Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein.
#79
(07-Jun-2024, 02:25 PM)Roepers schreef: Er leeft een sterke behoefte onder de reizigers om fietsen van allerlei snit te vervoeren in de trein.
Waar baseer je dat op? Ik vermoed dat het zomaar eens zou kunnen dat de behoefte aan (lig)fietsvervoer per trein hier schromelijk overschat wordt en dat de overgrote meerderheid van de treinreizigers liever minder fietsen in de trein ziet dan meer.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#80
Op wat ik waarneem. Ik heb wel eens bakfietsen in de trein gezien. Ik heb eens in de trein gezeten met een fiets waarbij we met teveel fietsen waren en de conducteur zei dat dit niet toegestaan was. De andere fietsers waren knap gefrustreerd. NS-beleid om de reiziger te frustreren. Ik moest er gelukkig het volgende station eruit. Ik vang meer geluiden op frustratie hoe NS omspringt met het vervoer van fietsen in de trein. Zelfs in de eigen familie.

Kun je je het niet voorstellen. Dat mensen ergens naar toe willen fietsen en met de trein terug? Echt die behoefte is nog groter dan we al zien ondanks forse tegenwerking van NS.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#81
Dat is op z'n best bewijs voor een sterke behoefte bij een paar reizigers, maar anekdotisch bewijs zegt weinig over de door jouw beschreven behoefte in het algemeen lijkt me.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#82
Laten we eens kijken wat de NS er zelf over zegt, op https://www.ns.nl/reisinformatie/fiets-in-de-trein.html

Citaat: Aangescherpte voorwaarden per 1 juli 2024

De laatste jaren zijn er meer soorten fietsen bijgekomen. Veel fietsen zijn groter geworden en nemen daardoor meer plek in. Om het reizen met fietsen in de trein voor iedereen soepel te laten verlopen, worden de voorwaarden vanaf 1 juli aangescherpt.
Wat verandert er?

Vanaf 1 juli zijn tandems en ligfietsen alleen nog toegestaan als hulpmiddel voor reizigers met een beperking. Een ingevouwen vouwfiets mag straks alleen gratis tijdens de spits en daluren mee, zolang deze ingevouwen binnen de afmetingen van 45 cm breed x 86 cm lang x 80 cm hoog valt. De vouwfiets moet bij het in- en uitstappen van de trein ingevouwen zijn. Grotere en uitgevouwen vouwfietsen zijn alleen bij voldoende plek met een Fietskaart Dal in de daluren toegestaan.



OK, dus de redering van de NS is (denk ik) : "Er zijn bakfietsen bijgekomen, en daarom (???) moeten de ligfietsen weg". Ik zie de logica niet, en in de volgende zin wordt die logica nog verder ondergraven: "Het wordt vol in de trein, daarom mogen ligfietsen niet; maar een grote, uitgevouwen vouwfiets mag wél."

- dus kennelijk gaat het helemaal niet om volume dat in de weg zit. Wat dan wel het motief is? Geen flauw idee.


Ik lees in de nieuwe voorwaarden (https://www.ns.nl/binaries/_ht_171751078...i-2024.pdf ) ook iets boeiends:

"Een compleet ingevouwen vouwfiets mag gratis worden meegenomen....als....:
• ingevouwen maximaal de volgende afmetingen heeft:
- breedte maximaal 45 cm
- lengte maximaal 86 cm
- hoogte maximaal 80 cm, en ....."

Met andere woorden: de NS begrijpt hier opeens wél dat het draait om het volume van de fiets! Waarom dat dan niet toegepast bij ligfietsen? En waarom dat lulverhaal dat fietsen "steeds groter" worden? Gaat dat over ligfietsen? Nee, ik vermoed over fatbikes, e-bikes enz.

Het riekt steeds sterker naar een onredelijk bezwarende voorwaarde van een monopolist.


Het boeiende is trouwens dat in de Algemene Voorwaarden van de NS (https://www.ns.nl/binaries/_ht_170185329...en-avr.pdf) een ligfiets gewoon een fiets is. Ik heb dat stukje even vet gemaakt.

5.4 Welke voorwaarden gelden voor uw fiets en andere vervoermiddelen?
Onder voorwaarden mag u uw fiets meenemen in de trein. NS maakt daarbij onderscheid tussen a) opgevou-
wen vouw- fietsen, rollators, scootmobielen en rolstoelen, en b) fietsen, waaronder ook ligfietsen, tandems en
gedemonteerde fietsen worden verstaan
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#83
(07-Jun-2024, 03:09 PM)PieterTrapt schreef: OK, dus de redering van de NS is (denk ik) : "Er zijn bakfietsen bijgekomen, en daarom (???) moeten de ligfietsen weg". Ik zie de logica niet, en in de volgende zin wordt die logica nog verder ondergraven: "Het wordt vol in de trein, daarom mogen ligfietsen niet; maar een grote, uitgevouwen vouwfiets mag wél."
Je suggereert van alles dat niet uit de quote van de NS op te maken valt. Lees je echt zo slecht, heb je een rijke fantasie, of doe je het er om?

