Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn nieuwe Performer Highracer
#1
Het is zover... Na lang twijfelen, sparen en rondkijken, is er een echt nieuwe fiets onderweg. Afgezien van een nieuwe MTB die ik op mijn 16e van mijn spaargeld had gekocht, de enige fiets die ik ooit nieuw heb gekocht. Waarom? Alle losse stukjes zijn in diverse topics wel te vinden, maar dan hier dan even een samenvatting:

Ik ben 2,5 jaar geleden op een Hurricane begonnen om het ligfietsen uit te proberen. Die bleek eigenlijk iets te klein en ik wilde sneller. Daarom een Baron gekocht, die goed beviel. Flink sneller, maar toch trok die nog wat snellere fiets die financieel net binnen bereik lag, een M-racer. Dat was de fiets waar ik altijd met een grote grijns op stapte. Regen of zon, windkracht 4 tegen, 20 km omfietsen om wat op te halen, allemaal geen probleem, want ik zoefde over de weg met mijn M-racer. Hiermee helaas ook de eerste serieuze technische problemen gehad waardoor ik stilviel onderweg naar het werk (bottom bracket bleek niet bij de trapas te horen waardoor deze net niet goed aangedraaid was en losliep, waardoor het schroefdraad kapot ging). Kan gebeuren met een 2e hands, je weet nou eenmaal niet wat er voorheen mee is gebeurd. Helaas door een vreemde samenloop van omstandigheden heb ik daarvan het frame na 3 maanden afgeschreven omdat deze was verbogen. Helaas was de spaarpot aardig leeg na die aankoop, dus heb ik een goedkope Baron gekocht. Die bleek technisch slechter dan ik had verwacht, en ook tijdens mijn woon-werk opnieuw stil komen te staan (afgebroken bout waarmee het stuur vast zit). Ik rij er nu nog steeds mee, maar ik merk dat er steeds in mijn achterhoofd een stemmetje is die zegt: wat als er weer wat gebeurd?

Ik verwacht dit jaar uit te komen op ongeveer 6.500 km per jaar. Betrouwbaarheid vind ik, naast fietsplezier, erg belangrijk. Ja ik heb een auto als backup, maar als ik een week met de auto moet omdat de fiets gerepareerd moet worden baal ik. En het kost me onnodig geld. Halverwege mijn woon-werk route stilvallen is helemaal een drama want dan kan je ergens aanbellen, hopen dat de fiets daar mag blijven staan en kan je zelf verder lopen. Dus, wilde ik heel graag een echt nieuwe. Betrouwbaar, nieuwe techniek, en uitgerust zoals ik het wil. Maar wat wilde ik dan?

- 2x 700c wielen. Hierdoor veel keus uit snelle wielen en banden.
- Schijfremmen. Ik fiets regelmatig met hoge snelheid door de regen en dat remt echt een stuk beter dan blokjesremmen.
- Hoogwaardige onderdelen. Niet vanwege de grammen (kan ik beter een kg afvallen, en dan blijft er nog meer dan genoeg reserve over), maar vanwege de duurzaamheid. Hoewel sommigen beweren dat echt dure onderdelen soms juist sneller slijten ivm laag gewicht en exotische onderdelen lijkt het me dat lagerwerk en bouwkwaliteit wel beter is.
- Een tailbox met slot. Ik sleep naar mijn werk 5 kg aan gereedschap, kleren, handdoek en eten mee. Dat gaat nu in een grote toptas maar die is niet af te sluiten als ik even langs de supermarkt moet (wel mee te nemen, maar niet handig) en zorgt ervoor dat ik een bagagedrager moet hebben. Een goede tailbag ziet er strak uit en scheelt een beetje in stroomlijn.
- Stevige onderdelen. Ik ben een grote jongen, heb 5 kg bagage in de toptas en soms bananentassen aan de zitting als ik wat moet ophalen onderweg naar huis. Het frame, de wielen en de zitting moeten er wel op gebouwd zijn.
- Bovenstuur.

