF6NwX-zmBk-qLkCsvuaFrHB...authuser=0]
https://ridewithgps.com/trips/134067739

Het oorspronkelijk plan om via fietsroute 1 naar Kristiansand te fietsen kan dus in de prullenbak en in plaats daarvan gaat de route nu richting Oslo. Het is 's ochtends weer erg mistig. Vanaf Notodden fietsen we via een omweg naar Kongsberg. De meest directe route is via de E134 dus dat lijkt geen aantrekkelijke optie. We klimmen eerst naar het noorden over de rustige 3344 richting Bolkesjø, om vervolgens af te dalen via de "75". De route voert door een mooie bosrijke omgeving met veel meertjes. Iets buiten Notodden is er ook nog een fietsroute over een gravelweg via het Hengsvannet waarmee je nog een flink stuk kan afsnijden maar die laten we rechts liggen.
Wat hoger klaart de mist weer op en wordt het zonnig. Na een lange klim van 30 km tot ruim 500m volgt een lange afdaling over de 75 naar Kongsberg. Hierna volgt nog een pittig kort klimmetje door de buitenwijken van Kongsberg en vervolgens is het overwegend dalen. In het dal is het weer somber en grijs. Bij het dal van de Drammenselva fietsen we langs drukkere wegen door een dichtbevolkt gebied. Gelukkig zijn er wel overal fietspaden langs de drukkere wegen. Bij Drammen kamperen we op de duurste camping van de hele tocht. Voor 600 NOK (€52) treffen we een beetje verwaarloosde camping aan, slechts één douche, oud en gedateerd sanitair, geen wifi. Wel een mooi grasveldje voor de tent. Morgen de laatste rit naar Oslo.

[Afbeelding: ADCreHdbm1mk2P7oCbr0oGEJnGNInvy42quV2voN...authuser=0]

Zo 10/09 Drammen Oslo (53 km, 678 hm)
[Afbeelding: ADCreHcdHik1zgu35sFnNU5hTGUHwZesp0OEz8SL...authuser=0]
https://ridewithgps.com/trips/134206854

's Ochtends is het opnieuw mistig als we vertrekken maar later klaart het op en wordt het een zonnige en warme dag.  We fietsen eerst door rustige buurten door Drammen. Ook hier heeft Hans veel vernield, veel wegwerkzaamheden langs de rivier waardoor het veel stukken fietspad zijn afgesloten. Na Drammen volgen we Nationale Fietsroute 4 door de heuvels. Eerst volgt die een oud spoorlijntracé. Na Lierbyen wordt het een onverhard pad steil de heuvels in. Het wordt dermate steil dat we lopend de fietsen omhoog moeten duwen. Door het losse grind wordt het zelfs nog lastig om staande te blijven. Deze Paradisbakkene route was vroeger een belangrijke mijnbouwroute. Bovenop de Paradijsheuvel wordt het weer verhard en slaan we maar een andere weg in, want route 4 klimt nog wat verder omhoog door een bos. We dalen af naar de fietsroute 1, die ons ook naar Oslo voert. Via veel bebouwde gebieden, langs drukke autowegen maar wel over vrijliggende fietspaden, komen we uiteindelijk aan in Oslo. Als mooi slot van de fietsvakantie fietsen we eerst naar het Vigeland beeldenpark waar tal van naakte beeldhouwwerken van Gustav Vigeland zijn te bewonderen. We dalen vervolgens af naar het centrum. In plaats van de dure camping op de Ekeberg hebben we vlakbij het Radhus een prima en voordelig hotel Verdandi geboekt (€83). De fietsen kunnen in de parkeerkelder gestald worden. De kamer is wat klein met uitzicht op de binnenplaats en kan niet gelucht worden, maar voor de rest is het prima met gratis koffie/thee bij de bar.

In de namiddag maken we een mooie wandeling langs de haven van Oslo tot aan het Operahuis en het Munch museum. 's Avonds dineren we in het Scandal Plate restaurant van het hotel. Amuse vooraf, soort soepstengels met een soort koude kaas, vooraf een caesar kip salade, hoofdgerecht lam en eend, allemaal heel smakelijk. Meteen ook een deel van onze contanten opgemaakt. Dit moet wel gepast, want in Noorwegen gaat alles per pin transactie en men heeft geen wisselgeld.

's Avonds boeken we een ticket voor de boot naar Kiel via internet. Het blijkt dat de online tarieven enorm schommelen. Op de website van Colorline.com betaal je voor 2 enkeltjes Oslo-Kiel, 2 fietsen en 1 hut €460. Op de website van Colorline.no blijkt het ticket vanwege valutakoersen stukken goedkoper dan colorline.com (€295). Boeken via de Noorse website gaat vrij eenvoudig (spreek je geen Noors dan oefen je eerst op de .com site). Je krijgt een boekingsnummer via e-mail en die toon je bij het inchecken. Prijzen variëren ook met de dag. Op de dag van vertrek is het ticket op de .com site €110 lager dan de vorige dag maar nog altijd duurder dan op de Noorse website. Boek je maanden van tevoren dan kan dat natuurlijk nog wat goedkoper zijn.



