DIY opensource fietscomputer voor Velomobiel
|
Berichten: 5.311
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10349
8009 x bedankt in 3960 berichten
08-Aug-2024, 05:30 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Aug-2024, 05:32 PM door 365cycle.)
(08-Aug-2024, 04:59 PM)Hardloper schreef: Grappige detail, Garmin heeft 2 varianten van zijn Radars. Eentje met knipperlicht en de andere zonder. In Duitsland verkopen ze zonder de knipperlicht functie zover ik weet. Want daar is het Verboden. Hier is het ook verboden.
Leuke anekdote die hier wel van toepassing is:
Ik werk voor een Duits bedrijf, en had een tijdje terug een collega uit Berlijn op bezoek. We gingen even een hapje eten in Rotterdam, en hoewel het stoplicht rood was voor ons, hadden de fietsers parallel aan ons groen, dus bij de zebra aangekomen liep ik gewoon al pratend door. Hij twijfelde duidelijk (het viel mij niet direct op, ik had er ook niet over nagedacht), maar kwam toen toch met een sprintje achter me aan, en zei "I forgot how things work in the Netherlands"
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 848
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 426
1614 x bedankt in 787 berichten
(08-Aug-2024, 05:30 PM)365cycle schreef: Ik werk voor een Duits bedrijf, en had een tijdje terug een collega uit Berlijn op bezoek. We gingen even een hapje eten in Rotterdam, en hoewel het stoplicht rood was voor ons, hadden de fietsers parallel aan ons groen, dus bij de zebra aangekomen liep ik gewoon al pratend door. Hij twijfelde duidelijk (het viel mij niet direct op, ik had er ook niet over nagedacht), maar kwam toen toch met een sprintje achter me aan, en zei "I forgot how things work in the Netherlands"
Ik had juist het omgekeerde. Liep met iemand door Wageningen en aangekomen bij een voetgangersoversteekplaats bleef ik staan bij het verkeerslicht en zij liep door. Even later keek ze nogal verwonderd achterom, waarop ik zei: "Ik wacht normaal gewoon bij een rood licht." Waarschijnlijk ben ik eigenlijk een Duitser die per ongeluk in Nederland geboren is.
Berichten: 187
Topics: 6
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 73
394 x bedankt in 177 berichten
08-Aug-2024, 06:12 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Aug-2024, 06:16 PM door JanBurp.)
(08-Aug-2024, 10:53 AM)Bart Verbeek schreef: (17-Jul-2024, 03:35 PM)JanBurp schreef:
"Zij Bracht Rozen Op Gerrits Graf Bij Vies Grauw Weer"
Maar daar houdt mijn kennis ook wel zo'n beetje op.
Die kende ik nog niet, moest het even opzoeken ;-)
Toch leuk zo'n forum met diverse standpunten over verlichting ;-)
Ik probeer een soort gulden middenweg te zoeken: goed zichtbaar, zonder storend te zijn. De animatie die ik gebruik voor de richtingaanwijzers is inmiddels behoorlijk gemeengoed in moderne auto's. Een altijd knipperend achterlicht niet, daar zit mijn twijfel.
Maar goed, het leuk van mijn computer is dat ik het allemaal zelf kan programmeren! En dan is het soms de kunst om maat te houden en het functioneel en gebruikersvriendelijk te houden. Daar gaat het mij toch vooral ook om: alle knoppen op het stuur, en een scherm waarvoor ik geen bril nodig heb.
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Berichten: 5.311
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10349
8009 x bedankt in 3960 berichten
(08-Aug-2024, 06:12 PM)JanBurp schreef: Ik probeer een soort gulden middenweg te zoeken: goed zichtbaar, zonder storend te zijn. De animatie die ik gebruik voor de richtingaanwijzers is inmiddels behoorlijk gemeengoed in moderne auto's. Een altijd knipperend achterlicht niet, daar zit mijn twijfel. Als je voldoende afstand houdt vind ik een radar niet irritant. Als je te dichtbij komt wordt ie (zowel op de fietscomputer als met het knipperend lampje) onwijs zenuwachtig en knippert er lustig op los.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.767
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7391
2524 x bedankt in 1193 berichten
09-Aug-2024, 02:01 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Aug-2024, 02:19 PM door Hoekie.
Edit Reason: Spelling
)
Niet irritant komt denk ik doordat een Varia Radar niet met een constant gelijk knipperend licht brand, maar met een ritme. Van één keer lang aan, net zo lang uit en twee keer kort. En spaart accuduur. Schijnt het best of both worlds te zijn. Kan je vast programmeren in je velocomputer.
Berichten: 187
Topics: 6
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 73
394 x bedankt in 177 berichten
(09-Aug-2024, 02:01 PM)Hoekie schreef: Niet irritant komt denk ik doordat een Varia Radar niet met een constant gelijk knipperend licht brand, maar met een ritme. Van één keer lang aan, net zo lang uit en twee keer kort. En spaart accuduur. Schijnt het best of both worlds te zijn. Kan je vast programmeren in je velocomputer.
Ja dat maakt zeker uit. Ik heb nu een variant dat heel kort (50ms) de remlichten even aan zijn. Dan een korte pauze van weer 50ms. En dan het normale achterlicht even aan is (150ms). En dan een langere pauze van 600ms. Dus het is een zeer korte flits-flits en dan even niets in iets minder dan een seconde.
