Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nu kan ik dus nieuwe bidons bestellen...
#1
M'n ouders tippen me net op het volgende artikel:

AvroTros - Waarom het niet slim is je drinkfles in de vaatwasser te stoppen

Blijkbaar gaat het na een paar keer vaatwassen dus al mis. Weer wat geleerd, en tof vind ik het niet..
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT
#2
Tekst is onduidelijk: komt die hormoonverstorende stop DiBP nou uit de drinkflessen, uit de vaatwasser/vaatwasmiddel, of uit een wisselwerking tussen fles en vaatwasser?

Citaat:Als nulmeting zijn 39 andere flessen niet met de vaatwasser gewassen. In de flessen die niet met de vaatwasser gewassen zijn is geen DiBP gevonden.
- Ja, ok, maar waar komt dat DiBP nou vandaan?

En wat is de les dus? 
-Geen plastic drinkflessen meer kopen?
-Wel plastic drinkflessen kopen, maar ze niet in de afwasmachine doen?
-Niets meer in de afwasmachine doen?
-Andere afwasblokjes kopen?

Raadselachtig allemaal!
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Ik zou ook niet goed weten waarom je ze wel in de vaatwasser zou moeten stoppen. Het is niet dat je er lasagnesaus in aanmaakt, toch?
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#4
De slechte stoffen komen uit het plastic, lees ik erin. Je plastic waterflessen gewoon wassen is niet schadelijk maar ook metalen flessen wel in de afwasmachine is niet schadelijk. (Volgens dat artikel dan.)
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Hoekie
#5
Ftalaten zijn weekmakers (https://nl.wikipedia.org/wiki/Weekmaker) die aan kunststoffen toegevoegd worden.
Zie bijvoorbeeld ook het hoofdstuk over mogelijke gezondheidsrisico's van weekmakers, met name van ftalaten in bovengenoemd artikel.

Gebruik van de vaatwasser is klaarblijkelijk een effectieve methode om de weekmakers los te maken uit de kunststoffen waar bidons van gemaakt zijn.

De reden waarom mensen hun bidons in de vaatwasser stoppen is waarschijnlijk dat ze niet puur water, maar water met zoetigheid in hun bidons doen.

Persoonlijk heb ik mijn snelle suikers voor onderweg liever in de vorm van fruit, of soms snoep.
Antwoord }
#6
Je kunt het doortrekken hè . Plastic bakjes waarin je de eerder genoemde saus stopt. In hoeverre is dit gezond? Zelf probeer ik het plastic kook spullen zoveel mogelijk met de hand te doen. Dat plastic droogt niet goed in de machine en dat nat spul vind ik vreselijk uit de vaatwasser. Ook zwaar aangekoekte spullen doe ik lekker met de borstel. Maar ook thermosflessen, speciale koks / brood messen , mijn manuele koffie gerief en andere bijzondere spullen doe ik graag met de hand.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Ik gebruik geen bidons. Als ik al wat te drinken meeneem gaat het gewoon in een pet-flesje. Die was ik gewoon met de kraan. druppeltje sop, wat water, flink schudden en daarna met flink wat water naspoelen. Viezigheid die evt achterblijft en of ie dus schoon is zie je, itt tot een bidon.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#8
(27-May-2024, 11:26 PM)ZoefZoef schreef: Ik gebruik geen bidons. Als ik al wat te drinken meeneem gaat het gewoon in een pet-flesje.  Die was ik gewoon met de kraan. druppeltje sop, wat water, flink schudden en daarna met flink wat water naspoelen. Viezigheid die evt achterblijft en of ie dus schoon is zie je, itt tot een bidon.
De risico's van PET waterflessen hergebruiken | Mens en Gezondheid: Diversen (infonu.nl) schreef:Conclusie