Ma 11/09 Oslo-Kiel

We halen gratis koffie bij de bar en ontbijten op de kamer. Na het ontbijt maken we een blokje om door het centrum. Kijken kijken niks kopen. Er zijn opvallend veel buitensportzaken. Het motregent, gelukkig dat we niet op de Ekeberg camping zaten. Op tijd terug weer naar het hotel om uit te checken, het is inmiddels al half twaalf. We beladen de fietsen in de parkeerkelder en fietsen langs de boulevard en het Radhus naar de veerhaven. Om twaalf uur zijn we ingecheckt maar moeten we in de motregen nog twee uur wachten voordat we aan boord kunnen. Er komen later nog drie fietsers aan waarmee we wat ervaringen uitwisselen. Een stel uit Luxemburg die een rondje vanaf Kristiansand hadden gemaakt (ook uit Emden vertrokken een aantal weken geleden) en een Noor uit Kongsberg die een rondje Denemarken ging doen. het stel uit Luxemburg is verbaasd te horen dat de verbinding Emden-Kristiansand inmiddels was opgeheven. Ook de fietser uit Kongsberg had al meerdere gedupeerde fietsers gesproken die niet meer via Kristiansand terug konden varen naar Emden.

Aan boord valt pas op hoe immens groot het schip is, veel groter dan de MS Romantika van de heenreis. Er is een centrale winkelstraat, 15 etages met hutten, veel restaurants, bars etc maar nergens vrije zitruimtes behalve in de café's en restaurants of buiten op het dek, maar daar is het helaas te nat en winderig. Onze hut is daarentegen prima, ruim met uitzicht naar buiten. We hadden een goedkopere binnenhut geboekt maar hebben blijkbaar een gratis upgrade gekregen.
's Avonds staan er lange rijen voor het buffetrestaurant dus we besteden onze laatste contanten maar aan een lekkere pizza van de pizzeria.

Di 12/09 Treinreis Kiel naar huis

De korte fietstocht vanaf de veerboot naar het station gaat snel en heel soepel, binnen 10 minuten staan we al op de Hauptbahnhof van Kiel en kunnen we zelfs nog de Regionalbahn van half elf pakken naar Hamburg. We reizen weer met een Querdurchsland ticket (€26 pp) waarmee je goedkoop door heel Duitsland kunt treinen per Regionalbahn. In de rustige trein naar Bremen spreken we nog een Nederlands stel die naar Berlijn zijn gefietst en ook terugreizen naar Groningen. In Hamburg is het erg druk bij de liften maar we hebben nog genoeg tijd om de trein naar Bremen te pakken. Deze trein heeft echter veel vertraging als we in Bremen aankomen, dus moeten we daar nog een uurtje extra wachten op de volgende trein naar Leer. En in Leer heeft ook deze trein weer wat vertraging opgelopen en moeten we nog een kilometer of 12 fietsen naar Weener (https://ridewithgps.com/trips/134424493)
Onderweg is het inmiddels stevig gaan regenen. Ik heb mobiel uit voorzorg opgeborgen waardoor we in Weener een afslag naar het station missen, maar gelukkig halen we de Arriva naar Groningen op 't nippertje. Ook in Groningen komen we met wat vertraging aan maar ook de trein naar Rotterdam kunnen we nèt halen zodat we even na acht uur 's avonds weer thuis zijn.
Antwoord }
#15
Bedankt voor je mooie verslagen van een, zo te zien, mooie tocht.

Heb je nog een vergoeding gekregen voor de extra kosten voor de terugweg? Bijvoorbeeld van je reisverzekering?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: De tovenaar
#16
We hebben wel een claim ingediend bij de curator wat betreft de kosten van het retourticket van de failliet gegane Holland Norway Lines, maar de kans dat we hiervan wat terugzien is vrijwel nihil. Als we het ticket via creditcard of paypal hadden betaald zouden we nog kans maken maar helaas, gewoon via ideal overgemaakt. Ook de reisverzekering dekt deze onkosten niet. Ondanks deze pech viel de terugreis best wel mee, we waren zelfs een paar dagen eerder terug. Dat stuk terug naar Kristiansand was niet erg spectaculair meer, Oslo is ook een mooiere stad om de tocht te beëindigen en ook de boottocht naar Kiel en de treinreis vanaf Kiel vielen reuze mee en openen weer nieuwe perspectieven voor een volgende tocht naar Noorwegen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#17
Prachtige videos, erg leuk om te kijken, ook brengt herinneringen naar boven van toen ik vorig jaar een vergelijkbare tocht langs deels dezelfde route reed. Wel bewondering dat je ook al die apparatuur naar boven fietst, ik ga voor zon tocht heel kritisch langs de bagage, op zoek naar gewichtsbesparing.
Antwoord }
Bedankt door: De tovenaar , Willeke_IGKT , Hoekie
#18
(05-Nov-2023, 11:49 AM)blokdoorn schreef: Prachtige videos, erg leuk om te kijken, ook brengt herinneringen naar boven van toen ik vorig jaar een vergelijkbare tocht langs deels dezelfde route reed. Wel bewondering dat je ook al die apparatuur naar boven fietst, ik ga voor zon tocht heel kritisch langs de bagage, op zoek naar gewichtsbesparing.