Volgens mij zijn de regels voor vouwfietsen overigens niet veranderd, maar ik kan me vergissen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#84
(07-Jun-2024, 03:37 PM)melle z schreef: Je insinueert van alles dat niet uit de quote van de NS op te maken valt. Lees je echt zo slecht, heb je een rijke fantasie, of doe je het er om?

Ik zit dit met een grote grijns te lezen. In je eerste zin zeg je dat ik teveel interpreteer, dat ik dingen lees die er niet staan (en dat klopt). In je tweede zin doe jij hetzelfde ;-) Ik zou die tweede zin bovendien een "vals trilemma" kunnen noemen. Er zijn namelijk meer mogelijkheden dan alleen de drie die jij voorstelt.
----------------------------

Terug naar de inhoud: wat is mijn interpretatie van de oorzaak ?  De NS noemt dit:

Citaat:"Aangescherpte voorwaarden per 1 juli 2024
De laatste jaren zijn er meer soorten fietsen bijgekomen. Veel fietsen zijn groter geworden en nemen daardoor meer plek in. Om het reizen met fietsen in de trein voor iedereen soepel te laten verlopen, worden de voorwaarden vanaf 1 juli aangescherpt."

Denk eens even met me mee. Wat was nou DE verandering in fietsenland, de afgelopen 10 jaar? Dat kan toch maar één ding zijn? De opkomst van de elektrische fiets! En elektrische fietsen zijn inderdaad dikker, zwaarder, "groter". 25 kilo in plaats van 17; dikkere banden, voorvorkvering, enz. Kijk eens in een fietsenstalling: e-bikes zijn breder en hebben wat meer ruimte nodig. Ik zie het dagelijks in de stalling op mijn werk.

Vandaar dat mijn conclusie is dat "meer soorten fietsen" en "groter geworden" betrekking hebben op elektrische fietsen (en ik dacht ook aan elektrische bakfietsen, maar ik lees dat die al niet mee mochten, dus toen ik dat schreef zat ik fout. 

Dan naar de oplossing, die de NS voorstelt: "E-bikes blijven welkom, maar ligfietsen moeten weg".

Ik vind het een bezopen redenering van de NS, die onredelijk uitpakt voor ligfietsers en op geen enkele wijze het probleem oplost.

Ik zou als voorlopige "noodoplossing" maar een onderdeel van de ligfiets afschroeven voor je de trein instapt. Dan moet het mogen, want:
- een ligfiets is een fiets (zie algemene voorwaarden NS)
- een gedemonteerde ligfiets is een gedemonteerde fiets, en die mag mee .

Dus je haalt bijvoorbeeld je voorwiel los. = Gedemonteerde fiets.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#85
(07-Jun-2024, 04:11 PM)PieterTrapt schreef: Er zijn namelijk meer mogelijkheden dan alleen de drie die jij voorstelt.
Ik ben benieuwd!
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#86
Je kunt er ook een paar scharnieren op lassen dan maak je er een vouwfiets van.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
#87
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#88
In plaats van wat theoretisch nou anders zou moeten, ben ik zelf even nieuwsgieriger naar de praktische kant.

Wat nou als ik als zo'n klootzak met zo'n grote joekel van een ligfiets die schaarse ruimte in de trein aan het innemen ben, èn ook nog gewoon een conventioneel fietskaartje voor een niet-conventionele fiets heb gekocht, en ik heb met een bromsnorconducteur te maken die erg van de regels is. Ik zit al in een rijdende trein. Kan die conducteur mij er zomaar uitzetten bij het volgende station? En wat als ik als gewoon netjes betalende reiziger dit weiger (ik moet tenslotte ook gewoon thuis kunnen komen na een tocht van 200 kilometer) en vertel dat hij de politie er dan maar bij moet halen, wat zijn dan zijn of haar mogelijkheden?
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , DanceRaven
#89
Dan zou ik zorgen dat je hoe dan ook beleeft blijft. Want dan kan hij je daarvoor niet de trein laten uitstappen. Vraag me echt af of het echt zo ver gaat komen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#90
Ik heb wel eens op een station in een trein zitten wachten tot de politie een reiziger opgehaald had alvorens de deuren geopend werden voor de rest van de passagiers. Dit was het reguliere station voor die trein maar in zeldzame gevallen kunnen ze de trein ook laten stoppen op een klein stationnetje waar bijna nooit treinen stoppen en daar de politie naar toe laten komen.