Ik ga het nog even testen als mijn vrouw achter me fietst: ze irriteert zich altijd flink aan al dat geknipper van racefietsen. Dus als zij er mee kan leven... ;-)
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Berichten: 2.650
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2769
3102 x bedankt in 2159 berichten
Ga niet te veel rare fratsen uithalen met verlichting. Je hebt rare vogels rondlopen die je aanvallen als je naar hun idee irriteert
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 187
Topics: 6
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 73
394 x bedankt in 177 berichten
(09-Aug-2024, 04:51 PM)Hardloper schreef: Ga niet te veel rare fratsen uithalen met verlichting. Je hebt rare vogels rondlopen die je aanvallen als je naar hun idee irriteert
Totnogtoe is dat me nog gespaard gebleven, vast door mijn uiteindelijke bescheiden nuchterheid in de verlichting, ik weet me telkens weer te beheersen. De meeste toeters en bellen zitten vooral in het gebruiksgemak ;-)
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
(08-Aug-2024, 08:36 AM)JanBurp schreef: Ik denk dat het voor de meeste VM's kan. De grootste uitdaging is dat er wat meer kabels moeten worden gelegd. Volgens datasheet mag je van de drivers uitgangen niet aan elkaar knopen. Maar technisch gezien denk ik dat het inwendig simpelweg een low-side FET schakeling is, dus met de FET tussen de load en de min. In dat geval kan je ze aan de plus zijde aan elkaar knopen. Driver tussen load en plus kan ook (is minder leuk voor de aansturing van de FET), dan kunnen de minnen aan elkaar.
Ik denk dat in de velomobiel de schakelaar meestal tussen plus en load zit, dat is dan met een low-side driver wel weer lastig: geen extra draad, maar toch omsolderen
Je zou eens kunnen meten wat de potentialen zijn op die drivers, dan krijg je een idee wat er gebeurt. Want ze kunnen natuurlijk ook nog iets heel anders verzonnen hebben.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 187
Topics: 6
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 73
394 x bedankt in 177 berichten
(09-Aug-2024, 04:58 PM)Merijn schreef: (08-Aug-2024, 08:36 AM)JanBurp schreef: Ik denk dat het voor de meeste VM's kan. De grootste uitdaging is dat er wat meer kabels moeten worden gelegd. Volgens datasheet mag je van de drivers uitgangen niet aan elkaar knopen. Maar technisch gezien denk ik dat het inwendig simpelweg een low-side FET schakeling is, dus met de FET tussen de load en de min. In dat geval kan je ze aan de plus zijde aan elkaar knopen. Driver tussen load en plus kan ook (is minder leuk voor de aansturing van de FET), dan kunnen de minnen aan elkaar.
Ik denk dat in de velomobiel de schakelaar meestal tussen plus en load zit, dat is dan met een low-side driver wel weer lastig: geen extra draad, maar toch omsolderen
Je zou eens kunnen meten wat de potentialen zijn op die drivers, dan krijg je een idee wat er gebeurt. Want ze kunnen natuurlijk ook nog iets heel anders verzonnen hebben.
Dank voor de input! Ik ben er idd vanuit gegaan dat je de uitgangen niet aan elkaar moet koppelen. Maar mocht je inschatting juist zijn dan zou dat extra bekabeling schelen. Voor mij te laat ;-) Maar voor anderen die een poging willen wagen scheelt het een heleboel werk! Het uitproberen waard.
Zelf heb ik alles omgesoldeerd en extra bekabeld = best wat werk.
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Berichten: 5.311
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10349
8009 x bedankt in 3960 berichten
09-Aug-2024, 05:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Aug-2024, 05:53 PM door 365cycle.)
(09-Aug-2024, 04:51 PM)Hardloper schreef: Ga niet te veel rare fratsen uithalen met verlichting. Je hebt rare vogels rondlopen die je aanvallen als je naar hun idee irriteert Dan zou je ook kunnen zeggen: Ga niet in een al te rare fiets rijden. Je hebt rare vogels rondlopen die je aanvallen als je naar hun idee irriteert.
Lopen kan ook al niet. Ik kreeg vanmiddag nog "wat kijk je!" naar m'n hoofd geslingerd
In mijn ervaring lopen er gewoon rare vogels rond en kom ik er soms één tegen. Niets aan te doen; het zou hooguit fijn zijn als de overheid beter handhaaft.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.907
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28427
2782 x bedankt in 1240 berichten
Knipperende lichten zijn irritant als je erachter fietst, tenminste voor de mensen die zich eraan ergeren.
Wat ik het vervelendste vind is dat mijn aandacht naar de fiets voor mij wordt getrokken en ik daardoor minder goed op de weg en het verkeer ga letten.
Maar het radar achterlicht recentelijk stond zo afgesteld dat het niet op mij reageerde tenzij ik voor een stop heel dicht bij kwam, maar wel op verkeer links van mij, auto's en inhalende fietsers.
Daar had ik ook gemak van.
Als je met anderen rijdt zorg dan dat je het knipperen ook uit kunt zetten, voor de verkeersveiligheid.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 514
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
818 x bedankt in 457 berichten
Wat denk je om eens te praten over fatsoensnormen?
Kijk eens naar de politiek. Zijn er nog mensen met een beetje respect voor een ander?
Groet,
Tom
Berichten: 1.907
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28427
2782 x bedankt in 1240 berichten
Graag op het topic fietsen blijven, of in dit geval computers in fietsen, het topic fatsoen en politiek is te beladen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
|
Gebruikers die dit topic lezen:
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|