Hergebruik van plastic PET-flessen kan schadelijk zijn door degradatie waardoor schadelijke stoffen kunnen vrijkomen. Dit gebeurt met name onder invloed van hitte. Degradatie kan al ontstaan door een fles te heet af te wassen of door een fles in een warme auto te laten liggen. Bij het niet afwassen en koel bewaren van de flessen zal degradatie minder snel ontstaan, maar is er een grote kans op bacteriegroei in de fles. Deze bacteriën zullen niet heel schadelijk zijn voor de gezondheid omdat ze voornamelijk bestaan uit je eigen bacteriën. Hieruit kan men concluderen dat het niet reinigen minder schadelijk is dan het wel (heet) reinigen van PET-flessen. Echter is het niet heel fris om een PET-fles ongereinigd te laten. Daarom is het beter om plastic PET-flessen niet te hergebruiken.
Ik weet nu niet of ik dat iedereen wil aanraden.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#9
Ik ben dus zelf op zoek naar een goede rvs bidon, en door dit topic weet ik ook wat zekerder dat dat een goed idee is.
Heeft iemand ervaringen met een goede rvs bidon?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#10
Schoonmaken en daarna schudden met water met een druppeltje chloor (bleek). Werkt erg goed bacteriedodend. Enige nadeel is dat de chloorgeur kan blijven hangen.
Waterstofperoxide werkt ook, maar is wat moeilijker te verkrijgen.

Overigens is het hele verhaal over weekmakers in plastic (en dat het eruit sijpelt) oud nieuws, dat wisten ze in de jaren '80 al. Niet alleen onder invloed van warmte, maar ook onder invloed van zure vloeistoffen, en vette vloeistoffen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#11
(28-May-2024, 10:18 AM)LigZeeuw schreef: Ik ben dus zelf op zoek naar een goede rvs bidon, en door dit topic weet ik ook wat zekerder dat dat een goed idee is.
Heeft iemand ervaringen met een goede rvs bidon?

Op wandelingen en in de Velo neem ik deze mee:
KAROO 0.75 - black ONE SIZE - Thermoskan 0,75 liter – JACK WOLFSKIN (jack-wolfskin.nl)
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Dat verhaal van de weekmakers doet me terug denken aan het einde van de knoop rage Scoubidou, die plastic touwtjes.

Het kwam in het nieuws als extreem gevaarlijk, niet je kinderen mee laten spelen. Een paar maanden later kwam in het nieuws dat het wel meevalt, de touwtjes zijn nog steeds te koop en nog steeds volgens hetzelfde recept gemaakt.

Niet ieder nieuws bericht is even genuanceerd en verhalen over hoe slecht iets is zijn vaak erg over de top.

Harde flessen, zoals metaal, zijn lastiger om uit te drinken met een sport dop.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel
#13
Ik heb een dopper met sport dop en deze doet iets wat lekken. Dus een (thermos) Dopper met sport dop kan ik aanraden. Die sport dop heb ik ook maar voor zo’n 2,5 euro gekocht als student in de studenten kantine toen der tijd.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Gewoon ouderwets borstelen... Dan moet je wel een bidon kopen met een groot genoege opening. Hetzelfde geld voor een drinkzak, die van het merk Camelbak zijn prima schoon te borstelen.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(27-May-2024, 11:26 PM)ZoefZoef schreef: Als ik al wat te drinken meeneem gaat het gewoon in een pet-flesje.

Soms doe ik dat ook. Vooral op korte ritten met verwachte onderbrekingen.
Op lange ritten drink ik via de slang uit mijn waterzak.

Over pet-flessen kwam laatst ook een verontrustend bericht voorbij: er zitten microplastics in de inhoud.

https://nos.nl/artikel/2504270-bij-drink...tic-binnen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Vandaag een metalen brood trommel gekocht. Maar ook een thermos soep / yoghurt beker ofzo gekocht. Weet eigenlijk niet of die ook van metaal is van binnen. Had eerst een plastic brood trommel. Maar voor een metalen toch wat smaakvoller overkomen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Ik heb een Clean Canteen bidon, in de gewone blanke RVS versie. Doet het al een hele tijd goed. Het dopje is echt dicht, als je het nadrukkelijk dicht doet, maar dan gaat ie ook moeilijk open. Lees; ik wil mijn kroontand niet per ongeluk uit trekken. Er is ook nog een helemaal open en bijna dicht standje. Die twee gebruik ik het meest. In standje bijna dicht op zijn kop druppelt ie wel langzaam leeg. Komt in de Velomobiel wel eens voor. Helemaal open komt er een bruikbare hoeveelheid water uit, er zit ook een ontluchtingssysteempje in de dop. Maakt wel wat geluid. Helemaal dicht doe ik met de hand, van helemaal dicht naar bijna dicht dus ook. Tussen bijna dicht en open gaat ook met de tanden.