Ha ha ja in de loop der jaren sleep ik steeds meer aan apparaten opladers e.d. mee. En de ligfiets zelf is ook niet een lichtgewicht, zo'n 20 kg. Deed jij die tocht ook op een ligfiets?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Ja, met mn zoons, op challenge furai en seiran. Ligfiets beviel uitstekend, gewicht op de juiste plek, veilig afdalen, veelminder vermoeiend op lange dagen, etc. Probeer elk jaar juist iets minder mee te nemen… Tegenwoordig past het in 2x20 liter plus een toptas (vooral als we eigenlijk iets te laat een supermarkt tegen komen hebben we dan wel eens een inpakuitdaging).

Wij zijn toen ook bij Fortun omhoog gegaan, echt een heel pittige lange klim, toen hoog in de bergen gekampeerd en de volgende ochtend een lange afdaling richting de Otta en Vagamo  ( jullie zijn eerder afgeslagen).
Antwoord }
Bedankt door: De tovenaar , Willeke_IGKT , Hoekie
#20
(05-Nov-2023, 12:26 PM)blokdoorn schreef: Ja, met mn zoons, op challenge furai en seiran. Ligfiets beviel uitstekend, gewicht op de juiste plek, veilig afdalen, veelminder vermoeiend op lange dagen, etc. Probeer elk jaar juist iets minder mee te nemen… Tegenwoordig past het in 2x20 liter plus een toptas (vooral als we eigenlijk iets te laat een supermarkt tegen komen hebben we dan wel eens een inpakuitdaging).

Wij zijn toen ook bij Fortun omhoog gegaan, echt een heel pittige lange klim, toen hoog in de bergen gekampeerd en de volgende ochtend een lange afdaling richting de Otta en Vagamo  ( jullie zijn eerder afgeslagen).

Alleen al voor de afdalingen kies ik liever voor de ligfiets. En ook het klimmen gaat steeds beter. Twee jaar geleden heb ik de Wizard weer na een lange tijd stil te hebben gelegen weer eens van stal gehaald maar de steilere Alpencols vielen toen nog vies tegen, wat dus naderhand bleek te liggen aan  een lekke achterdemper waardoor de stabiliteit te wensen over liet bij lagere snelheden. Vorig jaar in Frankrijk ging al een stuk beter maar daar waren de bergen niet al te steil en te lang. En een Noorwegen was ik meestal eerder boven maar dat kan ook aan een betere conditie liggen icm lichtere bepakking (mijn broer zeulde op zijn lichtere Cannondale nog veel meer ballast mee). Zo'n Furai met 2x24 inch wielen lijkt me ook wel wat, kom ze helaas niet veel tegen op marktplaats.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#21
Ik heb google's AI eens losgelaten op mijn noorwegen verslag, na 1 minuut komt google met deze indrukwekkende podcast: 
https://notebooklm.google.com/notebook/e...3717/audio
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Stuurbuis M5 blueglide
Je mag mijn oude stu...De tovenaar — 09:42 PM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Dus eigenlijk kunn...Wim -de roetsende — 09:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Winterwortel :D365cycle — 09:05 PM
Reeds weg, Mijn Raptobike mag weg
Dit is inderdaad e...JarnoH — 07:51 PM
Op marktplaats
dat laatste zin...JarnoH — 07:46 PM
Sunrider voor 150 euro
Inderdaad, ik ben mo...JarnoH — 07:42 PM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Dus eigenlijk kunn...Frutsel — 06:36 PM
Nog wat kleine annoyances met de Bülk
Thx! Ik vermoed...Hardloper — 03:49 PM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Dus eigenlijk kunnen...Hardloper — 03:46 PM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Peter rijdt in Tun...Willeke_IGKT — 03:08 PM
Nog wat kleine annoyances met de Bülk
Thx! Ik vermoed d...bucovaina — 03:04 PM
Nog wat kleine annoyances met de Bülk
 Wat gebruik ik da...datakneder — 02:50 PM
Nog wat kleine annoyances met de Bülk
OK, ondertussen heb ...bucovaina — 02:03 PM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Ik denk dat Meindert...365cycle — 02:01 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Dit is inderdaad h...Frutsel — 11:29 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Dit is inderdaad het...Hardloper — 11:18 AM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
  De Quest 0 was aa...Hardloper — 11:12 AM