Mijn budget, max 3000 euro. En dat is een probleem want wat koop je daarvoor? De markt voor nieuwe snelle tweewielers is erg beperkt.
- Cruzbike V20, naar verluid de snelste ligfiets voor op straat. Alleen de frameset is al 4300 euro, en dan komen er nog import en BTW bij vanuit Amerika.
- M5 CHR, 4200 euro met Ultegra onderdelen, en vast nog wat extra als ik er schijfremmen op wil.
- Slyway Endorphin. Ik kan nu geen prijs vinden, maar wat ik ooit heb gevonden lag ver boven mijn budget.
- Raptobike lowracer met 2x28" wielen. Voor 2250 staat er 1 te koop bij Elan. Ik zou de mechanische schijfremmen vervangen door hydraulische, maar dan nog ruim binnen budget. Wel een gedateerd frame, en ik vraag me af hoe het stuurgedrag wordt met zo'n aanpassing in wielgrootte. Maar wat me echt tegenhield is de voorwielaandrijving. En dan specifiek de bijzondere voorvork die daarbij hoort, en dat ik las dat ELan die niet los wil verkopen. Stel dat ik de fiets ooit in de zijkant van een auto parkeer en ik heb een nieuwe voorvork nodig? Een achterwielaandrijver heeft toch wat meer standaard onderdelen.

Maar wat dan wel? Ik kwam erachter dat er zeker in Amerika een behoorlijke aanhang is van Performer ligfietsen. In europa zie je ze zelden, maar daar komen ze vaker voorbij. De prijs-kwaliteit verhouding schijnt erg goed te zijn. Maarja, ze zijn hier niet. De dichtstbijzijnde dealer zit in Belgie en ik denk dat een proefrit van een uur je wel een goede indruk geeft, maar de fiets echt leren kennen duurt langer. Bovendien, als ik een proefrit maak bij een dealer voel ik me verplicht de fiets daar te kopen. Terwijl je bij Performer de fiets rechtstreeks in Taiwan kan kopen, zonder de opslag van een dealer. En dat helpt het budget. Ik heb veel reviews gelezen en eigenaren gesproken en daar kreeg ik wel een goed gevoel bij. Voor een indruk van de fabriek kan je dit filmpje kijken: https://www.youtube.com/watch?v=v0TzFp2QXqo

Dus, een mailtje naar Taiwan over de Performer Highracer, wat kost een complete fiets en wat kost een frameset? Dat viel mij echt 100% mee. Standaard wordt een fiets daar compleet afgeleverd met Microshift onderdelen. Hoewel die volgens reviews helemaal niet slecht zijn, zijn de vervangingsonderdelen hier slecht te krijgen, en zeker niet goedkoop. Dus, een frameset moest het worden. Communicatie met Performer is lastig, maar behulpzaam. Lastig vanwege de tijdzone (iedere dag 1 mail, en dan de volgende dag het antwoord afwachten), maar zeker ook vanwege de taalbarriere. Behulpzaam omdat ze eindeloos mailtjes beantwoorden, vriendelijk blijven en verduidelijking geven bij onduidelijkheden. Een paar voorbeelden:
Ik vroeg wat het verschil was tussen de normale versie en de S versie. De S bleek de kleine te zijn. Dan heb ik de gewone nodig zeg ik. Op foto's zag ik alleen 5mm QR assen, dus tegen beter weten in gevraagd naar 12mm steekassen. Oh nee, dat kon ook hoor, dus ik was blij want die 5mm velgen worden steeds beperkter. Een collega had voor een vriendenprijs een wielset in 12mm liggen, dus die alvast gekocht tijdens de mailwisseling. Meer vragen gesteld zoals wat voor lagers er in het balhoofd zitten (cone/cup of industrial sealed bearings). Ik krijg als antwoord dat ze cone bearings gebruiken. Ik vraag of ze die kunnen veranderen naar industrielagers, krijg ik een mailtje terug met een pdf van de set die ze gebruiken, blijken er industrielagers in te zitten, dus was precies wat ik wilde, maar niet direct duidelijk. Ik vroeg of er bevestigingen op zaten voor een bidonhouder, geen antwoord op gekregen, wel dat ik er een gratis bidonhouder en bidon bij zou krijgen. Niet verder naar gevraagd, er zijn andere oplossingen voor te vinden als er geen bevestigingen op zitten. Uiteindelijk een order geplaatst voor een gewoon formaat frame, met 12mm assen. Antwoord: Gewone frames zijn nu niet op voorraad, en 12mm is er alleen in het kleine frame. Toen werd ik best sjagreinig, want al wielen gekocht en ik wil geen klein frame want ik ben 1,95m. Uiteindelijk heb ik na lang zoeken originele ST Swiss setjes gevonden waarmee de wielen van 12mm naar 5mm QR om te bouwen zijn. Ik was in de tussentijd ook minder enthousiast geworden over die 12mm assen want ik had in de tussentijd van 3 mensen gehoord dat ze los gelopen waren tijdens het fietsen. Met 5mm QR assen hoorde ik dat nooit. Maarja, ik wil nog steeds geen klein frame. Toen bleken ze voor mijn beenlengte ook "giant" highracer frames te hebben. Zelfde frame, maar iets groter, dus die maar besteld, met een extra derailleurhanger in de juiste kleur, stel dat ik een keer onderuit ga en die niet meer recht te krijgen is. Mijn advies: nummer je vragen in de mail, zodat ze netje per vraag een antwoord kunnen vermelden.