Past in normale bidonhouders. Volgens mij heb ik de 530ml versie. Al enige jaren zonder slijtage. Ik was ze met de hand. Want mijn vrouw heeft er nog 1 bij de kringloop gescoord. Nieuwe dop bij gekocht.

Heb ook ooit van die Sigg versies gehad, alu met een glaslaagje aan de binnenkant. En dan valt ie uit zijn houder en heb je er een deukje in. En een fancy laklaagje wat ook niet eeuwig mee gaat.

Met twee volle bidons kom ik een heel eind. En als ik erg ver ga, dan stop ik toch wel ergens bij een winkel of bakker of tankstation. Koop ik daar wat. Of bijvullen bij een drinkwaterpunt, of op een begraafplaats, daar is ook heel vaak drinkwater.

Waterzakken heb ik ook geprobeerd, maar daar deed ik dan alleen in de zomer wat mee, echt lange ritten. Na een half jaar niks doen, kwam er toch een wat raar smaakje, en werd ik er soms wat misselijk van. Ik heb het wel gehad met die slangetjes. Denk dat je toch iedere paar jaar weer een nieuwe moet kopen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#18
Ik gebruik een water zak van de decathlon, die heb ik sowieso voor in de kano want daar heb je je handen nodig. Met alleen water gaat het best een tijd goed, geen zoetigheid. Bij de Flevo zit ie in de tailbag, slangetje door een gat naar buiten.
Brood doe ik in een stoffen vouw ding van de “Waar”, die zijn echt ideaal.
Bidons vind ik meestal vies smaken, die clean canteen dingen zijn inderdaad wel fijn. Nadeel is dat je er niet in kan knijpen.
Over hergebruik van pet flessen heb ik ook ook negatieve verhalen gelezen.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#19
Mijn camelbak is bijna vijftien jaar oud, werkt nog prima en heeft totaal geen bijsmaak. Hij is wel absoluut met enkel puur water gebruikt en na gebruik altijd met veel aandacht gedroogd. De Decathlon-waterzak van mijn vriendin is een jaar of vijf oud en werkt ook nog prima. De camelbak is wel een aantal keer zijn mondstuk kwijtgeraakt (tussen de spaken) en aan de Decathlonzak moesten we in het begin ook een keer iets aan het mondstuk repareren.

Sigg (en vergelijkbaar aluminium) heeft zijn plaats maar is verrassend kwetsbaar en relatief kostbaar. (€19 + € 7 dop) Ze passen over het algemeen niet in normale bidonbeugels en de standaard schroefdoppen zijn onbruikbaar op de fiets.
Gewone Tacx-bidons kosten geen drol (€ 1,60 bij Action), passen perfect en werken goed. Ik gebruik ze veel met een beetje sportpoeder. Ik heb er die al minstens tien jaar meegaan en waar je dat wel aan af kan zien. Maar ook die hebben geen bijsmaak. Ook hier een kwestie van goed spoelen en goed drogen na gebruik.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#20
Waarom zou je ze weggooien?

Wassen met koud/lauw water en klaar.
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Willeke_IGKT
#21
(29-May-2024, 01:49 PM)Arend-Jan schreef: Waarom zou je ze weggooien?

Wassen met koud/lauw water en klaar.
Als ik het goed begrepen heb blijven er weekmakers uit vrij komen nadat ze een aantal keer gewassen zijn.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
Oh, ik gebruik trouwens weleens een bidon. Die dingen kunnen ook prima functioneren als opbergplek om een plaksetje, wat gereedschapjes, een binnenbandje en een stukje poetsdoek in te doen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#23
(29-May-2024, 10:08 PM)ZoefZoef schreef: Oh, ik gebruik trouwens weleens een bidon. Die dingen kunnen ook prima functioneren als opbergplek om een plaksetje, wat gereedschapjes, een binnenbandje en een stukje poetsdoek in te doen.