Ik denk niet dat ze de politie laten komen voor het mee hebben van een onwelkome fiets maar als het op een twist gesprek uitloopt kan het treinpersoneel zich bedreigd voelen wat daar wel genoeg aanleiding voor is.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Fietsbennie
#91
(07-Jun-2024, 08:56 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik heb wel eens op een station in een trein zitten wachten tot de politie een reiziger opgehaald had alvorens de deuren geopend werden voor de rest van de passagiers. Dit was het reguliere station voor die trein maar in zeldzame gevallen kunnen ze de trein ook laten stoppen op een klein stationnetje waar bijna nooit treinen stoppen en daar de politie naar toe laten komen.

Ik denk niet dat ze de politie laten komen voor het mee hebben van een onwelkome fiets maar als het op een twist gesprek uitloopt kan het treinpersoneel zich bedreigd voelen wat daar wel genoeg aanleiding voor is.

Daarom dat ik ook adviseerde om altijd beleeft te blijven.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#92
(07-Jun-2024, 06:10 PM)melle z schreef:
Mede mogelijk gemaakt door Arend-Jan alhier, maar helaas niet in productie gekomen Sad
Geen echte optie dus.


De beste optie naar mijn idee: gewoon in alle redelijkheid dat verbod negeren en bij een eventuele controle van een mierenneukende controleur heb je de ligfiets vanwege medische redenen.

(07-Jun-2024, 09:51 PM)Hardloper schreef:
(07-Jun-2024, 08:56 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik heb wel eens op een station in een trein zitten wachten tot de politie een reiziger opgehaald had alvorens de deuren geopend werden voor de rest van de passagiers. Dit was het reguliere station voor die trein maar in zeldzame gevallen kunnen ze de trein ook laten stoppen op een klein stationnetje waar bijna nooit treinen stoppen en daar de politie naar toe laten komen.

Ik denk niet dat ze de politie laten komen voor het mee hebben van een onwelkome fiets maar als het op een twist gesprek uitloopt kan het treinpersoneel zich bedreigd voelen wat daar wel genoeg aanleiding voor is.

Daarom dat ik ook adviseerde om altijd beleeft te blijven.

Om een boete te voorkomen is dat sowieso handig.  Lijkt me echt heerlijk als BOA/agent om zo'n lastig figuur lik op stuk te geven en overal voor te bekeuren waar dat maar voor kan.  Ik snapte dat al nooit bij programma's als Blik op de weg of 'overtreders'.  Als fatsoen ontbreekt, waarom zou jij als BOA/agent dan vriendelijke blijven tegen zo'n figuur?

Een trein stilzetten zullen ze niet snel doen. Dan moet je het wel heel erg bont hebben gemaakt. Het ergste wat je kan overkomen is dat je met fiets en al uit de trein gezet kan worden en zelfs dat betwijfel ik of het zover gaat komen als het rustig is.

Oplossing: fiets op slot en vastzetten zodat ie er niet zomaar uitgehaald kan worden en ondertussen zelf een coupe verder gaan zitten.  Een controleur gaat echt niet iedereen vragen van wie die fiets is als dat niet direct duidelijk is.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT
#93
De HP Velotechnik Grasshopper is ook vouwbaar. Maar als ik de regels goed geïnterpreteerd heb is zelfs een opvouwbare ligfiets niet toegestaan.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#94
Ja, dat zou zo maar kunnen. Anderzijds zijn de regels niet duidelijk. De NS maakt het zichzelf moeilijk met deze vage afbakening, die uitnodigt tot discussies als 'waar ligt de grens tussen ligfiets en 'reguliere' fiets?' of: 'is een vouw-ligfiets nou een vouwfiets of een ligfiets?'.

Is het gevaarte op de foto bijvoorbeeld een ligfiets, een vouwfiets of een 'reguliere' fiets? Zeg het maar.

Dat hadden ze kunnen voorkomen met objectieve criteria die ergens op slaan. Zoals: "fiets mag niet groter zijn dan ...cm lang, ...cm breed en/of... cm hoog. Of wat posterijen wel eens doen: "het totaal van de afmetingen van het pakje (lengte + breedte + hoogte) mag niet meer zijn dan ....cm."  En/of: de fiets mag maximaal 25 kg wegen.

Stel je voor dat de posterijen zo zou werken als de NS! "Het versturen van een non-fictieboek kost € 4,75. Een kookboek verzenden kost € 6,95, en spannende boeken € 3,25".

Dat zou toch eindeloze discussies geven, klanten die roepen dat het nergens op slaat, enz.?


