Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zonnepaneel
#1
Voor fietsreizen lijkt het mij heel handig om een (flexibel) zonnepaneel op mijn velomobiel te monteren om tijdens het rijden een powerbank, telefoon of een batterij van de velomobiel op te laden. Wie heeft hier ervaring mee? Welk zonnepaneel heb je, welke omvormer (als dat nodig is), hoe heb je hem op de velomobiel geplakt, hoe heb je de kabeldoorvoer gedaan, enz. Alle info welkom. Uiteraard heb ik zitten zoeken, maar ik kom er niet goed uit. Ervaringen zijn dus welkom.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - Flevotrike - carbon Strada 073 - besteld: Quatrevelo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ik heb zelf al een tijd een Yolk Solar Paper zonnepaneel bestaande uit twee delen van 5Wp totaal voor meerdaagse reizen. Het vermogen is laag maar het gewicht ook (163gr incl snoer) en het is een handzaam ding. Zit met klitteband bovenop mijn fiets. Je steekt er een USB-A snoer in, gaat door het mangat naar je telefoon of powerbank. Is niet waterbestendig, maar als het regent haal ik het er gewoon af.
Ondanks het lage vermogen kan je op een zonnige dag toch een aardige opbrengst hebben, omdat ie de hele dag energie kan opwekken en niet alleen als je fietst bij bv een dynamo. Ook op een rustdag en in de zomer al 'sochtends vroeg zodra de zon op komt heb je opbrengst. Er zit een stroommeter op die je kan helpen het ding goed te richten voor optimale opbrengst.

Het is overigens zaak een geschikte powerbank te vinden. Ik had een ISY 7Ah powerbank die het hier goed op deed, maar die is versleten, en een nieuwe goedkope 10Ah powerbank laadt slecht omdat ie blijkbaar een minimaal vermogen nodig heeft om goed te laden. Ik heb me er nog niet goed in verdiept maar ik denk dat er wel powerbanks te vinden moeten zijn die hier wel goed mee omgaan, maar hier moet je dus wel op letten.

Het doel is om mijn telefoon, garmin gps en gopro videocamera te kunnen laden. Ik navigeer op de garmin omdat dat veel minder stroom verbruikt dan op een telefoon. Dan werkt bijladen met een zonnepaneel goed bij zonnige tot licht-bewolkte dagen. Bij slecht weer werkt het zonnepaneel amper, maar daar kan ik mee leven. Ik zal dan ook sneller ergens overnachten waar toch al stroom is.

[Afbeelding: 20170426_200255.jpg]
[Afbeelding: 403-IMG_20200801_133407811_kl.jpg]
[Afbeelding: IMG_20230904_082629_kl.jpg]
Antwoord }
#3
Bastiaan, welkom op dit forum.

Veel lees- en schrijfplezier hier.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#4
(08-May-2024, 08:59 PM)Wim -de roetsende schreef: Bastiaan, welkom op dit forum.

Veel lees- en schrijfplezier hier.

Inderdaad welkom, direct ook een informatieve post! Je leest al wel een tijdje mee als ik je aanmelddatum zie.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Mooie foto's Bastiaan, heb je ergens een site waar er meer op staan?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Uit de media ligfiets nieuws
In aflevering 4 va...quattrovelootje — 09:37 PM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag kwam ik Br...Hoekie — 09:36 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Informatieve, goed...datakneder — 09:15 PM
nieuwe questpiloot
bedankt voor alle le...charhof — 08:42 PM
nieuwe questpiloot
Welkom Charles! Alv...365cycle — 08:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De lupine accu aange...365cycle — 08:01 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Als voorbeeldje ev...365cycle — 07:55 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Veel mbb fietsen heb...Merijn — 07:44 PM
Uit de media ligfiets nieuws
In aflevering 4 van ...De tovenaar — 06:34 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Mooie aflevering. ...Tom Fekkes — 06:19 PM
Alve's minivizier
Hoekie — 06:01 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag weer een paa...Gideonaut — 03:35 PM
wat ze zeggen
Gisteren met de CHR....Wim -de roetsende — 03:26 PM
nieuwe questpiloot
Mooie kleurcombi. ...Wim -de roetsende — 03:06 PM
nieuwe questpiloot
Welkom op het forum ...Hardloper — 03:04 PM
Kampeer spullen
De sportieve velonau...ZoefZoef — 02:32 PM
nieuwe questpiloot
Mooie kleurcombi. H...ZoefZoef — 02:24 PM