Dat is eigenlijk best slim!
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#24
(29-May-2024, 09:49 PM)365cycle schreef: Als ik het goed begrepen heb blijven er weekmakers uit vrij komen nadat ze een aantal keer gewassen zijn.

Heb je dat dan in een ander artikel gevonden nog?
In die van je link lees ik alleen het advies je plastic flessen niet meer in de vaatwasser te wassen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
(30-May-2024, 08:17 PM)Arend-Jan schreef: Heb je dat dan in een ander artikel gevonden nog?
In die van je link lees ik alleen het advies je plastic flessen niet meer in de vaatwasser te wassen.
Elders gelezen idd, maar kan nu zo gauw de link niet vinden.
Hier schrijven ze idd dat je kan stoppen met wassen in de vaatwasser. Maar in een ander artikel over waterflesjes op dezelfde site:

Citaat:Om die ophoping van bacteriën, of een biofilm, in je flesje te voorkomen, moet je jouw waterfles dus regelmatig schoonmaken, ook als je wel gezond bent. Bowles adviseert om het flesje na elk gebruik de fles om te spoelen en het mondstuk schoon te maken. “En dan iedere dag of om de paar dagen toch even wassen met heet water en een sopje, of in de vaatwasser", vertelt ze. 

Op zich logisch dat ze niet alle artikelen direct bijwerken, maar mijn vertrouwen in plastic flesjes daalt door dit soort artikelen wel.

Reden daarvoor is ook met name dat men wel schrijft dat de vaatwasser slecht is, maar niet beschrijft of het door bepaalde stoffen in het vaatwasmiddel komt, of door de hoge temperatuur (70 graden) waarmee de flessen gewassen worden. 

Daarnaast waren plastic flesjes vroeger "volledig veilig", maar worden we door de jaren heen steeds vaker geconfronteerd met zaken die er toch niet goed aan zijn; eerst moesten flesjes BPA-vrij zijn, nu komen er ftalaten (DiBP) vrij bij wassen in de vaatwasser.. what's next? Het voelt als het zoveelste waar gewoon onvoldoende onderzoek naar gedaan is.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
(29-May-2024, 09:49 PM)365cycle schreef: Als ik het goed begrepen heb blijven er weekmakers uit vrij komen nadat ze een aantal keer gewassen zijn.

Wat ik nog mis zijn twee dingen:
-hoeveel is dit in verhouding tot alles wat we al binnenkrijgen? We eten toch van alles dat in plastic verpakt zat. Hoeveel 'extra' belasting levert een fietsbidon dan op?
-hoe schadelijk is dit allemaal? Natuurlijk, weekmakers zijn ongezond. Maar waarover hebben we het, hoe (potentieel) gevaarlijk is het? Is dit echt iets substantieels?

Ik heb hier geen enkele mening over, want wat weet ik nou van weekmakers en plastic? Niks! Ik ben gewoon nieuwsgierig!
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Als iemand muziek ...Veloquest — 02:18 AM
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
Je zou ook neodymi...Gideonaut — 01:50 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb melle al ee...365cycle — 01:02 AM
verschil Snoek en Snoek L
Velomobile world was...365cycle — 12:49 AM
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
Niet de mooiste ma...Frutsel — 12:45 AM
Zes keer zoveel verkeersslachtoffers do...
Maar dat afleiding...Frutsel — 12:42 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..omdat mn vader het...ZoefZoef — 12:25 AM
De 1000km club
Met 142.5dkm ben je ...ZoefZoef — 12:22 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag lekker met 3...Raymond — 10:40 PM
De 1000km club
Ik heb vroeger met...Wim -de roetsende — 10:23 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Maandag zakte ik doo...qv-tester — 10:10 PM
De 1000km club
Ik heb vroeger met d...qv-tester — 10:05 PM
De 1000km club
Dat is werkelijk...Wim -de roetsende — 10:02 PM
plokke plokke plok. vering geluiden
Dat kan vanalles zij...qv-tester — 09:56 PM
Zes keer zoveel verkeersslachtoffers do...
Ik was nieuwsgierig,...melle z — 09:53 PM
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
Met velcro wel o...Wim -de roetsende — 09:50 PM
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
Niet de mooiste maar...Gideonaut — 09:47 PM