 [Afbeelding: 151093-1684510989.jpg]
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
#95
Voor degenen die toch met de ligfiets in de trein willen: op marktplaats is nu een M5 cmpct vouwfiets te koop die nu tussen de 75 en 150 euro op zou moeten brengen. Gok dat je 'm voor 75 euro wel meekrijgt, want het ding is lelijker dan de nacht. Deze voldoet aan de afmetingen die de NS hanteert en mag dus gratis mee.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...ligfietsen. Foto 11 is een M5 cmpct vouwligfiets
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#96
Klopt je link?
MP kon de pagina niet vinden.

Het kan ook zijn dat ie al verkocht is natuurlijk.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#97
(08-Jun-2024, 08:04 AM)Willeke_IGKT schreef: Klopt je link?
MP kon de pagina niet vinden.

Het kan ook zijn dat ie al verkocht is natuurlijk.

Denk dat de link niet goed was. Heb 'm gewijzigd inmiddels en nu werkt ie weer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#98
Vroeger had je in veel treinen een apart bagagecompartiment. Hier konden mensen hun fietsen, grote koffers en wat al niet gemakkelijk kwijt zonder tot last te zijn van andere passagiers. Ik vind dat die weer terug moeten komen. Dan kunnen ook velomobielen gemakkelijk mee in de trein.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Antwoord }
#99
Deze fiets is zojuist verkocht maar hij heeft heel veel fietsen meer. Moet over twee maanden het pand leeg opleveren.

Rechtstreeks contact?
http://velomenaal.nl/
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(08-Jun-2024, 10:01 AM)Atrike schreef: Vroeger had je in veel treinen een apart bagagecompartiment. Hier konden mensen hun fietsen, grote koffers en wat al niet gemakkelijk kwijt zonder tot last te zijn van andere passagiers. Ik vind dat die weer terug moeten komen. Dan kunnen ook velomobielen gemakkelijk mee in de trein.

Dit dus:

[Afbeelding: 512px-Ligfiets_en_rijwielwagen_bij_de_ST...0306055137]
Ligfiets en rijwielwagen bij de STAR (32691813811)
m66roepers from Nederland, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons
Antwoord }
Op de museumstoomtreinen kun je gewoon je fiets meenemen. Ook op de aansluitende schepen.

Het beleid van de NS is tenenkrommend.

Ik gebruikte in mijn werkzame leven ook veel de mogelijkheid om een fiets mee te nemen in de trein. Dat was tot een jaar geleden bijna onmogelijk geworden. Wat een krapte!!. En gezeur over de daluren enz. Wanneer denk je dat ik werk? In de daluren?
Groet,

Tom
Antwoord }
Mag dit nu wel of niet. Ik heb maar even een short aangemaakt voor mijn uitleg. 


https://www.youtube.com/shorts/F1LATOJ3rW4
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Helaas heeft de petitie niets uitgehaald. Ze negeren gewoon het ROVER advies en de petitie Ik zal nog een laatste ( boze ) brief naar de NS medewerkers schrijven met nog de laatste reacties uit de petitie. Niet dat het wat uit zal halen maar om stoom af te blazen.

Het is voor mij volkomen onlogisch en oneerlijk dat door het toename van andere soorten fietsen de ligfietser ineens de klos is. Een ander ding overigens is is dat de bagegerekken tegenwoordig zo klein zijn dat er geen koffer meer in past. Voor mensen die reizen met de trein is dit een behoorlijk probleem. Je ziet rond Schiphol dat alle reizigers met hun koffer bij de portieren gaan staan, omdat dat de enige plek is waar ze met hun koffer kunnen plaatsnemen. Dit is iets ander maar het laat zien dat de NS blijbaar niet aan ( echte ) reizigers denkt. Voor mijn nieuwe baan buiten de stad gebruikte ik de trein. Hoewel het langzamer en onbetrouwbaarder dan met de auto, het soms onprettig druk is en ik soms moet staan, en ook ben ik vaker ziek en verkouden sinds ik vaker in de trein zit. Dit had ik er wel voor over omdat ik veel voor het milieu over heb. Maar dit is wel de druppel. Als ik wel van alles accepteer en het bedrijf dan zielig gaat doen over een ligfiets die in de weg zou staan is het voor mij nu wel klaar. Dus voortaan maar met de ligfiets of bij te slecht weer met de auto naar mijn werk. Ik zal de NS niet meer lastigvallen met mijn fiets of mijn lichaam, iedere reiziger veroorzaakt namelijk ook overlast, want neemt plek in en staat vaak in de weg.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon , Fietsbennie , Roepers
Zou Henk, onze ligfietsinfiltrant bij fe NS een goed woordje kunnen doen?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM
Korte cranks
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM
Voorvork Raptobike
De vorm van een fram...GHOOGEN — 10:35 AM
Voorvork Raptobike
Een standaardfiets...Wim -de roetsende — 08:35 AM