Om binnen budget uit te komen kon ik 2 dingen doen: Shimano 105 onderdelen bij goedkope (Duitse) internetwinkels kopen, of Marktplaats/Kleinanzeigen/Marketplace afstruinen naar mensen die een fiets hebben gekocht maar daar direct Dura-ace onderdelen op wilden, dus de Ultegra onderdelen goedkoop verkopen, maar als nieuw zijn. Dat laatste werd het. Tijdens het mailen werd me al wel duidelijk dat ik de fiets wilde hebben dus onderdelen gezocht en gekocht. De volgende onderdelen komen erop:

DT Swiss P1800 spline 32mm velgen met Continental GP5000 banden. De wielen kunnen tot 130 kg dragen (veel wielsets maar tot 110 of 120)
Schakelverstellers SL-RS700 (enige keus in drukschakelaars met Ultegra onderdelen). Gripshift vind ik minder fijn, en zijn bovendien glad bij regen en worden plakkerig bij slijtage.
Voor- en achterderailleur Ultegra R8000
Cassette Ultegra R8000 12-25
Crankset Ultegra R8000 52-36 172,5mm
Bottom bracket Ultegra SM-BBR60
Ketting KMC X11R
Remschijven SM-RT70, 180mm voor, 160mm achter
Jagwire pro shift schakelkabels

Van mijn oude Baron komen de Ventisit, achteruitkijkspiegel, pedalen en remmen (BL4100 remgrepen met MT420 4 zuiger remklauwen). De zitting wil ik niet meenemen want die heeft al diverse gaten van verschillende bevestigingspunten, waardoor die niet sterker wordt.

Tot slot de zitting en tailbox. Die komen van Thor. De zitting heeft dezelfde afmetingen als de Optima zitting waar ik lekker op zit. Standaard goed tot ik geloof 95kg, hij kan ze versterken voor gebruik tot 130 kg, dat laatste dus laten doen. Ik heb lang getwijfeld of de Thor Dolphin tailbox zou passen, maar ik heb een plaatje gevonden waarbij dat wel zo bleek te zijn. Na contact met Thor bleek dat inderdaad zo te zijn. Ook hier gaat de communicatie soms wat moeizaam door de taal (ze zitten in Polen). Hij kan de tailbox maken, maar moet de wielbasis weten voor hij begint, die meet ik dus op als de fiets hier binnen komt. Een slot is optioneel.

Ik had het frame al verwacht, maar de eerste werd in de door mij gewenste kleur gespoten en bij het bevestigen van geleiderollen bleek dat de lasser 1 bevestigingsbout was vergeten. Dus, er moest een nieuw frame gespoten worden, die inmiddels is verzonden. Als het goed is komt die dinsdag hier. Ik ben benieuwd en zal ongetwijfeld foto's plaatsen als die binnen is, en van het opbouwen.
Antwoord }
#2
Veel plezier met het afbouwen van de nieuwe fiets.
Wel een heel verhaal met twee leveranciers in verschillende buitenlanden en nog meer contacten voor de rest van de onderdelen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#3
Citaat:M5 CHR, 4200 euro met Ultegra onderdelen, en vast nog wat extra als ik er schijfremmen op wil.

Standaard kost deze nu €4475,-

Toen die van mij klaar was stond er €5200,- op de teller.

Bram is echter een soort Sinterklaas en achter een flink aantal onderdelen en aanpassingen had hij het woord "BONUS" geschreven. Blijkbaar hoefde ik die niet te betalen.

Uiteindelijk heb ik er €4950,- voor betaald.
Bijna de helft werd gefinancieerd door de verkoop van de Fujin en de CruzBike.
De rest door mijn vakantiegeld en nog iets van de 13e maand dat ik had had liggen.


Een hoop geld, maar ik ben er heel blij mee. Ik heb liever deze CHR dan een vakantie.

Ik hoop er een keer mee naast jou en je nieuwe Performer te fietsen. 
In ons geval is de Performer dan een stuk sneller  Wink Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#4
(09-Jun-2024, 09:51 AM)Wim -de roetsende schreef: Een hoop geld, maar ik ben er heel blij mee. Ik heb liever deze CHR dan een vakantie.
En de rest van het gezin? Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#5
(09-Jun-2024, 12:15 PM)365cycle schreef:
(09-Jun-2024, 09:51 AM)Wim -de roetsende schreef: Een hoop geld, maar ik ben er heel blij mee. Ik heb liever deze CHR dan een vakantie.
En de rest van het gezin? Big Grin

De 3 meiden zijn 24, 25,5 en 27 jaar en die gaan dus gewoon lekker zelf op vakantie.

Mijn vrouw en ik zijn vroeger altijd 'braaf' op vakantie gegaan. Toen we 25 waren kochten we een oude boerderij en moest er in de vakanties vooral geklust worden. Geld om op vakantie te kunnen gaan was er toen niet. Toen kwamen na 5 jaar en binnen 3 jaar de dochters en gingen we weer 'braaf' zoals iedereen op vakantie. Toen de meiden ouder werden en zelf op vakantie gingen, stopten wij er onmiddellijk mee. 
Het is gewoon simpel: wij houden er niet van.

Er is voldoende literatuur te vinden waarom het voor mensen onnatuurlijk is om op vakantie te gaan. Zo raar zijn wij dus niet. 

Ik heb ieder jaar 5 weken fietsvakantie in de zomer en ik slaap meestal heerlijk in mijn eigen bedje, soms blijf ik een nachtje in mijn tentje ergens slapen. 

De rest van het gezin en ik genieten ongelooflijk van deze vakanties.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Bacchus , Frutsel
#6
@wim -de roetsende volgens mij is voor jou de vrijheid om op een van je liggers te stappen de beste vakantie belevenis die je maar kan wensen. Om daarna weer te kunnen slapen in hotel: “Oost west thuis best”.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#7
Succes met het afmonteren van je fiets. Het zou mooi zijn als alles past en werkt. Dan heb je denk ik wel een heerlijke snelle fiets. Na jaren op lowracers ben ik ook wel overtuigd van het 2 grote wielen concept. Het scheelt wel een heel stuk op slechter wegdek bijvoorbeeld, en er zijn veel betere wielen te krijgen in de grotere maten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Een 28" Raptobike rijdt heerlijk, maar je bent wel ernstig beperkt in de keuze van banden wat breedte aangaat. Ik had er 25-622 en 23-622 onder zitten. Breder paste niet tussen het frame.
Antwoord }
Bedankt door: arnoldl , Willeke_IGKT
#9
(09-Jun-2024, 09:51 AM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:M5 CHR, 4200 euro met Ultegra onderdelen, en vast nog wat extra als ik er schijfremmen op wil.

Standaard kost deze nu €4475,-

Toen die van mij klaar was stond er €5200,- op de teller.

Bram is echter een soort Sinterklaas en achter een flink aantal onderdelen en aanpassingen had hij het woord "BONUS" geschreven. Blijkbaar hoefde ik die niet te betalen.

Uiteindelijk heb ik er €4950,- voor betaald.
Bijna de helft werd gefinancieerd door de verkoop van de Fujin en de CruzBike.
De rest door mijn vakantiegeld en nog iets van de 13e maand dat ik had had liggen.


Een hoop geld, maar ik ben er heel blij mee. Ik heb liever deze CHR dan een vakantie.

Ik hoop er een keer mee naast jou en je nieuwe Performer te fietsen. 
In ons geval is de Performer dan een stuk sneller  Wink Big Grin

Voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat de CHR zijn geld niet waard is. Die fiets valt alleen ver buiten mijn budget. De Performer Highracer is voor mij (hoop ik) het best haalbare voor wat ik uit kan geven.

Dat samen fietsen gaat vast goed komen!

Het frame is binnen. Ik heb er wel een update over maar dan heb ik wat meer tijd nodig. Ik heb wel een snelle tussentijdse vraag:

Ik hou van plat liggen. Op mijn Baron (gemeten op de ondersteuning van de onderrug) zit ik op 15°. De Performer zit standaard op 23-28. Om deze toch iets vlakker te krijgen wilde ik het volgende doen:
- de voorste ondersteuning 2-3cm verhogen. Daarmee wordt de zitting vlakker en kan de stoel ook verder naar voren worden geschoven zonder het frame te raken.  Hierdoor komt de ondersteuning meer onder de laagste bolling van de zitting. Ook hierdoor dan een wat vlakkere zitting.
- de achterste ondersteuning is in hoogte verstelbaar. De laagste standaard manier zou kunnen, maar zoals op de laatste foto te zien, kan je het deel dat in hoogte verstelbaar is ook plat leggen en alleen het einde dat aan de zitting zit draaien. Hierdoor komt de achterste ondersteuning ca een cm lager en wat verder naar achteren. Dan wel zorgen dat de hoogteverstelling goed wordt ondersteund door een plaatje door het frame zodat deze niet kan doorzakken lijkt me. Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden.

https://ibb.co/8Y7mpM9
https://ibb.co/Cnddjqj
https://ibb.co/7kdyZzd
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#10
Als je hem toch nooit verstelt zou ik de verstelbeugel met twee bouten vastzetten in plaats van met de snelspanner; ofwel met ringen onder de boutkoppen en de moeren in de uitsparingen van de beugel, of met een extra plaatje met twee gaten aan elke kant.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Direct even snel geprobeerd:
De bovenste foto is de standaard variant in de laagste stand, komt uit op 25°.
De onderste foto is een aangepaste variant, waarbij de voorste ondersteuning 18mm is verhoogd, komt uit op 19°.
Ik besef dat dit invloed heeft op de verhouding tussen de zitting en bb hoogte. Wat mijn doel vooral is: platter ligger (mijn voorkeur) en meer gewicht tussen de wielen ipv op het achterwiel. Hou hierbij in gedachten dat er nog een tailbox met 5 kg bagage achter komt.
Het enige wat ik jammer vind is dat de zitting niet meer de lijn van het frame volgt, maar dat zie ik toch niet als ik erop lig Big Grin
Meningen en tips zijn welkom

https://ibb.co/gjx1htM
https://ibb.co/X4yy8BH

(15-Jun-2024, 11:19 AM)melle z schreef: Als je hem toch nooit verstelt zou ik de verstelbeugel met twee bouten vastzetten in plaats van met de snelspanner; ofwel met ringen onder de boutkoppen en de moeren in de uitsparingen van de beugel, of met een extra plaatje met twee gaten aan elke kant.
Ik denk dat ik snap wat je bedoeld, maar als ik voor deze optie kies neem ik nog even contact met je op om dat te verifieren. Bedankt voor de tip!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Excuus voor de cryptische uitleg, ik kan later wel even een tekeningetje maken.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Ok, nog een technische vraag. Ik heb een carbon voorvork. Daarbij wordt op diverse sites geadviseerd om boven de stuurpen een extra spacer te plaatsen om te zorgen dat er niet teveel kracht komt op het einde van de carbon buis.
Bij deze fiets zit een klapstuur. De stuurpen vervangt hierbij dan de top cap, waardoor je er geen spacer meer tussen kan zetten, en je de stuurpen dus altijd op het uiteinde van de vorkbuis monteert.
Toch beter niet doen en de vaste stuurpen van mijn Baron gebruiken?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Bij mn m5 chr met carbon is zon spacer ook niet aanwezig. Ik denk dat de krachten op het uiteinde van de voorvork bij een ligfiets heel veel lager zijn dan bij een bukfiets, aangezien het stuur alleen maar dient om te sturen en geen lichaamsgewicht opvangt. Zou wel opletten dat je de stuurpen niet te hard aandraait.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Als je er een keer hard aan trekt is de hefboom daarentegen ook een stuk langer.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
[Afbeelding: IMG-20240615-111332568.jpg]

Als je de BBCode in je bericht kopieert zien we gelijk je foto's.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(15-Jun-2024, 03:56 PM)melle z schreef: Als je er een keer hard aan trekt is de hefboom daarentegen ook een stuk langer.

Mn m5 stuurtje is niet langer dan een half normaal stuur, en komt qua hefboom dus overeen, bij mn furai zal de hefboom iets meer zijn, maar ik denk dat de uitgeoefende krachten op een ligfiets doorgaans echt een heel stuk lager liggen vergeleken  met b.v. staand klimmen op een bukfiets.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Dat ben ik met je eens, als je ontspannen fietst zijn de krachten verwaarloosbaar.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Het probleem voor Carbon vorken zijn niet zo zeer de krachten op de voorbouw, maar meer het klemsysteem. Carbon is vezeltjes met lijm. Met de klemming van een A head voorbouw, druk je het in elkaar. Met een speciale expander, dus in plaats van zo'n inslag ding, voor carbon vorken voorkom je dat. Die zou dan steun aan de binnenzijde moeten bieden, waar aan de buitenzijde de klem zit. De kracht die daarbij op de expander komt is zeer beperkt, niet te vergelijken met de kracht die op een klassieke pen komt.

Heb je een klapstuur met zo'n (klassieke) pen die echt in de vork gaat, met zo'n wig expander aan de onderzijde, dan is dan verre van ideaal bij een carbon voorvork. Sterker nog, er is volgens mij geen bedrijf wat zoiets gebruikt. Als het klapstuur dus voor vorken met een schroefbalhoofd is, moet je dat niet in een carbon buisje stoppen.

Als je klapstuur van buiten om de voorvork gaat, dan kan het denk ik wel, als je binnen in de vork een expander hebt zitten die voorkomt dat je hem naar binnen drukt. Kijk dan ook even binnen in de klem. Scherpe randjes zijn niet fijn, is het van binnen echt een stuk buis met ergens een gat, dan is dat een stuk beter.

Wat betreft je stoelsteuntje lijkt mij de optie van foto 3 wel kunnen. ik zou niet gaan knoeien met een extra plaatje maar er gewoon een extra bout in zetten, plek zat in die sleuf en dan kan er zeker niks kantelen. Bout 2 zo ver mogelijk naar achteren, boven in de sleuf. ( Edit) na nogmaals lezen, vermoed ik dat Melle precies hetzelfde bedoeld.

Bob heb je een een foto van je stuurpen?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Ja, ik bedoelde inderdaad hetzelfde als Jeroen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Photo 
Dit is hoe de fiets er nu uit ziet. Het (tijdelijke) zadel gemonteerd en op de voorvork tijdelijk alle spacers die ik kon vinden. Beter eerst te weinig afzagen dan direct teveel. Daarom zit de stuurpen nu erg hoog.
[Afbeelding: IMG-20240615-232227110.jpg][Afbeelding: IMG-20240615-232033510.jpg]

Wat jullie al dachten, er zit een expander bij. Die zorgt inderdaad voor ondersteuning van binnenuit de vorkbuis. Ik weet niet of dit precies dezelfde is, maar hij lijkt sprekend.
[Afbeelding: 71ct-U9-O7m-PL-AC-UF894-1000-QL80-FMwebp.webp]

Waar ik over twijfel is de ruimte die tussen het frame en de afdichting van de lager zit. Rondom zit een spleet van een kleine mm. Met spelingsvrij maken van de headset wordt dit niet minder. De lager kan niet verder in het frame. Kan dit kwaad, je kijkt nu tegen de zijkant van het lager aan? Of een klodder vet erin ter afdichting en verder niet over nadenken?
[Afbeelding: IMG-20240615-232130530.jpg]

Morgen de trapbuis erin, dan krijg ik een idee hoe het stuur moet komen tov de knieën. Dan denk ik dat ik ook een gevoel krijg hoeveel lager de stuurpen kan komen. Omdat het een klap stuur is komt het minder precies dan met een vaste stuurpen, en lager is wel mooier.
Als dat allemaal past kan ik aan de aandrijving/remmen beginnen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Raptobrikker
#22
Het lager hoort tegen de buis te zitten. Ik vermoed dat de buis niet is uitgefreesd? Waarom wil het lager er niet verder in? Zit er daar binnen ergens een randje, wordt de buis smaller, waardoor deze niet verder naar binnen wil?
Het is niet bepaald ideaal, zoals het nu is. Waarschijnlijk past het wel als de balhoofdbuis uitgefreesd is met het juiste gereedschap.

Maar goed, je kunt het ook gewoon laten, het is het bovenste lager waar vooral zijdelingse krachten op komen. En dan zien of het goed gaat. In het ergste geval moet je over een tijdje een nieuw lager kopen.

Deze combinatie van expander en klapstuur zou veilig moeten zijn. Door de constructie kun je de bovenkant niet te ver dicht trekken neem ik aan. Zit er tussen het scharnierpunt van het klapstuur dan nog een boutje om de lagerspeling bij te stellen?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
Music 
(16-Jun-2024, 11:43 AM)Jeroen S schreef: Het lager hoort tegen de buis te zitten. Ik vermoed dat de buis niet is uitgefreesd? Waarom wil het lager er niet verder in? Zit er daar binnen ergens een randje, wordt de buis smaller, waardoor deze niet verder naar binnen wil?
Het is niet bepaald ideaal, zoals het nu is. Waarschijnlijk past het wel als de balhoofdbuis uitgefreesd is met het juiste gereedschap.

Maar goed, je kunt het ook gewoon laten, het is het bovenste lager waar vooral zijdelingse krachten op komen. En dan zien of het goed gaat. In het ergste geval moet je over een tijdje een nieuw lager kopen.

Deze combinatie van expander en klapstuur zou veilig moeten zijn. Door de constructie kun je de bovenkant niet te ver dicht trekken neem ik aan. Zit er tussen het scharnierpunt van het klapstuur dan nog een boutje om de lagerspeling bij te stellen?
Ik heb de vorkbuis een stuk korter gemaakt, hierdoor minder spacers. Bij het plaatsen van de voorvork in het frame de lager goed aangeduid en de vorkbuis er voorzichtig doorheen gedaan. Er zit een metalen opvulringgetje tussen de binnenkant van de lager en de vorkbuis. Deze ook goed aangeduid. Dan de afdichting erop, sluit strak aan. Bovenop die opvulring hoort ook nog een dun ringetje, maar als ik die ertussen doe komt er juist weer wat ruimte tussen. Dus die nu weggelaten, schijnbaar drukt die de afdichting iets omhoog. Tussen het scharnierpunt zit inderdaad een boutje om de lager speling bij te stellen.

De voortgang nu:
-trapbuis met trapas geplaatst
-remhendels en schakelaars op de juiste plek op het stuur geplaatst 
-remschijven, cassette en derailleurs geplaatst
-ketting geplaatst
-remleidingen door het frame getrokken

Nu nog remmen ontluchten, versnellingskabels trekken en versnellingen afstellen. Hopelijk dit weekend een proefrondje en volgende week met het mooie weer weer fietsend naar het werk. De definitieve zitting en tailbox komen over een week of 4, dus tot die tijd met bananentassen.

[Afbeelding: IMG-20240621-232415638.jpg]

[Afbeelding: IMG-20240621-221006779.jpg]
Antwoord }
#24
Ik zou even langs een goede fietsenmaker gaan die gereedschap heeft om een integrated headset te frezen. Als de diepte van het lager niet past kan de hoek ook fout zijn, en dat leidt snel tot slijtage en speling.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
Je hebt een mooie fiets op de kop getikt Bob. Ik kom wel een keer kijken.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
Hoewel het eigenlijk best treurig is dat je als Nederlander naar Taiwan moet uitwijken voor een nieuwe ligger, is dit wel een topfiets zeg. 28 inch met schijfremmen, steekassen, etc. Geen gedoe met 9-speed gripshifts :-) Die fiets kan jaren mee.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM
Korte cranks
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM
Voorvork Raptobike
De vorm van een fram...GHOOGEN — 10:35 AM
Voorvork Raptobike
Een standaardfiets...Wim -de roetsende — 08:35 AM